REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Oddanie samochodu osobowego w podnajem - konsekwencje w podatku naliczonym

REKLAMA

Chcemy wynajmować przez pewien okres samochody osobowe (w ramach umowy najmu, dzierżawy czy podobnego typu). Jakiego rodzaju konsekwencje wiążą się z tym, w szczególności w podatku VAT?
W świetle przepisów starej ustawy o VAT istniał całkowity zakaz odliczania podatku naliczonego od nabywanych przez podatników samochodów osobowych oraz innych samochodów o dopuszczalnej ładowności do 500 kg.
Przed nowelizacją przepisów użytkowanie na zasadzie leasingu samochodów osobowych, podobnie jak i innych samochodów o dopuszczalnej ładowności nieprzekraczającej 500 kg, nie uprawniało w ogóle leasingobiorcy do odliczania podatku naliczonego od rat i innych odpłatności wynikających z zawartej umowy. Od 1 maja 2004 r. odliczenie takie przysługuje, jest ono jednak ograniczone procentowo i kwotowo.
Z przepisów art. 86 ust. 3–7 oraz art. 154 nowej ustawy o VAT wynika, że:
• w przypadku nabycia samochodów osobowych kwotę podatku naliczonego stanowi 50% kwoty podatku określonej w fakturze lub kwoty podatku należnego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów lub kwoty podatku należnego od dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca – nie więcej jednak niż 5000 zł,
• w przypadku importu samochodów osobowych kwotę podatku naliczonego stanowi 50% kwoty wynikającej z dokumentu celnego – nie więcej jednak niż 5000 zł,
• w przypadku usługobiorców użytkujących samochody osobowe na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze kwotę podatku naliczonego stanowi 50% kwoty podatku naliczonego od czynszu (raty) lub innych płatności wynikających z zawartej umowy, udokumentowanych fakturą; suma kwot w całym okresie użytkowania samochodu osobowego (dotycząca jednego samochodu), nie może jednak przekroczyć 5000 zł.
Zmiana przepisów sprawiła, że raty lea-singowe opłacane na podstawie wymienionych umów dają prawo do odliczenia 50% kwoty podatku naliczonego (nie więcej niż 5000 zł w ciągu całego okresu trwania umowy).
Przykład
Spółka zawarła w lutym 2004 r. umowę lea-singu samochodu o dopuszczalnej ładowności 497 kg. W świetle przepisów starej ustawy o VAT spółka nie miała prawa do odliczania podatku naliczonego od rat leasingowych i innych płatności wynikających z umowy leasingu.
Jeżeli zgodnie ze świadectwem homologacji samochód ma 5 miejsc siedzących, to nowe przepisy ustawy o VAT uprawniają spółkę do odliczenia 50% podatku naliczonego od czynszu (raty) lub innych płatności wynikających z umowy leasingu, nie więcej jednak niż 5000 zł.
Przyjmuje się również, że bez jakichkolwiek dodatkowych obowiązków o charakterze formalnym, podatnik może obecnie odliczać 50% podatku naliczonego od rat leasingowych wynikających z umów zawartych przed 1 maja 2004 r., których przedmiotem są samochody osobowe i inne samochody o dopuszczalnej ładowności do 500 kg. Zasada ta nie znajdzie zastosowania w stosunku do części umów leasingu kapitałowego zawartych przed 1 maja 2004 r. Mowa tu o umowach leasingu kapitałowego traktowanych do 26 marca 2002 r., zgodnie z przepisami starej ustawy o VAT, rozporządzenia wykonawczego do niej, a także interpretacji Ministerstwa Finansów – na równi z dostawą towarów. Dla tych umów przyjmowało się wówczas, że obowiązek podatkowy powstaje jednorazowo w momencie wydania przedmiotu leasingu.
Należy zaznaczyć, że w nowej ustawie o VAT powrócono do rozróżnienia podatkowych skutków leasingu kapitałowego i operacyjnego. Leasing kapitałowy w art. 7 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT został określony jako dostawa towarów, a zatem obowiązek podatkowy w tym przypadku powstanie na zasadach określonych dla dostawy towarów, tj. z chwilą wydania towaru lub wystawienia faktury (art. 19 ust. 1 i 4 ustawy o VAT). Jeżeli natomiast mamy do czynienia z leasingiem operacyjnym, traktowanym jako świadczenie usług, to obowiązek podatkowy powstaje z chwilą otrzymania zapłaty, nie później jednak niż z upływem terminu płatności określonego w umowie lub fakturze.
Ograniczenie odliczenia nie dotyczy przypadków, gdy odsprzedaż tych samochodów lub oddanie ich w odpłatne używanie na podstawie umowy leasingu stanowi przedmiot działalności podatnika.
Krystyna Dziedzic
Podstawa prawna
•  ustawa z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 14, poz. 113


Źródło: Serwis Finansowo-Księgowy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Teraz kontrolerzy ZUS szczególnie upatrzyli sobie firmy z jednej branży, praktycznie żadna nie uniknie kontroli w najbliższym czasie. Co sprawdzają i dlaczego

W ciągu ostatniego roku Zakład Ubezpieczeń Społecznych wziął pod lupę polskie firmy transportowe i rozpoczął szczegółowe kontrole, które są odczuwalne przez branżę. Dla ekspertów nie jest to zaskoczeniem, bo to efekt rozpoznania przez ZUS trików stosowanych w firmach tej branży.

Rząd szuka pieniędzy. Podatek cyfrowy coraz bliżej?

Ministerstwo Cyfryzacji pracuje nad nowym podatkiem, który miałby objąć duże korporacje technologiczne działające w Polsce. Wicepremier Krzysztof Gawkowski zapowiada, że koncepcja podatku cyfrowego zostanie przedstawiona w ciągu kilku miesięcy, a wpływy z niego mogą sięgnąć miliardów złotych. Pomysł budzi jednak kontrowersje.

Wspólne rozliczenie PIT małżonków w 2025 r. za 2024 rok – kto i jak może to zrobić. Korzyści, warunki, jaki formularz wypełnić

Wspólne rozliczenie rocznego zeznania podatkowego PIT przez małżonków jest ważną preferencją podatkową w podatku dochodowym od osób fizycznych, dostępną dla podatników opodatkowanych na zasadach ogólnych, tj. wg skali podatkowej. Rozliczenie wspólne jest korzystne zwłaszcza dla małżonków, których dochody roczne znacznie się różnią (znajdują się w różnych progach podatkowych), w tym w szczególności jeżeli jeden z małżonków nie osiągnął dochodu w danym roku. Kiedy małżonkowie mogą rozliczyć się wspólnie? Na czym polega wspólne rozliczenie PIT małżonków? Czy jest możliwe wspólne rozliczenie ze zmarłym małżonkiem, po rozwodzie i w separacji? Czy jest możliwe wspólne rozliczenie małżonków w przypadku uzyskiwania przychodów z najmu prywatnego, działalności rolniczej, kapitałów pieniężnych, działalności nierejestrowanej? Jakie formy opodatkowania wykluczają wspólne rozliczenie małżonków? Odpowiadamy na te wszystkie pytania.

Będzie rewolucja w raportowaniu ESG po zmianach w dyrektywie CSRD? Obowiązki tylko dla największych firm. Pakiet Omnibus I Komisji Europejskiej

W lutym 2025 roku Komisja Europejska ogłosiła przełomowe zmiany w unijnym systemie raportowania zrównoważonego rozwoju, wywołując gorącą debatę wśród przedsiębiorców, prawników i ekspertów ESG. Propozycje zawarte w pakiecie Omnibus, obejmujące m.in. modyfikacje dyrektywy CSRD (Corporate Sustainability Reporting Directive) i CSDDD (Corporate Sustainability Due Diligence Directive), zdaniem wielu komentatorów stanowią próbę znalezienia równowagi między ambicjami klimatycznymi UE a realiami gospodarczymi. Wspólnie z dr Anną Partyką-Opielą, partnerką kancelarii Rymarz Zdort Maruta i laureatką rankingu Top 25 Women Lawyers in Business by Forbes 2024, analizujemy konsekwencje tych zmian dla europejskiego biznesu.

REKLAMA

Biznes ma dość! Domaga się prostych i stabilnych podatków. Jest 100 postulatów

Chaos w podatkach, powolne sądy i drakońskie areszty gospodarcze – polscy przedsiębiorcy mają dość! Domagają się uproszczenia systemu podatkowego, rozszerzenia estońskiego CIT oraz stabilnych przepisów. Czy rząd posłucha biznesu, zanim firmy zaczną masowo uciekać za granicę?

Deregulacja: nowe przepisy dla biznesu od 1 maja 2025 r. 40 zmian - kontrole firm, rzemiosło, mały ZUS plus, zamówienia publiczne i inne ułatwienia

W dniu 11 marca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu deregulacji prawa gospodarczego i administracyjnego oraz doskonalenia zasad opracowywania prawa gospodarczego, przedłożony przez Ministra Rozwoju i Technologii. Zmiany mają wejść w życie w większości od 1 maja 2025 roku

Wynagrodzenie brutto, a netto w 2025 roku. Jak obliczyć kwotę pensji do wypłaty? [Przykłady]

Jedną z podstawowych kwestii dla pracownika i pracodawcy jest ustalenie stawki wynagrodzenia, jaką pracownik będzie co miesiąc otrzymywał za wykonywanie swoich obowiązków służbowych. Pracownicy często mają wątpliwości dlaczego kwota netto, która dostają na konto, jest o tyle niższa niż ta zapisana w umowie. Kwota która podana jest na umowie o pracę to najczęściej kwota brutto, czyli całość wynagrodzenia, które zostaje pomniejszane o należne świadczenia publicznoprawne. Po odjęciu tych świadczeń pozostaje kwota netto, którą pracownik otrzymuje, tzw. „kwota na rękę”.

Zasiłek chorobowy już od pierwszego dnia? Przedsiębiorcy apelują do rządu o natychmiastowe działania

Rada Przedsiębiorców domaga się realizacji obietnicy wyborczej – ZUS powinien przejąć wypłatę zasiłku chorobowego już od pierwszego dnia absencji pracownika. W liście do premiera Donalda Tuska i liderów koalicji przedsiębiorcy wzywają do uchwalenia przepisów jeszcze przed wyborami prezydenckimi. Czy rząd dotrzyma słowa?

REKLAMA

Inwestowanie w złoto - marzec 2025 r. Cena i notowania. Stabilność mimo ryzyka delewarowania na zmiennych rynkach

Jak informuje Saxo Bank w komunikacie z 12 marca 2025 r., globalne rynki finansowe pozostają w stanie podwyższonej niepewności, ponieważ wprowadzenie, a następnie odwołanie ceł przez administrację Trumpa wobec głównych partnerów handlowych nadal wywiera presję na Wall Street i szerzej na rynek. Złoto pozostaje stabilne, utrzymując notowania powyżej 2900 USD po kolejnej stosunkowo płytkiej korekcie. Inwestorzy i traderzy reagują również na gwałtowne i nagłe pogorszenie danych makroekonomicznych w USA, co zwiększa ryzyko stagflacji, wspierającej ceny złota.

Jak skutecznie odwołać się od wyników kontroli projektu unijnego? 5 zasadniczych kroków

Realizacja projektu unijnego to duże wyzwanie – wymaga nie tylko zaangażowania i dobrej organizacji, ale także skrupulatnego przestrzegania przepisów i wytycznych. Kontrole projektów są standardową praktyką, której celem jest sprawdzenie, czy środki publiczne są wykorzystywane zgodnie z przepisami i pierwotnymi założeniami projektu. Co jednak zrobić, gdy wynik kontroli jest niekorzystny? Jakie kroki podjąć, by skutecznie się odwołać?

REKLAMA