REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Oddanie samochodu osobowego w podnajem - konsekwencje w podatku naliczonym

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Chcemy wynajmować przez pewien okres samochody osobowe (w ramach umowy najmu, dzierżawy czy podobnego typu). Jakiego rodzaju konsekwencje wiążą się z tym, w szczególności w podatku VAT?
W świetle przepisów starej ustawy o VAT istniał całkowity zakaz odliczania podatku naliczonego od nabywanych przez podatników samochodów osobowych oraz innych samochodów o dopuszczalnej ładowności do 500 kg.
Przed nowelizacją przepisów użytkowanie na zasadzie leasingu samochodów osobowych, podobnie jak i innych samochodów o dopuszczalnej ładowności nieprzekraczającej 500 kg, nie uprawniało w ogóle leasingobiorcy do odliczania podatku naliczonego od rat i innych odpłatności wynikających z zawartej umowy. Od 1 maja 2004 r. odliczenie takie przysługuje, jest ono jednak ograniczone procentowo i kwotowo.
Z przepisów art. 86 ust. 3–7 oraz art. 154 nowej ustawy o VAT wynika, że:
• w przypadku nabycia samochodów osobowych kwotę podatku naliczonego stanowi 50% kwoty podatku określonej w fakturze lub kwoty podatku należnego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów lub kwoty podatku należnego od dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca – nie więcej jednak niż 5000 zł,
• w przypadku importu samochodów osobowych kwotę podatku naliczonego stanowi 50% kwoty wynikającej z dokumentu celnego – nie więcej jednak niż 5000 zł,
• w przypadku usługobiorców użytkujących samochody osobowe na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze kwotę podatku naliczonego stanowi 50% kwoty podatku naliczonego od czynszu (raty) lub innych płatności wynikających z zawartej umowy, udokumentowanych fakturą; suma kwot w całym okresie użytkowania samochodu osobowego (dotycząca jednego samochodu), nie może jednak przekroczyć 5000 zł.
Zmiana przepisów sprawiła, że raty lea-singowe opłacane na podstawie wymienionych umów dają prawo do odliczenia 50% kwoty podatku naliczonego (nie więcej niż 5000 zł w ciągu całego okresu trwania umowy).
Przykład
Spółka zawarła w lutym 2004 r. umowę lea-singu samochodu o dopuszczalnej ładowności 497 kg. W świetle przepisów starej ustawy o VAT spółka nie miała prawa do odliczania podatku naliczonego od rat leasingowych i innych płatności wynikających z umowy leasingu.
Jeżeli zgodnie ze świadectwem homologacji samochód ma 5 miejsc siedzących, to nowe przepisy ustawy o VAT uprawniają spółkę do odliczenia 50% podatku naliczonego od czynszu (raty) lub innych płatności wynikających z umowy leasingu, nie więcej jednak niż 5000 zł.
Przyjmuje się również, że bez jakichkolwiek dodatkowych obowiązków o charakterze formalnym, podatnik może obecnie odliczać 50% podatku naliczonego od rat leasingowych wynikających z umów zawartych przed 1 maja 2004 r., których przedmiotem są samochody osobowe i inne samochody o dopuszczalnej ładowności do 500 kg. Zasada ta nie znajdzie zastosowania w stosunku do części umów leasingu kapitałowego zawartych przed 1 maja 2004 r. Mowa tu o umowach leasingu kapitałowego traktowanych do 26 marca 2002 r., zgodnie z przepisami starej ustawy o VAT, rozporządzenia wykonawczego do niej, a także interpretacji Ministerstwa Finansów – na równi z dostawą towarów. Dla tych umów przyjmowało się wówczas, że obowiązek podatkowy powstaje jednorazowo w momencie wydania przedmiotu leasingu.
Należy zaznaczyć, że w nowej ustawie o VAT powrócono do rozróżnienia podatkowych skutków leasingu kapitałowego i operacyjnego. Leasing kapitałowy w art. 7 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT został określony jako dostawa towarów, a zatem obowiązek podatkowy w tym przypadku powstanie na zasadach określonych dla dostawy towarów, tj. z chwilą wydania towaru lub wystawienia faktury (art. 19 ust. 1 i 4 ustawy o VAT). Jeżeli natomiast mamy do czynienia z leasingiem operacyjnym, traktowanym jako świadczenie usług, to obowiązek podatkowy powstaje z chwilą otrzymania zapłaty, nie później jednak niż z upływem terminu płatności określonego w umowie lub fakturze.
Ograniczenie odliczenia nie dotyczy przypadków, gdy odsprzedaż tych samochodów lub oddanie ich w odpłatne używanie na podstawie umowy leasingu stanowi przedmiot działalności podatnika.
Krystyna Dziedzic
Podstawa prawna
•  ustawa z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 14, poz. 113


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Serwis Finansowo-Księgowy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowa opłata cukrowa uderzy w małe firmy? Minister ostrzega przed katastrofą dla MŚP

Minister Agnieszka Majewska, Rzecznik MŚP, ostrzega przed skutkami nowelizacji „podatku cukrowego”. Zwraca uwagę, że projekt zmian w ustawie o zdrowiu publicznym przygotowany przez Ministerstwo Finansów może nadmiernie obciążyć najmniejsze firmy. Nowe przepisy dotyczące opłaty cukrowej mają – wbrew intencjom resortu – rozszerzyć obowiązki sprawozdawcze i podatkowe także na mikro i małych przedsiębiorców.

Najważniejsze zmiany przepisów dla firm 2025/2026. Jakie nowe obowiązki i wyzwania dla biznesu?

Trzeci kwartał 2025 roku przyniósł przedsiębiorcom aż 13 istotnych zmian regulacyjnych. Powszechne oburzenie przedsiębiorców wzbudza jednak krótsze od obiecywanego 6-miesięcznego vacatio legis. Z jednej strony postępuje cyfryzacja i deregulacja procesów, z drugiej – rosną obciążenia fiskalne i kontrolne. Z najnowszego Barometru TMF Group obejmującego trzeci kwartał 2025 roku wynika, że równowaga między ułatwieniami a restrykcjami została zachwiana kosztem zmian wymagających dla prowadzenia biznesu.

Jak uwierzytelnić się w KSeF? Pieczęć elektroniczna to jedna z metod - zgłoszenie w ZAW-FA, API KSeF 2.0 lub przy użyciu Aplikacji Podatnika KSeF

Aby korzystać z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), nie trzeba zakładać konta, ale konieczne jest potwierdzenie tożsamości i uprawnień. Jednym z bezpiecznych sposobów uwierzytelnienia – szczególnie dla spółek i innych podmiotów niebędących osobami fizycznymi – jest kwalifikowana pieczęć elektroniczna. Sprawdź, jak działa i jak jej użyć w KSeF.

Faktury korygujące w KSeF w 2026 r. Jak powinny być wystawiane?

Pytanie dotyczy zawartości pliku xml, za pomocą którego będzie wczytywana do KSeF faktura korygująca. Czy w związku ze zmianą struktury logicznej FA(3) w przypadku faktur korygujących podstawę opodatkowania i podatek będzie niezbędne zawarcie w pliku xml wartości „przed korektą” i „po korekcie”? Jeżeli będzie możliwy import na podstawie samej różnicy faktury korygującej (co wynikałoby z zamieszczonego na stronie MF pliku FA_3_Przykład_3 (Przykładowe pliki dla struktury logicznej e-Faktury FA(3)), to czy ta możliwość obejmuje fakturę korygującą do faktury pierwotnej już wcześniej skorygowanej (ponowną korektę)?

REKLAMA

Rezygnacja członka zarządu w spółce z o.o. – jak to zrobić prawidłowo (zasady, dokumentacja, odpowiedzialność)

W realiach obrotu gospodarczego zdarzają się sytuacje, w których członek zarządu spółki z ograniczoną odpowiedzialnością decyduje się na złożenie rezygnacji z pełnionej funkcji. Powody mogą być różne – osobiste, zdrowotne, biznesowe czy organizacyjne – ale decyzja ta zawsze powinna być świadoma i przemyślana, zwłaszcza z perspektywy konsekwencji prawnych i finansowych.

Nieujawnione operacje gospodarcze – jak uniknąć sankcyjnego opodatkowania CIT

Od kilku lat coraz więcej spółek korzysta z możliwości opodatkowania tzw. ryczałtem od dochodów spółek. To sposób opodatkowania dochodów spółki, który może przynieść realne korzyści podatkowe. Jednak korzystanie z estońskiego CIT-u wiąże się również z określonymi obowiązkami – szczególnie w zakresie prawidłowego ujmowania operacji gospodarczych w księgach rachunkowych. W tym artykule wyjaśnimy, czym są nieujawnione operacje gospodarcze i kiedy mogą prowadzić do powstania dodatkowego zobowiązania podatkowego.

Zmiany w stażu pracy od 2026 r. Potrzebne zaświadczenia z ZUS – wnioski będzie można składać już od stycznia

Od 1 stycznia 2026 roku wchodzą w życie zmiany w Kodeksie pracy. Nowe przepisy rozszerzą katalog okresów wliczanych do stażu pracy dla celów nabywania prawa do świadczeń i uprawnień pracowniczych. Obejmą one m.in. umowy zlecenia, prowadzenie działalności gospodarczej czy pracę zarobkową za granicą. Potwierdzeniem tych okresów będą zaświadczenia z ZUS, wydawane od nowego roku na podstawie wniosku składanego w PUE/eZUS.

JPK VAT dostosowany do KSeF – co w praktyce oznaczają nowe oznaczenia i obowiązek korekty?

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia dostosowującego przepisy w zakresie JPK_VAT do zmian wynikających z wprowadzenia Krajowego Systemu e-Faktur. Nowe regulacje mają na celu ujednolicenie sposobu raportowania faktur, w tym tych wystawianych poza KSeF – zarówno w trybie awaryjnym, jak i offline24. Projekt określa również zasady rozliczeń VAT od pobranej i niezwróconej kaucji za opakowania objęte systemem kaucyjnym.

REKLAMA

KSeF 2.0 a obieg dokumentów. Rewolucja w księgowości i przedsiębiorstwach już niedługo

Od chwili wejścia w życie obowiązkowego KSeF jedyną prawnie skuteczną formą faktury będzie dokument ustrukturyzowany przesłany do systemu Ministerstwa Finansów, a jej wystawienie poza KSeF nie będzie uznane za fakturę w rozumieniu przepisów prawa. Oznacza to, że dla milionów firm zmieni się sposób dokumentowania sprzedaży i zakupu – a wraz z tym całe procesy księgowe.

Czy przed 2026 r. można wystawiać część faktur w KSeF, a część poza tym systemem?

Spółka (podatnik VAT) chciałaby od października lub listopada 2025 r. pilotażowo wystawiać niektórym swoim odbiorcom faktury przy użyciu KSeF. Czy jest to możliwe, tj. czy w okresie przejściowym można wystawiać część faktur przy użyciu KSeF, część zaś w tradycyjny sposób? Czy w okresie tym spółka może niekiedy wystawiać „zwykłe” faktury nabywcom, którzy wyrazili zgodę na otrzymywanie faktur przy użyciu KSeF?

REKLAMA