REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy można odliczyć podatek z faktur za rozbiórkę budynku używanego

REKLAMA

Jesteśmy właścicielem gruntu wykorzystywanego w prowadzonej działalności gospodarczej, na którym znajdują się budynki wybudowane w latach 1985-1986. Obecnie znaleźliśmy nabywcę na ten grunt, jednak przed sprzedażą musimy, zgodnie z umową zawartą z kupującym, dokonać rozbiórki większości budynków. Budynki te nie były modernizowane, ale ich rozbiórka wiąże się z poniesieniem kosztów. Czy podatek naliczony VAT wynikający z faktur otrzymanych od usługodawców za rozbiórkę budynków będzie podlegał odliczeniu. Czy jeżeli odliczymy podatek VAT z faktur za rozbiórkę, to sprzedaż gruntu z pozostałymi dwoma budynkami będzie objęta zwolnieniem z VAT?
Zwolnienie z podatku dostawy towarów używanych: Podatnik nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT za rozbiórkę budynku, jeśli czynności rozbiórki są związane z transakcją sprzedaży gruntu ze znajdującymi się na nim budynkami, która korzysta ze zwolnienia z podatku VAT.
 
Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług zwolniona z opodatkowania jest dostawa towarów używanych, pod warunkiem że w stosunku do tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Zwolnienie dotyczy również używanych budynków i budowli lub ich części, będących przedmiotem umowy najmu, dzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze.
Towary używane zostały zdefiniowane w art. 43 ust. 2 ustawy o VAT jako:
1) budynki i budowle lub ich części – jeżeli od końca roku, w którym zakończono budowę tych obiektów, minęło co najmniej 5 lat,
2) pozostałe towary, z wyjątkiem gruntów, których okres używania przez podatnika dokonującego ich dostawy wyniósł co najmniej pół roku.
Zwolnienia nie stosuje się do budynków i budowli, jeżeli przed wprowadzeniem ich do ewidencji środków trwałych lub w trakcie użytkowania wydatki poniesione przez podatnika na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej, a podatnik:
1) miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych wydatków,
2) użytkował te towary w okresie krótszym niż 5 lat w celu wykonywania czynności opodatkowanych.
Jeśli więc podatnik nie dokonywał ulepszeń, o których mowa, sprzedaż budynków będzie korzystała ze zwolnienia z podatku VAT.
Jeżeli chodzi o sprzedaż gruntu, to należy zauważyć, że w myśl obecnej ustawy o VAT grunty objęte są opodatkowaniem tak jak inne towary.
W przypadku jednak sprzedaży budynków związanych z gruntem trzeba mieć na uwadze art. 29 ust. 5 ustawy o VAT, zgodnie z którym w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale związanych z gruntem albo części takich budynków z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu. Oznacza to, że grunt będzie opodatkowany tą samą stawką co znajdujący się na nim budynek. Jeżeli więc sprzedaż budynku korzysta ze zwolnienia z opodatkowania (jako towar używany), również sprzedaż gruntu związanego z tym budynkiem będzie korzystała ze zwolnienia z podatku VAT.
W myśl ustawy o VAT opodatkowaniu tym podatkiem podlega również dostawa gruntu.
Jak wynika z treści pytania Czytelnika, część z budynków przed sprzedażą będzie podlegała rozbiórce na koszt podatnika, a ostatecznie transakcją sprzedaży zostaną objęte dwa budynki wraz z gruntem. Podatnik ma wątpliwości, czy podatek naliczony w fakturach za rozbiórkę będzie mógł być odliczony od podatku należnego oraz czy odliczenie nie spowoduje utraty zwolnienia podatkowego dla transakcji sprzedaży.
W zakresie podatku naliczonego wynikającego z faktur za rozbiórkę należy odnieść się do ogólnej zasady wynikającej z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, zgodnie z którą prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony przysługuje w takim zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W zaistniałym przypadku konieczność rozbiórki jest jednym z warunków umowy sprzedaży, która – jak wcześniej zostało stwierdzone – będzie korzystała ze zwolnienia z podatku VAT. Oznacza to, że czynności rozbiórki będą ściśle związane z czynnościami zwolnionymi z opodatkowania, co w konsekwencji pozbawia podatnika prawa do odliczenia podatku naliczonego VAT.
Podatek VAT wynikający z faktur za towary i usługi wykorzystane w związku z czynnościami zwolnionymi z podatku nie podlega odliczeniu.
W przypadku opisanym w pytaniu kosztu rozbiórki nie można potraktować jako kosztu ogólnego prowadzonej przez podatnika działalności.
Zakładając, że sprzedawany grunt posłuży działalności opodatkowanej nabywcy gruntu, korzystniejsze dla podatnika byłoby przeniesienie kosztu rozbiórki na nabywcę gruntu, przy jednoczesnym obniżeniu ceny sprzedaży. Wówczas podatek naliczony z tytułu rozbiórki nabywca mógłby potraktować jako podatek do odliczenia.
Przykład
Założenia:
– wartość rynkowa nieruchomości 100 000 zł,
– koszt rozbiórki netto 10 000 zł + VAT 2200 zł,
– nabywca nabywa nieruchomość na potrzeby działalności opodatkowanej.
Wariant I
Koszty rozbiórki ponosi sprzedawca. Sprzedawca zaewidencjonuje przychód ze sprzedaży 100 000 zł. Ponieważ jednak VAT naliczony z tytułu rozbiórki nie podlega odliczeniu, sprzedawca zaewidencjonuje w kosztach 12 200 zł. Po odliczeniu kosztów podatnik otrzyma 87 800 zł.
Wariant II
Rozbiórki dokonuje nabywca. Cena sprzedaży zostaje obniżona o koszt netto rozbiórki budynków. Sprzedawca zaewidencjonuje przychód ze sprzedaży w wysokości 90 000 zł. Nabywca ponosząc koszty rozbiórki będzie miał prawo do odliczenia podatku VAT.
Tomasz Maj
Podstawa prawna
•  ustawa z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 14, poz. 113


Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Serwis Finansowo-Księgowy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Minister Finansów: KSeF dopiero od 2026 roku. Dwie daty dla dwóch grup podatników

Na konferencji prasowej w dniu 26 kwietnia 2024 r. minister finansów Andrzej Domański podał dwie daty planowanego wdrożenia obowiązkowego modelu KSeF. Od 1 lutego 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować przedsiębiorcy, których wartość sprzedaży w poprzednim roku podatkowym przekroczyła 200 mln zł. Natomiast od 1 kwietnia 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować pozostali podatnicy VAT.

Globalny podatek minimalny - zasady GloBE również w Polsce. Przedsiębiorstwa będą musiały dostosować swoje procedury rachunkowe i podatkowe

System globalnego podatku minimalnego (zasad GloBE) zawita do Polski. Przedsiębiorstwa będą musiały dostosować swoje procedury wewnętrzne, w szczególności dotyczące gromadzenia informacji rachunkowych i podatkowych.

Kasowy PIT: Projekt ustawy trafił do konsultacji. Nowe przepisy od 1 stycznia 2025 r. Kto z nich skorzysta?

Prawo do tzw. kasowego PIT będzie warunkowane wysokością przychodów z działalności gospodarczej prowadzonej samodzielnie osiągniętych w roku poprzednim - nie będzie ona mogła przekroczyć kwoty odpowiadającej równowartości 250 tys. euro. Projekt ustawy wprowadzającej kasowy PIT trafił do konsultacji międzyresortowych.

Jak przygotować się do ESG? Oto przetłumaczony unijny dokument dla firm: Dobrowolne ESRS dla MŚP Nienotowanych na Giełdzie

Jak małe i średnie firmy mogą przygotować się do ESG? Krajowa Izba Gospodarcza przetłumaczyła unijny dokument dla MŚP: „Dobrowolne ESRS dla MŚP Nienotowanych na Giełdzie”. Dokumentu po polsku jest dostępny bezpłatnie.

Czy to nie dyskryminacja? Jeden członek zarządu może się uwolnić od odpowiedzialności, a inny już nie, bo spółka miała jednego wierzyciela

Czy mamy do czynienia z dyskryminacją, gdy jeden członek zarządu może się uwolnić od odpowiedzialności za zobowiązania spółki przez zgłoszenie w porę wniosku o ogłoszenie jej upadłości, podczas gdy inny nie może tego zrobić tylko dlatego, że spółka miała jednego wierzyciela? Czy organy skarbowe mogą dochodzić zapłaty podatków od takiego członka zarządu bez wcześniejszego wykazania, że działał on w złej wierze albo w sposób niedbały? Z takimi pytaniami do Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej wystąpił niedawno polski sąd.

Kasowy PIT - projekt ustawy opublikowany

Projekt ustawy o kasowym PIT został opublikowany. Od kiedy wchodzi w życie? Dla kogo jest kasowy PIT? Co to jest i na czym polega?

Obligacje skarbowe [maj 2024 r.] - oprocentowanie i oferta obligacji oszczędnościowych (detalicznych)

Ministerstwo Finansów w komunikacie z 24 kwietnia 2024 r. poinformowało o oprocentowaniu i ofercie obligacji oszczędnościowych Skarbu Państwa nowych emisji, które będą sprzedawane w maju 2024 roku. Oprocentowanie i marże tych obligacji nie zmieniły się w porównaniu do oferowanych w kwietniu br. Od 25 kwietnia można nabywać nową emisję obligacji skarbowych w drodze zamiany.

Kasowy PIT dla przedsiębiorców z przychodami do 250 tys. euro od 2025 roku. I tylko do transakcji fakturowanych [projekt ustawy]

Ministerstwo Finansów przygotowało i opublikowało 24 kwietnia 2024 r. projekt nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Ta nowelizacja przewiduje wprowadzenie kasowej metody rozliczania podatku dochodowego. Z tej metody będą mogli skorzystać przedsiębiorcy, którzy rozpoczynają działalność, a także ci przedsiębiorcy, których przychody w roku poprzednim nie przekraczały 250 tys. euro.

Coraz więcej kontroli firm logistycznych. Urzędy celno-skarbowe sprawdzają pozwolenia na uproszczenia celne

Urzędy celno-skarbowe zintensyfikowały kontrole firm logistycznych. Chodzi o monitoring pozwoleń na uproszczenia celne, szczególnie tych wydanych w czasie pandemii. Jeśli organy celno-skarbowe natrafią na jakiekolwiek uchybienia, to może dojść do zawieszenia pozwolenia, a nawet jego odebrania.

Ostatnie dni na złożenia PIT-a. W pośpiechu nie daj szansy cyberoszustowi! Podstawowe zasady bezpieczeństwa

Obecnie już prawie co drugi Polak (49%) przyznaje, że otrzymuje podejrzane wiadomości drogą mailową. Tak wynika z najnowszego raportu SMSAPI „Bezpieczeństwo Cyfrowe Polaków 2024”. Ok. 20% Polaków niestety klika w linki zawarte w mailu, gdy wiadomość dotyczy ważnych spraw. Jak zauważa Leszek Tasiemski, VP w firmie WithSecure – ostatnie dni składania zeznań podatkowych to idealna okazja dla oszustów do przeprowadzenia ataków phishingowych i polowania na nieuważnych podatników.

REKLAMA