REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy można odliczyć podatek z faktur za rozbiórkę budynku używanego

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Jesteśmy właścicielem gruntu wykorzystywanego w prowadzonej działalności gospodarczej, na którym znajdują się budynki wybudowane w latach 1985-1986. Obecnie znaleźliśmy nabywcę na ten grunt, jednak przed sprzedażą musimy, zgodnie z umową zawartą z kupującym, dokonać rozbiórki większości budynków. Budynki te nie były modernizowane, ale ich rozbiórka wiąże się z poniesieniem kosztów. Czy podatek naliczony VAT wynikający z faktur otrzymanych od usługodawców za rozbiórkę budynków będzie podlegał odliczeniu. Czy jeżeli odliczymy podatek VAT z faktur za rozbiórkę, to sprzedaż gruntu z pozostałymi dwoma budynkami będzie objęta zwolnieniem z VAT?
Zwolnienie z podatku dostawy towarów używanych: Podatnik nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT za rozbiórkę budynku, jeśli czynności rozbiórki są związane z transakcją sprzedaży gruntu ze znajdującymi się na nim budynkami, która korzysta ze zwolnienia z podatku VAT.
 
Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług zwolniona z opodatkowania jest dostawa towarów używanych, pod warunkiem że w stosunku do tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Zwolnienie dotyczy również używanych budynków i budowli lub ich części, będących przedmiotem umowy najmu, dzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze.
Towary używane zostały zdefiniowane w art. 43 ust. 2 ustawy o VAT jako:
1) budynki i budowle lub ich części – jeżeli od końca roku, w którym zakończono budowę tych obiektów, minęło co najmniej 5 lat,
2) pozostałe towary, z wyjątkiem gruntów, których okres używania przez podatnika dokonującego ich dostawy wyniósł co najmniej pół roku.
Zwolnienia nie stosuje się do budynków i budowli, jeżeli przed wprowadzeniem ich do ewidencji środków trwałych lub w trakcie użytkowania wydatki poniesione przez podatnika na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej, a podatnik:
1) miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych wydatków,
2) użytkował te towary w okresie krótszym niż 5 lat w celu wykonywania czynności opodatkowanych.
Jeśli więc podatnik nie dokonywał ulepszeń, o których mowa, sprzedaż budynków będzie korzystała ze zwolnienia z podatku VAT.
Jeżeli chodzi o sprzedaż gruntu, to należy zauważyć, że w myśl obecnej ustawy o VAT grunty objęte są opodatkowaniem tak jak inne towary.
W przypadku jednak sprzedaży budynków związanych z gruntem trzeba mieć na uwadze art. 29 ust. 5 ustawy o VAT, zgodnie z którym w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale związanych z gruntem albo części takich budynków z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu. Oznacza to, że grunt będzie opodatkowany tą samą stawką co znajdujący się na nim budynek. Jeżeli więc sprzedaż budynku korzysta ze zwolnienia z opodatkowania (jako towar używany), również sprzedaż gruntu związanego z tym budynkiem będzie korzystała ze zwolnienia z podatku VAT.
W myśl ustawy o VAT opodatkowaniu tym podatkiem podlega również dostawa gruntu.
Jak wynika z treści pytania Czytelnika, część z budynków przed sprzedażą będzie podlegała rozbiórce na koszt podatnika, a ostatecznie transakcją sprzedaży zostaną objęte dwa budynki wraz z gruntem. Podatnik ma wątpliwości, czy podatek naliczony w fakturach za rozbiórkę będzie mógł być odliczony od podatku należnego oraz czy odliczenie nie spowoduje utraty zwolnienia podatkowego dla transakcji sprzedaży.
W zakresie podatku naliczonego wynikającego z faktur za rozbiórkę należy odnieść się do ogólnej zasady wynikającej z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, zgodnie z którą prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony przysługuje w takim zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W zaistniałym przypadku konieczność rozbiórki jest jednym z warunków umowy sprzedaży, która – jak wcześniej zostało stwierdzone – będzie korzystała ze zwolnienia z podatku VAT. Oznacza to, że czynności rozbiórki będą ściśle związane z czynnościami zwolnionymi z opodatkowania, co w konsekwencji pozbawia podatnika prawa do odliczenia podatku naliczonego VAT.
Podatek VAT wynikający z faktur za towary i usługi wykorzystane w związku z czynnościami zwolnionymi z podatku nie podlega odliczeniu.
W przypadku opisanym w pytaniu kosztu rozbiórki nie można potraktować jako kosztu ogólnego prowadzonej przez podatnika działalności.
Zakładając, że sprzedawany grunt posłuży działalności opodatkowanej nabywcy gruntu, korzystniejsze dla podatnika byłoby przeniesienie kosztu rozbiórki na nabywcę gruntu, przy jednoczesnym obniżeniu ceny sprzedaży. Wówczas podatek naliczony z tytułu rozbiórki nabywca mógłby potraktować jako podatek do odliczenia.
Przykład
Założenia:
– wartość rynkowa nieruchomości 100 000 zł,
– koszt rozbiórki netto 10 000 zł + VAT 2200 zł,
– nabywca nabywa nieruchomość na potrzeby działalności opodatkowanej.
Wariant I
Koszty rozbiórki ponosi sprzedawca. Sprzedawca zaewidencjonuje przychód ze sprzedaży 100 000 zł. Ponieważ jednak VAT naliczony z tytułu rozbiórki nie podlega odliczeniu, sprzedawca zaewidencjonuje w kosztach 12 200 zł. Po odliczeniu kosztów podatnik otrzyma 87 800 zł.
Wariant II
Rozbiórki dokonuje nabywca. Cena sprzedaży zostaje obniżona o koszt netto rozbiórki budynków. Sprzedawca zaewidencjonuje przychód ze sprzedaży w wysokości 90 000 zł. Nabywca ponosząc koszty rozbiórki będzie miał prawo do odliczenia podatku VAT.
Tomasz Maj
Podstawa prawna
•  ustawa z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 14, poz. 113


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Serwis Finansowo-Księgowy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram MF. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

Obowiązkowy KSeF - czy będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

REKLAMA

Jak przełożyć termin płatności składek do ZUS? Skutki odroczenia: Podwójna składka w przyszłości i opłata prolongacyjna

Przedsiębiorcy, którzy mają przejściowe turbulencje płynności finansowej mogą starać się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych o odroczenie (przesunięcie w czasie) terminu płatności składek. Taka decyzja ZUS pozwala zmniejszyć na pewien czas bieżące obciążenia i utrzymać płynność finansową. Od przesuniętych płatności nie płaci się odsetek ale opłatę prolongacyjną.

Czas na e-fakturowanie. System obsługujący KSeF powinien skutecznie chronić przed cyberzagrożeniami, jak to zrobić

KSeF to krok w stronę cyfryzacji i automatyzacji procesów księgowych, ale jego wdrożenie wiąże się z nowymi wyzwaniami, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa. Firmy powinny już teraz zadbać o odpowiednie zabezpieczenia i przygotować swoje systemy IT na nową rzeczywistość e-fakturowania.

Prokurent czy pełnomocnik? Różne podejście w spółce z o.o.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, jako osoba prawna, działa przez swoje organy. Za prowadzenie spraw spółki i jej reprezentowanie odpowiedzialny jest zarząd. Mnogość obowiązków w firmie może jednak sprawić, że członkowie zarządu będą potrzebowali pomocy.

Nie trzeba będzie składać wniosku o stwierdzenie nadpłaty po korekcie deklaracji podatkowej. Od 2026 r. zmiany w ordynacji podatkowej

Trwają prace legislacyjne nad zmianami w ordynacji podatkowej. W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. a jedną z nich jest zniesienie wymogu składania wniosku o stwierdzenie nadpłaty w przypadku, gdy nadpłata wynika ze skorygowanego zeznania podatkowego (deklaracji).

REKLAMA

Dodatkowe dane w księgach rachunkowych i ewidencji środków trwałych od 2026 r. Jest projekt nowego rozporządzenia ministra finansów

Od 1 stycznia 2026 r. podatnicy PIT, którzy prowadzą księgi rachunkowe i mają obowiązek przesyłania JPK_V7M/K - będą musieli prowadzić te księgi w formie elektronicznej przy użyciu programów komputerowych. Te elektroniczne księgi rachunkowe będą musiały być przekazywane do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w ustrukturyzowanej formie (pliki JPK) od 2027 roku. Na początku kwietnia 2025 r. Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie w sprawie dodatkowych danych, o które należy uzupełnić prowadzone księgi rachunkowe i ewidencję środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych - podlegające przekazaniu w formie elektronicznej na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Rozporządzenie to zacznie obowiązywać także od 1 stycznia 2026 r.

Zmiany w przedawnieniu zobowiązań podatkowych od 2026 r. Wiceminister: czasem potrzebujemy więcej niż 5 lat. Co wynika z projektu nowelizacji ordynacji podatkowej

Jedna z wielu zmian zawartych w opublikowanym 28 marca 2025 r. projekcie nowelizacji Ordynacji podatkowej dotyczy zasad przedawniania zobowiązań podatkowych. Postanowiliśmy zmienić przepisy o przedawnieniu zobowiązań podatkowych, ale tak, aby nie wywrócić całego systemu – powiedział PAP wiceminister finansów Jarosław Neneman. Wskazał, że przerwanie biegu przedawnienia przez wszczęcie postępowania będzie możliwe tylko w przypadku poważnych przestępstw. Ponadto projekt przewiduje wykreślenie z kodeksu karnego skarbowego zapisu, że karalność przestępstwa skarbowego ustaje wraz z przedawnieniem podatku.

REKLAMA