REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy można odliczyć podatek z faktur za rozbiórkę budynku używanego

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Jesteśmy właścicielem gruntu wykorzystywanego w prowadzonej działalności gospodarczej, na którym znajdują się budynki wybudowane w latach 1985-1986. Obecnie znaleźliśmy nabywcę na ten grunt, jednak przed sprzedażą musimy, zgodnie z umową zawartą z kupującym, dokonać rozbiórki większości budynków. Budynki te nie były modernizowane, ale ich rozbiórka wiąże się z poniesieniem kosztów. Czy podatek naliczony VAT wynikający z faktur otrzymanych od usługodawców za rozbiórkę budynków będzie podlegał odliczeniu. Czy jeżeli odliczymy podatek VAT z faktur za rozbiórkę, to sprzedaż gruntu z pozostałymi dwoma budynkami będzie objęta zwolnieniem z VAT?
Zwolnienie z podatku dostawy towarów używanych: Podatnik nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT za rozbiórkę budynku, jeśli czynności rozbiórki są związane z transakcją sprzedaży gruntu ze znajdującymi się na nim budynkami, która korzysta ze zwolnienia z podatku VAT.
 
Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług zwolniona z opodatkowania jest dostawa towarów używanych, pod warunkiem że w stosunku do tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Zwolnienie dotyczy również używanych budynków i budowli lub ich części, będących przedmiotem umowy najmu, dzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze.
Towary używane zostały zdefiniowane w art. 43 ust. 2 ustawy o VAT jako:
1) budynki i budowle lub ich części – jeżeli od końca roku, w którym zakończono budowę tych obiektów, minęło co najmniej 5 lat,
2) pozostałe towary, z wyjątkiem gruntów, których okres używania przez podatnika dokonującego ich dostawy wyniósł co najmniej pół roku.
Zwolnienia nie stosuje się do budynków i budowli, jeżeli przed wprowadzeniem ich do ewidencji środków trwałych lub w trakcie użytkowania wydatki poniesione przez podatnika na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej, a podatnik:
1) miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych wydatków,
2) użytkował te towary w okresie krótszym niż 5 lat w celu wykonywania czynności opodatkowanych.
Jeśli więc podatnik nie dokonywał ulepszeń, o których mowa, sprzedaż budynków będzie korzystała ze zwolnienia z podatku VAT.
Jeżeli chodzi o sprzedaż gruntu, to należy zauważyć, że w myśl obecnej ustawy o VAT grunty objęte są opodatkowaniem tak jak inne towary.
W przypadku jednak sprzedaży budynków związanych z gruntem trzeba mieć na uwadze art. 29 ust. 5 ustawy o VAT, zgodnie z którym w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale związanych z gruntem albo części takich budynków z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu. Oznacza to, że grunt będzie opodatkowany tą samą stawką co znajdujący się na nim budynek. Jeżeli więc sprzedaż budynku korzysta ze zwolnienia z opodatkowania (jako towar używany), również sprzedaż gruntu związanego z tym budynkiem będzie korzystała ze zwolnienia z podatku VAT.
W myśl ustawy o VAT opodatkowaniu tym podatkiem podlega również dostawa gruntu.
Jak wynika z treści pytania Czytelnika, część z budynków przed sprzedażą będzie podlegała rozbiórce na koszt podatnika, a ostatecznie transakcją sprzedaży zostaną objęte dwa budynki wraz z gruntem. Podatnik ma wątpliwości, czy podatek naliczony w fakturach za rozbiórkę będzie mógł być odliczony od podatku należnego oraz czy odliczenie nie spowoduje utraty zwolnienia podatkowego dla transakcji sprzedaży.
W zakresie podatku naliczonego wynikającego z faktur za rozbiórkę należy odnieść się do ogólnej zasady wynikającej z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, zgodnie z którą prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony przysługuje w takim zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W zaistniałym przypadku konieczność rozbiórki jest jednym z warunków umowy sprzedaży, która – jak wcześniej zostało stwierdzone – będzie korzystała ze zwolnienia z podatku VAT. Oznacza to, że czynności rozbiórki będą ściśle związane z czynnościami zwolnionymi z opodatkowania, co w konsekwencji pozbawia podatnika prawa do odliczenia podatku naliczonego VAT.
Podatek VAT wynikający z faktur za towary i usługi wykorzystane w związku z czynnościami zwolnionymi z podatku nie podlega odliczeniu.
W przypadku opisanym w pytaniu kosztu rozbiórki nie można potraktować jako kosztu ogólnego prowadzonej przez podatnika działalności.
Zakładając, że sprzedawany grunt posłuży działalności opodatkowanej nabywcy gruntu, korzystniejsze dla podatnika byłoby przeniesienie kosztu rozbiórki na nabywcę gruntu, przy jednoczesnym obniżeniu ceny sprzedaży. Wówczas podatek naliczony z tytułu rozbiórki nabywca mógłby potraktować jako podatek do odliczenia.
Przykład
Założenia:
– wartość rynkowa nieruchomości 100 000 zł,
– koszt rozbiórki netto 10 000 zł + VAT 2200 zł,
– nabywca nabywa nieruchomość na potrzeby działalności opodatkowanej.
Wariant I
Koszty rozbiórki ponosi sprzedawca. Sprzedawca zaewidencjonuje przychód ze sprzedaży 100 000 zł. Ponieważ jednak VAT naliczony z tytułu rozbiórki nie podlega odliczeniu, sprzedawca zaewidencjonuje w kosztach 12 200 zł. Po odliczeniu kosztów podatnik otrzyma 87 800 zł.
Wariant II
Rozbiórki dokonuje nabywca. Cena sprzedaży zostaje obniżona o koszt netto rozbiórki budynków. Sprzedawca zaewidencjonuje przychód ze sprzedaży w wysokości 90 000 zł. Nabywca ponosząc koszty rozbiórki będzie miał prawo do odliczenia podatku VAT.
Tomasz Maj
Podstawa prawna
•  ustawa z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 14, poz. 113


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Serwis Finansowo-Księgowy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

REKLAMA

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zamiast imigrantów na stałe ich praca zdalna. Nowa szansa dla gospodarki dzięki deregulacji

Polska jako hub rozliczeniowy: Jak deregulacja podatkowa może przynieść miliardowe wpływy? Zgodnie z szacunkami rynkowych ekspertów, gdyby Polska zrezygnowała z obowiązku przedstawiania certyfikatów rezydencji podatkowej, mogłaby zwiększyć liczbę zagranicznych freelancerów zatrudnianych zdalnie przez polskie firmy do około 1 mln osób rocznie.

REKLAMA

Zmiany w zamówieniach publicznych od 2026 r. Wyższy próg stosowania Prawa zamówień publicznych i jego skutki dla zamawiających i wykonawców

W ostatnich dniach maja br Rada Ministrów przedłożyła Sejmowi projekt ustawy deregulacyjnej (druk nr 1303 z dnia 27 maja 2025 r.), który przewiduje m.in. podwyższenie minimalnego progu stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych (Pzp) oraz ustawy o umowie koncesji z dnia 21 października 2016 r. z obecnych 130 000 zł netto do 170 000 zł netto. Planowana do wejścia w życie 1 stycznia 2026 r. zmiana ma charakter systemowy i wpisuje się w szerszy trend upraszczania procedur oraz dostosowywania ich do aktualnych realiów gospodarczych.

Obowiązkowy KSeF 2026: będzie problem z udostępnieniem faktury ustrukturyzowanej kontrahentowi. Prof. Modzelewski: Większość nabywców nie będzie tym zainteresowana

W 2026 roku większość kontrahentów nie będzie zainteresowanych tzw. „udostępnieniem” faktur ustrukturyzowanych – jedną z dwóch form przekazania tych faktur w obowiązkowym modelu Krajowego Systemu e-Faktur. Oczekiwać będą wystawienia innych dokumentów, które uznają za wywołujące skutki cywilnoprawne. Wystawcy prawdopodobnie wprowadzą odrębny dokument handlowy, który z istoty nie będzie fakturą ustrukturyzowaną. Może on być wystawiony zarówno przed jak i po wystawieniu tej faktury ustrukturyzowanej - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA