REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy wydatki na obsługę rachunku kasy zapomogowej są kosztem pracodawcy

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

W spółce z o.o. działa pracownicza kasa zapomogowo-pożyczkowa. Czy wydatki na pokrycie kosztów funkcjonowania rachunku bankowego, na którym zdeponowane są środki kasy, będą stanowić dla tej spółki koszty uzyskania przychodów? Spółka pokrywa te koszty zgodnie z umową zawartą z kasą.
 
Wydatki te można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów spółki z o.o.
W zakładach pracy można tworzyć pracownicze kasy zapomogowo-pożyczkowe, których członkami mogą być pracownicy, emeryci i renciści bez względu na przynależność związkową. Nadzór społeczny nad kasami sprawują związki zawodowe. Pracownicze kasy zapomogowo-pożyczkowe mogą być utworzone w zakładzie pracy, w którym co najmniej 10 pracowników zadeklaruje gotowość przynależności. Jeżeli przynależność do pracowniczej kasy zapomogowo-pożyczkowej deklaruje mniej niż 10 pracowników, może być utworzona międzyzakładowa pracownicza kasa zapomogowo-pożyczkowa. Zakład pracy świadczy pomoc pracowniczej kasie zapomogowo-pożyczkowej. Jest zobowiązany zapewnić pomieszczenie biurowe i odpowiednio zabezpieczone miejsce na przechowywanie pieniędzy. Transportuje też pieniądze z banku, prowadzi księgowość, obsługę kasową i prawną, dostarcza druki i formularze. Dokonuje na rzecz pracowniczej kasy zapomogowo-pożyczkowej potrąceń w listach płac, listach wypłat zasiłków chorobowych i zasiłków wychowawczych, wpisowego, wkładów miesięcznych i rat pożyczek. Zakład pracy zobowiązany jest też do przyjmowania wpłat wnoszonych przez emerytów i rencistów oraz osoby przebywające na urlopach wychowawczych, jak również do odprowadzania wpłat na rachunek bankowy pracowniczej kasy zapomogowo-pożyczkowej. Zakład pracy informuje przynajmniej raz w roku członków kas o stanie ich wkładów i zadłużeń. Szczegółowy zakres i warunki świadczenia pomocy pracowniczej kasie zapomogowo-pożyczkowej określa umowa zawarta między nią a zakładem pracy. Państwa pytanie wskazuje, że z zapisów tej umowy wynika obowiązek pokrywania kosztów obsługi bankowej operacji prowadzonych przez pracowniczą kasę zapomogowo-pożyczkową; wydatki poniesione w związku z tym zobowiązaniem są więc kosztem uzyskania przychodu spółki z o.o. Przedstawioną wykładnię przepisów potwierdzają urzędy skarbowe. Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego Warszawa Śródmieście 13 października 2004 r. odpowiedział w sprawie opłacenia rachunku pracowniczej kasy zapomogowo-pożyczkowej przez pracodawcę i uznania tego wydatku za koszty podatkowe: Kosztami uzyskania przychodów są wszelkie koszty zarówno bezpośrednio, jak i pośrednio związane z osiąganym przychodem, a jednocześnie niewymienione we wspomnianym art. 16 ust. 1 updop. Stosownie do postanowień § 4 ust. 1 i ust. 2 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 19 grudnia 1992 r. w sprawie pracowniczych kas zapomogowo-pożyczkowych oraz spółdzielczych kas oszczędnościowo-kredytowych w zakładach pracy (Dz.U. Nr 100, poz. 502 ze zm.) pracodawca na podstawie umowy zawartej z PKZP jest zobowiązany do świadczenia pomocy na jej rzecz m.in. w zakresie obsługi administracyjnej, księgowej, kasowej i prawnej. Wymienione w tych przepisach tytuły pomocy nie mają charakteru katalogu zamkniętego, w związku z tym, w ocenie tut. organu podatkowego, wydatki na pokrycie kosztów funkcjonowania rachunku bankowego pracowniczej kasy zapomogowo-pożyczkowej, poniesione przez Fundację jako zakład pracy zgodnie z umową zawartą z PKZP, stanowić będą dla pracodawcy koszty uzyskania przychodów na podstawie art. 15 ust. 1 cyt. ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
• rozporządzenie Rady Ministrów z 19 grudnia 1992 r. w sprawie pracowniczych kas zapomogowo-pożyczkowych oraz spółdzielczych kas oszczędnościowo-kredytowych w zakładach pracy – Dz.U. Nr 100, poz. 502
• art. 39 ustawy z 23 maja 1991 r. o związkach zawodowych – Dz.U. Nr 79, poz. 854; ost.zm. Dz.U. z 2004 r. Nr 240, poz. 2407
Tomasz Król
prawnik


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Korekta zeznania podatkowego PIT. Jak to zrobić i do kiedy można?

Do końca roku 2030 podatnicy mają prawo składać korekty zeznań PIT za rok 2024. Błędy w deklaracjach podatkowych zdarzają się zarówno na niekorzyść podatnika (np. pominięcie ulgi, o której się nie wiedziało), jak i na niekorzyść fiskusa (np. pominięcie źródła przychodów, o którym się zapomniało). Złożenie korekty zeznania nie wymaga uzasadnienia, a skorygować można nawet taką deklarację, która z upływem 30 kwietnia 2025 r. została bez udziału podatnika automatycznie zatwierdzona w usłudze Twój e-PIT.

Pilne! Będzie nowelizacja ustawy o KSeF, znamy projekt: jakie zmiany w obowiązkowym e-fakturowaniu

Ministerstwo Finansów opublikowało długo wyczekiwany projekt nowelizacji ustawy o VAT, regulujący obowiązek stosowania faktur ustrukturyzowanych. Wraz z nim udostępniono również oficjalną „mapę drogową” wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur – KSeF.

Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

REKLAMA

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

Obowiązkowy KSeF - będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

Jak przełożyć termin płatności składek do ZUS? Skutki odroczenia: Podwójna składka w przyszłości i opłata prolongacyjna

Przedsiębiorcy, którzy mają przejściowe turbulencje płynności finansowej mogą starać się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych o odroczenie (przesunięcie w czasie) terminu płatności składek. Taka decyzja ZUS pozwala zmniejszyć na pewien czas bieżące obciążenia i utrzymać płynność finansową. Od przesuniętych płatności nie płaci się odsetek ale opłatę prolongacyjną.

Czas na e-fakturowanie. System obsługujący KSeF powinien skutecznie chronić przed cyberzagrożeniami, jak to zrobić

KSeF to krok w stronę cyfryzacji i automatyzacji procesów księgowych, ale jego wdrożenie wiąże się z nowymi wyzwaniami, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa. Firmy powinny już teraz zadbać o odpowiednie zabezpieczenia i przygotować swoje systemy IT na nową rzeczywistość e-fakturowania.

REKLAMA

Prokurent czy pełnomocnik? Różne podejście w spółce z o.o.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, jako osoba prawna, działa przez swoje organy. Za prowadzenie spraw spółki i jej reprezentowanie odpowiedzialny jest zarząd. Mnogość obowiązków w firmie może jednak sprawić, że członkowie zarządu będą potrzebowali pomocy.

Nie trzeba będzie składać wniosku o stwierdzenie nadpłaty po korekcie deklaracji podatkowej. Od 2026 r. zmiany w ordynacji podatkowej

Trwają prace legislacyjne nad zmianami w ordynacji podatkowej. W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. a jedną z nich jest zniesienie wymogu składania wniosku o stwierdzenie nadpłaty w przypadku, gdy nadpłata wynika ze skorygowanego zeznania podatkowego (deklaracji).

REKLAMA