REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Proces wprowadzenia akcji do publicznego obrotu w świetle nowych wymogów UE

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Jakie regulacje obowiązują jednostki przygotowujące publiczną emisję akcji? Jak przygotować funkcjonujący w jednostce system rachunkowości do nowych wymogów?
 
Jacek Kaczka
biegły rewident, senior menedżer KPMG Audyt Sp. z o.o.

 
Początek lipca to okres szczególny dla podmiotów, które planują w przyszłości wprowadzenie papierów wartościowych do publicznego obrotu. Przystąpienie Polski do struktur Unii Europejskiej w ubiegłym roku wymusiło obowiązek przeprowadzenia dalszej harmonizacji polskich regulacji w zakresie funkcjonowania polskiego rynku kapitałowego, a kolejnym obszarem ujednolicania ustawodawstwa w ramach Unii jest ujednolicanie zasad przeprowadzania ofert publicznych i dopuszczania papierów wartościowych do publicznego obrotu na rynkach regulowanych.
Zalecenia w zakresie sporządzania prospektów emisyjnych oraz zasad ich zatwierdzania przez odpowiednie organy nadzoru zostały przyjęte przez Parlament Europejski i Radę w dyrektywie 2003/71/WE w sprawie prospektu emisyjnego publikowanego w związku z publiczną ofertą lub dopuszczeniem do obrotu papierów wartościowych i zmieniającej dyrektywę 2001/34/WE. Na mocy powyższej dyrektywy przyjęto również rozporządzenie Komisji WE nr 809/2004 z 29 kwietnia 2004 r. Powyższe akty będą wprowadzone do polskiego ustawodawstwa zgodnie z wymogami Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską. W myśl Traktatu postanowienia dyrektywy należy więc zastosować w każdym z państw członkowskich, przy czym to kraje członkowskie podejmują decyzje dotyczące formy wprowadzenia danego aktu prawnego. W przypadku rozporządzeń Komisji Europejskiej, a więc także rozporządzenia 809/2004, ma ona zastosowanie w całości i bezpośrednio we wszystkich państwach członkowskich. W przypadku Polski trwają końcowe prace nad ustawą o ofercie publicznej i warunkach wprowadzenia instrumentów finansowych do obrotu, której zapisy będą zgodne z ww. dyrektywą UE.
Zasada jednolitego paszportu
Planowane zmiany są bez wątpienia bardzo korzystne dla przyszłych emitentów papierów wartościowych ubiegających się o dopuszczenie do publicznego obrotu i powinny przyczynić się do wzrostu zainteresowania tą formą pozyskania kapitału. Niektóre z wprowadzanych zmian od 1 lipca 2005 r. w dłuższym horyzoncie czasowym wpłyną także bez wątpienia na zwiększenie przepływów kapitałowych między poszczególnymi krajami członkowskimi UE. Podstawą ujednolicenia przepisów jest bowiem przyjęcie tych samych kryteriów w odniesieniu do treści i formy prospektu emisyjnego, kryteriów uznawania ofert za publiczne czy chociażby ujednolicenie warunków, jakie muszą być spełnione, aby przeprowadzenie oferty nie wymagało sporządzenia, zatwierdzenia i publikacji prospektu emisyjnego. Po zmianach obowiązywać będzie więc tzw. zasada jednolitego paszportu; prospekt emisyjny zatwierdzony przez organ nadzoru przykładowo we Francji będzie ważny dla całego obszaru UE, w tym także w Polsce.
Wymogi stawiane przyszłym emitentom
Nowe regulacje prawne to ogromne korzyści, ale także duże wyzwania dla przyszłych emitentów. Warto więc zwrócić uwagę na występujące w spółkach problemy i ryzyka w obszarze szeroko rozumianej rachunkowości, które niezidentyfikowane na czas przez kierownictwo mogą w znacznym stopniu opóźnić proces upublicznienia i zwiększyć koszty prywatyzacji ponoszone przez przyszłego emitenta. Poniższy artykuł ma na celu przedstawienie dostrzeganych okiem audytora potencjalnych obszarów, na które należy zwrócić uwagę decydując się na wprowadzenie akcji do publicznego obrotu w kontekście sporządzania prospektu emisyjnego oraz późniejszego wypełniania wymogów informacyjnych stawianych emitentom papierów wartościowych przez nowe ustawodawstwo Unii Europejskiej.
Ważne
Jednym z najważniejszych aspektów przejścia na nowe wymogi unijne jest obowiązek sporządzania sprawozdań finansowych według Międzynarodowych Standardów Rachunkowości. Pojęcie MSR oznacza w tym przypadku Międzynarodowe Standardy Rachunkowości, Międzynarodowe Standardy Sprawozdawczości Finansowej oraz związane z nimi interpretacje ogłoszone w formie rozporządzeń Komisji Europejskiej.
W rozporządzeniu Komisji WE nr 809/2004 z 29 kwietnia 2004 r. określono między innymi, iż w prospekcie należy zamieścić zbadane przez biegłego rewidenta informacje finansowe obejmujące ostatnie trzy lata obrotowe (lub krótszy okres – od początku działalności emitenta) oraz raport biegłego rewidenta za każdy rok obrotowy. Informacje takie muszą być sporządzone zgodnie z rozporządzeniem WE 1606/2002 Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie stosowania międzynarodowych standardów rachunkowości. Historyczne informacje finansowe za ostatnie dwa lata należy przedstawić i sporządzić w formie zgodnej z formą, jaka zostanie przyjęta w kolejnym opublikowanym sprawozdaniu finansowym emitenta, z uwzględnieniem standardów i zasad rachunkowości oraz przepisów prawnych mających zastosowanie do takiego rocznego sprawozdania finansowego.
Nałożony na emitentów z obszaru Wspólnoty obowiązek przekształcania na potrzeby prospektu emisyjnego historycznych informacji finansowych zgodnie z rozporządzeniem WE nr 1606/2002 nie ma zastosowania do okresów sprzed 1 stycznia 2004 r. lub w przypadku, gdy emitent posiada papiery wartościowe dopuszczone do obrotu na rynku regulowanym w dniu 1 lipca 2005 r., aż do momentu opublikowania przez emitenta pierwszego rocznego sprawozdania finansowego zgodnie z rozporządzeniem WE 1606/2002.
Ważne
Warto w tym miejscu również podkreślić, że już nowelizacja ustawy o rachunkowości z 2004 r. wprowadziła możliwość sporządzania jednostkowych oraz skonsolidowanych sprawozdań finansowych według MSR przez emitentów papierów wartościowych ubiegających się o ich dopuszczenie do publicznego obrotu lub do obrotu na jednym z regulowanych rynków krajów Europejskiego Obszaru Gospodarczego.
Warunkiem uznania jest jednak złożenie do właściwego organu wniosku lub innego rodzaju dokumentu, na podstawie którego może nastąpić wprowadzenie papierów wartościowych do publicznego obrotu lub do obrotu na jednym z takich rynków oraz podjęcie odpowiedniej uchwały w sprawie przejścia na MSR przez właściwy organ zatwierdzający danej jednostki. Uwzględniając powyższe wymogi, przyszli emitenci powinni już dzisiaj odpowiedzieć na pytanie dotyczące stopnia przygotowania danej jednostki oraz jej grupy kapitałowej do sporządzania kompletnych sprawozdań finansowych wg Międzynarodowych Standardów Sprawozdawczości Finansowej.
Niektóre różnice pomiędzy ustawą o rachunkowości a MSR-ami
Chociaż zagadnienie to jest czasami marginalizowane przez zarządy jednostek ubiegających się o dopuszczenie do publicznego obrotu, warto w tym miejscu podkreślić, że dostosowanie emitenta ubiegającego się o dopuszczenie do publicznego obrotu w obszarze MSSF jest procesem bardzo złożonym. Obejmuje ono na przykład konieczność identyfikacji różnic pomiędzy dotychczas stosowanymi polskimi zasadami rachunkowości a standardami międzynarodowymi zarówno na poziomie jednostki dominującej, jak i jednostek wchodzących w skład grupy kapitałowej emitenta. Konieczne jest także wprowadzenie zmian oraz ujednolicenie zasad rachunkowości stosowanych w danej grupie kapitałowej czy też dostosowanie systemów księgowych, systemów raportowania oraz konsolidacji i zarządczych różnych szczebli organizacji dla sprawnego sporządzenia „po raz pierwszy” sprawozdań finansowych wg MSSF.
Ważne
Warto w tym miejscu podkreślić, iż chociaż MSR 27 „Skonsolidowane i jednostkowe sprawozdania finansowe” określają przypadki, kiedy jednostka dominująca nie jest zobowiązana do przygotowania skonsolidowanego sprawozdania finansowego, to jednak w przypadku jego sporządzania konsolidacją należy objąć wszystkie jednostki zależne. Wyjątek stanowi sytuacja, gdy w momencie nabycia jednostka spełnia kryteria zaliczenia jej do kategorii aktywów przeznaczonych do sprzedaży zgodnie z MSSF 5 „Aktywa trwałe przeznaczone do sprzedaży”, wówczas należy ją wykazywać zgodnie z tym standardem.
Z kolei ustawa o rachunkowości określa przypadki dodatkowych wyłączeń konsolidacyjnych. Przykładowo, konsolidacją można nie obejmować jednostki zależnej lub współzależnej niebędącej spółką handlową (z siedzibą lub miejscem sprawowania zarządu poza terytorium Europejskiego Obszaru Gospodarczego), jeżeli pozyskanie informacji, niezbędnych do prawidłowego i rzetelnego objęcia jednostki konsolidacją, wiąże się z poniesieniem niewspółmiernie wysokich kosztów, uniemożliwiających spełnienie wymaganych ustawą obowiązków.
Ważne
Przejście na MSSF może oznaczać nie tylko konieczność podjęcia działań dostosowawczych w jednostkach grupy kapitałowej objętej konsolidacją według dotychczasowych krajowych przepisów, ale również w innych jednostkach, które będą objęte skonsolidowanym sprawozdaniem finansowym sporządzonym zgodnie z MSSF.
Niezbędne przygotowania w systemie księgowo-informatycznym jednostki
Jednostka planująca publiczną emisję akcji powinna przeprowadzić wiele różnych działań.
Po pierwsze, należy wprowadzić odpowiednie procedury kontroli wewnętrznej pozwalające na prawidłowe ustalanie i późniejsze uaktualnianie składu grupy kapitałowej na potrzeby wymogów ustawy o rachunkowości oraz MSSF. Jest to szczególnie istotne w sytuacji występowania powiązań pośrednich w grupie kapitałowej, przy jednoczesnym braku odpowiednich procedur mających na celu monitorowanie zmian występujących w strukturze grupy. Prawidłowe ustalenie jednostek grupy kapitałowej jest istotne także dlatego, iż dane pochodzące z pomiotów grupy kapitałowej należy uwzględniać przy sporządzaniu poszczególnych rozdziałów prospektu emisyjnego. Przykładowo, w załączniku nr 1 rozporządzenia 809/2004, określającym minimalny zakres informacji w odniesieniu do dokumentu rejestracyjnego, dla akcji określono wymóg przedstawienia opisu grupy kapitałowej emitenta, a także wykaz istotnych podmiotów zależnych emitenta, w tym procentowego udziału w kapitale oraz w głosach na walnym zgromadzeniu.
Po drugie, konieczne jest przeprowadzenie wstępnego szkolenia dla pracowników przyszłego emitenta odpowiedzialnych za sprawozdawczość finansową w zakresie mających zastosowanie standardów międzynarodowych z punktu widzenia specyfiki danej spółki oraz zidentyfikowanych różnic w raportowaniu wg MSSF, a także innych wymogów sprawozdawczych stawianych emitentom papierów wartościowych. W razie potrzeby szkolenie powinno objąć także pracowników odpowiedzialnych za przyszłe raportowanie na poziomie jednostek wchodzących w skład grupy kapitałowej.
Po trzecie, zaleca się przeprowadzenie kompleksowej analizy występujących w podmiotach grupy kapitałowej kluczowych transakcji (procesów) z punktu widzenia księgowego ujęcia tych transakcji zgodnie z polskimi standardami rachunkowości oraz MSSF. Proces ten ma na celu wstępną identyfikację występujących różnic między PSR a MSR.
Po czwarte, należy w miarę możliwości dostosować przyjęte w grupie kapitałowej przyszłego emitenta zasady (politykę) rachunkowości do standardów międzynarodowych w celu minimalizacji różnic między polskimi zasadami rachunkowości a MSSF. Powinno to przyczynić się do usprawnienia procesu sporządzania sprawozdań finansowych wg MSSF w przyszłości. Bardzo często firmy doradcze oferują metodologię oraz narzędzia o charakterze „IFRS conversion” ułatwiające sporządzenie pro forma sprawozdań finansowych według MSSF.
Wprowadzenie MSSF po raz pierwszy i problemy z tym związane
Warto także zwrócić uwagę na fakt, iż wprowadzenie MSSF po raz pierwszy (MSSF 1) wiąże się z innymi problemami, na jakie mogą natrafić jednostki, co jest szczególnie widoczne obecnie podczas sporządzania półrocznych raportów giełdowych przez obecnych emitentów. Przykładem jest chociażby wycena środków trwałych na potrzeby sporządzenia sprawozdania finansowego według MSSF po raz pierwszy. Część spó- łek dokonuje oszacowania wartości godziwej środków trwałych (na podstawie niezależnych wycen) i uznaje tak ustaloną wartość za koszt historyczny dla celów przyszłych odpisów amortyzacyjnych. Przeszacowania takie pozwalają chociażby na uniknięcie problemu analizy wpływu hiperinflacji na wycenę środków trwałych dla celów MSSF. W przypadku innych podmiotów często spotykane jest podejście polegające na przyjmowaniu za podstawę ustalenia wartości środków trwałych na potrzeby MSSF – wartości środków trwałych przeszacowanych na podstawie przepisów polskich (ostatnia aktualizacja miała miejsce w 1995 r.) przy założeniu, że spełniony został wymóg, iż wartości środków trwałych po przeszacowaniu 1995 r. nie odbiegały od wartości godziwych. Biegli rewidenci badający sprawozdania finansowe przygotowane zgodnie z MSSF po raz pierwszy stają więc przed dylematem, czy akceptować takie przeszacowanie statutowe jako podstawę do wyceny środków trwałych na potrzeby MSSF. Należy brać pod uwagę, że często brak jest dokumentacji źródłowej, a sprawozdania finansowe za 1995 rok w przypadku niektórych takich podmiotów nie podlegały obowiązkowi badania.
Podobnych kwestii budzących wątpliwości jest co najmniej kilka, a wciąż pojawiają się dyskusje na temat np. sposobu ujęcia prawa wieczystego użytkowania gruntu w sprawozdaniach wg MSSF. Proces przejścia na MSSF rodzi także wiele wątpliwości natury prawnej oraz podatkowej, np. dotyczące możliwości podziału między wspólników nadwyżki pochodzącej z opisanego powyżej przeszacowania środków trwałych zgodnie z MSSF 1.
Ważne
Nawet najlepsze procedury obiegu informacji nie będą właściwie funkcjonowały bez wprowadzenia, najlepiej we wszystkich istotnych jednostkach grupy kapitałowej, jednolitego, zintegrowanego systemu informatycznego, który pozwoli w sposób efektywny na uzyskanie danych o charakterze zarówno finansowym, jak i niefinansowym.
Brak właściwego systemu informatycznego może w znacznym stopniu opóźnić proces prywatyzacji i narazić spółkę na dodatkowe koszty. W sytuacji gdy harmonogram wprowadzenia akcji do publicznego obrotu nie pozwala na zaprojektowanie i wdrożenie zintegrowanych rozwiązań, warto zastanowić się nad wprowadzeniem alternatywych rozwiązań zapewniających efektywne uzyskanie danych o charakterze finansowym i niefinansowym, niezbędnych w procesie sporządzania prospektu emisyjnego. Przykładem może być chociażby rozwiązanie oparte na koncepcji hurtowni danych, czyli scentralizowanej bazie gromadzącej w swych zasobach dane transakcyjne zasilane z różnych systemów informatycznych funkcjonujących w grupie kapitałowej.
Mając odpowiednie procedury kontroli wewnętrznej oraz systemy informatyczne nie można zapominać także o jednym z podstawowych czynników determinujących efektywne przeprowadzenie procesu wprowadzenia akcji do publicznego obrotu, jakim jest czynnik ludzki.
Konieczność wcześniejszego szkolenia pracowników
Przy okazji prywatyzacji warto zapewnić lepsze zrozumienie celów upublicznienia, korzyści, jakie przyniesie ono w dłuższej perspektywie dla jednostki oraz grupy kapitałowej emitenta, oraz z wyprzedzeniem informować o nowych wyzwaniach, jakie staną przed pracownikami poszczególnych szczebli organizacji. Przykładem takich działań w obszarze rachunkowości może być na przykład przeprowadzenie szkolenia dla pracowników służb finansowo-księ- gowych w zakresie sporządzania sprawozdań finansowych według wymogów KPWiG w odniesieniu do raportowania bieżącego i okresowego oraz w odniesieniu do obszarów raportowania, które mogą spowodować najwięcej problemów podczas sporządzania prospektu emisyjnego oraz późniejszego raportowania bieżącego i okresowego.
Podsumowanie
Przedstawiając tylko kilka zagadnień z szerokiej gamy problematyki, z jaką mogą zetknąć się emitenci papierów wartościowych, warto zwrócić przy tej okazji uwagę na znaczenie roli audytora, współpracującego z daną jednostką w obszarze szeroko rozumianej rachunkowości. Renomowany audytor, posiadający odpowiedni warsztat i międzynarodowych specjalistów z zakresu MSSF, mający doświadczenie we współpracy z innymi emitentami papierów wartościowych na rynkach europejskich oraz znający specyfikę danej branży może w znacznym stopniu przyczynić się do usprawnienia procesu wprowadzania akcji do publicznego obrotu, a co się z tym wiąże, znacznie ograniczyć potencjalne koszty prywatyzacji obciążające przyszłego emitenta. Jest to szczególnie istotne, mając na uwadze postępującą globalizację i zmieniające się wymogi na rynku europejskim.
Podstawa prawna:
dyrektywa 2003/71/WE z 4 listopada 2003 r. w sprawie prospektu emisyjnego publikowanego w związku z publiczną ofertą lub dopuszczeniem do obrotu papierów wartościowych i zmieniająca dyrektywę 2001/34/WE,
rozporządzenie Komisji WE nr 809/2004 z 29 kwietnia 2004 r. wdrażające dyrektywę 2003/71 WE Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie informacji zawartych w prospektach emisyjnych oraz formy, włączenia przez odniesienie i publikacji takich prospektów emisyjnych oraz upowszechniania reklam,
ustawa z 29 września 1994 r. o rachunkowości (j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694 z późn.zm.).
Masz wątpliwości, napisz: prawo.autorzy@infor.pl


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Prawo Przedsiębiorcy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
W 2026 roku 2,8 mln firm musi zmienić sposób fakturowania. Im szybciej się przygotują, tym większą przewagę zyskają nad konkurencją

W 2026 roku ponad 2,8 mln przedsiębiorstw w Polsce zostanie objętych obowiązkiem korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Dla wielu z nich będzie to największa zmiana technologiczna od czasu cyfryzacji JPK. Choć Ministerstwo Finansów zapowiada tę transformację jako krok ku nowoczesności, dla MŚP może oznaczać konieczność głębokiej reorganizacji sposobu działania. Eksperci radzą przedsiębiorcom: czas wdrożenia KSeF potraktujcie jako inwestycję.

Środowisko testowe KSeF 2.0 (dot. API) od 30 września, Moduł Certyfikatów i Uprawnień do KSeF 2.0 od 1 listopada 2025 r. MF: API KSeF 1.0 nie jest kompatybilne z API KSeF 2.0

Ministerstwo Finansów poinformowało w komunikacie z 10 września 2025 r., że wprowadzone zostały nowe funkcjonalności wcześniej niedostępne w API KSeF1.0 (m.in. FA(3) z węzłem Zalacznik, tryby offline24 czy certyfikaty KSeF). W związku z wprowadzonymi zmianami konieczna jest integracja ze środowiskiem testowym KSeF 2.0., które zostanie udostępnione 30 września.

KSeF 2.0 już nadchodzi: co oznacza mrożenie rozwoju KSeF 1.0, nowe funkcjonalności i testowe środowisko od września? Wszystko, co musisz wiedzieć o rewolucji w e-fakturowaniu

Już od 1 lutego 2026 r. w Polsce zacznie obowiązywać nowy, obligatoryjny KSeF 2.0. Ministerstwo Finansów ogłosiło, że wersja produkcyjna KSeF 1.0 zostaje „zamrożona” i nie będzie dalej rozwijana, a przedsiębiorcy muszą przygotować się do pełnej migracji. Ważne terminy nadchodzą szybko – środowisko testowe wystartuje 30 września 2025 r., a od 1 listopada ruszy Moduł Certyfikatów i Uprawnień. To oznacza prawdziwą rewolucję w e-fakturowaniu, której nie można przespać.

Te czynności w księgowości można wykonać automatycznie. Czy księgowi muszą się bać utraty pracy?

Automatyzacja procesów księgowych to kolejny krok w rozwoju tej branży. Dzięki możliwościom systemów, księgowi mogą pracować szybciej i wydajniej. Era ręcznego wprowadzania danych dobiega końca, a digitalizacja pracy biur rachunkowych i konieczność dostosowania oferty do potrzeb XXI wieku to konsekwencje cyfrowej rewolucji, której jesteśmy świadkami. Czy zmiany te niosą wyłącznie korzyści, czy również pewne zagrożenia?

REKLAMA

4 mln zł zaległego podatku. Skarbówka wykryła nieprawidłowości: spółka zawyżyła koszty uzyskania przychodów o 186 mln zł

Firma musi zapłacić aż 4 mln zł zaległego podatku CIT. Funkcjonariusze podlaskiej skarbówki wykryli nieprawidłowości w stosowaniu cen transferowych przez jedną ze spółek.

Wystawianie faktur w KSeF w 2026 roku. Wyjaśnienia Ministerstwa Finansów

Wydział Prasowy Biura Komunikacji i Promocji Ministerstwa Finansów przesłał 9 września br do naszej redakcji wyjaśnienia do artykułu "KSeF 2026. Jak dokumentować transakcje od 1 lutego? Prof. Modzelewski: Podstawą rozliczeń będzie dokument handlowy (nota obciążeniowa, faktura handlowa)" z prośbą o sprostowanie. Publikujemy poniżej w całości wyjaśnienia Ministerstwa.

Zmiany w ustawie o doradztwie podatkowym od 2026 roku: doprecyzowanie kompetencji i strój urzędowy doradców podatkowych, nowości w egzaminach

W dniu 9 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy zmieniającej ustawę o doradztwie podatkowym oraz ustawę – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi. Przepisy dotyczące doradztwa podatkowego zostają dostosowane do współczesnych realiów prawnych, technologicznych i rynkowych. Nowe rozwiązania mają poprawić funkcjonowanie samorządu zawodowego doradców podatkowych.

Jak korzystać z KSeF od lutego 2026 r. – uprawnienia, uwierzytelnianie, faktury, wymogi techniczne. Co i jak ureguluje nowe rozporządzenie Ministra Finansów i Gospodarki?

Dla polskich podatników VAT od 1 lutego 2026 r. (dla większości od 1 kwietnia 2026 r.) rozpocznie się zupełnie nowy rozdział. Zasadniczej zmianie ulegną zasady fakturowania, które będzie obowiązkowo przebiegało w ramach Krajowego Systemu e-Faktur (KSef). Jednym z kluczowych aktów prawnych dotyczących obowiązkowego KSeF ma być rozporządzenie Ministra Finansów i Gospodarki w sprawie korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur. Najnowszy projekt tego rozporządzenia (datowany na 26 sierpnia 2025 r.), przechodzi aktualnie fazy konsultacji publicznych, uzgodnień międzyresortowych i opiniowania. Oczywiście w toku rządowej procedury legislacyjnej projekt może ulec pewnym zmianom ale na pewno nie będą to zmiany zasadnicze. Jest to bowiem już kolejny projekt tego rozporządzenia (prace nad nim zaczęły się w Ministerstwie Finansów pod koniec 2023 roku) i uwzględnia on liczne, wcześniej zgłoszone uwagi i wnioski.

REKLAMA

Nowa faktura VAT (ustrukturyzowana) w 2026 r. Wizualizacja, zakres danych, kody QR

W 2026 roku w Polsce obowiązkowe stanie się korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Będzie to miało w szczególności ten skutek, że tradycyjne faktury papierowe i elektroniczne w formacie PDF zostaną zastąpione przez faktury ustrukturyzowane w formacie XML. Każda taka faktura będzie miała jednolitą strukturę danych określoną przez Ministerstwo Finansów, co zapewni spójność i automatyzację w obiegu dokumentów. Dodatkowo faktury udostępniane poza systemem KSeF będą musiały być oznaczone kodem weryfikującym, najczęściej w formie kodu QR. Będzie to wymagało odpowiedniego oznaczenia. Faktura w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF) znacząco różni się od tradycyjnych faktur papierowych czy elektronicznych w formacie PDF.

KSeF - kto ponosi ryzyko?

Krajowy System e-Faktur już całkiem niedługo stanie się obowiązkowym narzędziem do rozliczeń VAT w obrocie gospodarczym. Jest to chyba najbardziej ambitny projekt cyfryzacji podatkowej w Polsce, mający na celu ograniczenie szarej strefy, przyspieszenie rozliczeń VAT i zwiększenie transparentności obrotu gospodarczego.

REKLAMA