REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak uzyskać zwrot VAT zapłaconego w Estonii

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Aby polscy przedsiębiorcy mogli odzyskać VAT zapłacony na terenie Estonii, muszą złożyć w urzędzie w Tallinie odpowiedni wniosek wraz z niezbędnymi dokumentami. Wniosek trzeba złożyć do końca czerwca roku następującego po roku kalendarzowym, za który ma być zwrócony podatek. Na pieniądze trzeba będzie czekać 6 miesięcy od dnia złożenia wniosku.
Generalnie zwrot VAT zapłaconego na terenie Estonii został zagwarantowany podatnikom z siedzibą na terytorium krajów członkowskich Unii Europejskiej na mocy VIII dyrektywy Rady z 6 grudnia 1979 r. (79/1072/EEC). Szczegółowe regulacje estońskie w tym zakresie są natomiast zawarte m.in. w par. 35 estońskiej ustawy o podatku od towarów i usług oraz odpowiednich rozporządzeniach – wyjaśnili Bartosz Rasz z Deloitte, biuro w Gdańsku, i Joanna Zawiejska z Deloitte, biuro w Poznaniu.

Bez spełnienia wymogów nie będzie pieniędzy

Co do zasady, zwrot VAT z tytułu importu lub nabycia towarów (z wyjątkiem nieruchomości) bądź też usług nabytych dla celów działalności gospodarczej przez podatnika zarejestrowanego dla celów VAT w kraju UE innym niż Estonia może zostać dokonany pod warunkiem spełnienia przez podmiot ubiegający się o zwrot kilku wymogów. Podatnik ubiegający się o zwrot jest zobowiązany przede wszystkim do odprowadzania VAT w kraju siedziby. Ponadto nie może prowadzić działalności w Estonii w formie zakładu (permanent establishment).

Trzeba wysłać dokumenty i wniosek

Jak wyjaśnili eksperci z Deloitte, w celu uzyskania zwrotu podatku należy dostarczyć do właściwych władz podatkowych następujące dokumenty:
■ formularz KMT podpisany przez uprawnioną do tego osobę,
■ czytelne faktury, spełniające wymogi określone w estońskich regulacjach z zakresu VAT (wymogi te określa par. 37 estońskiej ustawy o podatku od towarów i usług), jak również dokumenty potwierdzające dokonanie płatności VAT z tytułu importu towarów,
■ certyfikat wydany przez właściwe władze podatkowe dla podmiotu składającego wniosek, potwierdzający, że podatnik ubiegający się o zwrot VAT jest zobowiązany do zapłaty tego podatku w kraju swojej siedziby.

Rozpatrzeniem wniosku zajmuje się Northern Regional Tax Center z siedzibą w Tallinie.

Jaka będzie wysokość zwrotu

Kwota zwrotu VAT nie może wynosić w ciągu roku kalendarzowego mniej niż 400 koron estońskich bądź też – w przypadku składania wniosku o zwrot podatku za okres dłuższy niż 3 miesiące, lecz krótszy niż rok kalendarzowy – 3000 koron estońskich (nie można składać wniosków dotyczących zwrotu podatku za okres krótszy niż 3 miesiące). W przypadku składania wniosku o zwrot dotyczącego całego roku kalendarzowego, wniosek oraz odpowiednie dokumenty należy złożyć w ciągu 6 miesięcy od zakończenia danego roku kalendarzowego. Zatem termin do złożenia wniosków o zwrot za rok 2005 upływa z dniem 30 czerwca 2006 r. Wnioski dotyczące zwrotu podatku za okresy dłuższe niż 3 miesiące, lecz krótsze niż rok, można składać w trakcie całego roku.

WAŻNE
Wzór wniosku o zwrot VAT można uzyskać na stronie internetowej: 
http://www.emta.ee/failid/Vorm_KMT.pdf.
Adres, na który trzeba wysłać wniosek o zwrot VAT:
Northern Regional Tax Center Endla 8, Tallin 15177, Estonia

Na zwrot trzeba czekać 6 miesięcy

Z wyjaśnień ekspertów Deloitte wynika, że estońskie organy podatkowe, po weryfikacji złożonych dokumentów, dokonują zwrotu podatku zazwyczaj w ciągu 6 miesięcy, poczynając od daty otrzymania wniosku wraz z odpowiednimi załącznikami. Zwrot podatku dokonywany jest na konto bankowe wskazane w wypełnionym formularzu KMT. Jednocześnie należy pamiętać, że w sytuacji, w której wskazane konto bankowe, które jest obsługiwane przez instytucję finansową w kraju członkowskim UE innym niż Estonia, wnioskujący o zwrot poniesie koszty związane z przelewem.
Władze podatkowe zwracają podatnikowi również wszystkie oryginały dokumentów oraz kopię złożonego formularza w ciągu 1 miesiąca od daty otrzymania wniosku wraz z załącznikami.

UWAGA
Zwrot VAT nie będzie przysługiwał z tytułu nabycia usług związanych z przyjęciem gości, usług gastronomicznych bądź też usług hotelowych niezwiązanych z podróżą służbową, a zakupionych dla pracowników wnioskującego podmiotu.

Przydatne adresy internetowe
http://www.fin.ee/?lang=en – Strona Ministerstwa Finansów Estonii w języku angielskim,
http://www.emta.ee?langen – Estonian Tax and Customs Board,
http://www.legaltext.ee/indexen.htm – Estonian Legal Language Center – anglojęzyczne wersje wybranych tekstów ustaw, w tym ustawy o VAT.

Oprac. Ewa Matyszewska
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czego najczęściej dotyczą kontrole z urzędu skarbowego i ZUS-u?

Przedsiębiorcy mają szereg obowiązków wobec państwa - jako podatnicy muszą przestrzegać przepisów podatkowych, a jako płatnicy stosować normy z zakresu ubezpieczeń społecznych. W obu tych sferach często dochodzi do uchybień. Dlatego upoważnione organy sprawdzają, czy firmy przestrzegają obowiązujących przepisów. W naszym artykule przedstawiamy najczęstsze obszary, które podlegają kontroli organów podatkowych lub Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

REKLAMA

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

REKLAMA

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

REKLAMA