REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak uzyskać zwrot VAT zapłaconego w Estonii

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Aby polscy przedsiębiorcy mogli odzyskać VAT zapłacony na terenie Estonii, muszą złożyć w urzędzie w Tallinie odpowiedni wniosek wraz z niezbędnymi dokumentami. Wniosek trzeba złożyć do końca czerwca roku następującego po roku kalendarzowym, za który ma być zwrócony podatek. Na pieniądze trzeba będzie czekać 6 miesięcy od dnia złożenia wniosku.
Generalnie zwrot VAT zapłaconego na terenie Estonii został zagwarantowany podatnikom z siedzibą na terytorium krajów członkowskich Unii Europejskiej na mocy VIII dyrektywy Rady z 6 grudnia 1979 r. (79/1072/EEC). Szczegółowe regulacje estońskie w tym zakresie są natomiast zawarte m.in. w par. 35 estońskiej ustawy o podatku od towarów i usług oraz odpowiednich rozporządzeniach – wyjaśnili Bartosz Rasz z Deloitte, biuro w Gdańsku, i Joanna Zawiejska z Deloitte, biuro w Poznaniu.

Bez spełnienia wymogów nie będzie pieniędzy

Co do zasady, zwrot VAT z tytułu importu lub nabycia towarów (z wyjątkiem nieruchomości) bądź też usług nabytych dla celów działalności gospodarczej przez podatnika zarejestrowanego dla celów VAT w kraju UE innym niż Estonia może zostać dokonany pod warunkiem spełnienia przez podmiot ubiegający się o zwrot kilku wymogów. Podatnik ubiegający się o zwrot jest zobowiązany przede wszystkim do odprowadzania VAT w kraju siedziby. Ponadto nie może prowadzić działalności w Estonii w formie zakładu (permanent establishment).

Trzeba wysłać dokumenty i wniosek

Jak wyjaśnili eksperci z Deloitte, w celu uzyskania zwrotu podatku należy dostarczyć do właściwych władz podatkowych następujące dokumenty:
■ formularz KMT podpisany przez uprawnioną do tego osobę,
■ czytelne faktury, spełniające wymogi określone w estońskich regulacjach z zakresu VAT (wymogi te określa par. 37 estońskiej ustawy o podatku od towarów i usług), jak również dokumenty potwierdzające dokonanie płatności VAT z tytułu importu towarów,
■ certyfikat wydany przez właściwe władze podatkowe dla podmiotu składającego wniosek, potwierdzający, że podatnik ubiegający się o zwrot VAT jest zobowiązany do zapłaty tego podatku w kraju swojej siedziby.

Rozpatrzeniem wniosku zajmuje się Northern Regional Tax Center z siedzibą w Tallinie.

Jaka będzie wysokość zwrotu

Kwota zwrotu VAT nie może wynosić w ciągu roku kalendarzowego mniej niż 400 koron estońskich bądź też – w przypadku składania wniosku o zwrot podatku za okres dłuższy niż 3 miesiące, lecz krótszy niż rok kalendarzowy – 3000 koron estońskich (nie można składać wniosków dotyczących zwrotu podatku za okres krótszy niż 3 miesiące). W przypadku składania wniosku o zwrot dotyczącego całego roku kalendarzowego, wniosek oraz odpowiednie dokumenty należy złożyć w ciągu 6 miesięcy od zakończenia danego roku kalendarzowego. Zatem termin do złożenia wniosków o zwrot za rok 2005 upływa z dniem 30 czerwca 2006 r. Wnioski dotyczące zwrotu podatku za okresy dłuższe niż 3 miesiące, lecz krótsze niż rok, można składać w trakcie całego roku.

WAŻNE
Wzór wniosku o zwrot VAT można uzyskać na stronie internetowej: 
http://www.emta.ee/failid/Vorm_KMT.pdf.
Adres, na który trzeba wysłać wniosek o zwrot VAT:
Northern Regional Tax Center Endla 8, Tallin 15177, Estonia

Na zwrot trzeba czekać 6 miesięcy

Z wyjaśnień ekspertów Deloitte wynika, że estońskie organy podatkowe, po weryfikacji złożonych dokumentów, dokonują zwrotu podatku zazwyczaj w ciągu 6 miesięcy, poczynając od daty otrzymania wniosku wraz z odpowiednimi załącznikami. Zwrot podatku dokonywany jest na konto bankowe wskazane w wypełnionym formularzu KMT. Jednocześnie należy pamiętać, że w sytuacji, w której wskazane konto bankowe, które jest obsługiwane przez instytucję finansową w kraju członkowskim UE innym niż Estonia, wnioskujący o zwrot poniesie koszty związane z przelewem.
Władze podatkowe zwracają podatnikowi również wszystkie oryginały dokumentów oraz kopię złożonego formularza w ciągu 1 miesiąca od daty otrzymania wniosku wraz z załącznikami.

UWAGA
Zwrot VAT nie będzie przysługiwał z tytułu nabycia usług związanych z przyjęciem gości, usług gastronomicznych bądź też usług hotelowych niezwiązanych z podróżą służbową, a zakupionych dla pracowników wnioskującego podmiotu.

Przydatne adresy internetowe
http://www.fin.ee/?lang=en – Strona Ministerstwa Finansów Estonii w języku angielskim,
http://www.emta.ee?langen – Estonian Tax and Customs Board,
http://www.legaltext.ee/indexen.htm – Estonian Legal Language Center – anglojęzyczne wersje wybranych tekstów ustaw, w tym ustawy o VAT.

Oprac. Ewa Matyszewska
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Masz pieniądze na koncie? To jeszcze nie znaczy, że masz płynność finansową

„Na koncie mam 80 tysięcy, więc wszystko jest pod kontrolą.” — to jedno z najczęściej wypowiadanych zdań przez przedsiębiorców. Niestety, w rzeczywistości nie mówi ono nic o kondycji finansowej firmy.Saldo konta to tylko liczba. Bez kontekstu potrafi być mylące, a nawet niebezpieczne. Bo jeśli z tych 80 tysięcy trzydzieści tysięcy to VAT do zapłaty, piętnaście tysięcy to wynagrodzenia, dziesięć tysięcy to niezapłacone faktury, a pięć tysięcy to ZUS i inne zobowiązania — to realnie zostaje dwadzieścia tysięcy do dyspozycji. A może i mniej, jeśli za tydzień trzeba zapłacić CIT albo ratę leasingu.

Czy obowiązkowy KSeF sprawi, że księgowi będą mieli mniej pracy? Niekoniecznie

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) to jedno z najważniejszych przedsięwzięć cyfryzacyjnych w polskim systemie podatkowym, mające na celu uproszczenie i zautomatyzowanie obiegu faktur – od ich wystawienia, przez przesyłanie, aż po archiwizację. Choć Ministerstwo Finansów zapowiada, że dzięki obowiązkowemu modelowi KSeF przedsiębiorcy i księgowi zyskają czas, w praktyce księgowi nie spodziewają się mniejszego nakładu pracy. Wręcz przeciwnie, 36,1% księgowych oczekuje, że wdrożenie KSeF przysporzy im więcej obowiązków, a 75% z nich nadal czuje, że ich firma nie jest przygotowana do wdrożenia KseF – wynika z raportu fillup k24 “Księgowi i firmy wobec wdrożenia KSeF”.

Polskie jabłka na Łotwie… a w Białorusi? Spór podatkowy trafia do TSUE

Wyobraźmy sobie typowy dzień w polskiej firmie eksportującej jabłka. Towar gotowy, kontrahent zarejestrowany na Łotwie, formalności załatwione – wszystko wydaje się proste. Ale niespodziewanie pojawia się problem: jabłka wylądowały w Białorusi. I nagle w centrum uwagi znajduje się VAT – czy to wciąż wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów (WDT), czy już eksport?

Ministerstwo Finansów i KAS: budujemy Tax Morale. Czy moralność podatkowa zastąpi mechanizmy kontroli podatkowej?

W dniu 28 października 2025 r. w Ministerstwie Finansów odbyła się konferencja na temat moralności podatkowej w społeczeństwie i gospodarce. Uczestnikami spotkania byli m.in. wiceminister finansów Szef KAS Marcin Łoboda, przedstawiciele szwedzkiej administracji podatkowej, Krajowej Administracji Skarbowej, środowiska naukowego i biznesu. Spotkanie było okazją do dyskusji na temat budowania moralności podatkowej i jej wpływu na skuteczność poboru podatków.

REKLAMA

Jak dobrze żyć (efektywnie współpracować) z księgowym? Przychody, koszty, bartery, dokumenty. Praktyczne rady dla twórców internetowych i influencerów

Jesteś influencerem, twórcą internetowym, a może dopiero zaczynasz swoją przygodę z działalnością online? Niezależnie od etapu, na którym jesteś – prędzej czy później przyjdzie moment, w którym będziesz musiał zmierzyć się z rozliczeniami podatkowymi. Współpraca z księgowym to w takim przypadku nie tylko konieczność, ale przede wszystkim ogromne ułatwienie i wsparcie w prowadzeniu legalnej, uporządkowanej działalności twórczej.

Zwolnienia z kasy fiskalnej – aktualne przepisy i wyjątki 2025

Kasy fiskalne od lat stanowią nieodłączny element prowadzenia działalności gospodarczej. Z jednej strony są narzędziem do rejestrowania sprzedaży, z drugiej wspomagają rozliczenia podatkowe, zapewniając transparentność transakcji pomiędzy sprzedawcą i nabywcą.

Cypr staje się rajem dla polskich emigrantów. Skarbówka potwierdza korzystne zasady ryczałtu od przychodów zagranicznych

Przełom w interpretacji Krajowej Informacji Skarbowej! Fiskus potwierdził, że osoby przenoszące rezydencję podatkową do Polski mogą objąć ryczałtem wszystkie swoje przychody zagraniczne – od dywidend i kryptowalut po nieruchomości. Dla zamożnych reemigrantów to szansa na ogromne oszczędności i najkorzystniejsze warunki podatkowe w historii.

KSeF pomoże uszczelnić budżet. MF liczy na 18,7 mld zł wpływów w 2026 roku

Dzięki zmianom w podatkach i uszczelnieniu systemu za pomocą KSeF, Polska może w 2026 roku zyskać nawet 18,7 mld zł. Wśród planowanych działań są m.in. podwyżki CIT dla banków, wyższe stawki VAT i akcyzy oraz ograniczenie liczby osób nielegalnie zatrudnionych w budownictwie.

REKLAMA

Samochód osobowy w firmie - zmiany w limitach od 1 stycznia 2026 r. Jak rozliczać auta kupione do końca 2025 roku?

Zmiany w prawie podatkowym potrafią zaskakiwać. Szczególnie wtedy, gdy istotne przepisy wprowadzane są niejako „tylnymi drzwiami”. Tym razem mamy do czynienia z modyfikacją, która znacząco wpłynie na sposób rozliczania kosztów związanych z nabyciem samochodów osobowych.

Rezerwa finansowa w firmie to nie luksus - to konieczność. Jak wyliczyć i budować rezerwę na nagłe sytuacje

Wielu właścicieli firm mówi: „Nie mam z czego odkładać, wszystko idzie na bieżące wydatki.” Inni: „Jak będą wolne środki, to coś odłożę.” Problem w tym, że te wolne środki rzadko kiedy się pojawiają. Albo jeśli już są – szybko znikają. A potem przychodzi miesiąc bez wpłat od klientów, niespodziewany wydatek albo gorszy sezon. I nagle z dnia na dzień zaczyna brakować nie tylko pieniędzy, ale też spokoju, decyzyjności, kontroli. To nie pech. To brak bufora.

REKLAMA