REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak uzyskać zwrot VAT zapłaconego w Estonii

REKLAMA

Aby polscy przedsiębiorcy mogli odzyskać VAT zapłacony na terenie Estonii, muszą złożyć w urzędzie w Tallinie odpowiedni wniosek wraz z niezbędnymi dokumentami. Wniosek trzeba złożyć do końca czerwca roku następującego po roku kalendarzowym, za który ma być zwrócony podatek. Na pieniądze trzeba będzie czekać 6 miesięcy od dnia złożenia wniosku.
Generalnie zwrot VAT zapłaconego na terenie Estonii został zagwarantowany podatnikom z siedzibą na terytorium krajów członkowskich Unii Europejskiej na mocy VIII dyrektywy Rady z 6 grudnia 1979 r. (79/1072/EEC). Szczegółowe regulacje estońskie w tym zakresie są natomiast zawarte m.in. w par. 35 estońskiej ustawy o podatku od towarów i usług oraz odpowiednich rozporządzeniach – wyjaśnili Bartosz Rasz z Deloitte, biuro w Gdańsku, i Joanna Zawiejska z Deloitte, biuro w Poznaniu.

Bez spełnienia wymogów nie będzie pieniędzy

Co do zasady, zwrot VAT z tytułu importu lub nabycia towarów (z wyjątkiem nieruchomości) bądź też usług nabytych dla celów działalności gospodarczej przez podatnika zarejestrowanego dla celów VAT w kraju UE innym niż Estonia może zostać dokonany pod warunkiem spełnienia przez podmiot ubiegający się o zwrot kilku wymogów. Podatnik ubiegający się o zwrot jest zobowiązany przede wszystkim do odprowadzania VAT w kraju siedziby. Ponadto nie może prowadzić działalności w Estonii w formie zakładu (permanent establishment).

Trzeba wysłać dokumenty i wniosek

Jak wyjaśnili eksperci z Deloitte, w celu uzyskania zwrotu podatku należy dostarczyć do właściwych władz podatkowych następujące dokumenty:
■ formularz KMT podpisany przez uprawnioną do tego osobę,
■ czytelne faktury, spełniające wymogi określone w estońskich regulacjach z zakresu VAT (wymogi te określa par. 37 estońskiej ustawy o podatku od towarów i usług), jak również dokumenty potwierdzające dokonanie płatności VAT z tytułu importu towarów,
■ certyfikat wydany przez właściwe władze podatkowe dla podmiotu składającego wniosek, potwierdzający, że podatnik ubiegający się o zwrot VAT jest zobowiązany do zapłaty tego podatku w kraju swojej siedziby.

Rozpatrzeniem wniosku zajmuje się Northern Regional Tax Center z siedzibą w Tallinie.

Jaka będzie wysokość zwrotu

Kwota zwrotu VAT nie może wynosić w ciągu roku kalendarzowego mniej niż 400 koron estońskich bądź też – w przypadku składania wniosku o zwrot podatku za okres dłuższy niż 3 miesiące, lecz krótszy niż rok kalendarzowy – 3000 koron estońskich (nie można składać wniosków dotyczących zwrotu podatku za okres krótszy niż 3 miesiące). W przypadku składania wniosku o zwrot dotyczącego całego roku kalendarzowego, wniosek oraz odpowiednie dokumenty należy złożyć w ciągu 6 miesięcy od zakończenia danego roku kalendarzowego. Zatem termin do złożenia wniosków o zwrot za rok 2005 upływa z dniem 30 czerwca 2006 r. Wnioski dotyczące zwrotu podatku za okresy dłuższe niż 3 miesiące, lecz krótsze niż rok, można składać w trakcie całego roku.

WAŻNE
Wzór wniosku o zwrot VAT można uzyskać na stronie internetowej: 
http://www.emta.ee/failid/Vorm_KMT.pdf.
Adres, na który trzeba wysłać wniosek o zwrot VAT:
Northern Regional Tax Center Endla 8, Tallin 15177, Estonia

Na zwrot trzeba czekać 6 miesięcy

Z wyjaśnień ekspertów Deloitte wynika, że estońskie organy podatkowe, po weryfikacji złożonych dokumentów, dokonują zwrotu podatku zazwyczaj w ciągu 6 miesięcy, poczynając od daty otrzymania wniosku wraz z odpowiednimi załącznikami. Zwrot podatku dokonywany jest na konto bankowe wskazane w wypełnionym formularzu KMT. Jednocześnie należy pamiętać, że w sytuacji, w której wskazane konto bankowe, które jest obsługiwane przez instytucję finansową w kraju członkowskim UE innym niż Estonia, wnioskujący o zwrot poniesie koszty związane z przelewem.
Władze podatkowe zwracają podatnikowi również wszystkie oryginały dokumentów oraz kopię złożonego formularza w ciągu 1 miesiąca od daty otrzymania wniosku wraz z załącznikami.

UWAGA
Zwrot VAT nie będzie przysługiwał z tytułu nabycia usług związanych z przyjęciem gości, usług gastronomicznych bądź też usług hotelowych niezwiązanych z podróżą służbową, a zakupionych dla pracowników wnioskującego podmiotu.

Przydatne adresy internetowe
http://www.fin.ee/?lang=en – Strona Ministerstwa Finansów Estonii w języku angielskim,
http://www.emta.ee?langen – Estonian Tax and Customs Board,
http://www.legaltext.ee/indexen.htm – Estonian Legal Language Center – anglojęzyczne wersje wybranych tekstów ustaw, w tym ustawy o VAT.

Oprac. Ewa Matyszewska
Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
1/3 przedsiębiorców nie zna żadnego języka obcego. Najgorzej jest w mikrofirmach i rolnictwie. Wykształcenie czy doświadczenie - co bardziej pomaga w biznesie?

W świecie zglobalizowanych gospodarek, w którym firmy konkurują i współpracują ponad granicami, znajomość języków obcych jest jedną z kluczowych kompetencji osób zarządzających biznesem. Tymczasem w praktyce bywa z tym różnie. Raport EFL „Wykształcenie czy doświadczenie? Co pomaga w biznesie. Pod lupą” pokazuje, że choć 63% przedsiębiorców w Polsce zna przynajmniej jeden język obcy, to co trzeci nie może wpisać tej umiejętności w swoim CV. Najgorzej sytuacja wygląda w najmniejszych firmach, gdzie językiem obcym posługuje się tylko 37% właścicieli. W średnich firmach ten odsetek jest zdecydowanie wyższy i wynosi 92%. Różnice widoczne są również między branżami: od 84% prezesów firm produkcyjnych mówiących komunikatywnie w języku obcym, po zaledwie 29% w rolnictwie.

Certyfikat osobisty KSeF nie może trafić w cudze ręce

Obowiązkowy KSeF znacząco zmienia sposób uwierzytelniania podatników, a certyfikaty osobiste stają się kluczowym elementem bezpieczeństwa. Choć nowy model zwiększa ochronę danych, nakłada też nowe obowiązki i koszty na przedsiębiorców.

Odroczenie obowiązkowego KSeF? Prof. Modzelewski: Brakuje jeszcze dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych a podatnicy są nieprzygotowani

Trzeba odroczyć obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych i obowiązkowego KSeF – apeluje prof. dr hab. Witold Modzelewski. Jego zdaniem podatnicy nie są jeszcze gotowi na tak dużą zmianę zasad fakturowania, a ponadto do dziś nie podpisano dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych odnośnie zasad korzystania z KSeF i listy przypadków, gdy nie będzie obowiązku wystawiania tych faktur.

Rząd pracuje nad podatkiem cyfrowym. Wicepremier zapowiada rewolucję na rynku

Rząd wraca do pomysłu wprowadzenia podatku cyfrowego, który ma objąć największe globalne firmy technologiczne. Wicepremier Krzysztof Gawkowski potwierdza, że prace nad ustawą wciąż trwają, a nowe przepisy mają objąć cały rynek cyfrowy – od marketplace’ów i aplikacji po media społecznościowe i reklamy profilowane. Projekt ustawy ma zostać przedstawiony na przełomie 2025 i 2026 roku.

REKLAMA

KSeF: kto (i jak) odpowiadać będzie od lutego 2026 r. za błędy w fakturowaniu? Podatnik, fakturzystka czy księgowa?

Realizacja czynności dotyczących fakturowania w KSeF wykonywana jest w imieniu podatnika przez konkretne osoby identyfikowane z imienia i nazwiska. W przypadku małej jednoosobowej działalności gospodarczej najczęściej czynności fakturowania realizuje właściciel, a w większych przedsiębiorstwach – upoważniony pracownik. Pracownik ponosi odpowiedzialność za błędy w wystawionej fakturze VAT, jednak rodzaj i zakres tej odpowiedzialności zależą od charakteru błędu, stopnia winy pracownika oraz przepisów, na podstawie których jest ona rozpatrywana (Kodeks pracy czy Kodeks karny skarbowy). Kluczowe znaczenie ma funkcja lub stanowisko pracownika w organizacji, a przede wszystkim jego zakres obowiązków.

Webinar: VAT 2026

Praktyczny webinar „VAT 2026” poprowadzi Zdzisław Modzelewski – doradca podatkowy, wspólnik praktyki podatkowej GWW i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak obowiązkowy KSeF zrewolucjonizuje rozliczenia VAT, na co zwrócić uwagę w nowych przepisach i jak przygotować się do zmian, by rozliczać podatki bezbłędnie i efektywnie. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi.

Tak znajdują przekręty cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

REKLAMA

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA