REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak ewidencjonować przychody z funduszy unijnych - metoda kapitałowa

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Podmioty otrzymujące dotacje z funduszy unijnych działają w bardzo zróżnicowanych formach prawnych oraz na podstawie różnych przepisów systemowych regulujących działalność tych jednostek. W zależności od tych właśnie przepisów podmioty gospodarcze powinny otrzymane przychody z tytułu dotacji ewidencjonować metodą kapitałową lub metodą wynikową.
Poniżej omówimy metodę kapitałową. Metoda wynikowa zostanie omówiona w kolejnej części cyklu.
Metoda kapitałowa, zwana również metodą funduszową, polega na tym, że środki otrzymane z funduszy unijnych księguje się na zwiększenie kapitału (funduszu) własnego jednostki otrzymującej dotację. Metodę kapitałową w praktyce najczęściej stosują:
1. Zakłady opieki zdrowotnej
W zakładach opieki zdrowotnej fundusz założycielski zwiększają (art. 57 ustawy z 30 sierpnia 1991 r. o zakładach opieki zdrowotnej):
• przekazane z budżetu państwa dotacje na inwestycje i zakup wysoko specjalistycznego sprzętu i aparatury,
• dotacje z budżetów jednostek samorządu terytorialnego na cele rozwojowe zakładu,
• dary mające charakter majątku trwałego lub przeznaczone na cele rozwojowe zakładu.
Pozostałe dotacje budżetowe również ewidencjonowane są jako zwiększenie funduszu zakładu, który stanowi wartość majątku ZOZ po odliczeniu funduszu założycielskiego. W przypadku tych jednostek ewidencja środków pieniężnych otrzymanych z funduszy unijnych na cele inwestycyjne (zakup środków trwałych) może przebiegać następująco:
a) środki pieniężne otrzymane z funduszy unijnych
Wn konto 131 „Bieżący rachunek bankowy” (w analityce np. 131-1 „Rachunek dotacji …”),
Ma konto 800 „Fundusz założycielski” (w analityce „Środki otrzymane z funduszy unijnych”).
WAŻNE!
Dla celów rozliczania dotacji jednostka ma obowiązek założyć odrębne konto bankowe.
b) zakup środka trwałego sfinansowany ze środków funduszy unijnych
Wn konto 010
„Środki trwałe”,
Ma konto 300 „Rozliczenie zakupu” lub konto 240 „Pozostałe rozrachunki”, lub konto 131 „Bieżący rachunek bankowy” (w analityce 131-1 „Rachunek dotacji …”).
Jednostka może również otrzymać pomoc rzeczową w formie środków trwałych sfinansowanych ze środków funduszy unijnych. W takiej sytuacji zapisy księgowe będą przebiegały następująco:
Wn konto 010 „Środki trwałe”,
Ma konto 800 „Fundusz założycielski” (w analityce „Środki otrzymane z funduszy unijnych”).
2. Instytucje kultury
Instytucje kultury działają na podstawie ustawy z 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej. Przepisy te wskazują, że otrzymane dotacje budżetowe na finansowanie rozwoju kultury powinny być odnoszone na zwiększenie funduszu instytucji kultury (art. 29). Również nieodpłatnie otrzymane środki trwałe oraz wartości niematerialne i prawne zwiększają fundusz instytucji kultury, który odzwierciedla wartość jej majątku.
W przypadku instytucji kultury objętych przepisami ww. ustawy zapisy księgowe związane z otrzymaniem środków z funduszy unijnych zarówno na cele rozwoju kultury, jak i w formie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych sfinansowanych ze środków UE będą przebiegały tak samo jak w zakładach opieki zdrowotnej. Odnoszone będą jednak na zwiększenie „Funduszu instytucji kultury”, tj.:
Wn konto 131 „Bieżący rachunek bankowy” (w analityce np. 131-1 „Rachunek dotacji …”) lub konto 010 „Środki trwałe”, lub konto 020 „Wartości niematerialne i prawne”,
Ma konto 800 „Fundusz instytucji kultury” (w analityce „Środki otrzymane z funduszy unijnych”).
3. Uczelnie wyższe
Zasady gospodarki finansowej uczelni wyższych regulują przepisy rozporządzenia Rady Ministrów z 27 sierpnia 1991 r. w sprawie zasad gospodarki finansowej uczelni. Zgodnie z nimi (§ 18 ust. 4 pkt 1 rozporządzenia) dotacje przyznane na inwestycje zwiększają fundusz zasadniczy uczelni stanowiący odzwierciedlenie wartości jej majątku.
W przypadku uczelni wyższych objętych ww. przepisami zapisy księgowe związane z otrzymaniem środków z funduszy unijnych będą przebiegały analogicznie jak w dwóch powyższych przypadkach, z tym że przychody będą odnoszone na zwiększenie konta „Fundusz zasadniczy”.
4. Spółdzielnie mieszkaniowe
Spółdzielnie mieszkaniowe funkcjonują zgodnie z ustawą z 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych. Na podstawie tych przepisów budowa budynków mieszkalnych oraz innych obiektów związanych z obsługą budynków mieszkalnych finansowana jest bezpośrednio z funduszu wkładów mieszkaniowych lub budowlanych.
Otrzymaną pomoc finansową w postaci dotacji, przeznaczoną na sfinansowanie budynków mieszkalnych lub obiektów infrastruktury służących obsłudze budynków mieszkalnych, odnosi się na zwiększenie funduszu zasobów mieszkaniowych lub funduszu zasobowego spółdzielni mieszkaniowej.
W tym przypadku zapisy księgowe związane z otrzymaniem środków z funduszy unijnych będą przebiegały analogicznie jak w przypadku wyżej opisanych jednostek, z tym że będą odnoszone na zwiększenie konta „Fundusz zasobów mieszkaniowych” lub konta „Fundusz zasobowy”.
PRZYKŁAD
Zakład opieki zdrowotnej otrzymał od dysponenta środków unijnych dotację w kwocie 500 000 zł. Dotacja ma być przeznaczona na zakup specjalistycznego sprzętu diagnostycznego. Ewidencja operacji gospodarczych będzie przebiegała następująco:
1) wpływ na rachunek bankowy środków pieniężnych otrzymanych z funduszy unijnych
Wn konto 131 „Bieżący rachunek bankowy” 500 000 zł
(w analityce np. 131-1 „Rachunek dotacji …”)
Ma konto 800 „Fundusz założycielski” 500 000 zł
(w analityce „Środki otrzymane z funduszy unijnych”)
2) zakup aparatury diagnostycznej sfinansowany ze środków funduszy unijnych
Wn konto 010 „Środki trwałe” 500 000 zł
Ma konto 300 „Rozliczenie zakupu” 500 000 zł

• art. 57 ustawy z 30 sierpnia 1991 r. o zakładach opieki zdrowotnej – Dz.U. Nr 91, poz. 408; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 75, poz. 518
• art. 29 ustawy z 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej – j.t. Dz.U. z 2001 r. Nr 13, poz. 123; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 132, poz. 1111
• § 18 ust. 4 pkt 1 rozporządzenia Rady Ministrów z 27 sierpnia 1991 r. w sprawie zasad gospodarki finansowej uczelni – Dz.U. Nr 84, poz. 380; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 101, poz. 842
• ustawa z 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych uczelni – j.t. Dz.U. z 2003 r. Nr 119, poz. 1116; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 260, poz. 2184

Anna Kędziora
księgowa, konsultant podatkowy

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowa opłata cukrowa uderzy w małe firmy? Minister ostrzega przed katastrofą dla MŚP

Minister Agnieszka Majewska, Rzecznik MŚP, ostrzega przed skutkami nowelizacji „podatku cukrowego”. Zwraca uwagę, że projekt zmian w ustawie o zdrowiu publicznym przygotowany przez Ministerstwo Finansów może nadmiernie obciążyć najmniejsze firmy. Nowe przepisy dotyczące opłaty cukrowej mają – wbrew intencjom resortu – rozszerzyć obowiązki sprawozdawcze i podatkowe także na mikro i małych przedsiębiorców.

Najważniejsze zmiany przepisów dla firm 2025/2026. Jakie nowe obowiązki i wyzwania dla biznesu?

Trzeci kwartał 2025 roku przyniósł przedsiębiorcom aż 13 istotnych zmian regulacyjnych. Powszechne oburzenie przedsiębiorców wzbudza jednak krótsze od obiecywanego 6-miesięcznego vacatio legis. Z jednej strony postępuje cyfryzacja i deregulacja procesów, z drugiej – rosną obciążenia fiskalne i kontrolne. Z najnowszego Barometru TMF Group obejmującego trzeci kwartał 2025 roku wynika, że równowaga między ułatwieniami a restrykcjami została zachwiana kosztem zmian wymagających dla prowadzenia biznesu.

Jak uwierzytelnić się w KSeF? Pieczęć elektroniczna to jedna z metod - zgłoszenie w ZAW-FA, API KSeF 2.0 lub przy użyciu Aplikacji Podatnika KSeF

Aby korzystać z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), nie trzeba zakładać konta, ale konieczne jest potwierdzenie tożsamości i uprawnień. Jednym z bezpiecznych sposobów uwierzytelnienia – szczególnie dla spółek i innych podmiotów niebędących osobami fizycznymi – jest kwalifikowana pieczęć elektroniczna. Sprawdź, jak działa i jak jej użyć w KSeF.

Faktury korygujące w KSeF w 2026 r. Jak powinny być wystawiane?

Pytanie dotyczy zawartości pliku xml, za pomocą którego będzie wczytywana do KSeF faktura korygująca. Czy w związku ze zmianą struktury logicznej FA(3) w przypadku faktur korygujących podstawę opodatkowania i podatek będzie niezbędne zawarcie w pliku xml wartości „przed korektą” i „po korekcie”? Jeżeli będzie możliwy import na podstawie samej różnicy faktury korygującej (co wynikałoby z zamieszczonego na stronie MF pliku FA_3_Przykład_3 (Przykładowe pliki dla struktury logicznej e-Faktury FA(3)), to czy ta możliwość obejmuje fakturę korygującą do faktury pierwotnej już wcześniej skorygowanej (ponowną korektę)?

REKLAMA

Rezygnacja członka zarządu w spółce z o.o. – jak to zrobić prawidłowo (zasady, dokumentacja, odpowiedzialność)

W realiach obrotu gospodarczego zdarzają się sytuacje, w których członek zarządu spółki z ograniczoną odpowiedzialnością decyduje się na złożenie rezygnacji z pełnionej funkcji. Powody mogą być różne – osobiste, zdrowotne, biznesowe czy organizacyjne – ale decyzja ta zawsze powinna być świadoma i przemyślana, zwłaszcza z perspektywy konsekwencji prawnych i finansowych.

Nieujawnione operacje gospodarcze – jak uniknąć sankcyjnego opodatkowania CIT

Od kilku lat coraz więcej spółek korzysta z możliwości opodatkowania tzw. ryczałtem od dochodów spółek. To sposób opodatkowania dochodów spółki, który może przynieść realne korzyści podatkowe. Jednak korzystanie z estońskiego CIT-u wiąże się również z określonymi obowiązkami – szczególnie w zakresie prawidłowego ujmowania operacji gospodarczych w księgach rachunkowych. W tym artykule wyjaśnimy, czym są nieujawnione operacje gospodarcze i kiedy mogą prowadzić do powstania dodatkowego zobowiązania podatkowego.

Zmiany w stażu pracy od 2026 r. Potrzebne zaświadczenia z ZUS – wnioski będzie można składać już od stycznia

Od 1 stycznia 2026 roku wchodzą w życie zmiany w Kodeksie pracy. Nowe przepisy rozszerzą katalog okresów wliczanych do stażu pracy dla celów nabywania prawa do świadczeń i uprawnień pracowniczych. Obejmą one m.in. umowy zlecenia, prowadzenie działalności gospodarczej czy pracę zarobkową za granicą. Potwierdzeniem tych okresów będą zaświadczenia z ZUS, wydawane od nowego roku na podstawie wniosku składanego w PUE/eZUS.

JPK VAT dostosowany do KSeF – co w praktyce oznaczają nowe oznaczenia i obowiązek korekty?

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia dostosowującego przepisy w zakresie JPK_VAT do zmian wynikających z wprowadzenia Krajowego Systemu e-Faktur. Nowe regulacje mają na celu ujednolicenie sposobu raportowania faktur, w tym tych wystawianych poza KSeF – zarówno w trybie awaryjnym, jak i offline24. Projekt określa również zasady rozliczeń VAT od pobranej i niezwróconej kaucji za opakowania objęte systemem kaucyjnym.

REKLAMA

KSeF 2.0 a obieg dokumentów. Rewolucja w księgowości i przedsiębiorstwach już niedługo

Od chwili wejścia w życie obowiązkowego KSeF jedyną prawnie skuteczną formą faktury będzie dokument ustrukturyzowany przesłany do systemu Ministerstwa Finansów, a jej wystawienie poza KSeF nie będzie uznane za fakturę w rozumieniu przepisów prawa. Oznacza to, że dla milionów firm zmieni się sposób dokumentowania sprzedaży i zakupu – a wraz z tym całe procesy księgowe.

Czy przed 2026 r. można wystawiać część faktur w KSeF, a część poza tym systemem?

Spółka (podatnik VAT) chciałaby od października lub listopada 2025 r. pilotażowo wystawiać niektórym swoim odbiorcom faktury przy użyciu KSeF. Czy jest to możliwe, tj. czy w okresie przejściowym można wystawiać część faktur przy użyciu KSeF, część zaś w tradycyjny sposób? Czy w okresie tym spółka może niekiedy wystawiać „zwykłe” faktury nabywcom, którzy wyrazili zgodę na otrzymywanie faktur przy użyciu KSeF?

REKLAMA