REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak ewidencjonować przychody z funduszy unijnych - metoda kapitałowa

REKLAMA

Podmioty otrzymujące dotacje z funduszy unijnych działają w bardzo zróżnicowanych formach prawnych oraz na podstawie różnych przepisów systemowych regulujących działalność tych jednostek. W zależności od tych właśnie przepisów podmioty gospodarcze powinny otrzymane przychody z tytułu dotacji ewidencjonować metodą kapitałową lub metodą wynikową.
Poniżej omówimy metodę kapitałową. Metoda wynikowa zostanie omówiona w kolejnej części cyklu.
Metoda kapitałowa, zwana również metodą funduszową, polega na tym, że środki otrzymane z funduszy unijnych księguje się na zwiększenie kapitału (funduszu) własnego jednostki otrzymującej dotację. Metodę kapitałową w praktyce najczęściej stosują:
1. Zakłady opieki zdrowotnej
W zakładach opieki zdrowotnej fundusz założycielski zwiększają (art. 57 ustawy z 30 sierpnia 1991 r. o zakładach opieki zdrowotnej):
• przekazane z budżetu państwa dotacje na inwestycje i zakup wysoko specjalistycznego sprzętu i aparatury,
• dotacje z budżetów jednostek samorządu terytorialnego na cele rozwojowe zakładu,
• dary mające charakter majątku trwałego lub przeznaczone na cele rozwojowe zakładu.
Pozostałe dotacje budżetowe również ewidencjonowane są jako zwiększenie funduszu zakładu, który stanowi wartość majątku ZOZ po odliczeniu funduszu założycielskiego. W przypadku tych jednostek ewidencja środków pieniężnych otrzymanych z funduszy unijnych na cele inwestycyjne (zakup środków trwałych) może przebiegać następująco:
a) środki pieniężne otrzymane z funduszy unijnych
Wn konto 131 „Bieżący rachunek bankowy” (w analityce np. 131-1 „Rachunek dotacji …”),
Ma konto 800 „Fundusz założycielski” (w analityce „Środki otrzymane z funduszy unijnych”).
WAŻNE!
Dla celów rozliczania dotacji jednostka ma obowiązek założyć odrębne konto bankowe.
b) zakup środka trwałego sfinansowany ze środków funduszy unijnych
Wn konto 010
„Środki trwałe”,
Ma konto 300 „Rozliczenie zakupu” lub konto 240 „Pozostałe rozrachunki”, lub konto 131 „Bieżący rachunek bankowy” (w analityce 131-1 „Rachunek dotacji …”).
Jednostka może również otrzymać pomoc rzeczową w formie środków trwałych sfinansowanych ze środków funduszy unijnych. W takiej sytuacji zapisy księgowe będą przebiegały następująco:
Wn konto 010 „Środki trwałe”,
Ma konto 800 „Fundusz założycielski” (w analityce „Środki otrzymane z funduszy unijnych”).
2. Instytucje kultury
Instytucje kultury działają na podstawie ustawy z 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej. Przepisy te wskazują, że otrzymane dotacje budżetowe na finansowanie rozwoju kultury powinny być odnoszone na zwiększenie funduszu instytucji kultury (art. 29). Również nieodpłatnie otrzymane środki trwałe oraz wartości niematerialne i prawne zwiększają fundusz instytucji kultury, który odzwierciedla wartość jej majątku.
W przypadku instytucji kultury objętych przepisami ww. ustawy zapisy księgowe związane z otrzymaniem środków z funduszy unijnych zarówno na cele rozwoju kultury, jak i w formie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych sfinansowanych ze środków UE będą przebiegały tak samo jak w zakładach opieki zdrowotnej. Odnoszone będą jednak na zwiększenie „Funduszu instytucji kultury”, tj.:
Wn konto 131 „Bieżący rachunek bankowy” (w analityce np. 131-1 „Rachunek dotacji …”) lub konto 010 „Środki trwałe”, lub konto 020 „Wartości niematerialne i prawne”,
Ma konto 800 „Fundusz instytucji kultury” (w analityce „Środki otrzymane z funduszy unijnych”).
3. Uczelnie wyższe
Zasady gospodarki finansowej uczelni wyższych regulują przepisy rozporządzenia Rady Ministrów z 27 sierpnia 1991 r. w sprawie zasad gospodarki finansowej uczelni. Zgodnie z nimi (§ 18 ust. 4 pkt 1 rozporządzenia) dotacje przyznane na inwestycje zwiększają fundusz zasadniczy uczelni stanowiący odzwierciedlenie wartości jej majątku.
W przypadku uczelni wyższych objętych ww. przepisami zapisy księgowe związane z otrzymaniem środków z funduszy unijnych będą przebiegały analogicznie jak w dwóch powyższych przypadkach, z tym że przychody będą odnoszone na zwiększenie konta „Fundusz zasadniczy”.
4. Spółdzielnie mieszkaniowe
Spółdzielnie mieszkaniowe funkcjonują zgodnie z ustawą z 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych. Na podstawie tych przepisów budowa budynków mieszkalnych oraz innych obiektów związanych z obsługą budynków mieszkalnych finansowana jest bezpośrednio z funduszu wkładów mieszkaniowych lub budowlanych.
Otrzymaną pomoc finansową w postaci dotacji, przeznaczoną na sfinansowanie budynków mieszkalnych lub obiektów infrastruktury służących obsłudze budynków mieszkalnych, odnosi się na zwiększenie funduszu zasobów mieszkaniowych lub funduszu zasobowego spółdzielni mieszkaniowej.
W tym przypadku zapisy księgowe związane z otrzymaniem środków z funduszy unijnych będą przebiegały analogicznie jak w przypadku wyżej opisanych jednostek, z tym że będą odnoszone na zwiększenie konta „Fundusz zasobów mieszkaniowych” lub konta „Fundusz zasobowy”.
PRZYKŁAD
Zakład opieki zdrowotnej otrzymał od dysponenta środków unijnych dotację w kwocie 500 000 zł. Dotacja ma być przeznaczona na zakup specjalistycznego sprzętu diagnostycznego. Ewidencja operacji gospodarczych będzie przebiegała następująco:
1) wpływ na rachunek bankowy środków pieniężnych otrzymanych z funduszy unijnych
Wn konto 131 „Bieżący rachunek bankowy” 500 000 zł
(w analityce np. 131-1 „Rachunek dotacji …”)
Ma konto 800 „Fundusz założycielski” 500 000 zł
(w analityce „Środki otrzymane z funduszy unijnych”)
2) zakup aparatury diagnostycznej sfinansowany ze środków funduszy unijnych
Wn konto 010 „Środki trwałe” 500 000 zł
Ma konto 300 „Rozliczenie zakupu” 500 000 zł

• art. 57 ustawy z 30 sierpnia 1991 r. o zakładach opieki zdrowotnej – Dz.U. Nr 91, poz. 408; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 75, poz. 518
• art. 29 ustawy z 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej – j.t. Dz.U. z 2001 r. Nr 13, poz. 123; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 132, poz. 1111
• § 18 ust. 4 pkt 1 rozporządzenia Rady Ministrów z 27 sierpnia 1991 r. w sprawie zasad gospodarki finansowej uczelni – Dz.U. Nr 84, poz. 380; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 101, poz. 842
• ustawa z 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych uczelni – j.t. Dz.U. z 2003 r. Nr 119, poz. 1116; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 260, poz. 2184

Anna Kędziora
księgowa, konsultant podatkowy

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

Słownik KSeF [od A do Z] - wyjaśnienie wszystkich kluczowych pojęć. Pomoc dla księgowych i podatników VAT

Encyklopedia KSeF ma w przejrzysty sposób wyjaśnić najważniejsze pojęcia i zasady związane z Krajowym Systemem e-Faktur. Zawiera praktyczne definicje oraz zagadnienia, które pomogą księgowym i przedsiębiorcom bezpiecznie wdrożyć obowiązkowy system e-fakturowania od lutego 2026 r. Treść tej encyklopedii powstała w oparciu o aktualne przepisy, ale też rozważania branżowe na temat najtrudniejszych zagadnień. Celem jest ułatwienie pracy i ograniczenie ryzyka błędów przy prowadzeniu rozliczeń, a także zapoznanie czytelników z nową rzeczywistością. Autorką Encyklopedii KSeF jest Karolina Kasprzyk, ekspert księgowy, Lider Zespołu Księgowego CashDirector S.A. Mamy nadzieję, że ta encyklopedia pozwoli uporządkować najważniejsze informacje o KSeF i ułatwi codzienną pracę z e-fakturami. Zgromadzone tu definicje i wyjaśnienia mogą służyć jako praktyczny przewodnik po KSeF i powinny być pomocne w codziennych obowiązkach i kontaktach z systemem e-faktur.

REKLAMA

Rozporządzenie EUDR – nowe obowiązki dla firm od 25 grudnia 2025 r. czy później? Trzy możliwe scenariusze i praktyczne skutki. Jakie zmiany szykuje UE?

Czy unijne rozporządzenie EUDR nałoży nowe obowiązki - także na polskie firmy - już od 25 grudnia br., czy też później i w jakim zakresie? Komisja Europejska, Rada UE i Parlament Europejski pracują bowiem obecnie nad nowelizacją tego rozporządzenia, w szczególności nad wprowadzeniem uproszczeń dla podmiotów w dalszej części łańcucha dostaw oraz ograniczeniem liczby oświadczeń DDS raportowanych w systemie unijnym. Nie jest obecnie jasne, czy w związku z tymi zmianami wejście w życie rozporządzenia się opóźni – a jeżeli tak, to do kiedy. Trzy możliwe scenariusze w tym zakresie omawiają eksperci z CRIDO.

Przełom w podatku od nieruchomości. Nowa interpretacja Ministra pozwala firmom odzyskać miliony

Najświeższa interpretacja Ministra Gospodarki i Finansów całkowicie zmienia zasady opodatkowania nieruchomości firmowych. Koniec automatycznego naliczania najwyższych stawek tylko dlatego, że właściciel jest przedsiębiorcą. Dla produkcji, logistyki, handlu i dużych inwestorów to realna szansa na szybkie obniżenie podatku i odzyskanie nadpłat za poprzednie lata.

Budżet państwa 2026: inflacja, PKB, dochody (podatki), wydatki, deficyt i dług publiczny

W dniu 5 grudnia 2025 r. Sejm przyjął ustawę budżetową na 2026 rok. Ministerstwo Finansów informuje, że w przyszłym roku wg. prognoz przyjętych do projektu ustawy budżetowej na 2026 r. produkt krajowy brutto (PKB) wzrośnie realnie o 3,5%, inflacja średnioroczna wyniesie 3,0%, a stopa bezrobocia ukształtuje się na koniec roku na poziomie 5,0%.

Rozliczenie kryptowalut za 2025 r. Najczęstsze błędy, które mogą kosztować Cię fortunę

Inwestujesz w kryptowaluty, handlujesz na giełdach albo płacisz nimi za usługi? Uwaga – nawet jeśli nie osiągnąłeś zysku, możesz mieć obowiązek złożenia PIT-38. Polskie przepisy dotyczące walut wirtualnych są precyzyjne, ale pełne pułapek: niewłaściwe udokumentowanie kosztów, błędne ustalenie dochodu czy brak rejestracji działalności mogą skończyć się karami i wysokimi dopłatami podatkowymi. Sprawdź, jak bezpiecznie rozliczyć krypto w 2025 r. i uniknąć kosztownych błędów przed skarbówką.

REKLAMA

KSeF w ogniu krytyki. ZPP ostrzega przed ryzykiem dla firm i żąda odsunięcia terminu wdrożenia

Związek Przedsiębiorców i Pracodawców alarmuje, że wdrożenie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur w obecnym kształcie może poważnie zagrozić działalności wielu firm, szczególnie tych z sektora MŚP. Choć organizacja popiera cyfryzację rozliczeń podatkowych, wskazuje na liczne ryzyka techniczne, organizacyjne oraz naruszenia ochrony danych. ZPP domaga się przesunięcia terminu wdrożenia KSeF i dopracowania systemu, zanim stanie się on obowiązkowy.

Firmy boją się KSeF! Co trzecie MŚP wciąż niegotowe, choć zmiany są nieuniknione

Firmy nie są gotowe, a czasu prawie już nie ma. Okazuje się, że ponad jedna trzecia MŚP nie wdrożyła jeszcze Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), choć większość popiera zmianę. Główną przeszkodą nie jest niechęć, lecz chaos informacyjny i brak narzędzi.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA