Międzynarodowa wymiana informacji finansowo-podatkowych
REKLAMA
Taki system wymiany informacji podatkowej nie dotyczy wyłącznie państw członków Unii Europejskiej. Wymiana taka jest możliwa również z państwami trzecimi, ale tylko takimi, z którymi Polska ma podpisaną umowę o unikaniu podwójnego opodatkowania. Co to oznacza dla polskich podmiotów gospodarczych? Obala stereotyp, że ociężałość machin biurokratycznych w poszczególnych państwach daje możliwość ukrycia uchybień podatkowych, a także zamierzonych działań w zakresie unikania opodatkowania w skali międzynarodowej.
Przez pojęcie wymiany informacji podatkowej należy rozumieć nie tylko wymianę dwustronną między organami podatkowymi poszczególnych państw. Mogą to być informacje udzielane jednostronnie na życzenie organów innego państwa, może to być przekazywanie tych informacji (za zgodą państwa wnioskującego) organom innych państw, lub też wnioskowanie do innych państw o udzielenie takich informacji. Może to być także wymiana informacji nie poprzedzona wnioskiem, czyli informacja udzielana z urzędu. Procedura ta może dotyczyć każdego podmiotu, który podlega prawu podatkowemu danego państwa, lub na którym ciąży obowiązek podatkowy i nie jest egzekwowany. Mogą to być osoby fizyczne, spółki prawa handlowego, rodzime i mające siedzibę w innym państwie, działające również poza jurysdykcją Unii. Dotyczy to oddziałów i przedstawicielstw firm, mających siedzibę w dowolnym kraju. Przyjęte kryterium dotyczy zatem nie tylko faktycznego, zgodnego z decyzją organu podatkowego, faktu bycia podatnikiem, ale również domniemanego, wymagalnego obowiązku podatkowego. Chodzi przede wszystkim o podmioty, które nie dokonały stosownych czynności rejestracyjnych na terenie danego państwa, a prowadzą quasi-działalność handlową lub usługową na jego terenie. Zwłaszcza w dobie świadczenia działalności usługowej i handlowej na odległość, bez potrzeby fizycznej obecności sprzedawcy, jest to szczególnie ważne.
Przepisy normujące zasady wymiany informacji podatkowej oparte są na dyrektywach Unii Europejskiej oraz na wewnętrznych aktach prawa podatkowego poszczególnych państw. W Polsce są to przepisy ordynacji podatkowej.
Ogólne zasady przekazywania i wykorzystywania informacji
Zgodnie z przepisami dyrektywy z 1977 r. informacje przekazywane w drodze współpracy właściwych władz państw członkowskich:
Podstawy prawne udzielania informacji
Informacje podatkowe udzielane są na wniosek obcych władz lub z urzędu. Oznacza to, że nie mamy do czynienia wyłącznie z przepływem informacji między organami, kiedy to konkretna informacja jest przekazywana na wniosek wnioskującego organu prowadzącego postępowanie fiskalne. Wiele zjawisk dotyczących unikania opodatkowania ma szerszy wymiar, aniżeli w skali dwóch państw. Zasadniczym celem regulacji zawartych w dyrektywie z 1977 r. jest przeciwdziałanie zjawisku uchylania się od zobowiązań podatkowych oraz unikania opodatkowania na obszarze Wspólnoty. Zjawiska te w skali Unii Europejskiej mogą powodować zakłócenie swobody przepływu kapitału i płatności, zaburzenie zasad konkurencji oraz naruszenie zasad sprawiedliwego opodatkowania. Jednym ze szczególnie szkodliwych zjawisk jest fikcyjny transfer zysków między podmiotami funkcjonującymi w różnych krajach Unii, a także za pośrednictwem państw trzecich, w tym rajów podatkowych.
Dyrektywa ma w swoich założeniach nie tylko zwalczać niekorzystne zjawiska z zakresu prawa podatkowego wywoływane przez podmioty gospodarcze, ale także chronić podmioty gospodarcze przed dyskryminującą działalnością poszczególnych państw. Dotyczy to działalności spółek funkcjonujących w innym obszarze regulacji podatkowych, co wiąże się często z odmową stosowania preferencji podatkowych przez organy państwa goszczącego. Całość zagadnień związanych z wymianą informacji podatkowych przestaje być jednocześnie przedmiotem li tylko międzynarodowych umów dwustronnych. Swoboda podejmowania działalności gospodarczej na terenie Unii ma swoje implikacje na podmioty, które działają na wielu rynkach poprzez oddziały, przedstawicieli lub sprzedaż na odległość. Konieczne jest zbudowanie „wspólnoty” wymiany informacji podatkowej, która może funkcjonować dzięki współpracy między administracjami poszczególnych państw w celu zapobieżenia, wykrywania i zwalczania oszustw podatkowych. Dyrektywa z 2004 r. usprawniła, rozszerzyła i zmodernizowała zasady współpracy między poszczególnymi państwami.
Zakres przedmiotowy informacji podatkowej
Artykuł 305b ordynacji podatkowej określa zakres przedmiotowy informacji podatkowej podlegającej wymianie z organami państw Unii Europejskiej. Jest to:
Podmioty występujące o udzielenie informacji
Przepisy ordynacji podatkowej określają ministra do spraw finansów publicznych jako najważniejszy podmiot występujący do obcych władz o udzielenie informacji podatkowych oraz udzielający podobnych informacji odpowiednim organom innych państw. Minister Finansów może upoważnić inne organy do ubiegania się o udzielenie lub przekazywanie podobnych informacji. Organami tymi są: Generalny Inspektor Kontroli Skarbowej, dyrektor izby skarbowej oraz dyrektor urzędu kontroli skarbowej. W celu szybkiej i skutecznej wymiany informacji zasady udzielania powyższych upoważnień są maksymalnie uproszczone. Oznacza to w praktyce, że urzędnik prowadzący dochodzenie podatkowe zwraca się za zgodą dyrektora organu kontrolnego do odpowiedniego urzędu finansowego np. w Holandii czy Niemczech o udzielenie informacji dotyczących kontrolowanego podmiotu. Informacje takie mogą dotyczyć obecności firmy na tamtejszym rynku (zdarza się, że wskazana firma w ogóle nie istnieje), wykazywanego obrotu, naliczanych i uiszczanych podatków, a także wystawionych faktur w celu ich weryfikacji. Najczęściej stosowaną formą jest kontrola równoczesna, czyli tzw. kontrola krzyżowa, która uwzględnia wszystkie ważne dla postępowania informacje w celach porównawczych po obu stronach. Urzędy, do których organ kontrolny innego państwa zwraca się o informacje, traktują ciążący na nich obowiązek jako priorytetowy. Najczęściej, o ile nie ma problemów z kompletnymi danymi o firmie, informacja jest udzielana w ciągu kilku dni. Warunkiem właściwej informacji jest kompletne wypełnienie wniosku. Stanowi to podstawę udzielenia odpowiedzi przez organ państwa, na terenie którego funkcjonuje podmiot objęty kontrolą.
Procedura stosowana przy wymianie informacji
Warunkiem wszczęcia postępowania w sprawie udzielania informacji podatkowej jest prawidłowe wypełnienie wniosku przez organ wnioskujący. Należy zaznaczyć, że udzielenie informacji jest możliwe tylko wówczas, gdy organy państwa wnioskującego wyczerpały wcześniej swoje własne, zwyczajowo uznane źródła informacji, których mogły użyć lub użyły dla ich uzyskania. Stanowi to zatem suplementację krajowych środków zdobywania informacji po wyczerpaniu własnych dostępnych procedur.
Większość informacji zawartych we wniosku ma charakter rutynowy. Określa się w nim zakres żądanych informacji, cel ich uzyskania, stwierdzenie, że wyczerpano możliwości dostępu uzyskania informacji na podstawie krajowych przepisów, zobowiązanie do objęcia tajemnicą udzielonych (uzyskanych) informacji. Najważniejsze jednak we wniosku są dane identyfikujące podmiot. Czasem się zdarza, że podmioty pragnące uniknąć zlokalizowania podają dane częściowo zafałszowane, co stanowi naruszenie prawa, ale jednocześnie daje możliwość uniknięcia szybkiej i skutecznej kontroli. Państwo udzielające informacji o podmiocie powinno stosować wszechstronne metody alternatywne w celu identyfikacji podmiotu, nawet jeśli podane dane są niepełne lub zafałszowane. Odmiennie ma się rzecz, kiedy błędy we wniosku leżą po stronie organu wnioskującego. Właściwy organ wzywa w takim wypadku do uzupełnienia wniosku w przewidzianym prawem terminie.
Przepisy ordynacji podatkowej nie przewidują odmowy udzielenia informacji w przypadku braku wymaganych przez prawo danych, niezbędnych do uznania wniosku za ważny. Stosuje się procedurę wezwania podmiotu żądającego informacji do uzupełnienia wniosku. W przypadku braku uzupełnienia danych w odpowiednim terminie można odmówić wszczęcia postępowania. Jest to jednak typ decyzji podejmowanych z przyczyn formalnych. Należy zauważyć, że konstrukcja składania wniosku i wszczęcia postępowania zakłada pojawianie się trudności w identyfikacji podmiotu. Wynika to zapewne z doświadczeń organów fiskalnych z różnych krajów w poszukiwaniu podatników „pragnących” być nieuchwytnymi.
Wszczęcie postępowania i jego realizację przepisy ordynacji podatkowej oraz dyrektywy traktują jako działanie ze skutkiem natychmiastowym. Procedura powinna być zakończona bez zbędnej zwłoki, a o każdym opóźnieniu zawiadamia się władze państwa wnioskującego. Dodatkowo, art. 2 ust. 2 dyrektywy z 1977 r. w brzmieniu przyjętym nowelizacją z 2004 r. wprowadza zapis o działaniu na „rachunek państwa”.
Oznacza to, że każda procedura informacyjna czy też wnioskująca ma być wykonywana każdorazowo, jakby organ działał na własny rachunek. W praktyce oznacza to umowne rozszerzenie władzy organów podatkowych poza granice macierzystego kraju. Daje to większe możliwości skutecznego działania podobnego do „działania na swoim terenie”. Ogranicza to w znacznym zakresie możliwości zatorów decyzyjnych lub opieszałości organów skarbowych. Dla podatników, wobec których toczy się procedura informacyjna, jest to sygnał, że nielegalne działania pod rządami innego prawa innych krajów nie dają poczucia bezkarności i większych możliwości ucieczki z tytułu popełnionych nadużyć podatkowych.
Odmowa udzielenia informacji
Różnice w konstrukcji i praktyce fiskalnej niektórych państw członkowskich powodują, że udzielenie informacji podatkowej może być utrudnione, lub wręcz niemożliwe. Procedura przewiduje wówczas odmowę udzielenia informacji. Najogólniej można powiedzieć, że następuje to wówczas, kiedy przepisy danego państwa lub jego praktyka administracyjna nie przewidują prowadzenia dochodzenia, zbierania i wykorzystywania określonych danych. Może to mieć również miejsce wówczas, gdy dane państwo nie jest w stanie – ze względów praktycznych lub prawnych – dostarczyć wymaganych informacji. Przyczyny te na ogół można określić jako „techniczne”.
Ordynacja podatkowa w art. 305h wymienia następujące przyczyny odmowy udzielenia informacji:
Powyższe przyczyny odmowy mają swoje źródło w innych, obowiązujących przepisach, w szczególności w przepisach dotyczących tajemnicy państwowej, bezpieczeństwa państwa, prawa patentowego i prawa administracyjnego.
Udzielanie informacji z urzędu
Oprócz informacji udzielanych na wniosek, dyrektywa z 1977 r. wprowadza możliwość udzielania informacji podatkowej z urzędu. Oznacza to, że upoważnione organy państwa decydują same (w zakresie określonym w przepisach) o przypadkach, w których powinno być poinformowane o pewnych zdarzeniach podatkowych inne państwo członkowskie. Ma to miejsce zwłaszcza wtedy, kiedy:
Dyrektywa z 1977 r. przewiduje rozszerzenie katalogu zdarzeń mogących być przedmiotem wymiany informacji z urzędu. Państwa członkowskie w ramach procedury konsultacyjnej mogą rozszerzyć ten katalog, a także mogą wprowadzić do niego inne informacje zarówno w dziedzinie podatków bezpośrednich, jak i pośrednich. Dopuszcza się możliwość, aby dwa lub więcej państw – po uprzednim porozumieniu się – przeprowadzały na swoich terytoriach równoczesne kontrole w celu wymiany informacji, jeśli tylko takie kontrole byłyby bardziej skuteczne, niż przeprowadzane samodzielnie przez poszczególne państwa. Zgodnie z polityką założoną w dyrektywach, państwa członkowskie mają dużą swobodę w kształtowaniu swojej współpracy z innymi państwami w zakresie wymiany informacji podatkowej. W ramach takiej współpracy możliwe jest także przekazywanie określonych informacji podatkowych innym państwom, niż udzielające informacji, za uprzednią zgodą państwa informującego.
Wymiana informacji podatkowej a prawo bankowe
Ujawnienie tajemnicy bankowej, bo o nią głównie chodzi w przypadku wymiany informacji podatkowej, jest regulowane w ustawie „prawo bankowe”. Wymieniony jest katalog podmiotów, którym udzielane są informacje z zakresu objętego tajemnicą bankową, a także katalog zdarzeń, dla których przewidziane jest zwolnienie z tej tajemnicy. Wśród podmiotów uprawnionych znajdują się urzędnicy i organy skarbowe prowadzące postępowanie karne skarbowe. Tajemnica bankowa może być także ujawniona w trakcie procesu sądowego z zakresu przestępstw gospodarczych. Banki mają obowiązek udzielania takich informacji oraz współdziałania w procedurze ujawniania przepływów kapitału i płatności podmiotów objętych procedurą informacyjną.
Podsumowanie
Opisane powyżej przepisy dyrektyw Unii Europejskiej i polskiej ordynacji podatkowej dają przybliżony obraz procedur informacyjnych stosowanych między państwami członkowskimi Unii. Wymiana informacji z państwami spoza Wspólnoty znajduje swoją podstawę prawną w dwustronnych umowach o unikaniu podwójnego opodatkowania. Polska podpisała takie umowy z około 80 krajami świata. Kraj nasz ma także obowiązek przestrzegania porozumień i umów podpisanych przez organy Unii Europejskiej. Przedmiotem takiej wymiany mogą być informacje skarbowe oraz informacje objęte tajemnicą bankową, a więc także informacje o przychodach z oszczędności. Umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania oparte są na umowach modelowych OECD.
Reasumując, należy stwierdzić, że system wymiany informacji jest dostatecznie rozwinięty, a praktyka takiej wymiany jest zadowalająca. Podmioty pragnące uciec od opodatkowania poprzez liczne transfery zagraniczne środków mają coraz mniejszą szansę na to, że ich działania nie zostaną wykryte. Również te firmy, które wykazują pewnego rodzaju „niefrasobliwość” w księgowaniu faktur od kontrahentów z zagranicy, mogą być niemiło zaskoczone pełną informacją zwrotną, jaką uzyskają nasze organy kontroli skarbowej za granicą. Również współpraca z niesprawdzonymi kontrahentami z innych krajów może okazać się niezbyt korzystna w przypadku, kiedy organy podatkowe wykryją, że należne podatki nie są odprowadzane przez te firmy. Osoby fizyczne, które zatajają w zeznaniach podatkowych dane o swoich oszczędnościach zdeponowanych za granicą, mają duże szanse, aby informacja o takich środkach znalazła się w posiadaniu organów skarbowych, nie tylko na podstawie konkretnego wniosku, złożonego przez ten organ, ale również niejako „przy okazji” wysyłania informacji z urzędu przez upoważnione organy innego państwa. Wspólny Rynek tworzy wspólną przestrzeń, również dla wymiany informacji podatkowej, nawet jeśli – a często tak się zdarza – jest ona niekorzystna dla podatników.
REKLAMA
REKLAMA
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat