REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Akcyza od rejestracji auta nie może podlegać VAT

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ewa Matyszewska
Ewa Matyszewska

REKLAMA

Akcyza od rejestracji samochodu jest wliczana do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Komisja Europejska wezwała Polskę do zmiany przepisów w tym zakresie, nasz kraj ma na to dwa miesiące. Jeśli nie zastosujemy się do tego wezwania, to sprawa trafi przed Europejski Trybunał Sprawiedliwości.


Komisja Europejska wezwała na początku lipca Polskę i Portugalię do zmiany przepisów dotyczących wliczania kwoty podatków rejestracyjnych do podstawy opodatkowania VAT przy sprzedaży samochodów. Interpretacja przepisów wskazuje, że polska opłata rejestracyjna to nic innego, jak płacona przy pierwszej rejestracji samochodu na terenie kraju akcyza, czyli dziś w zależności od pojemności silnika 3,1 lub 13,6 proc. Kłopot z tą akcyzą polega na tym - na co zwraca uwagę właśnie Komisja Europejska - że zwiększa ona podstawę opodatkowania VAT. Ten wniosek potwierdzają także eksperci podatkowi. Według nich, jeśli Polska nie zmieni przepisów w taki sposób, aby akcyza nie podlegała opodatkowaniu VAT, kolejna sprawa trafi przed Europejski Trybunał Sprawiedliwości. Gdy przegramy ją przed ETS, podatnicy znów będą mogli starać się o odzyskanie nadpłaconego podatku.


Opłatę trudno zlokalizować


Jak wyjaśnił nam Łukasz Karpiesiuk, doradca podatkowy współpracujący z Baker & McKenzie, Komisja zarzuca Polsce i Portugalii, że wliczanie podatków rejestracyjnych od samochodów do podstawy opodatkowania VAT narusza Dyrektywę VAT, bowiem dostawca ponosi opłaty rejestracyjne w imieniu i na rzecz klienta, a zatem nie jest to element jego wynagrodzenia za dostawę samochodu, który należałoby opodatkować VAT.
Komisja powołała się na wyrok ETS w analogicznej jej zdaniem sprawie C-98/05 De Danske Bilimportorer.


- Komunikat Komisji zawiera wyraźne wskazanie polskiej nazwy kwestionowanego podatku - opłata rejestracyjna. Problem w tym, że trudno znaleźć w Polsce opłatę tego rodzaju, dokonywaną przez dostawcę na rzecz nabywcy, która byłaby jednocześnie wliczana do podstawy opodatkowania VAT - tłumaczył Łukasz Karpiesiuk.


Akcyzę trudno uznać za typową opłatę rejestracyjną - czynnością opodatkowaną jest tu bowiem dostawa przed pierwszą rejestracją, a nie zaś sama pierwsza rejestracja.


Zdaniem naszego rozmówcy trudno zastosować rozumowanie ETS z powołanego przez KE wyroku, że sprzedawca pojazdu płaci akcyzę nie jako element swoich kosztów, a jako opłatę za rejestrację pojazdu w imieniu i na rzecz nabywcy. Widoczne to jest zwłaszcza w przypadku, gdy mówimy o dostawcy będącym pośrednikiem, który sprzedaje samochód przed pierwszą rejestracją nie klientowi ostatecznemu, a innemu podatnikowi, który również będzie musiał zapłacić akcyzę od swojej dostawy.


- Trudno jest ocenić losy postępowania KE na obecnym etapie. Jeśli jednak Komisja wygrałaby ten spór, pomimo wspomnianych wątpliwości, Polska musiałaby tak zmienić swoje przepisy o VAT, aby akcyza od samochodów, jak i inne opłaty związane z rejestracją, nie podlegały opodatkowaniu VAT. Warto jednak podkreślić, że ewentualna przegrana nie oznaczałaby likwidacji akcyzy od samochodów, a jedynie likwidację opodatkowania akcyzy VAT - podkreślił ekspert Baker & McKenzie.


Generalną zasadą jest, że w przypadku kolizji prawa wspólnotowego z krajowym, pierwszeństwo zawsze będzie miało prawodawstwo unijne. Zaglądając więc do unijnych przepisów o VAT (obecnie Dyrektywa Rady UE 2006/112 /WE z 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej), trzeba zauważyć, że nie wykluczają one wliczania do podstawy opodatkowania VAT podatków, opłat czy ceł.


Postanowienia dyrektywy


Dyrektywa przewiduje, że do podstawy opodatkowania z tytułu dostawy towarów lub świadczenia usług wlicza się: podatki, cła, opłaty i inne należności, z wyjątkiem samego VAT; koszty dodatkowe, takie jak koszty prowizji, opakowania, transportu i ubezpieczenia, pobierane przez dostawcę lub usługodawcę od nabywcy lub usługobiorcy.


O co zatem chodzi Komisji? Problem nie polega na tym, że do podstawy VAT wliczamy podatek, ale na tym, że akcyza ma tu charakter opłaty od rejestracji samochodu. Żeby to zrozumieć, wróćmy do orzeczenia ETS, na które powołuje się KE.


W wyroku w sprawie C384/04 ETS orzekł, że opłaty takie jak duńska opłata rejestracyjna od samochodów nie wchodzą do podstawy opodatkowania VAT. Sprawa dotyczyła duńskiej spółki, która nabyła nowy samochód osobowy, już zarejestrowany przez sprzedawcę na jej rzecz, za cenę obejmującą zarówno cenę zapłaconą sprzedawcy, jak i opłatę rejestracyjną. ETS potwierdził dotychczasowe orzecznictwo, według którego aby wskazane składniki mogły wchodzić do podstawy wymiaru VAT, nawet jeśli nie stanowią one wartości dodanej ani gospodarczego świadczenia wzajemnego z tytułu dostawy towarów, powinny wykazywać bezpośredni związek z taką dostawą. ETS uznał, że w przypadku opłaty rejestracyjnej taki związek nie występuje, ponieważ opłata pozostaje w bezpośrednim związku z rejestracją pojazdu, a nie z dostawą pojazdu odbiorcy. Opłata rejestracyjna stanowi zwrot wydatków poniesionych na rachunek nabywcy samochodu, który na podstawie przepisów VI Dyrektywy nie jest opodatkowany VAT.


Szeroko rozumiany obrót


Igor Roman, konsultant w PricewaterhouseCoopers wyjaśnił w rozmowie z nami, że zdaniem KE, polskie przepisy o VAT naruszają prawo wspólnotowe, pozwalając sprzedawcom samochodów na uwzględnianie w kwocie wynagrodzenia z tytułu dostawy omawianych opłat (i naliczanie na całości VAT), które to opłaty zostały przed dostawą uiszczone przez sprzedawcę w imieniu i na rzecz nabywcy.


- KE stwierdziła niezgodność polskich regulacji VAT w tym zakresie z Dyrektywą 2006/112/WE, posiłkując się wyrokiem ETS - stwierdził Igor Roman.


Jego zdaniem, na gruncie polskich przepisów o VAT, spór może dotyczyć zbyt szerokiego pojęcia obrotu (będącego podstawą VAT), definiowanego jako kwota należna (całość świadczenia od nabywcy), pomniejszona o VAT. W tym kontekście warto zauważyć, że polski ustawodawca nie dokonał implementacji art. 79 lit. c) Dyrektywy, zgodnie z którym nie należy wliczać do podstawy VAT kwot otrzymanych przez sprzedawcę od nabywcy jako zwrot wydatków poniesionych w imieniu nabywcy.


- Z omawianej luki prawnej korzystają dziś np. leasingodawcy samochodów - kwota opłaty rejestracyjnej, uiszczanej przez nich przed dostawą pojazdu, ujmowana jest następnie jako element kalkulacyjny raty leasingowej, na wartości której naliczany jest VAT - wyjaśniał Igor Roman.


Polska po raz kolejny musi zatem szybko zmienić przepisy. Mamy na to tylko dwa miesiące. Gdy tego nie zrobimy, czeka nas kolejne starcie przed ETS.


Komisja Europejska przesłała Polsce wezwanie do usunięcia naruszeń prawa wspólnotowego w kwestii podatków rejestracyjnych od samochodów. Jest to drugi etap (swego rodzaju upomnienie) postępowania Komisji, które potencjalnie może skończyć się przed ETS


Kliknij aby zobaczyć ilustrację.
Jak opłata rejestracyjna wpływa na podstawę opodatkowania VAT


EWA MATYSZEWSKA

ewa.matyszewska@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Uproszczenia w podatku od spadków i darowizn. Nowe przepisy coraz bliżej wejścia w życie

Senat przyjął nowelizację ustawy o podatku od spadków i darowizn. Nowe przepisy mają uprościć formalności przy sprzedaży majątku otrzymanego od najbliższej rodziny oraz zlikwidować comiesięczne deklaracje podatkowe przy rentach prywatnych. Ustawa wraca teraz do Sejmu.

Zaczynasz działalność gospodarczą? Tak można obniżyć składki ZUS na początku działania firmy [komunikat ZUS]

Rozpoczęcie własnej działalności gospodarczej wiąże się z kosztami, szczególnie na starcie. Dlatego początkujący przedsiębiorcy mogą skorzystać z ulg, które pozwalają płacić niższe składki na ubezpieczenia społeczne albo nie płacić ich wcale. Do najważniejszych form wsparcia należą: ulga na start, preferencyjne składki, „Mały ZUS Plus” czy wakacje składkowe.

Darowizna dla córki z konta firmowego taty: Czy taki przelew korzysta ze zwolnienia podatkowego? KIS wyjaśnia

Skarbówka potwierdził, że przekazanie środków pieniężnych bezpośrednio z konta firmowego spółki, której darczyńca jest wspólnikiem, na konto obdarowanego – przy spełnieniu ustawowych formalności – może korzystać ze zwolnienia z podatku od darowizn. To jest dobra wiadomość dla podatników.

Ulga dla spadkobierców i przejrzystość dla podatników. Nowości w ustawie podatku od spadków i darowizn już wkrótce

Jest projekt nowelizacji ustawy o podatku od spadków i darowizn, który umożliwi przywrócenie terminu zgłoszenia spadku w wyjątkowych przypadkach oraz doprecyzuje moment powstania obowiązku podatkowego. Zmiany mają uprościć procedury, zwiększyć przejrzystość i wspierać sukcesję firm rodzinnych.

REKLAMA

KSeF 2.0: firmy będą miały tylko 4 miesiące na testy. Co warto zrobić już teraz?

W czerwcu 2025 r. – zgodnie z harmonogramem – Ministerstwo Finansów udostępniło dokumentację interfejsu API KSeF 2.0. Jest to jednak materiał dla integratorów systemów i dostawców oprogramowania. Firmy wciąż czekają na udostępnienie środowiska testowego, które zaplanowano na koniec września. Konkretne testy będą więc mogły zacząć się dopiero w październiku. Tymczasem obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur dla części firm wchodzi już w lutym – oznacza to niewiele czasu na przygotowanie.

Projekt ustawy wdrażającej obowiązkowy KSeF po pierwszym czytaniu w Sejmie. Co się zmienia? [komentarz eksperta]

W dniu 9 lipca 2025 r., Sejm przeprowadził pierwsze czytanie i skierował do prac w komisji finansów projekt ustawy zakładającej wdrożenie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Wszystkie kluby i koła poselskie zapowiedziały dalsze prace nad projektem. Prace legislacyjne wchodzą w końcową fazę. Z coraz większą pewnością możemy więc stwierdzić, że obowiązkowy KSeF będzie wdrażany w dwóch etapach - od 1 lutego 2026 i od 1 kwietnia 2026 r.

Podatek u źródła 2025: Objaśnienia podatkowe ministra finansów dot. statusu rzeczywistego właściciela. Praktyczne szanse i nieoczywiste zagrożenia

Po latach oczekiwań i licznych postulatach ze strony środowisk doradczych oraz biznesowych, Ministerstwo Finansów opublikowało długo zapowiadane objaśnienia dotyczące statusu rzeczywistego właściciela w kontekście podatku u źródła (WHT). Teraz nadszedł czas, by bardziej szczegółowo przyjrzeć się poszczególnym zagadnieniom. Dokument z 3 lipca 2025 r., opublikowany na stronie MF 9 lipca, ma na celu rozwianie wieloletnich wątpliwości dotyczących stosowania klauzuli „beneficial owner”. Choć sam fakt publikacji należy ocenić jako krok w stronę większej przejrzystości i przewidywalności, nie wszystkie zapisy spełniły oczekiwania.

Polski podatek cyfrowy jeszcze w tym roku? Rząd nie ogląda się na Brukselę

Choć Komisja Europejska wycofała się z planów nałożenia podatku cyfrowego, Polska idzie własną drogą. Minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski zapowiada, że projekt ustawy będzie gotowy do końca roku.

REKLAMA

KSeF 2026: koniec z papierowymi fakturami, zmiany w obiegu dokumentów i obsłudze procesu sprzedaży w firmie

W przyszłym roku w Polsce zostanie uruchomiony obowiązkowy system fakturowania za pomocą Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Obowiązek ten wejdzie w życie na początku 2026 roku i wynika z procedowanego w Parlamencie projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług. Aktualny postęp prac legislacyjnych nad projektem, oznaczonym numerem druku 1407, można śledzić na stronach Sejmu.

Składki ZUS dla małych firm w 2025 roku - preferencje: ulga na start, mały ZUS plus i wakacje składkowe

Ulga na start, preferencyjne składki, czy „Mały ZUS plus”, a także wakacje składkowe – to propozycje wsparcia dla małych przedsiębiorców. Korzyści to możliwość opłacania niższych składek lub ich brak. Warto też zwrócić uwagę na konsekwencje z tym związane. ZUS tłumaczy kto i z jakich ulg może skorzystać oraz jakie są zagrożenia z tym związane.

REKLAMA