REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Akcyza od rejestracji auta nie może podlegać VAT

Ewa Matyszewska
Ewa Matyszewska

REKLAMA

Akcyza od rejestracji samochodu jest wliczana do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Komisja Europejska wezwała Polskę do zmiany przepisów w tym zakresie, nasz kraj ma na to dwa miesiące. Jeśli nie zastosujemy się do tego wezwania, to sprawa trafi przed Europejski Trybunał Sprawiedliwości.


Komisja Europejska wezwała na początku lipca Polskę i Portugalię do zmiany przepisów dotyczących wliczania kwoty podatków rejestracyjnych do podstawy opodatkowania VAT przy sprzedaży samochodów. Interpretacja przepisów wskazuje, że polska opłata rejestracyjna to nic innego, jak płacona przy pierwszej rejestracji samochodu na terenie kraju akcyza, czyli dziś w zależności od pojemności silnika 3,1 lub 13,6 proc. Kłopot z tą akcyzą polega na tym - na co zwraca uwagę właśnie Komisja Europejska - że zwiększa ona podstawę opodatkowania VAT. Ten wniosek potwierdzają także eksperci podatkowi. Według nich, jeśli Polska nie zmieni przepisów w taki sposób, aby akcyza nie podlegała opodatkowaniu VAT, kolejna sprawa trafi przed Europejski Trybunał Sprawiedliwości. Gdy przegramy ją przed ETS, podatnicy znów będą mogli starać się o odzyskanie nadpłaconego podatku.


Opłatę trudno zlokalizować


Jak wyjaśnił nam Łukasz Karpiesiuk, doradca podatkowy współpracujący z Baker & McKenzie, Komisja zarzuca Polsce i Portugalii, że wliczanie podatków rejestracyjnych od samochodów do podstawy opodatkowania VAT narusza Dyrektywę VAT, bowiem dostawca ponosi opłaty rejestracyjne w imieniu i na rzecz klienta, a zatem nie jest to element jego wynagrodzenia za dostawę samochodu, który należałoby opodatkować VAT.
Komisja powołała się na wyrok ETS w analogicznej jej zdaniem sprawie C-98/05 De Danske Bilimportorer.


- Komunikat Komisji zawiera wyraźne wskazanie polskiej nazwy kwestionowanego podatku - opłata rejestracyjna. Problem w tym, że trudno znaleźć w Polsce opłatę tego rodzaju, dokonywaną przez dostawcę na rzecz nabywcy, która byłaby jednocześnie wliczana do podstawy opodatkowania VAT - tłumaczył Łukasz Karpiesiuk.


Akcyzę trudno uznać za typową opłatę rejestracyjną - czynnością opodatkowaną jest tu bowiem dostawa przed pierwszą rejestracją, a nie zaś sama pierwsza rejestracja.


Zdaniem naszego rozmówcy trudno zastosować rozumowanie ETS z powołanego przez KE wyroku, że sprzedawca pojazdu płaci akcyzę nie jako element swoich kosztów, a jako opłatę za rejestrację pojazdu w imieniu i na rzecz nabywcy. Widoczne to jest zwłaszcza w przypadku, gdy mówimy o dostawcy będącym pośrednikiem, który sprzedaje samochód przed pierwszą rejestracją nie klientowi ostatecznemu, a innemu podatnikowi, który również będzie musiał zapłacić akcyzę od swojej dostawy.


- Trudno jest ocenić losy postępowania KE na obecnym etapie. Jeśli jednak Komisja wygrałaby ten spór, pomimo wspomnianych wątpliwości, Polska musiałaby tak zmienić swoje przepisy o VAT, aby akcyza od samochodów, jak i inne opłaty związane z rejestracją, nie podlegały opodatkowaniu VAT. Warto jednak podkreślić, że ewentualna przegrana nie oznaczałaby likwidacji akcyzy od samochodów, a jedynie likwidację opodatkowania akcyzy VAT - podkreślił ekspert Baker & McKenzie.


Generalną zasadą jest, że w przypadku kolizji prawa wspólnotowego z krajowym, pierwszeństwo zawsze będzie miało prawodawstwo unijne. Zaglądając więc do unijnych przepisów o VAT (obecnie Dyrektywa Rady UE 2006/112 /WE z 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej), trzeba zauważyć, że nie wykluczają one wliczania do podstawy opodatkowania VAT podatków, opłat czy ceł.


Postanowienia dyrektywy


Dyrektywa przewiduje, że do podstawy opodatkowania z tytułu dostawy towarów lub świadczenia usług wlicza się: podatki, cła, opłaty i inne należności, z wyjątkiem samego VAT; koszty dodatkowe, takie jak koszty prowizji, opakowania, transportu i ubezpieczenia, pobierane przez dostawcę lub usługodawcę od nabywcy lub usługobiorcy.


O co zatem chodzi Komisji? Problem nie polega na tym, że do podstawy VAT wliczamy podatek, ale na tym, że akcyza ma tu charakter opłaty od rejestracji samochodu. Żeby to zrozumieć, wróćmy do orzeczenia ETS, na które powołuje się KE.


W wyroku w sprawie C384/04 ETS orzekł, że opłaty takie jak duńska opłata rejestracyjna od samochodów nie wchodzą do podstawy opodatkowania VAT. Sprawa dotyczyła duńskiej spółki, która nabyła nowy samochód osobowy, już zarejestrowany przez sprzedawcę na jej rzecz, za cenę obejmującą zarówno cenę zapłaconą sprzedawcy, jak i opłatę rejestracyjną. ETS potwierdził dotychczasowe orzecznictwo, według którego aby wskazane składniki mogły wchodzić do podstawy wymiaru VAT, nawet jeśli nie stanowią one wartości dodanej ani gospodarczego świadczenia wzajemnego z tytułu dostawy towarów, powinny wykazywać bezpośredni związek z taką dostawą. ETS uznał, że w przypadku opłaty rejestracyjnej taki związek nie występuje, ponieważ opłata pozostaje w bezpośrednim związku z rejestracją pojazdu, a nie z dostawą pojazdu odbiorcy. Opłata rejestracyjna stanowi zwrot wydatków poniesionych na rachunek nabywcy samochodu, który na podstawie przepisów VI Dyrektywy nie jest opodatkowany VAT.


Szeroko rozumiany obrót


Igor Roman, konsultant w PricewaterhouseCoopers wyjaśnił w rozmowie z nami, że zdaniem KE, polskie przepisy o VAT naruszają prawo wspólnotowe, pozwalając sprzedawcom samochodów na uwzględnianie w kwocie wynagrodzenia z tytułu dostawy omawianych opłat (i naliczanie na całości VAT), które to opłaty zostały przed dostawą uiszczone przez sprzedawcę w imieniu i na rzecz nabywcy.


- KE stwierdziła niezgodność polskich regulacji VAT w tym zakresie z Dyrektywą 2006/112/WE, posiłkując się wyrokiem ETS - stwierdził Igor Roman.


Jego zdaniem, na gruncie polskich przepisów o VAT, spór może dotyczyć zbyt szerokiego pojęcia obrotu (będącego podstawą VAT), definiowanego jako kwota należna (całość świadczenia od nabywcy), pomniejszona o VAT. W tym kontekście warto zauważyć, że polski ustawodawca nie dokonał implementacji art. 79 lit. c) Dyrektywy, zgodnie z którym nie należy wliczać do podstawy VAT kwot otrzymanych przez sprzedawcę od nabywcy jako zwrot wydatków poniesionych w imieniu nabywcy.


- Z omawianej luki prawnej korzystają dziś np. leasingodawcy samochodów - kwota opłaty rejestracyjnej, uiszczanej przez nich przed dostawą pojazdu, ujmowana jest następnie jako element kalkulacyjny raty leasingowej, na wartości której naliczany jest VAT - wyjaśniał Igor Roman.


Polska po raz kolejny musi zatem szybko zmienić przepisy. Mamy na to tylko dwa miesiące. Gdy tego nie zrobimy, czeka nas kolejne starcie przed ETS.


Komisja Europejska przesłała Polsce wezwanie do usunięcia naruszeń prawa wspólnotowego w kwestii podatków rejestracyjnych od samochodów. Jest to drugi etap (swego rodzaju upomnienie) postępowania Komisji, które potencjalnie może skończyć się przed ETS


Kliknij aby zobaczyć ilustrację.
Jak opłata rejestracyjna wpływa na podstawę opodatkowania VAT


EWA MATYSZEWSKA

ewa.matyszewska@infor.pl

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Czy podatek od pustostanów jest zgodny z prawem? Czy gmina może stosować do niezamieszkałego mieszkania wyższą stawkę podatku od nieruchomości?

W Polsce coraz częściej zwraca się uwagę na sytuację, w której mieszkania lub domy pozostają dłuższy czas puste, niezamieszkałe, niesprzedane albo niewynajmowane. W warunkach mocno napiętego rynku mieszkaniowego budzi to poważne pytania o gospodarowanie zasobem mieszkań i o sprawiedliwość obciążeń podatkowych. Właściciele, którzy kupują lokale jako inwestycję, nie wprowadzają ich na rynek najmu ani nie przeznaczają do zamieszkania, lecz trzymają je w nadziei na wzrost wartości. Samorządy coraz częściej zastanawiają się, czy nie powinno się wprowadzić narzędzi fiskalnych, które skłoniłyby właścicieli do aktywnego wykorzystania nieruchomości albo poniesienia wyższego podatku.

To workflow, a nie KSeF, ochroni firmę przed błędami i próbami oszustw. Jak prawidłowo zorganizować pracę i obieg dokumentów w firmie od lutego 2026 roku?

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to jedna z największych zmian w polskim systemie podatkowym od lat. KSeF nie jest kolejnym kanałem przesyłania faktur, ale całkowicie nowym modelem ich funkcjonowania: od wystawienia, przez doręczenie, aż po obieg i archiwizację.W praktyce oznacza to, że organizacje, które chcą przejść tę zmianę sprawnie i bez chaosu, muszą uporządkować workflow – czyli sposób, w jaki faktura wędruje przez firmę. Z doświadczeń AMODIT wynika, że firmy, które zaczynają od uporządkowania procesów, znacznie szybciej adaptują się do realiów KSeF i popełniają mniej błędów. Poniżej przedstawiamy najważniejsze obszary, które powinny zostać uwzględnione.

Ulga mieszkaniowa w PIT będzie ograniczona tylko do jednej nieruchomości? Co wynika z projektu nowelizacji

Minister Finansów i Gospodarki zamierza istotnie ograniczyć ulgę mieszkaniową w podatku dochodowym od osób fizycznych. Na czym mają polegać te zmiany? W skrócie nie będzie mogła skorzystać z ulgi mieszkaniowej osoba, która jest właścicielem lub współwłaścicielem więcej niż 1 mieszkania. Gotowy jest już projekt nowelizacji ustawy o PIT w tej sprawie ale trudno się spodziewać, że wejdzie w życie od nowego roku, bo projekt jest jeszcze na etapie rządowych prac legislacyjnych. A zgodnie z utrwalonym orzecznictwem Trybunał Konstytucyjny okres minimalny vacatio legis w przypadku podatku PIT nie powinien być krótszy niż jeden miesiąc. Zwłaszcza jeżeli dotyczy zmian niekorzystnych dla podatników jak ta. Czyli zmiany w podatku PIT na przyszły rok można wprowadzić tylko wtedy, gdy nowelizacja została opublikowana w Dzienniku Ustaw przed końcem listopada poprzedniego roku.

Po przekroczeniu 30-krotnosci i zwrocie pracownikowi składek należy przeliczyć i wyrównać zasiłek

Przekroczenie rocznej podstawy wymiaru składek ZUS może znacząco wpłynąć na prawidłowe ustalenie podstawy zasiłków chorobowych, opiekuńczych czy macierzyńskich. Wielu pracodawców nie zdaje sobie sprawy, że po korekcie składek konieczne jest również przeliczenie podstawy zasiłkowej i wypłacenie wyrównania. Ekspertka Stowarzyszenia Księgowych w Polsce wyjaśnia, kiedy powstaje taki obowiązek i jak prawidłowo go obliczyć.

REKLAMA

Darmowe e-wydanie czasopisma Biuletyn VAT: Wszystko, co ważne na temat KSeF i VAT 2026

Nadchodzą ogromne zmiany w rozliczeniach podatkowych. KSeF i VAT 26 to tematy, które już dziś warto zrozumieć i poznać, aby bez stresu przygotować się na nowe obowiązki. Pobierz DARMOWE e-wydanie czasopisma Biuletyn VAT i dowiedz się wszystkiego, co ważne na temat KSeF i VAT 2026.

Wielkie testowanie KSeF na żywym organizmie podatników od lutego 2026 r. Ekspert: To trochę jak skok na bungee ale lina jest dopinana w locie

Eksperci zauważają, że udostępniona przez Ministerstwo Finansów Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 zawiera istotne niezgodności z dokumentacją i podręcznikami. To oznacza, że 1 lutego 2026 r. najwięksi podatnicy (jako wystawiający faktury w KSeF) i pozostali (jako odbierający faktury w KSeF) będą musieli pierwszy raz zetknąć się z finalną wersją tego systemu. Ponadto cały czas brakuje najważniejszego rozporządzenia w sprawie zasad korzystania z KSeF. Pojawiają się też wątpliwości co do zgodności polskich przepisów dot. KSeF z przepisami unijnymi. Wniosek - zdaniem wielu ekspertów - jest jeden: nie jesteśmy gotowi na wdrożenie obowiązkowego modelu KSeF w ustalonych wcześniej terminach.

Zmiany w ksh w 2026 r. Koniec z podziałem na akcje imienne i na okaziciela, przedłużenie mocy dowodowej papierowych akcji i inne nowości

W dniu 26 listopada 2026 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji Kodeksu spółek handlowych (ksh) oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Sprawiedliwości. Nowe przepisy mają wzmocnić ochronę akcjonariuszy i uczestników rynku kapitałowego. Chodzi m.in. o poprawę przejrzystości i dostępności informacji o firmach prowadzących rejestry akcjonariuszy spółek niepublicznych, czyli takich, które nie są notowane na giełdzie. Projekt przewiduje zwiększenie i uporządkowanie obowiązków informacyjnych spółek oraz instytucji, które prowadzą rejestr akcjonariuszy. Dzięki temu obieg informacji o akcjach stanie się bardziej czytelny, bezpieczny i przewidywalny. Skutkiem nowelizacji będzie też rezygnacja z dotychczasowej klasyfikacji akcji na akcje imienne i na okaziciela. Nowe przepisy mają wejść w życie po dwunastu miesiącach od ogłoszenia w Dzienniku Ustaw, z wyjątkiem niektórych przepisów, które zaczną obowiązywać 28 lutego 2026 roku.

KSeF: problemy przy stosowaniu nowych przepisów w branży transportowej. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

KSeF wchodzi w życie 1 lutego 2026 r. dla firm, które w roku 2024 odnotowały sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT). Firmy transportowe będą musiały między innymi zrezygnować z dotychczasowych standardów branżowych i przyzwyczajeń w zakresie rozliczeń. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

REKLAMA

Darowizna z zagranicy a podatek w Polsce? Skarbówka zaskakuje nową interpretacją i wyjaśnia, co z darowizną od rodziców z Japonii

Dlaczego sprawa zagranicznej darowizny od rodziców budzi tyle emocji – i co dokładnie odpowiedziała skarbówka w sytuacji, gdy darowizna trafia na konto w Japonii, a obdarowana przebywa w Polsce na podstawie pobytu czasowego.

1/3 przedsiębiorców nie zna żadnego języka obcego. Najgorzej jest w mikrofirmach i rolnictwie. Wykształcenie czy doświadczenie - co bardziej pomaga w biznesie?

W świecie zglobalizowanych gospodarek, w którym firmy konkurują i współpracują ponad granicami, znajomość języków obcych jest jedną z kluczowych kompetencji osób zarządzających biznesem. Tymczasem w praktyce bywa z tym różnie. Raport EFL „Wykształcenie czy doświadczenie? Co pomaga w biznesie. Pod lupą” pokazuje, że choć 63% przedsiębiorców w Polsce zna przynajmniej jeden język obcy, to co trzeci nie może wpisać tej umiejętności w swoim CV. Najgorzej sytuacja wygląda w najmniejszych firmach, gdzie językiem obcym posługuje się tylko 37% właścicieli. W średnich firmach ten odsetek jest zdecydowanie wyższy i wynosi 92%. Różnice widoczne są również między branżami: od 84% prezesów firm produkcyjnych mówiących komunikatywnie w języku obcym, po zaledwie 29% w rolnictwie.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA