REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Amortyzacja samochodu nabytego na współwłasność

REKLAMA

Razem z rodzeństwem otrzymałam w spadku samochód osobowy. Samochód stanowi obecnie współwłasność trzech osób. Zamierzam wykorzystywać ten samochód w prowadzonej działalności gospodarczej. Czy mogę taki samochód amortyzować? Czy powinnam zawrzeć umowę użyczenia z pozostałymi współwłaścicielami?

Samochód nabyty w drodze spadku, stanowiący współwłasność trzech osób, może być wykorzystywany w działalności gospodarczej przez jednego ze współwłaścicieli. Przedsiębiorca ten może taki samochód wprowadzić do ewidencji środków trwałych i amortyzować go. Podpisanie umowy użyczenia w takim przypadku nie jest konieczne. Warto jednak podpisać porozumienie o nieodpłatnym użyczeniu pomiędzy współwłaścicielami, jeżeli z rzeczy ma korzystać tylko jeden z nich. Pozwoli to uniknąć w przyszłości roszczeń pozostałych współwłaścicieli, względem tego korzystającego, o wynagrodzenie za samodzielne korzystanie z rzeczy kosztem pozostałych.

REKLAMA

REKLAMA

Własność tej samej rzeczy może przysługiwać niepodzielnie kilku osobom (art. 195 kodeksu cywilnego; dalej: k.c.). W przedstawionym przypadku współwłasność rzeczy jest współwłasnością w częściach ułamkowych. Do tego typu współwłasności stosuje się przepisy działu IV kodeksu cywilnego (art. 195-221 k.c.). Każdy ze współwłaścicieli może rozporządzać swoim udziałem bez zgody pozostałych współwłaścicieli (art. 198 k.c.). Współwłaściciel jest uprawniony do współposiadania rzeczy wspólnej oraz do korzystania z niej w takim zakresie, jaki daje się pogodzić ze współposiadaniem i korzystaniem z rzeczy przez pozostałych współwłaścicieli (art. 206 k.c.).

W praktyce sposób użytkowania rzeczy, będącej przedmiotem współwłasności, wymaga porozumienia pomiędzy współwłaścicielami. Ich porozumienie opiera się na swobodzie zawierania umów. Oznacza to, że współwłaściciele mogą ustalić każdy sposób korzystania z rzeczy, który nie jest sprzeczny z prawem lub zasadami współżycia społecznego. Jak podkreślał SN w uchwale z 13 marca 2008 r. (sygn. akt III CZP 3/08): „Współwłaściciel może domagać się od pozostałych współwłaścicieli, korzystających z rzeczy (...) w sposób wykluczający jego współposiadanie, wynagrodzenia za korzystanie z tej rzeczy z zachowaniem przesłanek określonych w art. 224 § 2 lub art. 225 k.c.”.

Wynagrodzenie takie nie jest jednak obowiązkowe. Jeżeli pozostali współwłaściciele zrezygnują z wynagrodzenia względem osoby korzystającej z rzeczy, dojdzie do zawarcia umowy użyczenia. Przez umowę użyczenia użyczający zobowiązuje się bowiem zezwolić biorącemu, przez czas oznaczony lub nieoznaczony, na bezpłatne używanie oddanej mu w tym celu rzeczy (art. 710 k.c.). W przypadku nieodpłatnego korzystania z rzeczy przez przedsiębiorcę należy sprawdzić, czy nie powstanie dla niego przychód z tytułu nieodpłatnych świadczeń. Do przychodów z działalności gospodarczej zalicza się bowiem wartość nieodpłatnych świadczeń (art. 14 ust. 2 pkt 8 u.p.d.o.f.). Wolna od podatku dochodowego jest przy tym wartość nieodpłatnych świadczeń otrzymanych od osób zaliczonych do I i II grupy podatkowej zgodnie z przepisami o podatku od spadków i darowizn (art. 21 ust. 1 pkt 125 u.p.d.o.f.).

REKLAMA

 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zastosowanie tego zwolnienia uzależnione jest zatem od stopnia pokrewieństwa pomiędzy osobami zawierającymi umowę użyczenia. W przedstawionym przypadku współwłaścicielami jest rodzeństwo (I grupa podatkowa w podatku od spadków i darowizn). W przypadku zawarcia umowy użyczenia pomiędzy rodzeństwem korzystający nieodpłatnie z rzeczy przedsiębiorca nie musi wykazywać przychodu z tytułu nieodpłatnych świadczeń. Korzysta on ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 125 u.p.d.o.f.

Amortyzacja środka trwałego przez współwłaściciela

Amortyzacji podlegają stanowiące własność lub współwłasność podatnika, nabyte lub wytworzone we własnym zakresie, kompletne i zdatne do użytku w dniu przyjęcia do używania środki transportu i inne rzeczy zaliczane do środków trwałych (art. 22a u.p.d.o.f.). W przypadku gdy składnik majątku stanowi współwłasność podatnika, wartość początkową tego składnika należy ustalić w takiej proporcji jego wartości, w jakiej pozostaje udział podatnika we własności tego składnika majątku. Zasada ta nie ma zastosowania do składników majątku stanowiących wspólność majątkową małżonków, chyba że małżonkowie wykorzystują składnik majątku w działalności gospodarczej prowadzonej odrębnie (art. 22g ust. 11 u.p.d.o.f.).

Gdy samochód jest wprowadzony do ewidencji środków trwałych, podatnik ma prawo zaliczać do kosztów podatkowych odpisy amortyzacyjne z tytułu zużycia tego samochodu (art. 22 ust. 8 u.p.d.o.f.). W razie nabycia samochodu w drodze spadku wartość początkową środka trwałego należy ustalić na podstawie wartości rynkowej tego samochodu z dnia nabycia (art. 22g ust. 1 pkt 3 u.p.d.o.f.). Stanowisko takie potwierdzają również organy podatkowe, m.in. Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji indywidualnej z 21 grudnia 2007 r. (nr IBPB1/415-174/07/WRz).

Jeżeli podatnik wprowadzi samochód do ewidencji środków trwałych, wydatki związane z jego eksploatacją zalicza do kosztów podatkowych na zasadach ogólnych (nie dotyczy go obowiązek prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdu oraz limit wydatków wynikający z tej ewidencji, który można zaliczyć do kosztów na podstawie art. 23 ust. 1 pkt 46 u.p.d.o.f.).

PRZYKŁAD

Trzy osoby w drodze spadku nabyły samochód osobowy. Jeden ze spadkobierców prowadzi działalność gospodarczą. Samochód wprowadził do ewidencji środków trwałych. Wartość rynkowa samochodu z dnia nabycia wynosi 30 000 zł. Wartość początkową przedsiębiorca ustalił w kwocie 10 000 zł = 30 000 zł : 3. Od tej wartości dokonuje odpisów amortyzacyjnych. Przedsiębiorca ma prawo zaliczać do kosztów wszelkie koszty związane z eksploatacją tego samochodu, takie jak paliwo, części samochodowe itp. Warunkiem jest, żeby były one:

1) ponoszone przez niego w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą,

2) prawidłowo udokumentowane, czyli żeby faktury były wystawiane na przedsiębiorcę.

Anna Adamiec

doradca podatkowy

Podstawa prawna:

art. 22 ust. 1, art. 22a ust. 1, art. 22g ust. 1 pkt 3, art. 22g ust. 11 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (j.t. Dz.U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn.zm.).

Źródło: Prawo Przedsiębiorcy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Darowizna z zagranicy a podatek w Polsce? Skarbówka zaskakuje nową interpretacją i wyjaśnia, co z darowizną od rodziców z Japonii

Dlaczego sprawa zagranicznej darowizny od rodziców budzi tyle emocji – i co dokładnie odpowiedziała skarbówka w sytuacji, gdy darowizna trafia na konto w Japonii, a obdarowana przebywa w Polsce na podstawie pobytu czasowego.

1/3 przedsiębiorców nie zna żadnego języka obcego. Najgorzej jest w mikrofirmach i rolnictwie. Wykształcenie czy doświadczenie - co bardziej pomaga w biznesie?

W świecie zglobalizowanych gospodarek, w którym firmy konkurują i współpracują ponad granicami, znajomość języków obcych jest jedną z kluczowych kompetencji osób zarządzających biznesem. Tymczasem w praktyce bywa z tym różnie. Raport EFL „Wykształcenie czy doświadczenie? Co pomaga w biznesie. Pod lupą” pokazuje, że choć 63% przedsiębiorców w Polsce zna przynajmniej jeden język obcy, to co trzeci nie może wpisać tej umiejętności w swoim CV. Najgorzej sytuacja wygląda w najmniejszych firmach, gdzie językiem obcym posługuje się tylko 37% właścicieli. W średnich firmach ten odsetek jest zdecydowanie wyższy i wynosi 92%. Różnice widoczne są również między branżami: od 84% prezesów firm produkcyjnych mówiących komunikatywnie w języku obcym, po zaledwie 29% w rolnictwie.

Certyfikat osobisty KSeF nie może trafić w cudze ręce

Obowiązkowy KSeF znacząco zmienia sposób uwierzytelniania podatników, a certyfikaty osobiste stają się kluczowym elementem bezpieczeństwa. Choć nowy model zwiększa ochronę danych, nakłada też nowe obowiązki i koszty na przedsiębiorców.

Odroczenie obowiązku fakturowania w KSeF? Prof. Modzelewski: Brakuje jeszcze dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych a podatnicy nie są gotowi

Trzeba odroczyć obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych i obowiązkowego KSeF – apeluje prof. dr hab. Witold Modzelewski. Jego zdaniem podatnicy nie są jeszcze gotowi na tak dużą zmianę zasad fakturowania, a ponadto do dziś nie podpisano dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych odnośnie zasad korzystania z KSeF i listy przypadków, gdy nie będzie obowiązku wystawiania tych faktur.

REKLAMA

Rząd pracuje nad podatkiem cyfrowym. Wicepremier zapowiada rewolucję na rynku

Rząd wraca do pomysłu wprowadzenia podatku cyfrowego, który ma objąć największe globalne firmy technologiczne. Wicepremier Krzysztof Gawkowski potwierdza, że prace nad ustawą wciąż trwają, a nowe przepisy mają objąć cały rynek cyfrowy – od marketplace’ów i aplikacji po media społecznościowe i reklamy profilowane. Projekt ustawy ma zostać przedstawiony na przełomie 2025 i 2026 roku.

KSeF: kto (i jak) odpowiadać będzie od lutego 2026 r. za błędy w fakturowaniu? Podatnik, fakturzystka czy księgowa?

Realizacja czynności dotyczących fakturowania w KSeF wykonywana jest w imieniu podatnika przez konkretne osoby identyfikowane z imienia i nazwiska. W przypadku małej jednoosobowej działalności gospodarczej najczęściej czynności fakturowania realizuje właściciel, a w większych przedsiębiorstwach – upoważniony pracownik. Pracownik ponosi odpowiedzialność za błędy w wystawionej fakturze VAT, jednak rodzaj i zakres tej odpowiedzialności zależą od charakteru błędu, stopnia winy pracownika oraz przepisów, na podstawie których jest ona rozpatrywana (Kodeks pracy czy Kodeks karny skarbowy). Kluczowe znaczenie ma funkcja lub stanowisko pracownika w organizacji, a przede wszystkim jego zakres obowiązków.

Webinar: VAT 2026

Praktyczny webinar „VAT 2026” poprowadzi Zdzisław Modzelewski – doradca podatkowy, wspólnik praktyki podatkowej GWW i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak obowiązkowy KSeF zrewolucjonizuje rozliczenia VAT, na co zwrócić uwagę w nowych przepisach i jak przygotować się do zmian, by rozliczać podatki bezbłędnie i efektywnie. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi.

Tak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

REKLAMA

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA