REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak amortyzować i dokonać sprzedaży środka trwałego wniesionego aportem

Mariusz Bukowiński
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Otrzymany w formie aportu środek trwały podlega amortyzacji na zasadach ogólnych. W niektórych przypadkach może jednak powstać problem z ustaleniem wartości początkowej.

Wartość wkładu należy określić w umowie lub statucie spółki. Przepisy Kodeksu spółek handlowych jednoznacznie stanowią, że wartość wkładu niepieniężnego nie może być niższa niż wartość nominalna objętych udziałów lub akcji.

REKLAMA

REKLAMA

W spółkach z o.o. umowa spółki powinna szczegółowo określać przedmiot wkładu, osobę wnoszącą aport oraz liczbę i wartość nominalną objętych w zamian udziałów. Jeśli wartość wkładów niepieniężnych została znacznie zawyżona, wspólnik, który wniósł taki wkład, oraz członkowie zarządu, którzy, wiedząc o tym, zgłosili spółkę do rejestru, obowiązani są solidarnie wyrównać spółce brakującą wartość. W spółkach z o.o. nie ma obowiązku poddawania wkładu niepieniężnego wycenie.

Jeżeli są przewidywane wkłady niepieniężne w spółkach akcyjnych, założyciele sporządzają pisemne sprawozdanie, tzw. sprawozdanie założycieli.

Pisemne sprawozdanie powinno zawierać m.in. następujące dane: przedmiot wkładów niepieniężnych oraz liczbę i rodzaj wydawanych w zamian za nie akcji i innych tytułów uczestnictwa w dochodach lub w podziale majątku spółki, mienie nabywane przed zarejestrowaniem spółki oraz wysokość i sposób zapłaty, usługi świadczone przy powstaniu spółki oraz wysokość i sposób wynagrodzenia, osoby, które wnoszą wkłady niepieniężne, zbywają spółce mienie lub otrzymują wynagrodzenie za usługi, a także zastosowaną metodę wyceny wkładów.

REKLAMA

Sprawozdanie założycieli należy poddać badaniu jednego albo kilku biegłych rewidentów w zakresie jego prawdziwości i rzetelności. Celem wydania opinii jest również stwierdzenie, czy wartość wkładów niepieniężnych odpowiada co najmniej wartości nominalnej obejmowanych za nie akcji bądź wyższej cenie emisyjnej akcji. Opinia biegłego rewidenta powinna oceniać metodę wyceny wkładów niepieniężnych przyjętą w sprawozdaniu założycieli.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Schemat. Wartość wkładu niepieniężnego

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Przykład 1

Spółka ABC wykazała na dzień bilansowy:

• środki trwałe - 5 000 000 zł,

• wartości niematerialne i prawne - 2 000 000 zł,

• umorzenie środków trwałych - 3 000 000 zł,

• umorzenie wartości niematerialnych i prawnych - 500 000 zł.

Spółka ABC zawarła akt notarialny, w którym przekazała w formie aportu ww. składniki majątku w następujących wartościach rynkowych:

• środki trwałe - 6 000 000 zł,

• wartości niematerialne i prawne - 4 000 000 zł.

Spółka ABC objęła udziały spółki MB o wartości 8 000 000 zł w zamian za aport wniesiony do spółki MB.

Ewidencja księgowa

1. Umowa spółki o wniesieniu wkładu:

Wn „Rozrachunki z właścicielami” 10 000 000

Ma „Kapitał podstawowy” 8 000 000

Ma „Kapitał zapasowy” 2 000 000

2. Wniesienie wkładu:

Wn „Środki trwałe” 6 000 000

Wn „Wartości niematerialne i prawne” 4 000 000

Ma „Rozrachunki z właścicielami” 10 000 000

3. Roczna amortyzacja środka trwałego - 15%: 6 000 000 zł × 0,15 = 900 000

Wn „Amortyzacja środka trwałego” 900 000

Ma „Umorzenie środków trwałych” 900 000

4. Roczna amortyzacja WNiP - 30%: 4 000 000 zł × 0,3 = 1 200 000

Wn „Amortyzacja” 1 200 000

Ma „Umorzenie środków trwałych” 1 200 000

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Odpisów amortyzacyjnych należy dokonać od wartości początkowej środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych. Odpisy amortyzacyjne rozpoczyna się od pierwszego miesiąca następującego po miesiącu, w którym ten środek lub wartość wprowadzono do ewidencji. Amortyzacja danego składnika aktywów trwałych trwa do końca tego miesiąca, w którym następuje zrównanie sumy odpisów amortyzacyjnych z ich wartością początkową lub w którym postawiono je w stan likwidacji, zbyto lub stwierdzono ich niedobór. Za wartość początkową środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych uważa się w razie nabycia w postaci wkładu niepieniężnego (aportu) wniesionego do spółki kapitałowej, a także udziału w spółdzielni - ustaloną przez podatnika na dzień wniesienia wkładu lub udziału wartość poszczególnych środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, nie wyższą jednak od ich wartości rynkowej.

 

Przepisy ustawy o rachunkowości nie odnoszą się odrębnie do ceny nabycia aktywów trwałych wniesionych w formie aportu. Wartość początkową otrzymanych aktywów trwałych powinna stanowić wartość tych składników określona w umowie spółki, ponieważ za taką cenę zostały one nabyte.

Przykład 2

Spółka objęła aport o wartości ustalonej w umowie spółki - 75 000 zł.

W zamian za aport przekazała udziały o łącznej wartości nominalnej 75 000 zł. Środek trwały będący przedmiotem aportu będzie amortyzowany przez 10 lat.

Ewidencja księgowa

1. Umowa spółki o wniesieniu wkładu:

Wn „Rozrachunki z właścicielami” 75 000

Ma „Kapitał podstawowy” 75 000

2. Wniesienie wkładu:

Wn „Środki trwałe” 75 000

Ma „Rozrachunki z właścicielami” 75 000

3. Roczna amortyzacja środka trwałego: 75 000 zł : 10 = 7500

Wn „Amortyzacja” 7 500

Ma „Umorzenie środków trwałych” 7 500

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Sprzedaż składnika majątku wniesionego uprzednio aportem nie wpływa na wysokość kapitału zakładowego spółki. Transakcja jest ewidencjonowana w taki sam sposób jak sprzedaż składnika majątku poprzednio kupionego przez spółkę.

Różna jest zarówno wartość ewidencyjna (pomniejszona o odpisy amortyzacyjne), jak i wartość rynkowa (na skutek zużycia). W okresie użytkowania środek ten przynosił spółce określone korzyści, a ponadto w wyniku jego sprzedaży spółka uzyska dodatkowe środki pieniężne.

Przykład 3

Dane z poprzedniego przykładu.

Kapitał podstawowy - 75 000 zł. Środki trwałe - 75 000 zł. Dotychczasowe umorzenie - 37 500 zł (7500 zł x 5). Po pięciu latach użytkowania spółka decyduje się na sprzedaż za cenę netto 45 000 zł.

Ewidencja księgowa

1. Przeksięgowanie dotychczasowego umorzenia:

Wn „Umorzenie środków trwałych” 37 500

Ma „Środki trwałe” 37 500

2. Odpis niezamortyzowanej części środka trwałego:

Wn „Pozostałe koszty operacyjne” 37 500

Ma „Środki trwałe” 37 500

3. Sprzedaż środka trwałego. Faktura została wystawiona na 54 900 (45 000 zł + 9900 zł VAT):

Wn „Pozostałe rozrachunki” 54 900

Ma „Pozostałe przychody operacyjne” 45 000

Ma „VAT należny” 9 900

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Stan kapitału podstawowego na koniec okresu - 75 000 zł.

Zysk ze zbycia środka trwałego: 45 000 zł - 37 500 zł = 7500 zł.

• art. 154 § 3, art. 309 § 1 i 2 ustawy z 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych - Dz.U. z 2000 r. Nr 94, poz. 1037; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. Nr 86, poz. 524

• ustawa z 29 września 1994 r. o rachunkowości - j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694; Dz.U. z 2008 r. Nr 63, poz. 393

Mariusz Bukowiński

partner zarządzający MB Audyt

Źródło: Biuletyn Rachunkowości

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
KSeF - jedna z największych zmian dla przedsiębiorców od lat. Kto, kiedy i na jakich zasadach? [Gość Infor.pl]

Krajowy System e-Faktur to bez wątpienia jedna z największych zmian, z jakimi przedsiębiorcy mierzyli się od wielu lat. Choć KSeF nie jest nowym podatkiem, jego wpływ na codzienne funkcjonowanie firm będzie porównywalny z dużymi reformami podatkowymi. To zmiana administracyjna, ale dotykająca samego serca biznesu – wystawiania i odbierania faktur.

Mały ZUS plus 2026 - zmiany. ZUS: tak trzeba liczyć ulgowe miesiące. Niższe składki na ubezpieczenia społeczne przez 36 miesięcy

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji w według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11, PIT-8C tylko na wniosek. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w przekazywaniu informacji podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy w 2026 roku będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Oni nie skorzystają z ulgi na dziecko. Nie pomoże orzeczenie sądu, a zakres sprawowanej opieki nie ma znaczenia

Ulga na dziecko to preferencja, z której korzysta największa liczba podatników. Ich choć prawo do niej przysługuje nie tylko rodzicom, ale i opiekunom prawnym dzieci, to jest taka grupa opiekunów, która nie może z niej skorzystać. Potwierdza to Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

REKLAMA

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA