REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak amortyzować i dokonać sprzedaży środka trwałego wniesionego aportem

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Mariusz Bukowiński
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Otrzymany w formie aportu środek trwały podlega amortyzacji na zasadach ogólnych. W niektórych przypadkach może jednak powstać problem z ustaleniem wartości początkowej.

Wartość wkładu należy określić w umowie lub statucie spółki. Przepisy Kodeksu spółek handlowych jednoznacznie stanowią, że wartość wkładu niepieniężnego nie może być niższa niż wartość nominalna objętych udziałów lub akcji.

REKLAMA

Autopromocja

W spółkach z o.o. umowa spółki powinna szczegółowo określać przedmiot wkładu, osobę wnoszącą aport oraz liczbę i wartość nominalną objętych w zamian udziałów. Jeśli wartość wkładów niepieniężnych została znacznie zawyżona, wspólnik, który wniósł taki wkład, oraz członkowie zarządu, którzy, wiedząc o tym, zgłosili spółkę do rejestru, obowiązani są solidarnie wyrównać spółce brakującą wartość. W spółkach z o.o. nie ma obowiązku poddawania wkładu niepieniężnego wycenie.

Jeżeli są przewidywane wkłady niepieniężne w spółkach akcyjnych, założyciele sporządzają pisemne sprawozdanie, tzw. sprawozdanie założycieli.

Pisemne sprawozdanie powinno zawierać m.in. następujące dane: przedmiot wkładów niepieniężnych oraz liczbę i rodzaj wydawanych w zamian za nie akcji i innych tytułów uczestnictwa w dochodach lub w podziale majątku spółki, mienie nabywane przed zarejestrowaniem spółki oraz wysokość i sposób zapłaty, usługi świadczone przy powstaniu spółki oraz wysokość i sposób wynagrodzenia, osoby, które wnoszą wkłady niepieniężne, zbywają spółce mienie lub otrzymują wynagrodzenie za usługi, a także zastosowaną metodę wyceny wkładów.

Sprawozdanie założycieli należy poddać badaniu jednego albo kilku biegłych rewidentów w zakresie jego prawdziwości i rzetelności. Celem wydania opinii jest również stwierdzenie, czy wartość wkładów niepieniężnych odpowiada co najmniej wartości nominalnej obejmowanych za nie akcji bądź wyższej cenie emisyjnej akcji. Opinia biegłego rewidenta powinna oceniać metodę wyceny wkładów niepieniężnych przyjętą w sprawozdaniu założycieli.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Schemat. Wartość wkładu niepieniężnego

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Przykład 1

Spółka ABC wykazała na dzień bilansowy:

• środki trwałe - 5 000 000 zł,

• wartości niematerialne i prawne - 2 000 000 zł,

• umorzenie środków trwałych - 3 000 000 zł,

• umorzenie wartości niematerialnych i prawnych - 500 000 zł.

Spółka ABC zawarła akt notarialny, w którym przekazała w formie aportu ww. składniki majątku w następujących wartościach rynkowych:

• środki trwałe - 6 000 000 zł,

• wartości niematerialne i prawne - 4 000 000 zł.

Spółka ABC objęła udziały spółki MB o wartości 8 000 000 zł w zamian za aport wniesiony do spółki MB.

Ewidencja księgowa

1. Umowa spółki o wniesieniu wkładu:

Wn „Rozrachunki z właścicielami” 10 000 000

Ma „Kapitał podstawowy” 8 000 000

Ma „Kapitał zapasowy” 2 000 000

2. Wniesienie wkładu:

Wn „Środki trwałe” 6 000 000

Wn „Wartości niematerialne i prawne” 4 000 000

Ma „Rozrachunki z właścicielami” 10 000 000

3. Roczna amortyzacja środka trwałego - 15%: 6 000 000 zł × 0,15 = 900 000

Wn „Amortyzacja środka trwałego” 900 000

Ma „Umorzenie środków trwałych” 900 000

4. Roczna amortyzacja WNiP - 30%: 4 000 000 zł × 0,3 = 1 200 000

Wn „Amortyzacja” 1 200 000

Ma „Umorzenie środków trwałych” 1 200 000

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Odpisów amortyzacyjnych należy dokonać od wartości początkowej środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych. Odpisy amortyzacyjne rozpoczyna się od pierwszego miesiąca następującego po miesiącu, w którym ten środek lub wartość wprowadzono do ewidencji. Amortyzacja danego składnika aktywów trwałych trwa do końca tego miesiąca, w którym następuje zrównanie sumy odpisów amortyzacyjnych z ich wartością początkową lub w którym postawiono je w stan likwidacji, zbyto lub stwierdzono ich niedobór. Za wartość początkową środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych uważa się w razie nabycia w postaci wkładu niepieniężnego (aportu) wniesionego do spółki kapitałowej, a także udziału w spółdzielni - ustaloną przez podatnika na dzień wniesienia wkładu lub udziału wartość poszczególnych środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, nie wyższą jednak od ich wartości rynkowej.

 

Przepisy ustawy o rachunkowości nie odnoszą się odrębnie do ceny nabycia aktywów trwałych wniesionych w formie aportu. Wartość początkową otrzymanych aktywów trwałych powinna stanowić wartość tych składników określona w umowie spółki, ponieważ za taką cenę zostały one nabyte.

Przykład 2

Spółka objęła aport o wartości ustalonej w umowie spółki - 75 000 zł.

W zamian za aport przekazała udziały o łącznej wartości nominalnej 75 000 zł. Środek trwały będący przedmiotem aportu będzie amortyzowany przez 10 lat.

Ewidencja księgowa

1. Umowa spółki o wniesieniu wkładu:

Wn „Rozrachunki z właścicielami” 75 000

Ma „Kapitał podstawowy” 75 000

2. Wniesienie wkładu:

Wn „Środki trwałe” 75 000

Ma „Rozrachunki z właścicielami” 75 000

3. Roczna amortyzacja środka trwałego: 75 000 zł : 10 = 7500

Wn „Amortyzacja” 7 500

Ma „Umorzenie środków trwałych” 7 500

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Sprzedaż składnika majątku wniesionego uprzednio aportem nie wpływa na wysokość kapitału zakładowego spółki. Transakcja jest ewidencjonowana w taki sam sposób jak sprzedaż składnika majątku poprzednio kupionego przez spółkę.

Różna jest zarówno wartość ewidencyjna (pomniejszona o odpisy amortyzacyjne), jak i wartość rynkowa (na skutek zużycia). W okresie użytkowania środek ten przynosił spółce określone korzyści, a ponadto w wyniku jego sprzedaży spółka uzyska dodatkowe środki pieniężne.

Przykład 3

Dane z poprzedniego przykładu.

Kapitał podstawowy - 75 000 zł. Środki trwałe - 75 000 zł. Dotychczasowe umorzenie - 37 500 zł (7500 zł x 5). Po pięciu latach użytkowania spółka decyduje się na sprzedaż za cenę netto 45 000 zł.

Ewidencja księgowa

1. Przeksięgowanie dotychczasowego umorzenia:

Wn „Umorzenie środków trwałych” 37 500

Ma „Środki trwałe” 37 500

2. Odpis niezamortyzowanej części środka trwałego:

Wn „Pozostałe koszty operacyjne” 37 500

Ma „Środki trwałe” 37 500

3. Sprzedaż środka trwałego. Faktura została wystawiona na 54 900 (45 000 zł + 9900 zł VAT):

Wn „Pozostałe rozrachunki” 54 900

Ma „Pozostałe przychody operacyjne” 45 000

Ma „VAT należny” 9 900

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Stan kapitału podstawowego na koniec okresu - 75 000 zł.

Zysk ze zbycia środka trwałego: 45 000 zł - 37 500 zł = 7500 zł.

• art. 154 § 3, art. 309 § 1 i 2 ustawy z 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych - Dz.U. z 2000 r. Nr 94, poz. 1037; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. Nr 86, poz. 524

• ustawa z 29 września 1994 r. o rachunkowości - j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694; Dz.U. z 2008 r. Nr 63, poz. 393

Mariusz Bukowiński

partner zarządzający MB Audyt

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn Rachunkowości

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Odpowiedzialność osobista członków zarządu za długi i podatki spółki. Co zrobić, by jej uniknąć?

Odpowiedzialność osobista członków zarządu bywa często bagatelizowana. Tymczasem kwestia ta może urosnąć do rangi rzeczywistego problemu na skutek zaniechania. Wystarczy zbyt długo zwlekać z oceną sytuacji finansowej spółki albo błędnie zinterpretować oznaki niewypłacalności, by otworzyć sobie drogę do realnej odpowiedzialności majątkiem prywatnym.

Czym jest faktura ustrukturyzowana? Czy jej papierowa wersja jest fakturą w rozumieniu ustawy o VAT?

Sejm już uchwalił nowelizację ustawy o VAT wprowadzającą obowiązek wystawiania i otrzymywania faktur ustrukturyzowanych za pomocą KSeF. To dla podatników jest bardzo ważna informacja: gdy zostaną wydane bardzo szczegółowe akty wykonawcze (są już opublikowane kolejne wersje projektów) oraz pojawi się zgodnie z tymi rozporządzeniami urzędowe oprogramowanie interfejsowe (dostęp na stronach resortu finansów) można będzie zacząć interesować się tym przedsięwzięciem.

Czy wadliwa forma faktury zakupu pozbawi prawa do odliczenia podatku naliczonego w 2026 roku?

To pytanie zadają sobie dziś podatnicy VAT czynni biorąc pod uwagę perspektywę przyszłego roku: jest bowiem rzeczą pewną, że miliony faktur będą na co dzień wystawiane w dotychczasowych formach (papierowej i elektronicznej), mimo że powinny być wystawione w formie ustrukturyzowanej – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

KSeF 2026. Jak dokumentować transakcje od 1 lutego? Prof. Modzelewski: Podstawą rozliczeń będzie dokument handlowy (nota obciążeniowa, faktura handlowa)

Jak od lutego 2026 roku będzie wyglądała rewolucja fakturowa w Polsce? Profesor Witold Modzelewski wskazuje dwa możliwe warianty dokumentowania i fakturowania transakcji. W obu tych wariantach – jak przewiduje prof. Modzelewski - podatnicy zrezygnują z kodowania faktur ustrukturyzowanych, a podstawą rozliczeń będzie dokument handlowy i on będzie dowodem rzeczywistości ekonomicznej. A jeśli treść faktury ustrukturyzowanej będzie inna, to jej wystawca będzie mieć problem, bo potwierdził nieprawdę na dokumencie i musi go poprawić.

REKLAMA

Fakturowanie od 1 lutego 2026 r. Prof. Modzelewski: Nie da się przerobić faktury ustrukturyzowanej na dokument handlowy

Faktura ustrukturyzowana kompletnie nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, bo jest wysyłana do KSeF a nie do kontrahenta, czyli nie występuje tu kluczowy dla stosunków handlowych moment świadomego dla obu stron umowy doręczenia i akceptacji (albo braku akceptacji) tego dokumentu - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Firma w Szwajcarii - przewidywalne, korzystne podatki i dobry klimat ... do prowadzenia biznesu

Kiedy myślimy o Szwajcarii w kontekście prowadzenia firmy, często pojawiają się utarte skojarzenia: kraj zarezerwowany dla globalnych korporacji, potentatów finansowych, wielkich struktur holdingowych. Tymczasem rzeczywistość wygląda inaczej. Szwajcaria jest przede wszystkim przestrzenią dla tych, którzy potrafią działać mądrze, przejrzyście i z wizją. To kraj, który działa w oparciu o pragmatyzm, dzięki czemu potrafi stworzyć szanse również dla debiutantów na arenie międzynarodowej.

Fundacje rodzinne w Polsce: Rewolucja w sukcesji czy podatkowa pułapka? 2500 zarejestrowanych, ale grozi im wielka zmiana!

Fundacji rodzinnych w Polsce już ponad 2500! To narzędzie chroni majątek i ułatwia przekazanie firm kolejnym pokoleniom. Ale uwaga — nadciągają rządowe zmiany, które mogą zakończyć okres ulg podatkowych i wywołać prawdziwą burzę w środowisku przedsiębiorców. Czy warto się jeszcze spieszyć? Sprawdź, co może oznaczać nowelizacja i jak uniknąć pułapek!

Cypryjskie spółki znikają z rejestru. Polscy przedsiębiorcy tracą milionowe aktywa

Cypr przez lata były synonimem niskich podatków i minimum formalności. Dziś staje się prawną bombą zegarową. Właściciele cypryjskich spółek – często nieświadomie – tracą nieruchomości, udziały i pieniądze. Wystarczy 350 euro zaległości, by stracić majątek wart miliony.

REKLAMA

Zwolnienie SD-Z2 przy darowiźnie. Czy zawsze trzeba składać formularz?

Zwolnienie z obowiązku składania formularza SD-Z2 przy darowiźnie budzi wiele pytań. Czy zawsze trzeba zgłaszać darowiznę urzędowi skarbowemu? Wyjaśniamy, kiedy zgłoszenie jest wymagane, a kiedy obowiązek ten jest wyłączony, zwłaszcza w przypadku najbliższej rodziny i darowizny w formie aktu notarialnego.

KSeF od 1 lutego 2026: firmy bez przygotowania czeka paraliż. Ekspertka ostrzega przed pułapką „dwóch obiegów”

Już od 1 lutego 2026 wszystkie duże firmy w Polsce będą musiały wystawiać faktury w KSeF, a każdy ich kontrahent – także z sektora MŚP – odbierać je przez system. To oznacza, że nawet najmniejsze przedsiębiorstwa mają tylko pół roku, by przygotować się do cyfrowej rewolucji. Brak planu grozi chaosem, błędami i kosztownymi opóźnieniami.

REKLAMA