REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy wartość materiałów można odpisywać w koszty

Joanna Gawrońska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Spółka świadczy usługi budowlano-montażowe. Nie prowadzi magazynu. Wszystkie materiały ewidencjonowane są bezpośrednio w koszty. Z końcem roku okazało się, że jedna umowa z kontrahentem została rozwiązana, ale spółka kupiła już materiał potrzebny do wykonania tej usługi. Ponieważ materiał ten nie został pobrany do montażu, nie można jego wartości spisać w koszty. Czy w związku z tym na koniec roku posiadane materiały można zostawić na koncie „Zapasy”, mimo że spółka nie prowadzi magazynu? Czy przy tego rodzaju działalności zrezygnowanie z prowadzenia magazynu jest dobrym rozwiązaniem?

RADA

REKLAMA

Autopromocja

Na dzień bilansowy jednostka powinna dokonać korekty kosztów i ustaloną w toku inwentaryzacji wartość niezużytych materiałów zaewidencjonować na koncie zapasów. Ze względu na realizację usług budowlanych, które są rozliczane w specyficzny sposób, wskazane byłoby prowadzenie magazynu i zarachowywanie do kosztów tylko faktycznie zużytych materiałów.

UZASADNIENIE

Kierownik jednostki, uwzględniając rodzaj i wartość posiadanych poszczególnych grup rzeczowych składników aktywów obrotowych, podejmuje decyzję o stosowaniu jednej z czterech możliwych metod prowadzenia kont ksiąg pomocniczych.

Tabela 1. Metody prowadzenia ksiąg pomocniczych dla rzeczowych składników aktywów obrotowych

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Wybór metody prowadzenia ksiąg pomocniczych dla rzeczowych składników aktywów obrotowych ma wpływ na termin i częstotliwość inwentaryzacji.

Tabela 2. Terminy i częstotliwość inwentaryzacji aktywów obrotowych w związku z prowadzoną ewidencją

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Ewidencja materiałów odpisywanych w koszty na dzień zakupu

Jednostka, która zdecydowała się pominąć ewidencję kupionych materiałów podczas ich składowania, odpisuje wartość materiałów w cenie nabycia bezpośrednio w ciężar kosztów w momencie ich przyjęcia.

Należy pamiętać, że przyjmując taki sposób ewidencji, jednostka ma obowiązek ustalania stanu materiałów i dokonania jego wyceny oraz korekty kosztów o wartość tego stanu, nie później niż na dzień bilansowy. W tym celu przedsiębiorstwo musi mieć informacje na temat cen nabycia materiałów zarachowanych w koszty, a nie zużytych na dzień bilansowy.

Jednak dla celów podatkowych taka korekta powinna być dokonana w każdym okresie rozliczeniowym, za który ustalana jest zaliczka na podatek dochodowy. Stanowisko to potwierdza Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego w Kielcach w postanowieniu z 17 lutego 2006 r., nr OG-005/208/PDI-423/26/2005:

(...) podatnik dokonujący ewidencji polegającej na odpisywaniu w koszty wartości materiałów na dzień ich zakupu oraz produktów gotowych w momencie ich wytworzenia, w celu ustalenia dochodu do opodatkowania powinien sporządzać spis z natury, wycenę i korygować koszty w wartości rzeczywistej zapasów na koniec każdego miesiąca, czyli podwyższać dochód stanowiący podstawę opodatkowania o wartość zaliczonych w koszty, lecz nie zużytych lub sprzedanych materiałów i towarów do końca okresu rozliczeniowego. (...)

Przykład

W ciągu 2008 r. jednostka kupiła materiały wykorzystywane przy realizacji usług budowlanych na kwotę netto 1 500 000 zł, VAT - 300 000 zł, które zarachowała bezpośrednio w koszty.

Na dzień bilansowy, zgodnie z przeprowadzoną inwentaryzacją, nie zostały zużyte materiały o wartości 250 000 zł.

Ewidencja księgowa w trakcie roku 2008

1. Zakup materiałów - ewidencja na podstawie faktur VAT, rachunków:

Wn „Rozliczenie zakupu” 1 500 000

Wn „VAT naliczony” 300 000

Ma „Rozrachunki z dostawcami” 1 800 000

2. Zarachowanie wartości kupionych materiałów w ciężar kosztów okresu sprawozdawczego:

Wn „Zużycie materiałów” 1 500 000

Ma „Rozliczenie zakupu” 1 500 000

3. Ewidencja na dzień bilansowy - korekta kosztów o wartość ustalonego na dzień bilansowy stanu materiałów:

Wn „Materiały” 250 000

Ma „Zużycie materiałów” 250 000

Ewidencja w następnym roku obrotowym (2009) - na początek lub na koniec roku obrotowego - w zależności od przyjętych zasad (polityki) rachunkowości

4. Ponowne zarachowanie wartości stanu materiałów w ciężar kosztów (księgowanie odwrotne do księgowania w pkt 3):

Wn „Zużycie materiałów” 250 000

Ma „Materiały” 250 000

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

W 2008 r. powyższe dane zostaną wykazane w sprawozdaniu finansowym:

• w porównawczym wariancie RZiS jako:

B. Koszty działalności operacyjnej

II. Zużycie materiałów i energii 1 250 000

(1 500 000 zł - 250 000 zł)

• w bilansie jako:

B. Aktywa obrotowe

I. Zapasy 1. Materiały 250 000

 

REKLAMA

W ramach przyjętych zasad (polityki) rachunkowości jednostka może stosować uproszczenia, jeżeli nie wywiera to w istotny sposób ujemnego wpływu na obraz jej sytuacji majątkowej, finansowej oraz na wynik finansowy. Takim uproszczeniem jest możliwość ustalania na koniec okresów sprawozdawczych wyłącznie wartości stanu materiałów podstawowych. Jednak mimo że ustawa o rachunkowości dopuszcza możliwość odpisywania wartości kupionych materiałów w cenie nabycia bezpośrednio w ciężar kosztów, tj. stosowanie uproszczeń, jednak jednostka realizująca usługi budowlano-montażowe nie powinna rezygnować z ewidencji materiałów podczas ich składowania.

Na rezygnację z prowadzenia magazynu mogą sobie pozwolić jednostki wytwarzające wyroby z jednolitego surowca na niewielką skalę lub świadczące powtarzalne usługi. Natomiast w jednostkach wytwarzających różnorodne wyroby lub świadczących różnego typu usługi nie powinno się rezygnować z ewidencji materiałów w magazynie.

Dlaczego warto prowadzić magazyn

W związku ze specyficznym sposobem rozliczania kosztów i przychodów z realizacji usług budowlanych ewidencja księgowa jednostki świadczącej tego typu usługi powinna być tak zbudowana, aby jednostka miała na koniec każdego okresu sprawozdawczego rzetelne informacje na temat rzeczywiście poniesionych kosztów i mogła je porównać ze stanem zaawansowania realizowanych zleceń. Jeśli jednostka zrezygnuje z ewidencji materiałów podczas składowania i obciąży koszty pełną wartością kupionych materiałów, to może stracić nad nimi kontrolę. Trudno jej będzie np. stwierdzić, czy ustalony podczas inwentaryzacji stan jest realny i czy nie doszło do strat w posiadanych zapasach. Dlatego uproszczona metoda ewidencji materiałów i towarów polegająca na odpisywaniu ich wartości w koszty na dzień zakupu nie jest polecana dużym jednostkom lub jednostkom zatrudniającym pracowników, którzy przyjęli odpowiedzialność materialną za powierzone im mienie. Rezygnacja z ewidencji zapasów materiałów i towarów pozbawia bowiem jednostkę możliwości kontrolowania stanu zapasów znajdujących się w magazynach, rozliczania osób odpowiedzialnych i zwiększa ryzyko powstania szkód.

W przypadku realizacji usług budowlanych ważne jest, aby zarachowana wartość kosztów odzwierciedlała rzeczywiste ich poniesienie, a w przypadku materiałów - faktyczne ich zużycie. Dlatego jednostki realizujące tego rodzaju usługi powinny prowadzić ewidencję materiałów w magazynie.

• art. 4 ust. 4, art. 17 ust. 2 pkt 4, art. 26 ust. 1 pkt 1, art. 26 ust. 3, art. 28 ust. 1 pkt 6, art. 34a, art. 34c, art. 34d ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości - j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. Nr 223, poz. 1466

• pkt I. 4, pkt VII. 3, pkt VII. 5 Krajowego Standardu Rachunkowości nr 3 „Niezakończone usługi budowlane”

Joanna Gawrońska

biegły rewident

Źródło: Biuletyn Rachunkowości

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Składka zdrowotna 2025: kwoty, podstawy wymiaru, zmiany i korzyści dla firm. Kiedy pierwsze płatności na nowych zasadach?

Od 1 stycznia 2025 r. zmieniły się zasady obliczania składki zdrowotnej dla przedsiębiorców. Zakład Ubezpieczeń Społecznych informuje, kto skorzysta z nowych przepisów i kiedy pierwsze płatności „na nowych zasadach”. Ile wynoszą składki zdrowotne i podstawy wymiaru poszczególnych przedsiębiorców w zależności od ich formy opodatkowania?

PFRON 2025: Obowiązki pracodawcy. Składki, terminy, deklaracje. Jak obliczyć stan i wskaźnik zatrudnienia oraz wysokość wpłaty?

Jakie obowiązki wobec PFRON ma pracodawca? Jak obliczyć wysokość wpłaty na ten fundusz? Jak ustalić stan zatrudnienia i wskaźnik zatrudnienia? Kto może być zwolniony z obowiązku dokonywania wpłat do PFRON?

Zwrot kosztów przejazdów pracowniczych bez podatku? Interpelacja poselska w sprawie przychodu pracownika

W odpowiedzi z 23 grudnia 2024 r. na interpelację poselską nr 6759 Wiceminister Finansów Jarosław Neneman wskazał rozstrzygnięcie w zakresie zwrotu kosztów taksówek ponoszonych przez pracowników sprzeczne z ostatnim wyrokiem NSA z 19 listopada 2024 r. Zdaniem Wiceministra zwrot takich kosztów nie będzie stanowił przychodu w sytuacji, w której kwota jaką otrzymują pracownicy równa jest tej, którą ponieśli i wyjdą oni dzięki temu „na zero”.

Mandat lub grzywna nałożone za granicą. Kiedy warto się odwołać, a kiedy lepiej zapłacić od razu?

Każdego roku tysiące polskich firm transportowych i przewoźników, realizujących przewozy międzynarodowe, otrzymują mandaty lub grzywny, które mogą sięgać dziesiątek, a nawet setek tysięcy złotych. Czy zawsze warto się od nich odwoływać? W wielu przypadkach tak – ale trzeba wiedzieć, kiedy walczyć, a kiedy zapłacić i uniknąć dalszych problemów. A wszystko oczywiście zależy od okoliczności oraz rodzaju nałożonej kary.

REKLAMA

260–280 zł za badanie techniczne samochodu (postulat diagnostów). Drożej już w 2025 roku? Podwyżka opłat karnych za spóźniony przegląd i zmiana terminów

Ministerstwo Infrastruktury podjęło intensywne prace nad reformą systemu badań technicznych pojazdów (w tym samochodów i motocykli). To nie tylko konieczność wynikająca z dostosowania przepisów do unijnej dyrektywy, ale również odpowiedź na realia gospodarcze, które przez lata diametralnie się zmieniły. Jak informuje resort, w grudniu 2024 roku złożono wniosek o wpisanie projektu ustawy do wykazu prac legislacyjnych Rady Ministrów. Czy stawki za badania techniczne pojazdów zmienią się w 2025 roku? Co jeszcze się zmieni oprócz cen?

Bułgaria i Rumunia w strefie Schengen od 2025 r. – co to oznacza dla branży transportowej?

1 stycznia 2025 roku Rumunia i Bułgaria zyskały pełen dostęp do strefy Schengen, o który zabiegały od chwili akcesji niemal 20 lat temu. Mniej granic na kontynencie to świetna wiadomość dla europejskiego sektora transportu – planowanie tras biegnących przez oba kraje stanie się łatwiejsze i wolne od wielogodzinnych kontroli. Wejście do Schengen to ogromna szansa zwłaszcza dla intensywnie rozwijającej się Rumunii. Jej pozycja na kontynencie w ostatnich latach umocniła się, a transport jest kluczowym sektorem rumuńskiej gospodarki.

Twój e-PIT 2025: przedsiębiorcy. Wstępnie wypełnione zeznanie trzeba sprawdzić, ew. uzupełnić i zaakceptować

Ministerstwo Finansów informuje, że z usługi Twój e-PIT mogą w 2025 roku korzystać osoby prowadzące działalność gospodarczą oraz działy specjalne produkcji rolnej. Przedsiębiorcy znajdą na swoich kontach częściowo uzupełnione formularze PIT-36, PIT-36L, PIT-28. Z tej usługi mogą skorzystać także przedsiębiorcy z zawieszoną działalnością gospodarczą.

Odszkodowanie od pracodawcy za nierówne traktowanie (dyskryminację). Jaka kwota? Trzeba zapłacić podatek, czy jest zwolnienie?

Z Kodeksu pracy wynika, że osoba, wobec której pracodawca naruszył zasadę równego traktowania w zatrudnieniu, ma prawo do odszkodowania w wysokości nie niższej niż minimalne wynagrodzenie za pracę. W indywidualnych interpretacjach podatkowych z dnia 11 lipca 2024 r. i 7 listopada 2024 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej wyjaśnia, jakie są zasady opodatkowania takiego odszkodowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

REKLAMA

Będą zmiany: Spadek. Zachowek. 6 miesięcy na zgłoszenie. Dla niektórych dłużej [RPO i MF]

Nowelizację zapowiada Ministerstwo Finansów w korespondencji z RPO. Termin 6 miesięcy jest na zgłoszenie faktu nabycia spadku albo zachowku do urzędu skarbowego (druk SD-Z2). Niedochowanie terminu, to utrata zwolnienia od podatku spadkowego, które przysługuje np. wdowie. Od lat jest tu pytanie „Po co to zgłoszenie i po co ten termin?". Przecież zwolniony z podatku od spadków jest każdy wdowiec, wdowa, syn, wnuk, dziadek, brat, siostra. Zwolnienie przysługuje dzięki obiektywnym cechom - więzy krwi albo małżeństwo. Niestety termin zgłoszenia oraz konieczność jego dokonania nie zostanie zmieniony. Na czym polega zmiana?

Ograniczenie tzw. podatku Belki. Zyski z oszczędności do 100 tys. zł bez podatku

W dniu 10 lutego 2025 r. podczas konferencji "Polska. Rok Przełomu" minister finansów Andrzej Domański zapowiedział ograniczenie podatku od zysków kapitałowych (zwanego potocznie podatkiem Belki). Podatek ten jest płacony jest od dochodów z obligacji, lokat bankowych oraz zysków ze sprzedaży jednostek funduszy czy akcji. W odpowiedzi na interpelację poselską, wiceminister finansów Jarosław Neneman przybliżył nieco szczegóły planowanych zmian w tym podatku.

REKLAMA