REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Likwidacja środka trwałego i odpis amortyzacyjny

 Systim
Księgowość przez Internet – online
Likwidacja środka trwałego a amortyzacja
Likwidacja środka trwałego a amortyzacja
www.shutterstock.com

REKLAMA

REKLAMA

Środki trwałe podlegające umorzeniu należy odpowiednio zaksięgować. Przeczytaj poniższy artykuł z przykładem, aby dowiedzieć się, jak poprawnie zaksięgować likwidację i odpis środka trwałego.

Amortyzacja

Środki trwałe są amortyzowane tak długo, aż ich wartość umorzenia osiągnie wartość początkową, wówczas amortyzacja dobiega końca, a ich wartość zostaje wliczona w koszty.

REKLAMA

Autopromocja

Gdy wartość umorzenia środków trwałych staje się taka sama jak ich wartość początkowa, oznacza to, że środki trwałe zostały całkowicie umorzone. Zatem wartość bilansowa takich środków trwałych będzie równa zeru.

Natomiast, mimo całkowitego umorzenia środka trwałego (póki znajduje się na stanie przedsiębiorstwa), należy go ujmować w ewidencji księgowej - w bilansie, na koniec okresu rozliczeniowego jego wartość nie będzie ujmowana.

Likwidacja środka trwałego księgowanie

Likwidacja środka trwałego może być konsekwencją jego uszkodzenia, zniszczenia, zużycia, bądź zbyt wysokich kosztów jego eksploatacji. W pewnych sytuacjach przedsiębiorstwo może również postanowić odsprzedać dany środek trwały lub przekazać go jako darowiznę - wówczas również mamy do czynienia z likwidacją środka trwałego.

Aby podjąć się tzw. zdjęcia środka trwałego z ewidencji środków trwałych, należy dokonać jego odpisu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Na koncie „Środki trwale” po stronie MA, należy dokonać zapisu jego wartości. Natomiast na koncie „Umorzenie” należy wpisać po stronie WN wartość dotychczasowego umorzenia (w tym przypadku wartości będą sobie równe).

LT - Likwidacja środka trwałego

Wn - Umorzenie środków trwałych (070)

Ma - Środki trwałe (010)

Do likwidacji środka trwałego konieczny będzie druk LT (likwidacja środka trwałego). Poprawne księgowanie likwidacji środka trwałego powinno wyglądać następująco:

  • wartość początkową likwidowanego środka trwałego należy ująć na koncie tego środka po stronie MA,
  • na koncie „Umorzenie” po stronie przeciwnej, czyli WN, należy wpisać wartość dotychczasowego umorzenia.

Dzięki temu, likwidowany środek trwały przestaje istnieć na podanych kontach.

Uwaga! Jeżeli likwidowany środek trwały nie został do końca zamortyzowany (należy przez to rozumieć, że jego wartość nie została w całości wliczona w koszty), to przy księgowaniu likwidacji pojawi się różnica między wartością początkową a umorzeniem środka trwałego. W takiej sytuacji wartość tej różnicy należy zaksięgować jako pozostałe koszty operacyjne zgodnie z działaniem kont kosztów po stronie WN.

LT - Likwidacja środka trwałego

Wn - Umorzenie środków trwałych (070) oraz przeksięgowanie pozostałych kosztów operacyjnych (761)

Ma - Środki trwałe (010)

Przykłady księgowań

1) Likwidacja środka trwałego nieumorzonego w całości, o wartości początkowej 30 000 zł i dotychczasowym umorzeniu 20 000 zł:

a) przeniesienie dotychczasowego umorzenia:

  • Umorzenie środków trwałych po stronie WN w kwocie 20 000 zł,
  • Środki trwałe po stronie MA w kwocie 20 000 zł,

b) niezamortyzowana część:

  • Pozostałe koszty operacyjne po stronie WN w kwocie 10 000 zł.

2) Likwidacja środka trwałego umorzonego w całości, o wartości początkowej 30 000 zł:

  • Umorzenie środków trwałych po stronie WN w kwocie 30 000 zł,
  • Środki trwałe po stronie MA w kwocie 30 000 zł.

 

Autor: Żaneta Dulczykowska, Systim.pl

 

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zarobki księgowych na jesieni 2024 r. Jakie pensje oferują pracodawcy?

Ile zarabiają księgowe i księgowi na jesieni 2024 roku? Jakie wynagrodzenie zasadnicze oferują pracodawcy głównym księgowym, samodzielnym księgowym, młodszym księgowym, czy praktykantom w dziale księgowości? Zestawienie to nie uwzględnia premii i pozapłacowych bonusów pracowniczych. 

Księgowy w małej firmie. A może lepiej (szybciej, taniej) przedsiębiorcy rozliczać się samemu?

Dane z PARP nie pozostawiają złudzeń – zapotrzebowanie na specjalistów ds. rachunkowości rośnie w zastraszającym tempie. Wzrost liczby ofert pracy w tej branży o ponad 43% rok do roku to sygnał, że na rynku dzieje się coś niezwykłego. Jednym z głównych czynników napędzających ten trend jest rosnąca popularność outsourcingu księgowości. Coraz więcej firm, zarówno dużych korporacji, jak i małych, jednoosobowych działalności, decyduje się powierzyć prowadzenie księgowości specjalistom. Czy zawsze to niezbędny krok?

Księgowy w firmie 2024: to nie buchalter, ale kreatywny analityk i doradca, także w budowaniu relacji biznesowych. Sztuczna inteligencja w tym go nie zastąpi

Za co księgowi lubią swój zawód? Za możliwość rozwoju, pensje, różnorodność. Lubią to więc sami intensywnie się dokształcają – a prawie 60 proc. robi to przynajmniej raz na kwartał, a jednak 20 proc. z nich nie jest w stanie określić zalet płynących ze swojej pracy.

Nowa funkcja w e-Urzędzie Skarbowym: Raport podatnika. Jakie informacje można otrzymać?

W komunikacie z 10 października 2024 r. Ministerstwo Finansów poinformowało o wprowadzeniu nowej funkcjonalności w e-Urzędzie Skarbowym – Raportu podatnika. Czym jest ten raport, który dotyczy przedsiębiorców i organizacji? Jakie informacje zawiera?

REKLAMA

Globalny sektor logistyczny zakończy 2024 rok na dużym plusie

Wolumen towarowy transportowany przez światową flotę kontenerową zyska w tym roku 5-6%. Fracht lotniczy zaliczy wzrost na poziomie 5%, a rynek przesyłek ekspresowych i paczek urośnie o nawet 9,2%. Więcej i szybciej zarobią także operatorzy logistyczni, ponieważ obserwujemy właśnie niecodzienne przesunięcie szczytu transportowego na szlakach prowadzących z Chin do Europy i USA. Branża logistyczna pogodziła się również z kryzysem żeglugowym na Morzu Czerwonym, a nawet zamieniła konieczność opływania Afryki na wzrosty w poszczególnych obszarach rynku. Za sprawą rosnącej sprzedaży w e‑commerce to może być bardzo dobry rok dla logistyki, nawet w kulejącej gospodarczo Europie.

Opanowanie logistyki przez inteligentne algorytmy jeszcze nam nie grozi

Dotychczasowe doświadczenia firm próbujących wdrożyć inteligentne algorytmy w swoich łańcuchach dostaw pokazują, że jest to zadanie ekstremalnie trudne. Zgodnie z harmonogramem i pierwotnymi założeniami robi to zaledwie 16% organizacji. Niewielki jest także udział przedsiębiorstw, które stosują już sztuczną inteligencję w wybranych procesach logistycznych. Programom implementacji towarzyszy ponadto obszerny katalog czynników ryzyka i brak odpowiedniego know-how, ale w branży panuje przekonanie, że AI i tak zrewolucjonizuje globalne łańcuchy zaopatrzenia.

Nadgodziny w pracy – jak liczyć, limity, rodzaje, rekompensaty, wynagrodzenie

Czym są nadgodziny, jakie są ich rodzaje i zasady rozliczania? Jakie rekompensaty przysługują za godziny nadliczbowe? Wyjaśnia Karolina Woźniczka, specjalistka ds. kadr i płac w Meritoros SA.

Zaświadczenie o dochodach: jak je uzyskać online w e-Urzędzie Skarbowym? Ile trwa procedura?

Ministerstwo Finansów informuje, że podatnicy coraz chętniej występują i częściej uzyskują zaświadczenia o dochodach on-line w e-Urzędzie Skarbowym (e-US). Trwa to z reguły kilka minut. Wydanie elektronicznego zaświadczenia o dochodach jest bezpłatne. Ma on taką samą moc prawną jak dokument papierowy. W całym 2023 roku wnioski o wydanie takich zaświadczeń w e-US złożyło prawie 160 tys. osób, a w pierwszej połowie 2024 r. już ponad 95 tys. 

REKLAMA

Wycena aktuarialna wartości godziwej (fair value) instrumentów finansowych

Jaka jest rola aktuariusza oraz standardów międzynarodowych w wycenie aktuarialnej instrumentów finansowych? Elementy modelu wyceny aktuarialnej oraz jej raportowanie.

Przechowywanie dokumentów w firmie. Przepisy i zasady zarządzania dokumentacją

Średniej wielkości firma gromadzi olbrzymie ilości dokumentacji. W każdym przedsiębiorstwie są to dokumenty o charakterze ogólnym, ale też szereg dokumentów właściwych dla profilu działalności danej firmy. Niezależnie od ich ilości, dokumenty muszą być odpowiednio zarządzane, co wiąże się ze stworzeniem warunków do ich przechowywania, właściwym ich archiwizowaniem, niszczeniem, a w razie potrzeby digitalizacją. Sprawne zarządzanie dokumentami w firmie pozwala na szybki dostęp do potrzebnych informacji, co w konsekwencji wspiera procesy decyzyjne i operacyjne w przedsiębiorstwie. Konieczność właściwego zorganizowania dokumentacji wynika jednak nie tylko z potrzeby utrzymania porządku czy zredukowania czasu potrzebnego na poszukiwanie dokumentów, ale też z przepisów prawnych. 

REKLAMA