REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czynsz inicjalny zapłacony przy leasingu

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Joanna Gawrońska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Jak zaksięgować czynsz inicjalny oraz opłatę manipulacyjną przy leasingu samochodu osobowego o wartości 180 000 zł?

Joanna Gawrońska

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

biegły rewident


Sposób ujęcia w księgach rachunkowych czynszu inicjalnego oraz opłaty manipulacyjnej zależy od rodzaju zawartej umowy leasingu. W przypadku zawarcia umowy leasingu operacyjnego czynsz inicjalny powinno się rozliczać w czasie, proporcjonalnie do czasu trwania umowy.

W razie zawarcia umowy leasingu finansowego czynsz inicjalny jest elementem wartości początkowej przedmiotu leasingu, od której dokonuje się odpisów amortyzacyjnych obciążających koszty danego okresu.

REKLAMA

Opłata manipulacyjna ponoszona jest przy zawieraniu umowy zarówno leasingu operacyjnego, jak i leasingu finansowego. Ze względu na to, że nie stanowi ona spłaty wartości początkowej leasingowanego środka trwałego, jej wartość może być zaliczona do kosztów uzyskania przychodów w dacie poniesienia.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Leasing operacyjny

Warunkiem realizacji umowy leasingu jest uiszczenie opłaty wstępnej (czynszu inicjalnego). Jeśli kwota nie jest istotna, wartość czynszu inicjalnego może obciążyć jednorazowo koszty danego okresu. W przeciwnym wypadku powinna być rozliczana w czasie za pośrednictwem konta „Rozliczenia międzyokresowe kosztów”.

Po zmianie przepisów od stycznia 2007 r. zaczęły pojawiać się interpretacje urzędów skarbowych, mówiące o tym, że jeśli czynsz inicjalny dotyczy okresu przekraczającego rok podatkowy, to należy rozliczać go w czasie, proporcjonalnie do okresu trwania umowy. Mimo że wydatek ten stanowi koszt pośredni, nie ma możliwości zaliczenia opłaty wstępnej do kosztów jednorazowo, jeżeli dotyczy ona okresu przekraczającego rok podatkowy.

Warto podkreślić, że do końca 2006 r. również z podatkowego punktu widzenia czynsz inicjalny był zaliczany jednorazowo w koszty danego okresu.

Ze względu na różne zdania organów skarbowych co do jednorazowego zaliczania wartości czynszu do kosztów danego okresu, warto zwrócić się o pisemną interpretację w tej sprawie.

Leasing finansowy

Przy leasingu finansowym do kosztów danego okresu jednostka zalicza:

1) odpisy amortyzacyjne dokonywane od wartości początkowej środka trwałego,

2) część odsetkową rat leasingu,

3) prowizje i opłaty manipulacyjne.

Przykład

1. Jednostka (spółka z o.o.) zawarła umowę leasingu operacyjnego na trzy lata. Przedmiotem leasingu jest samochód osobowy o wartości brutto 180 000 zł.

2. Spółka wpłaciła opłatę wstępną (czynsz inicjalny) w wysokości 10 proc. wartości przedmiotu leasingu, tj. 18 000 zł, która będzie rozliczana w czasie.

3. Spółka uiściła również opłatę manipulacyjną w wysokości 1220 zł brutto.

4. Jednostka opłaca 36 rat czynszu leasingu na podstawie otrzymanych faktur, każda w wysokości 4900 zł brutto.

5. Odliczono VAT naliczony w wysokości 60 proc., ale do kwoty 6000 zł, tj.:

• od opłaty wstępnej: 3245,90 zł × 60% = 1947,54 zł,

• od opłaty manipulacyjnej: 220 zł × 60% = 132 zł,

• od rat leasingowych: 883,61 zł × 60% = 530,17 zł.

W przypadku rat leasingowych odliczono VAT w wysokości 530,17 zł od siedmiu miesięcznych rat oraz 209,27 zł od ósmej raty:

(530,17 zł × 7) + 209,27 zł = 3920,46 zł.

Łącznie wartość odliczonego VAT:

1947,54 zł + 132 zł + 3920,46 = 6000 zł.

Ewidencja księgowa

1. Faktura VAT za opłatę wstępną (czynsz inicjalny):

• wartość brutto faktury - 18 000 zł,

• wartość netto - 14 754,10 zł,

• VAT naliczony - 3245,90 zł,

• VAT podlegający odliczeniu - 1947,54 zł.

Wn „Koszty według rodzajów” 16 052,46

- w analityce „Usługi obce”

Wn „VAT naliczony” 1947,54

Ma „Rozrachunki z dostawcami” 18 000

2. Faktura VAT za opłatę manipulacyjną:

• wartość brutto faktury - 1220 zł,

• wartość netto - 1000 zł,

• VAT naliczony - 220 zł,

• VAT podlegający odliczeniu - 132 zł.

Wn „Koszty według rodzajów” 1088

- w analityce „Podatki i opłaty”

Wn „VAT naliczony” 132

Ma „Rozrachunki z dostawcami” 1220

3. Przeksięgowanie opłaty wstępnej do rozliczenia w czasie:

Wn „Rozliczenia międzyokresowe kosztów” 16 052,46

Ma „Rozliczenie kosztów” 16 052,46

4. Faktura VAT za miesięczną ratę czynszu leasingowego:

• wartość brutto faktury - 4900 zł,

• wartość netto - 4016,39 zł,

• VAT naliczony - 883,61 zł,

• VAT podlegający odliczeniu - 530,17 zł.

Wn „Koszty według rodzajów” 4369,83

- w analityce „Usługi obce”

Wn „VAT naliczony” 530,17

Ma „Rozrachunki z dostawcami” 4900

5. Obciążenie kosztów danego okresu ratą opłaty wstępnej:

16 052,46 zł : 36 rat = 445,90 zł

Wn „Rozliczenie kosztów” 445,90

Ma „Rozliczenia międzyokresowe kosztów” 445,90

Podstawa prawna:

• art. 86 ust. 7 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn.zm.),

• art. 15 ust. 4d ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn.zm.),

• art. 39 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości (j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694 z późn.zm.).

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Prawo Przedsiębiorcy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF 2026: obowiązek kodowania faktur ustrukturyzowanych. Dlaczego nie uprawnienie?

Obowiązek kodowania faktur ustrukturyzowanych oraz ich elektronicznych „zastępników” nie ma obiektywnie większego sensu – twierdzi prof. dr hab. Witold Modzelewski. I postuluje nowelizację przepisów, która powinna zamienić ten obowiązek na zwykłe uprawnienie podatnika.

Prof. Modzelewski: Przepisy regulujące KSeF są sprzeczne z prawem UE

Jak twierdzi prof. dr hab. Witold Modzelewski, przepisy o KSeF są sprzeczne z art. 90 dyrektywy 2006/112/UE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej, która nakazuje określić państwom członkowskim m.in. warunki zmniejszenia podstawy opodatkowania w przypadku anulowania faktur.

Najczęstsze błędy w zarządzaniu finansami firmowymi: co możesz zmienić nawet od jutra

Wielu przedsiębiorców zaczyna swoją działalność z pasją i determinacją, szybko zdobywając pierwszych klientów. Jednak po kilku miesiącach pojawia się rozczarowanie: są przychody, ale brakuje gotówki. To nie przypadek – to efekt powtarzalnych błędów w zarządzaniu finansami, które można wyeliminować, jeśli tylko się je rozpozna i zrozumie.

Decyzja RPP w sprawie stóp procentowych

Rada Polityki Pieniężnej obniżyła w środę stopy procentowe o 25 pkt. bazowych; stopa referencyjna wyniesie 4,5 proc. w skali rocznej. To czwarta obniżka stóp procentowych w tym roku.

REKLAMA

Umowy o dzieło mniej popularne. ZUS pokazał statystyki

Umowy o dzieło w Polsce pozostają domeną krótkich zleceń – aż 28 proc. trwa jeden dzień, a najwięcej wykonawców tych umów to osoby w wieku 30–39 lat. Dane ZUS za pierwsze półrocze wskazują na rosnący udział sektorów kreatywnych, takich jak informacja i komunikacja.

Reeksport po nieudanej dostawie – jak prawidłowo postąpić?

Eksport towarów poza Unię Europejską jest procesem wieloetapowym i wymaga zarówno sprawnej logistyki, jak i poprawnego dopełnienia obowiązków celnych oraz podatkowych. Pomimo starannego przygotowania, czasami zdarzają się sytuacje, w których kontrakt handlowy nie zostaje zrealizowany – odbiorca w kraju trzecim z różnych powodów nie przyjmuje przesyłki. W rezultacie towar wraca na teren Unii, co rodzi szereg pytań: jak ująć taki zwrot w dokumentacji? czy trzeba korygować rozliczenia podatkowe? jak ponownie wysłać towar zgodnie z przepisami?

Księgowość influencerów i twórców internetowych. Rozliczanie: barterów, donejtów, kosztów. Kiedy trzeba zarejestrować działalność?

Jak rozliczać nowoczesne źródła dochodu i jakie wyzwania stoją przed księgowymi obsługującymi branżę kreatywną? Influencerzy i twórcy internetowi przestali być ciekawostką świata popkultury, a stali się pełnoprawnymi przedsiębiorcami. Generują znaczące przychody z reklam, współpracy z markami, sprzedaży własnych produktów czy kursów online. Obsługa księgowa tej specyficznej branży stawia przed biurami rachunkowymi nowe wyzwania. Nietypowe źródła przychodów, różnorodne formy rozliczeń, a także niejednoznaczne interpretacje podatkowe to tylko część tematów, z którymi mierzą się księgowi influencerów. Jak poprawnie rozliczać tę branżę? Na co zwrócić uwagę, by nie narazić klienta na błędy podatkowe?

KSeF w jednostkach budżetowych – wyzwania i szanse. Wywiad z dr Małgorzatą Rzeszutek

Jak wdrożenie KSeF wpłynie na funkcjonowanie jednostek sektora finansów publicznych? Jakie zagrożenia i korzyści niesie cyfrowa rewolucja w fakturowaniu? O tym rozmawiamy z dr Małgorzatą Rzeszutek, doradcą podatkowym i specjalistką w zakresie prawa podatkowego.

REKLAMA

Pieniądze dla dziecka: Ile razy można dać bez podatku? Jest jeden kluczowy warunek przy darowiznach

Pieniądze dziecku bez podatku można przekazać wielokrotnie, gdyż nie jest istotne ile razy, ale trzeba uważać, aby po przekroczeniu limitu kwoty wolnej od podatku od darowizn dokonać niezbędnych formalności urzędowych. Sprawdź, jakie aktualnie obowiązują kwoty wolne od podatku.

Skuteczna windykacja: 5 mitów – dlaczego nie warto w nie wierzyć. Terminy przedawnienia roszczeń (branża TSL)

Wśród polskich przedsiębiorców, w tym także w branży TSL (transport, spedycja i logistyka) temat windykacji należności powraca jak bumerang. Z jednej strony przedsiębiorcy zmagają się z chronicznymi zatorami płatniczymi, z drugiej – wciąż krążą liczne stereotypy, które sprawiają, że wiele firm reaguje zbyt późno albo unika działań windykacyjnych. W efekcie przedsiębiorcy narażają się na utratę płynności finansowej i problemy z dalszym rozwojem.

REKLAMA