REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czynsz inicjalny zapłacony przy leasingu

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Joanna Gawrońska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Jak zaksięgować czynsz inicjalny oraz opłatę manipulacyjną przy leasingu samochodu osobowego o wartości 180 000 zł?

Joanna Gawrońska

REKLAMA

biegły rewident


Sposób ujęcia w księgach rachunkowych czynszu inicjalnego oraz opłaty manipulacyjnej zależy od rodzaju zawartej umowy leasingu. W przypadku zawarcia umowy leasingu operacyjnego czynsz inicjalny powinno się rozliczać w czasie, proporcjonalnie do czasu trwania umowy.

W razie zawarcia umowy leasingu finansowego czynsz inicjalny jest elementem wartości początkowej przedmiotu leasingu, od której dokonuje się odpisów amortyzacyjnych obciążających koszty danego okresu.

Opłata manipulacyjna ponoszona jest przy zawieraniu umowy zarówno leasingu operacyjnego, jak i leasingu finansowego. Ze względu na to, że nie stanowi ona spłaty wartości początkowej leasingowanego środka trwałego, jej wartość może być zaliczona do kosztów uzyskania przychodów w dacie poniesienia.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Leasing operacyjny

Warunkiem realizacji umowy leasingu jest uiszczenie opłaty wstępnej (czynszu inicjalnego). Jeśli kwota nie jest istotna, wartość czynszu inicjalnego może obciążyć jednorazowo koszty danego okresu. W przeciwnym wypadku powinna być rozliczana w czasie za pośrednictwem konta „Rozliczenia międzyokresowe kosztów”.

Po zmianie przepisów od stycznia 2007 r. zaczęły pojawiać się interpretacje urzędów skarbowych, mówiące o tym, że jeśli czynsz inicjalny dotyczy okresu przekraczającego rok podatkowy, to należy rozliczać go w czasie, proporcjonalnie do okresu trwania umowy. Mimo że wydatek ten stanowi koszt pośredni, nie ma możliwości zaliczenia opłaty wstępnej do kosztów jednorazowo, jeżeli dotyczy ona okresu przekraczającego rok podatkowy.

Warto podkreślić, że do końca 2006 r. również z podatkowego punktu widzenia czynsz inicjalny był zaliczany jednorazowo w koszty danego okresu.

Ze względu na różne zdania organów skarbowych co do jednorazowego zaliczania wartości czynszu do kosztów danego okresu, warto zwrócić się o pisemną interpretację w tej sprawie.

Leasing finansowy

Przy leasingu finansowym do kosztów danego okresu jednostka zalicza:

1) odpisy amortyzacyjne dokonywane od wartości początkowej środka trwałego,

2) część odsetkową rat leasingu,

3) prowizje i opłaty manipulacyjne.

Przykład

1. Jednostka (spółka z o.o.) zawarła umowę leasingu operacyjnego na trzy lata. Przedmiotem leasingu jest samochód osobowy o wartości brutto 180 000 zł.

2. Spółka wpłaciła opłatę wstępną (czynsz inicjalny) w wysokości 10 proc. wartości przedmiotu leasingu, tj. 18 000 zł, która będzie rozliczana w czasie.

3. Spółka uiściła również opłatę manipulacyjną w wysokości 1220 zł brutto.

4. Jednostka opłaca 36 rat czynszu leasingu na podstawie otrzymanych faktur, każda w wysokości 4900 zł brutto.

5. Odliczono VAT naliczony w wysokości 60 proc., ale do kwoty 6000 zł, tj.:

• od opłaty wstępnej: 3245,90 zł × 60% = 1947,54 zł,

• od opłaty manipulacyjnej: 220 zł × 60% = 132 zł,

• od rat leasingowych: 883,61 zł × 60% = 530,17 zł.

W przypadku rat leasingowych odliczono VAT w wysokości 530,17 zł od siedmiu miesięcznych rat oraz 209,27 zł od ósmej raty:

(530,17 zł × 7) + 209,27 zł = 3920,46 zł.

Łącznie wartość odliczonego VAT:

1947,54 zł + 132 zł + 3920,46 = 6000 zł.

Ewidencja księgowa

1. Faktura VAT za opłatę wstępną (czynsz inicjalny):

• wartość brutto faktury - 18 000 zł,

• wartość netto - 14 754,10 zł,

• VAT naliczony - 3245,90 zł,

• VAT podlegający odliczeniu - 1947,54 zł.

Wn „Koszty według rodzajów” 16 052,46

- w analityce „Usługi obce”

Wn „VAT naliczony” 1947,54

Ma „Rozrachunki z dostawcami” 18 000

2. Faktura VAT za opłatę manipulacyjną:

• wartość brutto faktury - 1220 zł,

• wartość netto - 1000 zł,

• VAT naliczony - 220 zł,

• VAT podlegający odliczeniu - 132 zł.

Wn „Koszty według rodzajów” 1088

- w analityce „Podatki i opłaty”

Wn „VAT naliczony” 132

Ma „Rozrachunki z dostawcami” 1220

3. Przeksięgowanie opłaty wstępnej do rozliczenia w czasie:

Wn „Rozliczenia międzyokresowe kosztów” 16 052,46

Ma „Rozliczenie kosztów” 16 052,46

4. Faktura VAT za miesięczną ratę czynszu leasingowego:

• wartość brutto faktury - 4900 zł,

• wartość netto - 4016,39 zł,

• VAT naliczony - 883,61 zł,

• VAT podlegający odliczeniu - 530,17 zł.

Wn „Koszty według rodzajów” 4369,83

- w analityce „Usługi obce”

Wn „VAT naliczony” 530,17

Ma „Rozrachunki z dostawcami” 4900

5. Obciążenie kosztów danego okresu ratą opłaty wstępnej:

16 052,46 zł : 36 rat = 445,90 zł

Wn „Rozliczenie kosztów” 445,90

Ma „Rozliczenia międzyokresowe kosztów” 445,90

Podstawa prawna:

• art. 86 ust. 7 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn.zm.),

• art. 15 ust. 4d ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn.zm.),

• art. 39 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości (j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694 z późn.zm.).

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Prawo Przedsiębiorcy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami. Ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 roku. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

REKLAMA

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Gruszczyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

2 miliony firm czeka na podpis prezydenta. Stawką jest niższa składka zdrowotna

To może być przełom dla mikroprzedsiębiorców: Rada Przedsiębiorców apeluje do Andrzeja Dudy o podpisanie ustawy, która ulży milionom firm dotkniętym Polskim Ładem. "To test, czy naprawdę zależy nam na polskich firmach" – mówią organizatorzy pikiety zaplanowanej na 6 maja.

REKLAMA

Obowiązkowe ubezpieczenie OC księgowych nie obejmuje skutków błędów w deklaracjach podatkowych. Ochrona dopiero po wykupieniu rozszerzonej polisy OC

Księgowi w biurach rachunkowych mają coraz mniej czasu na złożenie deklaracji podatkowych swoich klientów – termin składania m.in. PIT-36, PIT-37 i PIT-28 mija 30 kwietnia. Pod presją czasu księgowym zdarzają się pomyłki, np. błędne rozliczenie ulg, nieuwzględnienie wszystkich przychodów czy pomyłki w zaliczkach na podatek. W jednej z takich spraw nieprawidłowe wykazanie zaliczek w PIT-36L zakończyło się naliczonymi przez Urząd Skarbowy odsetkami w wysokości ponad 7000 zł. Obowiązkowe ubezpieczenie OC księgowych nie obejmuje błędów w deklaracjach podatkowych – ochronę zapewnia dopiero wykupienie rozszerzonej polisy.

Rewolucja płacowa w całej UE od 2026 r. Pracodawcy będą musieli ujawniać kwoty wynagrodzenia pracownikom i kandydatom do pracy

Wynagrodzenia przestaną być tematem tabu. Od czerwca 2026 roku pracodawcy będą mieli obowiązek ujawniania informacji o płacach, zarówno kandydatom do pracy, jak i zatrudnionym pracownikom. Czy to koniec nierówności i początek nowego rozdania na rynku pracy?

REKLAMA