REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czynsz inicjalny zapłacony przy leasingu

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Joanna Gawrońska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Jak zaksięgować czynsz inicjalny oraz opłatę manipulacyjną przy leasingu samochodu osobowego o wartości 180 000 zł?

Joanna Gawrońska

REKLAMA

REKLAMA

biegły rewident


Sposób ujęcia w księgach rachunkowych czynszu inicjalnego oraz opłaty manipulacyjnej zależy od rodzaju zawartej umowy leasingu. W przypadku zawarcia umowy leasingu operacyjnego czynsz inicjalny powinno się rozliczać w czasie, proporcjonalnie do czasu trwania umowy.

W razie zawarcia umowy leasingu finansowego czynsz inicjalny jest elementem wartości początkowej przedmiotu leasingu, od której dokonuje się odpisów amortyzacyjnych obciążających koszty danego okresu.

REKLAMA

Opłata manipulacyjna ponoszona jest przy zawieraniu umowy zarówno leasingu operacyjnego, jak i leasingu finansowego. Ze względu na to, że nie stanowi ona spłaty wartości początkowej leasingowanego środka trwałego, jej wartość może być zaliczona do kosztów uzyskania przychodów w dacie poniesienia.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Leasing operacyjny

Warunkiem realizacji umowy leasingu jest uiszczenie opłaty wstępnej (czynszu inicjalnego). Jeśli kwota nie jest istotna, wartość czynszu inicjalnego może obciążyć jednorazowo koszty danego okresu. W przeciwnym wypadku powinna być rozliczana w czasie za pośrednictwem konta „Rozliczenia międzyokresowe kosztów”.

Po zmianie przepisów od stycznia 2007 r. zaczęły pojawiać się interpretacje urzędów skarbowych, mówiące o tym, że jeśli czynsz inicjalny dotyczy okresu przekraczającego rok podatkowy, to należy rozliczać go w czasie, proporcjonalnie do okresu trwania umowy. Mimo że wydatek ten stanowi koszt pośredni, nie ma możliwości zaliczenia opłaty wstępnej do kosztów jednorazowo, jeżeli dotyczy ona okresu przekraczającego rok podatkowy.

Warto podkreślić, że do końca 2006 r. również z podatkowego punktu widzenia czynsz inicjalny był zaliczany jednorazowo w koszty danego okresu.

Ze względu na różne zdania organów skarbowych co do jednorazowego zaliczania wartości czynszu do kosztów danego okresu, warto zwrócić się o pisemną interpretację w tej sprawie.

Leasing finansowy

Przy leasingu finansowym do kosztów danego okresu jednostka zalicza:

1) odpisy amortyzacyjne dokonywane od wartości początkowej środka trwałego,

2) część odsetkową rat leasingu,

3) prowizje i opłaty manipulacyjne.

Przykład

1. Jednostka (spółka z o.o.) zawarła umowę leasingu operacyjnego na trzy lata. Przedmiotem leasingu jest samochód osobowy o wartości brutto 180 000 zł.

2. Spółka wpłaciła opłatę wstępną (czynsz inicjalny) w wysokości 10 proc. wartości przedmiotu leasingu, tj. 18 000 zł, która będzie rozliczana w czasie.

3. Spółka uiściła również opłatę manipulacyjną w wysokości 1220 zł brutto.

4. Jednostka opłaca 36 rat czynszu leasingu na podstawie otrzymanych faktur, każda w wysokości 4900 zł brutto.

5. Odliczono VAT naliczony w wysokości 60 proc., ale do kwoty 6000 zł, tj.:

• od opłaty wstępnej: 3245,90 zł × 60% = 1947,54 zł,

• od opłaty manipulacyjnej: 220 zł × 60% = 132 zł,

• od rat leasingowych: 883,61 zł × 60% = 530,17 zł.

W przypadku rat leasingowych odliczono VAT w wysokości 530,17 zł od siedmiu miesięcznych rat oraz 209,27 zł od ósmej raty:

(530,17 zł × 7) + 209,27 zł = 3920,46 zł.

Łącznie wartość odliczonego VAT:

1947,54 zł + 132 zł + 3920,46 = 6000 zł.

Ewidencja księgowa

1. Faktura VAT za opłatę wstępną (czynsz inicjalny):

• wartość brutto faktury - 18 000 zł,

• wartość netto - 14 754,10 zł,

• VAT naliczony - 3245,90 zł,

• VAT podlegający odliczeniu - 1947,54 zł.

Wn „Koszty według rodzajów” 16 052,46

- w analityce „Usługi obce”

Wn „VAT naliczony” 1947,54

Ma „Rozrachunki z dostawcami” 18 000

2. Faktura VAT za opłatę manipulacyjną:

• wartość brutto faktury - 1220 zł,

• wartość netto - 1000 zł,

• VAT naliczony - 220 zł,

• VAT podlegający odliczeniu - 132 zł.

Wn „Koszty według rodzajów” 1088

- w analityce „Podatki i opłaty”

Wn „VAT naliczony” 132

Ma „Rozrachunki z dostawcami” 1220

3. Przeksięgowanie opłaty wstępnej do rozliczenia w czasie:

Wn „Rozliczenia międzyokresowe kosztów” 16 052,46

Ma „Rozliczenie kosztów” 16 052,46

4. Faktura VAT za miesięczną ratę czynszu leasingowego:

• wartość brutto faktury - 4900 zł,

• wartość netto - 4016,39 zł,

• VAT naliczony - 883,61 zł,

• VAT podlegający odliczeniu - 530,17 zł.

Wn „Koszty według rodzajów” 4369,83

- w analityce „Usługi obce”

Wn „VAT naliczony” 530,17

Ma „Rozrachunki z dostawcami” 4900

5. Obciążenie kosztów danego okresu ratą opłaty wstępnej:

16 052,46 zł : 36 rat = 445,90 zł

Wn „Rozliczenie kosztów” 445,90

Ma „Rozliczenia międzyokresowe kosztów” 445,90

Podstawa prawna:

• art. 86 ust. 7 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn.zm.),

• art. 15 ust. 4d ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn.zm.),

• art. 39 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości (j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694 z późn.zm.).

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Prawo Przedsiębiorcy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Masz pieniądze na koncie? To jeszcze nie znaczy, że masz płynność finansową

„Na koncie mam 80 tysięcy, więc wszystko jest pod kontrolą.” — to jedno z najczęściej wypowiadanych zdań przez przedsiębiorców. Niestety, w rzeczywistości nie mówi ono nic o kondycji finansowej firmy.Saldo konta to tylko liczba. Bez kontekstu potrafi być mylące, a nawet niebezpieczne. Bo jeśli z tych 80 tysięcy trzydzieści tysięcy to VAT do zapłaty, piętnaście tysięcy to wynagrodzenia, dziesięć tysięcy to niezapłacone faktury, a pięć tysięcy to ZUS i inne zobowiązania — to realnie zostaje dwadzieścia tysięcy do dyspozycji. A może i mniej, jeśli za tydzień trzeba zapłacić CIT albo ratę leasingu.

Czy obowiązkowy KSeF sprawi, że księgowi będą mieli mniej pracy? Niekoniecznie

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) to jedno z najważniejszych przedsięwzięć cyfryzacyjnych w polskim systemie podatkowym, mające na celu uproszczenie i zautomatyzowanie obiegu faktur – od ich wystawienia, przez przesyłanie, aż po archiwizację. Choć Ministerstwo Finansów zapowiada, że dzięki obowiązkowemu modelowi KSeF przedsiębiorcy i księgowi zyskają czas, w praktyce księgowi nie spodziewają się mniejszego nakładu pracy. Wręcz przeciwnie, 36,1% księgowych oczekuje, że wdrożenie KSeF przysporzy im więcej obowiązków, a 75% z nich nadal czuje, że ich firma nie jest przygotowana do wdrożenia KseF – wynika z raportu fillup k24 “Księgowi i firmy wobec wdrożenia KSeF”.

Polskie jabłka na Łotwie… a w Białorusi? Spór podatkowy trafia do TSUE

Wyobraźmy sobie typowy dzień w polskiej firmie eksportującej jabłka. Towar gotowy, kontrahent zarejestrowany na Łotwie, formalności załatwione – wszystko wydaje się proste. Ale niespodziewanie pojawia się problem: jabłka wylądowały w Białorusi. I nagle w centrum uwagi znajduje się VAT – czy to wciąż wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów (WDT), czy już eksport?

Ministerstwo Finansów i KAS: budujemy Tax Morale. Czy moralność podatkowa zastąpi mechanizmy kontroli podatkowej?

W dniu 28 października 2025 r. w Ministerstwie Finansów odbyła się konferencja na temat moralności podatkowej w społeczeństwie i gospodarce. Uczestnikami spotkania byli m.in. wiceminister finansów Szef KAS Marcin Łoboda, przedstawiciele szwedzkiej administracji podatkowej, Krajowej Administracji Skarbowej, środowiska naukowego i biznesu. Spotkanie było okazją do dyskusji na temat budowania moralności podatkowej i jej wpływu na skuteczność poboru podatków.

REKLAMA

Jak dobrze żyć (efektywnie współpracować) z księgowym? Przychody, koszty, bartery, dokumenty. Praktyczne rady dla twórców internetowych i influencerów

Jesteś influencerem, twórcą internetowym, a może dopiero zaczynasz swoją przygodę z działalnością online? Niezależnie od etapu, na którym jesteś – prędzej czy później przyjdzie moment, w którym będziesz musiał zmierzyć się z rozliczeniami podatkowymi. Współpraca z księgowym to w takim przypadku nie tylko konieczność, ale przede wszystkim ogromne ułatwienie i wsparcie w prowadzeniu legalnej, uporządkowanej działalności twórczej.

Zwolnienia z kasy fiskalnej – aktualne przepisy i wyjątki 2025

Kasy fiskalne od lat stanowią nieodłączny element prowadzenia działalności gospodarczej. Z jednej strony są narzędziem do rejestrowania sprzedaży, z drugiej wspomagają rozliczenia podatkowe, zapewniając transparentność transakcji pomiędzy sprzedawcą i nabywcą.

Cypr staje się rajem dla polskich emigrantów. Skarbówka potwierdza korzystne zasady ryczałtu od przychodów zagranicznych

Przełom w interpretacji Krajowej Informacji Skarbowej! Fiskus potwierdził, że osoby przenoszące rezydencję podatkową do Polski mogą objąć ryczałtem wszystkie swoje przychody zagraniczne – od dywidend i kryptowalut po nieruchomości. Dla zamożnych reemigrantów to szansa na ogromne oszczędności i najkorzystniejsze warunki podatkowe w historii.

KSeF pomoże uszczelnić budżet. MF liczy na 18,7 mld zł wpływów w 2026 roku

Dzięki zmianom w podatkach i uszczelnieniu systemu za pomocą KSeF, Polska może w 2026 roku zyskać nawet 18,7 mld zł. Wśród planowanych działań są m.in. podwyżki CIT dla banków, wyższe stawki VAT i akcyzy oraz ograniczenie liczby osób nielegalnie zatrudnionych w budownictwie.

REKLAMA

Samochód osobowy w firmie - zmiany w limitach od 1 stycznia 2026 r. Jak rozliczać auta kupione do końca 2025 roku?

Zmiany w prawie podatkowym potrafią zaskakiwać. Szczególnie wtedy, gdy istotne przepisy wprowadzane są niejako „tylnymi drzwiami”. Tym razem mamy do czynienia z modyfikacją, która znacząco wpłynie na sposób rozliczania kosztów związanych z nabyciem samochodów osobowych.

Rezerwa finansowa w firmie to nie luksus - to konieczność. Jak wyliczyć i budować rezerwę na nagłe sytuacje

Wielu właścicieli firm mówi: „Nie mam z czego odkładać, wszystko idzie na bieżące wydatki.” Inni: „Jak będą wolne środki, to coś odłożę.” Problem w tym, że te wolne środki rzadko kiedy się pojawiają. Albo jeśli już są – szybko znikają. A potem przychodzi miesiąc bez wpłat od klientów, niespodziewany wydatek albo gorszy sezon. I nagle z dnia na dzień zaczyna brakować nie tylko pieniędzy, ale też spokoju, decyzyjności, kontroli. To nie pech. To brak bufora.

REKLAMA