REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ewidencja rozchodu zapasów metodą AVCO

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Katarzyna Kobiela-Pionnier
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Ustawa o rachunkowości przewiduje stosowanie różnych metod ewidencji rozchodu zapasów. W przypadku jednakowych zapasów lub uznanych za takie ewidencja rozchodu może nastąpić m.in. metodą według cen przeciętnych.

Katarzyna Kobiela-Pionnier

REKLAMA

REKLAMA

Wyższa Szkoła Finansów i Zarządzania w Warszawie


Metoda według cen przeciętnych jest jedną z czterech metod ewidencji rozchodu zapasów. Poza ewidencją według cen rzeczywistych eliminuje ona niedoskonałości metody FIFO i LIFO. Niedoskonałości tych metod pojawiają się szczególnie w razie dużej rozbieżności ceny nabycia, która przy stosowaniu metody średniej ważonej ceny się wyrównuje.

Przykład

REKLAMA

Na koncie „Towary” spółka Alfa wykazuje następujące obroty:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zakup:

- 2500 szt. po 12 zł/szt.,

- 3000 szt. po 18 zł/szt.,

- 4000 szt. po 20 zł/szt.

Razem wartość początkowa materiałów wynosi 164 000 zł.

Sprzedaż - 5000 szt.

Wartość sprzedanych towarów:

- według metody FIFO: 2500 szt. × 12 zł/szt. + 2500 szt. × 18 zł/szt. = 75 000 zł,

- według metody LIFO: 4000 szt. × 20 zł/szt. + 1000 szt. × 18 zł/szt. = 98 000 zł,

- według metody AVCO: 17,26 zł/szt. × 5000 szt. = 86 300 zł

(2500 szt. × 12 zł/szt. + 3000 szt. × 18 zł/szt. + 4000 szt. × 20 zł/szt.) : 9500 szt. = 17,26 zł/szt.

Wybór metody wyceny zapasów skutkuje różnicą w wartości wyniku finansowego. Dotyczy to szczególnie metod FIFO, LIFO i AVCO (ceny przeciętnej). Największe różnice w wyniku finansowym występują w porównaniu metod FIFO i LIFO. Im bardziej materiałochłonna produkcja, tym większy wpływ na ostateczny wynik finansowy będzie miała wybrana przez jednostkę metoda wyceny. W warunkach szybko rosnących cen materiałów wybór metody FIFO obniży koszt jednostkowy produktu i wpłynie na znaczne, w zasadzie „papierowe” podwyższenie zysku. Jednak w warunkach stabilnych cen i niskiej inflacji wybór metody FIFO nie wydaje się błędny. Z kolei niemal identyczne wyniki metod średniej ważonej ceny (kosztu) i cen ewidencyjnych wskazują, że wybór tych metod skutkowałby wiarygodną wysokością wyniku finansowego.

Ustawa o rachunkowości dopuszcza każdą z zaprezentowanych metod. Tak różne wyniki dla tego samego przykładu wskazują jednak, że kierownik jednostki powinien świadomie dokonać wyboru konkretnego wariantu działania, mając na uwadze to, co dla niej najważniejsze - wysokość wypracowanego wyniku finansowego.

Przykład

Jednostka produkcyjna Alfa wykazuje:

- na koncie „Materiały”: 3000 szt. materiałów po 12 zł/szt., 3000 szt. po 18 zł/szt. i 4000 szt. po 20 zł/szt.; razem wartość początkowa materiałów wynosi 170 000 zł;

- na koncie „Wyroby gotowe”: 250 szt. wyrobów wycenionych według rzeczywistego kosztu wytworzenia po 36 zł/szt. oraz 630 szt. wyrobów wycenionych po 38 zł/szt.; razem wartość początkowa produktów gotowych wynosi 32 940 zł.

W bieżącym okresie jednostka odnotowała następujące zdarzenia dotyczące kosztów:

1. Otrzymano fakturę za wynajem pomieszczeń przedsiębiorstwa - 15 000 zł; oszacowano, że czynsz dotyczący pomieszczeń produkcyjnych wynosi 12 000 zł, pozostała część obciąża pomieszczenia administracyjne jednostki:

a) ewidencja kosztu

Wn „Usługi obce” 15 000

Ma „Rozrachunki z dostawcami” 15 000

b) przeniesienie kosztów według miejsca powstania

Wn „Koszty produkcji” 3000

Wn „Koszty zarządu” 12 000

Ma „Rozliczenie kosztów” 15 000

2. Wydano do produkcji 1000 szt. materiałów. Średnia cena, po jakiej kupiono materiały, wynosi 17 zł/szt. (3000 szt. × 12 zł + 3000 szt. × 18 zł + 4000 szt. × 20 zł): 10 000 szt. Wartość materiałów wydanych do produkcji wynosi 17 000 zł (1000 szt. × 17 zł/szt.):

a) ewidencja kosztu

Wn „Zużycie materiałów i energii” 17 000

Ma „Materiały” 17 000

b) przeniesienie kosztów według miejsca powstania

Wn „Koszty produkcji” 17 000

Ma „Rozliczenie kosztów” 17 000

3. Naliczono wynagrodzenia pracownikom produkcji jednostki - 19 000 zł:

a) ewidencja kosztu

Wn „Wynagrodzenie” 19 000

Ma „Rozrachunki z pracownikami” 19 000

b) przeniesienie kosztów według miejsca powstania

Wn „Koszty produkcji” 19 000

Ma „Rozliczenie kosztów” 19 000

4. Otrzymano fakturę za energię elektryczną - 4000 zł. Oszacowano, że czynsz dotyczący pomieszczeń produkcyjnych wynosi 1600 zł, pozostała część - 2400 zł - dotyczy pomieszczeń administracyjnych jednostki:

a) ewidencja kosztu

Wn „Zużycie materiałów i energii” 4000

Ma „Rozrachunki z dostawcami” 4000

b) przeniesienie kosztów według miejsca powstania

Wn „Koszty produkcji” 1600

Wn „Koszty zarządu” 2400

Ma „Rozliczenie kosztów” 4000

5. Na koniec okresu przyjęto do magazynu 1000 szt. wyrobów gotowych. Jednostkowy koszt wytworzenia produktu wynosi: 40 600 zł : 1000 szt. = 40,60 zł

Wn „Wyroby gotowe” 40 600

Ma „Koszty produkcji” 40 600

6. Wystawiono klientowi fakturę sprzedaży 1200 szt. produktów (cena sprzedaży 1 szt. produktu wynosi 50 zł/szt.):

1200 szt. × 50 zł/szt. = 60 000 zł

Wn „Rozrachunki z odbiorcami” 60 000

Ma „Przychody ze sprzedaży” 60 000

7. Wydano sprzedane produkty z magazynu. Przy zastosowaniu metody ceny przeciętnej średni ważony koszt wytworzenia produktu wynosi 39,12 zł/szt. (250 szt. × 36 zł/szt. + 630 szt. × 38 zł/szt. + 1000 szt. × 40,60 zł/szt.) : 1880 zł. Wartość wydanych z magazynu produktów będzie w tym przypadku wynosiła: 1200 szt. × 39,12 zł/szt.= 46 944 zł

Wn „Koszty sprzedanych produktów” 46 944

Ma „Wyroby gotowe” 46 944

Podstawa prawna:

art. 34 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości (j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694 z późn.zm.).

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Prawo Przedsiębiorcy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Integracja KSeF z PEF, czyli faktury w zamówieniach publicznych. Wyjaśnienia MF

Od 1 lutego 2026 r. wchodzi w życie pełna integracja Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) z Platformą Elektronicznego Fakturowania (PEF). Zmiany te obejmą m.in. zamówienia publiczne, a także relacje B2G (Business-to-Government). Oznacza to, że przedsiębiorcy realizujący kontrakty z administracją publiczną będą zobowiązani do wystawiania faktur ustrukturyzowanych w KSeF. Ministerstwo Finansów w Podręczniku KSeF 2.0 wyjaśnia, jakie zasady będą obowiązywać i jakie rodzaje faktur z PEF będą przyjmowane w KSeF.

Testy otwarte API KSeF 2.0 właśnie ruszyły – sprawdź, co zmienia się w systemie e-Faktur, dlaczego integracja jest konieczna i jakie etapy czekają podatników w najbliższych miesiącach

30 września Ministerstwo Finansów uruchomiło testy otwarte API KSeF 2.0, które pozwalają sprawdzić, jak systemy finansowo-księgowe współpracują z nową wersją Krajowego Systemu e-Faktur. To kluczowy etap przygotowań do obowiązkowego wdrożenia KSeF 2.0, który już od lutego 2025 roku stanie się codziennością przedsiębiorców i księgowych.

Miliony do odzyskania! Spółki Skarbu Państwa mogą uniknąć podatku PCC dzięki zasadzie stand-still

Wyrok WSA w Gdańsku otwiera drogę spółkom pośrednio kontrolowanym przez Skarb Państwa do zwolnienia z podatku od czynności cywilnoprawnych przy strategicznych operacjach kapitałowych. Choć decyzja nie jest jeszcze prawomocna, firmy mogą liczyć na milionowe oszczędności i odzyskanie wcześniej pobranych podatków.

Rezerwa na zaległe urlopy pracowników - koszt, który może zaskoczyć na zamknięciu roku

Zaległe dni urlopowe stanowią realne i narastające ryzyko finansowe dla firm — szczególnie w sektorze MŚP. W mniejszych przedsiębiorstwach, gdzie często brakuje dedykowanych działów HR czy zespołów płacowych, łatwiej o kumulację niewykorzystanych dni. Z mojego doświadczenia jako CFO na godziny wynika, że problem jest niedoszacowany. Firmy często nie uświadamiają sobie skali zobowiązania. - tłumaczy Marta Kobińska, CEO Create the Flow, dyrektor finansowa, CFO na godziny.

REKLAMA

Tryb awaryjny w KSeF – jak działa i kiedy z niego skorzystać?

Obowiązkowy KSeF od 2026 r. budzi emocje, a jedną z najczęściej zadawanych obaw jest: co stanie się, gdy system po prostu przestanie działać?Odpowiedzią ustawodawcy jest tryb awaryjny. Jest to rozwiązanie, które ma zabezpieczyć przedsiębiorców przed paraliżem działalności w razie oficjalnie ogłoszonej awarii KSeF.

Ruszyły masowe kontrole kart lunchowych. Co sprawdza ZUS?

Karty lunchowe od kilku lat są jednym z najczęściej wybieranych pozapłacowych benefitów pracowniczych. Do września 2023 r. karty mogły być wykorzystywane wyłącznie w restauracjach i innych punktach gastronomicznych. Od tego momentu ich popularność dodatkowo wzrosła – z uwagi na możliwość korzystania z nich również w sklepach spożywczych i supermarketach. Ta zmiana, choć dla pracowników korzystna, wywołała lawinę kontroli Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, który coraz uważniej przygląda się temu, w jaki sposób firmy stosują zwolnienie ze składek.

30.09.2025: ważny dzień dla KSeF - Krajowego Systemu eFaktur. Ministerstwo Finansów udostępnia testową wersję systemu

30 września Ministerstwo Finansów udostępnia testową wersję Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF 2.0). To sygnał dla firm, że czas intensywnych przygotowań właśnie się rozpoczął. Jak ten czas na testowanie należy optymalnie wykorzystać?

Rewolucja nie mniej ważna niż KSeF. Nowy obowiązek dla firm sektora MŚP

Cyfryzacja rozliczeń podatkowych w Polsce wchodzi w kolejny etap. Podczas gdy uwaga przedsiębiorców skupia się dziś na KSeF, równie istotna zmiana dotknie ich jeszcze wcześniej. Od 1 stycznia 2026 roku prowadzenie KPiR możliwe będzie wyłącznie w formie cyfrowej. MF przekonuje, że to krok w stronę uproszczenia, automatyzacji oraz zwiększenia transparentności biznesu. Dla sektora MŚP oznacza on również nowe formalności, konieczność inwestycji w systemy IT oraz kary za nieterminowe raporty.

REKLAMA

Samochód w JDG – zakup, leasing, VAT, koszty (100%, 75%, czy 50%), sprzedaż. To przedsiębiorca musi wiedzieć koniecznie

Mobilność to często klucz do efektywnego działania przedsiębiorcy, zwłaszcza w usługach, handlu czy transporcie. Prowadzący jednoosobową działalność gospodarczą (JDG) mogą skorzystać z licznych udogodnień podatkowych, które umożliwiają nie tylko częściowe odliczenie kosztów zakupu pojazdu, ale także rozliczanie wydatków związanych z jego użytkowaniem i eksploatacją. Bierzemy pod lupę najpopularniejsze ulgi i odliczenia samochodowe przysługujące od momentu zakupu, poprzez jego użytkowanie aż po sprzedaż.

KSeF zmienia zasady gry. Jak biura rachunkowe mogą zabezpieczyć siebie i klientów?

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) zautomatyzuje obieg dokumentów, ale jednocześnie zrodzi fundamentalne pytanie o odpowiedzialność za kwalifikację kosztów. Obowiązek ten spoczywa na przedsiębiorcy, jednak w praktyce to biura rachunkowe znajdą się na pierwszej linii jeśli idzie o nowe wyzwanie. Niewdrożenie odpowiednich procedur może prowadzić do chaosu komunikacyjnego, sporów z klientami, a nawet do procesów sądowych.

REKLAMA