REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ewidencja rozchodu zapasów metodą AVCO

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Katarzyna Kobiela-Pionnier
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Ustawa o rachunkowości przewiduje stosowanie różnych metod ewidencji rozchodu zapasów. W przypadku jednakowych zapasów lub uznanych za takie ewidencja rozchodu może nastąpić m.in. metodą według cen przeciętnych.

Katarzyna Kobiela-Pionnier

REKLAMA

Autopromocja

Wyższa Szkoła Finansów i Zarządzania w Warszawie


Metoda według cen przeciętnych jest jedną z czterech metod ewidencji rozchodu zapasów. Poza ewidencją według cen rzeczywistych eliminuje ona niedoskonałości metody FIFO i LIFO. Niedoskonałości tych metod pojawiają się szczególnie w razie dużej rozbieżności ceny nabycia, która przy stosowaniu metody średniej ważonej ceny się wyrównuje.

Przykład

Na koncie „Towary” spółka Alfa wykazuje następujące obroty:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zakup:

- 2500 szt. po 12 zł/szt.,

- 3000 szt. po 18 zł/szt.,

- 4000 szt. po 20 zł/szt.

Razem wartość początkowa materiałów wynosi 164 000 zł.

Sprzedaż - 5000 szt.

Wartość sprzedanych towarów:

- według metody FIFO: 2500 szt. × 12 zł/szt. + 2500 szt. × 18 zł/szt. = 75 000 zł,

- według metody LIFO: 4000 szt. × 20 zł/szt. + 1000 szt. × 18 zł/szt. = 98 000 zł,

- według metody AVCO: 17,26 zł/szt. × 5000 szt. = 86 300 zł

(2500 szt. × 12 zł/szt. + 3000 szt. × 18 zł/szt. + 4000 szt. × 20 zł/szt.) : 9500 szt. = 17,26 zł/szt.

Wybór metody wyceny zapasów skutkuje różnicą w wartości wyniku finansowego. Dotyczy to szczególnie metod FIFO, LIFO i AVCO (ceny przeciętnej). Największe różnice w wyniku finansowym występują w porównaniu metod FIFO i LIFO. Im bardziej materiałochłonna produkcja, tym większy wpływ na ostateczny wynik finansowy będzie miała wybrana przez jednostkę metoda wyceny. W warunkach szybko rosnących cen materiałów wybór metody FIFO obniży koszt jednostkowy produktu i wpłynie na znaczne, w zasadzie „papierowe” podwyższenie zysku. Jednak w warunkach stabilnych cen i niskiej inflacji wybór metody FIFO nie wydaje się błędny. Z kolei niemal identyczne wyniki metod średniej ważonej ceny (kosztu) i cen ewidencyjnych wskazują, że wybór tych metod skutkowałby wiarygodną wysokością wyniku finansowego.

Ustawa o rachunkowości dopuszcza każdą z zaprezentowanych metod. Tak różne wyniki dla tego samego przykładu wskazują jednak, że kierownik jednostki powinien świadomie dokonać wyboru konkretnego wariantu działania, mając na uwadze to, co dla niej najważniejsze - wysokość wypracowanego wyniku finansowego.

Przykład

Jednostka produkcyjna Alfa wykazuje:

- na koncie „Materiały”: 3000 szt. materiałów po 12 zł/szt., 3000 szt. po 18 zł/szt. i 4000 szt. po 20 zł/szt.; razem wartość początkowa materiałów wynosi 170 000 zł;

- na koncie „Wyroby gotowe”: 250 szt. wyrobów wycenionych według rzeczywistego kosztu wytworzenia po 36 zł/szt. oraz 630 szt. wyrobów wycenionych po 38 zł/szt.; razem wartość początkowa produktów gotowych wynosi 32 940 zł.

W bieżącym okresie jednostka odnotowała następujące zdarzenia dotyczące kosztów:

1. Otrzymano fakturę za wynajem pomieszczeń przedsiębiorstwa - 15 000 zł; oszacowano, że czynsz dotyczący pomieszczeń produkcyjnych wynosi 12 000 zł, pozostała część obciąża pomieszczenia administracyjne jednostki:

a) ewidencja kosztu

Wn „Usługi obce” 15 000

Ma „Rozrachunki z dostawcami” 15 000

b) przeniesienie kosztów według miejsca powstania

Wn „Koszty produkcji” 3000

Wn „Koszty zarządu” 12 000

Ma „Rozliczenie kosztów” 15 000

2. Wydano do produkcji 1000 szt. materiałów. Średnia cena, po jakiej kupiono materiały, wynosi 17 zł/szt. (3000 szt. × 12 zł + 3000 szt. × 18 zł + 4000 szt. × 20 zł): 10 000 szt. Wartość materiałów wydanych do produkcji wynosi 17 000 zł (1000 szt. × 17 zł/szt.):

a) ewidencja kosztu

Wn „Zużycie materiałów i energii” 17 000

Ma „Materiały” 17 000

b) przeniesienie kosztów według miejsca powstania

Wn „Koszty produkcji” 17 000

Ma „Rozliczenie kosztów” 17 000

3. Naliczono wynagrodzenia pracownikom produkcji jednostki - 19 000 zł:

a) ewidencja kosztu

Wn „Wynagrodzenie” 19 000

Ma „Rozrachunki z pracownikami” 19 000

b) przeniesienie kosztów według miejsca powstania

Wn „Koszty produkcji” 19 000

Ma „Rozliczenie kosztów” 19 000

4. Otrzymano fakturę za energię elektryczną - 4000 zł. Oszacowano, że czynsz dotyczący pomieszczeń produkcyjnych wynosi 1600 zł, pozostała część - 2400 zł - dotyczy pomieszczeń administracyjnych jednostki:

a) ewidencja kosztu

Wn „Zużycie materiałów i energii” 4000

Ma „Rozrachunki z dostawcami” 4000

b) przeniesienie kosztów według miejsca powstania

Wn „Koszty produkcji” 1600

Wn „Koszty zarządu” 2400

Ma „Rozliczenie kosztów” 4000

5. Na koniec okresu przyjęto do magazynu 1000 szt. wyrobów gotowych. Jednostkowy koszt wytworzenia produktu wynosi: 40 600 zł : 1000 szt. = 40,60 zł

Wn „Wyroby gotowe” 40 600

Ma „Koszty produkcji” 40 600

6. Wystawiono klientowi fakturę sprzedaży 1200 szt. produktów (cena sprzedaży 1 szt. produktu wynosi 50 zł/szt.):

1200 szt. × 50 zł/szt. = 60 000 zł

Wn „Rozrachunki z odbiorcami” 60 000

Ma „Przychody ze sprzedaży” 60 000

7. Wydano sprzedane produkty z magazynu. Przy zastosowaniu metody ceny przeciętnej średni ważony koszt wytworzenia produktu wynosi 39,12 zł/szt. (250 szt. × 36 zł/szt. + 630 szt. × 38 zł/szt. + 1000 szt. × 40,60 zł/szt.) : 1880 zł. Wartość wydanych z magazynu produktów będzie w tym przypadku wynosiła: 1200 szt. × 39,12 zł/szt.= 46 944 zł

Wn „Koszty sprzedanych produktów” 46 944

Ma „Wyroby gotowe” 46 944

Podstawa prawna:

art. 34 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości (j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694 z późn.zm.).

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Prawo Przedsiębiorcy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Od 2026 r. nie trzeba będzie składać wniosku o stwierdzenie nadpłaty po korekcie deklaracji podatkowej. Nowelizacja ordynacji podatkowej

Trwają prace legislacyjne nad zmianami w ordynacji podatkowej. W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. a jedną z nich jest zniesienie wymogu składania wniosku o stwierdzenie nadpłaty w przypadku, gdy nadpłata wynika ze skorygowanego zeznania podatkowego (deklaracji).

Dodatkowe dane w księgach rachunkowych i ewidencji środków trwałych od 2026 r. Jest projekt nowego rozporządzenia ministra finansów

Od 1 stycznia 2026 r. podatnicy PIT, którzy prowadzą księgi rachunkowe i mają obowiązek przesyłania JPK_V7M/K - będą musieli prowadzić te księgi w formie elektronicznej przy użyciu programów komputerowych. Te elektroniczne księgi rachunkowe będą musiały być przekazywane do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w ustrukturyzowanej formie (pliki JPK) od 2027 roku. Na początku kwietnia 2025 r. Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie w sprawie dodatkowych danych, o które należy uzupełnić prowadzone księgi rachunkowe i ewidencję środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych - podlegające przekazaniu w formie elektronicznej na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Rozporządzenie to zacznie obowiązywać także od 1 stycznia 2026 r.

Zmiany w przedawnieniu zobowiązań podatkowych od 2026 r. Wiceminister Neneman: czasem potrzebujemy więcej niż 5 lat. Co wynika z projektu nowelizacji ordynacji podatkowej

Jedna z wielu zmian zawartych w opublikowanym 28 marca 2025 r. projekcie nowelizacji Ordynacji podatkowej dotyczy zasad przedawniania zobowiązań podatkowych. Postanowiliśmy zmienić przepisy o przedawnieniu zobowiązań podatkowych, ale tak, aby nie wywrócić całego systemu – powiedział PAP wiceminister finansów Jarosław Neneman. Wskazał, że przerwanie biegu przedawnienia przez wszczęcie postępowania będzie możliwe tylko w przypadku poważnych przestępstw. Ponadto projekt przewiduje wykreślenie z kodeksu karnego skarbowego zapisu, że karalność przestępstwa skarbowego ustaje wraz z przedawnieniem podatku.

KSeF pod lupą hakerów? Dlaczego cyfrowa rewolucja może być ryzykowna dla polskich firm

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur to milowy krok w cyfryzacji biznesu, ale czy na pewno jesteśmy na to gotowi? Za e-fakturowaniem stoi wizja uproszczenia i przejrzystości, ale też realne zagrożenia – od wycieków danych po cyberataki. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich zabezpieczeń KSeF może stać się niebezpieczną bramą dla cyberprzestępców.

REKLAMA

Jak firmy w 2025 roku mogą sfinansować inwestycje w energooszczędność?

Rosnące koszty energii są jednym z większych problemów polskich przedsiębiorców w 2025 roku. W obliczu wzrostu cen wielu firmom najłatwiej byłoby przenieść dodatkowe koszty na klientów, jednak taka strategia niesie za sobą ryzyko utraty konkurencyjności i osłabienia pozycji rynkowej. Zamiast tego, skutecznym i długoterminowym rozwiązaniem mogą być inwestycje w efektywność energetyczną. Przedsiębiorstwa mają do dyspozycji różne formy wsparcia finansowego – od ulgi badawczo-rozwojowej, po szeroki wachlarz programów dotacyjnych, które mogą pomóc w realizacji tych działań. Jakie narzędzia są dostępne i jak z nich skorzystać?

Jak zachować orientację w taryfach D.Trumpa? Wzrośnie inflacja i ryzyko recesji? Co inwestorzy i przedsiębiorcy powinni wiedzieć

W ostatnich dniach globalne rynki pogrążyły się w chaosie w następstwie historycznych ceł ogłoszonych przez prezydenta USA Donalda Trumpa – to najpoważniejsza perturbacja od czasu załamania wywołanego pandemią COVID-19. Nagły wzrost zmienności wywołał niepokój wśród inwestorów, którzy poszukują teraz jasnych wskazówek. Jacob Falkencrone, główny strateg inwestycyjny w Saxo, poniżej odpowiada na najistotniejsze pytania, z którymi mierzą się inwestorzy.

Zasada 6 miesięcy vacatio legis dla zmian w podatkach; urząd skarbowy ma rozstrzygać wątpliwości na korzyść podatnika. Zmiany w ordynacji podatkowej

W dniu 7 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia dwóch projektów nowelizacji Ordynacji podatkowej. Pierwszy ma dotyczyć wprowadzenia zasady co najmniej 6-miesięcznego vacatio legis dla zmian przepisów podatkowych. Druga nowelizacja ma wzmocnić zasadę rozstrzygania spraw podatkowych na korzyść podatników. Jeśli w wyniku postępowania dowodowego nie uda się usunąć wątpliwości co do stanu faktycznego, organy skarbowe będą musiały je rozstrzygnąć na korzyść podatnika.

Zmiany w Ordynacji podatkowej: Skarbówka nadal będzie mogła naciągać terminy przedawnienia

Ministerstwo Finansów chce znowu „poprawiać” Ordynację podatkową – ale zamiast reform, może tylko cementować nadużycia. Ekspert MDDP ostrzega: projektowane zmiany wciąż pozwalają skarbówce przedłużać postępowania latami, wykorzystując postępowania karne skarbowe jako narzędzie, a nie cel.

REKLAMA

Zmiany w ordynacji podatkowej

Projekt ustawy o zmianie ustawy – Ordynacja Podatkowa oraz niektórych innych ustaw został opublikowany na stronach Rządowego Centrum Legislacji. Projekt ten skupiać się miał przede wszystkim na zwiększeniu efektywności organów podatkowych, ale również na tym by współpraca między organami a podatnikami przebiegała sprawniej a relacje miedzy nimi uległy poprawie. Pomimo tak zarysowanych celów nie wszystkie wprowadzone zmiany będą na rękę podatnikom i skorzystają na nich przede wszystkim organy podatkowe.

Komunikat MF: Groźne próby oszustw "na e-sprawozdanie finansowe". Jak nie stracić cennych danych

W komunikacie z 4 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów ostrzegło przed nową formą oszustwa, której ofiarami mogą paść osoby zainteresowane elektronicznymi sprawozdaniami finansowymi. Próba oszustwa polega na tym, że cyberprzestępcy wysyłają wiadomości e-mail z linkami do fałszywej strony na temat e-Sprawozdań Finansowych i chcą w ten sposób wyłudzać dane osobowe, czy firmowe. Ministerstwo Finansów wyraźnie informuje, że jego pracownicy nie wysyłają tego typu wiadomości. A korzystanie z ministerialnej aplikacji e-Sprawozdania Finansowe nie wymaga podawania loginu ani hasła do poczty elektronicznej.

REKLAMA