REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak ujmować w księgach koszty prac rozwojowych

Ewa Szczepankiewicz
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością zakupiła koncept (projekt) wraz ze wstępną dokumentacją przemysłowej maszyny do drylowania owoców. W przyszłości po dopracowaniu projektu, wypróbowaniu i badaniach działania maszyny oraz zgłoszeniu do urzędu patentowego spółka będzie produkować takie maszyny i wprowadzi je na rynek. Spółka zaksięgowała koszty zakupu praw do maszyny jako wartości niematerialne i prawne. Nie są one amortyzowane. Czy księgowania są prawidłowe?

RADA

REKLAMA

REKLAMA

Spółka nie postąpiła prawidłowo. Koszty nabycia konceptu maszyny stanowią element kosztów prac rozwojowych prowadzonych przez jednostkę na własne potrzeby. Do czasu zakończenia prac rozwojowych powinny one zostać zaksięgowane jako rozliczenia międzyokresowe kosztów. Dopiero gdy prace te zakończą się powodzeniem, można je aktywować jako wartości niematerialne i prawne.

UZASADNIENIE

Zakupiony koncept wraz z dokumentacją zostanie wykorzystany w działaniach dotyczących opracowania nowego wyrobu. Wyrób zostanie zgłoszony w celu uzyskania praw ochronnych do urzędu patentowego. Będzie produkowany seryjnie w celu sprzedaży i uzyskiwania pożytków z tak prowadzonej działalności gospodarczej. Koszty nabycia projektu maszyny stanowią zatem w omawianym przypadku element szerszej kategorii - kosztów prac rozwojowych prowadzonych przez jednostkę na własne potrzeby. Po zakończeniu tych prac nastąpi korzyść gospodarcza w postaci produkcji i sprzedaży wyrobów. Koszty nabycia projektu, mimo że stanowią nabyte prawa majątkowe, nie funkcjonują w tym przypadku samodzielnie w działaniach gospodarczych podejmowanych przez spółkę, nie można więc ich zidentyfikować jako osobne wartości niematerialne i prawne.

REKLAMA

Koszty prac rozwojowych w ustawie o rachunkowości

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Koszty zakończonych prac rozwojowych prowadzonych przez jednostkę na własne potrzeby, poniesione przed podjęciem produkcji lub zastosowaniem technologii, należy zaliczyć do wartości niematerialnych i prawnych (art. 33 ust. 2 ustawy o rachunkowości), jeżeli:

1) produkt lub technologia wytwarzania są ściśle ustalone, a dotyczące ich koszty prac rozwojowych wiarygodnie określone,

2) techniczna przydatność produktu lub technologii została stwierdzona i odpowiednio udokumentowana i na tej podstawie jednostka podjęła decyzję o wytwarzaniu tych produktów lub stosowaniu technologii,

3) koszty prac rozwojowych zostaną pokryte, według przewidywań, przychodami ze sprzedaży tych produktów lub zastosowania technologii.

Aktywowanie kosztów prac rozwojowych (poprzez zaliczenie do wartości niematerialnych i prawnych) może zatem nastąpić, jeśli prace te zakończyły się powodzeniem (zapadła decyzja o ich wdrożeniu), a zwrot kosztów jest wielce prawdopodobny. Dodatkowo kwoty tych kosztów powinny być znaczne, tak aby ich aktywowanie w celu zapewnienia współmierności przychodów i kosztów było celowe.

Ustawa o rachunkowości nie definiuje prac rozwojowych. Można więc posłużyć się w tym przypadku regulacjami międzynarodowych standardów rachunkowości (zgodnie z art. 10 ust. 3 ustawy o rachunkowości). Międzynarodowy Standard Rachunkowości nr 38 „Wartości niematerialne i prawne” wskazuje (pkt 59), że do prac rozwojowych należy zaliczyć:

• projektowanie, wykonanie i testowanie prototypów i modeli doświadczalnych (przed ich wdrożeniem do produkcji seryjnej lub użytkowania),

• projektowanie narzędzi, przyrządów do obróbki, form i matryc z wykorzystaniem nowej technologii,

• projektowanie, wykonanie i funkcjonowanie linii próbnej, której wielkość nie umożliwia prowadzenia ekonomicznie uzasadnionej produkcji przeznaczonej na sprzedaż,

• projektowanie, wykonanie i testowanie wybranych rozwiązań w zakresie nowych lub udoskonalonych materiałów, urządzeń, produktów, procesów, systemów lub usług.

Koszty prac rozwojowych w ustawie o podatku dochodowym

Ustawa o podatku dochodowym bardzo podobnie do ustawy o rachunkowości (niemalże identycznie jak w cytowanym art. 33 ust. 2 ustawy o rachunkowości) definiuje warunki, jakie muszą spełniać koszty prac rozwojowych, by można aktywować je jako wartości niematerialne i prawne. Zgodnie z przepisami podatkowymi (art. 16b ust. 2 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych) wartościami niematerialnymi i prawnymi są koszty prac rozwojowych zakończonych wynikiem pozytywnym, jeśli:

a) produkt lub technologia wytwarzania są ściśle ustalone, a dotyczące ich koszty prac rozwojowych wiarygodnie określone, oraz

b) techniczna przydatność produktu lub technologii została przez podatnika odpowiednio udokumentowana i na tej podstawie podatnik podjął decyzję o wytwarzaniu tych produktów lub stosowaniu technologii, oraz

c) z dokumentacji dotyczącej prac rozwojowych wynika, że koszty prac rozwojowych zostaną pokryte spodziewanymi przychodami ze sprzedaży tych produktów lub zastosowania technologii.

Jeśli więc ukończone prace spełniają wymienione warunki, to jest obowiązek aktywowania tych kosztów jako wartości niematerialnych i prawnych i dokonywania odpisów amortyzacyjnych niezależnie od przewidywanego okresu używania. Jeśli jednak koszty prac rozwojowych nie spełniły tych warunków, ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych (art. 15 ust. 4a) wskazuje, że poniesione koszty prac rozwojowych należy zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów w roku, w którym zostały zakończone. A zatem będą kosztami roku, w którym prace z wynikiem negatywnym zostały zakończone.

Potwierdzeniem tego może być interpretacja prawa podatkowego Lubelskiego Urzędu Skarbowego z 6 czerwca 2006 r. (sygn. PD.423-18/06), gdzie spółka posiadała zaktywowane jako długookresowe międzyokresowe rozliczenia czynne nakłady związane z opracowaniem i wdrożeniem do produkcji nowego produktu. Zmiana sytuacji rynkowej spowodowała, że spółka uznała za celowe zaniechanie tego projektu. Możliwa do uzyskania cena ze sprzedaży odbiegała od kosztów zaktywowanych w tym projekcie. Zarząd spółki podjął decyzję o spisaniu w ciężar kosztów operacyjnych części kosztów tego projektu (czyli aktualizacji aktywów), jednocześnie kierując pytanie, czy można zaliczyć te koszty do kosztów podatkowych. Urząd skarbowy odpowiedział, że:

aby zaliczyć poniesione wydatki do kosztów uzyskania przychodów, należy spełnić łącznie dwa warunki, o których mowa w art. 15 ust. 4a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych: zakończyć prace rozwojowe i wynik tych prac nie pozwala na zaliczenie ich do wartości niematerialnych i prawnych. Według informacji zawartych we wniosku o interpretację przepisów prawa podatkowego Spółka spełnia łącznie oba warunki, a więc poniesione wydatki na prace rozwojowe mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów.

Amortyzacja prac rozwojowych w ustawie o rachunkowości i przepisach podatkowych

Według ustawy o rachunkowości (art. 33 ust. 3) okres dokonywania odpisów kosztów prac rozwojowych nie może przekraczać 5 lat. Z kolei w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych (art. 16m ust. 1) okres dokonywania odpisów amortyzacyjnych od poniesionych kosztów zakończonych prac rozwojowych nie może być krótszy niż 12 miesięcy.

W przypadku gdy część kosztów prac rozwojowych pokryta była z dotacji, to do kosztów uzyskania przychodów nie należy zaliczać odpisów amortyzacyjnych od tej części wartości niematerialnej i prawnej, która odpowiada kwocie otrzymanej dotacji. Przykładem może być postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego Urzędu Skarbowego w Skarżysku-Kamiennej z 12 września 2007 r. (sygn. DP/415-25/07), gdzie spółka jawna otrzymała dotację na dofinansowanie projektu celowego. Celem dotacji było opracowanie, zbadanie, wykonanie i wdrożenie do produkcji nowych wzorów technologicznych oraz konstrukcyjnych antyelektrostatycznej odzieży chroniącej przed specyficznymi zagrożeniami pracy górniczej. Wynikiem realizacji projektu są nowe technologie. Koszty prac rozwojowych związane z projektem, wykonaniem i testowaniem prototypu po ich pozytywnym zakończeniu będą stanowiły wartość niematerialną i prawną, amortyzowaną przez okres 12 miesięcy. Urząd skarbowy stwierdził, że:

kwotę odpisów amortyzacyjnych należy ustalić w takiej proporcji, w jakiej pozostaje kwota otrzymanej dotacji na daną wartość niematerialną i prawną do wartości początkowej tej wartości. Do kosztów uzyskania przychodów nie zalicza się odpisów amortyzacyjnych od tej części wartości niematerialnej i prawnej, która odpowiada kwocie otrzymanej dotacji.

W świetle powyższego własne stanowisko Pana, że powstałe prace badawczo-rozwojowe będą stanowić wartość niematerialną i prawną i w momencie zakończenia prac rozwojowych wartość ta będzie amortyzowana przez okres 12 miesięcy, a kosztem uzyskania przychodów będzie amortyzacja pokryta środkami własnymi, należy uznać za prawidłowe.

Ewidencja prac rozwojowych

Do czasu zakończenia prac rozwojowych ich koszty należy księgować jako czynne rozliczenia międzyokresowe kosztów. Jeśli koszty prac rozwojowych zostaną zakończone wynikiem pozytywnym, należy je przeksięgować z rozliczeń międzyokresowych kosztów na konto wartości niematerialnych i prawnych. Jeżeli jednak zostaną zakończone wynikiem negatywnym lub bezwynikowo, to stanowią pozostałe operacyjne koszty działalności jednostki w dacie ich zakończenia.

PRZYKŁAD

Spółka zakupiła koncept wraz z dokumentacją maszyny, na podstawie umowy cywilnoprawnej zawartej na piśmie, od osoby fizycznej za kwotę 10 000 zł. Na jej podstawie zbudowano kolejne prototypy, których działanie badano i stopniowo usprawniano. Następnie zgłoszono wynalazek do urzędu patentowego. Poniesiono następujące koszty (ogółem 57 000 zł):

prac wykonanych przez obcą jednostkę, koszty materiałów, energii itp. w kwocie ogólnej 55 000,00 zł

koszty związane z opracowaniem dokumentacji do zgłoszenia patentu na wynalazek w kwocie 1 400,00 zł

koszty opłat zgłoszeniowych 600,00 zł

Prace rozwojowe uznano za zakończone. Zatwierdzono je jako wartości niematerialne i prawne o okresie amortyzacji 5 lat i przystąpiono do rozpoczęcia produkcji (maszyna będzie produkowana i sprzedawana jako wyrób).

Księgowania:

1. Zakup konceptu wraz z dokumentacją maszyny

Wn konto 640„Rozliczenia międzyokresowe kosztów”, w analityce: koszty prac rozwojowych 10 000,00 zł

Ma konto 202„Rozrachunki z dostawcami” 10 000,00 zł

2. Ewidencja kosztów związanych z pracami rozwojowymi

Wn konto 642„Rozliczenia międzyokresowe kosztów”, w analityce: koszty prac rozwojowych 57 000,00 zł

Ma konto 202„Rozrachunki z dostawcami” 57 000,00 zł

3. Zakończenie prac rozwojowych i przystąpienie do produkcji wyrobów (maszyn)

Wn konto 020„Wartości niematerialne i prawne” 67 000,00 zł

Ma konto 640„Rozliczenia międzyokresowe kosztów” 67 000,00 zł

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

• art. 3 i 33 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości - j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. Nr 63, poz. 393

• art. 15 ust. 4a, art. 16b ust. 2 pkt 3, art. 16m ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 157, poz. 1119

• § 59 MSR nr 38 „Wartości niematerialne i prawne”

Ewa Szczepankiewicz

główna księgowa w spółce z o.o.

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Mały ZUS plus 2026 - zmiany. ZUS wyjaśnia jak trzeba liczyć ulgowe miesiące. Niższe składki na ubezpieczenia społeczne przez 36 miesięcy

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji w według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11, PIT-8C tylko na wniosek. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w przekazywaniu informacji podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy w 2026 r. będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

REKLAMA

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

REKLAMA

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA