REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak wykazać w księgach przemieszczenie towarów

Wioletta Chaczykowska
Wioletta Chaczykowska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Spółka kupiła w USA towary, które przetransportowano do Niemiec. Tam zostały one dopuszczone do obrotu (oclone) i następnie przetransportowane do Polski przez spedytora niemieckiego. Czy zakup ten (przemieszczenie towarów) stanowi wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów? Jeśli tak, to jak ustalić podstawę opodatkowania i przeprowadzić ewidencję księgową?

rada

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Przywóz do kraju towaru uprzednio zaimportowanego i dopuszczonego do obrotu na obszarze Wspólnoty stanowi wewnątrzwspólnotowe nabycie. Dlatego spółka ma obowiązek rozliczenia w Polsce, na podstawie faktury wewnętrznej, podatku od towarów i usług z tego tytułu. Podstawą opodatkowania w tym przypadku będzie cena nabycia. Ewidencja faktury wewnętrznej przeprowadzana jest przez konta rozliczeniowe: strona Wn „VAT naliczony”, strona Ma „VAT należny”.

uzasadnienie

Sprowadzenie towaru spoza Unii Europejskiej do państwa członkowskiego innego niż Polska oraz dopuszczenie go do obrotu w tym państwie stanowi import towarów. Powoduje to obowiązek zapłaty w tym państwie (Niemczech) cła i VAT. Ponieważ jednak spółka deklaruje chęć przemieszczenia towarów do Polski, nie będzie płaciła VAT od importu w Niemczech. Przemieszczenie do Polski towaru oclonego w Niemczech oznacza wewnątrzwspólnotowe nabycie, które powinno być przez spółkę rozliczone na podstawie faktury wewnętrznej wystawionej w momencie powstania obowiązku podatkowego (15 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano dostawy towarów). Podstawą opodatkowania będzie w tym przypadku cena nabycia.

REKLAMA

Cena nabycia obejmuje:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

• podatki, cła, opłaty i inne należności o podobnym charakterze związane z nabyciem towarów, z wyjątkiem podatku naliczonego podlegającego odliczeniu,

• wydatki dodatkowe, takie jak prowizje, koszty opakowania, transportu oraz ubezpieczenia, pobierane przez dostawcę od podmiotu dokonującego wewnątrzwspólnotowego nabycia.

Oznacza to, że do podstawy opodatkowania należy włączyć cło uiszczone na terytorium Niemiec w związku z importem towarów będących teraz przedmiotem przemieszczenia, jak również wszelkie inne koszty zwiększające wartość celną towaru.

Do przeliczenia kwot ujętych na fakturze wewnętrznej należy zastosować średni kurs NBP obowiązujący w dniu powstania obowiązku podatkowego.

Z kolei kosztów transportu poniesionych w związku z przemieszczeniem towarów nie należy wliczać do podstawy opodatkowania WNT. Potwierdza to pismo Łódzkiego Urzędu Skarbowego z 21 czerwca 2007 r., nr ŁUS-III-2-443/51/07/MJS, w którym czytamy:

(...) Choć koszty frachtu morskiego, transportu drogowego, opłat portowych, ubezpieczenia oraz wynagrodzenie działającego na zlecenie Spółki polskiego spedytora - podmiotu organizującego i zlecającego innym podmiotom z nim współpracującym wykonanie ww. czynności związanych z przywozem towarów, należą do kategorii kosztów dodatkowych, o których mowa w art. 31 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług, to jednakże należności tych nie należy włączać do podstawy opodatkowania opisanego we wniosku wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, gdyż nie są one pobierane od Spółki przez dostawcę, lecz podmiot trzeci - spedytora. Podstawę opodatkowania wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów powiększają bowiem tylko takie wydatki dodatkowe (prowizje, koszty opakowania, transportu oraz ubezpieczenia), które są pobierane od nabywcy wewnątrzwspólnotowego przez dostawcę (art. 31 ust. 2 pkt 2 ustawy). Tymczasem w opisanym stanie faktycznym należność za transport pobiera od Spółki podmiot trzeci wykonujący usługę spedycyjną, co wyklucza możliwość wliczenia ww. kosztów do podstawy opodatkowania wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów (na podstawie art. 31 ust. 2 pkt 2 w związku z art. 31 ust. 5 ustawy) (...).

W przypadku więc zamówienia transportu u zagranicznego spedytora, który jest trzecim podmiotem tej transakcji, polski podatnik musi zapłacić VAT z tytułu importu usług, a nie z tytułu WNT, pod warunkiem że to na nim będzie spoczywał obowiązek rozliczenia podatku.

Wiąże się to również z koniecznością wystawienia faktury wewnętrznej.

 

Obowiązek podatkowy z tytułu importu usług transportowych powstaje w momencie uregulowania całości lub części zapłaty, nie później jednak niż 30 dnia, licząc od dnia wykonania usługi.

Przykład

Spółka kupiła towary w USA o wartości 10 000 USD. Zostały one przetransportowane do Niemiec, gdzie dokonano odprawy celnej. Uiszczone cło wynosiło 1000 euro. Ponieważ spółka zgłosiła zamiar przemieszczenia towarów na terytorium Polski, zwolniono ją z VAT płaconego w Niemczech. W momencie powstania obowiązku podatkowego (15 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano dostawy towarów) spółka wystawiła fakturę wewnętrzną zawierającą następujące wartości: 10 000 USD, 1000 euro. Do przeliczenia kwot z tej faktury zastosowano średni kurs NBP obowiązujący w dniu powstania obowiązku podatkowego, który wynosił: dla USD - 2,1182 PLN/USD, dla euro - 3,5260 PLN/EUR. Natomiast zobowiązania wobec dostawców zarówno dla celów updop, jak i uor ustalono w oparciu o średni kurs NBP z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień poniesienia kosztu, który wynosił:

• 2,1009 PLN/USD - dla dostawcy towarów z USA,

• 3,4980 PLN/EUR - dla urzędu celnego w Niemczech.

Koszty transportu poniesione przez spółkę na rzecz spedytora wyniosły 800 euro przeliczone po kursie 3,5200 PLN/EUR. Obowiązek opodatkowania wykonanej usługi spoczywa na spółce krajowej. Dlatego należy wystawić fakturę wewnętrzną w związku z dokonanym importem usług. Kurs obowiązujący w dniu powstania obowiązku podatkowego z tytułu importu usług wynosił 3,5460 PLN/EUR.

Ewidencja księgowa

1. Zakup towarów z USA - ustalenie zobowiązania wobec dostawcy: 10 000 USD × 2,1009 PLN/USD = 21 009 zł:

Wn „Rozliczenie zakupu” 21 009

Ma „Rozrachunki z dostawcami” 21 009

2. Zobowiązanie wobec urzędu celnego w Niemczech: 1000 euro × 3,4980 PLN/EUR = 3498 zł:

Wn „Rozliczenie zakupu” 3 498

Ma „Pozostałe rozrachunki” 3 498

3. Koszty transportu: 800 euro × 3,5200 PLN/EUR = 2816 zł:

Wn „Rozliczenie zakupu” 2 816

Ma „Rozrachunki z dostawcami” 2 816

4. Przyjęcie towarów do magazynu:

Wn „Towary” 27 323

Ma „Rozliczenie zakupu” 27 323

5. Wystawienie faktury wewnętrznej - ustalenie podstawy opodatkowania WNT. Na podstawę opodatkowania składają się następujące pozycje: n faktura zakupu towarów przeliczona po kursie z dnia powstania obowiązku podatkowego: 10 000 USD × 2,1182 PLN/USD = 21 182 zł,

• cło przeliczone po kursie z dnia powstania obowiązku podatkowego: 1000 euro × 3,5260 PLN/EUR = 3526 zł.

24 708 zł × 22% = 5436 zł (w zaokrągleniu)

Wn „VAT naliczony” 5 436

Ma „VAT należny” 5 436

6. Faktura wewnętrzna wystawiona w dniu powstania obowiązku podatkowego (w momencie uregulowania całości lub części zapłaty, nie później jednak niż 30 dnia, licząc od dnia wykonania usługi) w związku z importem usług. Ustalenie podstawy opodatkowania: 800 euro × 3,5460 PLN/EUR = = 2836,80 zł. Kwota VAT: 2836,80 zł × 22% = 624 zł (w zaokrągleniu):

Wn „VAT naliczony” 624

Ma „VAT należny” 624

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Kiedy na polskim podatniku ciąży obowiązek rozliczenia podatku z tytułu importu usług

Miejscem świadczenia wewnątrzwspólnotowej usługi transportu towarów jest zasadniczo miejsce, gdzie transport towarów się rozpoczyna. Jednak miejsce to może ulec zmianie, jeżeli nabywca usługi poda numer, pod którym jest zidentyfikowany na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium państwa członkowskiego rozpoczęcia transportu. Takim miejscem świadczenia wewnątrzwspólnotowej usługi transportu towarów jest terytorium tego państwa członkowskiego, które wydało nabywcy numer identyfikacyjny. Oznacza to, że jeżeli polski nabywca podał niemieckiemu przewoźnikowi swój NIP, to musi on (nabywca) rozliczyć tę usługę dla celów VAT poprzez fakturę wewnętrzną.

• art. 78 i 143 Dyrektywy Rady Unii Europejskiej z 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej - Dyrektywa 2006/112/WE, Dz.U. UE. L. 06.347.1

• art. 15 ust. 1 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 176, poz. 1238

• art. 2 pkt 9, art. 19 ust. 1 i 13, art. 28 ust. 3, art. 31 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. Nr 74, poz. 444

• § 37 rozporządzenia Ministra Finansów z 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 97, poz. 970; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 249, poz. 1861

Wioletta Chaczykowska

księgowa z licencją MF

Źródło: Biuletyn Rachunkowości

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 - Ministerstwo Finansów udostępniło demo (środowisko przedprodukcyjne)

W dniu 15 listopada 2025 r. zostało udostępnione środowisko przedprodukcyjne (Demo) Aplikacji Podatnika KSeF 2.0. Wersja przedprodukcyjna udostępnia funkcje, które będą dostępne w wersji produkcyjnej udostępnionej 1 lutego 2026 r. Działania w wersji przedprodukcyjnej nie niosą ze sobą żadnych skutków prawnych. Ministerstwo Finansów zapewnia wsparcie techniczne dla użytkowników środowiska przedprodukcyjnego pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

Ostatni moment na zmiany! Polityka rachunkowości w obliczu KSeF i nowych przepisów 2026

Rok 2026 przyniesie prawdziwą rewolucję w obszarze rachunkowości i finansów. Wraz z wejściem w życie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przedsiębiorcy będą musieli nie tylko zmienić sposób wystawiania i odbierania faktur, lecz także zaktualizować politykę rachunkowości swoich jednostek.

REKLAMA

Komisja Europejska aktualizuje prognozy dla Polski: niższy wzrost w 2025 r., ale mocne odbicie w 2026 r.

Najnowsza jesienna prognoza makroekonomiczna Komisji Europejskiej dla Polski pokazuje wyraźne korekty dotyczące wzrostu gospodarczego, inflacji, finansów publicznych oraz długu, z podkreśleniem roli inwestycji unijnych i słabnącego tempa ekspansji po 2026 roku.

Kiedy stawki VAT spadną do 22% i 7%? Minister Finansów i Gospodarki wyjaśnia i wskazuje warunki, które muszą być spełnione

Podwyższone o 1 punkt procentowy stawki VAT (23% i 8%) powrócą do poziomu sprzed 1 stycznia 2011 r. (tj. do wysokości 22% i 7%), gdy wydatki na obronność nie przekroczą 3% wartości produktu krajowego brutto - PKB (tj. wyniosą 3% lub mniej PKB). Taką informację przekazał 7 listopada 2025 r. - z upoważnienia Ministra Finansów i Gospodarki - Jarosław Neneman, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów w odpowiedzi na interpelację poselską.

KSeF 2026: Czy przepisy podatkowe mogą zmienić treść umów?

Faktura ustrukturyzowana w rozumieniu ustawy o VAT nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, którego wystawienie i przyjęcie oraz akceptacją rodzi skutki cywilnoprawne. Przymusowe otrzymanie takiego dokumentu za pośrednictwem KSeF nie może rodzić skutków cywilnoprawnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Składki ZUS od zlecenia - poradnik. Co gdy zleceniobiorca ma kilka umów w tym samym czasie? [przykłady obliczeń]

Rynek pracy dynamicznie się zmienia, a elastyczne formy współpracy stają się coraz bardziej popularne. Jedną z najczęściej wybieranych jest umowa zlecenia, szczególnie wśród osób, które chcą dorobić do etatu, prowadzą działalność gospodarczą lub realizują różnorodne projekty w ramach współpracy z firmami i organizacjami. Jakie składki ZUS trzeba płacić od zleceń?

REKLAMA

KRUS do zmiany? Kryzys demograficzny na wsi pogłębia problemy systemu emerytalnego rolników

Depopulacja wsi, starzenie się mieszkańców i malejąca liczba płatników składek prowadzą do coraz większej presji na budżet państwa oraz konieczności pilnej modernizacji systemu KRUS, który – jak podkreślają eksperci – nie odpowiada już realiom współczesnego rolnictwa.

Odroczenie KSeF? Nowa interpelacja poselska jest już w Sejmie

Planowane obowiązkowe uruchomienie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) wywołuje coraz większe napięcia w środowisku przedsiębiorców. Firmy z sektora MŚP alarmują, że system w obecnym kształcie może zagrozić stabilności ich działalności, a eksperci wskazują na liczne braki techniczne i prawne. W obliczu rosnącej presji poseł Bartłomiej Pejo złożył interpelację, domagając się wstrzymania obowiązkowego wdrożenia KSeF i wyjaśnienia ryzyk przez Ministerstwo Finansów.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA