REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak wykazać w księgach przemieszczenie towarów

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Wioletta Chaczykowska
Wioletta Chaczykowska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Spółka kupiła w USA towary, które przetransportowano do Niemiec. Tam zostały one dopuszczone do obrotu (oclone) i następnie przetransportowane do Polski przez spedytora niemieckiego. Czy zakup ten (przemieszczenie towarów) stanowi wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów? Jeśli tak, to jak ustalić podstawę opodatkowania i przeprowadzić ewidencję księgową?

rada

REKLAMA

Przywóz do kraju towaru uprzednio zaimportowanego i dopuszczonego do obrotu na obszarze Wspólnoty stanowi wewnątrzwspólnotowe nabycie. Dlatego spółka ma obowiązek rozliczenia w Polsce, na podstawie faktury wewnętrznej, podatku od towarów i usług z tego tytułu. Podstawą opodatkowania w tym przypadku będzie cena nabycia. Ewidencja faktury wewnętrznej przeprowadzana jest przez konta rozliczeniowe: strona Wn „VAT naliczony”, strona Ma „VAT należny”.

uzasadnienie

Sprowadzenie towaru spoza Unii Europejskiej do państwa członkowskiego innego niż Polska oraz dopuszczenie go do obrotu w tym państwie stanowi import towarów. Powoduje to obowiązek zapłaty w tym państwie (Niemczech) cła i VAT. Ponieważ jednak spółka deklaruje chęć przemieszczenia towarów do Polski, nie będzie płaciła VAT od importu w Niemczech. Przemieszczenie do Polski towaru oclonego w Niemczech oznacza wewnątrzwspólnotowe nabycie, które powinno być przez spółkę rozliczone na podstawie faktury wewnętrznej wystawionej w momencie powstania obowiązku podatkowego (15 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano dostawy towarów). Podstawą opodatkowania będzie w tym przypadku cena nabycia.

Cena nabycia obejmuje:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

podatki, cła, opłaty i inne należności o podobnym charakterze związane z nabyciem towarów, z wyjątkiem podatku naliczonego podlegającego odliczeniu,

• wydatki dodatkowe, takie jak prowizje, koszty opakowania, transportu oraz ubezpieczenia, pobierane przez dostawcę od podmiotu dokonującego wewnątrzwspólnotowego nabycia.

Oznacza to, że do podstawy opodatkowania należy włączyć cło uiszczone na terytorium Niemiec w związku z importem towarów będących teraz przedmiotem przemieszczenia, jak również wszelkie inne koszty zwiększające wartość celną towaru.

Do przeliczenia kwot ujętych na fakturze wewnętrznej należy zastosować średni kurs NBP obowiązujący w dniu powstania obowiązku podatkowego.

REKLAMA

Z kolei kosztów transportu poniesionych w związku z przemieszczeniem towarów nie należy wliczać do podstawy opodatkowania WNT. Potwierdza to pismo Łódzkiego Urzędu Skarbowego z 21 czerwca 2007 r., nr ŁUS-III-2-443/51/07/MJS, w którym czytamy:

(...) Choć koszty frachtu morskiego, transportu drogowego, opłat portowych, ubezpieczenia oraz wynagrodzenie działającego na zlecenie Spółki polskiego spedytora - podmiotu organizującego i zlecającego innym podmiotom z nim współpracującym wykonanie ww. czynności związanych z przywozem towarów, należą do kategorii kosztów dodatkowych, o których mowa w art. 31 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług, to jednakże należności tych nie należy włączać do podstawy opodatkowania opisanego we wniosku wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, gdyż nie są one pobierane od Spółki przez dostawcę, lecz podmiot trzeci - spedytora. Podstawę opodatkowania wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów powiększają bowiem tylko takie wydatki dodatkowe (prowizje, koszty opakowania, transportu oraz ubezpieczenia), które są pobierane od nabywcy wewnątrzwspólnotowego przez dostawcę (art. 31 ust. 2 pkt 2 ustawy). Tymczasem w opisanym stanie faktycznym należność za transport pobiera od Spółki podmiot trzeci wykonujący usługę spedycyjną, co wyklucza możliwość wliczenia ww. kosztów do podstawy opodatkowania wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów (na podstawie art. 31 ust. 2 pkt 2 w związku z art. 31 ust. 5 ustawy) (...).

W przypadku więc zamówienia transportu u zagranicznego spedytora, który jest trzecim podmiotem tej transakcji, polski podatnik musi zapłacić VAT z tytułu importu usług, a nie z tytułu WNT, pod warunkiem że to na nim będzie spoczywał obowiązek rozliczenia podatku.

Wiąże się to również z koniecznością wystawienia faktury wewnętrznej.

 

Obowiązek podatkowy z tytułu importu usług transportowych powstaje w momencie uregulowania całości lub części zapłaty, nie później jednak niż 30 dnia, licząc od dnia wykonania usługi.

Przykład

Spółka kupiła towary w USA o wartości 10 000 USD. Zostały one przetransportowane do Niemiec, gdzie dokonano odprawy celnej. Uiszczone cło wynosiło 1000 euro. Ponieważ spółka zgłosiła zamiar przemieszczenia towarów na terytorium Polski, zwolniono ją z VAT płaconego w Niemczech. W momencie powstania obowiązku podatkowego (15 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano dostawy towarów) spółka wystawiła fakturę wewnętrzną zawierającą następujące wartości: 10 000 USD, 1000 euro. Do przeliczenia kwot z tej faktury zastosowano średni kurs NBP obowiązujący w dniu powstania obowiązku podatkowego, który wynosił: dla USD - 2,1182 PLN/USD, dla euro - 3,5260 PLN/EUR. Natomiast zobowiązania wobec dostawców zarówno dla celów updop, jak i uor ustalono w oparciu o średni kurs NBP z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień poniesienia kosztu, który wynosił:

• 2,1009 PLN/USD - dla dostawcy towarów z USA,

• 3,4980 PLN/EUR - dla urzędu celnego w Niemczech.

Koszty transportu poniesione przez spółkę na rzecz spedytora wyniosły 800 euro przeliczone po kursie 3,5200 PLN/EUR. Obowiązek opodatkowania wykonanej usługi spoczywa na spółce krajowej. Dlatego należy wystawić fakturę wewnętrzną w związku z dokonanym importem usług. Kurs obowiązujący w dniu powstania obowiązku podatkowego z tytułu importu usług wynosił 3,5460 PLN/EUR.

Ewidencja księgowa

1. Zakup towarów z USA - ustalenie zobowiązania wobec dostawcy: 10 000 USD × 2,1009 PLN/USD = 21 009 zł:

Wn „Rozliczenie zakupu” 21 009

Ma „Rozrachunki z dostawcami” 21 009

2. Zobowiązanie wobec urzędu celnego w Niemczech: 1000 euro × 3,4980 PLN/EUR = 3498 zł:

Wn „Rozliczenie zakupu” 3 498

Ma „Pozostałe rozrachunki” 3 498

3. Koszty transportu: 800 euro × 3,5200 PLN/EUR = 2816 zł:

Wn „Rozliczenie zakupu” 2 816

Ma „Rozrachunki z dostawcami” 2 816

4. Przyjęcie towarów do magazynu:

Wn „Towary” 27 323

Ma „Rozliczenie zakupu” 27 323

5. Wystawienie faktury wewnętrznej - ustalenie podstawy opodatkowania WNT. Na podstawę opodatkowania składają się następujące pozycje: n faktura zakupu towarów przeliczona po kursie z dnia powstania obowiązku podatkowego: 10 000 USD × 2,1182 PLN/USD = 21 182 zł,

• cło przeliczone po kursie z dnia powstania obowiązku podatkowego: 1000 euro × 3,5260 PLN/EUR = 3526 zł.

24 708 zł × 22% = 5436 zł (w zaokrągleniu)

Wn „VAT naliczony” 5 436

Ma „VAT należny” 5 436

6. Faktura wewnętrzna wystawiona w dniu powstania obowiązku podatkowego (w momencie uregulowania całości lub części zapłaty, nie później jednak niż 30 dnia, licząc od dnia wykonania usługi) w związku z importem usług. Ustalenie podstawy opodatkowania: 800 euro × 3,5460 PLN/EUR = = 2836,80 zł. Kwota VAT: 2836,80 zł × 22% = 624 zł (w zaokrągleniu):

Wn „VAT naliczony” 624

Ma „VAT należny” 624

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Kiedy na polskim podatniku ciąży obowiązek rozliczenia podatku z tytułu importu usług

Miejscem świadczenia wewnątrzwspólnotowej usługi transportu towarów jest zasadniczo miejsce, gdzie transport towarów się rozpoczyna. Jednak miejsce to może ulec zmianie, jeżeli nabywca usługi poda numer, pod którym jest zidentyfikowany na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium państwa członkowskiego rozpoczęcia transportu. Takim miejscem świadczenia wewnątrzwspólnotowej usługi transportu towarów jest terytorium tego państwa członkowskiego, które wydało nabywcy numer identyfikacyjny. Oznacza to, że jeżeli polski nabywca podał niemieckiemu przewoźnikowi swój NIP, to musi on (nabywca) rozliczyć tę usługę dla celów VAT poprzez fakturę wewnętrzną.

• art. 78 i 143 Dyrektywy Rady Unii Europejskiej z 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej - Dyrektywa 2006/112/WE, Dz.U. UE. L. 06.347.1

• art. 15 ust. 1 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 176, poz. 1238

• art. 2 pkt 9, art. 19 ust. 1 i 13, art. 28 ust. 3, art. 31 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. Nr 74, poz. 444

• § 37 rozporządzenia Ministra Finansów z 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 97, poz. 970; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 249, poz. 1861

Wioletta Chaczykowska

księgowa z licencją MF

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn Rachunkowości

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF 2.0: firmy będą miały tylko 4 miesiące na testy. Co trzeba zrobić już teraz?

W czerwcu 2025 r. – zgodnie z harmonogramem – Ministerstwo Finansów udostępniło dokumentację interfejsu API KSeF 2.0. Jest to jednak materiał dla integratorów systemów i dostawców oprogramowania. Firmy wciąż czekają na udostępnienie środowiska testowego, które zaplanowano na koniec września. Konkretne testy będą więc mogły zacząć się dopiero w październiku. Tymczasem obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur dla części firm wchodzi już w lutym – oznacza to niewiele czasu na przygotowanie.

Projekt ustawy wdrażającej obowiązkowy KSeF po pierwszym czytaniu w Sejmie. Co się zmienia a co pozostaje bez zmian [komentarz eksperta]

W dniu 9 lipca 2025 r., Sejm przeprowadził pierwsze czytanie i skierował do prac w komisji finansów projekt ustawy zakładającej wdrożenie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Wszystkie kluby i koła poselskie zapowiedziały dalsze prace nad projektem. Prace legislacyjne wchodzą w końcową fazę. Z coraz większą pewnością możemy więc stwierdzić, że obowiązkowy KSeF będzie wdrażany w dwóch etapach - od 1 lutego 2026 i od 1 kwietnia 2026 r.

Podatek u źródła 2025: Objaśnienia podatkowe ministra finansów dot. statusu rzeczywistego właściciela. Praktyczne szanse i nieoczywiste zagrożenia

Po latach oczekiwań i licznych postulatach ze strony środowisk doradczych oraz biznesowych, Ministerstwo Finansów opublikowało długo zapowiadane objaśnienia dotyczące statusu rzeczywistego właściciela w kontekście podatku u źródła (WHT). Teraz nadszedł czas, by bardziej szczegółowo przyjrzeć się poszczególnym zagadnieniom. Dokument z 3 lipca 2025 r., opublikowany na stronie MF 9 lipca, ma na celu rozwianie wieloletnich wątpliwości dotyczących stosowania klauzuli „beneficial owner”. Choć sam fakt publikacji należy ocenić jako krok w stronę większej przejrzystości i przewidywalności, nie wszystkie zapisy spełniły oczekiwania.

Polski podatek cyfrowy jeszcze w tym roku? Rząd nie ogląda się na Brukselę

Choć Komisja Europejska wycofała się z planów nałożenia podatku cyfrowego, Polska idzie własną drogą. Minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski zapowiada, że projekt ustawy będzie gotowy do końca roku.

REKLAMA

KSeF 2026: koniec z papierowymi fakturami, zmiany w obiegu dokumentów i obsłudze procesu sprzedaży w firmie

W przyszłym roku w Polsce zostanie uruchomiony obowiązkowy system fakturowania za pomocą Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Obowiązek ten wejdzie w życie na początku 2026 roku i wynika z procedowanego w Parlamencie projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług. Aktualny postęp prac legislacyjnych nad projektem, oznaczonym numerem druku 1407, można śledzić na stronach Sejmu.

Składki ZUS dla małych firm w 2025 roku - preferencje: ulga na start, mały ZUS plus i wakacje składkowe

Ulga na start, preferencyjne składki, czy „Mały ZUS plus”, a także wakacje składkowe – to propozycje wsparcia dla małych przedsiębiorców. Korzyści to możliwość opłacania niższych składek lub ich brak. Warto też zwrócić uwagę na konsekwencje z tym związane. ZUS tłumaczy kto i z jakich ulg może skorzystać oraz jakie są zagrożenia z tym związane.

Zwracasz pracownikom wydatki na taksówki – czy musisz pobrać zaliczkę na podatek PIT? Najnowsze wyjaśnienia fiskusa (taksówki w podróży służbowej i w czasie wyjścia służbowego)

Pracodawcy mają wątpliwości, czy w przypadku zwracania pracownikom wydatków na taksówki (kiedy to pracownicy wykonują obowiązki służbowe – zarówno w podróży służbowej jak i w czasie tzw. wyjścia służbowego), trzeba od tych kwot pobierać zaliczki na podatek dochodowy? Pod koniec czerwca 2025 r. wyjaśnił to dokładnie Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej. Kilka miesięcy wcześniej odpowiedzi na to pytanie udzielił Minister Finansów.

Minister Majewska chce uproszczenia ZUS dla firm – konkretne propozycje zmian już na stole

Minister Agnieszka Majewska zaproponowała szereg zmian w przepisach dotyczących ubezpieczeń społecznych, które mają ułatwić życie mikro, małym i średnim przedsiębiorcom. Wśród postulatów znalazły się m.in. podniesienie limitu Małego ZUS Plus, likwidacja składki rentowej dla emerytów-przedsiębiorców, uproszczenia przy wakacjach składkowych oraz ułatwienia dla łączących biznes z rodzicielstwem.

REKLAMA

Miliardy z KPO usprawniają kolejową infrastrukturę

Prawie 11,5 mld zł warte są inwestycje realizowane ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności (KPO) przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Zarządzająca infrastrukturą kolejową spółka, która jest największym beneficjentem KPO, zawarła już ponad 120 umów z wykonawcami na kwotę 8 mld zł. Przeszło 160 prowadzonych zadań ma przyczynić się do zwiększenia prędkości pociągów, a także zwiększenia przepustowości tras oraz usprawnienia zarządzania ruchem kolejowym. Inwestycje poprawiają bezpieczeństwo ruchu i komfort obsługi podróżnych. Na stacjach i przystankach budowany jest nowoczesny system informacji pasażerskiej, a ich infrastruktura - dopasowywana do potrzeb osób o ograniczonej mobilności.

Darowizna od brata ponad limit 36 120 zł. Jakie warunki muszą zostać spełnione, aby nie stracić prawa do zwolnienia podatkowego?

Co robić gdy darowizna przekazana przez brata przekracza limit kwoty wolnej w wysokości 36 120 zł? Czy podlegała zwolnieniu od podatku od spadków i darowizn, pomimo że jest dokonywana z majątku wspólnego brata i jego małżonki? Jakie warunki muszą zostać spełnione, żeby nie stracić prawa do zwolnienia?

REKLAMA