REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczyć sprzedaż przez Groupon

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Tomasz Krywan
Tomasz Krywan
Doradca podatkowy; specjalista w zakresie prawa podatkowego. Autor wielu praktycznych odpowiedzi na pytania z zakresu prawa podatkowego i licznych publikacji na ten temat.
Anna K. Kowal
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Zakupy grupowe umożliwia wiele portali internetowych (np. groupon.pl, citeam.pl, gruper.pl czy mydeal.pl). Zasady sprzedaży z wykorzystaniem usług portali zakupów grupowych są dosyć proste, ale zasady podatkowego i rachunkowego rozliczania takiej sprzedaży budzą wiele wątpliwości.


Zasady działania portali zakupów grupowych


Zasady działania portali zakupów grupowych są dość proste. Portale zakupów grupowych na swoich stronach internetowych prezentują oferty sprzedawców towarów lub usług, którzy dzięki popularności tych portali mogą dotrzeć ze swoją ofertą do bardzo dużej liczby potencjalnych klientów. Oferty sprzedawców - co jest charakterystyczne dla zakupów grupowych - zawierają wysoki rabat, dzięki czemu są atrakcyjne dla osób odwiedzających serwisy portali zakupów grupowych.

REKLAMA

Autopromocja

Jak rozliczyć sprzedaż przez portale typu „Groupon” >>

REKLAMA

Klienci portali zakupów grupowych, którzy zdecydują się na skorzystanie z oferty, po uiszczeniu określonej kwoty otrzymują kupony, które upoważniają ich do otrzymania w zamian u sprzedawców konkretnych usług lub towarów. Kupony te mają z reguły określony termin ważności, po upływie którego wykorzystanie ich staje się niemożliwe.

Za swoje usługi firmy prowadzące portale zakupów grupowych pobierają prowizję, która jest potrącana z wypłacanych sprzedawcom kwot uzyskanych ze sprzedaży kuponów. Kwoty te są wypłacane sprzedawcom - zależnie od wybranego modelu biznesowego - albo w ciągu określonej liczby dni po zakończeniu oferty (tak działa większość portali zakupów grupowych, np. citeam.pl czy gruper.pl), albo w ciągu określonej liczby dni po wykorzystaniu kuponów przez klientów (tak działa groupon.pl).


Etapy sprzedaży towarów i usług z wykorzystaniem portali zakupów grupowych


W przypadku sprzedaży towarów i usług z wykorzystaniem portali zakupów grupowych wyróżnić można pięć etapów. Pierwsze trzy etapy sprzedaży towarów i usług z wykorzystaniem portali zakupów grupowych są takie same dla obu wspomnianych w poprzednim punkcie modeli biznesowych. Są to:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

1) zamówienie kuponów przez klientów portalu zakupów grupowych,

2) otrzymanie przez portal zakupów grupowych zapłaty za sprzedane kupony,

3) przekazanie przez portal zakupów grupowych opłaconych kuponów klientom.

Odmienne dla poszczególnych modeli biznesowych są natomiast ostatnie dwa etapy. W przypadku modelu biznesowego, w którym kwota uzyskana ze sprzedaży kuponów wypłacana jest sprzedawcom po zakończeniu oferty (zwanego dalej modelem A), etapy te to:

4) otrzymanie przez sprzedawcę od portalu kwoty uzyskanej ze sprzedaży kuponów, pomniejszonej o prowizję portalu zakupów grupowych (z zastrzeżeniem, że zdarza się, iż ze względu na szybką realizację kuponu otrzymanie kwoty uzyskanej ze sprzedaży kuponu następuje po realizacji kuponu przez klienta),

5) realizacja kuponów przez klientów.

Natomiast w przypadku modelu biznesowego, w którym kwota uzyskana ze sprzedaży kuponów wypłacana jest sprzedawcom po realizacji kuponów (zwanego dalej modelem B), dwa ostatnie etapy to:

4) realizacja kuponów przez klientów,

5) otrzymanie przez sprzedawcę od portalu kwoty uzyskanej ze sprzedaży zrealizowanych kuponów; z kwot tych potrącana jest prowizja portalu zakupów grupowych.

Etap 1 - Zamówienie kuponów przez klientów portalu zakupów grupowych

Na pierwszym etapie, tj. na etapie zamawiania kuponów przez klientów portalu zakupów grupowych, nie występują żadne skutki podatkowe u sprzedawców towarów lub usług. Nie powstają u nich przychody podlegające opodatkowaniu podatkiem dochodowym ani obrót podlegający opodatkowaniu VAT.


Więcej na ten temat znajdziesz w Internetowym Serwisie Księgowego w artykule Rozliczanie sprzedaży przez portale zakupów grupowych - aspekty podatkowe i rachunkowe


Podstawa prawna:

• art. 12 ust. 3a, 3e, art. 12 ust. 4 pkt 1, art. 15 ust. 1 i 4 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych - j.t. Dz.U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397; ost.zm. Dz.U. z 2011 r. Nr 234, poz. 1391

• art. 14 ust. 1c, 1i, ust. 3 pkt 1, art. 22 i 42a ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych - j.t. Dz.U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307; ost.zm. Dz.U. z 2011 r. Nr 232, poz. 1377

• art. 19, art. 86 ust. 1, ust. 10 pkt 1, ust. 12, art. 106 ust. 1 i 4 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - j.t. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054

Tomasz Krywan

doradca podatkowy

Anna K. Kowal

biegły rewident

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: isk.infor.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
MF proponuje zmiany w raportowaniu do KNF. Mniej obowiązków dla domów maklerskich

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia zmieniającego zasady przekazywania informacji do Komisji Nadzoru Finansowego przez firmy inwestycyjne i banki prowadzące działalność maklerską. Nowe regulacje, będące częścią pakietu deregulacyjnego, mają na celu uproszczenie obowiązków sprawozdawczych i zmniejszenie obciążeń administracyjnych.

Kawa z INFORLEX. Przygotowanie do KSeF

Zapraszamy na bezpłatne spotkanie online. Kawa z INFORLEX wydanie EXTRA. Rozmowa z 2 cenionymi ekspertami.

Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

REKLAMA

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

REKLAMA

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zamiast imigrantów na stałe ich praca zdalna. Nowa szansa dla gospodarki dzięki deregulacji

Polska jako hub rozliczeniowy: Jak deregulacja podatkowa może przynieść miliardowe wpływy? Zgodnie z szacunkami rynkowych ekspertów, gdyby Polska zrezygnowała z obowiązku przedstawiania certyfikatów rezydencji podatkowej, mogłaby zwiększyć liczbę zagranicznych freelancerów zatrudnianych zdalnie przez polskie firmy do około 1 mln osób rocznie.

REKLAMA