REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczyć sprzedaż przez Groupon

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Tomasz Krywan
Tomasz Krywan
Doradca podatkowy; specjalista w zakresie prawa podatkowego. Autor wielu praktycznych odpowiedzi na pytania z zakresu prawa podatkowego i licznych publikacji na ten temat.
Anna K. Kowal
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Zakupy grupowe umożliwia wiele portali internetowych (np. groupon.pl, citeam.pl, gruper.pl czy mydeal.pl). Zasady sprzedaży z wykorzystaniem usług portali zakupów grupowych są dosyć proste, ale zasady podatkowego i rachunkowego rozliczania takiej sprzedaży budzą wiele wątpliwości.


Zasady działania portali zakupów grupowych


Zasady działania portali zakupów grupowych są dość proste. Portale zakupów grupowych na swoich stronach internetowych prezentują oferty sprzedawców towarów lub usług, którzy dzięki popularności tych portali mogą dotrzeć ze swoją ofertą do bardzo dużej liczby potencjalnych klientów. Oferty sprzedawców - co jest charakterystyczne dla zakupów grupowych - zawierają wysoki rabat, dzięki czemu są atrakcyjne dla osób odwiedzających serwisy portali zakupów grupowych.

REKLAMA

Autopromocja

Jak rozliczyć sprzedaż przez portale typu „Groupon” >>

REKLAMA

Klienci portali zakupów grupowych, którzy zdecydują się na skorzystanie z oferty, po uiszczeniu określonej kwoty otrzymują kupony, które upoważniają ich do otrzymania w zamian u sprzedawców konkretnych usług lub towarów. Kupony te mają z reguły określony termin ważności, po upływie którego wykorzystanie ich staje się niemożliwe.

Za swoje usługi firmy prowadzące portale zakupów grupowych pobierają prowizję, która jest potrącana z wypłacanych sprzedawcom kwot uzyskanych ze sprzedaży kuponów. Kwoty te są wypłacane sprzedawcom - zależnie od wybranego modelu biznesowego - albo w ciągu określonej liczby dni po zakończeniu oferty (tak działa większość portali zakupów grupowych, np. citeam.pl czy gruper.pl), albo w ciągu określonej liczby dni po wykorzystaniu kuponów przez klientów (tak działa groupon.pl).


Etapy sprzedaży towarów i usług z wykorzystaniem portali zakupów grupowych


W przypadku sprzedaży towarów i usług z wykorzystaniem portali zakupów grupowych wyróżnić można pięć etapów. Pierwsze trzy etapy sprzedaży towarów i usług z wykorzystaniem portali zakupów grupowych są takie same dla obu wspomnianych w poprzednim punkcie modeli biznesowych. Są to:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

1) zamówienie kuponów przez klientów portalu zakupów grupowych,

2) otrzymanie przez portal zakupów grupowych zapłaty za sprzedane kupony,

3) przekazanie przez portal zakupów grupowych opłaconych kuponów klientom.

REKLAMA

Odmienne dla poszczególnych modeli biznesowych są natomiast ostatnie dwa etapy. W przypadku modelu biznesowego, w którym kwota uzyskana ze sprzedaży kuponów wypłacana jest sprzedawcom po zakończeniu oferty (zwanego dalej modelem A), etapy te to:

4) otrzymanie przez sprzedawcę od portalu kwoty uzyskanej ze sprzedaży kuponów, pomniejszonej o prowizję portalu zakupów grupowych (z zastrzeżeniem, że zdarza się, iż ze względu na szybką realizację kuponu otrzymanie kwoty uzyskanej ze sprzedaży kuponu następuje po realizacji kuponu przez klienta),

5) realizacja kuponów przez klientów.

Natomiast w przypadku modelu biznesowego, w którym kwota uzyskana ze sprzedaży kuponów wypłacana jest sprzedawcom po realizacji kuponów (zwanego dalej modelem B), dwa ostatnie etapy to:

4) realizacja kuponów przez klientów,

5) otrzymanie przez sprzedawcę od portalu kwoty uzyskanej ze sprzedaży zrealizowanych kuponów; z kwot tych potrącana jest prowizja portalu zakupów grupowych.

Etap 1 - Zamówienie kuponów przez klientów portalu zakupów grupowych

Na pierwszym etapie, tj. na etapie zamawiania kuponów przez klientów portalu zakupów grupowych, nie występują żadne skutki podatkowe u sprzedawców towarów lub usług. Nie powstają u nich przychody podlegające opodatkowaniu podatkiem dochodowym ani obrót podlegający opodatkowaniu VAT.


Więcej na ten temat znajdziesz w Internetowym Serwisie Księgowego w artykule Rozliczanie sprzedaży przez portale zakupów grupowych - aspekty podatkowe i rachunkowe


Podstawa prawna:

• art. 12 ust. 3a, 3e, art. 12 ust. 4 pkt 1, art. 15 ust. 1 i 4 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych - j.t. Dz.U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397; ost.zm. Dz.U. z 2011 r. Nr 234, poz. 1391

• art. 14 ust. 1c, 1i, ust. 3 pkt 1, art. 22 i 42a ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych - j.t. Dz.U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307; ost.zm. Dz.U. z 2011 r. Nr 232, poz. 1377

• art. 19, art. 86 ust. 1, ust. 10 pkt 1, ust. 12, art. 106 ust. 1 i 4 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - j.t. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054

Tomasz Krywan

doradca podatkowy

Anna K. Kowal

biegły rewident

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: isk.infor.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Badania techniczne pojazdów: Nowe stawki już od 19 września! Zobacz tabelę

Od 19 września kierowców w Polsce czekają wyższe opłaty za badania techniczne pojazdów. Zmiana ta, wprowadzona po ponad 20 latach, ma na celu urealnienie kosztów funkcjonowania stacji kontroli i dostosowanie ich do współczesnych realiów gospodarczych. Ministerstwo infrastruktury podkreśla, że nowe stawki – choć wyższe – nadal pozostaną jednymi z najniższych w Europie, a przy tym zapewnią sprawiedliwą równowagę między interesem przedsiębiorców a możliwościami finansowymi kierowców.

KSeF i słaby Internet? To może być problem dla Twojej firmy, ale jest rozwiązanie

Obowiązkowe e-fakturowanie w KSeF od 2026 r. ma być rewolucją w rozliczeniach VAT, ale wielu przedsiębiorców obawia się braku stabilnego Internetu, szczególnie w mniejszych miejscowościach. Posłanka Iwona Krawczyk pyta ministra finansów o rozwiązania awaryjne i wsparcie dla firm. Znamy odpowiedź resortu.

Koniec polskiego rolnictwa? Unia Europejska otwiera bramy dla taniej żywności z Ameryki Południowej

To może być początek końca polskiej wsi. Umowa z Mercosurem otwiera unijny rynek na wołowinę, drób, miód i cukier z Ameryki Południowej – tanie, masowe i nie do przebicia. Czy polskie rolnictwo czeka katastrofa?

Webinar: Objaśnienia MF w podatku u źródła. W czym w praktyce pomogą?

Podatek u źródła od lat budzi wątpliwości. Zmieniające się przepisy, niejednoznaczne interpretacje oraz ryzyko odpowiedzialności sprawiają, że każda wskazówka ze strony resortu finansów ma istotne znaczenie w codziennej praktyce. Przyjrzymy się więc najnowszym objaśnieniom MF i ocenimy, w jakim zakresie mogą one pomóc w konkretnych przypadkach.

REKLAMA

Jak przygotować się do KSeF? Praktyczne wskazówki i odpowiedzi na trudne pytania [Szkolenie online, 10 września]

Jak przygotować się do KSeF? Pod takim tytułem odbędzie się szkolenie, na które serdecznie zapraszamy! Termin wydarzenia to 10 września 2025 roku, godz. 10:00-16:00.

KSeF i załączniki: Czy możesz dodać PDF, skan lub zdjęcie? MF wyjaśnia

Ministerstwo Finansów wyjaśnia, jak działa obsługa załączników w Krajowym Systemie e-Faktur. Sprawdź, w jakiej formie można je dołączać do KSeF, czy są obowiązkowe i co zrobić z plikami PDF lub zdjęciami.

API KSeF 2.0: Nowe narzędzia od Ministerstwa Finansów. Firmy muszą już zacząć przygotowania

Resort finansów opublikował pełną dokumentację API KSeF 2.0 wraz z bibliotekami SDK i podręcznikiem dla programistów. Od 30 września 2025 r. ruszy środowisko testowe, a od 1 lutego 2026 r. KSeF stanie się obowiązkowy dla wszystkich przedsiębiorców.

Przeniesienie grupy spółek do centrum BPO: jak to zrobić skutecznie i prawidłowo

Migracja grupy kilkunastu spółek w ramach jednego projektu outsourcingu księgowo-kadrowego w ramach BPO to jedno z najbardziej złożonych przedsięwzięć w branży usług finansowo-księgowych. Wymaga to precyzyjnego planowania, koordynacji wielu zespołów oraz szczególnej uwagi na aspekty prawne, techniczne i operacyjne. Jak przygotować się do takiego procesu z perspektywy firmy przekazującej procesy oraz dostawcy usług BPO?

REKLAMA

E-faktura w KSeF: definicja, nowy wzór FA(3) i zasady wystawiania od 2026 r.

Od 1 lutego 2026 r. wszyscy podatnicy będą wystawiać faktury ustrukturyzowane wyłącznie w nowym formacie FA(3). Sprawdź, czym jest e-faktura w KSeF, jakie zmiany wprowadza nowy wzór i z jakich bezpłatnych narzędzi można korzystać, aby prawidłowo wystawiać dokumenty.

Miliardy złotych na fikcyjnych fakturach. W pół roku fiskus wykrył oszustwa na ponad 4,1 mld zł [DANE MF]

W 6 miesięcy br. liczba wykrytych fikcyjnych faktur była o prawie 3% mniejsza niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Jak zaznaczają eksperci, KAS stosuje coraz skuteczniejsze cyfrowe narzędzia weryfikujące. Algorytmy z użyciem sztucznej inteligencji są dużo szybsze i dokładniejsze w wyłapywaniu oszustw niż metody tradycyjne. Jednocześnie oszuści są mniej skłonni do podejmowania ryzyka. Ostatnio wartość brutto wynikająca z fikcyjnych faktur wyniosła ponad 4,1 mld zł, a więc o przeszło 3% mniej niż rok wcześniej.

REKLAMA