REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczyć sprzedaż przez Groupon

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Tomasz Krywan
Tomasz Krywan
Doradca podatkowy; specjalista w zakresie prawa podatkowego. Autor wielu praktycznych odpowiedzi na pytania z zakresu prawa podatkowego i licznych publikacji na ten temat.
Anna K. Kowal
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Zakupy grupowe umożliwia wiele portali internetowych (np. groupon.pl, citeam.pl, gruper.pl czy mydeal.pl). Zasady sprzedaży z wykorzystaniem usług portali zakupów grupowych są dosyć proste, ale zasady podatkowego i rachunkowego rozliczania takiej sprzedaży budzą wiele wątpliwości.


Zasady działania portali zakupów grupowych


Zasady działania portali zakupów grupowych są dość proste. Portale zakupów grupowych na swoich stronach internetowych prezentują oferty sprzedawców towarów lub usług, którzy dzięki popularności tych portali mogą dotrzeć ze swoją ofertą do bardzo dużej liczby potencjalnych klientów. Oferty sprzedawców - co jest charakterystyczne dla zakupów grupowych - zawierają wysoki rabat, dzięki czemu są atrakcyjne dla osób odwiedzających serwisy portali zakupów grupowych.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Jak rozliczyć sprzedaż przez portale typu „Groupon” >>

Klienci portali zakupów grupowych, którzy zdecydują się na skorzystanie z oferty, po uiszczeniu określonej kwoty otrzymują kupony, które upoważniają ich do otrzymania w zamian u sprzedawców konkretnych usług lub towarów. Kupony te mają z reguły określony termin ważności, po upływie którego wykorzystanie ich staje się niemożliwe.

Za swoje usługi firmy prowadzące portale zakupów grupowych pobierają prowizję, która jest potrącana z wypłacanych sprzedawcom kwot uzyskanych ze sprzedaży kuponów. Kwoty te są wypłacane sprzedawcom - zależnie od wybranego modelu biznesowego - albo w ciągu określonej liczby dni po zakończeniu oferty (tak działa większość portali zakupów grupowych, np. citeam.pl czy gruper.pl), albo w ciągu określonej liczby dni po wykorzystaniu kuponów przez klientów (tak działa groupon.pl).

REKLAMA


Etapy sprzedaży towarów i usług z wykorzystaniem portali zakupów grupowych


W przypadku sprzedaży towarów i usług z wykorzystaniem portali zakupów grupowych wyróżnić można pięć etapów. Pierwsze trzy etapy sprzedaży towarów i usług z wykorzystaniem portali zakupów grupowych są takie same dla obu wspomnianych w poprzednim punkcie modeli biznesowych. Są to:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

1) zamówienie kuponów przez klientów portalu zakupów grupowych,

2) otrzymanie przez portal zakupów grupowych zapłaty za sprzedane kupony,

3) przekazanie przez portal zakupów grupowych opłaconych kuponów klientom.

Odmienne dla poszczególnych modeli biznesowych są natomiast ostatnie dwa etapy. W przypadku modelu biznesowego, w którym kwota uzyskana ze sprzedaży kuponów wypłacana jest sprzedawcom po zakończeniu oferty (zwanego dalej modelem A), etapy te to:

4) otrzymanie przez sprzedawcę od portalu kwoty uzyskanej ze sprzedaży kuponów, pomniejszonej o prowizję portalu zakupów grupowych (z zastrzeżeniem, że zdarza się, iż ze względu na szybką realizację kuponu otrzymanie kwoty uzyskanej ze sprzedaży kuponu następuje po realizacji kuponu przez klienta),

5) realizacja kuponów przez klientów.

Natomiast w przypadku modelu biznesowego, w którym kwota uzyskana ze sprzedaży kuponów wypłacana jest sprzedawcom po realizacji kuponów (zwanego dalej modelem B), dwa ostatnie etapy to:

4) realizacja kuponów przez klientów,

5) otrzymanie przez sprzedawcę od portalu kwoty uzyskanej ze sprzedaży zrealizowanych kuponów; z kwot tych potrącana jest prowizja portalu zakupów grupowych.

Etap 1 - Zamówienie kuponów przez klientów portalu zakupów grupowych

Na pierwszym etapie, tj. na etapie zamawiania kuponów przez klientów portalu zakupów grupowych, nie występują żadne skutki podatkowe u sprzedawców towarów lub usług. Nie powstają u nich przychody podlegające opodatkowaniu podatkiem dochodowym ani obrót podlegający opodatkowaniu VAT.


Więcej na ten temat znajdziesz w Internetowym Serwisie Księgowego w artykule Rozliczanie sprzedaży przez portale zakupów grupowych - aspekty podatkowe i rachunkowe


Podstawa prawna:

• art. 12 ust. 3a, 3e, art. 12 ust. 4 pkt 1, art. 15 ust. 1 i 4 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych - j.t. Dz.U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397; ost.zm. Dz.U. z 2011 r. Nr 234, poz. 1391

• art. 14 ust. 1c, 1i, ust. 3 pkt 1, art. 22 i 42a ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych - j.t. Dz.U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307; ost.zm. Dz.U. z 2011 r. Nr 232, poz. 1377

• art. 19, art. 86 ust. 1, ust. 10 pkt 1, ust. 12, art. 106 ust. 1 i 4 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - j.t. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054

Tomasz Krywan

doradca podatkowy

Anna K. Kowal

biegły rewident

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: isk.infor.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Geopolityka zaczyna sterować światowym handlem i logistyką

OECD ostrzega, że masowy reshoring może kosztować świat 18 proc. spadku w handlu i 5 proc. ubytku w PKB. Coraz więcej managerów zarządzających logistyką deklaruje jednocześnie, że szuka nowych źródeł zaopatrzenia i alternatywnych wobec Chin lokalizacji dla produkcji i inwestycji. Nie ma już żadnych wątpliwości, że globalne łańcuchy dostaw ulegają transformacji, niestety nie widać tego w Polsce, choć mamy pewne przewagi, które stawiają nas w uprzywilejowanej pozycji w Europie.

KSeF 2026: obowiązek kodowania faktur ustrukturyzowanych. Dlaczego nie uprawnienie?

Obowiązek kodowania faktur ustrukturyzowanych oraz ich elektronicznych „zastępników” nie ma obiektywnie większego sensu – twierdzi prof. dr hab. Witold Modzelewski. I postuluje nowelizację przepisów, która powinna zamienić ten obowiązek na zwykłe uprawnienie podatnika.

Prof. Modzelewski: Przepisy regulujące KSeF są sprzeczne z prawem UE

Jak twierdzi prof. dr hab. Witold Modzelewski, przepisy o KSeF są sprzeczne z art. 90 dyrektywy 2006/112/UE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej, która nakazuje określić państwom członkowskim m.in. warunki zmniejszenia podstawy opodatkowania w przypadku anulowania faktur.

Najczęstsze błędy w zarządzaniu finansami firmowymi: co możesz zmienić nawet od jutra

Wielu przedsiębiorców zaczyna swoją działalność z pasją i determinacją, szybko zdobywając pierwszych klientów. Jednak po kilku miesiącach pojawia się rozczarowanie: są przychody, ale brakuje gotówki. To nie przypadek – to efekt powtarzalnych błędów w zarządzaniu finansami, które można wyeliminować, jeśli tylko się je rozpozna i zrozumie.

REKLAMA

Decyzja RPP w sprawie stóp procentowych

Rada Polityki Pieniężnej obniżyła w środę stopy procentowe o 25 pkt. bazowych; stopa referencyjna wyniesie 4,5 proc. w skali rocznej. To czwarta obniżka stóp procentowych w tym roku.

Umowy o dzieło mniej popularne. ZUS pokazał statystyki

Umowy o dzieło w Polsce pozostają domeną krótkich zleceń – aż 28 proc. trwa jeden dzień, a najwięcej wykonawców tych umów to osoby w wieku 30–39 lat. Dane ZUS za pierwsze półrocze wskazują na rosnący udział sektorów kreatywnych, takich jak informacja i komunikacja.

Reeksport po nieudanej dostawie – jak prawidłowo postąpić?

Eksport towarów poza Unię Europejską jest procesem wieloetapowym i wymaga zarówno sprawnej logistyki, jak i poprawnego dopełnienia obowiązków celnych oraz podatkowych. Pomimo starannego przygotowania, czasami zdarzają się sytuacje, w których kontrakt handlowy nie zostaje zrealizowany – odbiorca w kraju trzecim z różnych powodów nie przyjmuje przesyłki. W rezultacie towar wraca na teren Unii, co rodzi szereg pytań: jak ująć taki zwrot w dokumentacji? czy trzeba korygować rozliczenia podatkowe? jak ponownie wysłać towar zgodnie z przepisami?

Księgowość influencerów i twórców internetowych. Rozliczanie: barterów, donejtów, kosztów. Kiedy trzeba zarejestrować działalność?

Jak rozliczać nowoczesne źródła dochodu i jakie wyzwania stoją przed księgowymi obsługującymi branżę kreatywną? Influencerzy i twórcy internetowi przestali być ciekawostką świata popkultury, a stali się pełnoprawnymi przedsiębiorcami. Generują znaczące przychody z reklam, współpracy z markami, sprzedaży własnych produktów czy kursów online. Obsługa księgowa tej specyficznej branży stawia przed biurami rachunkowymi nowe wyzwania. Nietypowe źródła przychodów, różnorodne formy rozliczeń, a także niejednoznaczne interpretacje podatkowe to tylko część tematów, z którymi mierzą się księgowi influencerów. Jak poprawnie rozliczać tę branżę? Na co zwrócić uwagę, by nie narazić klienta na błędy podatkowe?

REKLAMA

KSeF w jednostkach budżetowych – wyzwania i szanse. Wywiad z dr Małgorzatą Rzeszutek

Jak wdrożenie KSeF wpłynie na funkcjonowanie jednostek sektora finansów publicznych? Jakie zagrożenia i korzyści niesie cyfrowa rewolucja w fakturowaniu? O tym rozmawiamy z dr Małgorzatą Rzeszutek, doradcą podatkowym i specjalistką w zakresie prawa podatkowego.

Pieniądze dla dziecka: Ile razy można dać bez podatku? Jest jeden kluczowy warunek przy darowiznach

Pieniądze dziecku bez podatku można przekazać wielokrotnie, gdyż nie jest istotne ile razy, ale trzeba uważać, aby po przekroczeniu limitu kwoty wolnej od podatku od darowizn dokonać niezbędnych formalności urzędowych. Sprawdź, jakie aktualnie obowiązują kwoty wolne od podatku.

REKLAMA