REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak księgować wydatki socjalne dla pracowników

AP
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Nasza firma zakupiła szklanki, czajniki itp. na potrzeby socjalne pracowników. Czy te wydatki zaksięgować w księgach rachunkowych jako koszty reprezentacji czy artykuły bhp?

Marek Ociepka

REKLAMA

Autopromocja

główny księgowy, Grupa Gumułka - Kancelaria Prawa Finansowego

Przyjmuje się powszechnie, że koszty reprezentacji to koszty związane z organizacją spotkań biznesowych, z kontrahentami, w czasie których konsultowane są sprawy oraz dochodzi do podejmowania decyzji mających wpływ na przyszłe wyniki firmy na rynku.

Koszty zorganizowania spotkań negocjacyjnych z kontrahentem są więc kosztami reprezentacji. Z kolei wydatki związane z przygotowaniem szkoleń, konferencji dla własnych pracowników lub firm stale współpracujących z podatnikiem nie będą takimi kosztami. Są to koszty związane z prowadzoną działalnością, stanowią one koszty uzyskania przychodów, jeżeli mają wpływ na osiąganie przychodów, zabezpieczenie lub zachowanie źródła tych przychodów. Również, gdy poniesiono koszty związane ogólnie z wystrojem wnętrza firmy czy jej otoczenia, na stałe lub np. w związku z nadchodzącymi świętami, takie wydatki należy uznać za koszty funkcjonowania firmy, niemające już charakteru reprezentacji.

REKLAMA

Wydatki na napoje dotyczą wydatków ponoszonych na rzecz pracowników. Jeżeli przedsiębiorca ponosi koszty związane z zakupem napojów, posiłków dla pracowników, to tego rodzaju wydatki stanowią koszty działalności firmy, a nie wydatki o charakterze reprezentacyjnym. Wydatki te są jednak kosztami tylko w tym zakresie, w jakim do ich ponoszenia przedsiębiorca jest zobowiązany na podstawie przepisów bhp (por. postanowienie naczelnika Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie z 28 lutego 2006 r., nr 1471/DPD2/423/155/05/JB/2).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Na podstawie rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie profilaktycznych posiłków i napojów pracodawca może zapewnić w czasie pracy m.in. przyrządzanie posiłków przez pracownika we własnym zakresie z otrzymanych produktów. Pracodawca powinien zapewnić zachowanie odpowiednich warunków higienicznych przygotowywania oraz spożywania posiłków i napojów.

Ponadto w załączniku do rozporządzenia ministra pracy i polityki socjalnej w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy określono, iż w przypadku konieczności zapewnienia przez pracodawcę pomieszczenia do spożywania posiłków (tzw. jadalni), w powyższym pomieszczeniu winny być zainstalowane m.in. urządzenia do podgrzewania przez pracowników posiłku własnego. Konieczność zapewnienia powyższego pomieszczenia zachodzi, gdy pracodawca zatrudnia powyżej 20 pracowników na jednej zmianie.

W związku z powyższym można traktować zakupione szklanki, czajniki i tym podobny sprzęt, służący pracownikom do przyrządzania oraz spożywania posiłków oraz napojów, jako koszt bhp związany z normalnym prowadzeniem działalności. Zakupy te powinny być zaksięgowane jako koszt artykułów dotyczących bhp. W tym wypadku nie będą to koszty reprezentacji.

(AP)

PODSTAWA PRAWNA

• Par. 2 oraz par. 7 rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie profilaktycznych posiłków i napojów z 28 maja 1996 r. (Dz.U. nr 60, poz. 279).

• Par. 34 załącznika do rozporządzenia ministra pracy i polityki socjalnej w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy z 26 września 1997 r. (t.j. Dz.U. z 2003 r. nr 169, poz. 1650 z późn. zm.).

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Małe polskie firmy będą mogły korzystać ze zwolnienia z VAT w innych państwach członkowskich UE

Jest projekt ustawy upraszczający i modyfikujący obowiązki w podatku VAT, który zakłada między innymi, że małe polskie firmy będą mogły korzystać ze zwolnienia z VAT w innych państwach członkowskich UE. Nowe regulacje mają wejść w życie 1 stycznia 2025 r.

Najniższa krajowa 2025: 4666 zł brutto (ok. 3510 netto). 30,50 zł minimalnej stawki godzinowej. Rozporządzenie już opublikowane

Rząd dorzucił 40 zł do wcześniej proponowanej kwoty minimalnego wynagrodzenia w przyszłym roku. Płaca minimalna (tzw. najniższa krajowa) w 2025 r. wzrośnie do 4666 zł brutto. Wcześniej rząd na posiedzeniu Rady Dialogu Społecznego proponował 4626 zł brutto. Natomiast minimalna stawka godzinowa wyniesie w 2025 roku do 30,50 zł. Takie kwoty znalazły się w rozporządzeniu Rady Ministrów z 12 września 2024 r. - opublikowanym w Dzienniku Ustaw z 13 września 2024 r., poz. 1362.

Budujesz podjazd dla osoby niepełnosprawnej? Sprawdź możliwość odliczenia

Budowa pochylni (rampy) dla osoby niepełnosprawnej a kwestia podatków. Czy możliwe jest odliczenie w ramach ulgi rehabilitacyjnej kosztów poniesionych na budowę pochylni (rampy) dla osoby z orzeczeniem o niepełnosprawności? Co mówią przepisy ustawy o PIT?

Problem z fikcyjnymi fakturami wciąż jest poważny. Wartość lewych faktur w pierwszym półroczu br. wyniosła 4,25 mld zł i była o 23,5% większa niż rok wcześniej

Fikcyjne faktury są nadal poważnym problemem dla obrotu gospodarczego. Mimo że skarbówka coraz sprawniej walczy z lewymi fakturami i tylko w I półroczu tego roku wykryła ich ponad 140 tys. Okazuje się, że wartość lewych faktur w pierwszym półroczu br. wyniosła 4,25 mld zł i była o 23,5% większa niż rok wcześniej.

REKLAMA

Przedsiębiorcy mają dość łamania prawa przez urzędników skarbowych i ZUS. Czas skończyć z bezprawiem urzędniczym

Przedsiębiorcy są zdania, że bezprawie urzędnicze to problem, który trzeba szybko rozwiązać. Należy skończyć z łamaniem prawa urzędników skarbowych, organów ścigania i ZUS, czego nagminnie dopuszczają się wobec nich. To mocne postulaty „Nowej Polityki Gospodarczej” jakie wysunęły Rada Przedsiębiorców i Rada Naukowa przy Rzeczniku Małych i Średnich Przedsiębiorców.

Ile wynosi składka KRUS na IV kwartał 2024 r.?

Składka na ubezpieczenie wypadkowe, chorobowe i macierzyńskie w IV kwartale 2024 roku. Kasa Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (KRUS) uchwaliła wysokość składek dla rolnika, małżonka, domownika i pomocnika rolnika. Podała również wysokość składki na ubezpieczenie emerytalno-rentowe.

Dokument urzędowy dla podatnika może potwierdzać wyprowadzenie towaru z UE w świetle wydanej interpretacji podatkowej

Należy zwrócić szczególną uwagę  na propozycję firm kurierskich co do wywozu towaru poza UE po wejściu w życie przepisów likwidujących procedurę uproszczoną w wywozie. Procedura uproszczona w wywozie działa tylko do końca października 2024. Jest to niewątpliwie wezwanie dla wszystkich obsługujących łańcuch dostaw. Beż wątpienia spowoduje to trudności w procedowaniu zgłoszeń celnych na oddziałach celnych z powodu obsługi ich przez funkcjonariuszy celno – skarbowych. Dlatego też część firm kurierskich próbowało wyjść naprzeciw i proponowała tzw. odprawy kurierskie dla przesyłek do 1000 EUR i tu zaczyna się problem.

Niewykorzystany urlop wypoczynkowy - kary, przedawnienie. Co, gdy pracownik nie chce wykorzystać zaległego urlopu?

Urlop wypoczynkowy jest jednym z fundamentalnych praw pracowniczych, które ma na celu zapewnienie pracownikom odpowiedniego odpoczynku oraz regeneracji sił. W Polsce prawo do urlopu jest uregulowane w Kodeksie pracy, a pracodawca jest zobowiązany do udzielenia pracownikowi przysługującego mu urlopu w ustalonym terminie. W praktyce jednak, nie zawsze udaje się wykorzystać wszystkie dni urlopowe w danym roku kalendarzowym. Z tego powodu warto zwrócić uwagę na przepisy dotyczące terminu wykorzystania zaległych dni urlopowych, a także na konsekwencje niewykorzystania urlopu.

REKLAMA

Nowy podatek! Lewica ma plan na pustostany, który ma być remedium na 2 mln niewykorzystywanych nieruchomości

Pojawi się projekt ustawy dotyczący wykorzystania 2 mln pustostanów - zapowiedział lider Lewicy Włodzimierz Czarzasty. Lewica chce rozpoczęcia dyskusji z samorządami na temat wprowadzenia podatku od pustostanów. Podatek taki samorządy mogłyby wprowadzać na obszarach, gdzie występują największe trudności na rynku mieszkaniowym.

Komunikat PFRON: Przedłużenie orzeczenia o niepełnosprawności (3 kluczowe przepisy). Co zrobić by dalej dostawać dofinansowanie do wynagrodzeń lub refundację składek ZUS lub KRUS?

W komunikacie z 5 września 2024 r. Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych wyjaśnił, jak stosować w praktyce przepisy dot. przedłużania orzeczeń o stopniu niepełnosprawności - w kontekście dofinansowania do wynagrodzeń lub refundacji składek ZUS lub KRUS.

REKLAMA