REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy i jak ująć w pkpir zakup materiałów, jeśli faktury wpływają po otrzymaniu towaru

Joanna Krawczyk
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Zwracam się z prośbą o poradę dotyczącą momentu ujmowania w koszty uzyskania przychodu zakupu materiałów. Jesteśmy hurtownią budowlaną prowadzącą podatkową księgę przychodów i rozchodów (metoda memoriałowa). Mam problem z kosztami bezpośrednimi, czyli zakupem materiałów. Często zdarza się, że faktury od naszych dostawców wpływają do nas z opóźnieniem. Kiedy mam ująć w koszty zakup materiałów? Czy w momencie faktycznego zakupu, czy też w momencie wpływu faktury (czasem są to kilkudniowe różnice)? Do tej pory ujmowałam taki koszt w momencie zakupu na podstawie dokumentu PZ, w którym podaję datę faktycznego zakupu (najczęściej jest to data wystawienia faktury od dostawcy) oraz datę wpływu faktury. Czy moje postępowanie jest prawidłowe?

RADA

REKLAMA

REKLAMA

Tak, postępuje Pani prawidłowo, ujmując zakup materiałów budowlanych pod datą ich faktycznego otrzymania na podstawie dokumentu PZ, jeśli zawiera dane wymagane dla opisu dostawy. Jeśli faktura dotycząca tego towaru zostanie wystawiona w następnym miesiącu, to będzie podstawą dokonania korekty wcześniej dokonanego zapisu (jeżeli wartości wynikające z dokumentu PZ będą się różniły od wartości wykazanych w fakturze). Szczegóły - w uzasadnieniu.

UZASADNIENIE

Chcąc ustalić moment właściwy do ujmowania kosztów zakupu materiałów w pkpir, należy wziąć pod uwagę nie tylko przepisy ustawy o zasadach rozliczania kosztów w czasie, ale również przepisy rozporządzenia w sprawie prowadzenia pkpir, które precyzują sposób dokonywania tych zapisów. Należy zaznaczyć, że Czytelniczka określa, iż mamy tutaj do czynienia z materiałami budowlanymi, natomiast jeśli chodzi o nazewnictwo wynikające z przepisów podatkowych, to mamy do czynienia z towarami handlowymi. Zgodnie z przepisami o pkpir są nimi wyroby przeznaczone do sprzedaży w stanie nieprzerobionym.

REKLAMA

Towary handlowe zostały potraktowane przez ustawodawcę w szczególny sposób. Mianowicie fakt ich otrzymania należy potwierdzić na dowodzie zakupu datą i podpisem osoby, która je przyjęła. Jeśli firma prowadzi magazyn, będzie to najczęściej pracownik - magazynier. W sytuacji gdy towar dotrze do podatnika bez faktury, podatnik musi sporządzić dowód przyjęcia towaru zwany opisem dostawy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

WAŻNE!

Gdy podatnik najpierw otrzymuje towar, a później fakturę, musi sporządzić dowód przyjęcia towaru zwany opisem dostawy.

Dokument ten powinien zawierać opis otrzymanego materiału budowlanego, imię i nazwisko lub nazwę dostawcy, jego adres, ilość i rodzaj, cenę jednostkową oraz wartość materiału. Na podstawie tego dokumentu należy dokonać zapisu w księdze, w kolumnie 10, tak aby data dostawy poprzedzała dokonanie obrotu tym towarem (materiałem budowlanym). Podatnik może zwolnić się z obowiązku sporządzania opisu dostawy, jeżeli zakup materiału jest udokumentowany specyfikacją dostawcy, a ta zawiera wszystkie ww. elementy wymagane dla opisu dostawy. Dopuszczalna jest również praktyka dotąd stosowana przez Czytelniczkę, tj. wobec braku faktury w momencie otrzymania towaru wystawienie dokumentu wewnętrznego PZ, jeśli zawiera dane wymagane dla opisu dostawy. Jeżeli okaże się, że w fakturze, która zostanie później podatnikowi dostarczona, zostały zawarte inne wartości, zapis dotyczący zakupu towaru (materiału) należy odpowiednio skorygować na plus albo na minus, w zależności od rodzaju tej różnicy.

W przypadku gdy otrzymanie towaru oraz faktury nastąpiło w tym samym miesiącu, zapisu w księdze należy dokonać wyłącznie na podstawie faktury, a sporządzony wcześniej opis dostawy dołączyć do niej. Taki sposób postępowania w praktyce dotyczy podatników, którzy dokonują zapisów w pkpir do 20. dnia następnego miesiąca za miesiąc poprzedni. Jeśli dokonują zapisów na bieżąco, to fakturę podpinają do ujętego już w pkpir opisu dostawy, tak jak postępuje Czytelniczka (jeśli oczywiście wartości wynikające z opisu i faktury są takie same).

Jeśli dostawa miała miejsce pod koniec danego miesiąca, a faktura została wystawiona i dostarczona w następnym miesiącu, to zapisu należy dokonać w dacie faktycznego otrzymania towaru (materiału), na podstawie opisu dostawy. Natomiast później otrzymana faktura służy wyłącznie do ewentualnej korekty dokonanego zapisu, gdyby okazało się, że wartości zakupu wykazane w opisie dostawy są inne niż wykazane na fakturze.

Ustawodawca, co do zasady, wymaga, aby zapisów dotyczących zakupu towarów handlowych oraz materiałów podstawowych w księdze dokonywać niezwłocznie po ich otrzymaniu, ale nie później niż przed przekazaniem do magazynu, przerobu lub sprzedaży. Nie dotyczy to jednak sytuacji, gdy podatnik dokonuje zapisów w księdze w terminie do 20. dnia następnego miesiąca za miesiąc poprzedni. W takim przypadku, gdy istnieje rozbieżność pomiędzy dostawą materiałów a wystawieniem i otrzymaniem faktury, należy oczywiście sporządzić opis dostawy, ale zapisu będzie można dokonać na podstawie faktury wtedy, gdy została ona wystawiona w tym samym miesiącu, w którym otrzymano towar. W przeciwnym razie faktura wystawiona w następnym miesiącu będzie podstawą do dokonania ewentualnej korekty wartości zakupu.

Podsumowując, należy stwierdzić, że zapisu dotyczącego zakupu towarów należy dokonać pod datą faktycznego ich otrzymania. Rodzaj dokumentu, na podstawie którego należy to zrobić, zależy od tego, jakim dokumentem dysponuje podatnik w momencie, gdy powinien dokonać zapisu w księdze.

PRZYKŁAD 1

Hurtownia X 28 lutego 2008 r. otrzymała towar od firmy ZET bez faktury. Zapisu dokumentów w pkpir hurtownia dokonuje w terminie do 20. dnia danego miesiąca za miesiąc poprzedni. W dniu dostawy towaru magazynier sporządził opis dostawy i przyjął towar do magazynu. 7 marca 2008 r. do firmy wpłynęła faktura wystawiona przez firmę ZET z datą wystawienia 28 lutego 2008 r. Hurtownia X ujęła zakup ww. towaru na podstawie tej faktury pod datą 28 lutego 2008 r.

PRZYKŁAD 2

Przyjmujemy dane takie same jak w przykładzie nr 1, ale faktura została wystawiona przez firmę ZET 3 marca 2008 r. Opis dostawy opiewa na kwotę 750 zł netto, a faktura na kwotę 780 zł netto. Hurtownia X ujęła zakup towaru w księdze pod datą 28 lutego 2008 r. na podstawie opisu dostawy w wysokości 750 zł, natomiast pod datą 3 marca 2008 r. dokonała korekty tego zakupu na plus na podstawie otrzymanej faktury. Oznacza to, że na podstawie faktury dokonano w kolumnie 10 zapisu o wartości 30 zł (780 zł - 750 zł).

• § 16-17 rozporządzenia Ministra Finansów z 26 sierpnia 2003 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów - Dz.U. Nr 152, poz. 1475; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 140, poz. 988

Joanna Krawczyk

doradca podatkowy, właścicielka kancelarii podatkowej w Poznaniu

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Tak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

REKLAMA

Prof. Modzelewski: faktury VAT aż w 18 różnych formach od lutego 2026 r. Przyda się nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Nowe zasady rozliczania podatkowego samochodów firmowych od stycznia 2026 r. [zakup, leasing, najem, amortyzacja]. Ostatnia szansa na pełne odliczenia

Nabycie samochodu firmowego to nie tylko kwestia mobilności czy prestiżu - to również poważna decyzja finansowa, która może mieć długofalowe skutki podatkowe. Od stycznia 2026 r. wejdą w życie nowe przepisy podatkowe, które znacząco ograniczą możliwość rozliczenia kosztów zakupu pojazdów spalinowych w działalności gospodarczej.

Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

REKLAMA

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA