REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy i jak ująć w pkpir zakup materiałów, jeśli faktury wpływają po otrzymaniu towaru

Joanna Krawczyk
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Zwracam się z prośbą o poradę dotyczącą momentu ujmowania w koszty uzyskania przychodu zakupu materiałów. Jesteśmy hurtownią budowlaną prowadzącą podatkową księgę przychodów i rozchodów (metoda memoriałowa). Mam problem z kosztami bezpośrednimi, czyli zakupem materiałów. Często zdarza się, że faktury od naszych dostawców wpływają do nas z opóźnieniem. Kiedy mam ująć w koszty zakup materiałów? Czy w momencie faktycznego zakupu, czy też w momencie wpływu faktury (czasem są to kilkudniowe różnice)? Do tej pory ujmowałam taki koszt w momencie zakupu na podstawie dokumentu PZ, w którym podaję datę faktycznego zakupu (najczęściej jest to data wystawienia faktury od dostawcy) oraz datę wpływu faktury. Czy moje postępowanie jest prawidłowe?

RADA

REKLAMA

Autopromocja

Tak, postępuje Pani prawidłowo, ujmując zakup materiałów budowlanych pod datą ich faktycznego otrzymania na podstawie dokumentu PZ, jeśli zawiera dane wymagane dla opisu dostawy. Jeśli faktura dotycząca tego towaru zostanie wystawiona w następnym miesiącu, to będzie podstawą dokonania korekty wcześniej dokonanego zapisu (jeżeli wartości wynikające z dokumentu PZ będą się różniły od wartości wykazanych w fakturze). Szczegóły - w uzasadnieniu.

UZASADNIENIE

Chcąc ustalić moment właściwy do ujmowania kosztów zakupu materiałów w pkpir, należy wziąć pod uwagę nie tylko przepisy ustawy o zasadach rozliczania kosztów w czasie, ale również przepisy rozporządzenia w sprawie prowadzenia pkpir, które precyzują sposób dokonywania tych zapisów. Należy zaznaczyć, że Czytelniczka określa, iż mamy tutaj do czynienia z materiałami budowlanymi, natomiast jeśli chodzi o nazewnictwo wynikające z przepisów podatkowych, to mamy do czynienia z towarami handlowymi. Zgodnie z przepisami o pkpir są nimi wyroby przeznaczone do sprzedaży w stanie nieprzerobionym.

Towary handlowe zostały potraktowane przez ustawodawcę w szczególny sposób. Mianowicie fakt ich otrzymania należy potwierdzić na dowodzie zakupu datą i podpisem osoby, która je przyjęła. Jeśli firma prowadzi magazyn, będzie to najczęściej pracownik - magazynier. W sytuacji gdy towar dotrze do podatnika bez faktury, podatnik musi sporządzić dowód przyjęcia towaru zwany opisem dostawy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

WAŻNE!

Gdy podatnik najpierw otrzymuje towar, a później fakturę, musi sporządzić dowód przyjęcia towaru zwany opisem dostawy.

Dokument ten powinien zawierać opis otrzymanego materiału budowlanego, imię i nazwisko lub nazwę dostawcy, jego adres, ilość i rodzaj, cenę jednostkową oraz wartość materiału. Na podstawie tego dokumentu należy dokonać zapisu w księdze, w kolumnie 10, tak aby data dostawy poprzedzała dokonanie obrotu tym towarem (materiałem budowlanym). Podatnik może zwolnić się z obowiązku sporządzania opisu dostawy, jeżeli zakup materiału jest udokumentowany specyfikacją dostawcy, a ta zawiera wszystkie ww. elementy wymagane dla opisu dostawy. Dopuszczalna jest również praktyka dotąd stosowana przez Czytelniczkę, tj. wobec braku faktury w momencie otrzymania towaru wystawienie dokumentu wewnętrznego PZ, jeśli zawiera dane wymagane dla opisu dostawy. Jeżeli okaże się, że w fakturze, która zostanie później podatnikowi dostarczona, zostały zawarte inne wartości, zapis dotyczący zakupu towaru (materiału) należy odpowiednio skorygować na plus albo na minus, w zależności od rodzaju tej różnicy.

W przypadku gdy otrzymanie towaru oraz faktury nastąpiło w tym samym miesiącu, zapisu w księdze należy dokonać wyłącznie na podstawie faktury, a sporządzony wcześniej opis dostawy dołączyć do niej. Taki sposób postępowania w praktyce dotyczy podatników, którzy dokonują zapisów w pkpir do 20. dnia następnego miesiąca za miesiąc poprzedni. Jeśli dokonują zapisów na bieżąco, to fakturę podpinają do ujętego już w pkpir opisu dostawy, tak jak postępuje Czytelniczka (jeśli oczywiście wartości wynikające z opisu i faktury są takie same).

REKLAMA

Jeśli dostawa miała miejsce pod koniec danego miesiąca, a faktura została wystawiona i dostarczona w następnym miesiącu, to zapisu należy dokonać w dacie faktycznego otrzymania towaru (materiału), na podstawie opisu dostawy. Natomiast później otrzymana faktura służy wyłącznie do ewentualnej korekty dokonanego zapisu, gdyby okazało się, że wartości zakupu wykazane w opisie dostawy są inne niż wykazane na fakturze.

Ustawodawca, co do zasady, wymaga, aby zapisów dotyczących zakupu towarów handlowych oraz materiałów podstawowych w księdze dokonywać niezwłocznie po ich otrzymaniu, ale nie później niż przed przekazaniem do magazynu, przerobu lub sprzedaży. Nie dotyczy to jednak sytuacji, gdy podatnik dokonuje zapisów w księdze w terminie do 20. dnia następnego miesiąca za miesiąc poprzedni. W takim przypadku, gdy istnieje rozbieżność pomiędzy dostawą materiałów a wystawieniem i otrzymaniem faktury, należy oczywiście sporządzić opis dostawy, ale zapisu będzie można dokonać na podstawie faktury wtedy, gdy została ona wystawiona w tym samym miesiącu, w którym otrzymano towar. W przeciwnym razie faktura wystawiona w następnym miesiącu będzie podstawą do dokonania ewentualnej korekty wartości zakupu.

Podsumowując, należy stwierdzić, że zapisu dotyczącego zakupu towarów należy dokonać pod datą faktycznego ich otrzymania. Rodzaj dokumentu, na podstawie którego należy to zrobić, zależy od tego, jakim dokumentem dysponuje podatnik w momencie, gdy powinien dokonać zapisu w księdze.

PRZYKŁAD 1

Hurtownia X 28 lutego 2008 r. otrzymała towar od firmy ZET bez faktury. Zapisu dokumentów w pkpir hurtownia dokonuje w terminie do 20. dnia danego miesiąca za miesiąc poprzedni. W dniu dostawy towaru magazynier sporządził opis dostawy i przyjął towar do magazynu. 7 marca 2008 r. do firmy wpłynęła faktura wystawiona przez firmę ZET z datą wystawienia 28 lutego 2008 r. Hurtownia X ujęła zakup ww. towaru na podstawie tej faktury pod datą 28 lutego 2008 r.

PRZYKŁAD 2

Przyjmujemy dane takie same jak w przykładzie nr 1, ale faktura została wystawiona przez firmę ZET 3 marca 2008 r. Opis dostawy opiewa na kwotę 750 zł netto, a faktura na kwotę 780 zł netto. Hurtownia X ujęła zakup towaru w księdze pod datą 28 lutego 2008 r. na podstawie opisu dostawy w wysokości 750 zł, natomiast pod datą 3 marca 2008 r. dokonała korekty tego zakupu na plus na podstawie otrzymanej faktury. Oznacza to, że na podstawie faktury dokonano w kolumnie 10 zapisu o wartości 30 zł (780 zł - 750 zł).

• § 16-17 rozporządzenia Ministra Finansów z 26 sierpnia 2003 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów - Dz.U. Nr 152, poz. 1475; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 140, poz. 988

Joanna Krawczyk

doradca podatkowy, właścicielka kancelarii podatkowej w Poznaniu

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowa składka zdrowotna dla przedsiębiorców od 1 stycznia 2025 r. Tego chce minister finansów

Chciałbym, żeby nowa składka zdrowotna dla przedsiębiorców weszła w życie 1 stycznia 2025 r. - powiedział 25 lipca 2024 r. w TVN 24 minister finansów Andrzej Domański. Jak mówił, zależy mu, by powstał wspólny rządowy projekt; takie rozwiązanie powinno być wypracowane w ciągu kilku najbliższych tygodni.

Zarządzanie zmianą - kluczowa umiejętność w biznesie i na wyższej uczelni. Jak to robić skutecznie?

Dzisiejsze środowiska biznesowe oraz akademickie charakteryzują się dynamicznymi zmianami, które wymagają od menedżerów, pracowników oraz kadry akademickiej posiadania specjalistycznych umiejętności zarządzania tymi procesami/lub procesami transformacyjnymi. Zmiany, napędzane głównie przez postęp technologiczny oraz nowe formy prowadzenia biznesu i edukacji, stają się coraz bardziej nieodłącznym elementem codziennej pracy i nauki. Pandemia COVID-19 jeszcze bardziej uwidoczniła konieczność szybkiego przystosowania się do nowych warunków, w szczególności w kontekście przejścia na tryb nauki i pracy zdalnej, bądź hybrydowej.

Fundacja rodzinna: kiedy jest szansą na zachowanie firmowego majątku? Czy może być wykorzystana do optymalizacji podatkowej?

Fundacja rodzinna to nowoczesna forma prawna, która zyskuje coraz większe uznanie w Polsce. Stworzona z myślą o skutecznym zarządzaniu i ochronie majątku rodzinnego, stanowi odpowiedź na wyzwania związane z sukcesją oraz koniecznością zabezpieczenia interesów bliskich. Dzięki niej możliwe jest nie tylko uporządkowanie spraw majątkowych, ale także uniknięcie potencjalnych sporów rodzinnych. Jakie są zasady funkcjonowania fundacji rodzinnej, jej organów oraz korzyści, jakie niesie dla fundatorów i beneficjentów? 

Dyskusja o akcyzie: legislacja europejska nie nadąża za badaniami

Około 25 proc. Polaków każdego dnia sięga po papierosa. Wartość ta – zamiast maleć – zwiększa się i stawia nas w gronie państw o względnie wysokim stopniu narażenia społeczeństwa na zagrożenia spowodowane dymem tytoniowym. Na drugim biegunie UE są Szwedzi. Tam pali zaledwie 8 proc. ludności. O planach ograniczenia konsumpcji tytoniu, produktów nikotynowych i alkoholu rozmawiali politycy i eksperci podczas posiedzenia podkomisji stałej do spraw zdrowia publicznego.

REKLAMA

Podatek od nieruchomości 2025: budynki po zmianie przepisów

Konsultowany obecnie przez Ministerstwo Finansów projekt zmian w podatku od nieruchomości budzi wątpliwości podatników i ekspertów. Dotyczą one m.in. definicji budynków i budowli. Oceniając potencjalne skutki projektowanych zmian, tak przedsiębiorcy jak i osoby fizyczne, które nie prowadzą działalności gospodarczej -  powinni zastanowić się nad swoim majątkiem. Bo w świetle nowych przepisów mogą pojawić się problemy z tym, czy dany obiekt budowlany jest budynkiem, czy budowlą.

Np. 6,2% rocznie przez 3 lata - stały i pewny zysk z oszczędności. Obligacje skarbowe 2024 - oferta i oprocentowanie w sierpniu

Ministerstwo Finansów w komunikacie z 21czerwca 2024 r. poinformowało o oprocentowaniu i ofercie obligacji oszczędnościowych (detalicznych) Skarbu Państwa nowych emisji, które będą sprzedawane w sierpniu 2024 roku. Oprocentowanie i marże tych obligacji nie uległy zmianie w porównaniu do oferowanych w lipcu br. Od 26 lipca br. można nabywać nową emisję obligacji skarbowych w drodze zamiany z korzystnym dyskontem

Firmy mają problem: brakuje pracowników z kwalifikacjami. Jak sobie z tym radzić?

Najnowsze dane wskazują jasno: małe i średnie przedsiębiorstwa w Polsce borykają się niedoborem rąk do pracy. Według Eurobarometru, aż 82 proc. firm ma problem ze znalezieniem pracowników, zwłaszcza tych wykwalifikowanych. ,,Zamiast tracić czas na nieskuteczne rekrutacje, firmy powinny zlecać zadania na zewnątrz np. w centrach BPO’’ – mówi Maciej Paraszczak, prezes Meritoros SA.  

Farmy wiatrowe a podatek od nieruchomości. Nadchodzą zmiany

Co jest przedmiotem opodatkowania podatkiem od nieruchomości farm wiatrowych? Budowle lub ich części jako przedmiot opodatkowania podatkiem od nieruchomości generują dla farm wiatrowych największe obciążenie podatkowe i między innymi dlatego są przedmiotem licznych sporów z fiskusem. Skutkiem tych sporów jest zmiana definicji budowli dla celów podatku od nieruchomości od 1 stycznia 2025 r.

REKLAMA

Od 2025 r. akcyza na e-liquidy ma wzrosnąć o 75%. Rozwinie się szara strefa i garażowa produkcja poza kontrolą?

Na rynku e-liquidów mamy największą szarą strefę, z którą fiskus niezbyt dobrze sobie radzi. Gwałtowna podwyżka akcyzy nie pomoże w rozwiązaniu tego problemu, tylko go spotęguje – komentuje plany Ministerstwa Finansów Piotr Leonarski, ekspert Federacji Przedsiębiorców Polskich. Krajowi producenci płynów do e-papierosów zaapelowali już do ministra finansów o rewizję planowanych podwyżek akcyzy na wyroby tytoniowe. W przypadku e-liquidów ma być ona największa i w 2025 roku wyniesie 75 proc. Branża podkreśla, że to przyczyni się do jeszcze większego rozrostu szarej strefy, a ponadto będzie zachętą dla konsumentów, żeby zamiast korzystać z alternatyw, wrócili do palenia tradycyjnych papierosów.

Podatek od żywności szkodliwej dla zdrowia. Już 44 kraje wprowadziły taki podatek

Dotychczas 44 kraje wprowadziły podatek od żywności szkodliwej dla zdrowia, czyli wysokoprzetworzonej, z dużą zawartością soli, cukru i tłuszczów nasyconych, w tym tłuszczów typu trans. Polska jest jednym z krajów, które zdecydowały się na wprowadzenie podatku cukrowego, którym objęte zostały słodzone napoje. Zdaniem ekspertów to dobry początek, ale jednocześnie za mało.

REKLAMA