REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy i jak ująć w pkpir zakup materiałów, jeśli faktury wpływają po otrzymaniu towaru

Joanna Krawczyk
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Zwracam się z prośbą o poradę dotyczącą momentu ujmowania w koszty uzyskania przychodu zakupu materiałów. Jesteśmy hurtownią budowlaną prowadzącą podatkową księgę przychodów i rozchodów (metoda memoriałowa). Mam problem z kosztami bezpośrednimi, czyli zakupem materiałów. Często zdarza się, że faktury od naszych dostawców wpływają do nas z opóźnieniem. Kiedy mam ująć w koszty zakup materiałów? Czy w momencie faktycznego zakupu, czy też w momencie wpływu faktury (czasem są to kilkudniowe różnice)? Do tej pory ujmowałam taki koszt w momencie zakupu na podstawie dokumentu PZ, w którym podaję datę faktycznego zakupu (najczęściej jest to data wystawienia faktury od dostawcy) oraz datę wpływu faktury. Czy moje postępowanie jest prawidłowe?

RADA

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Tak, postępuje Pani prawidłowo, ujmując zakup materiałów budowlanych pod datą ich faktycznego otrzymania na podstawie dokumentu PZ, jeśli zawiera dane wymagane dla opisu dostawy. Jeśli faktura dotycząca tego towaru zostanie wystawiona w następnym miesiącu, to będzie podstawą dokonania korekty wcześniej dokonanego zapisu (jeżeli wartości wynikające z dokumentu PZ będą się różniły od wartości wykazanych w fakturze). Szczegóły - w uzasadnieniu.

UZASADNIENIE

Chcąc ustalić moment właściwy do ujmowania kosztów zakupu materiałów w pkpir, należy wziąć pod uwagę nie tylko przepisy ustawy o zasadach rozliczania kosztów w czasie, ale również przepisy rozporządzenia w sprawie prowadzenia pkpir, które precyzują sposób dokonywania tych zapisów. Należy zaznaczyć, że Czytelniczka określa, iż mamy tutaj do czynienia z materiałami budowlanymi, natomiast jeśli chodzi o nazewnictwo wynikające z przepisów podatkowych, to mamy do czynienia z towarami handlowymi. Zgodnie z przepisami o pkpir są nimi wyroby przeznaczone do sprzedaży w stanie nieprzerobionym.

REKLAMA

Towary handlowe zostały potraktowane przez ustawodawcę w szczególny sposób. Mianowicie fakt ich otrzymania należy potwierdzić na dowodzie zakupu datą i podpisem osoby, która je przyjęła. Jeśli firma prowadzi magazyn, będzie to najczęściej pracownik - magazynier. W sytuacji gdy towar dotrze do podatnika bez faktury, podatnik musi sporządzić dowód przyjęcia towaru zwany opisem dostawy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

WAŻNE!

Gdy podatnik najpierw otrzymuje towar, a później fakturę, musi sporządzić dowód przyjęcia towaru zwany opisem dostawy.

Dokument ten powinien zawierać opis otrzymanego materiału budowlanego, imię i nazwisko lub nazwę dostawcy, jego adres, ilość i rodzaj, cenę jednostkową oraz wartość materiału. Na podstawie tego dokumentu należy dokonać zapisu w księdze, w kolumnie 10, tak aby data dostawy poprzedzała dokonanie obrotu tym towarem (materiałem budowlanym). Podatnik może zwolnić się z obowiązku sporządzania opisu dostawy, jeżeli zakup materiału jest udokumentowany specyfikacją dostawcy, a ta zawiera wszystkie ww. elementy wymagane dla opisu dostawy. Dopuszczalna jest również praktyka dotąd stosowana przez Czytelniczkę, tj. wobec braku faktury w momencie otrzymania towaru wystawienie dokumentu wewnętrznego PZ, jeśli zawiera dane wymagane dla opisu dostawy. Jeżeli okaże się, że w fakturze, która zostanie później podatnikowi dostarczona, zostały zawarte inne wartości, zapis dotyczący zakupu towaru (materiału) należy odpowiednio skorygować na plus albo na minus, w zależności od rodzaju tej różnicy.

W przypadku gdy otrzymanie towaru oraz faktury nastąpiło w tym samym miesiącu, zapisu w księdze należy dokonać wyłącznie na podstawie faktury, a sporządzony wcześniej opis dostawy dołączyć do niej. Taki sposób postępowania w praktyce dotyczy podatników, którzy dokonują zapisów w pkpir do 20. dnia następnego miesiąca za miesiąc poprzedni. Jeśli dokonują zapisów na bieżąco, to fakturę podpinają do ujętego już w pkpir opisu dostawy, tak jak postępuje Czytelniczka (jeśli oczywiście wartości wynikające z opisu i faktury są takie same).

Jeśli dostawa miała miejsce pod koniec danego miesiąca, a faktura została wystawiona i dostarczona w następnym miesiącu, to zapisu należy dokonać w dacie faktycznego otrzymania towaru (materiału), na podstawie opisu dostawy. Natomiast później otrzymana faktura służy wyłącznie do ewentualnej korekty dokonanego zapisu, gdyby okazało się, że wartości zakupu wykazane w opisie dostawy są inne niż wykazane na fakturze.

Ustawodawca, co do zasady, wymaga, aby zapisów dotyczących zakupu towarów handlowych oraz materiałów podstawowych w księdze dokonywać niezwłocznie po ich otrzymaniu, ale nie później niż przed przekazaniem do magazynu, przerobu lub sprzedaży. Nie dotyczy to jednak sytuacji, gdy podatnik dokonuje zapisów w księdze w terminie do 20. dnia następnego miesiąca za miesiąc poprzedni. W takim przypadku, gdy istnieje rozbieżność pomiędzy dostawą materiałów a wystawieniem i otrzymaniem faktury, należy oczywiście sporządzić opis dostawy, ale zapisu będzie można dokonać na podstawie faktury wtedy, gdy została ona wystawiona w tym samym miesiącu, w którym otrzymano towar. W przeciwnym razie faktura wystawiona w następnym miesiącu będzie podstawą do dokonania ewentualnej korekty wartości zakupu.

Podsumowując, należy stwierdzić, że zapisu dotyczącego zakupu towarów należy dokonać pod datą faktycznego ich otrzymania. Rodzaj dokumentu, na podstawie którego należy to zrobić, zależy od tego, jakim dokumentem dysponuje podatnik w momencie, gdy powinien dokonać zapisu w księdze.

PRZYKŁAD 1

Hurtownia X 28 lutego 2008 r. otrzymała towar od firmy ZET bez faktury. Zapisu dokumentów w pkpir hurtownia dokonuje w terminie do 20. dnia danego miesiąca za miesiąc poprzedni. W dniu dostawy towaru magazynier sporządził opis dostawy i przyjął towar do magazynu. 7 marca 2008 r. do firmy wpłynęła faktura wystawiona przez firmę ZET z datą wystawienia 28 lutego 2008 r. Hurtownia X ujęła zakup ww. towaru na podstawie tej faktury pod datą 28 lutego 2008 r.

PRZYKŁAD 2

Przyjmujemy dane takie same jak w przykładzie nr 1, ale faktura została wystawiona przez firmę ZET 3 marca 2008 r. Opis dostawy opiewa na kwotę 750 zł netto, a faktura na kwotę 780 zł netto. Hurtownia X ujęła zakup towaru w księdze pod datą 28 lutego 2008 r. na podstawie opisu dostawy w wysokości 750 zł, natomiast pod datą 3 marca 2008 r. dokonała korekty tego zakupu na plus na podstawie otrzymanej faktury. Oznacza to, że na podstawie faktury dokonano w kolumnie 10 zapisu o wartości 30 zł (780 zł - 750 zł).

• § 16-17 rozporządzenia Ministra Finansów z 26 sierpnia 2003 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów - Dz.U. Nr 152, poz. 1475; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 140, poz. 988

Joanna Krawczyk

doradca podatkowy, właścicielka kancelarii podatkowej w Poznaniu

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Wielkie narodowe testowanie KSeF na żywym organizmie podatników od lutego 2026 r. Ekspert: To trochę jak skok na bungee, ale lina jest dopinana w locie

Eksperci zauważają, że udostępniona przez Ministerstwo Finansów Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 zawiera istotne niezgodności z dokumentacją i podręcznikami. To oznacza, że 1 lutego 2026 r. najwięksi podatnicy (jako wystawiający faktury w KSeF) i pozostali (jako odbierający faktury w KSeF) będą musieli pierwszy raz zetknąć się z finalną wersją tego systemu. Ponadto cały czas brakuje najważniejszego rozporządzenia w sprawie zasad korzystania z KSeF. Pojawiają się też wątpliwości co do zgodności polskich przepisów dot. KSeF z przepisami unijnymi. Wniosek - zdaniem wielu ekspertów - jest jeden: nie jesteśmy gotowi na wdrożenie obowiązkowego modelu KSeF w całym kraju w ustalonych wcześniej terminach.

Nowelizacja ksh w 2026 r. Przedłużenie mocy dowodowej papierowych akcji, koniec z podziałem na akcje imienne i na okaziciela oraz i inne zmiany

W dniu 26 listopada 2026 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji Kodeksu spółek handlowych (ksh) oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Sprawiedliwości. Nowe przepisy mają wzmocnić ochronę akcjonariuszy i uczestników rynku kapitałowego. Chodzi m.in. o poprawę przejrzystości i dostępności informacji o firmach prowadzących rejestry akcjonariuszy spółek niepublicznych, czyli takich, które nie są notowane na giełdzie. Projekt przewiduje zwiększenie i uporządkowanie obowiązków informacyjnych spółek oraz instytucji, które prowadzą rejestr akcjonariuszy. Dzięki temu obieg informacji o akcjach stanie się bardziej czytelny, bezpieczny i przewidywalny. Skutkiem nowelizacji będzie też rezygnacja z dotychczasowej klasyfikacji akcji na akcje imienne i na okaziciela. Nowe przepisy mają wejść w życie po dwunastu miesiącach od ogłoszenia w Dzienniku Ustaw, z wyjątkiem niektórych przepisów, które zaczną obowiązywać 28 lutego 2026 roku.

KSeF: problemy przy stosowaniu nowych przepisów w branży transportowej. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

KSeF wchodzi w życie 1 lutego 2026 r. dla firm, które w roku 2024 odnotowały sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT). Firmy transportowe będą musiały między innymi zrezygnować z dotychczasowych standardów branżowych i przyzwyczajeń w zakresie rozliczeń. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

Darowizna z zagranicy a podatek w Polsce? Skarbówka zaskakuje nową interpretacją i wyjaśnia, co z darowizną od rodziców z Japonii

Dlaczego sprawa zagranicznej darowizny od rodziców budzi tyle emocji – i co dokładnie odpowiedziała skarbówka w sytuacji, gdy darowizna trafia na konto w Japonii, a obdarowana przebywa w Polsce na podstawie pobytu czasowego.

REKLAMA

1/3 przedsiębiorców nie zna żadnego języka obcego. Najgorzej jest w mikrofirmach i rolnictwie. Wykształcenie czy doświadczenie - co bardziej pomaga w biznesie?

W świecie zglobalizowanych gospodarek, w którym firmy konkurują i współpracują ponad granicami, znajomość języków obcych jest jedną z kluczowych kompetencji osób zarządzających biznesem. Tymczasem w praktyce bywa z tym różnie. Raport EFL „Wykształcenie czy doświadczenie? Co pomaga w biznesie. Pod lupą” pokazuje, że choć 63% przedsiębiorców w Polsce zna przynajmniej jeden język obcy, to co trzeci nie może wpisać tej umiejętności w swoim CV. Najgorzej sytuacja wygląda w najmniejszych firmach, gdzie językiem obcym posługuje się tylko 37% właścicieli. W średnich firmach ten odsetek jest zdecydowanie wyższy i wynosi 92%. Różnice widoczne są również między branżami: od 84% prezesów firm produkcyjnych mówiących komunikatywnie w języku obcym, po zaledwie 29% w rolnictwie.

Certyfikat osobisty KSeF nie może trafić w cudze ręce

Obowiązkowy KSeF znacząco zmienia sposób uwierzytelniania podatników, a certyfikaty osobiste stają się kluczowym elementem bezpieczeństwa. Choć nowy model zwiększa ochronę danych, nakłada też nowe obowiązki i koszty na przedsiębiorców.

Odroczenie obowiązku fakturowania w KSeF? Prof. Modzelewski: Brakuje jeszcze dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych a podatnicy nie są gotowi

Trzeba odroczyć obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych i obowiązkowego KSeF – apeluje prof. dr hab. Witold Modzelewski. Jego zdaniem podatnicy nie są jeszcze gotowi na tak dużą zmianę zasad fakturowania, a ponadto do dziś nie podpisano dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych odnośnie zasad korzystania z KSeF i listy przypadków, gdy nie będzie obowiązku wystawiania tych faktur.

Rząd pracuje nad podatkiem cyfrowym. Wicepremier zapowiada rewolucję na rynku

Rząd wraca do pomysłu wprowadzenia podatku cyfrowego, który ma objąć największe globalne firmy technologiczne. Wicepremier Krzysztof Gawkowski potwierdza, że prace nad ustawą wciąż trwają, a nowe przepisy mają objąć cały rynek cyfrowy – od marketplace’ów i aplikacji po media społecznościowe i reklamy profilowane. Projekt ustawy ma zostać przedstawiony na przełomie 2025 i 2026 roku.

REKLAMA

KSeF: kto (i jak) odpowiadać będzie od lutego 2026 r. za błędy w fakturowaniu? Podatnik, fakturzystka czy księgowa?

Realizacja czynności dotyczących fakturowania w KSeF wykonywana jest w imieniu podatnika przez konkretne osoby identyfikowane z imienia i nazwiska. W przypadku małej jednoosobowej działalności gospodarczej najczęściej czynności fakturowania realizuje właściciel, a w większych przedsiębiorstwach – upoważniony pracownik. Pracownik ponosi odpowiedzialność za błędy w wystawionej fakturze VAT, jednak rodzaj i zakres tej odpowiedzialności zależą od charakteru błędu, stopnia winy pracownika oraz przepisów, na podstawie których jest ona rozpatrywana (Kodeks pracy czy Kodeks karny skarbowy). Kluczowe znaczenie ma funkcja lub stanowisko pracownika w organizacji, a przede wszystkim jego zakres obowiązków.

Webinar: VAT 2026

Praktyczny webinar „VAT 2026” poprowadzi Zdzisław Modzelewski – doradca podatkowy, wspólnik praktyki podatkowej GWW i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak obowiązkowy KSeF zrewolucjonizuje rozliczenia VAT, na co zwrócić uwagę w nowych przepisach i jak przygotować się do zmian, by rozliczać podatki bezbłędnie i efektywnie. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA