REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy i jak ująć w pkpir zakup materiałów, jeśli faktury wpływają po otrzymaniu towaru

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Joanna Krawczyk
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Zwracam się z prośbą o poradę dotyczącą momentu ujmowania w koszty uzyskania przychodu zakupu materiałów. Jesteśmy hurtownią budowlaną prowadzącą podatkową księgę przychodów i rozchodów (metoda memoriałowa). Mam problem z kosztami bezpośrednimi, czyli zakupem materiałów. Często zdarza się, że faktury od naszych dostawców wpływają do nas z opóźnieniem. Kiedy mam ująć w koszty zakup materiałów? Czy w momencie faktycznego zakupu, czy też w momencie wpływu faktury (czasem są to kilkudniowe różnice)? Do tej pory ujmowałam taki koszt w momencie zakupu na podstawie dokumentu PZ, w którym podaję datę faktycznego zakupu (najczęściej jest to data wystawienia faktury od dostawcy) oraz datę wpływu faktury. Czy moje postępowanie jest prawidłowe?

RADA

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Tak, postępuje Pani prawidłowo, ujmując zakup materiałów budowlanych pod datą ich faktycznego otrzymania na podstawie dokumentu PZ, jeśli zawiera dane wymagane dla opisu dostawy. Jeśli faktura dotycząca tego towaru zostanie wystawiona w następnym miesiącu, to będzie podstawą dokonania korekty wcześniej dokonanego zapisu (jeżeli wartości wynikające z dokumentu PZ będą się różniły od wartości wykazanych w fakturze). Szczegóły - w uzasadnieniu.

UZASADNIENIE

Chcąc ustalić moment właściwy do ujmowania kosztów zakupu materiałów w pkpir, należy wziąć pod uwagę nie tylko przepisy ustawy o zasadach rozliczania kosztów w czasie, ale również przepisy rozporządzenia w sprawie prowadzenia pkpir, które precyzują sposób dokonywania tych zapisów. Należy zaznaczyć, że Czytelniczka określa, iż mamy tutaj do czynienia z materiałami budowlanymi, natomiast jeśli chodzi o nazewnictwo wynikające z przepisów podatkowych, to mamy do czynienia z towarami handlowymi. Zgodnie z przepisami o pkpir są nimi wyroby przeznaczone do sprzedaży w stanie nieprzerobionym.

REKLAMA

Towary handlowe zostały potraktowane przez ustawodawcę w szczególny sposób. Mianowicie fakt ich otrzymania należy potwierdzić na dowodzie zakupu datą i podpisem osoby, która je przyjęła. Jeśli firma prowadzi magazyn, będzie to najczęściej pracownik - magazynier. W sytuacji gdy towar dotrze do podatnika bez faktury, podatnik musi sporządzić dowód przyjęcia towaru zwany opisem dostawy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

WAŻNE!

Gdy podatnik najpierw otrzymuje towar, a później fakturę, musi sporządzić dowód przyjęcia towaru zwany opisem dostawy.

Dokument ten powinien zawierać opis otrzymanego materiału budowlanego, imię i nazwisko lub nazwę dostawcy, jego adres, ilość i rodzaj, cenę jednostkową oraz wartość materiału. Na podstawie tego dokumentu należy dokonać zapisu w księdze, w kolumnie 10, tak aby data dostawy poprzedzała dokonanie obrotu tym towarem (materiałem budowlanym). Podatnik może zwolnić się z obowiązku sporządzania opisu dostawy, jeżeli zakup materiału jest udokumentowany specyfikacją dostawcy, a ta zawiera wszystkie ww. elementy wymagane dla opisu dostawy. Dopuszczalna jest również praktyka dotąd stosowana przez Czytelniczkę, tj. wobec braku faktury w momencie otrzymania towaru wystawienie dokumentu wewnętrznego PZ, jeśli zawiera dane wymagane dla opisu dostawy. Jeżeli okaże się, że w fakturze, która zostanie później podatnikowi dostarczona, zostały zawarte inne wartości, zapis dotyczący zakupu towaru (materiału) należy odpowiednio skorygować na plus albo na minus, w zależności od rodzaju tej różnicy.

W przypadku gdy otrzymanie towaru oraz faktury nastąpiło w tym samym miesiącu, zapisu w księdze należy dokonać wyłącznie na podstawie faktury, a sporządzony wcześniej opis dostawy dołączyć do niej. Taki sposób postępowania w praktyce dotyczy podatników, którzy dokonują zapisów w pkpir do 20. dnia następnego miesiąca za miesiąc poprzedni. Jeśli dokonują zapisów na bieżąco, to fakturę podpinają do ujętego już w pkpir opisu dostawy, tak jak postępuje Czytelniczka (jeśli oczywiście wartości wynikające z opisu i faktury są takie same).

Jeśli dostawa miała miejsce pod koniec danego miesiąca, a faktura została wystawiona i dostarczona w następnym miesiącu, to zapisu należy dokonać w dacie faktycznego otrzymania towaru (materiału), na podstawie opisu dostawy. Natomiast później otrzymana faktura służy wyłącznie do ewentualnej korekty dokonanego zapisu, gdyby okazało się, że wartości zakupu wykazane w opisie dostawy są inne niż wykazane na fakturze.

Ustawodawca, co do zasady, wymaga, aby zapisów dotyczących zakupu towarów handlowych oraz materiałów podstawowych w księdze dokonywać niezwłocznie po ich otrzymaniu, ale nie później niż przed przekazaniem do magazynu, przerobu lub sprzedaży. Nie dotyczy to jednak sytuacji, gdy podatnik dokonuje zapisów w księdze w terminie do 20. dnia następnego miesiąca za miesiąc poprzedni. W takim przypadku, gdy istnieje rozbieżność pomiędzy dostawą materiałów a wystawieniem i otrzymaniem faktury, należy oczywiście sporządzić opis dostawy, ale zapisu będzie można dokonać na podstawie faktury wtedy, gdy została ona wystawiona w tym samym miesiącu, w którym otrzymano towar. W przeciwnym razie faktura wystawiona w następnym miesiącu będzie podstawą do dokonania ewentualnej korekty wartości zakupu.

Podsumowując, należy stwierdzić, że zapisu dotyczącego zakupu towarów należy dokonać pod datą faktycznego ich otrzymania. Rodzaj dokumentu, na podstawie którego należy to zrobić, zależy od tego, jakim dokumentem dysponuje podatnik w momencie, gdy powinien dokonać zapisu w księdze.

PRZYKŁAD 1

Hurtownia X 28 lutego 2008 r. otrzymała towar od firmy ZET bez faktury. Zapisu dokumentów w pkpir hurtownia dokonuje w terminie do 20. dnia danego miesiąca za miesiąc poprzedni. W dniu dostawy towaru magazynier sporządził opis dostawy i przyjął towar do magazynu. 7 marca 2008 r. do firmy wpłynęła faktura wystawiona przez firmę ZET z datą wystawienia 28 lutego 2008 r. Hurtownia X ujęła zakup ww. towaru na podstawie tej faktury pod datą 28 lutego 2008 r.

PRZYKŁAD 2

Przyjmujemy dane takie same jak w przykładzie nr 1, ale faktura została wystawiona przez firmę ZET 3 marca 2008 r. Opis dostawy opiewa na kwotę 750 zł netto, a faktura na kwotę 780 zł netto. Hurtownia X ujęła zakup towaru w księdze pod datą 28 lutego 2008 r. na podstawie opisu dostawy w wysokości 750 zł, natomiast pod datą 3 marca 2008 r. dokonała korekty tego zakupu na plus na podstawie otrzymanej faktury. Oznacza to, że na podstawie faktury dokonano w kolumnie 10 zapisu o wartości 30 zł (780 zł - 750 zł).

• § 16-17 rozporządzenia Ministra Finansów z 26 sierpnia 2003 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów - Dz.U. Nr 152, poz. 1475; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 140, poz. 988

Joanna Krawczyk

doradca podatkowy, właścicielka kancelarii podatkowej w Poznaniu

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zmiany w VAT: rozliczanie importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej

W dniu 17 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o podatku od towarów i usług, będący częścią pakietu deregulacyjnego. Jak wyjaśnia Ministerstwo Finansów nowelizacja ta jest konieczna, bowiem po wprowadzeniu od czerwca br. nowego systemu celnego AIS/IMPORT PLUS, niektóre firmy posiadające pozwolenie na stosowanie zgłoszenia uproszczonego i stosujące to uproszczenie zostałyby de facto pozbawione możliwości rozliczania podatku VAT z tytułu importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej. Dzięki nowym przepisom ci przedsiębiorcy będą mogli nadal rozliczać podatek VAT z tytułu importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej.

Ulga B+R na wakacjach. O czym należy pamiętać przy ewidencji czasu pracy w czasie nieobecności pracowników?

Ulga na działalność badawczo-rozwojową (ulga B+R) to jeden z najistotniejszych i najbardziej przystępnych instrumentów wspierających finansowanie innowacji w Polsce. Ta preferencja podatkowa umożliwia przedsiębiorcom odliczenie od podstawy opodatkowania kosztów poniesionych na działania badawczo-rozwojowe nawet na poziomie 200%. W praktyce oznacza to możliwość odzyskania wydatków ponoszonych m.in. na wynagrodzenia pracowników zaangażowanych w prace B+R. Jednak dużym wyzwaniem pozostaje prawidłowe ewidencjonowanie czasu pracy osób zaangażowanych w takie projekty.

Od kiedy KSeF: co to za system faktur, co warto wiedzieć? Dla kogo będzie obowiązkowy w 2026 roku?

No i staje przed nami nowe wyzwanie. Nadchodzi koniec tradycyjnego modelu księgowości. Od 1 lutego 2026 r. największe podmioty będą musiały wystartować z wystawianiem faktur przez KSeF. Natomiast wszyscy odbiorcy będą musieli za pośrednictwem KSeF te faktury odbierać. Dla kogo w 2026 r. system KSeF będzie obowiązkowy?

Konsekwencje dla łańcucha dostaw przez zamknięcie kolejowego przejścia granicznego w Małaszewiczach w związku z manewrami Zapad-2025

Polska zdecydowała o czasowym zamknięciu kolejowych przejść granicznych z Białorusią, w tym kluczowego węzła w Małaszewiczach. Powodem są zakrojone na szeroką skalę rosyjsko-białoruskie manewry wojskowe Zapad-2025. Decyzja ta, choć motywowana względami bezpieczeństwa, rodzi poważne skutki gospodarcze i logistyczne, uderzając w europejsko-azjatyckie łańcuchy dostaw.

REKLAMA

KSeF a JDG – rewolucja w fakturach dla jednoosobowych działalności

Krajowy System e-Faktur (KSeF) to największa zmiana dla firm od lat. Do tej pory dla wielu przedsiębiorców prowadzących jednoosobowe działalności gospodarcze (JDG) faktura była prostym dokumentem np. wystawianym w Wordzie, Excelu czy nawet odręcznie. W 2026 roku ta rzeczywistość diametralnie się zmieni. Faktura będzie musiała być wystawiona w formie ustrukturyzowanej i przekazana do centralnego systemu Ministerstwa Finansów.

Liczne zmiany w podatkach PIT i CIT od 2026 r: nowe definicje ustawowe, ulga mieszkaniowa, amortyzacja, programy lojalnościowe, zbywanie nieruchomości, estoński CIT, IP Box

Na stronach Rządowego Centrum Legislacji został opublikowany 16 września 2025 r. projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw. Projekt ten, nad którym pracuje Ministerstwo Finansów, ma na celu uszczelnienie systemu podatkowego. Zmiany mają wejść w życie od początku 2026 roku.

Bank prosi o aktualizację danych twojej firmy? Oto dlaczego nie warto z tym zwlekać

Otwierasz serwis elektroniczny swojego banku i widzisz wiadomość o konieczności zaktualizowania danych osobowych lub firmowych? To nie przypadek. Potraktuj to jako priorytet, by działać zgodnie z prawem i zapewnić swojej firmie ciągłość świadczenia usług bankowych. Szczególnie że aktualizację można zrobić w kilku prostych krokach i w dogodnej dla ciebie formie.

Czy ominie Cię KSeF? Może jesteś w grupie, która nie będzie musiała stosować e-faktur w 2026 roku

W 2026 roku wchodzi w życie obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) dla większości przedsiębiorców w Polsce. System pozwala na wystawianie faktur ustrukturyzowanych i automatyczne przesyłanie ich do administracji podatkowej. Choć wielu przedsiębiorców będzie zobowiązanych do korzystania z platformy, istnieją wyjątki i odroczenia. Sprawdź!

REKLAMA

Czy prawo stoi po stronie wierzyciela? Termin 60 dni, odsetki, rekompensaty, windykacja na koszt dłużnika, sąd

Nieterminowe płatności potrafią sparaliżować każdą firmę. Jest to dokuczliwe szczególnie w branży TSL, gdzie koszty rosną z dnia na dzień, a marże są minimalne. Każdy dzień zwłoki to realne ryzyko utraty płynności. Pytanie brzmi: czy prawo faktycznie stoi po stronie wierzyciela, a jeśli tak – jak z niego skutecznie korzystać?

KSeF dla rolników – rewolucja, która zapuka do gospodarstw w 2026 roku

Cyfrowa rewolucja wkracza na wieś! Już w 2026 roku także rolnik będzie musiał zmierzyć się z KSeF – Krajowym Systemem e-Faktur. Czy jesteś gotowy na koniec papierowych faktur, łatwiejsze rozliczenia i nowe wyzwania technologiczne? Sprawdź, co dokładnie się zmienia i jak przygotować swoje gospodarstwo, żeby nie zostać w tyle.

REKLAMA