REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Sprzedaż leków podlegających refundacji w księgach rachunkowych

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Dziennik Gazeta Prawna
Największy polski dziennik prawno-gospodarczy
Sprzedaż leków podlegających refundacji w księgach rachunkowych /Fot. Fotolia
Sprzedaż leków podlegających refundacji w księgach rachunkowych /Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Jak ująć w księgach wartość sprzedawanych w aptece leków podlegających refundacji z NFZ - w momencie sprzedaży czy wpływu na rachunek bankowy? A jeśli dopiero w momencie refundacji, to kiedy podlega ona VAT?

Polecamy: Przewodnik po zmianach w ustawie o rachunkowości 2015/2016 (PDF)

REKLAMA

Autopromocja

Jednym z instrumentów kształtujących politykę lekową państwa jest refundacja. Pacjent ma możliwość nabycia produktów (leków, środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz wyrobów medycznych), których cały lub częściowy koszt pokrywa Narodowy Fundusz Zdrowia. Obowiązuje przy tym wykaz refundowanych leków, środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz wyrobów medycznych stworzony przez Ministerstwo Zdrowia.

Ewidencja

Apteki wydające bezpłatnie lub za częściową odpłatnością leki przedstawiają podmiotowi zobowiązanemu do finansowania świadczeń opieki zdrowotnej ze środków publicznych (NFZ) zbiorcze zestawienie realizowanych recept podlegających refundacji nie częściej niż co 14 dni. NFZ po przeprowadzeniu analizy przedstawionych przez aptekę zbiorczych zestawień recept i informacji dokonuje refundacji nie później niż 15 dni od dnia otrzymania zestawienia. Dla celów bilansowych przychodem ze sprzedaży apteki jest cała wartość sprzedanych leków i wyrobów medycznych refundowanych i nierefundowanych. Wynika to z zasady memoriału określonej w ustawie o rachunkowości, która nakazuje ujmować w księgach rachunkowych wszystkie osiągnięte przychody niezależnie od terminu ich zapłaty. Przychód z tytułu refundacji należy ujmować na ogólnych zasadach, tj. na koncie Sprzedaż towarów, w miesiącu, w którym miała miejsce sprzedaż refundowanych leków i artykułów medycznych na podstawie raportu fiskalnego (np. miesięcznego).

Pełnokrwista postać księgowego, czyli wiedza, praktyka i etyka

CIT i PIT

W świetle ustaw o podatku dochodowym (tj. ustawy o CIT oraz ustawy o PIT) przychodem z działalności gospodarczej są kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont oraz po pomniejszeniu o VAT. Apteki uzyskują przychód ze sprzedaży w momencie wydania leków i wyrobów medycznych. Przychodem tym są faktycznie osiągnięte utargi dzienne ze sprzedaży. Natomiast przychodem podatkowym z tytułu refundacji jest otrzymana kwota w dniu jej wpływu na rachunek bankowy jednostki. Dlatego data powstania przychodu w tym przypadku to moment wydania towaru dla części opłaconej przez nabywców oraz moment otrzymania kwoty – dla części refundowanej ze środków NFZ. Jest to zgodne z indywidualną interpretacją dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 26 października 2012 r., nr IBPBI/1/415-1282/12/BK, który stwierdził, że „niezależnie od momentu zbycia podlegających refundacji leków, środków spożywczych czy wyrobów medycznych przez Wnioskodawcę, przychód z tego tytułu w części refundowanej przez NFZ powstaje, zgodnie z zasadą wynikającą z art. 14 ust. 2 pkt 2 ustawy o PIT, a więc w dacie otrzymania tej refundacji”.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ewidencjonując przychody dla celów bilansowych, zgodnie z zasadą memoriału należałoby więc kwotę należnej refundacji za dany miesiąc ująć w ewidencji analitycznej prowadzonej do konta Sprzedaż towarów na odrębnym koncie, tj. jako przychód niepodlegający opodatkowaniu w momencie jego zaksięgowania. Po otrzymaniu refundacji z NFZ trzeba będzie dokonać przeksięgowania wartości netto refundacji na właściwe konto służące do ewidencji przychodów podlegających opodatkowaniu podatkiem dochodowym. W ewidencji analitycznej prowadzonej do konta Sprzedaż towarów można wyodrębnić następujące konta analityczne:

● konto Sprzedaż towarów - przychód podlegający opodatkowaniu,

● konto Sprzedaż towarów - przychód niepodlegający opodatkowaniu.

Taki sposób ewidencji zapewni prawidłowe ustalenie podstawy opodatkowania i zaliczki na podatek dochodowy. W celu prawidłowego udokumentowania refundacji przedsiębiorca może wystawić dokument wewnętrzny, na którym opodatkuje otrzymany przychód.

VAT

Zgodnie z ustawą o VAT podstawą opodatkowania jest obrót, tj. kwota należna z tytułu sprzedaży pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę towarów, pomniejszone o kwotę należnego podatku. Zgodnie z ogólną zasadą obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wydania towarów. Jednak dla dotacji, subwencji i innych dopłat obowiązek podatkowy powstaje z chwilą uznania rachunku bankowego podatnika. U podatnika prowadzącego aptekę podstawą opodatkowania w danym miesiącu będzie:

● wartość netto osiągniętego obrotu (wartość netto ceny rzeczywiście zapłaconej przez klientów),

● kwota refundacji w miesiącu, w którym wpłynęła na rachunek bankowy podatnika. ©?

Polecamy produkt: Biuletyn VAT

PRZYKŁAD

Rozliczenie

W październiku 2015 r. apteka sprzedała leki na podstawie raportu fiskalnego w kwocie 10 320 zł brutto (4000 zł netto i VAT w stawce 23 proc. 920 zł oraz 5000 zł i VAT w stawce 8 proc. 400 zł), w tym objęte refundacją NFZ w wysokości 1230 zł (w tym VAT 230 zł). Apteka otrzymała refundację w listopadzie br.

Rozliczenie podatkowe od sprzedaży leków przedstawia się następująco:

Październik 2015 r.

● wartość brutto sprzedaży: 9090 zł;

● wartość należnego VAT: 400 zł (w stawce VAT 8 proc.) oraz 690 zł (w stawce VAT 23 proc.);

● podstawa opodatkowania (wartość netto): 9090 zł – (400 zł + 690 zł) = 8000 zł.

Zatem w deklaracji VAT składanej za październik 2015 r. apteka powinna wykazać wartość sprzedaży netto – 8000 zł i VAT w stawce 8 proc. 400 zł oraz VAT w stawce 23 proc. 690 zł.

Listopad 2015 r.

● wartość brutto otrzymanej refundacji 1230 zł,

● wartość należnego VAT 230 zł;

● podstawa opodatkowania (wartość netto) 1000 zł.

infoRgrafika

Objaśnienia:

1. KP – utarg w gotówce kwota 9090 zł: strona Wn konto 10 „Kasa” oraz Ma konto 13-9 „Rozliczenie sprzedaży detalicznej”;

2. PK – księgowanie raportu fiskalnego:

a) kwota 10 320 zł: strona Wn konto 13-9 „Rozliczenie sprzedaży detalicznej”;

b) kwota netto 8000 zł: strona Ma konto 73-0-1 „Sprzedaż towarów - przychód podlegający opodatkowaniu”;

c) kwota netto 1000 zł: strona Ma konto 73-0-2 „Sprzedaż towarów - przychód niepodlegający opodatkowaniu”;

d) kwota VAT do rozliczenia w październiku 2015 r., tj. 1090 zł: strona Ma konto 22-2-1 „VAT należny do rozliczenia w bieżącym okresie”;

e) kwota VAT do rozliczenia w listopadzie 2015 r. tj. 230 zł: strona Ma konto 22-2-2 „VAT należny do rozliczenia w następnym okresie”;

3. WB – wpływ refundacji na rachunek bankowy kwota 1230 zł: strona Wn konto 13-0 „Rachunek bankowy” oraz strona Ma konto 13-9 „Rozliczenie sprzedaży detalicznej”;

4. PK - przeksięgowanie sprzedaży towarów - przychód niepodlegający opodatkowaniu w październiku 2015 r. kwota 1000 zł : strona Wn konto 73-0-2 „Sprzedaż towarów - przychód niepodlegający opodatkowaniu” oraz strona Ma konto 73-0-1 „Sprzedaż towarów - przychód podlegający opodatkowaniu” oraz zapis techniczny kwota 1000 zł ze znakiem minus: strona Wn konto 73-0-2 „Sprzedaż towarów - przychód niepodlegający opodatkowaniu” i strona Ma konto 73-0-2 „Sprzedaż towarów - przychód niepodlegający opodatkowaniu”.

Halina Zabrocka

 specjalistka z zakresu rachunkowości

Podstawa prawna:

- Ustawa z 29 września 1994 r. o rachunkowości (t.j. Dz.U. z 2013 r. poz. 330 ze zm.).

- Ustawa z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2011 r. nr 74, poz. 397 ze zm.).

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Dołącz do nas na Facebooku!

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracujesz na zleceniu - a może to faktyczna umowa o pracę? Jak ustalić i wykazać istnienie stosunku pracy

Osoby wykonujące umowy zlecenia, czy inne umowy cywilnoprawne, mają czasem wątpliwości, czy nie jest to de facto umowa o pracę. Każdy przedsiębiorca słyszał o możliwych kontrolach, podważeniu zatrudnienia, konieczności uzasadniania dlaczego taki a nie inny typ umowy został konkretnej osobie zaproponowany. A co ze swobodą zawierania umów? Czy forma umowy na którą zgadzamy się wspólnie z nowozatrudnioną osobą nie powinna być wystarczająca dla inspekcji pracy skoro zgodnie obie strony złożyły na niej swój podpis? Na te i wiele innych pytań odpowie Czytelnikom ten artykuł.

Zmiany w podatkach od 2026 r. - wyższy limit zwolnienia z VAT, korekty deklaracji, 6 m-cy vacatio legis

Ministerstwo Finansów poinformowało, że 6 maja 2025r. Rada Ministrów przyjęła pakiet projektów ustaw dot. podatków w ramach procesu deregulacji. Nowe przepisy mają na celu m.in. ochronę podatników przed nagłymi zmianami przepisów ustaw podatkowych oraz doprecyzowanie wątpliwości interpretacyjnych zgłaszanych przez przedsiębiorców w zakresie deklaracji składanej w trakcie lub po zakończeniu kontroli celno-skarbowej. Projekty dotyczą również podwyższenia limitu zwolnienia podmiotowego w VAT oraz likwidacji obowiązku przygotowywania i publikacji informacji o realizowanej strategii podatkowej.

Czego najczęściej dotyczą kontrole z urzędu skarbowego i ZUS-u?

Przedsiębiorcy mają szereg obowiązków wobec państwa - jako podatnicy muszą przestrzegać przepisów podatkowych, a jako płatnicy stosować normy z zakresu ubezpieczeń społecznych. W obu tych sferach często dochodzi do uchybień. Dlatego upoważnione organy sprawdzają, czy firmy przestrzegają obowiązujących przepisów. W naszym artykule przedstawiamy najczęstsze obszary, które podlegają kontroli organów podatkowych lub Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

REKLAMA

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

REKLAMA

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

REKLAMA