REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Sprzedaż leków podlegających refundacji w księgach rachunkowych

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Dziennik Gazeta Prawna
Największy polski dziennik prawno-gospodarczy
Sprzedaż leków podlegających refundacji w księgach rachunkowych /Fot. Fotolia
Sprzedaż leków podlegających refundacji w księgach rachunkowych /Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Jak ująć w księgach wartość sprzedawanych w aptece leków podlegających refundacji z NFZ - w momencie sprzedaży czy wpływu na rachunek bankowy? A jeśli dopiero w momencie refundacji, to kiedy podlega ona VAT?

Polecamy: Przewodnik po zmianach w ustawie o rachunkowości 2015/2016 (PDF)

REKLAMA

Jednym z instrumentów kształtujących politykę lekową państwa jest refundacja. Pacjent ma możliwość nabycia produktów (leków, środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz wyrobów medycznych), których cały lub częściowy koszt pokrywa Narodowy Fundusz Zdrowia. Obowiązuje przy tym wykaz refundowanych leków, środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz wyrobów medycznych stworzony przez Ministerstwo Zdrowia.

Ewidencja

Apteki wydające bezpłatnie lub za częściową odpłatnością leki przedstawiają podmiotowi zobowiązanemu do finansowania świadczeń opieki zdrowotnej ze środków publicznych (NFZ) zbiorcze zestawienie realizowanych recept podlegających refundacji nie częściej niż co 14 dni. NFZ po przeprowadzeniu analizy przedstawionych przez aptekę zbiorczych zestawień recept i informacji dokonuje refundacji nie później niż 15 dni od dnia otrzymania zestawienia. Dla celów bilansowych przychodem ze sprzedaży apteki jest cała wartość sprzedanych leków i wyrobów medycznych refundowanych i nierefundowanych. Wynika to z zasady memoriału określonej w ustawie o rachunkowości, która nakazuje ujmować w księgach rachunkowych wszystkie osiągnięte przychody niezależnie od terminu ich zapłaty. Przychód z tytułu refundacji należy ujmować na ogólnych zasadach, tj. na koncie Sprzedaż towarów, w miesiącu, w którym miała miejsce sprzedaż refundowanych leków i artykułów medycznych na podstawie raportu fiskalnego (np. miesięcznego).

Pełnokrwista postać księgowego, czyli wiedza, praktyka i etyka

CIT i PIT

REKLAMA

W świetle ustaw o podatku dochodowym (tj. ustawy o CIT oraz ustawy o PIT) przychodem z działalności gospodarczej są kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont oraz po pomniejszeniu o VAT. Apteki uzyskują przychód ze sprzedaży w momencie wydania leków i wyrobów medycznych. Przychodem tym są faktycznie osiągnięte utargi dzienne ze sprzedaży. Natomiast przychodem podatkowym z tytułu refundacji jest otrzymana kwota w dniu jej wpływu na rachunek bankowy jednostki. Dlatego data powstania przychodu w tym przypadku to moment wydania towaru dla części opłaconej przez nabywców oraz moment otrzymania kwoty – dla części refundowanej ze środków NFZ. Jest to zgodne z indywidualną interpretacją dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 26 października 2012 r., nr IBPBI/1/415-1282/12/BK, który stwierdził, że „niezależnie od momentu zbycia podlegających refundacji leków, środków spożywczych czy wyrobów medycznych przez Wnioskodawcę, przychód z tego tytułu w części refundowanej przez NFZ powstaje, zgodnie z zasadą wynikającą z art. 14 ust. 2 pkt 2 ustawy o PIT, a więc w dacie otrzymania tej refundacji”.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ewidencjonując przychody dla celów bilansowych, zgodnie z zasadą memoriału należałoby więc kwotę należnej refundacji za dany miesiąc ująć w ewidencji analitycznej prowadzonej do konta Sprzedaż towarów na odrębnym koncie, tj. jako przychód niepodlegający opodatkowaniu w momencie jego zaksięgowania. Po otrzymaniu refundacji z NFZ trzeba będzie dokonać przeksięgowania wartości netto refundacji na właściwe konto służące do ewidencji przychodów podlegających opodatkowaniu podatkiem dochodowym. W ewidencji analitycznej prowadzonej do konta Sprzedaż towarów można wyodrębnić następujące konta analityczne:

● konto Sprzedaż towarów - przychód podlegający opodatkowaniu,

● konto Sprzedaż towarów - przychód niepodlegający opodatkowaniu.

Taki sposób ewidencji zapewni prawidłowe ustalenie podstawy opodatkowania i zaliczki na podatek dochodowy. W celu prawidłowego udokumentowania refundacji przedsiębiorca może wystawić dokument wewnętrzny, na którym opodatkuje otrzymany przychód.

VAT

Zgodnie z ustawą o VAT podstawą opodatkowania jest obrót, tj. kwota należna z tytułu sprzedaży pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę towarów, pomniejszone o kwotę należnego podatku. Zgodnie z ogólną zasadą obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wydania towarów. Jednak dla dotacji, subwencji i innych dopłat obowiązek podatkowy powstaje z chwilą uznania rachunku bankowego podatnika. U podatnika prowadzącego aptekę podstawą opodatkowania w danym miesiącu będzie:

● wartość netto osiągniętego obrotu (wartość netto ceny rzeczywiście zapłaconej przez klientów),

● kwota refundacji w miesiącu, w którym wpłynęła na rachunek bankowy podatnika. ©?

Polecamy produkt: Biuletyn VAT

PRZYKŁAD

Rozliczenie

W październiku 2015 r. apteka sprzedała leki na podstawie raportu fiskalnego w kwocie 10 320 zł brutto (4000 zł netto i VAT w stawce 23 proc. 920 zł oraz 5000 zł i VAT w stawce 8 proc. 400 zł), w tym objęte refundacją NFZ w wysokości 1230 zł (w tym VAT 230 zł). Apteka otrzymała refundację w listopadzie br.

Rozliczenie podatkowe od sprzedaży leków przedstawia się następująco:

Październik 2015 r.

● wartość brutto sprzedaży: 9090 zł;

● wartość należnego VAT: 400 zł (w stawce VAT 8 proc.) oraz 690 zł (w stawce VAT 23 proc.);

● podstawa opodatkowania (wartość netto): 9090 zł – (400 zł + 690 zł) = 8000 zł.

Zatem w deklaracji VAT składanej za październik 2015 r. apteka powinna wykazać wartość sprzedaży netto – 8000 zł i VAT w stawce 8 proc. 400 zł oraz VAT w stawce 23 proc. 690 zł.

Listopad 2015 r.

● wartość brutto otrzymanej refundacji 1230 zł,

● wartość należnego VAT 230 zł;

● podstawa opodatkowania (wartość netto) 1000 zł.

infoRgrafika

Objaśnienia:

1. KP – utarg w gotówce kwota 9090 zł: strona Wn konto 10 „Kasa” oraz Ma konto 13-9 „Rozliczenie sprzedaży detalicznej”;

2. PK – księgowanie raportu fiskalnego:

a) kwota 10 320 zł: strona Wn konto 13-9 „Rozliczenie sprzedaży detalicznej”;

b) kwota netto 8000 zł: strona Ma konto 73-0-1 „Sprzedaż towarów - przychód podlegający opodatkowaniu”;

c) kwota netto 1000 zł: strona Ma konto 73-0-2 „Sprzedaż towarów - przychód niepodlegający opodatkowaniu”;

d) kwota VAT do rozliczenia w październiku 2015 r., tj. 1090 zł: strona Ma konto 22-2-1 „VAT należny do rozliczenia w bieżącym okresie”;

e) kwota VAT do rozliczenia w listopadzie 2015 r. tj. 230 zł: strona Ma konto 22-2-2 „VAT należny do rozliczenia w następnym okresie”;

3. WB – wpływ refundacji na rachunek bankowy kwota 1230 zł: strona Wn konto 13-0 „Rachunek bankowy” oraz strona Ma konto 13-9 „Rozliczenie sprzedaży detalicznej”;

4. PK - przeksięgowanie sprzedaży towarów - przychód niepodlegający opodatkowaniu w październiku 2015 r. kwota 1000 zł : strona Wn konto 73-0-2 „Sprzedaż towarów - przychód niepodlegający opodatkowaniu” oraz strona Ma konto 73-0-1 „Sprzedaż towarów - przychód podlegający opodatkowaniu” oraz zapis techniczny kwota 1000 zł ze znakiem minus: strona Wn konto 73-0-2 „Sprzedaż towarów - przychód niepodlegający opodatkowaniu” i strona Ma konto 73-0-2 „Sprzedaż towarów - przychód niepodlegający opodatkowaniu”.

Halina Zabrocka

 specjalistka z zakresu rachunkowości

Podstawa prawna:

- Ustawa z 29 września 1994 r. o rachunkowości (t.j. Dz.U. z 2013 r. poz. 330 ze zm.).

- Ustawa z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2011 r. nr 74, poz. 397 ze zm.).

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Dołącz do nas na Facebooku!

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
MF proponuje zmiany w raportowaniu do KNF. Mniej obowiązków dla domów maklerskich

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia zmieniającego zasady przekazywania informacji do Komisji Nadzoru Finansowego przez firmy inwestycyjne i banki prowadzące działalność maklerską. Nowe regulacje, będące częścią pakietu deregulacyjnego, mają na celu uproszczenie obowiązków sprawozdawczych i zmniejszenie obciążeń administracyjnych.

Kawa z INFORLEX. Przygotowanie do KSeF

Zapraszamy na bezpłatne spotkanie online. Kawa z INFORLEX wydanie EXTRA. Rozmowa z 2 cenionymi ekspertami.

Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

REKLAMA

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

REKLAMA

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zamiast imigrantów na stałe ich praca zdalna. Nowa szansa dla gospodarki dzięki deregulacji

Polska jako hub rozliczeniowy: Jak deregulacja podatkowa może przynieść miliardowe wpływy? Zgodnie z szacunkami rynkowych ekspertów, gdyby Polska zrezygnowała z obowiązku przedstawiania certyfikatów rezydencji podatkowej, mogłaby zwiększyć liczbę zagranicznych freelancerów zatrudnianych zdalnie przez polskie firmy do około 1 mln osób rocznie.

REKLAMA