REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Co można zaliczyć do wartości początkowej środka trwałego

Bożena Zdunek
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Jesteśmy firmą budowlaną. W marcu 2008 r. kupiliśmy rusztowanie (wartość netto - 11 000 zł). W kwietniu tego roku dokupiliśmy do niego dodatkowe elementy (wartość netto - 1000 zł). Jak należy zaksięgować zakup tych elementów przy pełnej księgowości?

RADA

REKLAMA

Autopromocja

Jeżeli rusztowanie spełni warunki definicji środków trwałych, należy je zaliczyć do tej kategorii aktywów. Dodatkowe elementy kupione do tego środka trwałego można odpisać bezpośrednio w koszty.

UZASADNIENIE

W branży budowlanej mamy do czynienia z zapleczem budowy, na które składają się m.in.: rusztowania, szalunki przestawne i inne urządzenia wielokrotnego lub jednorazowego użytku, ponadto pomieszczenia biurowe, sanitarne, socjalne, magazynowe, barakowozy, drogi dojazdowe, instalacja wodno-kanalizacyjna, elektryczna, wiaty, ogrodzenie placu budowy. Jeżeli zaplecze budowy jest związane z realizacją tylko jednego obiektu i nie nadaje się do obsługi innych budów, koszty wykonania lub utrzymania tego zaplecza zalicza się bezpośrednio do kosztu wytworzenia danego obiektu.

Jeśli zaplecze budowy w postaci obiektów lub urządzeń służy do wielokrotnego użytkowania, oznacza to, że jest ono wykorzystywane na potrzeby jednostki. Jeżeli obiekty te i urządzenia spełniają wszystkie inne warunki definicji środków trwałych, które w zasadzie są identyczne dla celów podatkowych, należy je wprowadzić do ewidencji środków trwałych. Stawkę amortyzacyjną dla zaplecza budowy, z uwzględnieniem intensywnego używania i zużycia tego zaplecza, ustala się z reguły na okres nieprzekraczający 60 miesięcy (pięć lat). Dla tych grup środków trwałych można też stosować indywidualne stawki amortyzacyjne, obliczone według formuły:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

So = (100 : Es) lub Sa = (Wp : Po)

gdzie:

So - roczna stawka amortyzacyjna,

Sa - miesięczna stawka amortyzacyjna,

Es - przewidywany okres używania w latach,

Wp - wartość początkowa zaplecza budowy,

Po - przewidywany okres (w miesiącach) używania zaplecza, mieszczący się w normatywnych cyklach budowy lub w okresie trwania budowy, jeśli jest on krótszy od normatywnego.

Kupione dodatkowe elementy nie zwiększają wartości środka trwałego. Możliwość ulepszenia i modernizacji przewidują zarówno przepisy rachunkowe, jak i przepisy podatkowe. Warunki, które muszą być spełnione, aby wydatki uznać za ulepszenie, sformułowano tylko w przepisach podatkowych.

Wydatki na środek trwały można uznać za ulepszenie, gdy:

• jednostkowa cena nabycia części składowych przekracza wartość 3500 zł,

• w wyniku wymiany części składowej zwiększa się wartość użytkowa środka trwałego w porównaniu z jego wartością z dnia przyjęcia do używania,

• wydatki na środki trwałe zostały poniesione przy przebudowie, adaptacji, rozbudowie, rekonstrukcji lub modernizacji tych środków.

W omawianej sytuacji dokupione elementy rusztowania nie spełniają warunków powodujących wzrost wartości środka trwałego. Można więc przyjąć je na magazyn, a w momencie wydania do użytku odpisać w koszty albo odpisać je bezpośrednio w koszty w momencie zakupu.

Jeżeli jednak firma budowlana jeszcze nie oddała rusztowania do użytku, wtedy elementy dodatkowe będą mogły być doliczone do jego wartości początkowej.

Przykład 1

Spółka budowlana kupiła rusztowanie o wartości netto 11 000 zł. Okres ekonomicznego użytkowania rusztowania ustalono na pięć lat. Dwa lata później spółka dokupiła dodatkowe elementy o wartości 1000 zł netto.

Ewidencja księgowa

1. Zakup rusztowania:

Wn „Środki trwałe w budowie” 11 000

Wn „VAT naliczony” 2 420

Ma „Rozrachunki z dostawcami” 13 420

2. Przyjęcie środka trwałego do użytkowania:

Wn „Środki trwałe” 11 000

Ma „Środki trwałe w budowie” 11 000

3. Dokonywanie odpisów amortyzacyjnych przez dwa lata: 2 × 2200 zł = 4400 zł

Wn „Amortyzacja środków trwałych” 4 400

Ma „Umorzenie środków trwałych” 4 400

4. Zakup dodatkowych elementów:

Wn „Zużycie materiałów” 1 000

Wn „VAT naliczony” 220

Ma „Rozrachunki z dostawcami” 1 220

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

 

Przykład 2

W lutym spółka budowlana kupiła rusztowanie o wartości netto 11 000 zł.

Okres ekonomicznego użytkowania rusztowania ustalono na pięć lat.

W marcu spółka dokupiła dodatkowe elementy umożliwiające wykorzystanie rusztowania do większej powierzchni o wartości netto 1000 zł. W momencie zakupu dodatkowych elementów rusztowanie jeszcze nie było oddane do użytku.

Ewidencja księgowa

1. Zakup rusztowania:

Wn „Środki trwałe w budowie” 11 000

Wn „VAT naliczony” 2 420

Ma „Rozrachunki z dostawcami” 13 420

2. Zakup dodatkowych elementów:

Wn „Środki trwałe w budowie” 1 000

Wn „VAT naliczony” 220

Ma „Rozrachunki z dostawcami” 1 220

3. Przyjęcie środka trwałego do użytkowania:

Wn „Środki trwałe” 12 000

Ma „Środki trwałe w budowie” 12 000

4. Dokonanie rocznych odpisów amortyzacyjnych:

Wn „Amortyzacja środków trwałych” 2 400

Ma „Umorzenie środków trwałych” 2 400

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

• art. 13 i art. 16j ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 176, poz. 1238

• art. 3 ust. 1 pkt 15 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości - j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. Nr 63, poz. 393

Bożena Zdunek

księgowa

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Biuletyn Rachunkowości

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Wyślesz pismo do urzędu i sądu ostatniego dnia terminu nie tylko Pocztą Polską. Nowelizacja ordynacji podatkowej, kpa i kpc już w Sejmie

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla mają inne definicje, przesunięcie terminu złożenia deklaracji DN-1, inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA