REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak ująć program Rodzina 500+ w księgach rachunkowych

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Dziennik Gazeta Prawna
Największy polski dziennik prawno-gospodarczy
Jak ująć program Rodzina 500+ w księgach rachunkowych
Jak ująć program Rodzina 500+ w księgach rachunkowych
fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Na początku kwietnia 2016 r. rusza program Rodzina 500+. To nie tylko wyzwanie organizacyjne dla organów samorządowych, ale także kwestia, nad którą muszą się poważnie pochylić służby finansowo-księgowe urzędów. Środki z programu Rodzina 500+ są środkami publicznymi i organ odpowiedzialny za ich rozdystrybuowanie musi zadbać o właściwe ujęcie w księgach rachunkowych i sprawozdaniach budżetowych. Zasada ta dotyczy też środków, które będą przeznaczone na obsługę organizacyjną (administracyjną) programu Rodzina 500+.

We własnym zakresie

Organ jednostki samorządu terytorialnego – gminy – otrzymuje z budżetu państwa środki na obsługę programu Rodzina 500+. Te środki może wydatkować na zorganizowanie obsługi administracyjnej, np. zatrudnienie pracowników zajmujących się analizą wniosków i wypłatą świadczeń, zakup sprzętu i oprogramowania czy też wyremontowanie pomieszczeń służących obsłudze mieszkańców w powyższym zakresie. Jest to najpopularniejsza forma, szczególnie w małych gminach, gdzie w obsłudze bierze udział gminny ośrodek pomocy społecznej. [przykłady 1 i 2]

REKLAMA

Autopromocja

Jeśli jednostka zdecyduje się na obsługę programu we własnym zakresie, ponoszenie nakładów musi być ujmowane w księgach urzędu gminy (miasta) zgodnie z rozporządzeniem ministra finansów z 5 lipca 2010 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej (t.j. Dz.U. z 2013 r. poz. 289 ze zm.).

Podręcznik instruktażowy do programu „Rodzina 500 plus”

Księgowania związane z ponoszeniem kosztów będą ujmowane na właściwych kontach kosztów według rodzaju i ewentualnie, jeśli urząd prowadzi, także kosztach zespołu 5. Kluczowe będzie przyporządkowanie do właściwych kosztów rodzajowych nakładów ponoszonych na obsługę:

● koszty zakupu usług remontowych należy ujmować na koncie 402 – Usługi obce,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

● koszty zatrudnienia pracowników będą stanowić w części wynagrodzeń koszty na koncie 404 – Wynagrodzenia, a w zakresie ubezpieczeń społecznych i funduszów obciążających pracodawcę koszty na koncie 405 – Ubezpieczenia społeczne i inne świadczenia,

● drobne wyposażenie, artykuły piśmiennicze, artykuły pomocnicze będą stanowić koszty na koncie 401 – Zużycie materiałów i energii,

● pozostałe nakłady będą kwalifikowane do zapisu na koncie 409 – Pozostałe koszty rodzajowe.

Polecamy: Ustawa o rachunkowości z komentarzem do zmian (książka)

W przypadku zakupu środków trwałych podlegających umorzeniu w czasie ich nabycie nie będzie stanowić kosztu – będą ujmowane na koncie 011 Środki trwałe, a ich amortyzacja będzie obciążała konto 400 Amortyzacja. Natomiast w przypadku zakupu niskocennego sprzętu podlegającego jednorazowemu umorzeniu będzie on ujmowany na koncie 013 Pozostałe środki trwałe. Natomiast jednorazowy odpis amortyzacyjny będzie ujmowany zapisem:

● Wn 401 Zużycie materiałów i energii,

● Ma 072 Umorzenie pozostałych środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych.

Klasyfikacja

Służby finansowo-księgowe muszą oczywiście pamiętać, że dokonanie wydatku związanego z obsługą programu musi być ujmowane zgodnie z rozporządzeniem ministra finansów z 2 marca 2010 r. w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych (t.j. Dz.U. z 2014 r. poz. 1053 ze zm.). W zależności od rodzaju wydatku właściwymi paragrafami będą:

● 401 Wynagrodzenia osobowe pracowników,

● 411 Składki na ubezpieczenia społeczne,

● 412 Składki na Fundusz Pracy,

● 421 Zakup materiałów i wyposażenia,

● 427 Zakup usług remontowych,

● 430 Zakup usług pozostałych,

● 472 Amortyzacja.

©?

Wnioski o świadczenie z programu Rodzina 500+ można składać zarówno internetowo, jak i w wersji papierowej bezpośrednio w gminie.

Wniosek o 500 zł na dziecko także za pośrednictwem banku

Od 1 kwietnia będzie można składać wnioski o to świadczenie za pomocą bankowości elektronicznej i platformy usług elektronicznych ZUS. Jest to najprostszy sposób, ponieważ nie wymaga wychodzenia z domu i odwiedzania urzędu. Do 15 marca list intencyjny w zakresie współpracy przy realizacji programu Rodzina 500+ podpisało już 18 banków. Oprócz tego istnieje sposób tradycyjny, czyli wizyta w gminie i złożenie wniosku w formie papierowej. ©?


Polecamy: Rodzina 500+ (PDF)

PRZYKŁAD 1

Dodatkowe pomieszczenie

Gmina będzie we własnym zakresie, tj. w urzędzie gminy, realizowała wypłaty świadczeń. Konieczne jest przeprowadzenie remontu pomieszczenia oraz zakup dwóch dodatkowych szaf. W planie finansowym uwzględniono te zakupy. Gmina stosuje konto 300. Na podstawie faktur dostosowanie pomieszczeń będzie ujęte następująco:

infoRgrafika

Objaśnienia:

1. Faktura za usługę remontową kwota 1230 zł (1000 zł + 230 zł VAT);

2. Ujęcie faktury kwota 1230 zł;

3. Faktura za materiały budowlane kwota 1476 zł (1200 zł + 276 zł VAT);

4. Ujęcie faktury kwota 1476 zł;

5. Faktura za zakup dwóch szaf na dokumenty – jedna 3000 zł + 690 zł VAT, druga 3800 + 874 zł VAT razem brutto 8364 zł;

6. Ujęcie szaf w ewidencji środków trwałych podlegających jako meble jednorazowemu umorzeniu;

7. Jednorazowy odpis umorzeniowy w kwocie 8364 zł.

VAT niepodlegający odliczeniu w przypadku środków trwałych zgodnie z art. 28 ust. 8 ustawy o rachunkowości zwiększa wartość początkową środka trwałego. ©?

Jak ująć w księgach rachunkowych odprawę emerytalną

PRZYKŁAD 2

W gestii GOPS

Gmina będzie zlecać wypłatę świadczeń gminnemu ośrodkowi pomocy społecznej. W celu realizacji świadczeń podjęto decyzję o wyremontowaniu pomieszczenia GOPS za 1800 zł + 414 zł VAT. W związku z powyższymi zdarzeniami w GOPS zaistnieją następujące operacje gospodarcze:

infoRgrafika

Objaśnienia:

1. Otrzymanie środków z gminy na zakup usługi remontowej kwota 2214 zł;

2. Faktura za remont od firmy budowlano-remontowej kwota 2214 zł;

3. Ujęcie kosztu remontu kwota 2214 zł;

4. Wb zapłata za wykonany remont kwota 2214 zł;

5. Ujęcie wydatku na podstawie sprawozdania budżetowego kwota 2214 zł. ©?

dr Katarzyna Trzpioła

Katedra Finansów i Rachunkowości UW

Podstawa prawna:

- Ustawa z 29 września 1994 r. o rachunkowości (t.j. Dz.U. z 2013 r. poz. 330 ze zm.),

- Ustawa z 11 lutego 2016 r. o pomocy państwa w wychowywaniu dzieci (Dz.U. poz. 195).

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak legalnie wypłacić pieniądze ze spółki z o.o. Zasady i skutki podatkowe. Adwokat omawia wszystkie najważniejsze sposoby

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością to popularna forma prowadzenia biznesu w Polsce, ceniona za ograniczenie ryzyka osobistego wspólników. Niesie ona jednak ze sobą szczególną cechę – tzw. podwójne opodatkowanie zysków. Oznacza to, że najpierw sama spółka płaci podatek CIT od swojego dochodu (9% lub 19%), a następnie, gdy zysk jest wypłacany wspólnikom, wspólnik musi zapłacić podatek dochodowy PIT od otrzymanych środków. Dla wielu początkujących przedsiębiorców jest to duże zaskoczenie, ponieważ w jednoosobowej działalności gospodarczej można swobodnie dysponować zyskiem i płaci się podatek tylko raz. W spółce z o.o. majątek spółki jest odrębny od majątku prywatnego właścicieli, więc każda wypłata pieniędzy ze spółki na rzecz wspólnika lub członka zarządu musi mieć podstawę prawną. Poniżej przedstawiamy wszystkie legalne metody „wyjęcia” środków ze spółki z o.o., wraz z krótkim omówieniem zasad ich stosowania oraz konsekwencji podatkowych i ewentualnych ryzyk.

Odpowiedzialność członków zarządu za długi i niezapłacone podatki spółki z o.o. Kiedy powstaje i jakie są sankcje? Jak ograniczyć ryzyko?

W świadomości wielu przedsiębiorców panuje przekonanie, że założenie spółki z o.o. jest swoistym „bezpiecznikiem” – że prowadząc działalność w tej formie, nie odpowiadają oni osobiście za zobowiązania. I rzeczywiście – to spółka, jako osoba prawna, ponosi odpowiedzialność za swoje długi. Jednak ta zasada ma wyjątki. Najważniejszym z nich jest art. 299 Kodeksu spółek handlowych (k.s.h.), który otwiera drogę do pociągnięcia członków zarządu do odpowiedzialności osobistej za zobowiązania spółki.

Zakładanie spółki z o.o. w 2025 roku. Adwokat wyjaśnia jak to zrobić krok po kroku i bez błędów

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością pozostaje jednym z najczęściej wybieranych modeli prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce. W 2025 roku proces rejestracji jest w pełni cyfrowy, a pozorne uproszczenie procedury sprawia, że wielu przedsiębiorców zakłada spółki „od ręki”, nie przewidując potencjalnych konsekwencji. Niestety, błędy popełnione na starcie mogą skutkować realnymi problemami organizacyjnymi, podatkowymi i prawnymi, które ujawniają się dopiero po miesiącach – lub latach.

Faktury ustrukturyzowanej nie da się obiektywnie (w sensie prawnym) użyć ani udostępnić poza KSeF. Co zatem będzie przedmiotem opisu i dekretacji jako dowód księgowy?

Nie da się w sensie prawnym „użyć faktury ustrukturyzowanej poza KSeF” oraz jej „udostępnić” w innej formie niż poprzez bezpośredni dostęp do KSeF – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF 2026: Ministerstwo Finansów publikuje harmonogram, dokumentację API KSeF 2.0 oraz strukturę logiczną FA(3)

W dniu 30 czerwca 2025 r. Ministerstwo Finansów opublikowało szczegółową dokumentację techniczną w zakresie implementacji Krajowego Systemu e-Faktur z narzędziami wspierającymi integrację. Od dziś firmy oraz dostawcy oprogramowania do wystawiania faktur mogą rozpocząć przygotowania do wdrożenia systemu w środowisku testowym. Materiały są dostępne pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/ksef-na-okres-obligatoryjny/wsparcie-dla-integratorow. W przypadku pytań w zakresie udostępnionej dokumentacji API KSeF 2.0 Ministerstwo Finansów prosi o kontakt za pośrednictwem formularza zgłoszeniowego: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

Załączniki w KSeF tylko dla wybranych? Nowa funkcja może wykluczyć małych przedsiębiorców

Nowa funkcja w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF) pozwala na dodawanie załączników do faktur, ale wyłącznie w ściśle określonej formie i po wcześniejszym zgłoszeniu. Eksperci ostrzegają, że rozwiązanie dostępne będzie głównie dla dużych firm, a mali przedsiębiorcy mogą zostać z dodatkowymi obowiązkami i bez realnej możliwości skorzystania z tej opcji.

Kontrola podatkowa - fiskus ma 98% skuteczności. Adwokat radzi jak się przygotować i ograniczyć ryzyko kary

Choć liczba kontroli podatkowych w Polsce od 2023 roku spada, ich skuteczność jest wyższa niż kiedykolwiek. W 2024 roku aż 98,1% kontroli podatkowych oraz 94% kontroli celno-skarbowych zakończyło się wykryciem nieprawidłowości. Urzędy skarbowe, dzięki wykorzystaniu narzędzi analitycznych takich jak STIR, JPK czy big data, trafnie typują podmioty do weryfikacji, skupiając się na firmach obecnych na rynku i rzeczywiście dostępnych dla egzekucji zobowiązań. W efekcie kontrola może spotkać każdego podatnika, który nieświadomie popełnił błąd lub padł ofiarą nieuczciwego kontrahenta.

Rewolucja w podatkach i inwestycjach! Sejm przegłosował pakiet deregulacyjny – VAT do 240 tys. zł, łatwiejszy dostęp do kapitału dla MŚP

Sejm uchwalił przełomowy pakiet ustaw deregulacyjnych. Wyższy limit zwolnienia z VAT (do 240 tys. zł), tańszy dostęp do kapitału dla małych firm, koniec obowiązkowego pośrednictwa inwestycyjnego przy ofertach do 1 mln euro i uproszczenia w kontrolach celno-skarbowych – wszystko to z myślą o przedsiębiorcach i podatnikach. Sprawdź, co się zmienia od 2026 roku!

REKLAMA

Sejm zdecydował. Fundamentalna zmiana w ustawie o podatku od spadków i darowizn

Sejm uchwalił właśnie nowelizację ustawy o podatku od spadków i darowizn. Celem nowych regulacji jest ograniczenie obowiązków biurokratycznych m.in. przy sprzedaży rzeczy uzyskanych w drodze spadku.

Fiskus przegrał przez własny błąd. Podatnik uniknął 84 tys. zł podatku, bo urzędnicy nie znali terminu przedawnienia

Fundacja wygrała przed WSA w Gliwicach spór o 84 tys. zł podatku, bo fiskus nie zdążył przed upływem terminu przedawnienia. Kontrola trwała ponad 5 lat, a urzędnicy nie przestrzegali procedur. Sprawa pokazuje, że przepisy podatkowe działają w obie strony – także na korzyść podatnika.

REKLAMA