REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak ująć program Rodzina 500+ w księgach rachunkowych

Dziennik Gazeta Prawna
Największy polski dziennik prawno-gospodarczy
Jak ująć program Rodzina 500+ w księgach rachunkowych
Jak ująć program Rodzina 500+ w księgach rachunkowych
fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Na początku kwietnia 2016 r. rusza program Rodzina 500+. To nie tylko wyzwanie organizacyjne dla organów samorządowych, ale także kwestia, nad którą muszą się poważnie pochylić służby finansowo-księgowe urzędów. Środki z programu Rodzina 500+ są środkami publicznymi i organ odpowiedzialny za ich rozdystrybuowanie musi zadbać o właściwe ujęcie w księgach rachunkowych i sprawozdaniach budżetowych. Zasada ta dotyczy też środków, które będą przeznaczone na obsługę organizacyjną (administracyjną) programu Rodzina 500+.

We własnym zakresie

Organ jednostki samorządu terytorialnego – gminy – otrzymuje z budżetu państwa środki na obsługę programu Rodzina 500+. Te środki może wydatkować na zorganizowanie obsługi administracyjnej, np. zatrudnienie pracowników zajmujących się analizą wniosków i wypłatą świadczeń, zakup sprzętu i oprogramowania czy też wyremontowanie pomieszczeń służących obsłudze mieszkańców w powyższym zakresie. Jest to najpopularniejsza forma, szczególnie w małych gminach, gdzie w obsłudze bierze udział gminny ośrodek pomocy społecznej. [przykłady 1 i 2]

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Jeśli jednostka zdecyduje się na obsługę programu we własnym zakresie, ponoszenie nakładów musi być ujmowane w księgach urzędu gminy (miasta) zgodnie z rozporządzeniem ministra finansów z 5 lipca 2010 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej (t.j. Dz.U. z 2013 r. poz. 289 ze zm.).

Podręcznik instruktażowy do programu „Rodzina 500 plus”

Księgowania związane z ponoszeniem kosztów będą ujmowane na właściwych kontach kosztów według rodzaju i ewentualnie, jeśli urząd prowadzi, także kosztach zespołu 5. Kluczowe będzie przyporządkowanie do właściwych kosztów rodzajowych nakładów ponoszonych na obsługę:

REKLAMA

● koszty zakupu usług remontowych należy ujmować na koncie 402 – Usługi obce,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

● koszty zatrudnienia pracowników będą stanowić w części wynagrodzeń koszty na koncie 404 – Wynagrodzenia, a w zakresie ubezpieczeń społecznych i funduszów obciążających pracodawcę koszty na koncie 405 – Ubezpieczenia społeczne i inne świadczenia,

● drobne wyposażenie, artykuły piśmiennicze, artykuły pomocnicze będą stanowić koszty na koncie 401 – Zużycie materiałów i energii,

● pozostałe nakłady będą kwalifikowane do zapisu na koncie 409 – Pozostałe koszty rodzajowe.

Polecamy: Ustawa o rachunkowości z komentarzem do zmian (książka)

W przypadku zakupu środków trwałych podlegających umorzeniu w czasie ich nabycie nie będzie stanowić kosztu – będą ujmowane na koncie 011 Środki trwałe, a ich amortyzacja będzie obciążała konto 400 Amortyzacja. Natomiast w przypadku zakupu niskocennego sprzętu podlegającego jednorazowemu umorzeniu będzie on ujmowany na koncie 013 Pozostałe środki trwałe. Natomiast jednorazowy odpis amortyzacyjny będzie ujmowany zapisem:

● Wn 401 Zużycie materiałów i energii,

● Ma 072 Umorzenie pozostałych środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych.

Klasyfikacja

Służby finansowo-księgowe muszą oczywiście pamiętać, że dokonanie wydatku związanego z obsługą programu musi być ujmowane zgodnie z rozporządzeniem ministra finansów z 2 marca 2010 r. w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych (t.j. Dz.U. z 2014 r. poz. 1053 ze zm.). W zależności od rodzaju wydatku właściwymi paragrafami będą:

● 401 Wynagrodzenia osobowe pracowników,

● 411 Składki na ubezpieczenia społeczne,

● 412 Składki na Fundusz Pracy,

● 421 Zakup materiałów i wyposażenia,

● 427 Zakup usług remontowych,

● 430 Zakup usług pozostałych,

● 472 Amortyzacja.

©?

Wnioski o świadczenie z programu Rodzina 500+ można składać zarówno internetowo, jak i w wersji papierowej bezpośrednio w gminie.

Wniosek o 500 zł na dziecko także za pośrednictwem banku

Od 1 kwietnia będzie można składać wnioski o to świadczenie za pomocą bankowości elektronicznej i platformy usług elektronicznych ZUS. Jest to najprostszy sposób, ponieważ nie wymaga wychodzenia z domu i odwiedzania urzędu. Do 15 marca list intencyjny w zakresie współpracy przy realizacji programu Rodzina 500+ podpisało już 18 banków. Oprócz tego istnieje sposób tradycyjny, czyli wizyta w gminie i złożenie wniosku w formie papierowej. ©?


Polecamy: Rodzina 500+ (PDF)

PRZYKŁAD 1

Dodatkowe pomieszczenie

Gmina będzie we własnym zakresie, tj. w urzędzie gminy, realizowała wypłaty świadczeń. Konieczne jest przeprowadzenie remontu pomieszczenia oraz zakup dwóch dodatkowych szaf. W planie finansowym uwzględniono te zakupy. Gmina stosuje konto 300. Na podstawie faktur dostosowanie pomieszczeń będzie ujęte następująco:

infoRgrafika

Objaśnienia:

1. Faktura za usługę remontową kwota 1230 zł (1000 zł + 230 zł VAT);

2. Ujęcie faktury kwota 1230 zł;

3. Faktura za materiały budowlane kwota 1476 zł (1200 zł + 276 zł VAT);

4. Ujęcie faktury kwota 1476 zł;

5. Faktura za zakup dwóch szaf na dokumenty – jedna 3000 zł + 690 zł VAT, druga 3800 + 874 zł VAT razem brutto 8364 zł;

6. Ujęcie szaf w ewidencji środków trwałych podlegających jako meble jednorazowemu umorzeniu;

7. Jednorazowy odpis umorzeniowy w kwocie 8364 zł.

VAT niepodlegający odliczeniu w przypadku środków trwałych zgodnie z art. 28 ust. 8 ustawy o rachunkowości zwiększa wartość początkową środka trwałego. ©?

Jak ująć w księgach rachunkowych odprawę emerytalną

PRZYKŁAD 2

W gestii GOPS

Gmina będzie zlecać wypłatę świadczeń gminnemu ośrodkowi pomocy społecznej. W celu realizacji świadczeń podjęto decyzję o wyremontowaniu pomieszczenia GOPS za 1800 zł + 414 zł VAT. W związku z powyższymi zdarzeniami w GOPS zaistnieją następujące operacje gospodarcze:

infoRgrafika

Objaśnienia:

1. Otrzymanie środków z gminy na zakup usługi remontowej kwota 2214 zł;

2. Faktura za remont od firmy budowlano-remontowej kwota 2214 zł;

3. Ujęcie kosztu remontu kwota 2214 zł;

4. Wb zapłata za wykonany remont kwota 2214 zł;

5. Ujęcie wydatku na podstawie sprawozdania budżetowego kwota 2214 zł. ©?

dr Katarzyna Trzpioła

Katedra Finansów i Rachunkowości UW

Podstawa prawna:

- Ustawa z 29 września 1994 r. o rachunkowości (t.j. Dz.U. z 2013 r. poz. 330 ze zm.),

- Ustawa z 11 lutego 2016 r. o pomocy państwa w wychowywaniu dzieci (Dz.U. poz. 195).

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 - Ministerstwo Finansów udostępniło demo (środowisko przedprodukcyjne)

W dniu 15 listopada 2025 r. zostało udostępnione środowisko przedprodukcyjne (Demo) Aplikacji Podatnika KSeF 2.0. Wersja przedprodukcyjna udostępnia funkcje, które będą dostępne w wersji produkcyjnej udostępnionej 1 lutego 2026 r. Działania w wersji przedprodukcyjnej nie niosą ze sobą żadnych skutków prawnych. Ministerstwo Finansów zapewnia wsparcie techniczne dla użytkowników środowiska przedprodukcyjnego pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

Ostatni moment na zmiany! Polityka rachunkowości w obliczu KSeF i nowych przepisów 2026

Rok 2026 przyniesie prawdziwą rewolucję w obszarze rachunkowości i finansów. Wraz z wejściem w życie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przedsiębiorcy będą musieli nie tylko zmienić sposób wystawiania i odbierania faktur, lecz także zaktualizować politykę rachunkowości swoich jednostek.

REKLAMA

Komisja Europejska aktualizuje prognozy dla Polski: niższy wzrost w 2025 r., ale mocne odbicie w 2026 r.

Najnowsza jesienna prognoza makroekonomiczna Komisji Europejskiej dla Polski pokazuje wyraźne korekty dotyczące wzrostu gospodarczego, inflacji, finansów publicznych oraz długu, z podkreśleniem roli inwestycji unijnych i słabnącego tempa ekspansji po 2026 roku.

Kiedy stawki VAT spadną do 22% i 7%? Minister Finansów i Gospodarki wyjaśnia i wskazuje warunki, które muszą być spełnione

Podwyższone o 1 punkt procentowy stawki VAT (23% i 8%) powrócą do poziomu sprzed 1 stycznia 2011 r. (tj. do wysokości 22% i 7%), gdy wydatki na obronność nie przekroczą 3% wartości produktu krajowego brutto - PKB (tj. wyniosą 3% lub mniej PKB). Taką informację przekazał 7 listopada 2025 r. - z upoważnienia Ministra Finansów i Gospodarki - Jarosław Neneman, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów w odpowiedzi na interpelację poselską.

KSeF 2026: Czy przepisy podatkowe mogą zmienić treść umów?

Faktura ustrukturyzowana w rozumieniu ustawy o VAT nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, którego wystawienie i przyjęcie oraz akceptacją rodzi skutki cywilnoprawne. Przymusowe otrzymanie takiego dokumentu za pośrednictwem KSeF nie może rodzić skutków cywilnoprawnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Składki ZUS od zlecenia - poradnik. Co gdy zleceniobiorca ma kilka umów w tym samym czasie? [przykłady obliczeń]

Rynek pracy dynamicznie się zmienia, a elastyczne formy współpracy stają się coraz bardziej popularne. Jedną z najczęściej wybieranych jest umowa zlecenia, szczególnie wśród osób, które chcą dorobić do etatu, prowadzą działalność gospodarczą lub realizują różnorodne projekty w ramach współpracy z firmami i organizacjami. Jakie składki ZUS trzeba płacić od zleceń?

REKLAMA

KRUS do zmiany? Kryzys demograficzny na wsi pogłębia problemy systemu emerytalnego rolników

Depopulacja wsi, starzenie się mieszkańców i malejąca liczba płatników składek prowadzą do coraz większej presji na budżet państwa oraz konieczności pilnej modernizacji systemu KRUS, który – jak podkreślają eksperci – nie odpowiada już realiom współczesnego rolnictwa.

Odroczenie KSeF? Nowa interpelacja poselska jest już w Sejmie

Planowane obowiązkowe uruchomienie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) wywołuje coraz większe napięcia w środowisku przedsiębiorców. Firmy z sektora MŚP alarmują, że system w obecnym kształcie może zagrozić stabilności ich działalności, a eksperci wskazują na liczne braki techniczne i prawne. W obliczu rosnącej presji poseł Bartłomiej Pejo złożył interpelację, domagając się wstrzymania obowiązkowego wdrożenia KSeF i wyjaśnienia ryzyk przez Ministerstwo Finansów.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA