REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ewidencja składników majątku rolniczego

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Krystyna Michaluk

REKLAMA

W przypadku działalności rolniczej istotne znaczenie mają zapasy w postaci m.in. karmy, siana itp. Zgodnie z art. 17 ust. 2 ustawy o rachunkowości możliwe są cztery warianty ewidencji tych składników majątku.

REKLAMA

REKLAMA


Polecamy:
INFORFK Platforma Księgowych i Kadrowych

 

REKLAMA


Aktywa obrotowe w przypadku działalności rolniczej


Pod kątem ustawy o rachunkowości można wyróżnić następujące cztery warianty ewidencji składników majątku rolniczego:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

1) ewidencja ilościowo-wartościowa, gdzie dla każdego aktywa ujmuje się obroty i stany w jednostkach naturalnych i pieniężnych;

2) ewidencja ilościowa, prowadzona wyłącznie w jednostkach naturalnych. Stan na koniec okresu sprawozdawczego wycenia się na podstawie danych rzeczywistych. Jeżeli jednostka jest płatnikiem podatku dochodowego, wyceny należy dokonywać w okresach, gdy następują rozliczenia z budżetem (czyli co miesiąc);

3) ewidencja wartościowa obrotów i stanów towarów oraz opakowań, prowadzona dla handlu detalicznego lub miejsc składowania, gdzie przedmiotem ewidencji są tylko przychody, rozchody i stany całego zapasu;

4) zaliczanie do kosztów wartości materiałów i towarów w momencie zakupu, produktów gotowych w momencie wytworzenia i korygowanie kosztów o wartość stanu tych składników majątku, ustalonego nie później niż na dzień bilansowy.

Jak wykazać aktywa biologiczne w księgach rachunkowych

Działy specjalne produkcji rolnej - kiedy księgi rachunkowe?

Metoda określona w punkcie 4, tj. odpisywanie w koszty w momencie zakupu lub wytworzenia, może być odpowiednia w jednostkach rodzinnych, w których wszystkie czynności wykonują właściciele lub członkowie rodzin, a nie osoby obce zatrudnione do wykonywania określonych czynności. Dotyczyć to może np. nasion, nawozów oraz jaj wylęgowych, kurcząt czy pasz. Ewidencja księgowa przedstawia się następująco:

1. Obciążenie kosztów wartością materiałów w momencie ich zakupu

Wn konto 401 „Zużycie materiałów i energii”

Ma konto 201 „Rozrachunki z dostawcami”

2. Korekta kosztów o wartość materiałów niezużytych, będących w zapasie nie później niż na dzień bilansowy

Wn konto 310 „Materiały do produkcji rolnej”

Ma konto 401 „Koszty zużycia materiałów i energii”

3. Na początek następnego okresu sprawozdawczego ponowne zarachowanie wartości zapasu na dzień bilansowy w koszty zapisem odwrotnym

Wn konto 401 „Koszty zużycia materiałów i energii”

Ma konto 310 „Materiały do produkcji rolnej”

Jak dokonać wyceny bilansowej produktów rolniczych

 

Tabela 3.
Odpisanie bezpośrednio w koszty wartości zapasów

Numer operacji

Treść operacji

Wn

Ma

1

Obciążenie kosztów wartością materiałów w momencie ich zakupu

401 „Koszty zużycia materiałów i energii”

201 „Rozrachunki z dostawcami”

2

Korekta kosztów o wartość materiałów niezużytych, będących w zapasie nie później niż na dzień bilansowy

310 „Materiały do produkcji”

401 „Koszty zużycia materiałów i energii”

3

Na początek następnego okresu sprawozdawczego ponowne zarachowanie wartości zapasu na dzień bilansowy w koszty zapisem odwrotnym

401 „Koszty zużycia materiałów i energii”

310 „Materiały do produkcji”

W celu kontroli i rozliczenia osób zatrudnionych z powierzonego im mienia, w produkcji rolnej najlepiej stosować ewidencję ilościowo-wartościową. Oznacza to, że zapasy materiałów należy ujmować w jednostkach naturalnych i jednocześnie wartościowo w jednostkach pieniężnych, z podziałem na asortymenty, według osób materialnie odpowiedzialnych. Ponadto prowadzona jest ewidencja magazynowa, w jednostkach naturalnych, według takiego podziału na asortymenty jak ewidencja bilansowa. Okresowo dokonuje się spisu z natury i porównuje jego wyniki z danymi wynikającymi z ksiąg. Ma to na celu kontrolę osób materialnie odpowiedzialnych oraz weryfikację stanów księgowych.

Zapraszamy do dyskusji na forum o podatkach

W zakresie obrotu magazynowego materiałów i towarów zastosowanie mają dokumenty przychodowe oraz rozchodowe.

Dokumenty przychodowe to:

• PZ „Przyjęcie towarów/materiałów” (z zewnątrz),

• ZW „Zwrot towarów/materiałów” oraz

• PW „Przyjęcie wewnętrzne”.

Dokumenty rozchodowe to:

• RW „Pobranie towarów/materiałów” (rozchód wewnętrzny).

• WZ „Wydanie towarów/materiałów na zewnątrz”.

Inne dokumenty, które dokumentują obrót magazynowy, to:

• MM „Przesunięcie międzymagazynowe”, protokoły różnic inwentaryzacyjnych, protokoły złomowania, protokoły suszenia i czyszczenia, przeszacowania i zmian cen itp.

Zwierzęta pracujące - ujęcie księgowe i podatkowe

 

PODSTAWA PRAWNA:

• art. 2 ust. 2 ustawy z 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym - Dz.U. z 2006 r. Nr 136, poz. 969; ost.zm. Dz.U. z 2013 r. poz. 660

• art. 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, art. 17 ust. 2, art. 28 ust. 1 pkt 6, ust. 3, art. 31 ust. 2, art. 34 ust. 1 pkt 2, ust. 2 i 5, art. 39 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości - Dz.U. z 2013 r. poz. 330; ost.zm. Dz.U. z 2013 r. poz. 613

• art. 2, 15, 17 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych - Dz.U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397; ost.zm. Dz.U. z 2013 r. poz. 613

• art. 2, 22 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych - Dz.U. z 2012 r. poz. 361; ost.zm. Dz.U. z 2013 r. poz. 888

• § 5 Międzynarodowego Standardu Rachunkowości 41 Rolnictwo

Krystyna Michaluk

biegły rewident

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn Głównego Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Najczęstsze błędy w zarządzaniu finansami firmowymi: co możesz zmienić nawet od jutra

Wielu przedsiębiorców zaczyna swoją działalność z pasją i determinacją, szybko zdobywając pierwszych klientów. Jednak po kilku miesiącach pojawia się rozczarowanie: są przychody, ale brakuje gotówki. To nie przypadek – to efekt powtarzalnych błędów w zarządzaniu finansami, które można wyeliminować, jeśli tylko się je rozpozna i zrozumie.

Decyzja RPP w sprawie stóp procentowych

Rada Polityki Pieniężnej obniżyła w środę stopy procentowe o 25 pkt. bazowych; stopa referencyjna wyniesie 4,5 proc. w skali rocznej. To czwarta obniżka stóp procentowych w tym roku.

Umowy o dzieło mniej popularne. ZUS pokazał statystyki

Umowy o dzieło w Polsce pozostają domeną krótkich zleceń – aż 28 proc. trwa jeden dzień, a najwięcej wykonawców tych umów to osoby w wieku 30–39 lat. Dane ZUS za pierwsze półrocze wskazują na rosnący udział sektorów kreatywnych, takich jak informacja i komunikacja.

Reeksport po nieudanej dostawie – jak prawidłowo postąpić?

Eksport towarów poza Unię Europejską jest procesem wieloetapowym i wymaga zarówno sprawnej logistyki, jak i poprawnego dopełnienia obowiązków celnych oraz podatkowych. Pomimo starannego przygotowania, czasami zdarzają się sytuacje, w których kontrakt handlowy nie zostaje zrealizowany – odbiorca w kraju trzecim z różnych powodów nie przyjmuje przesyłki. W rezultacie towar wraca na teren Unii, co rodzi szereg pytań: jak ująć taki zwrot w dokumentacji? czy trzeba korygować rozliczenia podatkowe? jak ponownie wysłać towar zgodnie z przepisami?

REKLAMA

Księgowość influencerów i twórców internetowych. Rozliczanie: barterów, donejtów, kosztów. Kiedy trzeba zarejestrować działalność?

Jak rozliczać nowoczesne źródła dochodu i jakie wyzwania stoją przed księgowymi obsługującymi branżę kreatywną? Influencerzy i twórcy internetowi przestali być ciekawostką świata popkultury, a stali się pełnoprawnymi przedsiębiorcami. Generują znaczące przychody z reklam, współpracy z markami, sprzedaży własnych produktów czy kursów online. Obsługa księgowa tej specyficznej branży stawia przed biurami rachunkowymi nowe wyzwania. Nietypowe źródła przychodów, różnorodne formy rozliczeń, a także niejednoznaczne interpretacje podatkowe to tylko część tematów, z którymi mierzą się księgowi influencerów. Jak poprawnie rozliczać tę branżę? Na co zwrócić uwagę, by nie narazić klienta na błędy podatkowe?

KSeF w jednostkach budżetowych – wyzwania i szanse. Wywiad z dr Małgorzatą Rzeszutek

Jak wdrożenie KSeF wpłynie na funkcjonowanie jednostek sektora finansów publicznych? Jakie zagrożenia i korzyści niesie cyfrowa rewolucja w fakturowaniu? O tym rozmawiamy z dr Małgorzatą Rzeszutek, doradcą podatkowym i specjalistką w zakresie prawa podatkowego.

Pieniądze dla dziecka: Ile razy można dać bez podatku? Jest jeden kluczowy warunek przy darowiznach

Pieniądze dziecku bez podatku można przekazać wielokrotnie, gdyż nie jest istotne ile razy, ale trzeba uważać, aby po przekroczeniu limitu kwoty wolnej od podatku od darowizn dokonać niezbędnych formalności urzędowych. Sprawdź, jakie aktualnie obowiązują kwoty wolne od podatku.

Skuteczna windykacja: 5 mitów – dlaczego nie warto w nie wierzyć. Terminy przedawnienia roszczeń (branża TSL)

Wśród polskich przedsiębiorców, w tym także w branży TSL (transport, spedycja i logistyka) temat windykacji należności powraca jak bumerang. Z jednej strony przedsiębiorcy zmagają się z chronicznymi zatorami płatniczymi, z drugiej – wciąż krążą liczne stereotypy, które sprawiają, że wiele firm reaguje zbyt późno albo unika działań windykacyjnych. W efekcie przedsiębiorcy narażają się na utratę płynności finansowej i problemy z dalszym rozwojem.

REKLAMA

Podatek od nieruchomości - stawki maksymalne w 2026 roku. 1,25 zł za 1 m2 mieszkania lub domu, 35,53 zł za 1 m2 biura, magazynu, sklepu

Stawki maksymalne podatku od nieruchomości będą w 2026 roku wyższe o ok. 4,5% od obowiązujących w 2025 roku. Przykładowo stawka maksymalna podatku od budynków mieszkalnych i samych mieszkań wyniesie w 2026 roku 1,25 zł od 1 m2 powierzchni użytkowej, a od budynków (także mieszkalnych) używanych do prowadzenia działalności gospodarczej: 35,53 zł za 1 m2 powierzchni użytkowej. Faktyczne stawki podatku od nieruchomości na dany rok ustalają rady gmin w formie uchwały ale stawki te nie mogą być wyższe od maksymalnych stawek określonych przez Ministra Finansów i Gospodarki.

Limit poniżej 10 000 zł - najczęściej zadawane pytania o KSeF

Czy przedsiębiorca z obrotami poniżej 10 tys. zł miesięcznie musi korzystać z KSeF? Jak długo można jeszcze wystawiać faktury papierowe? Ministerstwo Finansów wyjaśnia szczegóły nowych zasad, które wejdą w życie od lutego 2026 roku.

REKLAMA