REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ewidencja składników majątku rolniczego

Krystyna Michaluk

REKLAMA

W przypadku działalności rolniczej istotne znaczenie mają zapasy w postaci m.in. karmy, siana itp. Zgodnie z art. 17 ust. 2 ustawy o rachunkowości możliwe są cztery warianty ewidencji tych składników majątku.

REKLAMA

Autopromocja


Polecamy:
INFORFK Platforma Księgowych i Kadrowych

 


Aktywa obrotowe w przypadku działalności rolniczej


Pod kątem ustawy o rachunkowości można wyróżnić następujące cztery warianty ewidencji składników majątku rolniczego:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

1) ewidencja ilościowo-wartościowa, gdzie dla każdego aktywa ujmuje się obroty i stany w jednostkach naturalnych i pieniężnych;

2) ewidencja ilościowa, prowadzona wyłącznie w jednostkach naturalnych. Stan na koniec okresu sprawozdawczego wycenia się na podstawie danych rzeczywistych. Jeżeli jednostka jest płatnikiem podatku dochodowego, wyceny należy dokonywać w okresach, gdy następują rozliczenia z budżetem (czyli co miesiąc);

3) ewidencja wartościowa obrotów i stanów towarów oraz opakowań, prowadzona dla handlu detalicznego lub miejsc składowania, gdzie przedmiotem ewidencji są tylko przychody, rozchody i stany całego zapasu;

4) zaliczanie do kosztów wartości materiałów i towarów w momencie zakupu, produktów gotowych w momencie wytworzenia i korygowanie kosztów o wartość stanu tych składników majątku, ustalonego nie później niż na dzień bilansowy.

Jak wykazać aktywa biologiczne w księgach rachunkowych

Działy specjalne produkcji rolnej - kiedy księgi rachunkowe?

Metoda określona w punkcie 4, tj. odpisywanie w koszty w momencie zakupu lub wytworzenia, może być odpowiednia w jednostkach rodzinnych, w których wszystkie czynności wykonują właściciele lub członkowie rodzin, a nie osoby obce zatrudnione do wykonywania określonych czynności. Dotyczyć to może np. nasion, nawozów oraz jaj wylęgowych, kurcząt czy pasz. Ewidencja księgowa przedstawia się następująco:

1. Obciążenie kosztów wartością materiałów w momencie ich zakupu

Wn konto 401 „Zużycie materiałów i energii”

Ma konto 201 „Rozrachunki z dostawcami”

2. Korekta kosztów o wartość materiałów niezużytych, będących w zapasie nie później niż na dzień bilansowy

Wn konto 310 „Materiały do produkcji rolnej”

Ma konto 401 „Koszty zużycia materiałów i energii”

3. Na początek następnego okresu sprawozdawczego ponowne zarachowanie wartości zapasu na dzień bilansowy w koszty zapisem odwrotnym

Wn konto 401 „Koszty zużycia materiałów i energii”

Ma konto 310 „Materiały do produkcji rolnej”

Jak dokonać wyceny bilansowej produktów rolniczych

 

Tabela 3.
Odpisanie bezpośrednio w koszty wartości zapasów

Numer operacji

Treść operacji

Wn

Ma

1

Obciążenie kosztów wartością materiałów w momencie ich zakupu

401 „Koszty zużycia materiałów i energii”

201 „Rozrachunki z dostawcami”

2

Korekta kosztów o wartość materiałów niezużytych, będących w zapasie nie później niż na dzień bilansowy

310 „Materiały do produkcji”

401 „Koszty zużycia materiałów i energii”

3

Na początek następnego okresu sprawozdawczego ponowne zarachowanie wartości zapasu na dzień bilansowy w koszty zapisem odwrotnym

401 „Koszty zużycia materiałów i energii”

310 „Materiały do produkcji”

W celu kontroli i rozliczenia osób zatrudnionych z powierzonego im mienia, w produkcji rolnej najlepiej stosować ewidencję ilościowo-wartościową. Oznacza to, że zapasy materiałów należy ujmować w jednostkach naturalnych i jednocześnie wartościowo w jednostkach pieniężnych, z podziałem na asortymenty, według osób materialnie odpowiedzialnych. Ponadto prowadzona jest ewidencja magazynowa, w jednostkach naturalnych, według takiego podziału na asortymenty jak ewidencja bilansowa. Okresowo dokonuje się spisu z natury i porównuje jego wyniki z danymi wynikającymi z ksiąg. Ma to na celu kontrolę osób materialnie odpowiedzialnych oraz weryfikację stanów księgowych.

Zapraszamy do dyskusji na forum o podatkach

W zakresie obrotu magazynowego materiałów i towarów zastosowanie mają dokumenty przychodowe oraz rozchodowe.

Dokumenty przychodowe to:

• PZ „Przyjęcie towarów/materiałów” (z zewnątrz),

• ZW „Zwrot towarów/materiałów” oraz

• PW „Przyjęcie wewnętrzne”.

Dokumenty rozchodowe to:

• RW „Pobranie towarów/materiałów” (rozchód wewnętrzny).

• WZ „Wydanie towarów/materiałów na zewnątrz”.

Inne dokumenty, które dokumentują obrót magazynowy, to:

• MM „Przesunięcie międzymagazynowe”, protokoły różnic inwentaryzacyjnych, protokoły złomowania, protokoły suszenia i czyszczenia, przeszacowania i zmian cen itp.

Zwierzęta pracujące - ujęcie księgowe i podatkowe

 

PODSTAWA PRAWNA:

• art. 2 ust. 2 ustawy z 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym - Dz.U. z 2006 r. Nr 136, poz. 969; ost.zm. Dz.U. z 2013 r. poz. 660

• art. 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, art. 17 ust. 2, art. 28 ust. 1 pkt 6, ust. 3, art. 31 ust. 2, art. 34 ust. 1 pkt 2, ust. 2 i 5, art. 39 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości - Dz.U. z 2013 r. poz. 330; ost.zm. Dz.U. z 2013 r. poz. 613

• art. 2, 15, 17 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych - Dz.U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397; ost.zm. Dz.U. z 2013 r. poz. 613

• art. 2, 22 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych - Dz.U. z 2012 r. poz. 361; ost.zm. Dz.U. z 2013 r. poz. 888

• § 5 Międzynarodowego Standardu Rachunkowości 41 Rolnictwo

Krystyna Michaluk

biegły rewident

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Biuletyn Głównego Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA