REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ewidencja składników majątku rolniczego

Krystyna Michaluk

REKLAMA

W przypadku działalności rolniczej istotne znaczenie mają zapasy w postaci m.in. karmy, siana itp. Zgodnie z art. 17 ust. 2 ustawy o rachunkowości możliwe są cztery warianty ewidencji tych składników majątku.

REKLAMA

REKLAMA


Polecamy:
INFORFK Platforma Księgowych i Kadrowych

 

REKLAMA


Aktywa obrotowe w przypadku działalności rolniczej


Pod kątem ustawy o rachunkowości można wyróżnić następujące cztery warianty ewidencji składników majątku rolniczego:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

1) ewidencja ilościowo-wartościowa, gdzie dla każdego aktywa ujmuje się obroty i stany w jednostkach naturalnych i pieniężnych;

2) ewidencja ilościowa, prowadzona wyłącznie w jednostkach naturalnych. Stan na koniec okresu sprawozdawczego wycenia się na podstawie danych rzeczywistych. Jeżeli jednostka jest płatnikiem podatku dochodowego, wyceny należy dokonywać w okresach, gdy następują rozliczenia z budżetem (czyli co miesiąc);

3) ewidencja wartościowa obrotów i stanów towarów oraz opakowań, prowadzona dla handlu detalicznego lub miejsc składowania, gdzie przedmiotem ewidencji są tylko przychody, rozchody i stany całego zapasu;

4) zaliczanie do kosztów wartości materiałów i towarów w momencie zakupu, produktów gotowych w momencie wytworzenia i korygowanie kosztów o wartość stanu tych składników majątku, ustalonego nie później niż na dzień bilansowy.

Jak wykazać aktywa biologiczne w księgach rachunkowych

Działy specjalne produkcji rolnej - kiedy księgi rachunkowe?

Metoda określona w punkcie 4, tj. odpisywanie w koszty w momencie zakupu lub wytworzenia, może być odpowiednia w jednostkach rodzinnych, w których wszystkie czynności wykonują właściciele lub członkowie rodzin, a nie osoby obce zatrudnione do wykonywania określonych czynności. Dotyczyć to może np. nasion, nawozów oraz jaj wylęgowych, kurcząt czy pasz. Ewidencja księgowa przedstawia się następująco:

1. Obciążenie kosztów wartością materiałów w momencie ich zakupu

Wn konto 401 „Zużycie materiałów i energii”

Ma konto 201 „Rozrachunki z dostawcami”

2. Korekta kosztów o wartość materiałów niezużytych, będących w zapasie nie później niż na dzień bilansowy

Wn konto 310 „Materiały do produkcji rolnej”

Ma konto 401 „Koszty zużycia materiałów i energii”

3. Na początek następnego okresu sprawozdawczego ponowne zarachowanie wartości zapasu na dzień bilansowy w koszty zapisem odwrotnym

Wn konto 401 „Koszty zużycia materiałów i energii”

Ma konto 310 „Materiały do produkcji rolnej”

Jak dokonać wyceny bilansowej produktów rolniczych

 

Tabela 3.
Odpisanie bezpośrednio w koszty wartości zapasów

Numer operacji

Treść operacji

Wn

Ma

1

Obciążenie kosztów wartością materiałów w momencie ich zakupu

401 „Koszty zużycia materiałów i energii”

201 „Rozrachunki z dostawcami”

2

Korekta kosztów o wartość materiałów niezużytych, będących w zapasie nie później niż na dzień bilansowy

310 „Materiały do produkcji”

401 „Koszty zużycia materiałów i energii”

3

Na początek następnego okresu sprawozdawczego ponowne zarachowanie wartości zapasu na dzień bilansowy w koszty zapisem odwrotnym

401 „Koszty zużycia materiałów i energii”

310 „Materiały do produkcji”

W celu kontroli i rozliczenia osób zatrudnionych z powierzonego im mienia, w produkcji rolnej najlepiej stosować ewidencję ilościowo-wartościową. Oznacza to, że zapasy materiałów należy ujmować w jednostkach naturalnych i jednocześnie wartościowo w jednostkach pieniężnych, z podziałem na asortymenty, według osób materialnie odpowiedzialnych. Ponadto prowadzona jest ewidencja magazynowa, w jednostkach naturalnych, według takiego podziału na asortymenty jak ewidencja bilansowa. Okresowo dokonuje się spisu z natury i porównuje jego wyniki z danymi wynikającymi z ksiąg. Ma to na celu kontrolę osób materialnie odpowiedzialnych oraz weryfikację stanów księgowych.

Zapraszamy do dyskusji na forum o podatkach

W zakresie obrotu magazynowego materiałów i towarów zastosowanie mają dokumenty przychodowe oraz rozchodowe.

Dokumenty przychodowe to:

• PZ „Przyjęcie towarów/materiałów” (z zewnątrz),

• ZW „Zwrot towarów/materiałów” oraz

• PW „Przyjęcie wewnętrzne”.

Dokumenty rozchodowe to:

• RW „Pobranie towarów/materiałów” (rozchód wewnętrzny).

• WZ „Wydanie towarów/materiałów na zewnątrz”.

Inne dokumenty, które dokumentują obrót magazynowy, to:

• MM „Przesunięcie międzymagazynowe”, protokoły różnic inwentaryzacyjnych, protokoły złomowania, protokoły suszenia i czyszczenia, przeszacowania i zmian cen itp.

Zwierzęta pracujące - ujęcie księgowe i podatkowe

 

PODSTAWA PRAWNA:

• art. 2 ust. 2 ustawy z 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym - Dz.U. z 2006 r. Nr 136, poz. 969; ost.zm. Dz.U. z 2013 r. poz. 660

• art. 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, art. 17 ust. 2, art. 28 ust. 1 pkt 6, ust. 3, art. 31 ust. 2, art. 34 ust. 1 pkt 2, ust. 2 i 5, art. 39 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości - Dz.U. z 2013 r. poz. 330; ost.zm. Dz.U. z 2013 r. poz. 613

• art. 2, 15, 17 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych - Dz.U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397; ost.zm. Dz.U. z 2013 r. poz. 613

• art. 2, 22 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych - Dz.U. z 2012 r. poz. 361; ost.zm. Dz.U. z 2013 r. poz. 888

• § 5 Międzynarodowego Standardu Rachunkowości 41 Rolnictwo

Krystyna Michaluk

biegły rewident

Źródło: Biuletyn Głównego Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
KSeF 2.0 sprawdzi tylko techniczną poprawność faktury. Merytoryczna weryfikacja faktur kosztowych obowiązkiem podatnika i księgowego

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to rewolucja – uporządkowany format, centralizacja danych i automatyzacja obiegu dokumentów bez wątpienia usprawniają pracę. Jednak jedna rzecz pozostaje niezmienna – odpowiedzialność za prawidłowość faktur i ich wpływ na rozliczenia podatkowe. Dlatego należy mieć na uwadze, że KSeF nie zwalnia z czujności w zakresie weryfikacji zdarzeń gospodarczych udokumentowanych za jego pośrednictwem.

Nieprecyzyjne przepisy dot. KSeF. Czy od lutego 2026 r. będziemy dwa razy fakturować tę samą sprzedaż?

Od 1 lutego 2026 r. obowiązek wystawiania faktur w KSeF obejmie podatników VAT, którzy w 2024 r. osiągnęli sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Ale od 1 lutego 2026 r. wszyscy podatnicy będą musieli odbierać faktury przy użyciu KSeF. Profesor Witold Modzelewski zwraca uwagę na nieprecyzyjną treść art. 106nda ust. 16 ustawy o VAT i kwestię treści faktur elektronicznych o których mowa w art. 106nda, 106nf i 106nh ustawy o VAT.

Koniec podatkowego eldorado dla tysięcy przedsiębiorców? Rząd szykuje rewolucję, która drastycznie uderzy w portfele najlepiej zarabiających specjalistów już niebawem

Przez lata była to jedna z najatrakcyjniejszych form opodatkowania w Polsce, pozwalająca na legalne płacenie zaledwie 5% podatku dochodowego. Tysiące specjalistów, zwłaszcza z prężnie rozwijającej się branży nowych technologii, oparło na niej swoje finanse, budując przewagę konkurencyjną na rynku. Teraz jednak Ministerstwo Finansów mówi stanowcze "dość". Na horyzoncie pojawił się projekt zmian, który ma wywrócić obecny porządek do góry nogami i uszczelnić system w sposób, który wielu uzna za drastyczny. Czy popularna preferencja podatkowa stanie się wkrótce dostępna wyłącznie dla dużych graczy, a mali przedsiębiorcy i freelancerzy zostaną na lodzie z koniecznością płacenia znacznie wyższych danin? Sprawdź, co kryje się w nowych przepisach i czy jesteś na liście zagrożonych.

Ta ulga podatkowa przysługuje milionom Polaków. Większość nie wie, że może odliczyć nawet 840 zł

Polskie prawo podatkowe przewiduje ulgę, z której może skorzystać mnóstwo osób. Problem w tym, że wielu uprawnionych nie ma pojęcia o jej istnieniu lub nie wie, jak ją rozliczyć. Chodzi o odliczenie, które pozwala zmniejszyć podstawę opodatkowania nawet o 840 zł rocznie. Sprawdź, czy jesteś w gronie osób, które mogą odzyskać część zapłaconego podatku.

REKLAMA

Staking kryptowalut a PIT – kiedy naprawdę trzeba zapłacić podatek?

Rozliczenia w przypadku walut wirtualnych to zawsze dość dyskusyjna kwestia. W ostatnim czasie Fiskus zauważalnie przyjął pewne standardy i można mieć coraz mniej wątpliwości, w jaki sposób regulować swoje zobowiązania wobec organów. Niektóre obszary nadal jednak mogą budzić pewne wątpliwości. Gdy ktoś pyta, czy od stakingu kryptowalut trzeba zapłacić PIT, chodzi mu o jedną rzecz. Jaką? Konkretnie o to, czy samo pojawienie się nagrody na portfelu jest traktowane jak przychód. W polskich realiach to naprawdę istotne, bo staking potrafi generować dziesiątki drobnych wypłat w ciągu miesiąca. Jeśli każda z nich miałaby tworzyć przychód, posiadać miałby obowiązek codziennie wyceniać tokeny, a roczne zeznanie zmieniłoby się w coś bardzo trudnego do przeliczenia i wykazania.

Jak rozliczyć podatkowo prezenty świąteczne dla pracowników: VAT i CIT

Okres świąteczny to doskonała okazja, by podziękować pracownikom za ich zaangażowanie i całoroczny wysiłek. Wielu pracodawców decyduje się w tym czasie na wręczenie prezentów od klasycznych upominków po popularne bony podarunkowe. Warto jednak pamiętać, że gest wdzięczności wiąże się również z pewnymi obowiązkami podatkowymi, zwłaszcza w kontekście VAT i CIT.

Podatek węglowy (CBAM) od 2026 roku - jakie skutki finansowe dla Polski [raport]

Jakie skutki - dla UE i Polski - będzie miał tzw. podatek węglowy, czyli mechanizm dostosowywania cen na granicach z uwzględnieniem emisji CO₂ (Carbon Border Adjustment Mechanism - skrót: CBAM). W najnowszym raporcie Centrum Analiz Klimatyczno-Energetycznych (CAKE) i Krajowego Ośrodka Bilansowania i Zarządzania Emisjami (KOBiZE) przedstawione są szczegółowe scenariusze dotyczące wysokości przychodów z CBAM dla Unii Europejskiej oraz Polski w latach 2030 i 2035, uwzględniając różne ścieżki cenowe poza UE oraz potencjalne kierunki rozszerzania zakresu CBAM. Analiza pokazuje, w jaki sposób mechanizm ten stopniowo zyskuje na znaczeniu jako nowe źródło zasobów własnych UE.

Nawet 36000 zł rocznie odliczenia od podatku - nowa ulga za 2025 rok, pierwsze odliczenie w 2026 roku

Już od bieżącego 2025 roku przedsiębiorcy zyskali nowe narzędzie optymalizacji podatkowej. Ustawodawca wprowadził do systemu podatkowego możliwość pomniejszenia podstawy opodatkowania w związku z zatrudnianiem szczególnej grupy pracowników. Poniżej kompleksowe omówienie tej preferencji wraz ze szczegółowymi zasadami jej rozliczania. Ulga będzie dostępna także w 2026 roku.

REKLAMA

Czy podatek od pustostanów jest zgodny z prawem? Czy gmina może stosować do niezamieszkałego mieszkania wyższą stawkę podatku od nieruchomości?

W Polsce coraz częściej zwraca się uwagę na sytuację, w której mieszkania lub domy pozostają dłuższy czas puste, niezamieszkałe, niesprzedane albo niewynajmowane. W warunkach mocno napiętego rynku mieszkaniowego budzi to poważne pytania o gospodarowanie zasobem mieszkań i o sprawiedliwość obciążeń podatkowych. Właściciele, którzy kupują lokale jako inwestycję, nie wprowadzają ich na rynek najmu ani nie przeznaczają do zamieszkania, lecz trzymają je w nadziei na wzrost wartości. Samorządy coraz częściej zastanawiają się, czy nie powinno się wprowadzić narzędzi fiskalnych, które skłoniłyby właścicieli do aktywnego wykorzystania nieruchomości albo poniesienia wyższego podatku.

To workflow, a nie KSeF, ochroni firmę przed błędami i próbami oszustw. Jak prawidłowo zorganizować pracę i obieg dokumentów w firmie od lutego 2026 roku?

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to jedna z największych zmian w polskim systemie podatkowym od lat. KSeF nie jest kolejnym kanałem przesyłania faktur, ale całkowicie nowym modelem ich funkcjonowania: od wystawienia, przez doręczenie, aż po obieg i archiwizację.W praktyce oznacza to, że organizacje, które chcą przejść tę zmianę sprawnie i bez chaosu, muszą uporządkować workflow – czyli sposób, w jaki faktura wędruje przez firmę. Z doświadczeń AMODIT wynika, że firmy, które zaczynają od uporządkowania procesów, znacznie szybciej adaptują się do realiów KSeF i popełniają mniej błędów. Poniżej przedstawiamy najważniejsze obszary, które powinny zostać uwzględnione.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA