REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ewidencja składników majątku rolniczego

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Krystyna Michaluk

REKLAMA

W przypadku działalności rolniczej istotne znaczenie mają zapasy w postaci m.in. karmy, siana itp. Zgodnie z art. 17 ust. 2 ustawy o rachunkowości możliwe są cztery warianty ewidencji tych składników majątku.

REKLAMA

REKLAMA


Polecamy:
INFORFK Platforma Księgowych i Kadrowych

 

REKLAMA


Aktywa obrotowe w przypadku działalności rolniczej


Pod kątem ustawy o rachunkowości można wyróżnić następujące cztery warianty ewidencji składników majątku rolniczego:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

1) ewidencja ilościowo-wartościowa, gdzie dla każdego aktywa ujmuje się obroty i stany w jednostkach naturalnych i pieniężnych;

2) ewidencja ilościowa, prowadzona wyłącznie w jednostkach naturalnych. Stan na koniec okresu sprawozdawczego wycenia się na podstawie danych rzeczywistych. Jeżeli jednostka jest płatnikiem podatku dochodowego, wyceny należy dokonywać w okresach, gdy następują rozliczenia z budżetem (czyli co miesiąc);

3) ewidencja wartościowa obrotów i stanów towarów oraz opakowań, prowadzona dla handlu detalicznego lub miejsc składowania, gdzie przedmiotem ewidencji są tylko przychody, rozchody i stany całego zapasu;

4) zaliczanie do kosztów wartości materiałów i towarów w momencie zakupu, produktów gotowych w momencie wytworzenia i korygowanie kosztów o wartość stanu tych składników majątku, ustalonego nie później niż na dzień bilansowy.

Jak wykazać aktywa biologiczne w księgach rachunkowych

Działy specjalne produkcji rolnej - kiedy księgi rachunkowe?

Metoda określona w punkcie 4, tj. odpisywanie w koszty w momencie zakupu lub wytworzenia, może być odpowiednia w jednostkach rodzinnych, w których wszystkie czynności wykonują właściciele lub członkowie rodzin, a nie osoby obce zatrudnione do wykonywania określonych czynności. Dotyczyć to może np. nasion, nawozów oraz jaj wylęgowych, kurcząt czy pasz. Ewidencja księgowa przedstawia się następująco:

1. Obciążenie kosztów wartością materiałów w momencie ich zakupu

Wn konto 401 „Zużycie materiałów i energii”

Ma konto 201 „Rozrachunki z dostawcami”

2. Korekta kosztów o wartość materiałów niezużytych, będących w zapasie nie później niż na dzień bilansowy

Wn konto 310 „Materiały do produkcji rolnej”

Ma konto 401 „Koszty zużycia materiałów i energii”

3. Na początek następnego okresu sprawozdawczego ponowne zarachowanie wartości zapasu na dzień bilansowy w koszty zapisem odwrotnym

Wn konto 401 „Koszty zużycia materiałów i energii”

Ma konto 310 „Materiały do produkcji rolnej”

Jak dokonać wyceny bilansowej produktów rolniczych

 

Tabela 3.
Odpisanie bezpośrednio w koszty wartości zapasów

Numer operacji

Treść operacji

Wn

Ma

1

Obciążenie kosztów wartością materiałów w momencie ich zakupu

401 „Koszty zużycia materiałów i energii”

201 „Rozrachunki z dostawcami”

2

Korekta kosztów o wartość materiałów niezużytych, będących w zapasie nie później niż na dzień bilansowy

310 „Materiały do produkcji”

401 „Koszty zużycia materiałów i energii”

3

Na początek następnego okresu sprawozdawczego ponowne zarachowanie wartości zapasu na dzień bilansowy w koszty zapisem odwrotnym

401 „Koszty zużycia materiałów i energii”

310 „Materiały do produkcji”

W celu kontroli i rozliczenia osób zatrudnionych z powierzonego im mienia, w produkcji rolnej najlepiej stosować ewidencję ilościowo-wartościową. Oznacza to, że zapasy materiałów należy ujmować w jednostkach naturalnych i jednocześnie wartościowo w jednostkach pieniężnych, z podziałem na asortymenty, według osób materialnie odpowiedzialnych. Ponadto prowadzona jest ewidencja magazynowa, w jednostkach naturalnych, według takiego podziału na asortymenty jak ewidencja bilansowa. Okresowo dokonuje się spisu z natury i porównuje jego wyniki z danymi wynikającymi z ksiąg. Ma to na celu kontrolę osób materialnie odpowiedzialnych oraz weryfikację stanów księgowych.

Zapraszamy do dyskusji na forum o podatkach

W zakresie obrotu magazynowego materiałów i towarów zastosowanie mają dokumenty przychodowe oraz rozchodowe.

Dokumenty przychodowe to:

• PZ „Przyjęcie towarów/materiałów” (z zewnątrz),

• ZW „Zwrot towarów/materiałów” oraz

• PW „Przyjęcie wewnętrzne”.

Dokumenty rozchodowe to:

• RW „Pobranie towarów/materiałów” (rozchód wewnętrzny).

• WZ „Wydanie towarów/materiałów na zewnątrz”.

Inne dokumenty, które dokumentują obrót magazynowy, to:

• MM „Przesunięcie międzymagazynowe”, protokoły różnic inwentaryzacyjnych, protokoły złomowania, protokoły suszenia i czyszczenia, przeszacowania i zmian cen itp.

Zwierzęta pracujące - ujęcie księgowe i podatkowe

 

PODSTAWA PRAWNA:

• art. 2 ust. 2 ustawy z 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym - Dz.U. z 2006 r. Nr 136, poz. 969; ost.zm. Dz.U. z 2013 r. poz. 660

• art. 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, art. 17 ust. 2, art. 28 ust. 1 pkt 6, ust. 3, art. 31 ust. 2, art. 34 ust. 1 pkt 2, ust. 2 i 5, art. 39 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości - Dz.U. z 2013 r. poz. 330; ost.zm. Dz.U. z 2013 r. poz. 613

• art. 2, 15, 17 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych - Dz.U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397; ost.zm. Dz.U. z 2013 r. poz. 613

• art. 2, 22 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych - Dz.U. z 2012 r. poz. 361; ost.zm. Dz.U. z 2013 r. poz. 888

• § 5 Międzynarodowego Standardu Rachunkowości 41 Rolnictwo

Krystyna Michaluk

biegły rewident

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn Głównego Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Samofakturowanie w KSeF – jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces?

Samofakturowanie pozwala nabywcy wystawiać faktury w imieniu sprzedawcy, zgodnie z obowiązującymi przepisami. Dowiedz się, jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces w systemie KSeF.

SmartKSeF – jak bezpiecznie wystawiać e-faktury

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) zmienia sposób dokumentowania transakcji w Polsce. Od 2026 r. e-faktura stanie się obowiązkowa, a przedsiębiorcy muszą przygotować się na różne scenariusze działania systemu. W praktyce oznacza to, że kluczowe staje się korzystanie z rozwiązań, które automatyzują proces i minimalizują ryzyka. Jednym z nich jest SmartKSeF – narzędzie wspierające firmy w bezpiecznym i zgodnym z prawem wystawianiu faktur ustrukturyzowanych.

Integracja KSeF z PEF, czyli faktury w zamówieniach publicznych. Wyjaśnienia MF

Od 1 lutego 2026 r. wchodzi w życie pełna integracja Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) z Platformą Elektronicznego Fakturowania (PEF). Zmiany te obejmą m.in. zamówienia publiczne, a także relacje B2G (Business-to-Government). Oznacza to, że przedsiębiorcy realizujący kontrakty z administracją publiczną będą zobowiązani do wystawiania faktur ustrukturyzowanych w KSeF. Ministerstwo Finansów w Podręczniku KSeF 2.0 wyjaśnia, jakie zasady będą obowiązywać i jakie rodzaje faktur z PEF będą przyjmowane w KSeF.

Testy otwarte API KSeF 2.0 właśnie ruszyły – sprawdź, co zmienia się w systemie e-Faktur, dlaczego integracja jest konieczna i jakie etapy czekają podatników w najbliższych miesiącach

30 września Ministerstwo Finansów uruchomiło testy otwarte API KSeF 2.0, które pozwalają sprawdzić, jak systemy finansowo-księgowe współpracują z nową wersją Krajowego Systemu e-Faktur. To kluczowy etap przygotowań do obowiązkowego wdrożenia KSeF 2.0, który już od lutego 2025 roku stanie się codziennością przedsiębiorców i księgowych.

REKLAMA

Miliony do odzyskania! Spółki Skarbu Państwa mogą uniknąć podatku PCC dzięki zasadzie stand-still

Wyrok WSA w Gdańsku otwiera drogę spółkom pośrednio kontrolowanym przez Skarb Państwa do zwolnienia z podatku od czynności cywilnoprawnych przy strategicznych operacjach kapitałowych. Choć decyzja nie jest jeszcze prawomocna, firmy mogą liczyć na milionowe oszczędności i odzyskanie wcześniej pobranych podatków.

Rezerwa na zaległe urlopy pracowników - koszt, który może zaskoczyć na zamknięciu roku

Zaległe dni urlopowe stanowią realne i narastające ryzyko finansowe dla firm — szczególnie w sektorze MŚP. W mniejszych przedsiębiorstwach, gdzie często brakuje dedykowanych działów HR czy zespołów płacowych, łatwiej o kumulację niewykorzystanych dni. Z mojego doświadczenia jako CFO na godziny wynika, że problem jest niedoszacowany. Firmy często nie uświadamiają sobie skali zobowiązania. - tłumaczy Marta Kobińska, CEO Create the Flow, dyrektor finansowa, CFO na godziny.

Tryb awaryjny w KSeF – jak działa i kiedy z niego skorzystać?

Obowiązkowy KSeF od 2026 r. budzi emocje, a jedną z najczęściej zadawanych obaw jest: co stanie się, gdy system po prostu przestanie działać?Odpowiedzią ustawodawcy jest tryb awaryjny. Jest to rozwiązanie, które ma zabezpieczyć przedsiębiorców przed paraliżem działalności w razie oficjalnie ogłoszonej awarii KSeF.

Ruszyły masowe kontrole kart lunchowych. Co sprawdza ZUS?

Karty lunchowe od kilku lat są jednym z najczęściej wybieranych pozapłacowych benefitów pracowniczych. Do września 2023 r. karty mogły być wykorzystywane wyłącznie w restauracjach i innych punktach gastronomicznych. Od tego momentu ich popularność dodatkowo wzrosła – z uwagi na możliwość korzystania z nich również w sklepach spożywczych i supermarketach. Ta zmiana, choć dla pracowników korzystna, wywołała lawinę kontroli Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, który coraz uważniej przygląda się temu, w jaki sposób firmy stosują zwolnienie ze składek.

REKLAMA

30.09.2025: ważny dzień dla KSeF - Krajowego Systemu eFaktur. Ministerstwo Finansów udostępnia testową wersję systemu

30 września Ministerstwo Finansów udostępnia testową wersję Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF 2.0). To sygnał dla firm, że czas intensywnych przygotowań właśnie się rozpoczął. Jak ten czas na testowanie należy optymalnie wykorzystać?

Rewolucja nie mniej ważna niż KSeF. Nowy obowiązek dla firm sektora MŚP

Cyfryzacja rozliczeń podatkowych w Polsce wchodzi w kolejny etap. Podczas gdy uwaga przedsiębiorców skupia się dziś na KSeF, równie istotna zmiana dotknie ich jeszcze wcześniej. Od 1 stycznia 2026 roku prowadzenie KPiR możliwe będzie wyłącznie w formie cyfrowej. MF przekonuje, że to krok w stronę uproszczenia, automatyzacji oraz zwiększenia transparentności biznesu. Dla sektora MŚP oznacza on również nowe formalności, konieczność inwestycji w systemy IT oraz kary za nieterminowe raporty.

REKLAMA