REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zakup produktów rolnych na faktury VAT RR

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Irena Pazio

REKLAMA

Dokonujemy od rolników zakupu produktów rolnych na faktury VAT RR. Najczęściej zapłata odbywa się gotówką, ponieważ rolnicy nie posiadają kont bankowych. Jak należy ująć w księgach rachunkowych taki zakup? Czy w związku z tym zryczałtowana kwota VAT niepodlegająca odliczeniu zwiększa wartość nabytych produktów, czy VAT ten należy księgować jako niepodlegający odliczeniu, ale stanowiący koszt uzyskania przychodu?

Polecamy: Samochód po zmianach od 1 kwietnia 2014 - multipakiet

REKLAMA

Autopromocja


Jak rozliczyć niepodlegający odliczeniu VAT z faktury VAT RR


RADA

Kwota zryczałtowanego zwrotu podatku jest częścią zapłaconej przez przedsiębiorcę ceny za produkty rolne - zatem ewidencyjnie zwiększa wartość produktu rolnego. Według organów podatkowych nieodliczonego VAT z faktury VAT RR w związku z zapłatą gotówkową jednostka nie będzie mogła zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów. Szczegóły wraz z ewidencją - w uzasadnieniu.

UZASADNIENIE

Nabywcy produktów rolnych od rolników ryczałtowych (jeśli są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni) są zobowiązani do samodzielnego naliczenia podatku od towarów i usług. Faktury dokumentujące te transakcje (faktury VAT RR) są bowiem wystawiane przez nabywcę towaru, a nie przez jego sprzedawcę (rolnika ryczałtowego).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przykładowy wzór takiej faktury można znaleźć na stronie internetowej „MONITORA księgowego” (www.mk.infor.pl) w zakładce Aktywne druki.

Zapisz się na nasz newsletter

Dowody księgowe dokumentujące zakup od rolników ryczałtowych

Ustawa o VAT wskazuje (art. 115), że rolnikowi ryczałtowemu przysługuje zryczałtowany zwrot podatku z tytułu nabywania niektórych środków produkcji dla rolnictwa opodatkowanych VAT. Kwota zryczałtowanego zwrotu podatku (7% kwoty należnej z tytułu dostawy produktów rolnych pomniejszonej o kwotę zryczałtowanego zwrotu podatku) jest wypłacana rolnikowi przez nabywcę produktów rolnych. Podatek ten - co do zasady - staje się dla nabywcy podatkiem podlegającym odliczeniu. Zryczałtowany VAT zawarty na fakturze podlega odliczeniu, jednak wyłącznie po spełnieniu przez nabywcę określonych w art. 116 ustawy o VAT warunków, tj.:

• nabycie produktów rolnych jest związane z dostawą opodatkowaną,

REKLAMA

• zapłata należności za produkty rolne, obejmująca również kwotę zryczałtowanego zwrotu podatku, nastąpiła na rachunek bankowy rolnika ryczałtowego nie później niż 14. dnia, licząc od dnia zakupu, z wyjątkiem przypadku gdy rolnik zawarł umowę z podmiotem nabywającym produkty rolne określającą dłuższy termin płatności,

• w dokumencie stwierdzającym dokonanie zapłaty należności za produkty rolne zostaną podane numer i data wystawienia faktury potwierdzającej nabycie tych produktów albo na fakturze potwierdzającej zakup produktów rolnych podano dane identyfikacyjne dokumentu stwierdzającego dokonanie zapłaty.

W rozpatrywanym przypadku nabywca nie ma prawa do odliczenia VAT. Zapłata nastąpiła bowiem nie na rachunek bankowy rolnika (przelewem bankowym), ale została uregulowana gotówką (tj. nie został spełniony drugi z wymienionych warunków uprawniających do odliczenia VAT wykazanego na fakturze VAT RR).

Polecamy: Samochód w firmie - zmiany od 1 kwietnia 2014


Czy niepodlegający odliczeniu zryczałtowany VAT jest kosztem uzyskania przychodów

REKLAMA


Kwota zryczałtowanego zwrotu podatku jest częścią zapłaconej przez przedsiębiorcę ceny za produkty rolne. Zatem wydawać by się mogło, że jeżeli zakup produktów rolnych od rolnika ryczałtowego ma związek z osiąganiem przez przedsiębiorcę przychodów, to kwota zryczałtowanego zwrotu podatku ujęta w kwocie nabycia brutto produktu rolnego powinna stanowić koszt podatkowy. Taką interpretację przepisów można było spotkać jeszcze w 2010 r. (np. interpretacja o sygn. US.PB-1/415-12/05, czy też IP-PB3-423-59/08-3/GJ).

Obecnie jednak urzędy podatkowe prezentują jednolite stanowisko, które odmawia zaliczania nieodliczonego VAT z faktury RR do kosztów uzyskania przychodów. Przykładem jest interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z 31 stycznia 2014 r. (sygn. IPTPB1/415-685/13-4/DS.). Stwierdza się w niej:

(...) w sytuacji, w której Wnioskodawczyni nie przysługuje prawo do zwiększenia kwoty podatku naliczonego o zryczałtowany zwrot podatku od nabywanych produktów rolnych od rolnika ryczałtowego, w związku z niedopełnieniem obowiązków wynikających z przepisów ustawy o podatku od towarów i usług poprzez niespełnienie warunku sposobu zapłaty należności z faktury VAT RR w formie przelewu i uiszczenie jej w formie gotówki, to nieodliczony podatek od towarów i usług, stosownie do art. 23 ust. 1 pkt 43 tiret drugi ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, nie stanowi kosztu uzyskania przychodów.

Zapraszamy na forum o Rachunkowości

 

Podstawą takiego rozumienia przepisów przez organy podatkowe jest teza, że podatnik sam (niejako na własne życzenie) utracił uprawnienie do obniżenia kwoty podatku należnego na skutek niedochowania rygorów wynikających z przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (tj. mógł zapłacić na rachunek bankowy rolnika, a zdecydował się zapłacić gotówką). Skoro nabywcy, co do zasady, przysługiwało prawo do odliczenia VAT (gdyby zapłacił na rachunek bankowy) i z prawa tego nie skorzystał, to racjonalne jest wyłączenie tego podatku uiszczonego przy nabyciu produktu rolnego z kategorii kosztów uzyskania przychodów. Kosztem uzyskania przychodu będzie zatem jedynie wartość netto zakupionego produktu rolnego (patrz przykład).


Jak ująć w księgach rachunkowych fakturę VAT RR uregulowaną gotówką


Niemożność odliczenia VAT powoduje, że zgodnie z art. 28 ust. 2 ustawy o rachunkowości kwota tego podatku zwiększy cenę nabycia (zakupu) zakupionego produktu rolnego. W związku z tym w księgach rachunkowych zakupiony produkt rolny zostanie przyjęty do magazynu w cenie brutto (uwzględniającej niepodlegający odliczeniu zryczałtowany VAT). W przypadku gdy jednostka stosuje metodę odpisywania zakupionych materiałów (towarów) bezpośrednio w koszty, to niepodlegający odliczeniu VAT obciąży koszty podstawowej działalności operacyjnej jako element kosztu zużycia materiałów i energii lub konta podatków i opłat (w zależności od stosowanych rozwiązań w zakładowym planie kont).

Jak dokonać wyceny bilansowej produktów rolniczych


PRZYKŁAD

Jednostka (czynny podatnik VAT) kupiła za gotówkę od rolnika ryczałtowego produkty rolne. Została wystawiona faktura VAT RR, w której:

• wartość netto zakupionych produktów rolnych 600 zł

• kwota zryczałtowanego zwrotu VAT (600 zł x 7%) 42 zł

• kwota brutto faktury 642 zł

Zgodnie z art. 3 ust. 3 pkt 6 lit. a ustawy o funduszach promocji produktów rolno-spożywczych z 22 maja 2009 r. jednostka naliczyła wpłatę na odpowiedni fundusz promocji w wysokości 0,1% wartości netto nabytych produktów, tj. 1 zł (600 zł x 0,1% zaokrąglone do pełnych złotych, gdyż fundusze promocji zaokrągla się zgodnie z art. 63 § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa, tj. końcówki kwot wynoszące mniej niż 50 groszy pomija się, a końcówki kwot wynoszące 50 i więcej groszy podwyższa się do pełnych złotych).

Ewidencja księgowa

1. Faktura VAT RR - kwota brutto

Wn konto 300 „Rozliczenie zakupu” 642 zł

Ma konto 201 „Rozrachunki z dostawcami” 642 zł

2. PZ - przyjęcie produktów rolnych do magazynu (kwota z VAT niepodlegającym odliczeniu)

Wn konto 310 „Materiały” 642 zł

Ma konto 300 „Rozliczenie zakupu” 642 zł

W momencie zużycia zakupionych produktów rolnych jednostka zaliczy do kosztów uzyskania przychodów kwotę 600 zł, zaś podatek naliczony niepodlegający odliczeniu w kwocie 42 zł nie będzie mógł być uznany za koszt uzyskania przychodów.

3. PK - naliczenie i pobranie od rolnika ryczałtowego wpłaty na fundusz promocji

Wn konto 201 „Rozrachunki z dostawcami” 1 zł

Ma konto 240 „Pozostałe rozrachunki - z Agencją Rynku Rolnego” 1 zł

4. KW - zapłata gotówką rolnikowi ryczałtowemu (pomniejszona o wpłatę na fundusz promocji)

Wn konto 201 „Rozrachunki z dostawcami” 641 zł

Ma konto 100 „Kasa” 641 zł

PODSTAWA PRAWNA:

• art. 28 ust. 2 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości - j.t. Dz.U. z 2013 r., poz. 330; ost.zm. Dz.U. z 2013 r., poz. 613

• art. 115 i 116 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - j.t. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054; ost.zm. Dz.U. z 2014 r., poz. 312

• art. 23 ust. 1 pkt 43 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych - j.t. Dz.U. z 2012 r., poz. 361; ost.zm. Dz.U. z 2014 r., poz. 312

• art. 63 § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa - j.t. Dz.U. z 2012 r., poz. 749; ost.zm. Dz.U. z 2014 r., poz. 183

Irena Pazio

główna księgowa, praktyk, posiada certyfikat Ministra Finansów uprawniający do usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych

CZYTAJ TAKŻE

„Czy można wystawiać zbiorczą fakturę VAT RR” - Mk nr 2/2012.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

REKLAMA

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zmiany w zamówieniach publicznych od 2026 r. Wyższy próg stosowania Prawa zamówień publicznych i jego skutki dla zamawiających i wykonawców

W ostatnich dniach maja br Rada Ministrów przedłożyła Sejmowi projekt ustawy deregulacyjnej (druk nr 1303 z dnia 27 maja 2025 r.), który przewiduje m.in. podwyższenie minimalnego progu stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych (Pzp) oraz ustawy o umowie koncesji z dnia 21 października 2016 r. z obecnych 130 000 zł netto do 170 000 zł netto. Planowana do wejścia w życie 1 stycznia 2026 r. zmiana ma charakter systemowy i wpisuje się w szerszy trend upraszczania procedur oraz dostosowywania ich do aktualnych realiów gospodarczych.

Obowiązkowy KSeF 2026: będzie problem z udostępnieniem faktury ustrukturyzowanej kontrahentowi. Prof. Modzelewski: Większość nabywców nie będzie tym zainteresowana

W 2026 roku większość kontrahentów nie będzie zainteresowanych tzw. „udostępnieniem” faktur ustrukturyzowanych – jedną z dwóch form przekazania tych faktur w obowiązkowym modelu Krajowego Systemu e-Faktur. Oczekiwać będą wystawienia innych dokumentów, które uznają za wywołujące skutki cywilnoprawne. Wystawcy prawdopodobnie wprowadzą odrębny dokument handlowy, który z istoty nie będzie fakturą ustrukturyzowaną. Może on być wystawiony zarówno przed jak i po wystawieniu tej faktury ustrukturyzowanej - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Najbardziej poważane zawody w Polsce [ranking 2025]. Księgowy pnie się w górę, sędzia spada, strażak cały czas nr 1

Agencja badawcza SW Research w 2025 roku kolejny raz zapytała Polaków o to, jakim poważaniem darzą przedstawicieli różnych zawodów. W tegorocznym zestawieniu pojawiło się aż 51 kategorii zawodowych, wśród których znalazło się 12 debiutanckich zawodów. Księgowy awansował w 2025 r. o 3 miejsca w porównaniu z ubiegłym rokiem – aktualnie zajmuje 22 miejsce na 51 profesji. SW Research odnotował ten awans jako jeden z trzech najbardziej znaczących. Skąd ta zmiana?

REKLAMA

TSUE: Rekompensaty JST dla spółek komunalnych nie podlegają VAT, jeśli nie wpływają na cenę usługi

Najnowszy wyrok TSUE z 8 maja 2025 r. (sygn. C-615/23), potwierdził stanowisko zaprezentowane przez Rzeczniczkę Generalną w opinii z 13 lutego 2025 r. Zgodnie ze wspomnianym stanowiskiem rekompensaty jakie będą wypłacane przez jednostki samorządu terytorialnego spółkom komunalnym w związku z realizacją publicznych usług transportowych nie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, tak długo jak nie będą miały bezpośredniego wpływu na cenę usługi. O ile sam wyrok dotyczył usług transportowych to może mieć w przyszłości przełożenie również na inne obszary działalności.

Kapitał zakładowy w spółce z o.o. w 2025 r. okiem adwokata - praktyka. Wymogi prawne, pułapki, podatki, księgowość, odpowiedzialność zarządu i wspólników

Wyobraź sobie, że chcesz wystartować z nową firmą albo przekształcić jednoosobową działalność w spółkę z o.o. Formalności nie brakuje, ale jedna kwestia wraca jak bumerang: kapitał zakładowy. To pierwszy, obowiązkowy „wkład własny”, bez którego sąd nie zarejestruje spółki. Jego ustawowe minimum – 5 000 zł – może wydawać się symboliczne, jednak od sposobu, w jaki je wnosisz i później „pilnujesz”, zależy wiarygodność Twojej firmy, a czasem nawet osobista odpowiedzialność zarządu. Poniżej znajdziesz najświeższe przepisy, praktyczne podpowiedzi i pułapki, na które trzeba uważać od pierwszego przelewu aż po ewentualne obniżenie kapitału lata później.

REKLAMA