REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Sprawozdanie finansowe - termin zatwierdzenia sprawozdania

 Kancelaria Prawa Sportowego i Gospodarczego „Dauerman”
Kancelaria specjalizuje się w prawie sportowym i gospodarczym.
Sprawozdanie finansowe - termin zatwierdzenia sprawozdania
Sprawozdanie finansowe - termin zatwierdzenia sprawozdania
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Sprawozdanie finansowe - termin zatwierdzenia sprawozdania. W myśl ustawy o rachunkowości, w połowie roku kalendarzowego, należy dopełniać obowiązków dotyczących dokumentacji finansowej. Wynika to z sześciomiesięcznego terminu na zatwierdzenie sprawozdania finansowego, ustanowionego przez ustawodawcę.

Sprawozdanie finansowe - termin zatwierdzenia sprawozdania

Zgodnie z regulacjami ustawy o rachunkowości, podmioty zobowiązane do przygotowywania sprawozdań finansowych, mają obowiązek ich zatwierdzenia w ciągu sześciu miesięcy od dnia bilansowego. W związku z tym, że w przypadku większości podmiotów dzień bilansowy wypada na koniec roku kalendarzowego, terminem na zatwierdzenie sprawozdania finansowego jest najczęściej 30 czerwca.

REKLAMA

Autopromocja

Samego aktu zatwierdzenia dokonuje organ nazywany przez ustawę o rachunkowości organem zatwierdzającym. W przypadku spółki z ograniczoną odpowiedzialnością jest to zwyczajne zgromadzenie wspólników, w przypadku spółdzielni – walne zgromadzenie członków, w przypadku spółki akcyjnej – walne zgromadzenie akcjonariuszy, a w przypadku spółek osobowych – właściciele.

Należy pamiętać, że do zatwierdzania nie można zabrać się dopiero 30 czerwca, gdyż pewnych obowiązków należy dokonać już przed samym zatwierdzeniem. Mianowicie kierownik jednostki organizacyjnej, najpóźniej na 15 dni przed zgromadzeniem zatwierdzającym ma obowiązek udostępnić sprawozdanie finansowe odpowiednio - wspólnikom, akcjonariuszom i członkom.

Zatwierdzenie sprawozdania finansowego pociąga za sobą kilka skutków mających znaczenie dla działalności jednostki organizacyjnej:

1) Dopiero po zatwierdzeniu sprawozdania finansowego można dokonać podziału lub pokrycia wyniku finansowego netto jednostki – w innym przypadku podział będzie nieważny.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

2) W ciągu 15 dni od zatwierdzenia sprawozdania finansowego powinno nastąpić zamknięcie ksiąg rachunkowych i otwarcie nowych ksiąg rachunkowych.

3) W ciągu 15 dni od zatwierdzenia sprawozdania finansowego kierownik jednostki organizacyjnej ma obowiązek zgłoszenia w odpowiednim rejestrze sądowym zatwierdzonego sprawozdania finansowego oraz uchwał zatwierdzających sprawozdanie.

Co do ostatniego z przedstawionych wyżej punktów należy dokonać kilka uwag. Na podstawie regulacji ustawy o Krajowym Rejestrze Sądowym, zgłoszenia dokumentów finansowych w KRS dokonuje się jedynie w drodze elektronicznej. Zrobić to może jedynie kierownik jednostki organizacyjnej. W dokonaniu tej czynności kierownik może być zastąpiony jedynie przez właściwie umocowanego radcę prawnego lub adwokata.

Polecamy: Instrukcje księgowego. 71 praktycznych procedur z serwisem internetowym

Dodatkowo warto zaznaczyć, że ustawodawca w ustawie o rachunkowości spenalizował niezgłoszenie sprawozdania finansowego w ustawie o rachunkowości, ustanawiając sankcję za takie zaniechanie w postaci kary grzywny lub ograniczenia wolności.

Na podstawie powyższych uwag można zauważyć, że ustawodawca nałożył na przedsiębiorców całkiem sporo obowiązków dotyczących zatwierdzania sprawozdań finansowych. Mimo tego, że terminem ich wykonania jest najczęściej 30 czerwca, a w przypadku złożenia dokumentacji finansowej w rejestrze 15 lipca to należy pamiętać, że warto zająć się tymi obowiązkami odpowiednio wcześniej, aby na pewno wyrobić się z wykonaniem wszelkich powinności, gdyż jak widać ustawodawca traktuje wyżej opisane obowiązki dość poważnie.

Bartłomiej Szozda, Aplikant Radcowski
Kancelaria Prawa Sportowego i Gospodarczego „Dauerman”

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA