REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Sądy rejestrowe walczą z zaległościami w składaniu rocznych sprawozdań finansowych

RSM Poland – Audit, Tax, Consulting
Dzięki nam z odwagą spojrzysz w biznesową przyszłość
Sądy rejestrowe walczą z zaległościami w składaniu rocznych sprawozdań finansowych
Sądy rejestrowe walczą z zaległościami w składaniu rocznych sprawozdań finansowych

REKLAMA

REKLAMA

Ponad rok temu wprowadzone zostały rewolucyjne zmiany dotyczące składania i sporządzania rocznych sprawozdań finansowych. Od 15 marca 2018 roku dokumenty te składane są za pośrednictwem systemu informatycznego udostępnionego przez Ministerstwo Sprawiedliwości. Dodatkowo, od 1 października 2018 roku także same roczne sprawozdania finansowe sporządza się elektronicznie. Nowe rozwiązania nie tylko zaskoczyły wielu przedsiębiorców, ale również wprowadziły niemałe zamieszanie w tym usystematyzowanym dotychczas obszarze. Wobec tego, że wiele spółek wpisanych do KRS posiada zaległości w składaniu rocznych sprawozdań finansowych, warto przyjrzeć się bliżej orężowi stosowanemu przez sądy rejestrowe w celu egzekwowania obowiązków sprawozdawczych.

Wysokie kary i postępowanie przymuszające

W ostatnim czasie zauważyć można zintensyfikowane działania sądów rejestrowych wymierzone w spółki, które posiadają zaległości w składaniu rocznych sprawozdań finansowych. Zasadniczym narzędziem jest tutaj wzywanie spółek lub indywidualnie osób odpowiedzialnych w danych podmiocie za wykonanie obowiązków sprawozdawczych do złożenia zaległych rocznych sprawozdań finansowych w terminie 7 dni pod rygorem grzywny do 15.000 zł. Co istotne, grzywna może być ponawiana do wysokości miliona złotych. Wezwania oparte są przepisach ustawy o KRS, które regulują tzw. „postępowanie przymuszające”. W popularnej w Polsce spółce z ograniczoną odpowiedzialnością adresatami wezwań  są najczęściej członkowie zarządu.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Polecamy: INFORLEX Biznes

NOWOŚĆ na Infor.pl: Prenumerata elektroniczna Dziennika Gazety Prawnej KUP TERAZ!

Im szybciej, tym lepiej, choć nie zawsze bez przeszkód

Oczywistym jest, że po otrzymaniu wezwania do złożenia zaległego rocznego sprawozdania finansowego należy wykonać je jak najszybciej. Problem tkwi jednak w tym, że często okazuje się to skomplikowane.

REKLAMA

Trudności napotykają przede wszystkim spółki, w zarządach których zasiadają cudzoziemcy. To szczególnie w tej grupie nie lada wyzwanie stanowią formalności związane z uzyskaniem podpisu elektronicznego oraz korzystanie z systemu informatycznego do składania dokumentów. Na szczęście samo złożenie rocznego sprawozdania finansowego można powierzyć pełnomocnikowi będącemu radcą prawnym lub adwokatem, który dopełni wszelkich formalności.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Z drugiej strony, w przypadku otrzymania wezwania do złożenia zaległego rocznego sprawozdania finansowego należy jak najszybciej skontaktować się z sądem. W praktyce, sprawna komunikacja istotnie ogranicza ryzyko wysokich grzywien, a w pewnych okolicznościach może nawet pozwolić całkowicie uniknąć ich zapłaty, nawet jeżeli zostały już wcześniej nałożone. 

Wezwanie do złożenia zaległego rocznego sprawozdania finansowego, a refleksja nad przyszłością spółki

Przyczyn zaległości w składaniu sprawozdań finansowych może być wiele, jednak bez względu na powód ich powstania powinny one skłonić zarząd do przemyślenia dalszego funkcjonowania spółki na rynku i stanowić swego rodzaju refleksję nad jej przyszłością. Jeśli spółka chce kontynuować działalność, najlepszym rozwiązaniem będzie sprawne dopełnienie odpowiednich formalności po stronie członków zarządu oraz dbanie o dochowanie terminów w przyszłości. Z kolei w przypadku spółek z ograniczoną odpowiedzialnością, które to faktycznie nie prowadzą już działalności lub jest ona wygaszana należałoby rozważyć inne scenariusze działań.

Likwidacja albo wykreślenie spółki bez likwidacji

Jeśli spółka posiada majątek i interesy do zakończenia, ale nie planuje dalszej działalności to należałoby dokonać jej likwidacji zgodnie z przepisami Kodeksu spółek handlowych. Przeprowadzenie tej procedury w odpowiedni sposób pozwoli uniknąć postępowania przymuszającego w przyszłości i uchroni od odpowiedzialności prawnej związanej z niedbałym prowadzeniem spraw spółki.

Z drugiej strony, spółki, które nie posiadają majątku i nie prowadzą faktycznej działalności, mogą zostać wykreślone z rejestru bez przeprowadzenia sformalizowanego postępowania likwidacyjnego, a skorzystanie z tej procedury stanowi szansę dla podmiotów, którym wykonanie ciążących na nich obowiązków sprawiałoby największe trudności. W obu przypadkach należy jednak pamiętać o dochowaniu wszelkich wymogów i formalności – również w obszarze sprawozdawczości.

Informatyzacja obowiązków sprawozdawczych a bezpieczeństwo obrotu

Informatyzacja w sprawach rejestrowych – zgodnie ze swoim założeniem – odciążyła sądy rejestrowe i uwolniła zasoby na weryfikację oraz egzekwowanie obowiązków przedsiębiorców. Utrzymywanie w obrocie spółek niewywiązujących się z obowiązków rejestrowych będzie więc coraz bardziej kłopotliwe. Jednocześnie – mając na uwadze coraz chętniej wymierzane grzywny i zagrożenie odpowiedzialnością karną za brak składania rocznych sprawozdań finansowych – również bardziej kosztowne i ryzykowne. Przyszedł zatem czas na pełne zaangażowanie w wykonanie stosownych obowiązków w zakresie e-sprawozdań oraz na refleksję nad przyszłym losem spółek posiadających zaległości w składaniu sprawozdań finansowych.  

Więcej na stronie https://www.rsmpoland.pl/pl/insights/rsm-poland-blog/postepowanie-przymuszajace-sady-rejestrowe-ruszaja-do-boju-z-zaleglosciami.

Krzysztof WARAKOMSKI, Corporate Advisory Supervisor w RSM Poland, Legal Counsel/Radca Prawny

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Fundacje rodzinne w Polsce: stabilizacja podatkowa, czy dalsza niepewność po wecie Prezydenta? Jakie zasady opodatkowania w 2026 roku?

Weto Prezydenta RP do nowelizacji przepisów podatkowych dotyczących fundacji rodzinnych wywołało falę dyskusji w środowisku doradców. Brak zmian oznacza, że w 2026 roku fundacje rodzinne będą podlegać dotychczasowym zasadom opodatkowania. Czy taka decyzja zapewni wyczekiwaną stabilność, czy wręcz przeciwnie – pogłębi niepewność prawną wokół kluczowego instrumentu sukcesyjnego?

KAS wprowadza generowanie tokenów w KSeF 2.0 – ważne terminy, ostrzeżenia i zmiany dla przedsiębiorców

Krajowa Administracja Skarbowa zapowiada nową funkcjonalność w Module Certyfikatów i Uprawnień, która pozwoli przedsiębiorcom generować tokeny potrzebne do uwierzytelniania w KSeF 2.0. KAS wskazuje kluczowe terminy, różnice między tokenami KSeF 1.0 i 2.0 oraz ostrzega przed cyberoszustami wyłudzającymi dane.

Koniec roku podatkowego 2025 w księgowości: najważniejsze obowiązki i terminy

Koniec roku podatkowego to dla przedsiębiorców moment podsumowań i analizy wyników finansowych. Zanim jednak przyjdzie czas na wyciąganie wniosków, należy zmierzyć się z corocznymi obowiązkami związanymi z prowadzeniem działalności gospodarczej. Choć formalnie rok podatkowy dla prowadzących jednoosobową działalność pokrywa się z rokiem kalendarzowym, już teraz warto przygotować się do jego zamknięcia i uporządkować sprawy księgowe oraz podatkowe.

SKwP: Księgowi i biura rachunkowe nie odpowiadają za wdrożenie i stosowanie KSeF w firmach, ani za prawidłowe wystawianie i odbieranie e-faktur

W piśmie z 1 grudnia 2025 r. do Ministra Finansów i Gospodarki, Prezes Zarządu Głównego Stowarzyszenia Księgowych w Polsce dr hab. Stanisław Hońko zaapelował, aby oficjalne przekazy Ministerstwa Finansów i KAS promujące KSeF zawierały jasny komunikat, że podatnicy, a nie księgowi i biura rachunkowe, są odpowiedzialni za wdrożenie i funkcjonowanie KSeF. Zdaniem SKwP, księgowi ani biura rachunkowe nie odpowiadają w szczególności za prawidłowe wystawianie i odbieranie faktur elektronicznych, ani błędy systemów informatycznych KAS. Prezes SKwP wskazał również na brak wszystkich niezbędnych przepisów i niemożność pełnego przetestowania systemów informatycznych.

REKLAMA

List do władzy w sprawie KSeF w 2026 r. Prof. W. Modzelewski: Dajcie podatnikom możliwość rezygnacji z obowiązku stosowania KSeF przy wystawianiu i odbieraniu faktur VAT

Profesor Witold Modzelewski apeluje do Ministra Finansów i Gospodarki oraz całego rządu, aby w roku 2026 dać wszystkim wystawcom i adresatom faktur VAT możliwość rezygnacji z obowiązku wystawiania i otrzymywania faktur przy pomocy KSeF.

KSeF sprawdzi tylko techniczną poprawność faktury VAT. Merytoryczna weryfikacja faktur kosztowych obowiązkiem podatnika i księgowego

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to rewolucja – uporządkowany format, centralizacja danych i automatyzacja obiegu dokumentów bez wątpienia usprawniają pracę. Jednak jedna rzecz pozostaje niezmienna – odpowiedzialność za prawidłowość faktur i ich wpływ na rozliczenia podatkowe. Dlatego należy mieć na uwadze, że KSeF nie zwalnia z czujności w zakresie weryfikacji zdarzeń gospodarczych udokumentowanych za jego pośrednictwem.

Niejasne przepisy o. KSeF. Czy od lutego 2026 r. trzeba będzie dwa razy fakturować tę samą sprzedaż?

Od 1 lutego 2026 r. obowiązek wystawiania faktur w KSeF obejmie podatników VAT, którzy w 2024 r. osiągnęli sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Ale od 1 lutego 2026 r. wszyscy podatnicy będą musieli odbierać faktury przy użyciu KSeF. Profesor Witold Modzelewski zwraca uwagę na nieprecyzyjną treść art. 106nda ust. 16 ustawy o VAT i kwestię treści faktur elektronicznych o których mowa w art. 106nda, 106nf i 106nh ustawy o VAT.

Koniec podatkowego eldorado dla tysięcy przedsiębiorców? Rząd szykuje rewolucję, która drastycznie uderzy w portfele najlepiej zarabiających już niebawem

Przez lata była to jedna z najatrakcyjniejszych form opodatkowania w Polsce, pozwalająca na legalne płacenie zaledwie 5% podatku dochodowego. Tysiące specjalistów, zwłaszcza z prężnie rozwijającej się branży nowych technologii, oparło na IP BOX swoje finanse, budując przewagę konkurencyjną na rynku. Teraz jednak Ministerstwo Finansów mówi "koniec z eldorado". Na horyzoncie jest widmo rewolucji.

REKLAMA

Ta ulga podatkowa przysługuje milionom Polaków. Większość nie wie, że może odliczyć nawet 840 zł

Polskie prawo podatkowe przewiduje ulgę, z której może skorzystać mnóstwo osób. Problem w tym, że wielu uprawnionych nie ma pojęcia o jej istnieniu lub nie wie, jak ją rozliczyć. Chodzi o odliczenie, które pozwala zmniejszyć podstawę opodatkowania nawet o 840 zł rocznie. Sprawdź, czy jesteś w gronie osób, które mogą odzyskać część zapłaconego podatku.

Staking kryptowalut a PIT – kiedy naprawdę trzeba zapłacić podatek?

Rozliczenia w przypadku walut wirtualnych to zawsze dość dyskusyjna kwestia. W ostatnim czasie Fiskus zauważalnie przyjął pewne standardy i można mieć coraz mniej wątpliwości, w jaki sposób regulować swoje zobowiązania wobec organów. Niektóre obszary nadal jednak mogą budzić pewne wątpliwości. Gdy ktoś pyta, czy od stakingu kryptowalut trzeba zapłacić PIT, chodzi mu o jedną rzecz. Jaką? Konkretnie o to, czy samo pojawienie się nagrody na portfelu jest traktowane jak przychód. W polskich realiach to naprawdę istotne, bo staking potrafi generować dziesiątki drobnych wypłat w ciągu miesiąca. Jeśli każda z nich miałaby tworzyć przychód, posiadać miałby obowiązek codziennie wyceniać tokeny, a roczne zeznanie zmieniłoby się w coś bardzo trudnego do przeliczenia i wykazania.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA