REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Prosta Spółka Akcyjna od 1 marca 2020 r. - kolejne ułatwienie dla przedsiębiorców

Chałas i Wspólnicy
Kancelaria Prawna
Prosta Spółka Akcyjna od 1 marca 2020 r., kolejne ułatwienie dla przedsiębiorców
Prosta Spółka Akcyjna od 1 marca 2020 r., kolejne ułatwienie dla przedsiębiorców

REKLAMA

REKLAMA

Dualizm w strukturze spółek kapitałowych w końcu zostanie przełamany – projekt ustawy wprowadzający prosta spółkę akcyjną (P.S.A.) jest już w Sejmie na ostatniej prostej. Czy od 1 marca 2020 roku czeka nas prawdziwy wysyp spółek startupów? Czy P.S.A. zadomowi się na dobre w naszym systemie prawnym? Czy naprawdę taka struktura organizacyjna jest niezbędna dla innowacyjnych pomysłów?

Obecnie chcąc prowadzić działalność w ramach spółki kapitałowej inwestorzy mają do dyspozycji spółkę z o.o. oraz Spółkę Akcyjną. Ta pierwsza od lat cieszy się większym powodzeniem wśród osób rozpoczynających działalność na rynku. Dlaczego? Jest teoretycznie prostsza i tańsza w obsłudze. Nie bez znaczenia pozostaje także poziom minimalnego kapitału w sp. z o.o.

REKLAMA

REKLAMA

Skoro przez lata polscy inwestorzy doskonale sobie radzili korzystając z dostępnych form organizacji, czy rzeczywiście potrzebują oni nowej formy organizacyjnej? Ministerstwo Rozwoju stwierdziło, że tak i w ramach przygotowanego pakietu „100 zmian dla firm – Pakiet ułatwień dla przedsiębiorców”, zaproponowało wprowadzenie P.S.A. do Kodeksu Spółek Handlowych. Bodźcem do stworzenia takiego rozwiązania miały być komunikaty płynące od startupów, wskazujących na potrzebę stworzenia takiej formy organizacyjnej.

Prace nad projektem ustawy dobiegają już końca i jeżeli nic się nie zmieni – a wszystko na to wskazuje – z „dobrodziejstwa” P.S.A. startupowcy i ich inwestorzy będą mogli cieszyć się już od 1 marca 2020. 

Polecamy: INFORLEX Ekspert

REKLAMA

Polecamy: INFORLEX Biznes

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ministerstwo Przedsiębiorczości i Technologii jako główne cechy P.S.A. wskazuje (zob. Projekt ustawy dot. Prostej Spółki Akcyjnej przyjęty przez rząd, https://www.gov.pl/web/przedsiebiorczosc-technologia/projekt-ustawy-dot-prostej-spolki-akcyjnej-przyjety-przez-rzad , 18.06.2019):

  • brak barier wejścia (1 zł kapitału na start),
  • szybką rejestrację elektroniczną (w 24 h za pomocą formularza, obok możliwości rejestracji metodą „tradycyjną”),
  • uproszczenia i elektronizację procedur w spółce (w tym możliwość podejmowania uchwał za pomocą poczty elektronicznej albo w czasie wideokonferencji),
  • dużą swobodę i elastyczność w określaniu rodzajów akcji i zasad działania spółki; maksymalnie wykorzystany kapitał ludzki (w tym akcje za prace i usługi),
  • łatwiejsze dysponowanie środkami spółki – brak „zamrożonego” kapitału zakładowego, ale zarazem obowiązek dbania o wypłacalność spółki i inne środki, które zapewniają ochronę jej wierzycielom,
  • uproszczony elektroniczny rejestr akcjonariuszy, prowadzony np. przez firmę inwestycyjną albo notariusza (z dopuszczeniem wykorzystania blockchainu do prowadzenia tego rejestru, otwierając się na najnowocześniejsze technologie),
  • brak statusu spółki publicznej i związanych z tym restrykcyjnych obowiązków – akcje P.S.A. nie będą notowane na giełdzie; jednocześnie będzie możliwość przekształcenia P.S.A. w spółkę akcyjną w celu wejścia na giełdę,
  • nieskomplikowaną i elastyczną strukturę organów (brak obligatoryjnej rady nadzorczej i możliwość powołania rady dyrektorów),
  • uproszczoną likwidację P.S.A. – skrócony został, w stosunku do innych spółek, czas potrzebny na przeprowadzenie likwidacji; dodatkowo możliwe będzie rozwiązanie spółki bez likwidacji – przez przejęcie jej majątku i zobowiązań przez akcjonariusza.

Doświadczeni inwestorzy dostrzegają jednak, że wskazywane przez Ministerstwo zalety brzmią znajomo. Warto więc zadać sobie pytanie, czy rzeczywiście idzie nowe?

Założenie spółki w 24 godziny –  czy nie korzystamy z tego już obecnie przy zakładaniu sp. z o.o.? Oczywiście, że tak. Brak statusu spółki publicznej? Należy przypomnieć, że S.A. może być notowana na giełdzie, ale nie musi. Wideokonferencje i poczta elektroniczna to rozwiązania, które powinny być wprowadzone we wszystkich spółkach, dziś mamy co prawda możliwość głosowania w trybie obiegowym, ale niestety nie we wszystkich kwestiach.

Tym sposobem dochodzimy do konstatacji, że proponowana hybryda nie zawiera aż tak wielu nowych rozwiązań upraszczających działanie, zwłaszcza młodych, firm.

Nie możemy tracić z pola widzenia faktu, że P.S.A. tworzona jest dla startupów, ale nie jest dla nich zarezerwowana. Może  stać się również ciekawą alternatywą dla innych uczestników rynku.

Czy na potrzeby startupów naprawdę potrzebne jest tworzenie odmiennej formy organizacyjnej? Czy nie wystarczyło uproszczenie obsługi dotychczasowych spółek?

Ze strony startupów słuchać głosy zachwalające wprowadzane rozwiązanie. Nie można się temu dziwić – P.S.A. daje im nieznane wcześniej możliwości w nieco już skostniałych formach organizacyjnych. Czy jednak rzeczywiście stanowi wehikuł, który przeniesie Dolinę Krzemową nad Wisłę?

Nie wolno pomijać jednak zdania części środowiska prawniczego, które dostrzega, że P.S.A. w proponowanym kształcie nie jest ani spółką prostą, ani zapewniającą bezpieczeństwo obrotu, wprowadza za to bardzo trudną konstrukcję prawną rozbijającą system prawa spółek w Polsce.

Dlaczego więc przedsiębiorcy widzą w P.S.A. przyszłość? Odpowiedź wydaje się być dość trywialna – inwestorzy widzą spółkę bez kapitału, szybką do rejestracji i teoretycznie przygotowaną do szybkiego obrotu.

Z perspektywy większości zarządów, rad nadzorczych czy inwestorów obecne spółki są tak samo proste w obsłudze, dzięki pracy ich doradców. Prościej raczej nie będzie, ale czy będzie szybciej i bezpieczniej? Tego dowiemy się dopiero po wprowadzeniu proponowanych przepisów.

Nie możemy jednak już teraz narzekać. Ustawodawca daje nam bowiem coś nowego, co możemy wykorzystać konstruując odpowiednią strukturę wewnętrzną i przystosować do potrzeb inwestycji. Daje organizm elastyczny i plastyczny. Dobrze skonstruowana umowa spółki i odpowiednie nią zarządzanie pozwoli korzystać z tych zalet P.S.A., których niestety nie doczekały się jej starsze koleżanki. Czekamy więc na P.S.A. i jej możliwości z niecierpliwością, ale chyba jednocześnie ze świadomością, że w nieodpowiednich rękach będzie mogła narobić sporo zamieszania na rynku.

Maciej Wisławski, Senior Associate, adwokat, mwislawski@chwp.pl

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Kodeks spółek handlowych oraz niektórych innych ustaw - przebieg procedury legislacyjnej w Sejmie

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

Szybszy zwrot VAT po wdrożeniu KSeF. Ale księgowi będą poddani jeszcze większej presji czasu

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: dobrowolna opcja poza przepisami. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

REKLAMA

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia? [Webinar INFORAKADEMII]

Praktyczny webinar „Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia?” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak najefektywniej korzystać z bezpłatnego narzędzia do wystawiania faktur po wejściu w życie obowiązku korzystania z KSeF. Każdy z uczestników webinaru będzie miał możliwość zadania pytań, a po webinarze otrzyma imienny certyfikat.

REKLAMA

Można korzystnie i bezpiecznie zrestrukturyzować zadłużenie firmy w 2026 roku. Prawo przewiduje kilka możliwości by uniknąć szybkiej egzekucji

Grudzień to dla wielu przedsiębiorców czas rozliczeń i planów na kolejny rok. To ostatnie okno dla firm z problemami finansowymi, aby zdecydować, czy wejdą w 2026 rok z planem restrukturyzacji, czy z narastającym ryzykiem upadłości. 2025 rok może być w Polsce pierwszym, w którym przekroczona zostanie liczba 5000 restrukturyzacji. Ponadto od sierpnia obowiązują znowelizowane przepisy implementujące tzw. „Dyrektywę drugiej szansy”, które promują restrukturyzację zamiast likwidacji i zmieniają zasady gry dla dłużników i wierzycieli.

JPK VAT - zmiany od 2026 roku: dostosowanie do KSeF i systemu kaucyjnego. Ważne oznaczenia: OFF, BFK, DI

W dniu 12 grudnia 2025 r. Minister Finansów i Gospodarki podpisał nowelizację, nowelizacji z 2023 r. rozporządzenia w sprawie szczegółowego zakresu danych zawartych w deklaracjach podatkowych i w ewidencji w zakresie podatku od towarów i usług. Rozporządzenie wchodzi w życie 18 grudnia 2025 r. Ale zmiany dotyczą ewidencji JPK_VAT z deklaracją składanych za okresy rozliczeniowe od 1 lutego 2026 r.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA