REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Slogan reklamowy nie może wprowadzać w błąd

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Chałas i Wspólnicy
Kancelaria Prawna
Slogan reklamowy nie może wprowadzać w błąd
Slogan reklamowy nie może wprowadzać w błąd

REKLAMA

REKLAMA

Dobrze skonstruowane hasło reklamowe może stać się najlepszą bronią w marketingowej walce o uwagę konsumenta. W pogoni za sloganem reklamowym „na szóstkę” wiele marek zapomina jednak, że każdy odbiorca posiada prawo do rzetelnego oraz jasnego komunikatu. Może okazać się to bardzo kosztowne – zarówno w ujęciu finansowym, jak i wizerunkowym. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów stale monitoruje rynek i w przypadku naruszenia prawa nie wacha się on nakładać wysokich kar, nawet do kilkuset tysięcy złotych.

Interwencja UOKiK

Za reklamę wprowadzającą w błąd uznaje się tę, na podstawie której konsument może mieć fałszywe wyobrażenie na temat danego towaru lub usługi. Nie ma przy tym znaczenia, czy zdecyduje się on finalnie na skorzystanie z danej oferty.

REKLAMA

REKLAMA

Sprawami związanymi ze sloganami wprowadzającymi w błąd zajmuje się UOKiK. Warto podkreślić jednak, że kiedy slogan taki jest jednocześnie znakiem towarowym, zgłoszonym do ochrony np. w Urzędzie Patentowym RP lub w urzędzie EUIPO w Hiszpanii, wówczas sprawa trafia do postępowania spornego przed urzędem. Niejednokrotnie także przed odpowiednim sądem administracyjnym. Należy zauważyć jednak, że nie każda skarga – nawet ta, która wydaje się nam uzasadniona – skutkuje wszczęciem postępowania

Uwagę Prezesa UOKiK na podejrzane praktyki marek można zwrócić poprzez złożenie odpowiedniego zawiadomienia w siedzibie urzędu w Warszawie. Skargi przyjmowane są także za pośrednictwem poczty lub faksu na adres centrali lub jednej z delegatur. Ponadto, konsumenci mogą złożyć zawiadomienie poprzez skrzynkę nadawczą elektronicznej Platformy Usług Administracji Publicznej.

T-Mobile pozywa PLAY o slogan reklamowy wprowadzający w błąd

Spory dotyczące sloganów wprowadzających w błąd prowadzone są w Polsce stosunkowo często. Obrazują skalę problemu oraz obnażają brak znajomości prawa przez wielu przedsiębiorców.

REKLAMA

Miesiąc temu Sąd Okręgowy w Warszawie wydał postanowienie o zabezpieczeniu, w procesie toczącym się z powództwa T-Mobile przeciwko operatorowi sieci Play, w postaci nakazu zaprzestania używania hasła reklamowego "5G Ready" lub podobnego, sugerującego, że PLAY dysponuje siecią w technologii 5G. Zdaniem konkurencji technologia ta nie ma nic wspólnego z usługą 5G, a jest jedynie ulepszoną wersją LTE. Sąd podzielił stanowisko T-Mobile, iż stosowane przez PLAY hasło może wprowadzać odbiorców w błąd.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Play nie składa jednak broni i w wydanym komunikacie do decyzji Sądu wskazuje: "nadal czekamy na dokumenty z sądu. (...) Wykorzystujemy 5G Ready, aby komunikować zaawansowanie technologiczne sieci PLAY".

NOWOŚĆ na Infor.pl: Prenumerata elektroniczna Dziennika Gazety Prawnej KUP TERAZ!

Komunikat niezgodny z prawdą może sporo kosztować

Przedsiębiorstwo, które decyduje się na dystrybucję hasła reklamowego będącego niezgodnym z faktycznym stanem rzeczy narażone jest na srogie sankcje karne. W przypadku decyzji UOKiK o tym, że reklama rzeczywiście może wprowadzać konsumentów w błąd firmie grożą grzywny. Kiedy okaże się, że reklama stanowi naruszenie interesów konsumentów – na przedsiębiorcę może zostać nałożona kara nawet do 10% przychodów w roku poprzedzającym naliczenie kary.

Dla przykładu, na początku 2019 roku firma Black Red White ukarana została przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, w ocenie którego hasło „Meble i dodatki bez VAT" wprowadzało klientów w błąd. UOKiK zdecydował się wówczas na nałożenie kary w wysokości 260 tys. zł.

Firmy używające haseł wprowadzających klientów w błąd zobowiązane są również do opublikowania decyzji Prezesa UOKiK na swoich stronach internetowych – na stronie głównej musi znaleźć się odnośnik do pełnej wersji orzeczenia. Co więcej, zmuszone są one do zamieszczenia – dwukrotnie – w dzienniku ogólnopolskim ogłoszenia zawierającego sentencję decyzji.

Maciej Priebe, Rzecznik Patentowy z Kancelarii Prawnej Chałas i Wspólnicy.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Koniec z bieganiem po zaświadczenia! Rewolucyjne zmiany w podatku od spadków i darowizn, dotyczące zaświadczeń z urzędu skarbowego oraz rozliczeń rent prywatnych

Koniec z obowiązkiem przedstawiania zaświadczeń z urzędu skarbowego przy sprzedaży majątku otrzymanego od najbliższej rodziny! Nowelizacja ustawy o podatku od spadków i darowizn upraszcza formalności i rozliczenia rent prywatnych. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe przepisy wchodzą w życie.

2 mln zł zamiast 1 mln! Rząd luzuje zasady w podatku PIT – to przełom dla przedsiębiorców, którzy korzystają z rozliczenia kasowego

Rząd szykuje istotną zmianę w podatku dochodowym – limit przychodów uprawniający do kasowego PIT ma wzrosnąć z 1 mln do 2 mln zł. To ogromna ulga dla tysięcy firm, które dzięki nowym przepisom poprawią swoją płynność finansową i uproszczą rozliczenia z fiskusem.

Wystawianie faktur ustrukturyzowanych narusza konstytucyjne prawo do prywatności

Istotna część podatników, mimo istnienia formalnego obowiązku, nie będzie mogła wystawiać faktur ustrukturyzowanych, gdyż nie pozwalają im na to zawarte umowy, w których nabywcy zastrzegają sobie zachowanie tajemnicy handlowej. Wystawianie faktur ustrukturyzowanych w sposób oczywisty narusza tę zasadę, bowiem ich treść będzie w sposób nieograniczony dostępna dla długiej listy organów państwa – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski. I dodaje: Organy te będą mogły bez jakichkolwiek ograniczeń czerpać informacje o tajemnicach handlowych, a zwłaszcza o towarach i usługach oraz cenach stosowanych przez podatników.

Nowe Centrum Kompetencyjne i Zespół ds. zwalczania agresywnego planowania podatkowego – jest ważny krok w uszczelnianiu CIT

Ministerstwo Finansów ogłosiło powstanie Centrum Kompetencyjnego ds. zwalczania agresywnego planowania podatkowego w CIT oraz nowego Zespołu analizującego systemowe rozwiązania w tym obszarze. KAS zmienia też priorytety kontroli – liczyć się będą efekty, nie liczba postępowań.

REKLAMA

Nowe projekty KSR do konsultacji publicznych: wartości niematerialne i inwestycje w nieruchomości

Komitet Standardów Rachunkowości opublikował dwa projekty Krajowych Standardów Rachunkowości – dotyczące wartości niematerialnych i prawnych oraz inwestycji w nieruchomości. Dokumenty mają ujednolicić zasady ewidencji, wyceny i prezentacji tych aktywów. Opinie można zgłaszać do 30 września 2025 r.

Nowa opłata 2 euro od każdej paczki do UE albo 50 eurocentów po spełnieniu szeregu formalności. Na walce Unii z chińskim e-commerce skorzysta europejska logistyka

Komisja Europejska i Parlament Europejski chcą ograniczenia napływu chińskiego e-commerce przez wprowadzenie opłaty manipulacyjnej wynoszącej 2 euro dla każdej paczki, niezależnie od jej wartości. Nowy podatek będzie można obniżyć do 50 eurocentów, ale najpierw przesyłka będzie musiała trafić do magazynu na terenie Unii, skąd będzie dystrybuowana do klienta końcowego. Oznacza to, że każda z 4,6 mld paczek, bo tyle zaimportowano ich w 2024 r., będzie wymagała indywidualnej obsługi logistycznej, którą mogą zapewnić europejscy operatorzy. W opinii ekspertów to wielka dla sektora logistyki kontraktowej, również w Polsce, ale do walki o największych graczy e-commerce należy się dobrze przygotować.

Tajemnica przedsiębiorstwa pod ochroną – rząd szykuje rewolucję w przepisach o znakach towarowych

Rząd pracuje nad długo wyczekiwaną nowelizacją Prawa własności przemysłowej. Projekt UDER85 wprowadzi skuteczne mechanizmy ochrony tajemnicy przedsiębiorstwa w postępowaniach przed Urzędem Patentowym. To przełom, który zmieni zasady gry w sporach o znaki towarowe i zwiększy bezpieczeństwo firmowych danych.

Ubezpieczenie zdrowotne przy delegowaniu pracownika do Niemiec – formularz A1, EKUZ i kasy chorych

Delegowanie pracowników do Niemiec wiąże się z szeregiem obowiązków administracyjnych. Jednym z kluczowych aspektów, często niedocenianym przez pracodawców, jest właściwe zabezpieczenie zdrowotne osoby delegowanej. W praktyce powtarzają się pytania: czy wystarczy formularz A1? Czy EKUZ chroni pracownika w Niemczech w razie wypadku? Co pokrywa niemiecka AOK? I czy warto wykupić prywatne ubezpieczenie? W tym artykule odpowiemy na te i inne pytania, wyjaśnimy czym jest formularz A1, co zapewnia karta EKUZ w Niemczech oraz czy trzeba zgłaszać się do niemieckiej kasy chorych?

REKLAMA

Kryzys na rynku księgowych? Specjaliści są przemęczeni, a chętnych i wykwalifikowanych kandydatów do pracy brakuje

Co drugi pracownik obszaru księgowości uważa, że branża boryka się z niedoborem wykwalifikowanych specjalistów – wynika z badania SaldeoSMART. Wśród głównych powodów luki kompetencyjnej respondenci wymieniają trudność w nadążaniu za zmieniającymi się przepisami (64%) oraz wypalenie zawodowe (53%). Siedmiu na dziesięciu ankietowanych przyznaje, że w ostatnim kwartale często lub bardzo często odczuwało przeciążenie obowiązkami zawodowymi. Jednocześnie 44% upatruje w sztucznej inteligencji szansy na odciążenie pracowników i zwiększenie ich efektywności.

3 poprawki Senatu do ustawy wdrażającej obowiązkowy KSeF

Ustawa wprowadzająca Krajowy System e-Faktur została uchwalona przez Sejm 25 lipca 2025 roku i trafiła do Senatu. Na posiedzeniu w dniu 30 lipca 2025 r. Senacka Komisja Budżetu i Finansów Publicznych zaproponowała jedynie 3 poprawki redakcyjne do ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, nie wprowadzając innych zmian.

REKLAMA