REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Międzynarodowy Standard Rachunkowości 37 a zobowiązania i rezerwy na zobowiązania

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
RSM Poland – Audit, Tax, Consulting
Dzięki nam z odwagą spojrzysz w biznesową przyszłość
Międzynarodowy Standard Rachunkowości 37 a zobowiązania i rezerwy na zobowiązania
Międzynarodowy Standard Rachunkowości 37 a zobowiązania i rezerwy na zobowiązania

REKLAMA

REKLAMA

W następstwie stosowania zasady ostrożnej wyceny oraz współmierności przychodów i kosztów tworzone są rezerwy oraz ujawniane są zobowiązania warunkowe. Obszary te – ze względu na niebezpieczeństwo subiektywizmu, charakterystycznego dla decyzji podejmowanych w warunkach niepewności – budzą kontrowersje. Aby przybliżyć temat, omówię te najbardziej problematyczne kwestie.

Słowo o rezerwach

Zgodnie ze standardem, rezerwy to szczególny rodzaj zobowiązań, którego kwota lub termin zapłaty są niepewne. W myśl MSR 37 rezerwy są zobowiązaniami i – jako pozycja w bilansie – muszą spełniać cechy zobowiązań. Dodatkowo, rezerwę tworzy się tylko wtedy gdy przez jednostkę spełnione są wszystkie niżej wymienione warunki:

REKLAMA

Autopromocja
  • poniesienie obecnego prawnego lub zwyczajowego obowiązku wydatku pieniężnego, wynikającego z przeszłych zdarzeń;
  • wydanie zasobów w celu wypełnienia tego obowiązku;
  • możliwość dokonania wiarygodnego oszacowania kwoty zobowiązania.

Ponadto, zgodnie z MSR 37, stan tworzonych przez jednostkę rezerw powinien być weryfikowany i korygowany na każdy dzień bilansowy. Kiedy znika prawdopodobieństwo, że nastąpienie wypływu środków pieniężnych będzie konieczne do wypełnienia zobowiązania, jednostka powinna rozwiązać założoną rezerwę. Trzymając się standardu, rezerwę można wykorzystać jedynie na nakłady o przeznaczeniu, na jakie była pierwotnie utworzona.

Podział i charakterystyka zobowiązań

Jeśli chodzi o same zobowiązania, to dzieli się je na te, które ujmowane są w bilansie (w tym także rezerwy) oraz na te, których się w nim nie odznacza – określa się je jako zobowiązania warunkowe. Szczegóły z nimi związane są  przedstawione w informacji dodatkowej.

Warto również mieć na uwadze, że standard nie tylko dokonał oddzielenia rezerw i zobowiązań warunkowych, ale także rozróżnił rezerwy od innych zobowiązań, takich jak: zobowiązania z tytułu dostaw i usług czy rozliczenia międzyokresowe bierne. W przeciwieństwie do rezerw:

  • zobowiązania handlowe są zobowiązaniami przypadającymi do zapłaty za towary i usługi, które zostały dostarczone/wykonane oraz zafakturowane lub formalnie uzgodnione z dostawcą;
  • rozliczenia międzyokresowe bierne, potocznie określane mianem „accruals”, są zobowiązaniami przypadającymi do zapłaty za towary lub usługi, które zostały otrzymane/wykonane, ale nie zostały opłacone, zafakturowane lub formalnie uzgodnione z dostawcą (łącznie z kwotami należnymi pracownikom).

Ponadto „accruals” są wykazywane jako część zobowiązań z tytułu dostaw i usług lub zobowiązań z innych tytułów, natomiast rezerwy wykazywane są oddzielnie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Podsumowanie

Na zakończenie pokuszę się o stwierdzenie, że jednostki gospodarcze, chcąc uwzględnić ryzyko i niepewność w sprawozdaniu finansowym, zmuszane są do dokonania głębszej analizy określonych sytuacji. W związku z tym, że Ustawa o Rachunkowości zawiera jedynie ogólne informacje na ten temat, warto zajrzeć do MSR 37, który bardziej szczegółowo opisuje tę tematykę.

Zachęcam do zapoznania się z większą ilością informacji na temat zobowiązań i rezerw na zobowiązania w odniesieniu do MSR 37, dostępnymi na https://www.rsmpoland.pl/pl/insights/rsm-poland-blog/msr-37-zobowiazania-i-rezerwy-na-zobowiazania.

Paulina PRUSIK, Audit Assistant w RSM Poland

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Prof. Modzelewski: Większość podatników VAT może uniknąć w 2026 r. obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych w KSeF. Jak?

Zdaniem profesora Witolda Modzelewskiego, gdyby uchwalono projekt przepisów wprowadzających obowiązkowy KSeF w przedłożonym niedawno kształcie, to większość podatników VAT nie będzie musiała wystawiać faktur ustrukturyzowanych w 2026 r.

Stopy procentowe NBP 2025: w maju obniżka o 0,5 pkt proc.

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 6-7 maja 2025 r. postanowiła obniżyć wszystkie stopy procentowe NBP o 0,5 punktu procentowego. Stopa referencyjna wynosi od 8 maja 2025 r. 5,25 proc. - poinformował w komunikacie Narodowy Bank Polski. Decyzja RPP była zgodna z oczekiwaniami większości analityków finansowych i ekonomistów. Stopy NBP zmieniły się pierwszy raz od 3 października 2023 r.

Przekształcenie JDG a status podatnika rozpoczynającego działalność w estońskim CIT

W świetle marcowego wyroku NSA (sygn. II FSK 1412/24) zmienia się podejście do kwalifikacji podatkowej spółek powstałych z przekształcenia jednoosobowych działalności gospodarczych. Wyrok ten przesądził, że takie podmioty mogą korzystać z przywilejów "podatnika rozpoczynającego działalność" na gruncie przepisów o estońskim CIT.

Pracujesz na zleceniu - a może to faktyczna umowa o pracę? Jak ustalić i wykazać istnienie stosunku pracy

Osoby wykonujące umowy zlecenia, czy inne umowy cywilnoprawne, mają czasem wątpliwości, czy nie jest to de facto umowa o pracę. Każdy przedsiębiorca słyszał o możliwych kontrolach, podważeniu zatrudnienia, konieczności uzasadniania dlaczego taki a nie inny typ umowy został konkretnej osobie zaproponowany. A co ze swobodą zawierania umów? Czy forma umowy na którą zgadzamy się wspólnie z nowozatrudnioną osobą nie powinna być wystarczająca dla inspekcji pracy skoro zgodnie obie strony złożyły na niej swój podpis? Na te i wiele innych pytań odpowie Czytelnikom ten artykuł.

REKLAMA

Zmiany w podatkach od 2026 r. - wyższy limit zwolnienia z VAT, korekty deklaracji, 6 m-cy vacatio legis

Ministerstwo Finansów poinformowało, że 6 maja 2025r. Rada Ministrów przyjęła pakiet projektów ustaw dot. podatków w ramach procesu deregulacji. Nowe przepisy mają na celu m.in. ochronę podatników przed nagłymi zmianami przepisów ustaw podatkowych oraz doprecyzowanie wątpliwości interpretacyjnych zgłaszanych przez przedsiębiorców w zakresie deklaracji składanej w trakcie lub po zakończeniu kontroli celno-skarbowej. Projekty dotyczą również podwyższenia limitu zwolnienia podmiotowego w VAT oraz likwidacji obowiązku przygotowywania i publikacji informacji o realizowanej strategii podatkowej.

Czego najczęściej dotyczą kontrole z urzędu skarbowego i ZUS-u?

Przedsiębiorcy mają szereg obowiązków wobec państwa - jako podatnicy muszą przestrzegać przepisów podatkowych, a jako płatnicy stosować normy z zakresu ubezpieczeń społecznych. W obu tych sferach często dochodzi do uchybień. Dlatego upoważnione organy sprawdzają, czy firmy przestrzegają obowiązujących przepisów. W naszym artykule przedstawiamy najczęstsze obszary, które podlegają kontroli organów podatkowych lub Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

REKLAMA

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

REKLAMA