REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak współpracować z biegłym rewidentem przy badaniu sprawozdania finansowego

Polska Grupa Audytorska (PGA)
Ogólnopolska sieć profesjonalnych firm audytorskich
Współpraca z biegłym rewidentem przy badaniu sprawozdania finansowego
Współpraca z biegłym rewidentem przy badaniu sprawozdania finansowego
www.shutterstock.com

REKLAMA

REKLAMA

Biegły rewident jako specjalista z sektora księgowo-finansowego na stałe wpisany jest w krajobraz polskiej przedsiębiorczości, jako ekspert dokonujący badania sprawozdań finansowych. Każdego roku ponad 3 tys. biegłych współpracuje z firmami dokonując audytów, a także świadcząc inne usługi przypisane do ich kompetencji. O czym warto pamiętać, aby ta współpraca przebiegała efektywnie i z korzyścią dla firmy?

Czy moja firma potrzebuje biegłego rewidenta?

Zasadnicze pytania w kontekście współpracy z biegłym rewidentem brzmią „czy i dlaczego jej potrzebuję”. Problemu z odpowiedzią nie powinny mieć firmy, które są prawnie zobowiązane do audytu swoich sprawozdań finansowych. W rzeczywistości jednak nie każdy podmiot pamięta o obowiązujących go zapisach ustawy o rachunkowości (art. 64 ust. 1, 3 oraz 4) i określonych w nich warunkach, których spełnienie nakazuje przedłożenie sprawozdań finansowych do badania przez biegłego rewidenta. Kluczowe jest w tym przypadku przekroczenie 2 z 3 progów, dotyczących: zatrudnienia (50 osób), sumy bilansowej (2,5 mln EUR) oraz przychodów ze sprzedaży i przychodów finansowych (5 mln EUR). Istotne jest, że przekroczenie powyższych progów w danym roku generuje obowiązek badania dopiero roku kolejnego.

REKLAMA

REKLAMA

Niezależnie od spełnienia powyższych kryteriów, obowiązkowi badania podlegają także firmy prowadzące działalność pod formą spółki akcyjnej oraz pod przepisami o obrocie papierami wartościowymi lub o funduszach inwestycyjnych i zarządzaniu alternatywnymi funduszami (np. wszystkie podmioty ASI). Obowiązek dotyczy też podmiotów sporządzających sprawozdania według MSR/MSSF oraz firm, które łączyły się w danym roku z innymi podmiotami.

Przepisy o rachunkowości nie są jednak jedynymi jakie obowiązują w kontekście badań sprawozdania finansowego. Obowiązek obejmuje też wszystkich emitentów z ustawy o obligacjach. Może wynikać także z umów zawartych przez firmę, np. umowy kredytowej z bankiem, umowy pożyczki czy inwestorskiej lub z umowy dofinansowania (dotacji).

Polecamy: INFORLEX Biuro Rachunkowe - Wszystko o zmianach w prawie i podatkach. Teraz 14 dni ZA DARMO!

REKLAMA

Polecamy: PIT 2020. Komentarz

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Biegły rewident partnerem dla Twojego biznesu

Jednym jest obowiązek badania sprawozdania finansowego, przed którym nie warto się uchylać, a innym dobrowolne zlecenie badania i traktowanie go jako jednego z narzędzi biznesowych, które pozwala uzyskać praktyczne rekomendacje dla całego przedsiębiorstwa i jest elementem świadomego zarządzania ryzykiem.

Zewnętrzny i niezależny ekspert sprawdza podczas audytu sprawozdania, zapisy rachunkowe i dokumenty Klienta, stwierdzając czy są sporządzone zgodnie z obowiązującymi przepisami. Biegły rewident bazując na swojej wiedzy i doświadczeniu może zwrócić Klientowi uwagę na wszystkie napotkane nieprawidłowości, a często dotyczą one innych niż rachunkowe przepisów prawa (np. prawo podatkowe) lub działania kontroli wewnętrznych. Stąd poszczególne elementy pracy audytora pełnią dodatkową funkcję doradczą czy wspierającą dla Zarządu, Rady Nadzorczej i właścicieli.

Kluczem do efektywnej współpracy między firmą a biegłym rewidentem jest zatem zrozumienie, że nie jest on przeciwnikiem, ale sprzymierzeńcem. Nie warto sprowadzać jego roli jedynie do kontrolera, ale traktować jako partnera, którego działanie przyczynia się do rozwoju firmy, jest szansą na wykrycie problemów i poprawę działania.

Sprawozdanie biegłego rewidenta z badania sprawozdania finansowego jest dokumentem uwiarygadniającym spółkę w oczach partnerów biznesowych, instytucji finansowych czy inwestorów. Pozwala także właścicielowi firmy uwiarygodnić dane finansowe przygotowywane przez Zarząd i jest zabezpieczeniem spełnienia obowiązków Zarządu.

Zakres świadczeń ze strony biegłego może wykraczać poza badanie sprawozdań finansowych. Często podmioty nieobjęte obowiązkowym badaniem decydują się zamiast audytu na usługę doradczą – wtedy biegły rewident, wykonując procedury zbliżone do audytowych, może jeszcze sugerować jego zdaniem najlepsze rozwiązania napotkanych problemów i czynnie wspierać Klienta we wdrożeniu najkorzystniejszych dla niego rozwiązań.

Poza tym biegli świadczą także inne, niż badanie sprawozdań finansowych, usługi przypisane do ich kompetencji. Co warto podkreślić, ich szeroka, interdyscyplinarna wiedza ekspercka z zakresu finansów, podatków i rachunkowości, bieżąca działalność audytorska, jak również znajomość zmian wprowadzanych z przepisach prawa z zakresu finansów i podatków, sprawia, że biegli mogą z korzyścią dla klienta zastąpić innych ekspertów.

Dopełnij formalności

Według ustawy o rachunkowości odpowiedzialność za sprawozdania finansowe spoczywa na kierowniku jednostki (kto pełni rolę kierownika zależy od formy działalności). Najczęściej decyzje w tym względzie podejmuje Zarząd. Ważne, aby pamiętał o kilku istotnych terminach.

Samo sprawozdanie finansowe należy sporządzić nie później niż 3 miesiące od daty bilansowej, a na jego zatwierdzenie obowiązuje termin 6 miesięcy od daty bilansowej.

Badanie sprawozdania finansowego powinno nastąpić przed jego zatwierdzeniem, zatem w przypadku roku bilansowego zakończonego 31 grudnia, działania biegłego rewidenta planowane są w okresie styczeń-czerwiec.

Warto zatem zawczasu pomyśleć o wyborze biegłego, aby zapewnić sobie komfort wyboru, a także pozwolić ekspertowi odpowiednio przygotować się do badania – zaplanować prace i poznać branżę Klienta. Ponadto podpisanie umowy powinno nastąpić w momencie umożliwiającym mu obserwację inwentaryzacji zapasów Klienta. Ustawowy termin tej czynności to najpóźniej do 15 dnia po dniu bilansowym.

Sama umowa zgodnie z przepisami powinna być zawarta na okres dwóch lat. Warto mieć to na uwadze jeśli firma planuje istotne zmiany czy jednorazowe transakcje, wpływające na skalę jej działalności w kolejnym roku. Kwestie te powinny być zawczasu omówione z biegłym rewidentem i uwzględnione w umowie.

Wybierz rozsądnie

Wybierając firmę audytorską, z którą nawiążemy współpracę nie warto kierować się tylko i wyłącznie ceną. W obecnej sytuacji, kiedy mamy do czynienia z rozdrobnieniem rynku firm audytorskich, badania mimo, że oparte na tych standardach, mogą wyglądać zupełnie inaczej. Warto zatem dokładnie sprawdzić firmę audytorską, a przed podjęciem ostatecznej decyzji skonfrontować kilka ofert.

Jeśli audyt finansowy ma przynieść korzyści dla Klienta to powinien być wykonany przez doświadczonych ekspertów, którzy mają dostęp do najnowszej wiedzy oraz zmian w przepisach (przede wszystkim podatkowych i finansowych) i którzy mogą być partnerem merytorycznym dla Klienta. Warto zatem zwrócić uwagę na doświadczenie firmy w danej branży. Jej znajomość na pewno korzystnie wpłynie na przebieg badania.

Warto także sprawdzić, czy będziemy mieli do czynienia bezpośrednio z biegłym, czy tylko z pracownikami o znacznie mniejszym doświadczeniu. Nie zawsze bowiem firma audytorska w ramach badania zapewnia stały kontakt z biegłym. Zdając sobie sprawę z oczekiwań Klientów, którym zależy na jak najwyższej jakości, sieć firm audytorskich Polska Grupa Audytorska stawia na bliskie, personalne relacje z Klientem, także na poziomie biegłych rewidentów czy członków zarządu. Takie skrócenie dystansu między biegłym a Klientem, zapewnia mu komfort, gdyż może liczyć na konsultacje na dowolnym etapie współpracy. To bardzo istotne, ponieważ pytania czy wątpliwości mogą pojawić się między kolejnymi badaniami sprawozdań. Ważne zatem, aby ustalić czy w tym okresie Klient także może liczyć na wsparcie biegłego rewidenta.

Korzyścią dla Klienta jest także skorzystanie z usług sieci firm audytorskich, dzięki czemu może on korzystać z synergii zasobów członków sieci i kompleksowej usługi. Sieć, której przedstawiciele działają w różnych miejscach w kraju, to zaleta dla rozproszonych geograficznie firm, np. grup kapitałowych, które mogą liczyć na ułatwiony kontakt z biegłym i personalne relacje.

Maciej Kozysa, Biegły Rewident, współzałożyciel Polskiej Grupy Audytorskiej – pierwszej krajowej sieci firm audytorskich

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

Szybszy zwrot VAT po wdrożeniu KSeF. Ale księgowi będą poddani jeszcze większej presji czasu

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: dobrowolna opcja poza przepisami. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

REKLAMA

Podatki 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia? [Webinar INFORAKADEMII]

Praktyczny webinar „Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia?” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak najefektywniej korzystać z bezpłatnego narzędzia do wystawiania faktur po wejściu w życie obowiązku korzystania z KSeF. Każdy z uczestników webinaru będzie miał możliwość zadania pytań, a po webinarze otrzyma imienny certyfikat.

REKLAMA

Można korzystnie i bezpiecznie zrestrukturyzować zadłużenie firmy w 2026 roku. Prawo przewiduje kilka możliwości by uniknąć szybkiej egzekucji

Grudzień to dla wielu przedsiębiorców czas rozliczeń i planów na kolejny rok. To ostatnie okno dla firm z problemami finansowymi, aby zdecydować, czy wejdą w 2026 rok z planem restrukturyzacji, czy z narastającym ryzykiem upadłości. 2025 rok może być w Polsce pierwszym, w którym przekroczona zostanie liczba 5000 restrukturyzacji. Ponadto od sierpnia obowiązują znowelizowane przepisy implementujące tzw. „Dyrektywę drugiej szansy”, które promują restrukturyzację zamiast likwidacji i zmieniają zasady gry dla dłużników i wierzycieli.

JPK VAT - zmiany od 2026 roku: dostosowanie do KSeF i systemu kaucyjnego. Ważne oznaczenia: OFF, BFK, DI

W dniu 12 grudnia 2025 r. Minister Finansów i Gospodarki podpisał nowelizację, nowelizacji z 2023 r. rozporządzenia w sprawie szczegółowego zakresu danych zawartych w deklaracjach podatkowych i w ewidencji w zakresie podatku od towarów i usług. Rozporządzenie wchodzi w życie 18 grudnia 2025 r. Ale zmiany dotyczą ewidencji JPK_VAT z deklaracją składanych za okresy rozliczeniowe od 1 lutego 2026 r.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA