REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak zmieniły się obowiązki zgłoszeniowe dotyczące sprawozdania skonsolidowanego

Ewa Szczepankiewicz
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Czy, jak w latach poprzednich, sprawozdanie skonsolidowane należy ogłosić w „Monitorze Polskim B” oraz złożyć do akt w Krajowym Rejestrze Sądowym? Czy do zgłoszenia w sądzie nadal wystarczy pismo przewodnie, czy też właściwy jest jakiś druk wniosku?

RADA

Skonsolidowane sprawozdanie finansowe grupy kapitałowej podlega obowiązkowi złożenia w Krajowym Rejestrze Sądowym oraz obowiązkowi ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym „Monitor Polski B”. W odróżnieniu od lat ubiegłych (tj. od 1 stycznia 2007 r.) złożenie skonsolidowanego sprawozdania podlega wpisowi w Krajowym Rejestrze Sądowym. Właściwym (od 1 stycznia 2007 r.) formularzem do dokonania wpisu jest wniosek KRS-230. Dalsze szczegóły w uzasadnieniu.

UZASADNIENIE

Przepisy obowiązujące do końca 2006 r. nie nakazywały złożenia skonsolidowanego sprawozdania finansowego w Krajowym Rejestrze Sądowym. Sprawozdanie przekazywane było do akt rejestrowych wraz z załącznikami bez jakiegokolwiek wniosku o wpis. Nie wiązały się z tym również żadne opłaty.

Od 1 stycznia 2007 r. obowiązują w tym zakresie przepisy zmienionej ustawy o Krajowym Rejestrze Sądowym. Obecnie (art. 40 ustawy o KRS) w dziale 3 rejestru przedsiębiorców zamieszcza się między innymi:
- wzmiankę o złożeniu rocznego skonsolidowanego sprawozdania finansowego grupy kapitałowej z oznaczeniem daty jego złożenia,

- wzmiankę o złożeniu opinii biegłego rewidenta,

- wzmiankę o złożeniu uchwały o zatwierdzeniu skonsolidowanego sprawozdania grupy kapitałowej,

- wzmiankę o złożeniu sprawozdania z działalności grupy.

Zmiany te uwzględnia zaktualizowany urzędowy formularz wniosku o wpis do KRS, a mianowicie KRS-230.

Zarząd jednostki dominującej grupy kapitałowej, której skonsolidowane sprawozdanie finansowe podlega badaniu i ogłoszeniu stosownie do przepisów ustawy o rachunkowości (art. 69 ust. 3), powinien złożyć do KRS w ciągu 15 dni od jego zatwierdzenia:
- skonsolidowane sprawozdanie finansowe,

- sprawozdanie zarządu z działalności grupy,

- opinię biegłego rewidenta,

- odpis uchwały o zatwierdzeniu sprawozdania finansowego.

Łącznie z tymi dokumentami jednostka składa wniosek o wpisanie do KRS wzmianki o złożeniu tych dokumentów (formularz KRS-230). Opłata sądowa wynosi 40 zł. Jednostka opłaca jednocześnie kwotę 250 zł, jako należność za ogłoszenie wymagane przez przepisy o rachunkowości w „Monitorze Sądowym i Gospodarczym”.

Niezależnie od powyższego (co nie uległo zmianie w stosunku do lat poprzednich) kierownik jednostki dominującej powinien złożyć w ciągu 15 dni od dnia zatwierdzenia odrębny wniosek o ogłoszenie treści sprawozdania w Dzienniku Urzędowym „Monitor Polski B”, uiszczając opłatę, która zostanie wyliczona przez wydawcę zgodnie z rozporządzeniem Prezesa Rady Ministrów z 3 października 2001 r. (obecnie jest to kwota 708,59 zł brutto za 1 stronę - więcej szczegółów na temat procedury składania sprawozdań do druku można znaleźć na stronie www.cokprm.gov.pl, w zakładce „Monitor Polski B”).

Do ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej „Monitor Polski B” należy złożyć w ciągu 15 dni od dnia zatwierdzenia:
- wprowadzenie do skonsolidowanego sprawozdania finansowego stanowiące część skonsolidowanej informacji dodatkowej,

- bilans grupy,

- skonsolidowany rachunek zysków i strat,

- zestawienie zmian w kapitale własnym grupy,

- skonsolidowany rachunek przepływów pieniężnych za rok obrotowy,

- opinię biegłego rewidenta,

- odpis uchwały bądź postanowienia o zatwierdzeniu rocznego skonsolidowanego sprawozdania finansowego.

ważne!

Skonsolidowane sprawozdanie finansowe grupy kapitałowej, niebędącej podatkową grupą kapitałową w rozumieniu art. 1a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, nie podlega obowiązkowi przekazania do urzędu skarbowego.

- art. 40 ustawy z 20 sierpnia 1997 r. o Krajowym Rejestrze Sądowym - j.t. Dz.U. z 2001 r. Nr 17, poz. 209; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 50, poz. 331

- rozporządzenie Ministra Sprawiedliwości z 15 grudnia 2006 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie określenia wzorów urzędowych formularzy wniosków o wpis do Krajowego Rejestru Sądowego oraz sposobu i miejsca ich udostępniania - Dz.U. Nr 241, poz. 1749

- art. 69 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości - j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 208, poz. 1540

- rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów z 3 października 2001 r. w sprawie wysokości opłat za ogłaszanie obwieszczeń i ogłoszeń w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej „Monitor Polski B” - Dz.U. Nr 114, poz. 1216

Ewa Szczepankiewicz

główna księgowa w spółce z o.o.

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Poprawa błędnej faktury w KSeF to zawsze konieczność korekty. Szkic faktury, czy portal kontrahenta: producenci oprogramowania widzą problem i proponują rozwiązania

Pomimo, że przepisy już dziś nie pozwalają na anulowanie lub zamianę faktury dostarczonej do nabywcy, podatnicy obawiają się uszczelnienia, jakie przyniesie w tym zakresie KSeF. Skala obaw wyrażanych przez przedsiębiorców oraz reakcje producentów oprogramowania do wystawiania faktur zdają się ujawniać, jak bardzo powszechnym zjawiskiem jest poprawienie faktur bez użycia faktury korygującej.

Konsolidacja sprawozdań finansowych – czy warto przekazać przygotowywanie skonsolidowanych SF firmie outsourcingowej?

Konsolidacja sprawozdań finansowych, czyli przygotowanie skonsolidowanego sprawozdania finansowego (SSF), to proces wymagający precyzji, wiedzy i czasu. Wraz ze wzrostem złożoności grup kapitałowych oraz częstymi zmianami regulacyjnymi, coraz więcej przedsiębiorstw staje przed pytaniem: czy proces konsolidacji realizować własnymi siłami, czy powierzyć go zewnętrznym ekspertom?

KSeF obejmie nawet rolników. Ale nie wszystkich

Z sygnałów spływających do redakcji Infor.pl wynika, że podatnicy VAT chyba nie mają entuzjazmu co do przejścia na KSeF. Może się jednak okazać, że nie taki diabeł straszny. I pod koniec 2026 r. większa część przedsiębiorców będzie chwaliła nowe rozwiązanie. Dziś jednak każda grupa zawodowa zwolniona z KSeF jest traktowana jako szczęściarze. I taką grupą są rolnicy. Ale tylko „ryczałtowi” (transakcje dokumentują fakturami VAT RR). Ta kategoria rolników może przystąpić do KSeF dobrowolnie.

Jaka inflacja w Polsce w latach 2025-2026-2027. Projekcja NBP i prognozy ekspertów

Opublikowana przez Narodowy Bank Polski 7 listopada 2025 r. projekcja inflacji i PKB w Polsce przewiduje, że inflacja CPI w 2025 r. znajdzie się na poziomie 3,7 proc., w 2026 r. wyniesie 2,9 proc., a w 2027 r. spadnie do 2,5 proc.. Natomiast PKB wzrośnie w 2025 r. ok. 3,4 proc., w 2026 r. ok. 3,7 proc., a w 2027 r. ok. 2,6 proc.

REKLAMA

Harmonogram posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej w 2026 roku

Narodowy Bank Polski opublikował harmonogram posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej i publikacji opisów dyskusji z posiedzeń decyzyjnych w 2026 r.

Leasing w 2026 roku – jak odzyskać koszty podatkowe ponad nowe limity ustawowe związane z emisją CO2? Klucz tkwi w odsetkach, a 100000 zł, 150000 zł i 225000 zł to wcale nie ostateczna bariera dla odliczeń w racie, bo raty działają na innych zasadach

Od stycznia 2026 roku na firmy leasingujące samochody czeka przykra niespodzianka podatkowa. Nowe limity odliczenia kosztów związanych z nabyciem pojazdów, uzależnione od emisji CO2 (100000 zł - emisja co najmniej 50g CO2/km, 150000 zł - emisja poniżej 50g CO2/km, lub 225000 zł - elektryki i wodorowce bez emisji CO2), drastycznie ograniczą możliwości optymalizacji podatkowej. Kontrowersje budzi zwłaszcza fakt, że zmiany dotkną umów już zawartych. Jednak jest nadzieja – część odsetkowa raty leasingowej nadal pozostaje w pełni odliczalna, co może uratować budżety wielu firm. Czy Twoja księgowość wykorzystuje tę możliwość?

Wszedł nowy 15% podatek. Kogo dotyczy i na czym polega? To implementacja dyrektywy UE - mało kto wie, a przepisy już obowiązują, czyli co to jest GloBE, IIR, UTPR i QDMTT

Rozpoczyna się nowy etap w systemie podatkowym, a polskie przedsiębiorstwa, będące częścią dużych międzynarodowych grup, stoją u progu nowych, złożonych obowiązków. Wprowadzenie globalnego podatku minimalnego, znanego pod nazwą-skrótem GloBE, stanowi fundamentalną zmianę w architekturze całego systemu podatkowego. Celem tej reformy podatkowej jest zapewnienie, że największe światowe koncerny zapłacą sprawiedliwą daninę, z efektywną stawką podatkową na poziomie co najmniej 15%, niezależnie od państwa, w którym generują swoje zyski. Czyżby to był koniec z cypryjskimi spółkami? Firmy muszą zmienić optykę na prowadzenie optymalizacji podatkowej i uwzględniać lokalizację biznesu jeszcze bardziej niż kiedykolwiek.

Brak budżetu firmowego to zarządzanie "na oko" - nawet jeśli przedsiębiorca dziś zarabia. Jak stworzyć prosty budżet dla swojej firmy?

Wielu właścicieli małych i średnich firm podejmuje decyzje finansowe intuicyjnie. Zakup nowego sprzętu? „Przyda się, więc bierzemy.” Rekrutacja kolejnej osoby? „Zespół nie wyrabia, trzeba kogoś dołożyć.” Kolejny wydatek? „Jakoś się to pokryje.” Tak wygląda codzienność tysięcy przedsiębiorstw, w których budżet jest pojęciem abstrakcyjnym, a zarządzanie finansami odbywa się „na oko”.

REKLAMA

Podatek od samozbiorów? Skarbówka bierze się nawet za darmowe rozdawanie warzyw

W polskim rolnictwie zawrzało. Okazuje się, że nawet samozbiory i darmowe rozdanie warzyw zostaną objęte podatkiem VAT. Dla wielu gospodarzy, którzy po tragicznym sezonie próbowali ratować plony, to kolejny cios ze strony państwa.

Granica między urządzeniem technicznym a budowlą – najnowsze orzecznictwo w sprawie opodatkowania silosów i zbiorników

Czy zbiorniki i silosy wykorzystywane w procesach produkcyjnych mogą być traktowane jako budowle podlegające opodatkowaniu, czy jedynie jako urządzenia techniczne? Najnowsze orzecznictwo, w tym wyrok NSA z 7 października 2025 r. (sygn. III FSK 738/24), wskazuje, że nawet, gdy obiekty te służą procesom technologicznym, ich podstawowa funkcja i konstrukcja kwalifikują je jako budowle, co przekłada się na konieczność opodatkowania ich podatkiem od nieruchomości.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA