REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jakie składniki sprawozdania finansowego inwentaryzujemy drogą potwierdzenia sald

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Reresa Fołta
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Niektórych składników nie można inwentaryzować inaczej, jak tylko metodą weryfikacji sald.

Jednostka, drogą otrzymania potwierdzenia prawidłowości wykazanych w swoich księgach rachunkowych składników aktywów, inwentaryzuje:

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

• aktywa finansowe zgromadzone na rachunkach bankowych lub przechowywane przez inne jednostki,

• należności, z wyjątkiem należności spornych i wątpliwych, należności wobec osób nieprowadzących ksiąg rachunkowych, z tytułów publicznoprawnych,

• należności z tytułu udzielonych pożyczek,

REKLAMA

• własne składniki aktywów powierzone kontrahentom.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Inwentaryzację, z wyłączeniem aktywów pieniężnych i papierów wartościowych, należy rozpocząć nie wcześniej niż trzy miesiące przed końcem roku obrotowego, a zakończyć do 15 stycznia roku następnego.

Uwaga!

Należy pamiętać o zmniejszeniu lub zwiększeniu potwierdzonych sald z tytułu ewentualnych obrotów następujących między datą potwierdzenia a dniem ustalenia stanu wynikającego z ksiąg rachunkowych.

Prawidłowa inwentaryzacja, w tym weryfikacja sald, jest podstawą oceny sprawozdania finansowego przez biegłego rewidenta. Stosowne przepisy znajdują się w normie biegłych rewidentów nr 1 „Ogólne zasady badania sprawozdań finansowych”. W przypadku gdy stopień udokumentowanego uzgodnienia z jednostkami przechowującymi aktywa lub kontrahentami nie upewnia o wiarygodności sald, biegły rewident może - w porozumieniu z kierownikiem jednostki - pisemnie zwrócić się do kontrahentów jednostki badanej o uzgodnienie sald. Do tych aktywów lub pasywów należą posiadane przez jednostkę o istotnej wartości: środki na rachunkach bankowych, udziały w innych jednostkach, papiery wartościowe zdeponowane w innych jednostkach, zapasy powierzone stronom trzecim lub oddane w komis, należności i zobowiązania - które stanowią znaczący składnik bilansu.

 

Odpowiedź w sprawie uzgodnienia sald może być skierowana bezpośrednio do biegłego rewidenta na adres podmiotu uprawnionego, w którego imieniu biegły rewident przeprowadza badanie lub nim kieruje. Biegły rewident powinien upewnić się o kompletności wysyłki tych pism. Takie postępowanie jest zgodne z przepisami art. 67 ust. 2 ustawy o rachunkowości, w rozumieniu których biegły rewident jest uprawniony do uzyskania informacji związanych z przebiegiem badania od kontrahentów badanej jednostki i jej doradców prawnych - z upoważnienia kierownika.

Konsekwencje nieotrzymania potwierdzenia sald

Jeżeli próby uzgodnienia sald się nie powiodły i biegły rewident zamiast uzgodnień zastosował alternatywne rodzaje badań wiarygodności, a one nie pozwoliły uzyskać stosownych dowodów badania, powinien on potraktować tego rodzaju salda jako niespełniające warunków stawianych aktywom. Wówczas powinien rozważyć rodzaj opinii o badanym sprawozdaniu finansowym stosownie do znaczenia kwoty sald aktywów, które nie zostały potwierdzone.

Jeżeli kierownik jednostki nie wyraża zgody na wystosowanie pism o uzgodnienie do wszystkich lub niektórych kontrahentów, a uzasadnienie jego stanowiska nie jest, zdaniem biegłego rewidenta, przekonujące, to zachodzi ograniczenie zakresu badania. Wówczas biegły rewident rozważa także rodzaj opinii o badanym sprawozdaniu finansowym.

Jakie błędy jednostki popełniają przy weryfikacji sald

Częstym błędem jest uznanie przez jednostki za spełnienie wymogu inwentaryzacji własnych składników aktywów (np. towarów, wyrobów gotowych, materiałów) powierzonych kontrahentom, gdy otrzymają one arkusze spisu z natury sporządzone przez tych kontrahentów.

Stosownie do art. 26 ust. 2 ustawy o rachunkowości to na tych jednostkach ciąży obowiązek przeprowadzenia spisu z natury powierzonych im do sprzedaży, przechowywania, przerobu lub używania składników aktywów, będących własnością innych jednostek. Ale powinny one powiadomić właścicieli tych składników aktywów o wynikach spisu - właśnie w formie potwierdzenia ich stanu. Właściciel powinien zapewnić sobie w umowie z kontrahentem możliwość uczestniczenia w spisie z natury, jeśli wartość powierzonych kontrahentowi składników jest znacząca. Ma to na celu w szczególności sprawdzenie ich istnienia, warunków przechowywania, dalszej przydatności do wykorzystania. Tak jak w przypadku pozostałych metod inwentaryzacja drogą potwierdzenia wymaga, aby jej przeprowadzenie i wyniki były odpowiednio udokumentowane i powiązane z zapisami ksiąg rachunkowych. Samo wysłanie potwierdzeń sald należności nie jest spełnieniem wymogu udokumentowania. Po otrzymaniu potwierdzeń sald należności trzeba je porównać z saldami figurującymi w księgach pomocniczych lub w księdze głównej jednostki. Jeżeli kontrahent zakwestionował saldo, to należy wyjaśnić powstałą różnicę inwentaryzacyjną i odpowiednio zaksięgować w księgach rachunkowych. Najczęściej występująca różnica to nieuznawanie przez kontrahenta naliczonych odsetek za nieterminową zapłatę należności jednostki. Wówczas trzeba tylko sprawdzić podstawę ich ustalenia oraz poprawność kwoty.

Jako podsumowanie inwentaryzacji należności jednostka powinna określić, w jakim procencie otrzymała potwierdzenia dotyczące wysłanych sald, aby móc ponowić prośby o ich potwierdzenie. Jeżeli mimo to ich uzgodnienie z przyczyn uzasadnionych nie było możliwe, to ich inwentaryzacja powinna nastąpić drogą porównania danych ksiąg rachunkowych z odpowiednimi dokumentami.

• art. 18 ust. 2, art. 26 ust. 2 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości - j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 208, poz. 1540

Reresa Fołta

biegły rewident

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn Rachunkowości

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czy pracodawca może obowiązkowo wysłać pracownika na zaległy urlop wypoczynkowy? Przepisy, orzeczenia sądów i stanowisko PIP

To dość częsta i wywołująca sporo wątpliwości sytuacja. Pracownik ma zaległy urlop ale nie wypełnia wniosków urlopowych i „chomikuje” ten urlop na przyszłość. Na różne nieprzewidziane sytuacje. Dla pracodawcy to kłopot, bo może być w niektórych sytuacjach ukarany za to grzywną przez Państwową Inspekcję Pracy od 1 tys. do 30 tys. zł (art. 282 § 1 pkt 2 kodeksu pracy). A ponadto pracodawca może być zobowiązany do tworzenia tzw. rezerw (tak naprawdę są to bierne rozliczenia międzyokresowe kosztów) w bilansie na o wynagrodzenia za czas urlopu zaległego (niewykorzystanego w terminie). Czy zatem pracodawca może zmusić (tj. skutecznie skłonić metodami zgodnymi z prawem) pracownika do wykorzystania urlopu lub zaległego urlopu z poprzedniego roku? Przecież urlop to uprawnienie pracownika i jest udzielany na wniosek pracownika.

Które faktury nie zostaną objęte KSeF?

Krajowy System e-Faktur to jedna z największych reform ostatnich lat. W 2026 roku każdy przedsiębiorca co do zasady będzie musiał wystawiać faktury ustrukturyzowane właśnie w KSeF. Celem jest uszczelnienie systemu VAT, łatwiejsza kontrola rozliczeń i automatyzacja obiegu dokumentów. Jednak nie wszystkie dokumenty sprzedażowe zostaną objęte obowiązkiem. Ustawodawca przewidział szereg wyłączeń i okresów przejściowych, które mają ułatwić podatnikom dostosowanie się do rewolucji w fakturowaniu.

Nowe faktury elektroniczne w 2026 r. Prof. Modzelewski: art. 106nda ust. 3 ustawy o VAT nakłada niewykonalne obowiązki i jest sprzeczny z prawem UE

Nowe faktury elektroniczne, o których mowa w art. 106nf, 106nh, 106nda i 106nha ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (ustawa o VAT), które będą w przyszłym roku wystawione zgodnie z wzorem faktury ustrukturyzowanej, budzą wśród podatników najwięcej wątpliwości – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

KSeF 2026: Tylko 4 miesiące na przygotowanie. Czego wymagać od dostawców oprogramowania? Kto powinien mieć dostęp do systemu?

Od 1 lutego 2026 roku w Polsce zacznie obowiązywać obligatoryjne fakturowanie elektroniczne z wykorzystaniem faktur ustrukturyzowanych wprowadzonych do ustawy o podatku VAT. Najpierw dotyczyć to będzie największych podatników (przekroczone 200 mln zł obrotów brutto w 2024 r.), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Oznacza to, że wymiana faktur pomiędzy przedsiębiorcami będzie musiała odbywać się za pośrednictwem Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

Zmiany w VAT: rozliczanie importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej

W dniu 17 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o podatku od towarów i usług, będący częścią pakietu deregulacyjnego. Jak wyjaśnia Ministerstwo Finansów nowelizacja ta jest konieczna, bowiem po wprowadzeniu od czerwca br. nowego systemu celnego AIS/IMPORT PLUS, niektóre firmy posiadające pozwolenie na stosowanie zgłoszenia uproszczonego i stosujące to uproszczenie zostałyby de facto pozbawione możliwości rozliczania podatku VAT z tytułu importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej. Dzięki nowym przepisom ci przedsiębiorcy będą mogli nadal rozliczać podatek VAT z tytułu importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej.

Ulga B+R na wakacjach. O czym należy pamiętać przy ewidencji czasu pracy w czasie nieobecności pracowników?

Ulga na działalność badawczo-rozwojową (ulga B+R) to jeden z najistotniejszych i najbardziej przystępnych instrumentów wspierających finansowanie innowacji w Polsce. Ta preferencja podatkowa umożliwia przedsiębiorcom odliczenie od podstawy opodatkowania kosztów poniesionych na działania badawczo-rozwojowe nawet na poziomie 200%. W praktyce oznacza to możliwość odzyskania wydatków ponoszonych m.in. na wynagrodzenia pracowników zaangażowanych w prace B+R. Jednak dużym wyzwaniem pozostaje prawidłowe ewidencjonowanie czasu pracy osób zaangażowanych w takie projekty.

Od kiedy KSeF: co to za system faktur, co warto wiedzieć? Dla kogo będzie obowiązkowy w 2026 roku?

No i staje przed nami nowe wyzwanie. Nadchodzi koniec tradycyjnego modelu księgowości. Od 1 lutego 2026 r. największe podmioty będą musiały wystartować z wystawianiem faktur przez KSeF. Natomiast wszyscy odbiorcy będą musieli za pośrednictwem KSeF te faktury odbierać. Dla kogo w 2026 r. system KSeF będzie obowiązkowy?

Konsekwencje dla łańcucha dostaw przez zamknięcie kolejowego przejścia granicznego w Małaszewiczach w związku z manewrami Zapad-2025

Polska zdecydowała o czasowym zamknięciu kolejowych przejść granicznych z Białorusią, w tym kluczowego węzła w Małaszewiczach. Powodem są zakrojone na szeroką skalę rosyjsko-białoruskie manewry wojskowe Zapad-2025. Decyzja ta, choć motywowana względami bezpieczeństwa, rodzi poważne skutki gospodarcze i logistyczne, uderzając w europejsko-azjatyckie łańcuchy dostaw.

REKLAMA

KSeF a JDG – rewolucja w fakturach dla jednoosobowych działalności

Krajowy System e-Faktur (KSeF) to największa zmiana dla firm od lat. Do tej pory dla wielu przedsiębiorców prowadzących jednoosobowe działalności gospodarcze (JDG) faktura była prostym dokumentem np. wystawianym w Wordzie, Excelu czy nawet odręcznie. W 2026 roku ta rzeczywistość diametralnie się zmieni. Faktura będzie musiała być wystawiona w formie ustrukturyzowanej i przekazana do centralnego systemu Ministerstwa Finansów.

Liczne zmiany w podatkach PIT i CIT od 2026 r: nowe definicje ustawowe, ulga mieszkaniowa, amortyzacja, programy lojalnościowe, zbywanie nieruchomości, estoński CIT, IP Box

Na stronach Rządowego Centrum Legislacji został opublikowany 16 września 2025 r. projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw. Projekt ten, nad którym pracuje Ministerstwo Finansów, ma na celu uszczelnienie systemu podatkowego. Zmiany mają wejść w życie od początku 2026 roku.

REKLAMA