REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jakie składniki sprawozdania finansowego inwentaryzujemy drogą potwierdzenia sald

Reresa Fołta
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Niektórych składników nie można inwentaryzować inaczej, jak tylko metodą weryfikacji sald.

Jednostka, drogą otrzymania potwierdzenia prawidłowości wykazanych w swoich księgach rachunkowych składników aktywów, inwentaryzuje:

REKLAMA

Autopromocja

• aktywa finansowe zgromadzone na rachunkach bankowych lub przechowywane przez inne jednostki,

• należności, z wyjątkiem należności spornych i wątpliwych, należności wobec osób nieprowadzących ksiąg rachunkowych, z tytułów publicznoprawnych,

• należności z tytułu udzielonych pożyczek,

• własne składniki aktywów powierzone kontrahentom.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Inwentaryzację, z wyłączeniem aktywów pieniężnych i papierów wartościowych, należy rozpocząć nie wcześniej niż trzy miesiące przed końcem roku obrotowego, a zakończyć do 15 stycznia roku następnego.

Uwaga!

Należy pamiętać o zmniejszeniu lub zwiększeniu potwierdzonych sald z tytułu ewentualnych obrotów następujących między datą potwierdzenia a dniem ustalenia stanu wynikającego z ksiąg rachunkowych.

Prawidłowa inwentaryzacja, w tym weryfikacja sald, jest podstawą oceny sprawozdania finansowego przez biegłego rewidenta. Stosowne przepisy znajdują się w normie biegłych rewidentów nr 1 „Ogólne zasady badania sprawozdań finansowych”. W przypadku gdy stopień udokumentowanego uzgodnienia z jednostkami przechowującymi aktywa lub kontrahentami nie upewnia o wiarygodności sald, biegły rewident może - w porozumieniu z kierownikiem jednostki - pisemnie zwrócić się do kontrahentów jednostki badanej o uzgodnienie sald. Do tych aktywów lub pasywów należą posiadane przez jednostkę o istotnej wartości: środki na rachunkach bankowych, udziały w innych jednostkach, papiery wartościowe zdeponowane w innych jednostkach, zapasy powierzone stronom trzecim lub oddane w komis, należności i zobowiązania - które stanowią znaczący składnik bilansu.

 

Odpowiedź w sprawie uzgodnienia sald może być skierowana bezpośrednio do biegłego rewidenta na adres podmiotu uprawnionego, w którego imieniu biegły rewident przeprowadza badanie lub nim kieruje. Biegły rewident powinien upewnić się o kompletności wysyłki tych pism. Takie postępowanie jest zgodne z przepisami art. 67 ust. 2 ustawy o rachunkowości, w rozumieniu których biegły rewident jest uprawniony do uzyskania informacji związanych z przebiegiem badania od kontrahentów badanej jednostki i jej doradców prawnych - z upoważnienia kierownika.

Konsekwencje nieotrzymania potwierdzenia sald

Jeżeli próby uzgodnienia sald się nie powiodły i biegły rewident zamiast uzgodnień zastosował alternatywne rodzaje badań wiarygodności, a one nie pozwoliły uzyskać stosownych dowodów badania, powinien on potraktować tego rodzaju salda jako niespełniające warunków stawianych aktywom. Wówczas powinien rozważyć rodzaj opinii o badanym sprawozdaniu finansowym stosownie do znaczenia kwoty sald aktywów, które nie zostały potwierdzone.

Jeżeli kierownik jednostki nie wyraża zgody na wystosowanie pism o uzgodnienie do wszystkich lub niektórych kontrahentów, a uzasadnienie jego stanowiska nie jest, zdaniem biegłego rewidenta, przekonujące, to zachodzi ograniczenie zakresu badania. Wówczas biegły rewident rozważa także rodzaj opinii o badanym sprawozdaniu finansowym.

Jakie błędy jednostki popełniają przy weryfikacji sald

REKLAMA

Częstym błędem jest uznanie przez jednostki za spełnienie wymogu inwentaryzacji własnych składników aktywów (np. towarów, wyrobów gotowych, materiałów) powierzonych kontrahentom, gdy otrzymają one arkusze spisu z natury sporządzone przez tych kontrahentów.

Stosownie do art. 26 ust. 2 ustawy o rachunkowości to na tych jednostkach ciąży obowiązek przeprowadzenia spisu z natury powierzonych im do sprzedaży, przechowywania, przerobu lub używania składników aktywów, będących własnością innych jednostek. Ale powinny one powiadomić właścicieli tych składników aktywów o wynikach spisu - właśnie w formie potwierdzenia ich stanu. Właściciel powinien zapewnić sobie w umowie z kontrahentem możliwość uczestniczenia w spisie z natury, jeśli wartość powierzonych kontrahentowi składników jest znacząca. Ma to na celu w szczególności sprawdzenie ich istnienia, warunków przechowywania, dalszej przydatności do wykorzystania. Tak jak w przypadku pozostałych metod inwentaryzacja drogą potwierdzenia wymaga, aby jej przeprowadzenie i wyniki były odpowiednio udokumentowane i powiązane z zapisami ksiąg rachunkowych. Samo wysłanie potwierdzeń sald należności nie jest spełnieniem wymogu udokumentowania. Po otrzymaniu potwierdzeń sald należności trzeba je porównać z saldami figurującymi w księgach pomocniczych lub w księdze głównej jednostki. Jeżeli kontrahent zakwestionował saldo, to należy wyjaśnić powstałą różnicę inwentaryzacyjną i odpowiednio zaksięgować w księgach rachunkowych. Najczęściej występująca różnica to nieuznawanie przez kontrahenta naliczonych odsetek za nieterminową zapłatę należności jednostki. Wówczas trzeba tylko sprawdzić podstawę ich ustalenia oraz poprawność kwoty.

Jako podsumowanie inwentaryzacji należności jednostka powinna określić, w jakim procencie otrzymała potwierdzenia dotyczące wysłanych sald, aby móc ponowić prośby o ich potwierdzenie. Jeżeli mimo to ich uzgodnienie z przyczyn uzasadnionych nie było możliwe, to ich inwentaryzacja powinna nastąpić drogą porównania danych ksiąg rachunkowych z odpowiednimi dokumentami.

• art. 18 ust. 2, art. 26 ust. 2 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości - j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 208, poz. 1540

Reresa Fołta

biegły rewident

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Biuletyn Rachunkowości

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Składka zdrowotna to zwykły podatek. Przedsiębiorcy czekają na ryczałtową składkę (realizację obietnicy wyborczej). Doczekają się?

Negatywne skutki „Polskiego Ładu” odczuwa wielu przedsiębiorców zwłaszcza z sektora MŚP. Tzw. „Polski Ład” przedsiębiorcom kojarzy się głównie z tego, że składka na ubezpieczenie zdrowotne jest miesięczna i niepodzielna, i wynosi 9% podstawy wymiaru składki – uważa dr n. pr. Marek Woch – b. Zastępca Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców. 

Spółki odetchną z ulgą. Minister finansów szykuje ważne zmiany w podatku

Sprawa dotyczy podatku u źródła. Ministerstwo Finansów chce, aby obcokrajowiec, który zasiada w zarządzie polskiej spółki, nie musiał już musiał mieć polskiego numeru PESEL lub NIP do podpisania oświadczenia, które pozwoli spółce nie potrącać i nie płacić polskiemu fiskusowi podatku u źródła od należności wypłacanych za granicę. Pisze o tym "Dziennik Gazeta Prawna".

Wakacje od ZUS już w 2024 roku - kto i kiedy może skorzystać? Jak to zrobić?

Wielu przedsiębiorców na to czekało. Wakacje od ZUS już niedługo staną się faktem. 9 maja 2024 roku uchwalono nowelizację ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz niektórych innych ustaw, która wprowadza do polskiego prawa tzw. wakacje składkowe. Nowe przepisy wchodzą w życie 1 listopada 2024 roku. Podpowiadamy, od kiedy można skorzystać z tego rozwiązania i jakie warunki należy spełnić.

Urlop wypoczynkowy 2024 (od A do Z). Wymiar, zasady, wynagrodzenie, zmiana pracodawcy, prawa i obowiązki pracownika oraz zakładu pracy

Jaki jest wymiar urlopu wypoczynkowego i od czego zależy? Jak powinien być udzielany urlop wypoczynkowy? Co to jest urlop proporcjonalny? Jakie są prawa i obowiązki pracodawcy a jakie pracownika? Wyjaśnia specjalistka ds. kadr i płac.

REKLAMA

Samofakturowanie - kto powinien wystawić duplikat faktury?

W imieniu niektórych sprzedawców wystawiam faktury na zasadzie samofakturowania. Jak powinienem postąpić, jeżeli jeden ze sprzedawców zgłosił mi, że zgubił fakturę, którą dla niego wystawiłem. Czy mogę mu wystawić duplikat?

Dążenie do płacenia jak najniższych podatków nie jest zakazane, jest naturalnym prawem każdego podatnika. Takie jest stanowisko NSA

Dążenie do płacenia jak najniższych podatków nie jest prawnie zakazane, a jest niejako naturalnym prawem każdego podatnika. Organy, a później sądy, mogą jedyni oceniać zgodność z prawem tych dążeń. Przypomniał sąd administracyjny, uchylając zaskarżoną przez przedsiębiorcę decyzję naczelnika urzędu celno-skarbowego.

Składka zdrowotna odpowiada za likwidację niejednego mikroprzedsiębiorstwa. To największy grzech Polskiego Ładu. Będą zmiany w przepisach

Polski Ład kojarzy się przedsiębiorcom głównie ze składką zdrowotną. Właściciele firm płacą zdecydowanie więcej niż przed reformą. "Składka zdrowotna odpowiada za likwidację niejednego mikroprzedsiębiorstwa. To największy grzech Polskiego Ładu" – uważa Damian Trepanowski, członek zarządu Business Tax Group. Rząd obiecuje zmianę problematycznych przepisów.

Cena LPG o 20% w górę na jesieni 2024 r. Po 20 grudnia pełne embargo na gaz z Rosji

Ilość LPG na polskim rynku w 2024 r. bardzo wzrosła, więc efektu wstrzymania dostaw tego paliwa z Rosji jeszcze nie widać - ocenił dla PAP dyrektor Generalny Polskiej Organizacji Gazu Płynnego Bartosz Kwiatkowski. Jego zdaniem wzrost cen LPG, o co najmniej 20 proc. będzie odczuwalny jesienią.

REKLAMA

Podatek od nieruchomości 2025: Czym jest całość techniczno-użytkowa budowli?

Centrum projektu zmian w podatku od nieruchomości, które mają wejść w życie z dniem 1 stycznia 2025 r., jest rozszerzenie definicji budowli o instalacje i urządzenia, które stanowią wraz z tym obiektem całość techniczno-użytkową. Czym ona jest, czyli – gdzie budowla ma mieć początek, a gdzie koniec? Dlaczego, to taki problem dla podatników?

Będą zmiany w podatku od nieruchomości. Ale przedsiębiorcy wyrażają zdecydowany sprzeciw wobec tych propozycji

Nowe przepisy dotyczące podatku od nieruchomości są bardzo niekorzystne dla firm. Propozycje zmian definicji budynku i budowli na potrzeby podatku od nieruchomości spowodują drastyczny wzrost opodatkowania majątku firm. Przedsiębiorcy wyrażają zdecydowany sprzeciw wobec tych propozycji.

REKLAMA