REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jakie składniki sprawozdania finansowego inwentaryzujemy drogą potwierdzenia sald

Reresa Fołta
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Niektórych składników nie można inwentaryzować inaczej, jak tylko metodą weryfikacji sald.

Jednostka, drogą otrzymania potwierdzenia prawidłowości wykazanych w swoich księgach rachunkowych składników aktywów, inwentaryzuje:

REKLAMA

Autopromocja

• aktywa finansowe zgromadzone na rachunkach bankowych lub przechowywane przez inne jednostki,

• należności, z wyjątkiem należności spornych i wątpliwych, należności wobec osób nieprowadzących ksiąg rachunkowych, z tytułów publicznoprawnych,

• należności z tytułu udzielonych pożyczek,

• własne składniki aktywów powierzone kontrahentom.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Inwentaryzację, z wyłączeniem aktywów pieniężnych i papierów wartościowych, należy rozpocząć nie wcześniej niż trzy miesiące przed końcem roku obrotowego, a zakończyć do 15 stycznia roku następnego.

Uwaga!

Należy pamiętać o zmniejszeniu lub zwiększeniu potwierdzonych sald z tytułu ewentualnych obrotów następujących między datą potwierdzenia a dniem ustalenia stanu wynikającego z ksiąg rachunkowych.

Prawidłowa inwentaryzacja, w tym weryfikacja sald, jest podstawą oceny sprawozdania finansowego przez biegłego rewidenta. Stosowne przepisy znajdują się w normie biegłych rewidentów nr 1 „Ogólne zasady badania sprawozdań finansowych”. W przypadku gdy stopień udokumentowanego uzgodnienia z jednostkami przechowującymi aktywa lub kontrahentami nie upewnia o wiarygodności sald, biegły rewident może - w porozumieniu z kierownikiem jednostki - pisemnie zwrócić się do kontrahentów jednostki badanej o uzgodnienie sald. Do tych aktywów lub pasywów należą posiadane przez jednostkę o istotnej wartości: środki na rachunkach bankowych, udziały w innych jednostkach, papiery wartościowe zdeponowane w innych jednostkach, zapasy powierzone stronom trzecim lub oddane w komis, należności i zobowiązania - które stanowią znaczący składnik bilansu.

 

Odpowiedź w sprawie uzgodnienia sald może być skierowana bezpośrednio do biegłego rewidenta na adres podmiotu uprawnionego, w którego imieniu biegły rewident przeprowadza badanie lub nim kieruje. Biegły rewident powinien upewnić się o kompletności wysyłki tych pism. Takie postępowanie jest zgodne z przepisami art. 67 ust. 2 ustawy o rachunkowości, w rozumieniu których biegły rewident jest uprawniony do uzyskania informacji związanych z przebiegiem badania od kontrahentów badanej jednostki i jej doradców prawnych - z upoważnienia kierownika.

Konsekwencje nieotrzymania potwierdzenia sald

Jeżeli próby uzgodnienia sald się nie powiodły i biegły rewident zamiast uzgodnień zastosował alternatywne rodzaje badań wiarygodności, a one nie pozwoliły uzyskać stosownych dowodów badania, powinien on potraktować tego rodzaju salda jako niespełniające warunków stawianych aktywom. Wówczas powinien rozważyć rodzaj opinii o badanym sprawozdaniu finansowym stosownie do znaczenia kwoty sald aktywów, które nie zostały potwierdzone.

Jeżeli kierownik jednostki nie wyraża zgody na wystosowanie pism o uzgodnienie do wszystkich lub niektórych kontrahentów, a uzasadnienie jego stanowiska nie jest, zdaniem biegłego rewidenta, przekonujące, to zachodzi ograniczenie zakresu badania. Wówczas biegły rewident rozważa także rodzaj opinii o badanym sprawozdaniu finansowym.

Jakie błędy jednostki popełniają przy weryfikacji sald

REKLAMA

Częstym błędem jest uznanie przez jednostki za spełnienie wymogu inwentaryzacji własnych składników aktywów (np. towarów, wyrobów gotowych, materiałów) powierzonych kontrahentom, gdy otrzymają one arkusze spisu z natury sporządzone przez tych kontrahentów.

Stosownie do art. 26 ust. 2 ustawy o rachunkowości to na tych jednostkach ciąży obowiązek przeprowadzenia spisu z natury powierzonych im do sprzedaży, przechowywania, przerobu lub używania składników aktywów, będących własnością innych jednostek. Ale powinny one powiadomić właścicieli tych składników aktywów o wynikach spisu - właśnie w formie potwierdzenia ich stanu. Właściciel powinien zapewnić sobie w umowie z kontrahentem możliwość uczestniczenia w spisie z natury, jeśli wartość powierzonych kontrahentowi składników jest znacząca. Ma to na celu w szczególności sprawdzenie ich istnienia, warunków przechowywania, dalszej przydatności do wykorzystania. Tak jak w przypadku pozostałych metod inwentaryzacja drogą potwierdzenia wymaga, aby jej przeprowadzenie i wyniki były odpowiednio udokumentowane i powiązane z zapisami ksiąg rachunkowych. Samo wysłanie potwierdzeń sald należności nie jest spełnieniem wymogu udokumentowania. Po otrzymaniu potwierdzeń sald należności trzeba je porównać z saldami figurującymi w księgach pomocniczych lub w księdze głównej jednostki. Jeżeli kontrahent zakwestionował saldo, to należy wyjaśnić powstałą różnicę inwentaryzacyjną i odpowiednio zaksięgować w księgach rachunkowych. Najczęściej występująca różnica to nieuznawanie przez kontrahenta naliczonych odsetek za nieterminową zapłatę należności jednostki. Wówczas trzeba tylko sprawdzić podstawę ich ustalenia oraz poprawność kwoty.

Jako podsumowanie inwentaryzacji należności jednostka powinna określić, w jakim procencie otrzymała potwierdzenia dotyczące wysłanych sald, aby móc ponowić prośby o ich potwierdzenie. Jeżeli mimo to ich uzgodnienie z przyczyn uzasadnionych nie było możliwe, to ich inwentaryzacja powinna nastąpić drogą porównania danych ksiąg rachunkowych z odpowiednimi dokumentami.

• art. 18 ust. 2, art. 26 ust. 2 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości - j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 208, poz. 1540

Reresa Fołta

biegły rewident

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Biuletyn Rachunkowości

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA