REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Bilans zbywczy nie jest tożsamy z bilansem będącym elementem rocznego sprawozdania finansowego

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Maria Rubinkowska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Jak sporządzić bilans zbywczy spółki jawnej po śmierci jednego z trzech wspólników? Pomimo śmierci wspólnika spółka będzie trwała nadal między pozostałymi wspólnikami. Czy podstawą bilansu zbywczego będzie bilans wchodzący w skład sprawozdania finansowego?

RADA

REKLAMA

Bilansu zbywczego nie sporządza się na podstawie bilansu wchodzącego w skład rocznego sprawozdania finansowego. Jeśli jednostka kontynuuje działalność, przy sporządzaniu bilansu zbywczego ksiąg rachunkowych się nie zamyka. Bilans zbywczy jest osobnym bilansem, który stanowi załącznik do polecenia księgowania, zmniejszającym kapitał właścicieli o kwotę należną spadkobiercom.

UZASADNIENIE

REKLAMA

Z informacji zawartych w pytaniu wynika, że po śmierci wspólnika spółka dalej prowadzi działalność. Zmianie ulega jedynie liczba wspólników i proporcje ich udziałów. Bilans zbywczy sporządza się w celu prawidłowego rozliczenia ze spadkobiercami zmarłego wspólnika. Kwestie rozliczenia wartości udziału kapitałowego w razie wystąpienia wspólnika ze spółki reguluje art. 65 § 1 Kodeksu spółek handlowych, zgodnie z którym wartość udziału kapitałowego wspólnika albo jego spadkobiercy oznacza się na podstawie osobnego bilansu, uwzględniającego wartość zbywczą majątku spółki.

Według art. 65 § 2 k.s.h. bilans zbywczy sporządza się na dzień śmierci wspólnika. Przepis art. 65 § 3 k.s.h. stanowi natomiast, że udział kapitałowy obliczony na podstawie bilansu zbywczego powinien być wypłacony spadkobiercom w pieniądzu, a rzeczy wniesione do spółki przez zmarłego wspólnika do używania powinny być zwrócone w naturze (np. wniesiony do używania samochód).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

UWAGA!

Wkład wniesiony do spółki nie podlega zwrotowi.

Reasumując, bilans zbywczy sporządzamy:

• na dzień śmierci wspólnika,

• według wartości zbywczej,

• w celu rozliczenia się w pieniądzu ze spadkobiercami.

Spadkobiercy zmarłego wspólnika nie mają więc prawa do części składników majątku ani do części towarów i materiałów, które są własnością spółki. Mogą uzyskać jedynie pieniądze, które stanowią tzw. udział kapitałowy. Udział ten jest skorygowany o różnicę, jaka występuje między wartością księgową a wartością zbywczą majątku na dzień śmierci wspólnika.

Użyte w k.s.h. pojęcie „bilans zbywczy” nie zostało zdefiniowane, ale należy przyjąć, że chodzi tu o wartość zbywczą w sensie potocznym.

Ustawa o rachunkowości nie wprowadza pojęcia wartości zbywczej majątku. W danej sytuacji, gdy spółka decyduje się na kontynuację działalności, za wartość zbywczą należy przyjąć wartość godziwą (rynkową). Wartość ta - przy założeniu, że na dane składniki istnieje rynek - może być np. ich ceną sprzedaży netto. Nie należy jednak utożsamiać jej z wartością likwidacyjną, która również stanowi cenę sprzedaży netto, ale w zupełnie innych okolicznościach. Definicja ceny sprzedaży netto znajduje się w art. 28 ust. 5 ustawy o rachunkowości. Według tej definicji cena sprzedaży netto to cena możliwa do uzyskania na dany dzień, pomniejszona o:

• podatek od towarów i usług i podatek akcyzowy,

• rabaty, opusty i inne zmniejszenia,

• koszty związane z przystosowaniem składnika aktywów do sprzedaży i dokonaniem tej sprzedaży,

oraz powiększona o należną dotację przedmiotową.

W zależności od tego, jakich składników majątku dotyczy, cena sprzedaży netto może być określona w różny sposób. W celu ustalenia odpowiedniej wartości składników majątku można korzystać z zaleceń ustawy o rachunkowości.

Tabela. Cena sprzedaży netto (wartość godziwa) składników aktywów

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Udział kapitałowy obejmuje więc wartość wkładu wniesionego przez wspólnika do spółki powiększoną o przyrost wartości zbywczej majątku spółki.

Aby ustalić różnicę z wyceny, należy na dzień śmierci wspólnika sporządzić rachunek zysków i strat oraz bilans według danych, jakie wynikają z ksiąg rachunkowych. Za pisemną zgodą stron, w tym wypadku wspólników i spadkobierców, można odstąpić od inwentaryzacji i przyjąć wartości ilościowe majątku z ksiąg rachunkowych. Zezwala na to art. 26 ust. 4 ustawy o rachunkowości. Następnie na podstawie tego bilansu sporządza się drugi bilans, w którym wyżej wymienione składniki majątku wyceniamy w wartości rynkowej.

Przykład

Po śmierci jednego ze wspólników spółka jawna sporządziła bilans zbywczy.

Tabela. Bilans zbywczy

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Z tak zestawionego bilansu wynika, że kapitał spółki przy wycenie według cen rynkowych jest wyższy o 200 000 zł (wartość ta może być również wielkością ujemną).

Jeżeli zmarły wspólnik miał np. 40% udział w spółce, to należy mu się:

40% × 1 500 000 zł z kapitału właścicieli 600 000 zł

40% × 200 000 zł z kapitału z tytułu nadwyżki wartości zbywczej 80 000 zł

40% × 500 000 zł z zysku brutto 200 000 zł

Sald z bilansu zbywczego nie wprowadza się do ksiąg rachunkowych. Bilans ten jest tylko załącznikiem do polecenia księgowania, które obrazuje rozliczenie ze spadkobiercami.

Ewidencja księgowa

1. Rozrachunki ze spadkobiercami z tytułu kapitału właścicieli:

Wn„Kapitał zakładowy” 600 000

Ma„Rozrachunki pozostałe”

- w analityce „Rozrachunki ze spadkobiercami” 600 000

2. Rozrachunki ze spadkobiercami z tytułu wyceny majątku według wartości zbywczej:

Wn„Nadwyżka wartości zbywczej” 80 000

Ma„Rozrachunki pozostałe”

- w analityce „Rozrachunki ze spadkobiercami” 80 000

3. Rozrachunki ze spadkobiercami z tytułu zysku brutto:

Wn„Rozliczenie wyniku finansowego” 200 000

Ma„Rozrachunki pozostałe”

- w analityce „Rozrachunki ze spadkobiercami” 200 000

4. Wypłacenie spadkobiercom należnej kwoty:

Wn„Rozrachunki pozostałe”

- w analityce „Rozrachunki ze spadkobiercami” 880 000

Ma„Rachunek bankowy” 880 000

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Rozliczenie to nie zawsze będzie rozliczeniem ostatecznym. Jeżeli w spółce są sprawy niezakończone, to spadkobierca ma prawo uczestniczyć w zysku lub stracie ze spraw niezakończonych, na podstawie art. 65 § 5 k.s.h.

Należy pamiętać, że jeżeli spadkobierca przyjmuje spadek, to oprócz praw ma również obowiązki wobec urzędu skarbowego. Mówi o tym art. 97 i 98 Ordynacji podatkowej. Przed przyjęciem spadku można wystąpić do urzędu skarbowego z pismem o określenie wysokości zobowiązań. Pozwala na to art. 306f op. Zgodnie z art. 104 op za zmarłego przedsiębiorcę podatek rozliczy urząd skarbowy. Urząd skarbowy wydaje decyzję ustalającą wysokość zobowiązania podatkowego na podstawie wniosku spadkobierców i dostarczonych danych.

• art. 26 ust. 4, art. 28 ust. 5, art. 29 ust. 1 i 2 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości - j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 208, poz. 1540

• art. 65 § 1, 2, 3 i 5 ustawy z 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych - Dz.U. Nr 94, poz. 1037; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 208, poz. 1540

• art. 97, 98, 104 i 306f ustawy z 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa - j.t. Dz.U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 225, poz. 1635

Maria Rubinkowska

doradca podatkowy

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn Rachunkowości

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Można legalnie płacić niższe podatki i nie bać się fiskusa. Doradca podatkowy daje kilka przykładów optymalizacji podatkowej

Podatnicy stale poszukują skutecznych i zgodnych z przepisami prawa sposobów na zmniejszenie swoich zobowiązań wobec fiskusa. Wiele osób i firm nie jest jednak pewnych, z których ulg i odliczeń podatkowych mogą skorzystać oraz które rozwiązania są dla nich najbardziej opłacalne. Prezentujemy najpopularniejsze metody na obniżenie wysokości danin publicznych, pomagając zrozumieć, jakie działania warto podjąć, by płacić niższe podatki.

Pewność taryfowa w handlu międzynarodowym – rola wiążących informacji taryfowych (WIT)

Wiążąca informacja taryfowa (WIT) to instytucja, która może zadecydować o przewidywalności kosztów importu i eksportu towarów w Unii Europejskiej. Choć jej zakres jest ściśle ograniczony, dla przedsiębiorcy oznacza gwarancję, że określony towar zostanie zaklasyfikowany według wskazanej pozycji taryfowej, a wysokość należności celnych będzie znana z wyprzedzeniem. W praktyce WIT to połączenie prawnej pewności i praktycznego ułatwienia w codziennym handlu transgranicznym.

Między niedopatrzeniem a przemytem. Dlaczego firmy spedycyjne nie wypełniają swoich obowiązków?

W dobie sankcji, wojny za granicą i zaostrzonego nadzoru eksportu, firmy spedycyjne nie mogą działać automatycznie. Brak weryfikacji dokumentów, analizy zleceń czy ryzyk sankcyjnych może prowadzić do współodpowiedzialności prawnej, utraty licencji i długofalowych strat reputacyjnych.

Ministerstwo Finansów przedłuża termin zapłaty podatku od niezrealizowanych zysków – jest już nowy projekt rozporządzenia!

Ministerstwo Finansów przygotowało projekt rozporządzenia, który wydłuża termin zapłaty podatku od niezrealizowanych zysków o 2 lata – do końca 2027 r. Zmiana jest korzystna dla podatników i ma na celu zapewnienie, że podatek zostanie zapłacony dopiero wtedy, gdy faktycznie dojdzie do zbycia majątku lub jego utraty.

REKLAMA

Odpowiedzialność osobista członków zarządu za długi i podatki spółki. Co zrobić, by jej uniknąć?

Odpowiedzialność osobista członków zarządu bywa często bagatelizowana. Tymczasem kwestia ta może urosnąć do rangi rzeczywistego problemu na skutek zaniechania. Wystarczy zbyt długo zwlekać z oceną sytuacji finansowej spółki albo błędnie zinterpretować oznaki niewypłacalności, by otworzyć sobie drogę do realnej odpowiedzialności majątkiem prywatnym.

Czym jest faktura ustrukturyzowana? Czy jej papierowa wersja jest fakturą w rozumieniu ustawy o VAT?

Sejm już uchwalił nowelizację ustawy o VAT wprowadzającą obowiązek wystawiania i otrzymywania faktur ustrukturyzowanych za pomocą KSeF. To dla podatników jest bardzo ważna informacja: gdy zostaną wydane bardzo szczegółowe akty wykonawcze (są już opublikowane kolejne wersje projektów) oraz pojawi się zgodnie z tymi rozporządzeniami urzędowe oprogramowanie interfejsowe (dostęp na stronach resortu finansów) można będzie zacząć interesować się tym przedsięwzięciem.

Czy wadliwa forma faktury zakupu pozbawi prawa do odliczenia podatku naliczonego w 2026 roku?

To pytanie zadają sobie dziś podatnicy VAT czynni biorąc pod uwagę perspektywę przyszłego roku: jest bowiem rzeczą pewną, że miliony faktur będą na co dzień wystawiane w dotychczasowych formach (papierowej i elektronicznej), mimo że powinny być wystawione w formie ustrukturyzowanej – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

KSeF 2026. Jak dokumentować transakcje od 1 lutego? Prof. Modzelewski: Podstawą rozliczeń będzie dokument handlowy (nota obciążeniowa, faktura handlowa)

Jak od lutego 2026 roku będzie wyglądała rewolucja fakturowa w Polsce? Profesor Witold Modzelewski wskazuje dwa możliwe warianty dokumentowania i fakturowania transakcji. W obu tych wariantach – jak przewiduje prof. Modzelewski - podatnicy zrezygnują z kodowania faktur ustrukturyzowanych, a podstawą rozliczeń będzie dokument handlowy i on będzie dowodem rzeczywistości ekonomicznej. A jeśli treść faktury ustrukturyzowanej będzie inna, to jej wystawca będzie mieć problem, bo potwierdził nieprawdę na dokumencie i musi go poprawić.

REKLAMA

Fakturowanie od 1 lutego 2026 r. Prof. Modzelewski: Nie da się przerobić faktury ustrukturyzowanej na dokument handlowy

Faktura ustrukturyzowana kompletnie nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, bo jest wysyłana do KSeF a nie do kontrahenta, czyli nie występuje tu kluczowy dla stosunków handlowych moment świadomego dla obu stron umowy doręczenia i akceptacji (albo braku akceptacji) tego dokumentu - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Firma w Szwajcarii - przewidywalne, korzystne podatki i dobry klimat ... do prowadzenia biznesu

Kiedy myślimy o Szwajcarii w kontekście prowadzenia firmy, często pojawiają się utarte skojarzenia: kraj zarezerwowany dla globalnych korporacji, potentatów finansowych, wielkich struktur holdingowych. Tymczasem rzeczywistość wygląda inaczej. Szwajcaria jest przede wszystkim przestrzenią dla tych, którzy potrafią działać mądrze, przejrzyście i z wizją. To kraj, który działa w oparciu o pragmatyzm, dzięki czemu potrafi stworzyć szanse również dla debiutantów na arenie międzynarodowej.

REKLAMA