REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Bilans zbywczy nie jest tożsamy z bilansem będącym elementem rocznego sprawozdania finansowego

Maria Rubinkowska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Jak sporządzić bilans zbywczy spółki jawnej po śmierci jednego z trzech wspólników? Pomimo śmierci wspólnika spółka będzie trwała nadal między pozostałymi wspólnikami. Czy podstawą bilansu zbywczego będzie bilans wchodzący w skład sprawozdania finansowego?

RADA

REKLAMA

REKLAMA

Bilansu zbywczego nie sporządza się na podstawie bilansu wchodzącego w skład rocznego sprawozdania finansowego. Jeśli jednostka kontynuuje działalność, przy sporządzaniu bilansu zbywczego ksiąg rachunkowych się nie zamyka. Bilans zbywczy jest osobnym bilansem, który stanowi załącznik do polecenia księgowania, zmniejszającym kapitał właścicieli o kwotę należną spadkobiercom.

UZASADNIENIE

Z informacji zawartych w pytaniu wynika, że po śmierci wspólnika spółka dalej prowadzi działalność. Zmianie ulega jedynie liczba wspólników i proporcje ich udziałów. Bilans zbywczy sporządza się w celu prawidłowego rozliczenia ze spadkobiercami zmarłego wspólnika. Kwestie rozliczenia wartości udziału kapitałowego w razie wystąpienia wspólnika ze spółki reguluje art. 65 § 1 Kodeksu spółek handlowych, zgodnie z którym wartość udziału kapitałowego wspólnika albo jego spadkobiercy oznacza się na podstawie osobnego bilansu, uwzględniającego wartość zbywczą majątku spółki.

REKLAMA

Według art. 65 § 2 k.s.h. bilans zbywczy sporządza się na dzień śmierci wspólnika. Przepis art. 65 § 3 k.s.h. stanowi natomiast, że udział kapitałowy obliczony na podstawie bilansu zbywczego powinien być wypłacony spadkobiercom w pieniądzu, a rzeczy wniesione do spółki przez zmarłego wspólnika do używania powinny być zwrócone w naturze (np. wniesiony do używania samochód).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

UWAGA!

Wkład wniesiony do spółki nie podlega zwrotowi.

Reasumując, bilans zbywczy sporządzamy:

• na dzień śmierci wspólnika,

• według wartości zbywczej,

• w celu rozliczenia się w pieniądzu ze spadkobiercami.

Spadkobiercy zmarłego wspólnika nie mają więc prawa do części składników majątku ani do części towarów i materiałów, które są własnością spółki. Mogą uzyskać jedynie pieniądze, które stanowią tzw. udział kapitałowy. Udział ten jest skorygowany o różnicę, jaka występuje między wartością księgową a wartością zbywczą majątku na dzień śmierci wspólnika.

Użyte w k.s.h. pojęcie „bilans zbywczy” nie zostało zdefiniowane, ale należy przyjąć, że chodzi tu o wartość zbywczą w sensie potocznym.

Ustawa o rachunkowości nie wprowadza pojęcia wartości zbywczej majątku. W danej sytuacji, gdy spółka decyduje się na kontynuację działalności, za wartość zbywczą należy przyjąć wartość godziwą (rynkową). Wartość ta - przy założeniu, że na dane składniki istnieje rynek - może być np. ich ceną sprzedaży netto. Nie należy jednak utożsamiać jej z wartością likwidacyjną, która również stanowi cenę sprzedaży netto, ale w zupełnie innych okolicznościach. Definicja ceny sprzedaży netto znajduje się w art. 28 ust. 5 ustawy o rachunkowości. Według tej definicji cena sprzedaży netto to cena możliwa do uzyskania na dany dzień, pomniejszona o:

• podatek od towarów i usług i podatek akcyzowy,

• rabaty, opusty i inne zmniejszenia,

• koszty związane z przystosowaniem składnika aktywów do sprzedaży i dokonaniem tej sprzedaży,

oraz powiększona o należną dotację przedmiotową.

W zależności od tego, jakich składników majątku dotyczy, cena sprzedaży netto może być określona w różny sposób. W celu ustalenia odpowiedniej wartości składników majątku można korzystać z zaleceń ustawy o rachunkowości.

Tabela. Cena sprzedaży netto (wartość godziwa) składników aktywów

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Udział kapitałowy obejmuje więc wartość wkładu wniesionego przez wspólnika do spółki powiększoną o przyrost wartości zbywczej majątku spółki.

Aby ustalić różnicę z wyceny, należy na dzień śmierci wspólnika sporządzić rachunek zysków i strat oraz bilans według danych, jakie wynikają z ksiąg rachunkowych. Za pisemną zgodą stron, w tym wypadku wspólników i spadkobierców, można odstąpić od inwentaryzacji i przyjąć wartości ilościowe majątku z ksiąg rachunkowych. Zezwala na to art. 26 ust. 4 ustawy o rachunkowości. Następnie na podstawie tego bilansu sporządza się drugi bilans, w którym wyżej wymienione składniki majątku wyceniamy w wartości rynkowej.

Przykład

Po śmierci jednego ze wspólników spółka jawna sporządziła bilans zbywczy.

Tabela. Bilans zbywczy

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Z tak zestawionego bilansu wynika, że kapitał spółki przy wycenie według cen rynkowych jest wyższy o 200 000 zł (wartość ta może być również wielkością ujemną).

Jeżeli zmarły wspólnik miał np. 40% udział w spółce, to należy mu się:

40% × 1 500 000 zł z kapitału właścicieli 600 000 zł

40% × 200 000 zł z kapitału z tytułu nadwyżki wartości zbywczej 80 000 zł

40% × 500 000 zł z zysku brutto 200 000 zł

Sald z bilansu zbywczego nie wprowadza się do ksiąg rachunkowych. Bilans ten jest tylko załącznikiem do polecenia księgowania, które obrazuje rozliczenie ze spadkobiercami.

Ewidencja księgowa

1. Rozrachunki ze spadkobiercami z tytułu kapitału właścicieli:

Wn„Kapitał zakładowy” 600 000

Ma„Rozrachunki pozostałe”

- w analityce „Rozrachunki ze spadkobiercami” 600 000

2. Rozrachunki ze spadkobiercami z tytułu wyceny majątku według wartości zbywczej:

Wn„Nadwyżka wartości zbywczej” 80 000

Ma„Rozrachunki pozostałe”

- w analityce „Rozrachunki ze spadkobiercami” 80 000

3. Rozrachunki ze spadkobiercami z tytułu zysku brutto:

Wn„Rozliczenie wyniku finansowego” 200 000

Ma„Rozrachunki pozostałe”

- w analityce „Rozrachunki ze spadkobiercami” 200 000

4. Wypłacenie spadkobiercom należnej kwoty:

Wn„Rozrachunki pozostałe”

- w analityce „Rozrachunki ze spadkobiercami” 880 000

Ma„Rachunek bankowy” 880 000

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Rozliczenie to nie zawsze będzie rozliczeniem ostatecznym. Jeżeli w spółce są sprawy niezakończone, to spadkobierca ma prawo uczestniczyć w zysku lub stracie ze spraw niezakończonych, na podstawie art. 65 § 5 k.s.h.

Należy pamiętać, że jeżeli spadkobierca przyjmuje spadek, to oprócz praw ma również obowiązki wobec urzędu skarbowego. Mówi o tym art. 97 i 98 Ordynacji podatkowej. Przed przyjęciem spadku można wystąpić do urzędu skarbowego z pismem o określenie wysokości zobowiązań. Pozwala na to art. 306f op. Zgodnie z art. 104 op za zmarłego przedsiębiorcę podatek rozliczy urząd skarbowy. Urząd skarbowy wydaje decyzję ustalającą wysokość zobowiązania podatkowego na podstawie wniosku spadkobierców i dostarczonych danych.

• art. 26 ust. 4, art. 28 ust. 5, art. 29 ust. 1 i 2 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości - j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 208, poz. 1540

• art. 65 § 1, 2, 3 i 5 ustawy z 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych - Dz.U. Nr 94, poz. 1037; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 208, poz. 1540

• art. 97, 98, 104 i 306f ustawy z 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa - j.t. Dz.U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 225, poz. 1635

Maria Rubinkowska

doradca podatkowy

Źródło: Biuletyn Rachunkowości

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

Szybszy zwrot VAT po wdrożeniu KSeF. Ale księgowi będą poddani jeszcze większej presji czasu

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: dobrowolna opcja poza przepisami. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

REKLAMA

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia? [Webinar INFORAKADEMII]

Praktyczny webinar „Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia?” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak najefektywniej korzystać z bezpłatnego narzędzia do wystawiania faktur po wejściu w życie obowiązku korzystania z KSeF. Każdy z uczestników webinaru będzie miał możliwość zadania pytań, a po webinarze otrzyma imienny certyfikat.

REKLAMA

Można korzystnie i bezpiecznie zrestrukturyzować zadłużenie firmy w 2026 roku. Prawo przewiduje kilka możliwości by uniknąć szybkiej egzekucji

Grudzień to dla wielu przedsiębiorców czas rozliczeń i planów na kolejny rok. To ostatnie okno dla firm z problemami finansowymi, aby zdecydować, czy wejdą w 2026 rok z planem restrukturyzacji, czy z narastającym ryzykiem upadłości. 2025 rok może być w Polsce pierwszym, w którym przekroczona zostanie liczba 5000 restrukturyzacji. Ponadto od sierpnia obowiązują znowelizowane przepisy implementujące tzw. „Dyrektywę drugiej szansy”, które promują restrukturyzację zamiast likwidacji i zmieniają zasady gry dla dłużników i wierzycieli.

JPK VAT - zmiany od 2026 roku: dostosowanie do KSeF i systemu kaucyjnego. Ważne oznaczenia: OFF, BFK, DI

W dniu 12 grudnia 2025 r. Minister Finansów i Gospodarki podpisał nowelizację, nowelizacji z 2023 r. rozporządzenia w sprawie szczegółowego zakresu danych zawartych w deklaracjach podatkowych i w ewidencji w zakresie podatku od towarów i usług. Rozporządzenie wchodzi w życie 18 grudnia 2025 r. Ale zmiany dotyczą ewidencji JPK_VAT z deklaracją składanych za okresy rozliczeniowe od 1 lutego 2026 r.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA