REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zmiany ustawy o rachunkowości - podniesienie o 25% progów określających obowiązek poddania badaniu sprawozdania finansowego

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Zwiększenie wartości progów do badania sprawozdania finansowego
Zwiększenie wartości progów do badania sprawozdania finansowego
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Zmiany ustawy o rachunkowości przewidują podniesienie o 25% progów określających obowiązek poddania badaniu sprawozdania finansowego jednostek, o których mowa w art. 64 ust. 1 pkt 4 ustawy. Podwyższone progi do badania będą miały zastosowanie już do sprawozdań finansowych sporządzonych za 2024 rok.

Ministerstwo Finansów odniosło się do planowanych zmian ustawy o rachunkowości dotyczących obowiązku określonego w art. 64 ust. 1 pkt 4 ustawy, tj. badania sprawozdań finansowych, w odpowiedzi na interpelację poselską nr 1739.

REKLAMA

REKLAMA

Przegląd przepisów dotyczących badania sprawozdań finansowych

MF informuje, że w kwestii kompleksowego przeglądu przepisów z zakresu rachunkowości w ramach projektu pn. modernizacja ustawy o rachunkowości, prace nad projektem są w toku, zatem na ten moment nie ma jeszcze ostatecznych rozstrzygnięć w kwestii propozycji ewentualnych zmian w zakresie zagadnień związanych z badaniem rocznych sprawozdań finansowych.

Na stronie: https://www.gov.pl/web/finanse/modernizacja-ustawy-o-rachunkowosci sukcesywnie publikowane będą raporty stanowiące podsumowania kolejnych etapów prac.

Zwiększenie wartości progów do badania sprawozdania finansowego

W Ministerstwie Finansów trwają prace nad nowelizacją ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. z 2023 r. poz. 120 i 295), której celem jest m.in. implementacja do polskiego porządku prawnego dyrektywy delegowanej Komisji (UE) 2023/2775 z dnia 17 października 2023 r. [Dyrektywa delegowana Komisji (UE) 2023/2775 z dnia 17 października 2023 r. zmieniająca dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/34/UE w odniesieniu do dostosowania kryteriów wielkości przedsiębiorstwa dla mikro-, małych, średnich i dużych jednostek lub grup (Dz. Urz. UE L z 21.12.2023)], zgodnie z którą kryteria progowe dla celów rachunkowości zostały podniesione o 25%.

REKLAMA

W konsekwencji w projekcie zmiany ustawy o rachunkowości zaproponowano podniesienie o 25% progów określających obowiązek poddania badaniu sprawozdania finansowego jednostek, o których mowa w art. 64 ust. 1 pkt 4 tej
ustawy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Proponowane po zmianie progi do badania przestawiają się następująco:

  • 3 125 000 euro - w przypadku sumy aktywów bilansu na koniec roku obrotowego oraz
  • 6 250 000 euro w przypadku przychodów netto ze sprzedaży towarów i produktów za rok obrotowy;
  • próg zatrudnienia pozostaje bez zmian.

Wejście w życie zmienianych przepisów jest przewidziane w 2024 r., co oznacza, że podwyższone progi do badania będą miały zastosowanie już do sprawozdań finansowych sporządzonych za 2024 rok. Planuje się, że projekt ustawy zmieniającej wysokość progów do badania trafi do uzgodnień zewnętrznych w marcu/kwietniu tego roku.

Ograniczenie obowiązkowego badania sprawozdań finansowych do jednostek sektora finansowego i spółek akcyjnych

Ministerstwo Finansów stoi na stanowisku, że pozostawienie obowiązku badania sprawozdania finansowego wyłącznie dla jednostek finansowych i spółek akcyjnych, to jest de facto zniesienie obowiązku poddania badaniu sprawozdania finansowego większości podmiotów gospodarczych funkcjonujących w Polsce byłoby sprzeczne z przepisami prawa unijnego i szkodliwe z punktu widzenia bezpieczeństwa obrotu gospodarczego, a także negatywnie wpłynęłoby na jakość danych przekazywanych
na potrzeby kontroli skarbowych.

Zasadniczo, jak wyjaśnia MF, interesariuszami sprawozdania finansowego nie są jedynie akcjonariusze spółek, ale wszystkie podmioty, dla których prawidłowe sprawozdanie finansowe jest podstawą do podjęcia decyzji gospodarczych. Takimi interesariuszami są więc potencjalni inwestorzy rozważający nabycie udziałów (w tym fundusze inwestycyjne), udzielający finansowania (banki, obligatariusze, podmioty udzielające dotacji), dostawcy towarów i usług, ubezpieczyciele, leasingodawcy, pracownicy. Grono interesariuszy znacznie zatem wykracza poza wymienioną w interpelacji grupę akcjonariuszy.

Brak obiektywnego spojrzenia na finanse podmiotów przez wysokiej klasy specjalistów (biegłych rewidentów) mogłaby nie pozwolić na wyłapanie potencjalnych bankructw i w ten sposób może narazić na szkodę wielu nieprofesjonalnych interesariuszy. Obiektywna ocena wiarygodności danych zawartych w sprawozdaniu finansowym zapewnia dostęp interesariuszom do rzeczywistych danych podmiotu oraz przyczynia się do podjęcia mniej ryzykownych decyzji biznesowych, w tym związanych z podziałem zysków, lokowaniem zasobów kapitałowych, udzielaniem pożyczek, emisją własnych obligacji w celu pozyskania dodatkowych środków pieniężnych na rynku.

Badanie sprawozdań przez biegłych rewidentów

Ponadto, jak zauważa resort finansów, analizy pochodzące z publikacji na stronie Polskiej Agencji Nadzoru Audytowego (PANA), w której zestawione zostały dane ze sprawozdań rocznych firm audytorskich nie potwierdzają zawartej w interpelacji tezy o drastycznej zmianie proporcji liczby biegłych rewidentów do rosnącej liczby badań.

Zgodnie z raportem liczba badań na 1 biegłego rewidenta w mniejszych firmach audytorskich pozostawała w latach 2020 - 2022 na podobnym poziomie, ok. 11 badań na 1 biegłego rewidenta (z uwzględnieniem dużych firm jest to poziom 12/13 badań rocznie).

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Faktury w zamówieniach publicznych – integracja PEF z KSeF od 2026 r.

Od 1 lutego 2026 r. wchodzi w życie pełna integracja Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) z Platformą Elektronicznego Fakturowania (PEF). Zmiany te obejmą m.in. zamówienia publiczne, a także relacje B2G (Business-to-Government). Oznacza to, że przedsiębiorcy realizujący kontrakty z administracją publiczną będą zobowiązani do wystawiania faktur ustrukturyzowanych w KSeF. Ministerstwo Finansów w Podręczniku KSeF 2.0 wyjaśnia, jakie zasady będą obowiązywać i jakie rodzaje faktur z PEF będą przyjmowane w KSeF.

Testy otwarte API KSeF 2.0 właśnie ruszyły – sprawdź, co zmienia się w systemie e-Faktur, dlaczego integracja jest konieczna i jakie etapy czekają podatników w najbliższych miesiącach

30 września Ministerstwo Finansów uruchomiło testy otwarte API KSeF 2.0, które pozwalają sprawdzić, jak systemy finansowo-księgowe współpracują z nową wersją Krajowego Systemu e-Faktur. To kluczowy etap przygotowań do obowiązkowego wdrożenia KSeF 2.0, który już od lutego 2025 roku stanie się codziennością przedsiębiorców i księgowych.

Miliony do odzyskania! Spółki Skarbu Państwa mogą uniknąć podatku PCC dzięki zasadzie stand-still

Wyrok WSA w Gdańsku otwiera drogę spółkom pośrednio kontrolowanym przez Skarb Państwa do zwolnienia z podatku od czynności cywilnoprawnych przy strategicznych operacjach kapitałowych. Choć decyzja nie jest jeszcze prawomocna, firmy mogą liczyć na milionowe oszczędności i odzyskanie wcześniej pobranych podatków.

Rezerwa na zaległe urlopy pracowników - koszt, który może zaskoczyć na zamknięciu roku

Zaległe dni urlopowe stanowią realne i narastające ryzyko finansowe dla firm — szczególnie w sektorze MŚP. W mniejszych przedsiębiorstwach, gdzie często brakuje dedykowanych działów HR czy zespołów płacowych, łatwiej o kumulację niewykorzystanych dni. Z mojego doświadczenia jako CFO na godziny wynika, że problem jest niedoszacowany. Firmy często nie uświadamiają sobie skali zobowiązania. - tłumaczy Marta Kobińska, CEO Create the Flow, dyrektor finansowa, CFO na godziny.

REKLAMA

Tryb awaryjny w KSeF – jak działa i kiedy z niego skorzystać?

Obowiązkowy KSeF od 2026 r. budzi emocje, a jedną z najczęściej zadawanych obaw jest: co stanie się, gdy system po prostu przestanie działać?Odpowiedzią ustawodawcy jest tryb awaryjny. Jest to rozwiązanie, które ma zabezpieczyć przedsiębiorców przed paraliżem działalności w razie oficjalnie ogłoszonej awarii KSeF.

Ruszyły masowe kontrole kart lunchowych. Co sprawdza ZUS?

Karty lunchowe od kilku lat są jednym z najczęściej wybieranych pozapłacowych benefitów pracowniczych. Do września 2023 r. karty mogły być wykorzystywane wyłącznie w restauracjach i innych punktach gastronomicznych. Od tego momentu ich popularność dodatkowo wzrosła – z uwagi na możliwość korzystania z nich również w sklepach spożywczych i supermarketach. Ta zmiana, choć dla pracowników korzystna, wywołała lawinę kontroli Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, który coraz uważniej przygląda się temu, w jaki sposób firmy stosują zwolnienie ze składek.

30.09.2025: ważny dzień dla KSeF - Krajowego Systemu eFaktur. Ministerstwo Finansów udostępnia testową wersję systemu

30 września Ministerstwo Finansów udostępnia testową wersję Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF 2.0). To sygnał dla firm, że czas intensywnych przygotowań właśnie się rozpoczął. Jak ten czas na testowanie należy optymalnie wykorzystać?

Rewolucja nie mniej ważna niż KSeF. Nowy obowiązek dla firm sektora MŚP

Cyfryzacja rozliczeń podatkowych w Polsce wchodzi w kolejny etap. Podczas gdy uwaga przedsiębiorców skupia się dziś na KSeF, równie istotna zmiana dotknie ich jeszcze wcześniej. Od 1 stycznia 2026 roku prowadzenie KPiR możliwe będzie wyłącznie w formie cyfrowej. MF przekonuje, że to krok w stronę uproszczenia, automatyzacji oraz zwiększenia transparentności biznesu. Dla sektora MŚP oznacza on również nowe formalności, konieczność inwestycji w systemy IT oraz kary za nieterminowe raporty.

REKLAMA

Samochód w JDG – zakup, leasing, VAT, koszty (100%, 75%, czy 50%), sprzedaż. To przedsiębiorca musi wiedzieć koniecznie

Mobilność to często klucz do efektywnego działania przedsiębiorcy, zwłaszcza w usługach, handlu czy transporcie. Prowadzący jednoosobową działalność gospodarczą (JDG) mogą skorzystać z licznych udogodnień podatkowych, które umożliwiają nie tylko częściowe odliczenie kosztów zakupu pojazdu, ale także rozliczanie wydatków związanych z jego użytkowaniem i eksploatacją. Bierzemy pod lupę najpopularniejsze ulgi i odliczenia samochodowe przysługujące od momentu zakupu, poprzez jego użytkowanie aż po sprzedaż.

KSeF zmienia zasady gry. Jak biura rachunkowe mogą zabezpieczyć siebie i klientów?

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) zautomatyzuje obieg dokumentów, ale jednocześnie zrodzi fundamentalne pytanie o odpowiedzialność za kwalifikację kosztów. Obowiązek ten spoczywa na przedsiębiorcy, jednak w praktyce to biura rachunkowe znajdą się na pierwszej linii jeśli idzie o nowe wyzwanie. Niewdrożenie odpowiednich procedur może prowadzić do chaosu komunikacyjnego, sporów z klientami, a nawet do procesów sądowych.

REKLAMA