REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zmiany ustawy o rachunkowości - podniesienie o 25% progów określających obowiązek poddania badaniu sprawozdania finansowego

Zwiększenie wartości progów do badania sprawozdania finansowego
Zwiększenie wartości progów do badania sprawozdania finansowego
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Zmiany ustawy o rachunkowości przewidują podniesienie o 25% progów określających obowiązek poddania badaniu sprawozdania finansowego jednostek, o których mowa w art. 64 ust. 1 pkt 4 ustawy. Podwyższone progi do badania będą miały zastosowanie już do sprawozdań finansowych sporządzonych za 2024 rok.

Ministerstwo Finansów odniosło się do planowanych zmian ustawy o rachunkowości dotyczących obowiązku określonego w art. 64 ust. 1 pkt 4 ustawy, tj. badania sprawozdań finansowych, w odpowiedzi na interpelację poselską nr 1739.

REKLAMA

Autopromocja

Przegląd przepisów dotyczących badania sprawozdań finansowych

MF informuje, że w kwestii kompleksowego przeglądu przepisów z zakresu rachunkowości w ramach projektu pn. modernizacja ustawy o rachunkowości, prace nad projektem są w toku, zatem na ten moment nie ma jeszcze ostatecznych rozstrzygnięć w kwestii propozycji ewentualnych zmian w zakresie zagadnień związanych z badaniem rocznych sprawozdań finansowych.

Na stronie: https://www.gov.pl/web/finanse/modernizacja-ustawy-o-rachunkowosci sukcesywnie publikowane będą raporty stanowiące podsumowania kolejnych etapów prac.

Zwiększenie wartości progów do badania sprawozdania finansowego

W Ministerstwie Finansów trwają prace nad nowelizacją ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. z 2023 r. poz. 120 i 295), której celem jest m.in. implementacja do polskiego porządku prawnego dyrektywy delegowanej Komisji (UE) 2023/2775 z dnia 17 października 2023 r. [Dyrektywa delegowana Komisji (UE) 2023/2775 z dnia 17 października 2023 r. zmieniająca dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/34/UE w odniesieniu do dostosowania kryteriów wielkości przedsiębiorstwa dla mikro-, małych, średnich i dużych jednostek lub grup (Dz. Urz. UE L z 21.12.2023)], zgodnie z którą kryteria progowe dla celów rachunkowości zostały podniesione o 25%.

W konsekwencji w projekcie zmiany ustawy o rachunkowości zaproponowano podniesienie o 25% progów określających obowiązek poddania badaniu sprawozdania finansowego jednostek, o których mowa w art. 64 ust. 1 pkt 4 tej
ustawy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Proponowane po zmianie progi do badania przestawiają się następująco:

  • 3 125 000 euro - w przypadku sumy aktywów bilansu na koniec roku obrotowego oraz
  • 6 250 000 euro w przypadku przychodów netto ze sprzedaży towarów i produktów za rok obrotowy;
  • próg zatrudnienia pozostaje bez zmian.

Wejście w życie zmienianych przepisów jest przewidziane w 2024 r., co oznacza, że podwyższone progi do badania będą miały zastosowanie już do sprawozdań finansowych sporządzonych za 2024 rok. Planuje się, że projekt ustawy zmieniającej wysokość progów do badania trafi do uzgodnień zewnętrznych w marcu/kwietniu tego roku.

Ograniczenie obowiązkowego badania sprawozdań finansowych do jednostek sektora finansowego i spółek akcyjnych

Ministerstwo Finansów stoi na stanowisku, że pozostawienie obowiązku badania sprawozdania finansowego wyłącznie dla jednostek finansowych i spółek akcyjnych, to jest de facto zniesienie obowiązku poddania badaniu sprawozdania finansowego większości podmiotów gospodarczych funkcjonujących w Polsce byłoby sprzeczne z przepisami prawa unijnego i szkodliwe z punktu widzenia bezpieczeństwa obrotu gospodarczego, a także negatywnie wpłynęłoby na jakość danych przekazywanych
na potrzeby kontroli skarbowych.

Zasadniczo, jak wyjaśnia MF, interesariuszami sprawozdania finansowego nie są jedynie akcjonariusze spółek, ale wszystkie podmioty, dla których prawidłowe sprawozdanie finansowe jest podstawą do podjęcia decyzji gospodarczych. Takimi interesariuszami są więc potencjalni inwestorzy rozważający nabycie udziałów (w tym fundusze inwestycyjne), udzielający finansowania (banki, obligatariusze, podmioty udzielające dotacji), dostawcy towarów i usług, ubezpieczyciele, leasingodawcy, pracownicy. Grono interesariuszy znacznie zatem wykracza poza wymienioną w interpelacji grupę akcjonariuszy.

Brak obiektywnego spojrzenia na finanse podmiotów przez wysokiej klasy specjalistów (biegłych rewidentów) mogłaby nie pozwolić na wyłapanie potencjalnych bankructw i w ten sposób może narazić na szkodę wielu nieprofesjonalnych interesariuszy. Obiektywna ocena wiarygodności danych zawartych w sprawozdaniu finansowym zapewnia dostęp interesariuszom do rzeczywistych danych podmiotu oraz przyczynia się do podjęcia mniej ryzykownych decyzji biznesowych, w tym związanych z podziałem zysków, lokowaniem zasobów kapitałowych, udzielaniem pożyczek, emisją własnych obligacji w celu pozyskania dodatkowych środków pieniężnych na rynku.

Badanie sprawozdań przez biegłych rewidentów

REKLAMA

Ponadto, jak zauważa resort finansów, analizy pochodzące z publikacji na stronie Polskiej Agencji Nadzoru Audytowego (PANA), w której zestawione zostały dane ze sprawozdań rocznych firm audytorskich nie potwierdzają zawartej w interpelacji tezy o drastycznej zmianie proporcji liczby biegłych rewidentów do rosnącej liczby badań.

Zgodnie z raportem liczba badań na 1 biegłego rewidenta w mniejszych firmach audytorskich pozostawała w latach 2020 - 2022 na podobnym poziomie, ok. 11 badań na 1 biegłego rewidenta (z uwzględnieniem dużych firm jest to poziom 12/13 badań rocznie).

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA