REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak wybrać biegłego rewidenta do badania sprawozdania finansowego

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Dziennik Gazeta Prawna
Największy polski dziennik prawno-gospodarczy
Jak wybrać biegłego rewidenta do badania sprawozdania finansowego / Fot. Fotolia
Jak wybrać biegłego rewidenta do badania sprawozdania finansowego / Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Przedsiębiorstwa, które planują zmianę biegłego rewidenta lub szukają go po raz pierwszy, powinny właśnie w tym momencie rozpocząć analizę oferty rynkowej. Na podjęcie decyzji zostało bowiem już niewiele czasu. Firmy, które zamierzają rozpocząć inwentaryzację zapasów 1 października 2015 r. (gdy dzień bilansowy przypada na 31 grudnia 2015 r.), powinny umowę na badanie podpisać do 30 września 2015 r.

REKLAMA

Autopromocja

Firmy, które planują zmianę biegłego rewidenta lub szukają go po raz pierwszy, powinny właśnie w tym momencie rozpocząć analizę oferty rynkowej. Na podjęcie decyzji zostało bowiem już niewiele czasu. Przedsiębiorstwa, które zamierzają rozpocząć inwentaryzację zapasów 1 października 2015 r. (gdy dzień bilansowy przypada na 31 grudnia 2015 r.), powinny umowę na badanie podpisać do 30 września 2015 r.

Zmiany w rachunkowości od 2016 roku

Biegły rewident jest wybierany na wniosek kierownika jednostki (zarządu) przez ten sam organ, który zatwierdza sprawozdanie finansowe. Prace związane z badaniem sprawozdania finansowego są przeprowadzane na podstawie spotkań, konsultacji, wywiadów i obserwacji we współpracy z pracownikami przedsiębiorstwa na wielu szczeblach organizacji. Wynikiem końcowym prac przeprowadzonych przez audytorów finansowych są opinia i raport adresowane do organu zatwierdzającego sprawozdanie. Badaniu podlega realizacja obowiązków wynikających m.in. z przepisów ustawy o rachunkowości, za których przestrzeganie odpowiada kierownik jednostki (zarząd).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kiedy trzeba

Zgodnie z ustawą o rachunkowości sprawozdania finansowe pozostałych przedsiębiorstw (innych niż banki, fundusze emerytalne itp.) podlegają badaniu, jeżeli spełnione zostały dwie z trzech przesłanek:

● średnioroczne zatrudnienie, wyrażone w pełnych etatach, wyniosło co najmniej 50 osób,

● suma aktywów bilansu na koniec roku obrotowego wyniosła co najmniej 2 500 000 euro,

● przychody netto ze sprzedaży towarów i produktów oraz operacji finansowych za rok obrotowy wyniosły co najmniej 5 000 000 euro.

Polecamy: Monitor Księgowego – prenumerata

REKLAMA

W wybranych sytuacjach należy poddać sprawozdanie finansowe badaniu bez względu na wielkość zatrudnienia czy kwoty w sprawozdaniu. Dzieje się tak w przypadku, gdy sprawozdanie finansowe sporządzane jest według Międzynarodowych Standardów Finansowych lub gdy dla celów podatkowych wybrano bilansową metodę ustalania różnic kursowych.

Ponadto art. 64 ustawy o rachunkowości wymienia również wiele typów działalności, które bez względu na sposób prowadzenia ksiąg czy skalę działalności podlegają obowiązkowi badania sprawozdania finansowego. W katalogu tym znajdują się: banki, SKOK-i, fundusze inwestycyjne itd.

Limity wykazane powyżej dotyczą roku poprzedzającego, za który zostało sporządzone sprawozdanie finansowe. Oznacza to, że sprawdzając, czy sprawozdanie finansowe za 2015 r. podlega badaniu, należy wziąć pod uwagę dane ze sprawozdania sporządzonego za 2014 r. (na dzień bilansowy 31 grudnia 2014 r.). Przeliczenia równowartości w polskich złotych dokonuje się na podstawie średniego kursu ogłoszonego przez Narodowy Bank Polski na dzień bilansowy roku poprzedzającego (czyli na 31 grudnia 2014 r.). W tabeli obok przedstawiono równowartość limitów w przeliczeniu na polskie złote.

Sprawozdania finansowe małych firm - zmiany w rachunkowości w 2016 r.

Na tej podstawie stosunkowo wcześnie wiadomo, kiedy należy nawiązać współpracę z biegłym rewidentem. Sprawozdanie finansowe za 2014 r. trzeba było zatwierdzić do 30 czerwca 2015 r. Oznacza to, że najpóźniej w tym właśnie terminie kierownik jednostki i właściciele wiedzieli, czy sprawozdanie finansowe za kolejny rok obrotowy wymaga badania przez biegłego rewidenta. Ma to znaczenie już przed zakończeniem bieżącego roku obrotowego z prostego względu – im wcześniej zostanie nawiązana współpraca z biegłym, tym lepiej można się przygotować do współpracy. Zespół badający wcześniej zaplanuje terminy oraz strategię badania, co z pewnością przyczyni się do sprawniejszego przeprowadzenia prac z korzyścią dla jednej i drugiej strony.

Organ zatwierdzający

REKLAMA

Wybór biegłego należy do organu zatwierdzającego sprawozdanie finansowe. Odpowiedzi na pytanie, kto stanowi organ zatwierdzający sprawozdanie, należy szukać w przepisach ustawy o rachunkowości oraz w kodeksie spółek handlowych, a także w statucie lub umowie konkretnej spółki. Jednoznacznie z grona osób, które mogą zatwierdzać sprawozdanie finansowe, wykluczony został kierownik jednostki (tj. zarząd). W tym przypadku nawet zapisy umowy czy statutu nie mogą nadać takich praw w kwestii zarówno zatwierdzania sprawozdania finansowego, jak i wyboru biegłego rewidenta.

Organem zatwierdzającym sprawozdanie finansowe dla jednostek będących spółką cywilną, jawną, partnerską czy komandytową są właściciele. Dla spółki komandytowo-akcyjnej jest to walne zgromadzenie. W przypadku spółki z o.o. organem tym jest zwyczajne zgromadzenie wspólników, a w spółce akcyjnej zwyczajne walne zgromadzenie.

Skuteczna forma

Organ nadzorujący wybiera biegłego rewidenta w drodze uchwały. Przepisy szczegółowo nie wymieniają elementów, jakie powinna zawierać taka uchwała. Jednak praktyka gospodarcza wypracowała rozwiązania w tym zakresie. W treści uchwały powinny się znaleźć następujące elementy:

– numer uchwały i organ podejmujący uchwałę,

– data podjęcia,

– wskazanie okresu sprawozdawczego, którego dotyczy obowiązek badania,

– dokładna nazwa i numer wybranego podmiotu uprawnionego do badania oraz

– wskazanie daty wejścia uchwały w życie.

Polecamy produkt: 50 Ściąg Księgowego z aktualizacją online

Przepisy nie wykluczają zupełnie zarządu z procesu wyboru biegłego rewidenta. W ramach swoich obowiązków członkowie zarządu mogą wpływać na wybór konkretnego podmiotu, a swój wybór przedstawić organom zatwierdzającym w postaci wniosku.

Najważniejsze cechy

Usługa badania sprawozdań finansowych jest działalnością świadczoną na warunkach wolnorynkowych przez prywatne podmioty gospodarcze mające odpowiednie uprawnienia. Podlega więc zasadom konkurencji, jak każda inna działalność. Jednak wybierając podmiot do badania jednostki, należy mieć na uwadze nie tylko markę, renomę czy cenę usługi. Kluczowa w tym zawodzie jest bezstronność i niezależność biegłego rewidenta, podmiotu uprawnionego do badania (przez jego zarząd i organy nadzorcze), a także zespołu przeprowadzającego czynności rewizyjne. Bezstronność i niezależność jest zachowana, jeżeli wymienione osoby:

1) nie posiadają udziałów, akcji lub innych tytułów własności w jednostce, w której wykonują czynności rewizji finansowej, lub w jednostce z nią powiązanej,

2) nie są lub nie były w ostatnich trzech latach przedstawicielem prawnym (pełnomocnikiem), członkiem organów nadzorujących, zarządzających, administrujących lub pracownikiem jednostki, w której wykonują lub wykonywali czynności rewizji finansowej, albo jednostki z nią powiązanej,

3) w ostatnich trzech latach nie uczestniczyły w prowadzeniu ksiąg rachunkowych lub sporządzaniu sprawozdania finansowego jednostki, w której wykonują czynności rewizji finansowej,

4) nie osiągnęły chociażby w jednym roku, w ciągu ostatnich pięciu lat, co najmniej 40 proc. przychodu rocznego z tytułu świadczenia usług na rzecz jednostki, w której wykonują czynności rewizji finansowej, lub jednostki z nią powiązanej (nie dotyczy to pierwszego roku działalności biegłego rewidenta),

5) nie są małżonkiem, krewnym lub powinowatym w linii prostej do drugiego stopnia lub nie są związane z tytułu opieki, przysposobienia lub kurateli z osobą, która jest członkiem organów nadzorujących, zarządzających lub administrujących jednostki, w której wykonują czynności rewizji finansowej, albo zatrudnia do wykonywania czynności rewizji finansowej,

6) nie uczestniczyły w podejmowaniu decyzji przez jednostkę, w której wykonują czynności rewizji finansowej w zakresie mającym związek ze świadczonymi usługami;

7) z innych powodów, po przeprowadzeniu czynności zmierzających do wyeliminowania powstałych zagrożeń, nie mogą sporządzić bezstronnej i niezależnej opinii lub raportu.

Polecamy produkt: Dokumentacja VAT  po zmianach od 1 lipca 2015 r.

Potwierdzeniem zachowania wymienionych przesłanek o bezstronności i niezależności jest oświadczenie składane przez obie strony: podmiot badający oraz jednostkę, której sprawozdanie podlega badaniu. Oświadczenia są włączane do dokumentacji z badania.

Rozpoczęcie współpracy

Gdy uchwała o wyborze została już skutecznie podjęta, kolejnym krokiem jest podpisanie umowy na badanie sprawozdania finansowego. Warunki przeprowadzenia czynności rewizji są oczywiście ustalane na etapie ofertowania oraz negocjacji. Dopiero po zapoznaniu się z ofertą oraz dostosowaniu warunków współpracy właściwy organ wybiera podmiot uprawniony do badania sprawozdań finansowych, z którym nawiąże współpracę.

Osobą odpowiedzialną za zawarcie umowy na badanie sprawozdania finansowego jest kierownik jednostki. Osoba ta jest również odpowiedzialna za wykonanie obowiązków, które nakłada na nią ustawa o rachunkowości. Wśród tego szerokiego zakresu obowiązków znajdują się m.in.: rzetelne i jasne przedstawianie sytuacji majątkowej i finansowej jednostki oraz jej wyniku finansowego, prowadzenie ksiąg rachunkowych, sporządzanie sprawozdań finansowych, aż w końcu poddawanie ich badaniu.

Umowa na badanie powinna zostać zawarta w takim terminie, aby umożliwić pracownikom biegłego rewidenta uczestnictwo w inwentaryzacji przeprowadzanej na koniec roku obrotowego. Zgodnie z ustawą o rachunkowości spis z natury może odbyć się nie wcześniej niż trzy miesiące przed końcem roku obrotowego.

Etapy

Po podpisaniu umowy na badanie biegły rewident formułuje zespół do badania sprawozdania finansowego w danej spółce. Liczba osób oraz ich stopień doświadczenia zależy od specyfiki działalności badanego przedsiębiorstwa. Wspólnie z zarządem oraz pracownikami odpowiedzialnymi za kontakt z audytorem ustalone zostają terminy inwentaryzacji, badania wstępnego, badania właściwego oraz raportowania.

W ramach obserwacji inwentaryzacji audytor przygląda się sposobowi przygotowania oraz przeprowadzenia spisu z natury. Dokonuje przeliczenia wybranych pozycji na potrzeby własnych procedur oraz weryfikuje dokumentację z inwentaryzacji zgromadzoną przez pracowników przedsiębiorstwa.

Przed badaniem wstępnym osoba zarządzająca projektem (badaniem sprawozdania finansowego) sporządza i przesyła do badanej jednostki listę niezbędnych dokumentów, które należy przygotować na potrzeby badania wstępnego. W zależności od tego, czy badanie jest przeprowadzane po raz pierwszy, czy kolejny, lista zawiera zapotrzebowanie na całość dokumentacji założycielskiej i stałej (umowy) bądź odpowiednio na aktualizację z uwzględnieniem zmian, jakie zaszły w badanym okresie (aneksy). W zależności od struktury przedsiębiorstwa audytor kontaktuje się z działem administracyjnym lub prawnym jednostki. W wielu przypadkach dokumentacja jest uzupełniana przez pracowników działu księgowości.

Ponadto w ramach procedur badania wstępnego przeprowadzone zostają testy kontroli wewnętrznej. Na tym etapie audytorzy kontaktują się nie tylko z zarządem czy pracownikami księgowości, lecz także z przedstawicielami innych działów, które uczestniczą w głównych procesach zachodzących w przedsiębiorstwie. Na przykład identyfikując kontrole wewnętrzne w cyklu sprzedaży, członkowie zespołu badającego będą zainteresowani poznaniem specyfiki czynności w zakresie np.: pozyskiwania i akceptowania odbiorców, przyjmowania i realizowania zamówień, wystawiania faktur oraz ściągania należności i łączenia ich z właściwymi fakturami. W zależności od struktury badanego przedsiębiorstwa będzie to wymagało konsultacji z pracownikami działu sprzedaży, magazynu, księgowości oraz kontrolingu.

Odpowiednio przeprowadzone testy kontroli wewnętrznej pozwolą na poznanie i zrozumienie specyfiki działalności jednostki oraz procesów, jakie w niej zachodzą. Czas poświęcony na przeprowadzone prace na tym etapie jest podstawą do zaprojektowania odpowiednich testów na badanie właściwe. Zaobserwowane w przedsiębiorstwie procedury są omawiane przez cały zespół badający z biegłym rewidentem na czele. Wynikiem tego jest określenie słabości kontroli wewnętrznej w przedsiębiorstwie, a następnie potencjalnych ryzyk, które po przekroczeniu określonej skali mogą w istotny sposób zniekształcać sprawozdanie finansowe. Badanie wstępne może odbywać się przed lub po dniu bilansowym, w każdym przypadku zakończone jest strategią badania, czyli planem działania na badaniu właściwym.

Badanie właściwe (nazywane potocznie „końcowym”) odbywa się już bezpośrednio na danych liczbowych za zakończony rok obrotowy. Dlatego termin jego przeprowadzenia przypada po dniu bilansowym. W znacznym stopniu uzależniony jest od czasu, jakiego przedsiębiorstwo potrzebuje na zamknięcie ksiąg i sporządzenie sprawozdania finansowego w wersji do badania. W przypadku wielu z zaplanowanych przez audytorów testów konieczna jest znajomość sald kont za cały badany okres. Może mieć to kluczowe znaczenie w doborze wielkości próby dla testów wykonywanych na niektórych obszarach sprawozdania finansowego, np. przychodów ze sprzedaży czy kosztów (w układzie rodzajowym).

W trakcie prac biegły rewident oraz jego zespół kontaktuje się z zarządem oraz osobami wyznaczonymi do współpracy w zakresie audytu. W tej roli najczęściej występuje główna księgowa (główny księgowy) bądź pracownicy działu kontrolingu. Przy badaniu poszczególnych obszarów sprawozdania finansowego konieczne bywają również konsultacje z pracownikami innych działów (magazyn, zaopatrzenie, kadry i płace itd.).

Po przeprowadzeniu zaplanowanych testów i ocenie zidentyfikowanych ryzyk liczby oraz treść zawarta w sprawozdaniu finansowym zostają potwierdzone przez biegłego. W razie zidentyfikowania nieprawidłowości zespół przedstawia listę proponowanych korekt do wprowadzenia.

Zakończeniem pracy audytorów jest wydanie opinii i raportu z badania. Dokumenty te są adresowane do organu, który dokonał wyboru biegłego rewidenta, a więc tego, który także zatwierdza sprawozdanie finansowe.

W przypadku badania sprawozdania jednostki zależnej wchodzącej w struktury grupy kapitałowej biegły rewident zobowiązany jest również przesłać wydaną opinię i raport do audytora przeprowadzającego badanie jednostki dominującej oraz sporządzanego przez nią skonsolidowanego sprawozdania finansowego.

Biegły rewident może również sporządzić listę zagadnień, na które zwrócili uwagę audytorzy w trakcie badania, choć ich skala nie stanowi zagrożenia dla poprawności sprawozdania finansowego. Dokument ten określany jest „listem do zarządu” i kierowany, jak nazwa wskazuje, do głównych menedżerów przedsiębiorstwa. W taki sposób zarząd zostaje poinformowany o istniejących niedociągnięciach w zakresie systemu kontroli wewnętrznej, rachunkowości lub pokrewnych obszarach. Prawidłowo sporządzony list powinien zawierać spostrzeżenia, opis nieprawidłowości oraz rekomendacje mające na celu ich wyeliminowanie. ©?

Tabela. Równowartość limitów w przeliczeniu na polskie złote

Progi określone w ustawie

Limit

Średni kurs NBP z 31.12.2014

Równowartość w złotych, po przeliczeniu

Średnioroczne zatrudnienie w pełnych etatach

50 osób

-

-

Suma aktywów bilansu na koniec roku obrotowego

2 500 000 euro

4,2623

10 655 750

Przychody netto ze sprzedaży towarów i produktów oraz operacji finansowych za rok obrotowy

5 000 000 euro

4,2623

21 311 500

Małgorzata Roman

 starszy konsultant w dziale rewizji finansowej BDO, biuro w Poznaniu

Podstawa prawna:

Ustawa z 29 września 1994 r. o rachunkowości (t.j. Dz.U. z 2013 r. poz. 330 ze zm.).

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF 2.0: firmy będą miały tylko 4 miesiące na testy. Co trzeba zrobić już teraz?

W czerwcu 2025 r. – zgodnie z harmonogramem – Ministerstwo Finansów udostępniło dokumentację interfejsu API KSeF 2.0. Jest to jednak materiał dla integratorów systemów i dostawców oprogramowania. Firmy wciąż czekają na udostępnienie środowiska testowego, które zaplanowano na koniec września. Konkretne testy będą więc mogły zacząć się dopiero w październiku. Tymczasem obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur dla części firm wchodzi już w lutym – oznacza to niewiele czasu na przygotowanie.

Projekt ustawy wdrażającej obowiązkowy KSeF po pierwszym czytaniu w Sejmie. Co się zmienia a co pozostaje bez zmian [komentarz eksperta]

W dniu 9 lipca 2025 r., Sejm przeprowadził pierwsze czytanie i skierował do prac w komisji finansów projekt ustawy zakładającej wdrożenie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Wszystkie kluby i koła poselskie zapowiedziały dalsze prace nad projektem. Prace legislacyjne wchodzą w końcową fazę. Z coraz większą pewnością możemy więc stwierdzić, że obowiązkowy KSeF będzie wdrażany w dwóch etapach - od 1 lutego 2026 i od 1 kwietnia 2026 r.

Podatek u źródła 2025: Objaśnienia podatkowe ministra finansów dot. statusu rzeczywistego właściciela. Praktyczne szanse i nieoczywiste zagrożenia

Po latach oczekiwań i licznych postulatach ze strony środowisk doradczych oraz biznesowych, Ministerstwo Finansów opublikowało długo zapowiadane objaśnienia dotyczące statusu rzeczywistego właściciela w kontekście podatku u źródła (WHT). Teraz nadszedł czas, by bardziej szczegółowo przyjrzeć się poszczególnym zagadnieniom. Dokument z 3 lipca 2025 r., opublikowany na stronie MF 9 lipca, ma na celu rozwianie wieloletnich wątpliwości dotyczących stosowania klauzuli „beneficial owner”. Choć sam fakt publikacji należy ocenić jako krok w stronę większej przejrzystości i przewidywalności, nie wszystkie zapisy spełniły oczekiwania.

Polski podatek cyfrowy jeszcze w tym roku? Rząd nie ogląda się na Brukselę

Choć Komisja Europejska wycofała się z planów nałożenia podatku cyfrowego, Polska idzie własną drogą. Minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski zapowiada, że projekt ustawy będzie gotowy do końca roku.

REKLAMA

KSeF 2026: koniec z papierowymi fakturami, zmiany w obiegu dokumentów i obsłudze procesu sprzedaży w firmie

W przyszłym roku w Polsce zostanie uruchomiony obowiązkowy system fakturowania za pomocą Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Obowiązek ten wejdzie w życie na początku 2026 roku i wynika z procedowanego w Parlamencie projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług. Aktualny postęp prac legislacyjnych nad projektem, oznaczonym numerem druku 1407, można śledzić na stronach Sejmu.

Składki ZUS dla małych firm w 2025 roku - preferencje: ulga na start, mały ZUS plus i wakacje składkowe

Ulga na start, preferencyjne składki, czy „Mały ZUS plus”, a także wakacje składkowe – to propozycje wsparcia dla małych przedsiębiorców. Korzyści to możliwość opłacania niższych składek lub ich brak. Warto też zwrócić uwagę na konsekwencje z tym związane. ZUS tłumaczy kto i z jakich ulg może skorzystać oraz jakie są zagrożenia z tym związane.

Zwracasz pracownikom wydatki na taksówki – czy musisz pobrać zaliczkę na podatek PIT? Najnowsze wyjaśnienia fiskusa (taksówki w podróży służbowej i w czasie wyjścia służbowego)

Pracodawcy mają wątpliwości, czy w przypadku zwracania pracownikom wydatków na taksówki (kiedy to pracownicy wykonują obowiązki służbowe – zarówno w podróży służbowej jak i w czasie tzw. wyjścia służbowego), trzeba od tych kwot pobierać zaliczki na podatek dochodowy? Pod koniec czerwca 2025 r. wyjaśnił to dokładnie Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej. Kilka miesięcy wcześniej odpowiedzi na to pytanie udzielił Minister Finansów.

Minister Majewska chce uproszczenia ZUS dla firm – konkretne propozycje zmian już na stole

Minister Agnieszka Majewska zaproponowała szereg zmian w przepisach dotyczących ubezpieczeń społecznych, które mają ułatwić życie mikro, małym i średnim przedsiębiorcom. Wśród postulatów znalazły się m.in. podniesienie limitu Małego ZUS Plus, likwidacja składki rentowej dla emerytów-przedsiębiorców, uproszczenia przy wakacjach składkowych oraz ułatwienia dla łączących biznes z rodzicielstwem.

REKLAMA

Miliardy z KPO usprawniają kolejową infrastrukturę

Prawie 11,5 mld zł warte są inwestycje realizowane ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności (KPO) przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Zarządzająca infrastrukturą kolejową spółka, która jest największym beneficjentem KPO, zawarła już ponad 120 umów z wykonawcami na kwotę 8 mld zł. Przeszło 160 prowadzonych zadań ma przyczynić się do zwiększenia prędkości pociągów, a także zwiększenia przepustowości tras oraz usprawnienia zarządzania ruchem kolejowym. Inwestycje poprawiają bezpieczeństwo ruchu i komfort obsługi podróżnych. Na stacjach i przystankach budowany jest nowoczesny system informacji pasażerskiej, a ich infrastruktura - dopasowywana do potrzeb osób o ograniczonej mobilności.

Darowizna od brata ponad limit 36 120 zł. Jakie warunki muszą zostać spełnione, aby nie stracić prawa do zwolnienia podatkowego?

Co robić gdy darowizna przekazana przez brata przekracza limit kwoty wolnej w wysokości 36 120 zł? Czy podlegała zwolnieniu od podatku od spadków i darowizn, pomimo że jest dokonywana z majątku wspólnego brata i jego małżonki? Jakie warunki muszą zostać spełnione, żeby nie stracić prawa do zwolnienia?

REKLAMA