REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ewidencja bilansowa rezerw na świadczenia pracownicze

Dziennik Gazeta Prawna
Największy polski dziennik prawno-gospodarczy
Jak tworzyć rezerwy na świadczenia pracownicze /Fot. Fotolia
Jak tworzyć rezerwy na świadczenia pracownicze /Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Podmioty prowadzące księgi rachunkowe zobowiązane są do tworzenia biernych rozliczeń międzyokresowych na świadczenia pracownicze, które w bilansie wykazywane są jako rezerwy na zobowiązania. Jednostka powinna uwzględnić rezerwy na znane jej ryzyko, grożące straty oraz skutki innych zdarzeń, także wtedy, gdy ich ujawnienie nastąpi między końcem roku a zamknięciem ksiąg rachunkowych za dany rok.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Tworzenie biernych rozliczeń międzyokresowych na świadczenia pracownicze powoduje, że koszt wypłaty świadczenia odniesiony jest na wynik finansowy jednostki przez lata zatrudnienia tego pracownika. Natomiast w przypadku, gdyby takiego biernego rozliczenia nie utworzono, koszt wypłaty tego świadczenia obciążyłby tylko okres, w którym stało się ono należne.

Odstąpienie od obowiązku tworzenia rezerw na świadczenia pracownicze może mieć miejsce tylko wtedy, gdy wartości te nie wpłyną na rzetelność i jasność przedstawienia sytuacji majątkowej i finansowej przedsiębiorstwa oraz nie mają wpływu na ustalenie wyniku finansowego przedsiębiorstwa.

Przedsiębiorca może odstąpić od tworzenia rezerw na świadczenia pracownicze. Przesłanką do tego może być brak układów zbiorowych pracy oraz innych regulaminów wewnętrznych, w których regulowane są obowiązki wypłat nagród jubileuszowych i innych świadczeń lub zatrudnianie w przedsiębiorstwie młodych pracowników z krótkim stażem pracy.

REKLAMA

Wycena rezerw na świadczenia pracownicze – ujmowanie zysków i strat aktuarialnych

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Tworzenie rezerw na świadczenia pracownicze odbywa się na zasadzie szacowania. Technikę szacowania określają Międzynarodowe Standardy Rachunkowości (MSR 19).

Świadczenia, jakich najczęściej dotyczy tworzenie biernych rozliczeń, to:

● odprawy emerytalne, rentowe i pośmiertne,

● wynagrodzenia za czas urlopu niewykorzystanego w bieżącym roku,

●nagrody jubileuszowe,

● premie zależne od wypracowanego zysku,

● odprawy z tytułu rozwiązania umów z pracownikami zajmującymi stanowiska kierownicze.

Bierne rozliczenia międzyokresowe kosztów utworzone na odprawy emerytalne i rentowe wpływają na wynik bilansowy w momencie ich utworzenia w księgach rachunkowych. Natomiast na wynik podatkowy wpłynie dopiero faktycznie poniesiony wydatek na świadczenia pracownicze.

Polecamy: Monitor Księgowego – prenumerata

Wartość rezerw na świadczenia pracownicze wykazywana jest w pasywach w zobowiązaniach w punkcie B.I.2 z podziałem na:

● długoterminowe – rezerwy, których przewidywany termin wykorzystania jest dłuższy niż 12 miesięcy, licząc od dnia bilansowego,

● krótkoterminowe – rezerwy, których przewidywany termin wykorzystania jest krótszy niż 12 miesięcy licząc od dnia bilansowego.


Utworzenie rezerw i biernych rozliczeń międzyokresowych kosztów powinno również się znaleźć w informacji dodatkowej do sprawozdania finansowego. Fakt ich utworzenia powinien zostać opisany poprzez podanie:

● celu ich utworzenia,

● stanu na początek okresu,

● zwiększenia w trakcie okresu,

● zmniejszenia w trakcie okresu,

● stanu na koniec okresu.

Bierne rozliczenia międzyokresowe kosztów podlega ujęciu w ewidencji księgowej po stronie Wn konta zespołu 4 lub 5 – odpowiednio zwiększenie kosztu wytworzenia produktów, kosztów sprzedaży, kosztów ogólnego zarządu i uznaniu konta 64-1 „Bierne rozliczenia międzyokresowe kosztów” strona Ma konto 64-1. W identyczny sposób podwyższa się wysokość biernych rozliczeń międzyokresowych kosztów. Zamiana biernego rozliczenia międzyokresowego kosztów w zobowiązanie z tytułu wykonania świadczeń pracowniczych przez jednostkę powoduje zmniejszenie kosztów (Wn konto 64-1) i zwiększenie zobowiązania (Ma konto 23-0). Niewykorzystanie w części lub całości biernego rozliczenia międzyokresowego kosztów polega na zmniejszeniu stanu biernego rozliczenia międzyokresowego kosztów oraz zmniejszeniu kosztów działalności operacyjnej (odpowiednio kosztu wytworzenia produktów, kosztów sprzedaży, kosztów ogólnego zarządu) poniesionych w okresie sprawozdawczym, w którym stwierdzono, że związane z tym rozliczeniem zobowiązanie jest mniejsze lub nie powstało.

Jak wprowadzać uproszczenia w rachunkowości dla jednostek mikro

PRZYKŁAD

Odprawy emerytalne

Na dzień bilansowy spółka z o.o. utworzyła rezerwę na odprawy emerytalne w kwocie 120 000 zł, które zostaną wypłacone w następnych latach obrotowych. Odprawa emerytalna będzie kosztem uzyskania przychodów w dacie jej wypłaty.

Ustalenie różnicy przejściowej w podatku dochodowym:

a) wartość bilansowa rezerwy: 120 000 zł,

b) wartość podatkowa rezerwy: 0 zł,

c) wartość bilansowa pasywów jest wyższa od wartości podatkowej, zatem powstała ujemna różnica przejściowa w wysokości 120 000 zł,

d) odroczony podatek dochodowy wyniesie 120 000 zł × 19 proc. = 22 800 zł.

Spółka ewidencjonuje koszty na kontach zespołu 4 i 5. Ponieważ nie przewiduje się wypłaty odpraw emerytalnych w następnym roku obrotowym, całą kwotę spółka zalicza do rezerw długoterminowych.

infoRgrafika

Objaśnienia do schematu:

1. PK – utworzenie rezerwy na odprawy emerytalne 120 000 zł: strona Wn konta zespołu 5 oraz strona Ma konta „Rezerwa na odprawy emerytalne długoterminowe”;

2. PK – kwota z tytułu odroczonego podatku dochodowego 22 800 zł: strona Wn konta „Aktywa z tytułu odroczonego podatku dochodowego” oraz strona Ma konta „Podatek dochodowy od osób prawnych”.

Halina Zabrocka

specjalistka z zakresu rachunkowości

Podstawa prawna:

- ustawa z 29 września 1994 r. o rachunkowości (t.j. Dz.U. z 2013 r. poz. 330 ze zm.).

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Nowe zasady rozliczania podatkowego samochodów firmowych od stycznia 2026 r. [zakup, leasing, najem, amortyzacja]. Ostatnia szansa na pełne odliczenia

Nabycie samochodu firmowego to nie tylko kwestia mobilności czy prestiżu - to również poważna decyzja finansowa, która może mieć długofalowe skutki podatkowe. Od stycznia 2026 r. wejdą w życie nowe przepisy podatkowe, które znacząco ograniczą możliwość rozliczenia kosztów zakupu pojazdów spalinowych w działalności gospodarczej.

Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

REKLAMA

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 - Ministerstwo Finansów udostępniło demo (środowisko przedprodukcyjne)

W dniu 15 listopada 2025 r. zostało udostępnione środowisko przedprodukcyjne (Demo) Aplikacji Podatnika KSeF 2.0. Wersja przedprodukcyjna udostępnia funkcje, które będą dostępne w wersji produkcyjnej udostępnionej 1 lutego 2026 r. Działania w wersji przedprodukcyjnej nie niosą ze sobą żadnych skutków prawnych. Ministerstwo Finansów zapewnia wsparcie techniczne dla użytkowników środowiska przedprodukcyjnego pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

Ostatni moment na zmiany! Polityka rachunkowości w obliczu KSeF i nowych przepisów 2026

Rok 2026 przyniesie prawdziwą rewolucję w obszarze rachunkowości i finansów. Wraz z wejściem w życie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przedsiębiorcy będą musieli nie tylko zmienić sposób wystawiania i odbierania faktur, lecz także zaktualizować politykę rachunkowości swoich jednostek.

Komisja Europejska aktualizuje prognozy dla Polski: niższy wzrost w 2025 r., ale mocne odbicie w 2026 r.

Najnowsza jesienna prognoza makroekonomiczna Komisji Europejskiej dla Polski pokazuje wyraźne korekty dotyczące wzrostu gospodarczego, inflacji, finansów publicznych oraz długu, z podkreśleniem roli inwestycji unijnych i słabnącego tempa ekspansji po 2026 roku.

REKLAMA

Kiedy stawki VAT spadną do 22% i 7%? Minister Finansów i Gospodarki wyjaśnia i wskazuje warunki, które muszą być spełnione

Podwyższone o 1 punkt procentowy stawki VAT (23% i 8%) powrócą do poziomu sprzed 1 stycznia 2011 r. (tj. do wysokości 22% i 7%), gdy wydatki na obronność nie przekroczą 3% wartości produktu krajowego brutto - PKB (tj. wyniosą 3% lub mniej PKB). Taką informację przekazał 7 listopada 2025 r. - z upoważnienia Ministra Finansów i Gospodarki - Jarosław Neneman, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów w odpowiedzi na interpelację poselską.

KSeF 2026: Czy przepisy podatkowe mogą zmienić treść umów?

Faktura ustrukturyzowana w rozumieniu ustawy o VAT nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, którego wystawienie i przyjęcie oraz akceptacją rodzi skutki cywilnoprawne. Przymusowe otrzymanie takiego dokumentu za pośrednictwem KSeF nie może rodzić skutków cywilnoprawnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA