REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Standardy raportowania niefinansowego GRI G4 w przekładzie na polski

Deloitte
Audyt, konsulting, zarządzanie ryzykiem, doradztwo finansowe, podatkowe i prawne
Standardy raportowania niefinansowego GRI G4 w przekładzie na polski /Fotolia
Standardy raportowania niefinansowego GRI G4 w przekładzie na polski /Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Raportowanie niefinansowe stanie się obowiązkowe od 1 stycznia 2017 r. dla firm będących jednostkami zainteresowania publicznego, które zatrudniają ponad 500 osób i osiągnęły w poprzednim roku sumę bilansową powyżej 20 mln EUR lub przychody netto powyżej 40 mln EUR. W Polsce wymogiem raportowania niefinansowego zostanie objętych około 300 przedsiębiorstw.

Wychodząc naprzeciw nowym obowiązkom sprawozdawczym, firma doradcza Deloitte wraz z grupą partnerów zasponsorowała tłumaczenie na język polski najnowszych i najbardziej popularnych międzynarodowych standardów sprawozdawczości niefinansowej – GRI G4.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Raportowanie niefinansowe z roku na rok zyskuje na znaczeniu. Coraz więcej firm decyduje się na upublicznienie swoich danych nt. relacji z klientem, etyki i przeciwdziałania korupcji, odpowiedzialności za produkt, pracowników, środowiska naturalnego, dialogu z otoczeniem czy zaangażowania społecznego. Takie podejście daje firmom możliwość holistycznego i strategicznego spojrzenia na swoje organizacje, oszacowania wpływu na otoczenie gospodarcze, społeczne i na środowisko naturalne oraz dostrzeżenia nowych szans biznesowych. Co więcej, transparentna prezentacja tych informacji uwiarygadnia firmy zarówno w oczach interesariuszy wewnętrznych, jak i zewnętrznych.

Duże spółki złożą oświadczenia na temat informacji niefinansowych

REKLAMA

Rozporządzenie UE w sprawie badań sprawozdań finansowych

Dalszy ciąg materiału pod wideo

„Wytyczne GRI G4 to najbardziej znany i najczęściej wykorzystywany zarówno w Polsce, jak i na świecie dokument pomagający firmom przygotować raporty niefinansowe. Zawarte w nim zasady dotyczące dobrego raportu, procesu jego opracowania czy zestaw wskaźników pozwalają firmom przygotować sprawozdanie, które jest cennym narzędziem zarządczym dla nich samych oraz istotnym źródłem informacji o firmie i jej podejściu do budowania wartości dla interesariuszy. Wierzymy, że publikacja Wytycznych GRI G4 w języku polskim zwiększy ich dostępność dla firm, które chcą ujawniać dane niefinansowe, a tym samym wpłynie pozytywnie nie tylko na liczbę, ale też na jakość publikowanych raportów” mówi Aleksandra Stanek-Kowalczyk, Starszy Menedżer w zespole Sustainability Consulting Central Europe Deloitte.

Celem nadrzędnym Wytycznych GRI G4 jest stworzenie ogólnie przyjętych ram raportowania niefinansowego, dotyczących środowiskowych, ekonomicznych oraz społecznych aspektów funkcjonowania organizacji. GRI G4 zostały podzielone na dwie części. Pierwsza część – Zasady raportowania i wskaźniki – opisuje zasady raportowania, wskaźniki oraz kryteria, które powinny być stosowane przez organizację podczas przygotowywania raportu niefinansowego zgodnie z Wytycznymi. Uzupełnieniem tej części jest wyjaśnienie kluczowych terminów. Druga część – Podręcznik stosowania Wytycznych – zawiera wyjaśnienia dotyczące stosowania zasad raportowania, przygotowywania informacji, które zostaną ujawnione oraz interpretacji Wytycznych. W tej części znajduje się także spis źródeł, słowniczek oraz dodatkowe uwagi ogólne dotyczące raportowania. Uniwersalność zasad GRI G4 sprawia, że są odpowiednie dla wszystkich organizacji bez względu na ich charakter, rodzaj czy wielkość. Z ich zastosowaniem poradzą sobie zarówno nowicjusze, jak i doświadczone w tym aspekcie organizacje.

Z Wytycznych GRI G4 można korzystać bezpłatnie. Są one dostępne m.in. na stronie internetowej Deloitte.

Pobierz zasady raportowania i wskaźniki GRI G4 (w języku polskim)

Partnerami polskiego przekładu Wytycznych poza Deloitte są: Ministerstwo Rozwoju, Forum Odpowiedzialnego Biznesu, Grupa LOTOS S.A., Krajowa Izba Biegłych Rewidentów, Provident Polska S.A.

Polecamy: Jak rozliczyć wypłatę dywidendy - w podatkach i rachunkowości

W skład Peer Review Committee (PRC), nadzorującego proces tłumaczenia na język polski weszły:

- Beata Faracik; Prezeska Zarządu, Polski Instytut Praw Człowieka i Biznesu;

- Jacqueline Kacprzak; Radca Ministra w Departamencie Innowacji i Przemysłu, Sekretarz Zespołu ds. Społecznej Odpowiedzialności Przedsiębiorstw, Ministerstwo Rozwoju;

- Mirella Panek-Owsiańska; Prezeska Zarządu Forum Odpowiedzialnego Biznesu;

- Aleksandra Stanek-Kowalczyk; Starszy Menedżer w zespole Sustainability Consulting Central Europe, Deloitte;

- Liliana Anam, Menedżer Zarządzający CSRinfo (koordynator projektu).

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 - Ministerstwo Finansów udostępniło demo (środowisko przedprodukcyjne)

W dniu 15 listopada 2025 r. zostało udostępnione środowisko przedprodukcyjne (Demo) Aplikacji Podatnika KSeF 2.0. Wersja przedprodukcyjna udostępnia funkcje, które będą dostępne w wersji produkcyjnej udostępnionej 1 lutego 2026 r. Działania w wersji przedprodukcyjnej nie niosą ze sobą żadnych skutków prawnych. Ministerstwo Finansów zapewnia wsparcie techniczne dla użytkowników środowiska przedprodukcyjnego pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

Ostatni moment na zmiany! Polityka rachunkowości w obliczu KSeF i nowych przepisów 2026

Rok 2026 przyniesie prawdziwą rewolucję w obszarze rachunkowości i finansów. Wraz z wejściem w życie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przedsiębiorcy będą musieli nie tylko zmienić sposób wystawiania i odbierania faktur, lecz także zaktualizować politykę rachunkowości swoich jednostek.

REKLAMA

Komisja Europejska aktualizuje prognozy dla Polski: niższy wzrost w 2025 r., ale mocne odbicie w 2026 r.

Najnowsza jesienna prognoza makroekonomiczna Komisji Europejskiej dla Polski pokazuje wyraźne korekty dotyczące wzrostu gospodarczego, inflacji, finansów publicznych oraz długu, z podkreśleniem roli inwestycji unijnych i słabnącego tempa ekspansji po 2026 roku.

Kiedy stawki VAT spadną do 22% i 7%? Minister Finansów i Gospodarki wyjaśnia i wskazuje warunki, które muszą być spełnione

Podwyższone o 1 punkt procentowy stawki VAT (23% i 8%) powrócą do poziomu sprzed 1 stycznia 2011 r. (tj. do wysokości 22% i 7%), gdy wydatki na obronność nie przekroczą 3% wartości produktu krajowego brutto - PKB (tj. wyniosą 3% lub mniej PKB). Taką informację przekazał 7 listopada 2025 r. - z upoważnienia Ministra Finansów i Gospodarki - Jarosław Neneman, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów w odpowiedzi na interpelację poselską.

KSeF 2026: Czy przepisy podatkowe mogą zmienić treść umów?

Faktura ustrukturyzowana w rozumieniu ustawy o VAT nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, którego wystawienie i przyjęcie oraz akceptacją rodzi skutki cywilnoprawne. Przymusowe otrzymanie takiego dokumentu za pośrednictwem KSeF nie może rodzić skutków cywilnoprawnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Składki ZUS od zlecenia - poradnik. Co gdy zleceniobiorca ma kilka umów w tym samym czasie? [przykłady obliczeń]

Rynek pracy dynamicznie się zmienia, a elastyczne formy współpracy stają się coraz bardziej popularne. Jedną z najczęściej wybieranych jest umowa zlecenia, szczególnie wśród osób, które chcą dorobić do etatu, prowadzą działalność gospodarczą lub realizują różnorodne projekty w ramach współpracy z firmami i organizacjami. Jakie składki ZUS trzeba płacić od zleceń?

REKLAMA

KRUS do zmiany? Kryzys demograficzny na wsi pogłębia problemy systemu emerytalnego rolników

Depopulacja wsi, starzenie się mieszkańców i malejąca liczba płatników składek prowadzą do coraz większej presji na budżet państwa oraz konieczności pilnej modernizacji systemu KRUS, który – jak podkreślają eksperci – nie odpowiada już realiom współczesnego rolnictwa.

Odroczenie KSeF? Nowa interpelacja poselska jest już w Sejmie

Planowane obowiązkowe uruchomienie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) wywołuje coraz większe napięcia w środowisku przedsiębiorców. Firmy z sektora MŚP alarmują, że system w obecnym kształcie może zagrozić stabilności ich działalności, a eksperci wskazują na liczne braki techniczne i prawne. W obliczu rosnącej presji poseł Bartłomiej Pejo złożył interpelację, domagając się wstrzymania obowiązkowego wdrożenia KSeF i wyjaśnienia ryzyk przez Ministerstwo Finansów.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA