REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Standardy raportowania niefinansowego GRI G4 w przekładzie na polski

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Deloitte
Audyt, konsulting, zarządzanie ryzykiem, doradztwo finansowe, podatkowe i prawne
Standardy raportowania niefinansowego GRI G4 w przekładzie na polski /Fotolia
Standardy raportowania niefinansowego GRI G4 w przekładzie na polski /Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Raportowanie niefinansowe stanie się obowiązkowe od 1 stycznia 2017 r. dla firm będących jednostkami zainteresowania publicznego, które zatrudniają ponad 500 osób i osiągnęły w poprzednim roku sumę bilansową powyżej 20 mln EUR lub przychody netto powyżej 40 mln EUR. W Polsce wymogiem raportowania niefinansowego zostanie objętych około 300 przedsiębiorstw.

Wychodząc naprzeciw nowym obowiązkom sprawozdawczym, firma doradcza Deloitte wraz z grupą partnerów zasponsorowała tłumaczenie na język polski najnowszych i najbardziej popularnych międzynarodowych standardów sprawozdawczości niefinansowej – GRI G4.

REKLAMA

Raportowanie niefinansowe z roku na rok zyskuje na znaczeniu. Coraz więcej firm decyduje się na upublicznienie swoich danych nt. relacji z klientem, etyki i przeciwdziałania korupcji, odpowiedzialności za produkt, pracowników, środowiska naturalnego, dialogu z otoczeniem czy zaangażowania społecznego. Takie podejście daje firmom możliwość holistycznego i strategicznego spojrzenia na swoje organizacje, oszacowania wpływu na otoczenie gospodarcze, społeczne i na środowisko naturalne oraz dostrzeżenia nowych szans biznesowych. Co więcej, transparentna prezentacja tych informacji uwiarygadnia firmy zarówno w oczach interesariuszy wewnętrznych, jak i zewnętrznych.

Duże spółki złożą oświadczenia na temat informacji niefinansowych

Rozporządzenie UE w sprawie badań sprawozdań finansowych

Dalszy ciąg materiału pod wideo

„Wytyczne GRI G4 to najbardziej znany i najczęściej wykorzystywany zarówno w Polsce, jak i na świecie dokument pomagający firmom przygotować raporty niefinansowe. Zawarte w nim zasady dotyczące dobrego raportu, procesu jego opracowania czy zestaw wskaźników pozwalają firmom przygotować sprawozdanie, które jest cennym narzędziem zarządczym dla nich samych oraz istotnym źródłem informacji o firmie i jej podejściu do budowania wartości dla interesariuszy. Wierzymy, że publikacja Wytycznych GRI G4 w języku polskim zwiększy ich dostępność dla firm, które chcą ujawniać dane niefinansowe, a tym samym wpłynie pozytywnie nie tylko na liczbę, ale też na jakość publikowanych raportów” mówi Aleksandra Stanek-Kowalczyk, Starszy Menedżer w zespole Sustainability Consulting Central Europe Deloitte.

Celem nadrzędnym Wytycznych GRI G4 jest stworzenie ogólnie przyjętych ram raportowania niefinansowego, dotyczących środowiskowych, ekonomicznych oraz społecznych aspektów funkcjonowania organizacji. GRI G4 zostały podzielone na dwie części. Pierwsza część – Zasady raportowania i wskaźniki – opisuje zasady raportowania, wskaźniki oraz kryteria, które powinny być stosowane przez organizację podczas przygotowywania raportu niefinansowego zgodnie z Wytycznymi. Uzupełnieniem tej części jest wyjaśnienie kluczowych terminów. Druga część – Podręcznik stosowania Wytycznych – zawiera wyjaśnienia dotyczące stosowania zasad raportowania, przygotowywania informacji, które zostaną ujawnione oraz interpretacji Wytycznych. W tej części znajduje się także spis źródeł, słowniczek oraz dodatkowe uwagi ogólne dotyczące raportowania. Uniwersalność zasad GRI G4 sprawia, że są odpowiednie dla wszystkich organizacji bez względu na ich charakter, rodzaj czy wielkość. Z ich zastosowaniem poradzą sobie zarówno nowicjusze, jak i doświadczone w tym aspekcie organizacje.

Z Wytycznych GRI G4 można korzystać bezpłatnie. Są one dostępne m.in. na stronie internetowej Deloitte.

Pobierz zasady raportowania i wskaźniki GRI G4 (w języku polskim)

Partnerami polskiego przekładu Wytycznych poza Deloitte są: Ministerstwo Rozwoju, Forum Odpowiedzialnego Biznesu, Grupa LOTOS S.A., Krajowa Izba Biegłych Rewidentów, Provident Polska S.A.

Polecamy: Jak rozliczyć wypłatę dywidendy - w podatkach i rachunkowości

W skład Peer Review Committee (PRC), nadzorującego proces tłumaczenia na język polski weszły:

- Beata Faracik; Prezeska Zarządu, Polski Instytut Praw Człowieka i Biznesu;

- Jacqueline Kacprzak; Radca Ministra w Departamencie Innowacji i Przemysłu, Sekretarz Zespołu ds. Społecznej Odpowiedzialności Przedsiębiorstw, Ministerstwo Rozwoju;

- Mirella Panek-Owsiańska; Prezeska Zarządu Forum Odpowiedzialnego Biznesu;

- Aleksandra Stanek-Kowalczyk; Starszy Menedżer w zespole Sustainability Consulting Central Europe, Deloitte;

- Liliana Anam, Menedżer Zarządzający CSRinfo (koordynator projektu).

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zaczynasz działalność gospodarczą? Tak można obniżyć składki ZUS na początku działania firmy [komunikat ZUS]

Rozpoczęcie własnej działalności gospodarczej wiąże się z kosztami, szczególnie na starcie. Dlatego początkujący przedsiębiorcy mogą skorzystać z ulg, które pozwalają płacić niższe składki na ubezpieczenia społeczne albo nie płacić ich wcale. Do najważniejszych form wsparcia należą: ulga na start, preferencyjne składki, „Mały ZUS Plus” czy wakacje składkowe.

Ulga dla spadkobierców i przejrzystość dla podatników. Nowości w ustawie podatku od spadków i darowizn już wkrótce

Jest projekt nowelizacji ustawy o podatku od spadków i darowizn, który umożliwi przywrócenie terminu zgłoszenia spadku w wyjątkowych przypadkach oraz doprecyzuje moment powstania obowiązku podatkowego. Zmiany mają uprościć procedury, zwiększyć przejrzystość i wspierać sukcesję firm rodzinnych.

KSeF 2.0: firmy będą miały tylko 4 miesiące na testy. Co trzeba zrobić już teraz?

W czerwcu 2025 r. – zgodnie z harmonogramem – Ministerstwo Finansów udostępniło dokumentację interfejsu API KSeF 2.0. Jest to jednak materiał dla integratorów systemów i dostawców oprogramowania. Firmy wciąż czekają na udostępnienie środowiska testowego, które zaplanowano na koniec września. Konkretne testy będą więc mogły zacząć się dopiero w październiku. Tymczasem obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur dla części firm wchodzi już w lutym – oznacza to niewiele czasu na przygotowanie.

Projekt ustawy wdrażającej obowiązkowy KSeF po pierwszym czytaniu w Sejmie. Co się zmienia a co pozostaje bez zmian [komentarz eksperta]

W dniu 9 lipca 2025 r., Sejm przeprowadził pierwsze czytanie i skierował do prac w komisji finansów projekt ustawy zakładającej wdrożenie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Wszystkie kluby i koła poselskie zapowiedziały dalsze prace nad projektem. Prace legislacyjne wchodzą w końcową fazę. Z coraz większą pewnością możemy więc stwierdzić, że obowiązkowy KSeF będzie wdrażany w dwóch etapach - od 1 lutego 2026 i od 1 kwietnia 2026 r.

REKLAMA

Podatek u źródła 2025: Objaśnienia podatkowe ministra finansów dot. statusu rzeczywistego właściciela. Praktyczne szanse i nieoczywiste zagrożenia

Po latach oczekiwań i licznych postulatach ze strony środowisk doradczych oraz biznesowych, Ministerstwo Finansów opublikowało długo zapowiadane objaśnienia dotyczące statusu rzeczywistego właściciela w kontekście podatku u źródła (WHT). Teraz nadszedł czas, by bardziej szczegółowo przyjrzeć się poszczególnym zagadnieniom. Dokument z 3 lipca 2025 r., opublikowany na stronie MF 9 lipca, ma na celu rozwianie wieloletnich wątpliwości dotyczących stosowania klauzuli „beneficial owner”. Choć sam fakt publikacji należy ocenić jako krok w stronę większej przejrzystości i przewidywalności, nie wszystkie zapisy spełniły oczekiwania.

Polski podatek cyfrowy jeszcze w tym roku? Rząd nie ogląda się na Brukselę

Choć Komisja Europejska wycofała się z planów nałożenia podatku cyfrowego, Polska idzie własną drogą. Minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski zapowiada, że projekt ustawy będzie gotowy do końca roku.

KSeF 2026: koniec z papierowymi fakturami, zmiany w obiegu dokumentów i obsłudze procesu sprzedaży w firmie

W przyszłym roku w Polsce zostanie uruchomiony obowiązkowy system fakturowania za pomocą Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Obowiązek ten wejdzie w życie na początku 2026 roku i wynika z procedowanego w Parlamencie projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług. Aktualny postęp prac legislacyjnych nad projektem, oznaczonym numerem druku 1407, można śledzić na stronach Sejmu.

Składki ZUS dla małych firm w 2025 roku - preferencje: ulga na start, mały ZUS plus i wakacje składkowe

Ulga na start, preferencyjne składki, czy „Mały ZUS plus”, a także wakacje składkowe – to propozycje wsparcia dla małych przedsiębiorców. Korzyści to możliwość opłacania niższych składek lub ich brak. Warto też zwrócić uwagę na konsekwencje z tym związane. ZUS tłumaczy kto i z jakich ulg może skorzystać oraz jakie są zagrożenia z tym związane.

REKLAMA

Zwracasz pracownikom wydatki na taksówki – czy musisz pobrać zaliczkę na podatek PIT? Najnowsze wyjaśnienia fiskusa (taksówki w podróży służbowej i w czasie wyjścia służbowego)

Pracodawcy mają wątpliwości, czy w przypadku zwracania pracownikom wydatków na taksówki (kiedy to pracownicy wykonują obowiązki służbowe – zarówno w podróży służbowej jak i w czasie tzw. wyjścia służbowego), trzeba od tych kwot pobierać zaliczki na podatek dochodowy? Pod koniec czerwca 2025 r. wyjaśnił to dokładnie Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej. Kilka miesięcy wcześniej odpowiedzi na to pytanie udzielił Minister Finansów.

Minister Majewska chce uproszczenia ZUS dla firm – konkretne propozycje zmian już na stole

Minister Agnieszka Majewska zaproponowała szereg zmian w przepisach dotyczących ubezpieczeń społecznych, które mają ułatwić życie mikro, małym i średnim przedsiębiorcom. Wśród postulatów znalazły się m.in. podniesienie limitu Małego ZUS Plus, likwidacja składki rentowej dla emerytów-przedsiębiorców, uproszczenia przy wakacjach składkowych oraz ułatwienia dla łączących biznes z rodzicielstwem.

REKLAMA