REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy przedsiębiorstwa (lub firmy) nie muszą sporządzać skonsolidowanego sprawozdania finansowego?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Accace Polska
Kompleksowa obsługa prawna, doradztwo podatkowe, doradztwo transakcyjne, outsourcing księgowości, kadr i płac.
Kiedy przedsiębiorstwa (lub firmy) nie muszą sporządzać skonsolidowanego sprawozdania finansowego?
Kiedy przedsiębiorstwa (lub firmy) nie muszą sporządzać skonsolidowanego sprawozdania finansowego?

REKLAMA

REKLAMA

Do sporządzenia skonsolidowanego sprawozdania finansowego zobowiązana jest jednostka dominująca, która przedstawia swoje wyniki finansowe wraz z danymi wszystkich jednostek zależnych.

Celem takiego sprawozdania jest zobrazowanie sytuacji majątkowej i finansowej kilku jednostek w taki sposób jakby cała grupa kapitałowa stanowiła jeden podmiot. Odbywa się to za pomocą połączenia kilku sprawozdań uwzględniając jednocześnie wyłączenia konsolidacyjne i odpowiednie korekty przy użyciu jednej z metod: konsolidacji pełnej, proporcjonalnej, metody praw własności.

REKLAMA

Jednostka dołącza również sprawozdanie  z działalności grupy kapitałowej oraz niektóre z podmiotów zgodnie z art. 55 ust. 2b ustawy o rachunkowości (UoR) od 2017 roku zobowiązane zostały do załączenia oświadczenia grupy kapitałowej odnośnie informacji niefinansowych.

Duże podmioty od początku 2016 roku funkcjonują na podstawie zmienionych przepisów regulujących kwestię skonsolidowanych sprawozdań finansowych. Obecnie z obowiązku ich sporządzania zwolnione są:

– jednostki, które na koniec bieżącego oraz poprzedniego roku finansowego spełniają co najmniej dwa z trzech warunków przedstawionych w ustawie:

  • suma bilansowa wyniosła mniej niż 38,4 mln zł,
  • przychody netto ze sprzedaży produktów i towarów nie przekroczyły 73,6 mln zł
  • spółka średniorocznie zatrudniała poniżej 250 osób.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Progi te odnoszą się do połączonych danych jednostki dominującej oraz jednostek zależnych przed dokonaniem wyłączeń konsolidacyjnych. Obniżają się one odpowiednio jeżeli dane brane pod uwagę uwzględniają już wyłączenia konsolidacyjne:

  • suma bilansowa wyniosła mniej niż 32 mln zł,
  • przychody netto ze sprzedaży produktów i towarów nie przekroczyły 64 mln zł,
  • spółka średniorocznie zatrudniała poniżej 250 osób

– jednostki dominujące w przypadku, gdy podmiot, od którego ona jest zależna (należący do EOG) posiada ponad 90% udziałów. Należy pamiętać, że tylko w przypadku, gdy posiada ona pełne 100% nie obowiązkuje wymóg zatwierdzenia decyzji o niesporządzaniu skonsolidowanego sprawozdania finansowego, w innym przypadku pozostali udziałowcy muszą zatwierdzić tę decyzję. Kierownik jednostki, która dokonuje takiego wyboru musi złożyć skonsolidowane sprawozdanie jednostki wyższego szczebla wraz z opinią biegłego rewidenta oraz skonsolidowanym sprawozdaniem z działalności tej jednostki we właściwym rejestrze sądowym, co ważne dokumenty te muszą zostać przetłumaczone przez tłumacza przysiegłego na język polski. Nastąpić to musi w ciągu 30 dni od zatwierdzenia sprawozdania, a zarazem nie może być to później niż 12 miesięcy od dnia bilansowego spółki. Wyłączenie to nie ma miejsca w odniesieniu do emitentów papierów wartościowych lub jednostek, które ubiegają się o dopuszczenie do obrotu.

– jednostka dominująca, której wszystkie jednostki zostały wyłączone z obowiązku konsolidacji. Istnieje kilka przesłanek, kiedy wyłączenie jednostki zależnej ma miejsce:

  • jednostkę  nabyto wyłącznie do celu jej odsprzedaży w przeciągu roku (warto tu zaznaczyć, że jeszcze w 2015 roku UoR wykluczała możliwość ujęcia takich jednostek zależnych w sprawozdaniu skonsolidowanym),
  • jednostka nie dysponuje aktywami, a co za tym idzie zyskiem netto tej jednostki, co oznacza poważne ograniczenie w sprawowaniu kontroli,
  • dane, które niezbędne są do procesu konsolidacji uzyskiwane są z dużym opóźnieniem i powiązane jest to z niewspółmiernie wysokimi kosztami w porówaniu z istotnością tej spółki w całej grupie kapitałowej. Muszą to być przypadku wyjątkowe, które zostaną odpowiednio udokumentowane.

Polecamy: Ustawa o rachunkowości z komentarzem do zmian (książka)
Autorzy: prof. dr hab. Irena Olchowicz, dr Agnieszka Tłaczała, dr Wanda Wojas, Ewa Sobińska, Katarzyna Kędziora, Justyna Beata Zakrzewska, dr Gyöngyvér Takáts

Justyna Stachowicz, Accountant w Accace

justyna.stachowicz@accace.com

+48 223 132 950

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

REKLAMA

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zmiany w zamówieniach publicznych od 2026 r. Wyższy próg stosowania Prawa zamówień publicznych i jego skutki dla zamawiających i wykonawców

W ostatnich dniach maja br Rada Ministrów przedłożyła Sejmowi projekt ustawy deregulacyjnej (druk nr 1303 z dnia 27 maja 2025 r.), który przewiduje m.in. podwyższenie minimalnego progu stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych (Pzp) oraz ustawy o umowie koncesji z dnia 21 października 2016 r. z obecnych 130 000 zł netto do 170 000 zł netto. Planowana do wejścia w życie 1 stycznia 2026 r. zmiana ma charakter systemowy i wpisuje się w szerszy trend upraszczania procedur oraz dostosowywania ich do aktualnych realiów gospodarczych.

Obowiązkowy KSeF 2026: będzie problem z udostępnieniem faktury ustrukturyzowanej kontrahentowi. Prof. Modzelewski: Większość nabywców nie będzie tym zainteresowana

W 2026 roku większość kontrahentów nie będzie zainteresowanych tzw. „udostępnieniem” faktur ustrukturyzowanych – jedną z dwóch form przekazania tych faktur w obowiązkowym modelu Krajowego Systemu e-Faktur. Oczekiwać będą wystawienia innych dokumentów, które uznają za wywołujące skutki cywilnoprawne. Wystawcy prawdopodobnie wprowadzą odrębny dokument handlowy, który z istoty nie będzie fakturą ustrukturyzowaną. Może on być wystawiony zarówno przed jak i po wystawieniu tej faktury ustrukturyzowanej - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Najbardziej poważane zawody w Polsce [ranking 2025]. Księgowy pnie się w górę, sędzia spada, strażak cały czas nr 1

Agencja badawcza SW Research w 2025 roku kolejny raz zapytała Polaków o to, jakim poważaniem darzą przedstawicieli różnych zawodów. W tegorocznym zestawieniu pojawiło się aż 51 kategorii zawodowych, wśród których znalazło się 12 debiutanckich zawodów. Księgowy awansował w 2025 r. o 3 miejsca w porównaniu z ubiegłym rokiem – aktualnie zajmuje 22 miejsce na 51 profesji. SW Research odnotował ten awans jako jeden z trzech najbardziej znaczących. Skąd ta zmiana?

TSUE: Rekompensaty JST dla spółek komunalnych nie podlegają VAT, jeśli nie wpływają na cenę usługi

Najnowszy wyrok TSUE z 8 maja 2025 r. (sygn. C-615/23), potwierdził stanowisko zaprezentowane przez Rzeczniczkę Generalną w opinii z 13 lutego 2025 r. Zgodnie ze wspomnianym stanowiskiem rekompensaty jakie będą wypłacane przez jednostki samorządu terytorialnego spółkom komunalnym w związku z realizacją publicznych usług transportowych nie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, tak długo jak nie będą miały bezpośredniego wpływu na cenę usługi. O ile sam wyrok dotyczył usług transportowych to może mieć w przyszłości przełożenie również na inne obszary działalności.

REKLAMA