REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Cyberbezpieczeństwo w księgowości. Na co powinni uważać księgowi?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
SaldeoSMART
SaldeoSMART - zaufany partner w księgowości
Cyberbezpieczeństwo w księgowości
Cyberbezpieczeństwo w księgowości
www.shutterstock.com

REKLAMA

REKLAMA

Firmy księgowe – które mają dostęp do wrażliwych informacji finansowych i innych danych osobowych klientów – są dziś jednym z głównych celów cyberprzestępców. Księgowi, pracując online narażeni są na różne typy takich ataków, dlatego powinni być wyjątkowo wyczuleni m.in. na oszustwa typu phishing czy vishing. Czy jest szansa, aby się przed nimi obronić? Tak – konieczna jest świadomość zagrożeń i nieustanna edukacja.

Cyberbezpieczeństwo a księgowość

Nowoczesna księgowość to praca opierająca się na dziesiątkach maili i informacjach od klientów, które muszą być bardzo dobrze zabezpieczone. Księgowi codziennie wykonują mnóstwo przelewów w określonych terminach. Pracując pod presją czasu, łatwo mogą więc stracić czujność, otwierając fałszywego maila, przelewając pieniądze na zły numer czy ściągając na dysk zawirusowany dokument. A ryzyko ataków wciąż rośnie. Taką tendencję – jak informuje raport „Barometr cyberbezpieczeństwa 2020”, przygotowany przez firmę KPMG - zauważało w 2019 roku aż co piąte przedsiębiorstwo.

REKLAMA

Autopromocja

REKLAMA

Z falą zagrożeń walczy też UE, organizując np. takie wydarzenia jak European Cybersecurity Month (ECSM). Ma ono promować higienę cybernetyczną i zwiększać świadomość niebezpieczeństw czyhających w Internecie. Hasło ECSM „Cyberbezpieczeństwo to nasza wspólna odpowiedzialność” dobitnie pokazuje, że w wielu organizacjach każdy pracownik ma ogromne znaczenie w utrzymaniu i przestrzeganiu procedur.

- Bierzemy udział w Europejskim Miesiącu Cyberbezpieczeństwa, ponieważ edukacja w tym zakresie jest niezwykle istotna. W sytuacji powszechnej pracy zdalnej, także w księgowości, tegoroczne motto wydarzenia „Pomyśl, zanim klikniesz” jeszcze bardziej zyskało na znaczeniu. Tematy dotyczące ochrony danych osobowych, zagrożeń związanych z phishingiem czy włamaniami do poczty e-mail dotyczą przecież każdego z nas – wyjaśnia Krzysztof Wojtas, prezes zarządu BrainSHARE IT, producenta programu SaldeoSMART.

Inżynieria księgowych

Księgowi najbardziej narażeni są na metodę manipulacji zwaną inżynierią społeczną (ang. social engineering) lub socjotechniką. Jest często wybierana przez cyberprzestępców, którzy nie tylko wykorzystują swoje umiejętności interpersonalne, ale także ludzkie błędy i zaufanie do dobrze znanych nam osób i instytucji. Misterne plany oszustw budowane są na ludzkich odruchach i nawykach – zachowaniem steruje się za pomocą starannie zaprojektowanych wiadomości e-mail, głosowych oraz SMS-ów.

Na jakie typy socjotechnik narażeni są najbardziej księgowi?

Poniżej kilka najpopularniejszych, z którymi mierzą się podczas codziennych obowiązków:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • Phishing to metoda, która polega na tworzeniu fałszywych stron internetowych, przesyłaniu e-maili oraz wiadomości SMS w celu kradzieży istotnych informacji. Wiadomości mogą wydawać się zupełnie niegroźne, przypominać o zbliżającej się aktualizacji albo zawierać prośbę o potwierdzenie danych. Zwykle wzbudzają zaufanie, są przygotowane w bardzo podobny sposób jak maile od znanych nam i wiarygodnych organizacji. Warto jednak pamiętać, że takie wiadomości nie są kierowane tylko do jednej, lecz do wielu osób.
  • Spear phishing, czyli phishing ukierunkowany. To opcja bardziej niebezpieczna niż klasyczny phishing, ponieważ celem ataku jest określona osoba pracująca na konkretnym stanowisku, np. jako główny księgowy. Zanim cyberprzestępcy dokonają ataku, zbierają informacje o ofierze, tak aby wiadomość wydawała się jak najbardziej wiarygodna. W mailach mogą znajdować się np. faktury za udział w konferencji, która ma się dopiero odbyć.
  • Malware i ransomware. To złośliwe oprogramowanie, które poprzez nieuwagę lub niewiedzę (otwarcie fałszywego maila, pobranie zainfekowanego pliku) mogą zainstalować na swoich komputerach i urządzeniach mobilnych księgowi. W ten sposób cyberprzestępcy dostają się do ważnych danych i informacji. Coraz częściej hakerzy stosują też szantaż - blokują dostęp do faktur i danych, żądając za ponowny do nich dostęp pieniędzy (okupu).
  • Vishing, czyli wyłudzanie poufnych informacji przez telefon. Przestępcy wyłudzają informacje podczas telefonicznej rozmowy, podszywając się pod kogoś innego. Bardziej wyrafinowani oszuści korzystają także ze zmieniaczy głosu, aby ukryć swoją tożsamość i zmienić głos na kobiecy lub męski.

Nie można także zapominać o bezpieczeństwie w zaciszu domowym, czyli podczas pracy zdalnej. Zwłaszcza teraz czujność w tym zakresie staje się szczególnie ważna, ponieważ pracownicy nie są w stanie tak szybko zweryfikować otrzymanych maili, jak w biurze. Tymczasem nietypowe polecenia czy dyspozycje mogą sporo kosztować firmę. Warto sprawdzić więc adres nadawcy wiadomości oraz zastanowić się, jak często otrzymujemy maile od danej osoby. W razie większych wątpliwości najlepiej zweryfikować autentyczność wiadomości ze współpracownikami i przełożonymi oraz przekazać innym informacje o próbie wyłudzenia danych.

Jak księgowi mogą zapobiegać atakom?

Branża księgowości wymaga szczególnej dbałości o zabezpieczenia oraz znajomości procedur. Księgowi wykonują więcej przelewów oraz przetwarzają ogromne ilości informacji, dlatego zawsze będą bardziej narażeni na cyberoszustwa. Mając aktualną wiedzę na ten temat będą w stanie skuteczniej się bronić.

REKLAMA

- Wśród podstawowych zasad ochrony zdecydowanie należy wyróżnić weryfikację tożsamości nadawcy. W mailach może pojawić się też prośba o pilną reakcję, dlatego jeśli mamy wątpliwości, najlepiej skontaktować się telefonicznie z daną osobą. Unikajmy także klikania w podejrzane linki w mailach lub SMS-ach oraz zwróćmy uwagę, kogo wpuszczamy do budynku firmy – wyjaśnia Krzysztof Wojtas.

Warto stworzyć własną politykę bezpieczeństwa dotyczącą korzystania z komputerów, systemów i urządzeń mobilnych. Nie musi to być obszerny dokument napisany technicznym językiem – ważne, by instrukcje były jasne i zrozumiałe dla wszystkich. W jej ramach można zadbać także o kopie zapasowe. Jeśli pracownicy biura rachunkowego będą je wykonywać np. raz w tygodniu, to w przypadku ataku nadal będą mogli wykonywać swoje obowiązki. Dodatkowo, jeżeli mamy problem ze zbudowaniem takiej polityki, to dobrym punktem wyjścia będzie RODO i zalecenia odnoszące się do zabezpieczenia danych.

Jakie jeszcze zasady mogą wprowadzić księgowi w życie, aby przyczynić się do poprawy bezpieczeństwa w biurze rachunkowym?

- Zdecydowana większość naszych klientów to użytkownicy wersji online, dlatego to my jako dostawca usługi odpowiadamy za bezpieczeństwo. Po stronie klienta pozostaje jedynie weryfikacja oraz sprawdzenie, czy otwiera się poprawna strona, czyli z certyfikatem SSL. W przypadku wersji lokalnych, gdzie cały ciężar utrzymania infrastruktury i polityk bezpieczeństwa leży po stronie klienta, sytuacja wygląda inaczej. W obu przypadkach można jednak określić pewne wspólne działania zwiększające poziom ochrony. To zarządzanie hasłami, aktualizacje systemu operacyjnego, używanie nowoczesnych programów antywirusowych oraz czujność podczas korzystania z systemów informatycznych i poczty – wyjaśnia Marcin Kloc, IT Administrator w BrainSHARE IT.

Analiza wektorów ataku pozwala określić najbardziej wrażliwe elementy infrastruktury oraz wybrać odpowiednie narzędzia ochrony. Bardzo ważnym elementem infrastruktury sieciowej w przedsiębiorstwie jest firewall, czyli zapora sieciowa.

- Firewall umożliwia filtrowanie ruchu i dopuszczenie tylko tego, który jest nam znany, w określonym kierunku, na konkretne porty i adresy. Rozwinięciem zapory są urządzenia klasy UTM dające możliwość skuteczniejszej ochrony sieci również na wyższych warstwach. Urządzenia te przeznaczone są głównie dla małych i średnich firm – dodaje Marcin Kloc.

Warto też upewnić się, że w biurze rachunkowym zostało stworzone tzw. środowisko „bezpieczeństwa z założenia”. Co to znaczy? Mniej więcej tyle, że każdy pracownik powinien mieć dostęp tylko do tych danych, które są mu niezbędne do wykonywania swoich obowiązków. W sytuacji, gdy haker włamie się do komputera jednej osoby, reszta danych będzie bezpieczna. Kontrolując dostęp pracowników do informacji znacznie łatwiej będzie zachować ład w wyjątkowych okolicznościach.

Nie ulega wątpliwości, że chociaż obecnie mamy dostęp do nowoczesnych narzędzi chroniących nasze dane, najlepiej sprawdza się świadomość zagrożeń i znajomość zasad pozwalających się przed nimi obronić. Techniki manipulacji opierają się na ludzkiej naturze, dlatego często ataki oszustów są udane. Można jednak z tym walczyć, edukując i informując o ryzykach czyhających w sieci. Warto uświadamiać też, że o wszystkich podejrzeniach dotyczących ataku każdy powinien poinformować jak najszybciej swoich przełożonych, bank czy policję. Tylko szybka reakcja daje bowiem możliwość skutecznego działania.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF wymusi zmiany. Rejestry VAT i wydatki pracownicze po nowemu od 2026 roku

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur to jeden z najważniejszych projektów cyfryzacyjnych polskiej administracji podatkowej ostatnich lat. Od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku – w zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku – podatnicy VAT będą zobowiązani do wystawiania faktur wyłącznie w formie elektronicznej za pośrednictwem KSeF. To nie tylko zmiana technologiczna, ale także rewolucja organizacyjna, która wymusi dostosowanie systemów księgowych, procesów wewnętrznych i codziennej pracy działów finansowych.

Kredyt EKOlogiczny 2025 – bezzwrotna dotacja dla firm na modernizację energetyczną. Jakie warunki trzeba spełnić?

Już od października 2025 r. przedsiębiorcy będą mogli ubiegać się o dofinansowanie z Kredytu EKOlogicznego – dotacji realizowanej w ramach programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki (FENG 3.01).

Obowiązkowy KSeF: kogo obejmie, jak fakturować w czasie awarii? Co czeka podatników VAT w 2026 roku?

Ponad pół rok dzieli przedsiębiorców od dnia, w którym elektroniczne fakturowanie stanie się w Polsce obowiązkowe. W zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku, firmy będą musiały dołączyć do Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku. Od tego momentu korzystanie z KSeF stanie się obowiązkowe dla wszystkich podatników VAT czynnych. Firmy mają już niewiele czasu, by dostosować swoje systemy, procedury i zespoły do nowych wymogów.

Ulga termomodernizacyjna i zwolnienie z podatku dochodowego (PIT) dla osób realizujących przedsięwzięcia termomodernizacyjne. Najnowsze objaśnienia Ministra Finansów z 2025 r.

W dniu 30 czerwca 2025 r. Minister Finansów wydał objaśnienia podatkowe odnośnie form wsparcia przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w podatku dochodowym od osób fizycznych. Objaśnienie te dotyczą rozwiązań podatkowych (ulga termomodernizacyjna i zwolnienie podatkowe), które wspierają przedsięwzięcie termomodernizacyjne na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej „ustawa PIT”), oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (dalej „ustawa o ryczałcie”). Objaśnienia zawierają ogólne wyjaśnienia przepisów prawa podatkowego oraz uwzględniają stan prawny obowiązujący na dzień 1 stycznia 2025 r. Objaśnienia podatkowe są wydawane przez ministra finansów na podstawie art. 14a § 1 pkt 2 ustawy – Ordynacja podatkowa z urzędu w celu zapewnienia jednolitego stosowania przepisów prawa podatkowego przez organy podatkowe. Warto w szczególności zwrócić uwagę na zmieniony wykaz wydatków uprawniających do odliczenia w ramach ulgi rehabilitacyjnej. Walorem tych objaśnień są także liczne przykłady wyjaśniające treść przepisów. Publikujemy poniżej pełną treść tych objaśnień.

REKLAMA

Nowe tachografy nie aż tak inteligentne jak zakładano. Na jakie błędy muszą uważać kierowcy i firmy transportowe?

Od 19 sierpnia 2025 roku w przewozach międzynarodowych w UE wymagane będą już wyłącznie najnowsze tachografy inteligentne często oznaczane jako tachografy G2V2, czyli druga wersja tachografów inteligentnych. Obecnie w transporcie międzynarodowym stanowią one już większość tachografów. Choć nowe urządzenia rejestrujące miały za zadanie ułatwiać pracę firmom transportowym, to jednak są zawodne i mogą powodować wiele trudności przy rozliczaniu i kontroli czasu pracy kierowców. Na jakie błędy nowych smart tachografów trzeba uważać i jak skutecznie sobie z nimi radzić?

Patologiczna prywatyzacja majątku firm? Rada Przedsiębiorców wzywa rząd do pilnych zmian w prawie

Rada Przedsiębiorców alarmuje: niekontrolowane postępowania upadłościowe sprzyjają nadużyciom i grabieży majątku firm. W liście do premiera Donalda Tuska organizacja apeluje o zmiany legislacyjne, które mają zakończyć nieformalny system patologicznej prywatyzacji i chronić interes publiczny.

Jak korzystać w praktyce z procedury VAT OSS – rejestracja, rozliczenia, płatności, ewidencja

Procedura OSS (ang. One Stop Shop) obowiązuje w Polsce od 1 lipca 2021 r., jednak wciąż wiele firm nie zdaje sobie sprawy, jak bardzo może ona uprościć ich rozliczenia podatkowe w zakresie VAT. Choć na pierwszy rzut oka może wydawać się skomplikowana, przy wsparciu doświadczonego doradcy jej wdrożenie jest szybkie i efektywne, a korzyści z jej stosowania znaczące.

Stawka VAT 0%: Jak poprawnie udokumentować dostawę wewnątrz UE, by nie stracić na podatku?

Wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów (WDT) może być opodatkowana stawką VAT 0%, ale tylko pod warunkiem spełnienia określonych wymogów formalnych. Sprawdź, czym dokładnie jest WDT, jakie dokumenty są niezbędne, by transakcja była zgodna z przepisami i jak uniknąć pułapek, które mogą skutkować dodatkowymi kosztami podatkowymi.

REKLAMA

Urlop na samozatrudnieniu (kontrakt B2B) - komu przysługuje i co trzeba wiedzieć?

Zmęczenie i potrzeba oddechu od maili, telefonów i projektów to uczucia, które dobrze zna nie tylko pracownik etatowy. Coraz więcej samozatrudnionych prowadzących jednoosobowe działalności gospodarcze przyznaje wprost: chcieliby odpocząć, ale mają wątpliwości, co będzie się działo z ich firmą podczas dłuższej nieobecności. Często nie wiedzą nawet, jakie prawa do odpoczynku im przysługują. Wyjaśniamy, jakie mechanizmy prawne, podatkowe oraz organizacyjne mogą pomóc przedsiębiorcy złapać oddech.

Limit 30-krotność ZUS 2025 - ile wynosi? Kogo dotyczy przekroczenie składek ZUS? Co zrobić jeśli nastąpi przekroczenie rocznej podstawy wymiaru składek ZUS?

W 2025 roku limit składek ZUS na ubezpieczenia emerytalne i rentowe został już ustalony. Po jego przekroczeniu składki nie są już naliczane – ale uwaga: za błędy w rozliczeniach może odpowiadać pracownik. Sprawdź, co oznacza 30-krotność ZUS, jak się liczy limit, kto go pilnuje i co zrobić, gdy opłaciłeś składki ponad próg.

REKLAMA