REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Samodzielne prowadzenie księgowości: z czym to się wiąże?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
inFakt
inFakt to firma oferująca nowoczesne usługi księgowe i fakturowe
Samodzielne prowadzenie księgowości: z czym to się wiąże? / Fot. Fotolia
Samodzielne prowadzenie księgowości: z czym to się wiąże? / Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Wielu przedsiębiorców zakładających działalność zastanawia się nad kwestiami prowadzenia księgowości. Czy samodzielnie zająć się rozliczeniami? A może zatrudnić dedykowaną księgową? Sprawdź na co zwrócić uwagę decydując się na samodzielną księgowość.

Trzy sposoby na księgowość w firmie

Składając formularz CEIDG-1 służący założeniu firmy, przyszły przedsiębiorca musi określić kto zajmie się prowadzeniem jego rozliczeń.  Może zdecydować się na zatrudnienie księgowego, wynajęcie biura rachunkowego lub zadbanie o wszystko samodzielnie. Pierwsza opcja polecana jest zwykle większym firmom. Szczególnie jeśli przedsiębiorstwo prowadzi pełną księgowość i zatrudnia pracowników, co przekłada się na sporo dodatkowych obowiązków. Trzeba tu pamiętać o aspekcie finansowym, bo zatrudnienie księgowego, który codziennie będzie pojawiał się w firmie, wymaga środków na jego wynagrodzenie, a także wyposażenie stanowiska pracy.

REKLAMA

Z usług biura rachunkowego najlepiej skorzystać, gdy rozliczenia są bardziej skomplikowane, ale nie na tyle, by angażować w to dedykowaną osobę. Ocena tego zależy od indywidualnego podejścia właściciela każdej firmy. Z pewnością warto się nad tym zastanowić, gdy on sam więcej czasu poświęca na kwestie księgowe niż na rozwój działalności. Dla kogo więc samodzielne prowadzenie księgowości? Przede wszystkim dla firmy rozliczającej się za pomocą Księgi Przychodów i Rozchodów (KPiR), którzy nie przeprowadzają co miesiąc dziesiątek różnorakich transakcji i nie zatrudniają pracowników.

Zmiany w ustawie o rachunkowości - ułatwienia dla małych firm

Żeby księgować się samemu nie trzeba żadnych certyfikatów czy specjalistycznych szkoleń. Dzięki takiemu rozwiązaniu można zaoszczędzić dodatkowe pieniądze. W każdym momencie posiada się także pełną wiedzę o finansach swojej firmy. Przedsiębiorca musi się jednak liczyć z koniecznością poświęcenia temu zagadnieniu pewnej ilości czasu. Nie obejdzie się bez dobrej orientacji w obowiązujących przepisach. Podpowiadamy jak konkretnie wyglądają obowiązki związane z samodzielną księgowością i jak sobie z nimi radzić.

Najpierw CEIDG, później KPiR

Przed rozpoczęciem samodzielnego księgowania przedsiębiorca musi zadbać o wspomniane już formalności dotyczące CEIDG. I tak, osoba, która rozpoczyna prowadzenie działalności gospodarczej składając formularz CEIDG-1, pozostawia puste pole przy danych podmiotu odpowiedzialnego za rozliczenia lub wpisuje w nim dane swojej firmy. Dla urzędników to znak, że decyduje się dopełniać zobowiązań osobiście. W przypadku zaś, gdy na samodzielną księgowość przechodzi osoba będąca już przedsiębiorcą, aktualizuje wpis do CEIDG najpóźniej do 7 dni od momentu zmiany sposobu prowadzenia rozliczeń.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy produkt: 50 Ściąg Księgowego z aktualizacją online

Później można bliżej zapoznać się z KPiR. To nieskomplikowana ewidencja, w której zapisywane są zdarzenia gospodarcze następujące w firmie przychody i koszty. Księga stanowi podstawę do wyliczenia zaliczki na podatek dochodowy jeśli przedsiębiorca korzysta z zasad ogólnych lub podatku liniowego. Nie ma jednego określonego sposobu prowadzenia KPiR. Najlepiej po prostu, by było wygodnie, sprawnie i bez błędów. Takiego komfortu z pewnością nie da wykorzystanie do tego celu zwykłego zeszytu czy Excela.

Odpowiednia aplikacja pomoże w prowadzeniu księgowości

Z pomocą przedsiębiorcom przychodzą dedykowane oprogramowania przyśpieszające i automatyzujące cały proces. Ale dzieje się tak nie tylko w kontekście KPiR. Właściwa aplikacja przykładowo:

  • wygeneruje KPiR na podstawie wprowadzonych danych,
  • poda i rozliczy kwoty składek ZUS,
  • pomoże rozliczyć koszty uzyskania przychodów.

Nowy serwis: Biura rachunkowe

Często firmy produkujące takie oprogramowanie umożliwiają kontakt z zespołem specjalistów, którzy doradzą zarówno w przypadku pytań o aplikację, jak i obowiązujących regulacji. Programy zazwyczaj są również aktualizowane jeśli dochodzi do zmian w przepisach.

Jakie są obowiązki przedsiębiorcy samodzielnie prowadzącego księgowość?

Samodzielne prowadzenie księgowości w głównej mierze sprowadza się do wystawiania i gromadzenia faktur. Trzeba także prowadzić inne dokumenty, takie jak: rejestry VAT (jeśli jest się VAT-owcem), ewidencję wyposażenia, ewidencję środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych (jeżeli dokonuje się zakupów na kwoty przekraczające 3,5 tys. złotych), ewidencję przebiegu pojazdu do celów VAT oraz osobno podatku dochodowego (w obu przypadkach to konieczne jeśli samochód wykorzystuje się zarówno prywatnie, jak i w działalności gospodarczej).

Dodatkowo do comiesięcznych obowiązków przedsiębiorcy należy:

  • dodanie wszystkich kosztów,
  • odprowadzenie zaliczki na podatek dochodowy (do 20. dnia miesiąca),
  • odprowadzenie podatku VAT i złożenie deklaracji VAT (do 25. dnia miesiąca następującego po rozliczanym okresie – miesiącu lub kwartale),
  • opłacenie składek ZUS (w przypadku przedsiębiorców, którzy nie zatrudniają pracowników jest to 10. dzień miesiąca), 
  • wydrukowanie Księgi Przychodów i Rozchodów (do 20. dnia miesiąca za miesiąc poprzedni).

Trzeba także pamiętać o właściwym przechowywaniu dokumentów. Najlepiej zdecydować się na system chronologiczny zgodnie z numerami pod jakimi dokumenty figurują w KPiR. Dokumentacja powinna być przechowywana w bezpiecznym miejscu, gdzie nie jest narażona na zniszczenie. Dokumenty księgowe najczęściej trzeba przechowywać przez minimum 5 lat licząc od końca roku podatkowego, w którym minął termin płatności podatku dochodowego, z którym są związane.

Sebastian Bobrowski, Dyrektor Finansowy inFakt

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami. Ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 roku. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

REKLAMA

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Gruszczyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

2 miliony firm czeka na podpis prezydenta. Stawką jest niższa składka zdrowotna

To może być przełom dla mikroprzedsiębiorców: Rada Przedsiębiorców apeluje do Andrzeja Dudy o podpisanie ustawy, która ulży milionom firm dotkniętym Polskim Ładem. "To test, czy naprawdę zależy nam na polskich firmach" – mówią organizatorzy pikiety zaplanowanej na 6 maja.

REKLAMA

Obowiązkowe ubezpieczenie OC księgowych nie obejmuje skutków błędów w deklaracjach podatkowych. Ochrona dopiero po wykupieniu rozszerzonej polisy OC

Księgowi w biurach rachunkowych mają coraz mniej czasu na złożenie deklaracji podatkowych swoich klientów – termin składania m.in. PIT-36, PIT-37 i PIT-28 mija 30 kwietnia. Pod presją czasu księgowym zdarzają się pomyłki, np. błędne rozliczenie ulg, nieuwzględnienie wszystkich przychodów czy pomyłki w zaliczkach na podatek. W jednej z takich spraw nieprawidłowe wykazanie zaliczek w PIT-36L zakończyło się naliczonymi przez Urząd Skarbowy odsetkami w wysokości ponad 7000 zł. Obowiązkowe ubezpieczenie OC księgowych nie obejmuje błędów w deklaracjach podatkowych – ochronę zapewnia dopiero wykupienie rozszerzonej polisy.

Rewolucja płacowa w całej UE od 2026 r. Pracodawcy będą musieli ujawniać kwoty wynagrodzenia pracownikom i kandydatom do pracy

Wynagrodzenia przestaną być tematem tabu. Od czerwca 2026 roku pracodawcy będą mieli obowiązek ujawniania informacji o płacach, zarówno kandydatom do pracy, jak i zatrudnionym pracownikom. Czy to koniec nierówności i początek nowego rozdania na rynku pracy?

REKLAMA