REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy przedsiębiorcy powinni kontrolować swoich księgowych?

Kancelaria Prawna Skarbiec
Kancelaria Prawna Skarbiec świadczy doradztwo prawne z zakresu prawa podatkowego, gospodarczego, cywilnego i karnego.
Czy przedsiębiorcy powinni kontrolować swoich księgowych? /Fot. Fotolia
Czy przedsiębiorcy powinni kontrolować swoich księgowych? /Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Kontrola podstawą zaufania – to powiedzenie warto wprowadzać w codzienne życie biznesowe, także w odniesieniu do księgowych. Okazuje się, że zarobki pracownika piastującego stanowiska głównej księgowej w dużych miastach sięgają nawet kilkudziesięciu tysięcy złotych za miesiąc pracy. Jest to więc posada wysoko ceniona i ciesząca się zaufaniem prezesów i właścicieli firm. Nierzadko jednak zdarza się, że chciwość i pazerność ludzka bierze górę nad racjonalnym myśleniem. Prezesi wpadają w pułapki finansowe zastawiane przez główne księgowe.

Przewodnik po zmianach w ustawie o rachunkowości 2015/2016 (PDF)

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

„Okazja czyni złodzieja”, to przysłowie pasuje tu jak ulał. Księgowe w firmach mają łatwy dostęp do środków pieniężnych, a w praktyce są też często pozbawione kontroli. Najczęściej stosowanym zabiegiem jest przelewanie środków z rachunków firmowych na prywatne konta.

Przedsiębiorcy uważajcie!

REKLAMA

„Łatwiej im ukraść, łatwo też to ukryć” – uważa insp. Leszek Czaplicki były naczelnik stołecznego wydziału do walki z przestępczością gospodarczą. W ręce policji wpadła księgowa z Bielska – Białej. Przyczyną jej zatrzymania były, jak się później okazało, słuszne przypuszczenia właściciela firmy, co do nieuczciwości swojej pracownicy. Anna Ł. pracowała w luksusowym hotelu, cieszyła się dużym zaufaniem współpracowników, a także samego właściciela firmy. W zakres jej obowiązków wchodziły rozliczenia bezgotówkowe, które były meritum całej sprawy. Wśród wykonywanych przelewów do kontrahentów, Urzędów Skarbowych czy ZUS, wpłacała także regularnie na swoje nowo otwarte konto różne kwoty pieniężne: raz 3 tys. zł, innym razem było to 10 tys. zł, oczywiście środki te pochodziły z firmowych rachunków. Przelewy te kamuflowały się z innymi transakcjami, co osłabiało czujność pracodawcy i zmniejszało ryzyko wyjścia na jaw jej przekrętów. Przedsiębiorcę zaniepokoił dopiero gwałtowny spadek obrotów. Przejrzał skrupulatnie rachunki i odkrył przestępczy precedens swojej podwładnej. Z ustaleń wynika, że księgowa ukradła około 700 tys. złotych, ale ostateczna wartość tej szkody nie jest jeszcze znana. Księgowa przyznała się do winy. Z jej zeznań wynikło, że skradzione środki przeznaczała na dostatnie życie: luksusowe mieszkanie, dobry samochód, podróże zagraniczne oraz to, co kobiety lubią najbardziej, czyli drogą biżuterię. Cwana księgowa została aresztowana na trzy miesiące, a śledczy zabezpieczyli należący do niej majątek.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Oszustwa księgowe a rachunkowość kreatywna

Skradzione przez księgowe pieniądze wcale nie tak łatwo odzyskać. Potwierdza to Marek Bykowski, rzecznik Uniwersytetu Muzycznego w Warszawie, który padł ofiarą Agnieszki D.

Kobieta szybko wspinała się po ścieżkach kariery. Zostały jej przydzielone nowe obowiązki, min. sprawowanie nadzoru nad inwestycjami na uczelni. Jej plan był prosty. Zlecała dostarczenie do kasy określonej sumy na stypendia lub zasiłki dla studentów. Dostarczane przez konwojentów środki były w rzeczywistości dużo wyższe od kwoty, która była potrzebna. Wysokość kwoty zamówienia zlecała oczywiście Agnieszka D., która różnicę brała do kieszeni. Cała sytuacja wyszła na jaw dzięki dociekliwym studentom z samorządu studenckiego, których zaskoczyła informacja o całkowitym wyczerpaniu środków przeznaczonych na studenckie zasiłki i stypendia.

Z posiadanego przez uczelnie programu Chopin służącemu do rejestrowania wszystkich decyzji dotyczących wypłat wynikło, że Agnieszka D. wyprowadziła z kasy około 428 tys. złotych. Powiadomiono prokuraturę. Kobieta w sądzie przyznała się do winy i wykazała skruchę. Otrzymała karę w zawieszeniu i zobowiązanie do zwrotu skradzionych pieniędzy. Jak zauważa Bykowski – od wyroku minęło już wiele miesięcy, a skradzione środki nadal nie trafiły na konto uczelni. Cała procedura wyegzekwowania pieniędzy trwa bardzo długo i jest skomplikowana. Najpierw oczekiwanie na tytuł wykonawczy, następnie komornik, który żąda wskazania przedmiotów, które ma zająć na poczet długu. Szkoła na pieniądze musi jeszcze poczekać.

Polecamy: Monitor Księgowego – prenumerata

Wykrycie tego rodzaju przestępstw dokonywanych przez księgowych jest zjawiskiem trudnym. Na porządku dziennym jest fałszowanie faktur, potwierdzeń sald z banków lub też innych dokumentów umożliwiających wyprowadzenie pieniędzy z firmy. Dobra rada dla Ciebie przedsiębiorco; ufaj pracownikom, ale też ich kontroluj. 

Artykuł autorstwa: Skarbiec Corporate Services Sp. z o.o.

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
W jakich przypadkach nie trzeba będzie wystawiać faktur ustrukturyzowanych w KSeF od 1 lutego 2026 r. – MFiG wydał rozporządzenie

Minister Finansów i Gospodarki (MFiG) w rozporządzeniu z 7 grudnia 2025 r. określił przypadki odpowiednio udokumentowanych dostaw towarów lub świadczenia usług, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, oraz przypadki, w których mimo braku obowiązku można wystawiać faktury ustrukturyzowane. Rozporządzenie to wejdzie w życie 1 lutego 2026 r.

Rząd potwierdził podstawę składek ZUS na 2026 rok. O ile wzrosną koszty zatrudnienia? Obliczenia na przykładzie wynagrodzeń kierowców w transporcie międzynarodowym

Rząd potwierdził wysokość przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia, które w 2026 r. będzie wynosić 9 420 zł. To ważna informacja dla branży transportowej, ponieważ to właśnie od tej kwoty najczęściej naliczane są składki ZUS kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe. Dla przedsiębiorców funkcjonujących w warunkach utrzymującej się presji finansowej oznacza to kolejny zauważalny wzrost kosztów. W praktyce może to zwiększyć miesięczne wydatki na jednego kierowcę nawet o kilkaset złotych.

Jak zyskać 11 tys. zł na jednym aucie firmowym? Trzeba zdążyć z leasingiem finansowym do końca 2025 roku: 1-2 tygodnie na formalności. Ale czasem leasing operacyjny bardziej się opłaca

Nawet 11.000,- zł może zaoszczędzić przedsiębiorca, który kupi popularny samochód przed końcem 2025 roku korzystając z leasingu finansowego, a następnie będzie go amortyzował przez 5 lat – wynika z symulacji przygotowanej przez InFakt oraz Superauto.pl. Bowiem1 stycznia 2026 r. wchodzą w życie nowe zasady odliczeń wydatków związanych z samochodem firmowym. Istotnie zmieni się limit określający maksymalną cenę pojazdu umożliwiającą pełne rozliczenie odpisów amortyzacyjnych, a także wydatków związanych z leasingiem lub wynajem aut spalinowych w kosztach uzyskania przychodów. Niekorzystane zmiany dotkną 93% rynku nowych aut – wynika z szacunków Superauto.pl.

Jak poprawiać błędy w fakturach w KSeF? Od lutego 2026 r. koniec z prostą korektą faktury

Wątpliwości związanych z KSeF jest bardzo dużo, ale niektóre znacząco wysuwają się na prowadzenie. Z badania zrealizowanego przez fillup k24 wynika, że co 3. księgowy obawia się sytuacji nietypowych, m.in. trudności w przypadku korekt. Obawy są zasadne, bo już od 1 lutego 2026 r. popularne noty korygujące nie będą miały żadnej mocy. Co w zamian? Jak poradzić sobie z częstymi, drobnymi pomyłkami na fakturach? Ile pracy dojdzie księgowym? Ekspert omawia trzy najczęstsze pytania związane z poprawianiem błędów.

REKLAMA

Minister energii: Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh. Będzie zmiana terminu na dopełnienie formalności w sprawie tańszego prądu

W dniu 9 grudnia 2025 r. Senat skierował do komisji ustawę wydłużającą małym i średnim firmom termin na rozliczenie się z pomocy z tytułu wysokich cen energii. Ok. 50 tys. firm nie złożyło jeszcze takiej informacji lub jej nie poprawiło. Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh - ocenia minister energii Miłosz Motyka.

Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

REKLAMA

Słownik KSeF [od A do Z] - wyjaśnienie wszystkich kluczowych pojęć. Pomoc dla księgowych i podatników VAT

Encyklopedia KSeF ma w przejrzysty sposób wyjaśnić najważniejsze pojęcia i zasady związane z Krajowym Systemem e-Faktur. Zawiera praktyczne definicje oraz zagadnienia, które pomogą księgowym i przedsiębiorcom bezpiecznie wdrożyć obowiązkowy system e-fakturowania od lutego 2026 r. Treść tej encyklopedii powstała w oparciu o aktualne przepisy, ale też rozważania branżowe na temat najtrudniejszych zagadnień. Celem jest ułatwienie pracy i ograniczenie ryzyka błędów przy prowadzeniu rozliczeń, a także zapoznanie czytelników z nową rzeczywistością. Autorką Encyklopedii KSeF jest Karolina Kasprzyk, ekspert księgowy, Lider Zespołu Księgowego CashDirector S.A. Mamy nadzieję, że ta encyklopedia pozwoli uporządkować najważniejsze informacje o KSeF i ułatwi codzienną pracę z e-fakturami. Zgromadzone tu definicje i wyjaśnienia mogą służyć jako praktyczny przewodnik po KSeF i powinny być pomocne w codziennych obowiązkach i kontaktach z systemem e-faktur.

Rozporządzenie EUDR – nowe obowiązki dla firm od 25 grudnia 2025 r. czy później? Trzy możliwe scenariusze i praktyczne skutki. Jakie zmiany szykuje UE?

Czy unijne rozporządzenie EUDR nałoży nowe obowiązki - także na polskie firmy - już od 25 grudnia br., czy też później i w jakim zakresie? Komisja Europejska, Rada UE i Parlament Europejski pracują bowiem obecnie nad nowelizacją tego rozporządzenia, w szczególności nad wprowadzeniem uproszczeń dla podmiotów w dalszej części łańcucha dostaw oraz ograniczeniem liczby oświadczeń DDS raportowanych w systemie unijnym. Nie jest obecnie jasne, czy w związku z tymi zmianami wejście w życie rozporządzenia się opóźni – a jeżeli tak, to do kiedy. Trzy możliwe scenariusze w tym zakresie omawiają eksperci z CRIDO.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA