REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Leasing a refakturowanie kosztów ubezpieczeń

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Wioletta Chaczykowska
Wioletta Chaczykowska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Refakturowanie kosztów ubezpieczeń przedmiotów leasingu od zawsze budziło kontrowersje. W ostatnich latach w orzecznictwie wypracowano zgodne stanowisko, korzystne dla leasingodawców. Niestety, najnowsze interpretacje prezentują radykalnie odmienny pogląd na tę kwestię, a potwierdza to pismo Podsekretarza Stanu w Ministerstwie Finansów.

Firmy leasingowe, wykupując ubezpieczenie przedmiotu leasingu, zazwyczaj przerzucały jego koszt na leasingobiorcę. Wychodziły przy tym z założenia, że świadczone przez siebie usługi mogą podzielić na leasingowe, objęte 22% stawką VAT, oraz dotyczące ubezpieczenia (refakturowane) - zwolnione z tego podatku.

REKLAMA

REKLAMA

Możliwość stosowania takiego podejścia wynikała z uchwały składu siedmiu sędziów Sądu Najwyższego z 15 października 1998 r. W uchwale uznano, że w umowie leasingu, której przedmiotem jest oddanie do korzystania samochodu, dopuszczalne jest ustalenie, że kwota ubezpieczenia samochodu nie będzie stanowiła elementu opłaty leasingowej oraz że leasingodawca będzie refakturował tę kwotę z uwzględnieniem takiej samej stawki VAT, jaką zastosował ubezpieczyciel (zwolnionej).

Jednak ostatnia decyzja wydana w wyroku z 8 grudnia 2008 r. przez Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu (sygn. I SA/Wr 881/08) jest niestety niekorzystna dla podatników - zarówno dla leasingobiorców, jak i dla leasingodawców. Sąd stwierdził bowiem, że koszty ubezpieczenia przedmiotu leasingu przenoszone na korzystających w związku z realizacją usług leasingowych powiększają podstawę opodatkowania VAT w leasingu w myśl art. 29 ustawy o VAT, a zatem nie mogą być refakturowane ze stawką zwolnioną. Ponadto uznał, powołując się na orzecznictwo ETS, że świadczenia obejmujące jedną usługę nie powinny być sztucznie dzielone, gdyż zakłócałoby to funkcjonowanie VAT.

REKLAMA

Decyzja ta wywołała niepokój zarówno wśród leasingodawców, jak i wśród leasingobiorców, ponieważ oznaczałoby to, że od 1 maja 2004 r. leasingodawcy błędnie stosowali zwolnienie od VAT, refakturując koszty ubezpieczenia. Konieczność korekty tych rozliczeń niosłaby ze sobą ogromne koszty. W związku z tym w interpelacji poselskiej nr 8364 skierowano pytanie do Ministra Finansów, czy prawo podatkowe może działać na szkodę podatnika oraz kiedy będzie jasna wykładnia VAT od ubezpieczenia w przypadku leasingu.

W odpowiedzi udzielonej 1 kwietnia 2009 r. Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów - z upoważnienia ministra - stwierdził, że koszty ubezpieczenia, którymi obciążany jest leasingobiorca, są elementem podstawy opodatkowania usługi leasingu i podlegają opodatkowaniu według stawki właściwej dla czynności głównej, czyli leasingu. Pokrycie zaś przez leasingobiorcę kosztów tego ubezpieczenia nie stanowi zapłaty za świadczoną usługę ubezpieczeniową, lecz jedynie zwrot kosztów poniesionych przez leasingodawcę, stanowiących jeden z elementów kalkulacyjnych usługi leasingu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Trzeba zaznaczyć, że nie ma tu znaczenia rodzaj leasingu. Refakturowanie kosztów ubezpieczenia ze stawką podstawową dotyczy leasingu zarówno finansowego, jak i operacyjnego.

 

Co to oznacza dla spółek? Jeśli wyrok ten zostanie potwierdzony innymi orzeczeniami, to firmy leasingowe będą zmuszone do zmiany powszechnej dziś praktyki refakturowania kosztów ubezpieczenia. Urzędnicy aparatu skarbowego mogą więc zacząć go wykorzystywać przy kwestionowaniu stosowania zwolnienia od VAT przez leasingodawców. Wyrok ten ma również swoje konsekwencje dla leasingobiorców, szczególnie tych, którzy korzystają z samochodów osobowych, co do których odliczenie VAT jest ograniczone. W razie przyjęcia, że refakturowana składka podlega opodatkowaniu, użytkownicy tych samochodów nie odliczą podatku naliczonego z tytułu składki, bo wartość tego podatku przekroczy granicę uprawniającą do takiego odliczenia.

Na czym polega refakturowanie

Czynność refakturowania polega w praktyce na zafakturowaniu odsprzedaży usług bez doliczania jakiejkolwiek marży. Ponadto muszą być spełnione następujące warunki:

• korzystanie z usługi faktycznego usługodawcy przez rzeczywistego odbiorcę usługi,

• brak możliwości bezpośredniego obciążenia rzeczywistego odbiorcy usługi przez usługodawcę,

• niezmienność charakteru usługi przy refakturowaniu jej odsprzedaży,

• zastrzeżenie w umowie odrębnego rozliczania ponoszonych kosztów, które będą refakturowane.

Przykład

Firma oddała w leasing samochód osobowy. Zgodnie z zasadą swobody umów strony postanowiły, że obowiązek ubezpieczenia leasingowanego samochodu ciąży na finansującym, natomiast koszty tego ubezpieczenia ponosi korzystający. W związku z tym leasingodawca wykupił ubezpieczenie tego samochodu w wysokości 2500 zł i przerzucił jego koszt na leasingobiorcę (refaktura). Według dotychczasowej doktryny spółka mogła podzielić świadczone przez siebie usługi na leasingowe, objęte 22% stawką VAT, oraz na dotyczące ubezpieczenia (refakturowane) - zwolnione z tego podatku. Obecnie zarówno usługa leasingu, jak i refakturowane koszty ubezpieczenia samochodu są objęte stawką VAT w wysokości 22%. W związku z tym spółka wystawiła fakturę zawierającą następujące dane:

• opłata wstępna - 40 000 zł,

• czynsz miesięczny - 5000 zł,

• koszty ubezpieczenia - 3000 zł,

VAT naliczony: (40 000 zł + 5000 zł + 3000 zł) × 22% = 10 560 zł,

• wartość brutto faktury - 58 560 zł.

W danym przypadku leasingobiorca może odliczyć tylko 6000 zł VAT. Różnica w wysokości 4560 zł nie podlega odliczeniu. Oznacza to, że nie odliczy on:

• 3900 zł VAT z tytułu opłaty wstępnej i czynszu: (45 000 zł × 22%) - 6000 zł = 3900 zł,

• 660 zł VAT z tytułu kosztów ubezpieczenia: 3000 zł × 22% = 660 zł.

• art. 29 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług -- Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2009 r. Nr 3, poz. 11

• Dyrektywa 2006/112/WE Rady z 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej - Dz.U.UE L Nr 347/1

Wioletta Chaczykowska

księgowa z licencją MF

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn Rachunkowości

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowa opłata 2 euro od każdej paczki do UE albo 50 eurocentów po spełnieniu szeregu formalności. Na walce Unii z chińskim e-commerce skorzysta europejska logistyka

Komisja Europejska i Parlament Europejski chcą ograniczenia napływu chińskiego e-commerce przez wprowadzenie opłaty manipulacyjnej wynoszącej 2 euro dla każdej paczki, niezależnie od jej wartości. Nowy podatek będzie można obniżyć do 50 eurocentów, ale najpierw przesyłka będzie musiała trafić do magazynu na terenie Unii, skąd będzie dystrybuowana do klienta końcowego. Oznacza to, że każda z 4,6 mld paczek, bo tyle zaimportowano ich w 2024 r., będzie wymagała indywidualnej obsługi logistycznej, którą mogą zapewnić europejscy operatorzy. W opinii ekspertów to wielka dla sektora logistyki kontraktowej, również w Polsce, ale do walki o największych graczy e-commerce należy się dobrze przygotować.

Tajemnica przedsiębiorstwa pod ochroną – rząd szykuje rewolucję w przepisach o znakach towarowych

Rząd pracuje nad długo wyczekiwaną nowelizacją Prawa własności przemysłowej. Projekt UDER85 wprowadzi skuteczne mechanizmy ochrony tajemnicy przedsiębiorstwa w postępowaniach przed Urzędem Patentowym. To przełom, który zmieni zasady gry w sporach o znaki towarowe i zwiększy bezpieczeństwo firmowych danych.

Ubezpieczenie zdrowotne przy delegowaniu pracownika do Niemiec – formularz A1, EKUZ i kasy chorych

Delegowanie pracowników do Niemiec wiąże się z szeregiem obowiązków administracyjnych. Jednym z kluczowych aspektów, często niedocenianym przez pracodawców, jest właściwe zabezpieczenie zdrowotne osoby delegowanej. W praktyce powtarzają się pytania: czy wystarczy formularz A1? Czy EKUZ chroni pracownika w Niemczech w razie wypadku? Co pokrywa niemiecka AOK? I czy warto wykupić prywatne ubezpieczenie? W tym artykule odpowiemy na te i inne pytania, wyjaśnimy czym jest formularz A1, co zapewnia karta EKUZ w Niemczech oraz czy trzeba zgłaszać się do niemieckiej kasy chorych?

Kryzys na rynku księgowych? Specjaliści są przemęczeni, a chętnych i wykwalifikowanych kandydatów do pracy brakuje

Co drugi pracownik obszaru księgowości uważa, że branża boryka się z niedoborem wykwalifikowanych specjalistów – wynika z badania SaldeoSMART. Wśród głównych powodów luki kompetencyjnej respondenci wymieniają trudność w nadążaniu za zmieniającymi się przepisami (64%) oraz wypalenie zawodowe (53%). Siedmiu na dziesięciu ankietowanych przyznaje, że w ostatnim kwartale często lub bardzo często odczuwało przeciążenie obowiązkami zawodowymi. Jednocześnie 44% upatruje w sztucznej inteligencji szansy na odciążenie pracowników i zwiększenie ich efektywności.

REKLAMA

3 poprawki Senatu do ustawy wdrażającej obowiązkowy KSeF

Ustawa wprowadzająca Krajowy System e-Faktur została uchwalona przez Sejm 25 lipca 2025 roku i trafiła do Senatu. Na posiedzeniu w dniu 30 lipca 2025 r. Senacka Komisja Budżetu i Finansów Publicznych zaproponowała jedynie 3 poprawki redakcyjne do ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, nie wprowadzając innych zmian.

ZUS wdraża nowe funkcje aplikacji mobilnej mZUS. Zaświadczenia dot. emerytur, rent i zasiłków. Odwołania, wycofania, załączniki i inne możliwości

Ponad 800 tys. osób ma już aplikację mobilną mZUS. To bardzo prosty i wygodny sposób kontaktu z Zakładem Ubezpieczeń Społecznych. Można w niej sprawdzić stan swojego konta w ZUS, wysłać wnioski o świadczenia dla rodzin i wyliczyć prognozowaną emeryturę. Aplikacja wciąż jest wzbogacana o nowe funkcje i ma coraz więcej użytkowników.

Obligacje skarbowe (oszczędnościowe) - w sierpniu 2025 r. niższe oprocentowanie. Do końca lipca można kupić obligacje z wyższymi odsetkami

Po obniżkach oprocentowania obligacji skarbowych (detalicznych - oszczędnościowych) w maju i czerwcu 2025 r. - w sierpniu kolejny raz w tym roku Ministerstwo Finansów tnie (o 0,25 pkt proc.) odsetki nowych emisji tych obligacji.

43% podatków – tyle naprawdę oddajesz państwu. Nowy raport WEI ujawnia prawdziwe koszty systemu podatkowego w Polsce

Nowy raport Warsaw Enterprise Institute ujawnia, że realne obciążenie podatkowe przeciętnego Polaka wynosi aż 43% dochodu brutto. Choć nominalne stawki wydają się umiarkowane, ukryte składki i daniny skutecznie pomniejszają wypłaty. System jest skomplikowany i kosztowny – również pod względem czasu i wysiłku.

REKLAMA

Pełny kontakt z fiskusem przez aplikację e-Urząd Skarbowy (e-US) w smartfonie. Nie tylko dla osób fizycznych. Jak to działa?

W styczniu 2025 r. Ministerstwo Finansów udostępnił aplikację mobilną e-Urząd Skarbowy (e-US), która zapewnia łatwy, szybki i bezpieczny dostęp do usług e-Urzędu Skarbowego przez smartfona. Dotychczas z aplikacji mobilnej e-US mogły korzystać tylko osoby fizyczne. Od 25 lipca 2025 r. aplikacja umożliwia również dostęp do konta organizacji w e-US. Dzięki temu organizacje mogą już korzystać z pełnego zakresu usług e-Urzędu Skarbowego w aplikacji mobilnej.

Ustawa o obowiązkowym KSeF uchwalona przez Sejm. Terminy wdrożenia przesądzone

W dniu 25 lipca 2025 r. Sejm uchwalił ustawę wprowadzającą Krajowy System e-Faktur. Zgodnie z nowymi przepisami od 1 lutego 2026 r. firmy o sprzedaży przekraczającej 200 mln zł będą musiały wystawiać faktury za pośrednictwem KSeF. Mniejsze firmy ten obowiązek obejmie od 1 kwietnia 2026 r.

REKLAMA