REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Leasing a refakturowanie kosztów ubezpieczeń

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Wioletta Chaczykowska
Wioletta Chaczykowska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Refakturowanie kosztów ubezpieczeń przedmiotów leasingu od zawsze budziło kontrowersje. W ostatnich latach w orzecznictwie wypracowano zgodne stanowisko, korzystne dla leasingodawców. Niestety, najnowsze interpretacje prezentują radykalnie odmienny pogląd na tę kwestię, a potwierdza to pismo Podsekretarza Stanu w Ministerstwie Finansów.

Firmy leasingowe, wykupując ubezpieczenie przedmiotu leasingu, zazwyczaj przerzucały jego koszt na leasingobiorcę. Wychodziły przy tym z założenia, że świadczone przez siebie usługi mogą podzielić na leasingowe, objęte 22% stawką VAT, oraz dotyczące ubezpieczenia (refakturowane) - zwolnione z tego podatku.

REKLAMA

Autopromocja

REKLAMA

Możliwość stosowania takiego podejścia wynikała z uchwały składu siedmiu sędziów Sądu Najwyższego z 15 października 1998 r. W uchwale uznano, że w umowie leasingu, której przedmiotem jest oddanie do korzystania samochodu, dopuszczalne jest ustalenie, że kwota ubezpieczenia samochodu nie będzie stanowiła elementu opłaty leasingowej oraz że leasingodawca będzie refakturował tę kwotę z uwzględnieniem takiej samej stawki VAT, jaką zastosował ubezpieczyciel (zwolnionej).

Jednak ostatnia decyzja wydana w wyroku z 8 grudnia 2008 r. przez Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu (sygn. I SA/Wr 881/08) jest niestety niekorzystna dla podatników - zarówno dla leasingobiorców, jak i dla leasingodawców. Sąd stwierdził bowiem, że koszty ubezpieczenia przedmiotu leasingu przenoszone na korzystających w związku z realizacją usług leasingowych powiększają podstawę opodatkowania VAT w leasingu w myśl art. 29 ustawy o VAT, a zatem nie mogą być refakturowane ze stawką zwolnioną. Ponadto uznał, powołując się na orzecznictwo ETS, że świadczenia obejmujące jedną usługę nie powinny być sztucznie dzielone, gdyż zakłócałoby to funkcjonowanie VAT.

Decyzja ta wywołała niepokój zarówno wśród leasingodawców, jak i wśród leasingobiorców, ponieważ oznaczałoby to, że od 1 maja 2004 r. leasingodawcy błędnie stosowali zwolnienie od VAT, refakturując koszty ubezpieczenia. Konieczność korekty tych rozliczeń niosłaby ze sobą ogromne koszty. W związku z tym w interpelacji poselskiej nr 8364 skierowano pytanie do Ministra Finansów, czy prawo podatkowe może działać na szkodę podatnika oraz kiedy będzie jasna wykładnia VAT od ubezpieczenia w przypadku leasingu.

W odpowiedzi udzielonej 1 kwietnia 2009 r. Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów - z upoważnienia ministra - stwierdził, że koszty ubezpieczenia, którymi obciążany jest leasingobiorca, są elementem podstawy opodatkowania usługi leasingu i podlegają opodatkowaniu według stawki właściwej dla czynności głównej, czyli leasingu. Pokrycie zaś przez leasingobiorcę kosztów tego ubezpieczenia nie stanowi zapłaty za świadczoną usługę ubezpieczeniową, lecz jedynie zwrot kosztów poniesionych przez leasingodawcę, stanowiących jeden z elementów kalkulacyjnych usługi leasingu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Trzeba zaznaczyć, że nie ma tu znaczenia rodzaj leasingu. Refakturowanie kosztów ubezpieczenia ze stawką podstawową dotyczy leasingu zarówno finansowego, jak i operacyjnego.

 

Co to oznacza dla spółek? Jeśli wyrok ten zostanie potwierdzony innymi orzeczeniami, to firmy leasingowe będą zmuszone do zmiany powszechnej dziś praktyki refakturowania kosztów ubezpieczenia. Urzędnicy aparatu skarbowego mogą więc zacząć go wykorzystywać przy kwestionowaniu stosowania zwolnienia od VAT przez leasingodawców. Wyrok ten ma również swoje konsekwencje dla leasingobiorców, szczególnie tych, którzy korzystają z samochodów osobowych, co do których odliczenie VAT jest ograniczone. W razie przyjęcia, że refakturowana składka podlega opodatkowaniu, użytkownicy tych samochodów nie odliczą podatku naliczonego z tytułu składki, bo wartość tego podatku przekroczy granicę uprawniającą do takiego odliczenia.

Na czym polega refakturowanie

Czynność refakturowania polega w praktyce na zafakturowaniu odsprzedaży usług bez doliczania jakiejkolwiek marży. Ponadto muszą być spełnione następujące warunki:

• korzystanie z usługi faktycznego usługodawcy przez rzeczywistego odbiorcę usługi,

• brak możliwości bezpośredniego obciążenia rzeczywistego odbiorcy usługi przez usługodawcę,

• niezmienność charakteru usługi przy refakturowaniu jej odsprzedaży,

• zastrzeżenie w umowie odrębnego rozliczania ponoszonych kosztów, które będą refakturowane.

Przykład

Firma oddała w leasing samochód osobowy. Zgodnie z zasadą swobody umów strony postanowiły, że obowiązek ubezpieczenia leasingowanego samochodu ciąży na finansującym, natomiast koszty tego ubezpieczenia ponosi korzystający. W związku z tym leasingodawca wykupił ubezpieczenie tego samochodu w wysokości 2500 zł i przerzucił jego koszt na leasingobiorcę (refaktura). Według dotychczasowej doktryny spółka mogła podzielić świadczone przez siebie usługi na leasingowe, objęte 22% stawką VAT, oraz na dotyczące ubezpieczenia (refakturowane) - zwolnione z tego podatku. Obecnie zarówno usługa leasingu, jak i refakturowane koszty ubezpieczenia samochodu są objęte stawką VAT w wysokości 22%. W związku z tym spółka wystawiła fakturę zawierającą następujące dane:

• opłata wstępna - 40 000 zł,

• czynsz miesięczny - 5000 zł,

• koszty ubezpieczenia - 3000 zł,

• VAT naliczony: (40 000 zł + 5000 zł + 3000 zł) × 22% = 10 560 zł,

• wartość brutto faktury - 58 560 zł.

W danym przypadku leasingobiorca może odliczyć tylko 6000 zł VAT. Różnica w wysokości 4560 zł nie podlega odliczeniu. Oznacza to, że nie odliczy on:

• 3900 zł VAT z tytułu opłaty wstępnej i czynszu: (45 000 zł × 22%) - 6000 zł = 3900 zł,

• 660 zł VAT z tytułu kosztów ubezpieczenia: 3000 zł × 22% = 660 zł.

• art. 29 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług -- Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2009 r. Nr 3, poz. 11

• Dyrektywa 2006/112/WE Rady z 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej - Dz.U.UE L Nr 347/1

Wioletta Chaczykowska

księgowa z licencją MF

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn Rachunkowości

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF 2.0: firmy będą miały tylko 4 miesiące na testy. Co trzeba zrobić już teraz?

W czerwcu 2025 r. – zgodnie z harmonogramem – Ministerstwo Finansów udostępniło dokumentację interfejsu API KSeF 2.0. Jest to jednak materiał dla integratorów systemów i dostawców oprogramowania. Firmy wciąż czekają na udostępnienie środowiska testowego, które zaplanowano na koniec września. Konkretne testy będą więc mogły zacząć się dopiero w październiku. Tymczasem obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur dla części firm wchodzi już w lutym – oznacza to niewiele czasu na przygotowanie.

Projekt ustawy wdrażającej obowiązkowy KSeF po pierwszym czytaniu w Sejmie. Co się zmienia a co pozostaje bez zmian [komentarz eksperta]

W dniu 9 lipca 2025 r., Sejm przeprowadził pierwsze czytanie i skierował do prac w komisji finansów projekt ustawy zakładającej wdrożenie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Wszystkie kluby i koła poselskie zapowiedziały dalsze prace nad projektem. Prace legislacyjne wchodzą w końcową fazę. Z coraz większą pewnością możemy więc stwierdzić, że obowiązkowy KSeF będzie wdrażany w dwóch etapach - od 1 lutego 2026 i od 1 kwietnia 2026 r.

Podatek u źródła 2025: Objaśnienia podatkowe ministra finansów dot. statusu rzeczywistego właściciela. Praktyczne szanse i nieoczywiste zagrożenia

Po latach oczekiwań i licznych postulatach ze strony środowisk doradczych oraz biznesowych, Ministerstwo Finansów opublikowało długo zapowiadane objaśnienia dotyczące statusu rzeczywistego właściciela w kontekście podatku u źródła (WHT). Teraz nadszedł czas, by bardziej szczegółowo przyjrzeć się poszczególnym zagadnieniom. Dokument z 3 lipca 2025 r., opublikowany na stronie MF 9 lipca, ma na celu rozwianie wieloletnich wątpliwości dotyczących stosowania klauzuli „beneficial owner”. Choć sam fakt publikacji należy ocenić jako krok w stronę większej przejrzystości i przewidywalności, nie wszystkie zapisy spełniły oczekiwania.

Polski podatek cyfrowy jeszcze w tym roku? Rząd nie ogląda się na Brukselę

Choć Komisja Europejska wycofała się z planów nałożenia podatku cyfrowego, Polska idzie własną drogą. Minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski zapowiada, że projekt ustawy będzie gotowy do końca roku.

REKLAMA

KSeF 2026: koniec z papierowymi fakturami, zmiany w obiegu dokumentów i obsłudze procesu sprzedaży w firmie

W przyszłym roku w Polsce zostanie uruchomiony obowiązkowy system fakturowania za pomocą Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Obowiązek ten wejdzie w życie na początku 2026 roku i wynika z procedowanego w Parlamencie projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług. Aktualny postęp prac legislacyjnych nad projektem, oznaczonym numerem druku 1407, można śledzić na stronach Sejmu.

Składki ZUS dla małych firm w 2025 roku - preferencje: ulga na start, mały ZUS plus i wakacje składkowe

Ulga na start, preferencyjne składki, czy „Mały ZUS plus”, a także wakacje składkowe – to propozycje wsparcia dla małych przedsiębiorców. Korzyści to możliwość opłacania niższych składek lub ich brak. Warto też zwrócić uwagę na konsekwencje z tym związane. ZUS tłumaczy kto i z jakich ulg może skorzystać oraz jakie są zagrożenia z tym związane.

Zwracasz pracownikom wydatki na taksówki – czy musisz pobrać zaliczkę na podatek PIT? Najnowsze wyjaśnienia fiskusa (taksówki w podróży służbowej i w czasie wyjścia służbowego)

Pracodawcy mają wątpliwości, czy w przypadku zwracania pracownikom wydatków na taksówki (kiedy to pracownicy wykonują obowiązki służbowe – zarówno w podróży służbowej jak i w czasie tzw. wyjścia służbowego), trzeba od tych kwot pobierać zaliczki na podatek dochodowy? Pod koniec czerwca 2025 r. wyjaśnił to dokładnie Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej. Kilka miesięcy wcześniej odpowiedzi na to pytanie udzielił Minister Finansów.

Minister Majewska chce uproszczenia ZUS dla firm – konkretne propozycje zmian już na stole

Minister Agnieszka Majewska zaproponowała szereg zmian w przepisach dotyczących ubezpieczeń społecznych, które mają ułatwić życie mikro, małym i średnim przedsiębiorcom. Wśród postulatów znalazły się m.in. podniesienie limitu Małego ZUS Plus, likwidacja składki rentowej dla emerytów-przedsiębiorców, uproszczenia przy wakacjach składkowych oraz ułatwienia dla łączących biznes z rodzicielstwem.

REKLAMA

Miliardy z KPO usprawniają kolejową infrastrukturę

Prawie 11,5 mld zł warte są inwestycje realizowane ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności (KPO) przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Zarządzająca infrastrukturą kolejową spółka, która jest największym beneficjentem KPO, zawarła już ponad 120 umów z wykonawcami na kwotę 8 mld zł. Przeszło 160 prowadzonych zadań ma przyczynić się do zwiększenia prędkości pociągów, a także zwiększenia przepustowości tras oraz usprawnienia zarządzania ruchem kolejowym. Inwestycje poprawiają bezpieczeństwo ruchu i komfort obsługi podróżnych. Na stacjach i przystankach budowany jest nowoczesny system informacji pasażerskiej, a ich infrastruktura - dopasowywana do potrzeb osób o ograniczonej mobilności.

Darowizna od brata ponad limit 36 120 zł. Jakie warunki muszą zostać spełnione, aby nie stracić prawa do zwolnienia podatkowego?

Co robić gdy darowizna przekazana przez brata przekracza limit kwoty wolnej w wysokości 36 120 zł? Czy podlegała zwolnieniu od podatku od spadków i darowizn, pomimo że jest dokonywana z majątku wspólnego brata i jego małżonki? Jakie warunki muszą zostać spełnione, żeby nie stracić prawa do zwolnienia?

REKLAMA