REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Leasing a refakturowanie kosztów ubezpieczeń

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Wioletta Chaczykowska
Wioletta Chaczykowska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Refakturowanie kosztów ubezpieczeń przedmiotów leasingu od zawsze budziło kontrowersje. W ostatnich latach w orzecznictwie wypracowano zgodne stanowisko, korzystne dla leasingodawców. Niestety, najnowsze interpretacje prezentują radykalnie odmienny pogląd na tę kwestię, a potwierdza to pismo Podsekretarza Stanu w Ministerstwie Finansów.

Firmy leasingowe, wykupując ubezpieczenie przedmiotu leasingu, zazwyczaj przerzucały jego koszt na leasingobiorcę. Wychodziły przy tym z założenia, że świadczone przez siebie usługi mogą podzielić na leasingowe, objęte 22% stawką VAT, oraz dotyczące ubezpieczenia (refakturowane) - zwolnione z tego podatku.

REKLAMA

Możliwość stosowania takiego podejścia wynikała z uchwały składu siedmiu sędziów Sądu Najwyższego z 15 października 1998 r. W uchwale uznano, że w umowie leasingu, której przedmiotem jest oddanie do korzystania samochodu, dopuszczalne jest ustalenie, że kwota ubezpieczenia samochodu nie będzie stanowiła elementu opłaty leasingowej oraz że leasingodawca będzie refakturował tę kwotę z uwzględnieniem takiej samej stawki VAT, jaką zastosował ubezpieczyciel (zwolnionej).

Jednak ostatnia decyzja wydana w wyroku z 8 grudnia 2008 r. przez Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu (sygn. I SA/Wr 881/08) jest niestety niekorzystna dla podatników - zarówno dla leasingobiorców, jak i dla leasingodawców. Sąd stwierdził bowiem, że koszty ubezpieczenia przedmiotu leasingu przenoszone na korzystających w związku z realizacją usług leasingowych powiększają podstawę opodatkowania VAT w leasingu w myśl art. 29 ustawy o VAT, a zatem nie mogą być refakturowane ze stawką zwolnioną. Ponadto uznał, powołując się na orzecznictwo ETS, że świadczenia obejmujące jedną usługę nie powinny być sztucznie dzielone, gdyż zakłócałoby to funkcjonowanie VAT.

Decyzja ta wywołała niepokój zarówno wśród leasingodawców, jak i wśród leasingobiorców, ponieważ oznaczałoby to, że od 1 maja 2004 r. leasingodawcy błędnie stosowali zwolnienie od VAT, refakturując koszty ubezpieczenia. Konieczność korekty tych rozliczeń niosłaby ze sobą ogromne koszty. W związku z tym w interpelacji poselskiej nr 8364 skierowano pytanie do Ministra Finansów, czy prawo podatkowe może działać na szkodę podatnika oraz kiedy będzie jasna wykładnia VAT od ubezpieczenia w przypadku leasingu.

W odpowiedzi udzielonej 1 kwietnia 2009 r. Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów - z upoważnienia ministra - stwierdził, że koszty ubezpieczenia, którymi obciążany jest leasingobiorca, są elementem podstawy opodatkowania usługi leasingu i podlegają opodatkowaniu według stawki właściwej dla czynności głównej, czyli leasingu. Pokrycie zaś przez leasingobiorcę kosztów tego ubezpieczenia nie stanowi zapłaty za świadczoną usługę ubezpieczeniową, lecz jedynie zwrot kosztów poniesionych przez leasingodawcę, stanowiących jeden z elementów kalkulacyjnych usługi leasingu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Trzeba zaznaczyć, że nie ma tu znaczenia rodzaj leasingu. Refakturowanie kosztów ubezpieczenia ze stawką podstawową dotyczy leasingu zarówno finansowego, jak i operacyjnego.

 

Co to oznacza dla spółek? Jeśli wyrok ten zostanie potwierdzony innymi orzeczeniami, to firmy leasingowe będą zmuszone do zmiany powszechnej dziś praktyki refakturowania kosztów ubezpieczenia. Urzędnicy aparatu skarbowego mogą więc zacząć go wykorzystywać przy kwestionowaniu stosowania zwolnienia od VAT przez leasingodawców. Wyrok ten ma również swoje konsekwencje dla leasingobiorców, szczególnie tych, którzy korzystają z samochodów osobowych, co do których odliczenie VAT jest ograniczone. W razie przyjęcia, że refakturowana składka podlega opodatkowaniu, użytkownicy tych samochodów nie odliczą podatku naliczonego z tytułu składki, bo wartość tego podatku przekroczy granicę uprawniającą do takiego odliczenia.

Na czym polega refakturowanie

Czynność refakturowania polega w praktyce na zafakturowaniu odsprzedaży usług bez doliczania jakiejkolwiek marży. Ponadto muszą być spełnione następujące warunki:

• korzystanie z usługi faktycznego usługodawcy przez rzeczywistego odbiorcę usługi,

• brak możliwości bezpośredniego obciążenia rzeczywistego odbiorcy usługi przez usługodawcę,

• niezmienność charakteru usługi przy refakturowaniu jej odsprzedaży,

• zastrzeżenie w umowie odrębnego rozliczania ponoszonych kosztów, które będą refakturowane.

Przykład

Firma oddała w leasing samochód osobowy. Zgodnie z zasadą swobody umów strony postanowiły, że obowiązek ubezpieczenia leasingowanego samochodu ciąży na finansującym, natomiast koszty tego ubezpieczenia ponosi korzystający. W związku z tym leasingodawca wykupił ubezpieczenie tego samochodu w wysokości 2500 zł i przerzucił jego koszt na leasingobiorcę (refaktura). Według dotychczasowej doktryny spółka mogła podzielić świadczone przez siebie usługi na leasingowe, objęte 22% stawką VAT, oraz na dotyczące ubezpieczenia (refakturowane) - zwolnione z tego podatku. Obecnie zarówno usługa leasingu, jak i refakturowane koszty ubezpieczenia samochodu są objęte stawką VAT w wysokości 22%. W związku z tym spółka wystawiła fakturę zawierającą następujące dane:

opłata wstępna - 40 000 zł,

• czynsz miesięczny - 5000 zł,

• koszty ubezpieczenia - 3000 zł,

VAT naliczony: (40 000 zł + 5000 zł + 3000 zł) × 22% = 10 560 zł,

• wartość brutto faktury - 58 560 zł.

W danym przypadku leasingobiorca może odliczyć tylko 6000 zł VAT. Różnica w wysokości 4560 zł nie podlega odliczeniu. Oznacza to, że nie odliczy on:

• 3900 zł VAT z tytułu opłaty wstępnej i czynszu: (45 000 zł × 22%) - 6000 zł = 3900 zł,

• 660 zł VAT z tytułu kosztów ubezpieczenia: 3000 zł × 22% = 660 zł.

• art. 29 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług -- Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2009 r. Nr 3, poz. 11

• Dyrektywa 2006/112/WE Rady z 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej - Dz.U.UE L Nr 347/1

Wioletta Chaczykowska

księgowa z licencją MF

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn Rachunkowości

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

REKLAMA

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

REKLAMA