REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Świadectwa pracy i badania lekarskie - zmiany w prawie pracy

inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Od 21 marca pracodawca nie będzie musiał kierować pracownika na wstępne badania lekarskie, jeżeli zatrudni go ponownie w ciągu 30 dni od zakończenia poprzedniej umowy o pracę. Ponadto nie będzie musiał zwalnianemu pracownikowi wydawać świadectwa pracy, jeśli ponownie go zatrudni – nawet po przerwie.

Dokonana zmiana ma w założeniu zmniejszyć także obciążenia biurokratyczne nakładane na pracodawców i jednocześnie w dostateczny sposób zabezpieczać interesy pracowników. Nowelizacja została opublikowana w Dz.U. Nr 36, poz. 181.

REKLAMA

REKLAMA


Kilka umów - jedno świadectwo pracy


Zwolnienie z obowiązku każdorazowego wydania świadectwa pracy będzie dotyczyło zakończenia umów terminowych: na okres próbny, na czas określony lub na czas wykonania określonej pracy, jeżeli pracownik będzie ciągle zatrudniony u tego samego pracodawcy. Pracodawca będzie musiał wydać świadectwo pracy takiemu pracownikowi dopiero z upływem 24 miesięcy licząc od zawarcia pierwszej z tych umów. Między tymi umowami mogą wystąpić przerwy.

 

 Polecamy najbardziej aktualny na rynku „Kodeks pracy 2011 z komentarzem”>>>

REKLAMA

 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przykład
Przyjmijmy, że pracownik będzie pracował na podstawie umowy na okres próbny od 1 sierpnia do 30 września 2011 r., a następnie na podstawie umowy zawartej na czas określony na 3 miesiące (październik - grudzień 2011 r.). Pracodawca ponownie zatrudni tego pracownika na umowę o pracę na czas określony od 1 kwietnia 2012 r. na 6 miesięcy. W takim przypadku pracodawca nie będzie musiał wydawać pracownikowi świadectw pracy po zakończeniu każdej z umów (jeżeli pracownik tego nie zażąda). Z upływem 24 miesięcy wyda jedno świadectwo pracy potwierdzające okresy zatrudnienia na podstawie 3 powyższych terminowych umów o pracę.


Ustawa nowelizująca Kodeks pracy nie wprowadziła zmian w zakresie wydawania świadectw pracy po zakończeniu pracy na podstawie umowy zawartej na czas nieokreślony. Tak jak dotychczas, pracodawca ma obowiązek wydać je niezwłocznie, niezależnie od tego, czy pracownik rozliczy się z pracodawcą.


Jak liczyć termin, w jakim trzeba wydać świadectwo pracy


Termin, w jakim trzeba wydać świadectwo pracy, należy liczyć na podstawie przepisów Kodeksu cywilnego. Zatem jeśli jest oznaczony w tygodniach, miesiącach lub latach kończy się z upływem dnia, który nazwą lub datą odpowiada początkowemu dniowi terminu, a gdyby takiego dnia w ostatnim miesiącu nie było - w ostatnim dniu tego miesiąca.


Przykład

Pierwsza terminowa umowa o pracę została podpisana z pracownikiem 1 kwietnia 2011 r., czyli już po wejściu w życie nowych przepisów dotyczących wydawania świadectw pracy. W takim przypadku 24-miesięczny okres upłynie 1 kwietnia 2013 r. i będzie to dzień, w którym należy wydać pracownikowi świadectwo pracy.


Inne zasady wydawania świadectwa pracy wprowadzone w wyniku nowelizacji będą obowiązywać, jeżeli rozwiązanie lub wygaśnięcie umowy terminowej przypada po upływie 24-miesięcznego terminu - licząc od dnia podpisania pierwszej umowy terminowej. Chodzi o sytuację, gdy 24-miesięczny termin będzie upływać np. 15 marca 2014 r., a pracodawca podpisze z pracownikiem umowę o pracę 1 stycznia 2014 r. na czas określony, np. na okres 3 lat.  W takim przypadku wydanie świadectwa pracy za okresy zatrudnienia nawiązane w czasie 24 miesięcy (licząc od pierwszej umowy terminowej) nastąpi faktycznie po prawie 5 latach. Zatem wydanie świadectwa pracy będzie musiało nastąpić z dniem rozwiązania lub wygaśnięcia stosunku pracy (w tej sytuacji w dniu rozwiązania lub wygaśnięcia umowy zawartej 1 stycznia 2014 r.).


Bez badań wstępnych dla ponownie zatrudnionych


Badaniom lekarskim nie będą podlegać pracownicy przyjmowani do pracy po przerwie nie dłuższej niż 30 dni u dotychczasowego pracodawcy, posiadający aktualne orzeczenie lekarskie stwierdzające brak przeciwwskazań do pracy na określonym stanowisku, jeżeli warunki pracy na tym stanowisku nie uległy zmianie. Kolejne badanie lekarskie nastąpi w terminie określonym w zaświadczeniu.


Do 30-dniowego okresu będzie wliczany okres po ustaniu zatrudnienia u danego pracodawcy przypadający bezpośrednio przed dniem wejścia w życie ustawy nowelizującej.


Nadal wstępnym badaniom lekarskim podlegają osoby przyjmowane do pracy i pracownicy młodociani przenoszeni na inne stanowiska pracy oraz inni pracownicy przenoszeni na stanowiska pracy, na których występują czynniki szkodliwe dla zdrowia lub warunki uciążliwe.

 


 

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Procedury specjalne na wypadek awarii KSeF lub braku dostępu (tryb offline w 3 wariantach). MFiG: nie będzie przesunięcia terminów wdrożenia systemu

Ministerstwo Finansów nie rozważa przesunięcia terminu obowiązkowego uruchomienia KSeF, poinformował 11 grudnia 2025 r. przedstawiciel resortu w odpowiedzi na interpelację poselską. Zdaniem Ministerstwa KSeF w wersji demonstracyjnej jest stabilny i pewny w działaniu. Ponadto poinformowano, że nie są planowane zmiany odnośnie zasad uwierzytelnienia w KSeF. Jednocześnie Zastępca Szefa KAS przekazał kilka ważnych informacji, m.in. dot. funkcjonowania procedur specjalnych na wypadek awarii KSeF.

Młodzi influencerzy nie zawsze mogą korzystać z ulgi dla młodych. Warto o tym wiedzieć, by nie narazić się na problemy podatkowe

Przychody osób poniżej 26 roku życia mogą korzystać na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych ze zwolnienia przedmiotowego. Chodzi jednak tylko o przychody z określonych źródeł. Aby nie narazić się na problemy podatkowe, trzeba umieć je odróżnić.

Do tych transakcji nie trzeba będzie wystawiać faktur ustrukturyzowanych w KSeF w 2026 r. MFiG wydał nowe rozporządzenie

Minister Finansów i Gospodarki (MFiG) w rozporządzeniu z 7 grudnia 2025 r. określił przypadki odpowiednio udokumentowanych dostaw towarów lub świadczenia usług, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, oraz przypadki, w których mimo braku obowiązku można wystawiać faktury ustrukturyzowane. Rozporządzenie to wejdzie w życie 1 lutego 2026 r.

Rząd potwierdził podstawę składek ZUS na 2026 rok. O ile wzrosną koszty zatrudnienia? Obliczenia na przykładzie wynagrodzeń kierowców w transporcie międzynarodowym

Rząd potwierdził wysokość przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia, które w 2026 r. będzie wynosić 9 420 zł. To ważna informacja dla branży transportowej, ponieważ to właśnie od tej kwoty najczęściej naliczane są składki ZUS kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe. Dla przedsiębiorców funkcjonujących w warunkach utrzymującej się presji finansowej oznacza to kolejny zauważalny wzrost kosztów. W praktyce może to zwiększyć miesięczne wydatki na jednego kierowcę nawet o kilkaset złotych.

REKLAMA

11 tys. zł oszczędności na jednym samochodzie firmowym. Trzeba zdążyć z leasingiem finansowym do końca 2025 roku: 1-2 tygodnie na formalności. Czasem leasing operacyjny jednak bardziej się opłaca

Nawet 11.000,- zł może zaoszczędzić przedsiębiorca, który kupi popularny samochód przed końcem 2025 roku korzystając z leasingu finansowego, a następnie będzie go amortyzował przez 5 lat – wynika z symulacji przygotowanej przez InFakt oraz Superauto.pl. Bowiem1 stycznia 2026 r. wchodzą w życie nowe zasady odliczeń wydatków związanych z samochodem firmowym. Istotnie zmieni się limit określający maksymalną cenę pojazdu umożliwiającą pełne rozliczenie odpisów amortyzacyjnych, a także wydatków związanych z leasingiem lub wynajem aut spalinowych w kosztach uzyskania przychodów. Niekorzystane zmiany dotkną 93% rynku nowych aut – wynika z szacunków Superauto.pl.

Jak poprawiać błędy w fakturach VAT w KSeF? Od lutego 2026 r. koniec z prostą korektą faktury

Wątpliwości związanych z KSeF jest bardzo dużo, ale niektóre znacząco wysuwają się na prowadzenie. Z badania zrealizowanego przez fillup k24 wynika, że co 3. księgowy obawia się sytuacji nietypowych, m.in. trudności w przypadku korekt. Obawy są zasadne, bo już od 1 lutego 2026 r. popularne noty korygujące nie będą miały żadnej mocy. Co w zamian? Jak poradzić sobie z częstymi, drobnymi pomyłkami na fakturach? Ile pracy dojdzie księgowym? Ekspert omawia trzy najczęstsze pytania związane z poprawianiem błędów.

Minister energii: Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh. Będzie zmiana terminu na dopełnienie formalności w sprawie tańszego prądu

W dniu 9 grudnia 2025 r. Senat skierował do komisji ustawę wydłużającą małym i średnim firmom termin na rozliczenie się z pomocy z tytułu wysokich cen energii. Ok. 50 tys. firm nie złożyło jeszcze takiej informacji lub jej nie poprawiło. Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh - ocenia minister energii Miłosz Motyka.

Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

REKLAMA

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA