REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Świadectwa pracy i badania lekarskie - zmiany w prawie pracy

inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Od 21 marca pracodawca nie będzie musiał kierować pracownika na wstępne badania lekarskie, jeżeli zatrudni go ponownie w ciągu 30 dni od zakończenia poprzedniej umowy o pracę. Ponadto nie będzie musiał zwalnianemu pracownikowi wydawać świadectwa pracy, jeśli ponownie go zatrudni – nawet po przerwie.

Dokonana zmiana ma w założeniu zmniejszyć także obciążenia biurokratyczne nakładane na pracodawców i jednocześnie w dostateczny sposób zabezpieczać interesy pracowników. Nowelizacja została opublikowana w Dz.U. Nr 36, poz. 181.

REKLAMA

Autopromocja


Kilka umów - jedno świadectwo pracy


Zwolnienie z obowiązku każdorazowego wydania świadectwa pracy będzie dotyczyło zakończenia umów terminowych: na okres próbny, na czas określony lub na czas wykonania określonej pracy, jeżeli pracownik będzie ciągle zatrudniony u tego samego pracodawcy. Pracodawca będzie musiał wydać świadectwo pracy takiemu pracownikowi dopiero z upływem 24 miesięcy licząc od zawarcia pierwszej z tych umów. Między tymi umowami mogą wystąpić przerwy.

 

 Polecamy najbardziej aktualny na rynku „Kodeks pracy 2011 z komentarzem”>>>

 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przykład
Przyjmijmy, że pracownik będzie pracował na podstawie umowy na okres próbny od 1 sierpnia do 30 września 2011 r., a następnie na podstawie umowy zawartej na czas określony na 3 miesiące (październik - grudzień 2011 r.). Pracodawca ponownie zatrudni tego pracownika na umowę o pracę na czas określony od 1 kwietnia 2012 r. na 6 miesięcy. W takim przypadku pracodawca nie będzie musiał wydawać pracownikowi świadectw pracy po zakończeniu każdej z umów (jeżeli pracownik tego nie zażąda). Z upływem 24 miesięcy wyda jedno świadectwo pracy potwierdzające okresy zatrudnienia na podstawie 3 powyższych terminowych umów o pracę.


Ustawa nowelizująca Kodeks pracy nie wprowadziła zmian w zakresie wydawania świadectw pracy po zakończeniu pracy na podstawie umowy zawartej na czas nieokreślony. Tak jak dotychczas, pracodawca ma obowiązek wydać je niezwłocznie, niezależnie od tego, czy pracownik rozliczy się z pracodawcą.


Jak liczyć termin, w jakim trzeba wydać świadectwo pracy


Termin, w jakim trzeba wydać świadectwo pracy, należy liczyć na podstawie przepisów Kodeksu cywilnego. Zatem jeśli jest oznaczony w tygodniach, miesiącach lub latach kończy się z upływem dnia, który nazwą lub datą odpowiada początkowemu dniowi terminu, a gdyby takiego dnia w ostatnim miesiącu nie było - w ostatnim dniu tego miesiąca.


Przykład

Pierwsza terminowa umowa o pracę została podpisana z pracownikiem 1 kwietnia 2011 r., czyli już po wejściu w życie nowych przepisów dotyczących wydawania świadectw pracy. W takim przypadku 24-miesięczny okres upłynie 1 kwietnia 2013 r. i będzie to dzień, w którym należy wydać pracownikowi świadectwo pracy.


Inne zasady wydawania świadectwa pracy wprowadzone w wyniku nowelizacji będą obowiązywać, jeżeli rozwiązanie lub wygaśnięcie umowy terminowej przypada po upływie 24-miesięcznego terminu - licząc od dnia podpisania pierwszej umowy terminowej. Chodzi o sytuację, gdy 24-miesięczny termin będzie upływać np. 15 marca 2014 r., a pracodawca podpisze z pracownikiem umowę o pracę 1 stycznia 2014 r. na czas określony, np. na okres 3 lat.  W takim przypadku wydanie świadectwa pracy za okresy zatrudnienia nawiązane w czasie 24 miesięcy (licząc od pierwszej umowy terminowej) nastąpi faktycznie po prawie 5 latach. Zatem wydanie świadectwa pracy będzie musiało nastąpić z dniem rozwiązania lub wygaśnięcia stosunku pracy (w tej sytuacji w dniu rozwiązania lub wygaśnięcia umowy zawartej 1 stycznia 2014 r.).


Bez badań wstępnych dla ponownie zatrudnionych


Badaniom lekarskim nie będą podlegać pracownicy przyjmowani do pracy po przerwie nie dłuższej niż 30 dni u dotychczasowego pracodawcy, posiadający aktualne orzeczenie lekarskie stwierdzające brak przeciwwskazań do pracy na określonym stanowisku, jeżeli warunki pracy na tym stanowisku nie uległy zmianie. Kolejne badanie lekarskie nastąpi w terminie określonym w zaświadczeniu.


Do 30-dniowego okresu będzie wliczany okres po ustaniu zatrudnienia u danego pracodawcy przypadający bezpośrednio przed dniem wejścia w życie ustawy nowelizującej.


Nadal wstępnym badaniom lekarskim podlegają osoby przyjmowane do pracy i pracownicy młodociani przenoszeni na inne stanowiska pracy oraz inni pracownicy przenoszeni na stanowiska pracy, na których występują czynniki szkodliwe dla zdrowia lub warunki uciążliwe.

 


 

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Wyślesz pismo do urzędu i sądu ostatniego dnia terminu nie tylko Pocztą Polską. Nowelizacja ordynacji podatkowej, kpa i kpc już w Sejmie

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla mają inne definicje, przesunięcie terminu złożenia deklaracji DN-1, inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA