REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Błędna, zniszczona lub zgubiona faktura - co robić?

inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Może się zdarzyć, że w trakcie prowadzenia działalności gospodarczej przedsiębiorca wystawi lub otrzyma fakturę zawierającą błędy. Czasami także faktura może ulec zniszczeniu lub zagubić się. Polskie przepisy przewidują działania, które należy podjąć w każdej z wymienionych sytuacji. Kiedy można samemu poprawić błędy w otrzymanej fakturze i jak to zrobić? Jak postępować w przypadku zgubienia lub zniszczenia faktury?

 

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

 

 

REKLAMA


Kto i w jaki sposób koryguje błędy na fakturze?

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Fakturę zawierającą błędne dane mogą skorygować obie strony transakcji wystawiając odpowiednie dokumenty, przy czym nabywca i sprzedawca dysponują innymi prawami do korekty błędów. Warto pamiętać, że faktura zawierająca błędy nie jest nieważna jako dokument, ale może np. doprowadzić do błędnych rozliczeń lub uniemożliwić je. Dlatego obu stronom transakcji powinno zależeć na wprowadzeniu korekt.

Do poprawienia błędów na fakturze służą dwa dokumenty, wystawiane przez różne strony transakcji:

- nota korygująca - wystawia ją nabywca,

- faktura korygująca - wystawia ją sprzedawca.


Nota korygująca poprawia błędy w danych lub oznaczeniu transakcji


Zasady wystawiania noty korygującej zawarte są w rozporządzeniu Ministra Finansów, które określa również zasady wystawiania faktur korygujących. Możliwość wystawienia tego dokumentu istnieje w przypadku błędów formalnych, takich jak błędy w nazwie i adresie stron transakcji czy nazwach towarów i usług, na które została wystawiona faktura. Jedna nota może korygować jednocześnie wszystkie błędy, które zawiera dana faktura. Prawidłowo wystawiona nota korygująca powinna zawierać:

1. nazwę dokumentu - „Nota Korygująca”,

2. numer kolejny i datę wystawienia,

3. dane stron transakcji, w tym np. nazwy firm, adresy i numery NIP (zarówno wystawcy noty, jak i wystawcy faktury pierwotnej),

4. dane zawarte w fakturze, której dotyczy nota korygująca,

5. wskazanie treści błędnej oraz treści prawidłowej.

Notą korygującą nie poprawia się błędów, które wpływają na wysokość zobowiązań podatkowych, w tym stawek i kwot VAT, ceny sprzedaży, wartości transakcji, ilości towarów czy usług zawartych na fakturze. Tych danych nie zamieszcza się na nocie korygującej.


Przygotuj firmę do zmian w VAT!
Ogólnopolski Klub Księgowego >>


Należy pamiętać, że błędy w adresach, numerach NIP czy nazwach stron transakcji nie pozbawiają możliwości odliczenia podatku VAT z faktur i zaliczenia ich w koszty podatkowe. Orzecznictwo sądów administracyjnych mówi, że jeżeli faktura odzwierciedla rzeczywiste zdarzenie gospodarcze i została ujęta w ewidencji zakupu, to błędy formalne nie mogą pozbawiać prawa do odliczenia podatku VAT i zaliczenia w koszty podatkowe transakcji udokumentowanych takimi fakturami. Jeżeli jednak nota korygująca do błędnej faktury VAT nie zostanie wystawiona, urzędnicy w trakcie kontroli podatkowej mogą zakwestionować rozliczenie takiej faktury.

Noty korygujące wystawia się w dwóch egzemplarzach. Oba należy wysłać do wystawcy faktury, który potwierdza swoim podpisem zmianę danych wynikającą z noty korygującej i odsyła jeden z egzemplarzy. Co za tym idzie, noty nie można dostarczyć sprzedawcy pocztą elektroniczną.


Faktura korygująca służy do poprawiania błędów liczbowych


Fakturę korygującą może wystawić wyłącznie sprzedawca. Jeżeli nabywca dostrzegł błędy, których nie może poprawić notą korygującą, powinien zwrócić się do sprzedawcy z prośbą o wystawienie faktury korygującej. Dokument ten jest sporządzany, gdy:

1. na fakturze pojawił się błąd w cenie, stawce lub kwocie podatku, bądź jakiejkolwiek innej pozycji faktury,

2. został wskazany błędny kontrahent,

3. udzielono rabatu po wystawieniu faktury, czyli zmniejsza się cena netto,

4. podwyższono cenę po wystawieniu faktury.

 

Faktura korygująca powinna zawierać co najmniej:

- numer kolejny i datę wystawienia faktury korygującej,

- dane z faktury pierwotnej, które ulegają zmianie oraz dane po korekcie,

- pozostałe dane z faktury pierwotnej, które nie ulegają zmianie.

Korekty faktur zmniejszające podatek od sprzedaży (należny), muszą być dostarczone do nabywcy pocztą, a ten musi potwierdzić ich odbiór. Dopiero wówczas sprzedawca ma prawo do obniżenia podatku VAT wynikającego z faktury (korekta faktury może też oznaczać konieczność dopłaty lub zwrotu odpowiedniej kwoty pomiędzy stronami transakcji). Potwierdzeniem odbioru faktury korygującej może być podpis na kopii korekty odesłanej do sprzedawcy, a także wysyłka za zwrotnym potwierdzeniem odbioru. Według niektórych interpretacji, również e-mailowe potwierdzenie odbioru faktury korygującej jest ważne (np. interpretacja ILPP1/443-1151/10-2/AI). Jeżeli faktura korygująca poprawia błędy niedotyczące wartości liczbowych, można przesłać ją do kontrahenta e-mailem, a podpisy i potwierdzenie odbioru nie są niezbędne.


W przypadku zgubienia lub zniszczenia faktury wystawia się duplikat


W przypadku zniszczenia lub zgubienia faktury dokumentującej nabycie towarów lub usług, nabywca może zwrócić się do wystawcy o wystawienie duplikatu faktury.  Dokument ten jest sporządzany w dwóch egzemplarzach. Oryginał trafia do nabywcy a kopia zostaje u sprzedawcy. Duplikat może zostać wystawiony zarówno do faktury VAT, jak i do korekty faktury. Duplikat musi zawierać: nazwę dokumentu ("duplikat") i datę wystawienia duplikatu oraz wszystkie dane z pierwotnej faktury. Duplikat faktury to dokument o takiej samej mocy jak faktura VAT, przy czym jego wystawienie nie prowadzi do żadnych zmian w rozliczeniach żadnej ze stron transakcji. Z tym faktem wiąże się również możliwość wysyłki duplikatu e-mailem, która zależy od tych samych kryteriów, co wysyłka elektroniczna faktur VAT (m.in. odbiorca musi wyrazić zgodę na otrzymywanie faktur drogą elektroniczną).

Źródło: Infact

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Mały ZUS plus 2026 - zmiany. ZUS wyjaśnia jak trzeba liczyć ulgowe miesiące. Niższe składki na ubezpieczenia społeczne przez 36 miesięcy

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji w według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11, PIT-8C tylko na wniosek. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w przekazywaniu informacji podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy w 2026 r. będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

REKLAMA

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

REKLAMA

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA