REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rozliczenia podatkowe przy likwidacji firmy

REKLAMA

Po złożeniu odpowiedniego formularza CEIDG rozpoczynają się kolejne etapu procesu likwidacyjnego. Jeśli firma była czynnym płatnikiem VAT, to zgodnie z prawem musi dopełnić kilka niezbędnych procedur. Jak wyglądają poszczególne etapy rozliczeń podatkowych przy likwidacji firmy?


Remanent likwidacyjny


W związku z likwidacją firmy podatnik jest zobligowany do przygotowania spisu z natury (inaczej: remanent likwidacyjny). Ma również obowiązek pisemnego poinformowania naczelnika urzędu skarbowego o zamiarze przeprowadzenia spisu na co najmniej 7 dni przed datą jego sporządzenia.

REKLAMA

Autopromocja

Spis z natury nie posiada obligatoryjnego formularza, dlatego przedsiębiorca ma pełną swobodę w zakresie nadawania formy dokumentowi - ważne tylko, by spis zawierał wymagane przez przepisy dane.  Istotne jest również, by wartość remanentu określona była według cen rynkowych.

Procedura zawieszenia działalności gospodarczej

Kiedy przedsiębiorca musi dokonać zgłoszenia do CEIDG

W myśl obowiązujących przepisów (§ 27 ust. 1 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 sierpnia 2003 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów),  podatnicy są zobowiązani do sporządzenia i wpisania do księgi spisu z natury towarów handlowych, materiałów (surowców) podstawowych i pomocniczych, półwyrobów, produkcji w toku, wyrobów gotowych, braków i odpadów, zwanego dalej "spisem z natury", na dzień 1 stycznia, na koniec każdego roku podatkowego, na dzień rozpoczęcia działalności w ciągu roku podatkowego, a także w razie zmiany wspólnika, zmiany proporcji udziałów wspólników lub likwidacji działalności.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Warto dodać, że od 11 maja 2013 r. spis ten nie obejmuje już wyposażenia.


Niezbędna dokumantacja


Sporządzenie spisu z natury pozwala ustalić wartość towarów i innych składowych majątku firmy od których przedsiębiorca zobowiązany jest zapłacić podatek VAT. Spis powinien zostać dołączony do dokumentacji działalności.

Sprawozdania finansowe coraz trudniej dostępne

W ostatniej składanej deklaracji VAT należy uwzględnić kwotę podatku ustaloną na drodze remanentu. Jeśli pojawi się nadpłata VAT-u, wówczas trzeba zwrócić się z prośbą o zwrot do urzędu skarbowego.

Konieczne jest także skierowanie do naczelnika urzędu skarbowego oświadczenia o przeprowadzonym spisie z natury i  powiadomienie urzędu skarbowego o zaprzestaniu działalności - w tym celu, w ciągu 7 dni od momentu likwidacji firmy, należy złożyć druk VAT-Z.

Zapraszamy do dyskusji na forum o podatkach

 

Kolejnym krokiem dla podatników podatku dochodowego oraz ryczałtu ewidencjonowanego jest sporządzenie wykazu składników majątku na dzień likwidacji działalności gospodarczej. W wykazie ujmowane są wszystkie towary, wyposażenie i środki trwałe pozostające w firmie w momencie jej likwidacji.

Konkretyzując, istotne jest, by umieścić w nim:

- liczbę porządkową,

- określenie (nazwę) składnika majątku,

- datę nabycia składnika majątku,

- kwotę wydatków poniesionych na nabycie składnika majątku oraz

- kwotę wydatków poniesionych na nabycie składnika majątku zaliczoną do kosztów uzyskania przychodów,

- wartość początkową,

- metodę amortyzacji,

- sumę odpisów amortyzacyjnych oraz

- wysokość wypłaconych środków pieniężnych należnych wspólnikom z tytułu udziału w spółce niebędącej osobą prawną na dzień wystąpienia lub likwidacji.

Jak ustanowić pełnomocnika firmy przez internet

Jeśli dany środek trwały wpisany do ewidencji zostanie sprzedany - w celu wyliczenia kwoty podatku dochodowego należy od przychodu ze sprzedaży odjąć niezamortyzowaną część wydatku. Otrzymana różnica jest przychodem z działalności gospodarczej, od którego konieczne jest wyliczenie podatku.  Zapłaty można uniknąć, jeśli upłynęło co najmniej 6 lat od pierwszego dnia kolejnego miesiąca po likwidacji firmy do dnia sprzedaży środka trwałego.

Należy pamiętać, że ponowne wykorzystywanie składników majątku w kolejnej działalności gospodarczej nie zwalnia od zapłaty podatku dochodowego.

 

Autor: Agata Skórzyńska

www.zpp.net.pl

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Związek Przedsiębiorców i Pracodawców

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Mały ZUS Plus przegrywa w sądzie. To jest bardzo ważny wyrok dla przedsiębiorców

Mały ZUS Plus - jak długo powinna trwać przerwa, po upływie której przedsiębiorca może ponownie skorzystać z niższych składek? Sąd Okręgowy w Gorzowie Wielkopolskim wydał pierwszy wyrok w tej sprawie, który jest korzystny dla przedsiębiorców.

Czy przygotowania do KSeF poszły na marne? Co dalej z wdrożeniami w firmach?

Firmy, które przygotowały się na pierwotny termin wejścia w życie obligatoryjnego Krajowego Systemu e-Faktur, poniosły już związane z tym koszty. Pojawiają się więc pytania, czy powinny zaplanować w budżetach nowe wydatki, aby dostosować procesy i systemy do kolejnych zmian w KSeF. Czy dotychczasowe wdrożenia poszły na marne?

Nowości w KSeF: faktury papierowe czasowo poza KSeF, faktury konsumenckie, złożone załączniki. Konsultacje Ministerstwa Finansów

W dniu 18 lipca 2024 r. w Ministerstwie Finansów przy ul. Świętokrzyskiej 12 odbyło się kolejne spotkanie konsultacyjne dotyczące Krajowego Systemu e-Faktur zorganizowane przez Ministerstwo Finansów i Krajową Administrację Skarbową. Przedstawiciele MF podsumowali dotychczasowe prekonsultacje zmian w zakresie obowiązkowego KSeF. Eksperci Ministerstwa Finansów zaprezentowali też propozycje rozwiązań biznesowych tj. wymianę środowiska KSeF na docelowe, wdrożenie załączników i aktualizację struktury e-faktury,  a także planowane rozwiązania i nowe funkcjonalności KSeF.

Nowe dane o wynagrodzeniach Polaków. GUS odsłania karty

GUS opublikował dane dotyczące przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czerwcu 2024 r. Przeciętna płaca wyniosła 8144,83 zł. Wzrost okazał się niższy od prognozowanego przez ekspertów. Mamy też nowe statystyki dotyczące zatrudnienia.

REKLAMA

Podatek od nieruchomości od obiektów sportowych. Będą zmiany od 2025 roku. Czy podatek obejmie place zabaw?

W ramach analiz opublikowanego projektu zmian w podatku od nieruchomości, chwilę uwagi należy poświęcić obiektom sportowym. Jako że standardowo ich wartość nie należy do niskich, ewentualne ruchy w tym zakresie, mogą generować istotne skutki podatkowe. Aczkolwiek, akurat w tym obszarze, MF zaproponował też trochę korzyści. Niekorzyści też.

Większe sumy gwarancyjne w OC posiadaczy pojazdów i rolników. Jednolity formularz zaświadczeń o przebiegu ubezpieczenia. Rząd przyjął projekt nowelizacji

W dniu 16 lipca 2024 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy, która ma dostosować polskie prawo do unijnych przepisów dotyczących ubezpieczenia OC za szkody, które powstały w związku z ruchem pojazdów mechanicznych. Projekt ten przewiduje m.in. zwiększenie minimalnych sum gwarancyjnych w ubezpieczeniu OC posiadaczy pojazdów mechanicznych a także rolników. Czy w związku z tymi zmianami wzrosną ceny polis OC?

Drastyczne podwyżki akcyzy na wyroby tytoniowe. Najwięcej na płyn do e-papierosów, aż o 75 proc.

Rząd chce wprowadzić drastyczne podwyżki akcyzy na wyroby tytoniowe. Ich skala ma być kilkukrotnie większa, niż zakładała mapa akcyzowa. Już w 20225 r. akcyza na wyroby tytoniowe ma wzrosnąć: o 25 proc. na papierosy, o 38 proc. na tytoń do palenia oraz o 50 proc. na wkłady do podgrzewaczy tytoniu. Będzie podwyżka również płynów do e-papierosów, na które w 2025 r. akcyza wzrośnie aż o 75 proc.

Zakup sprzętu IT? Czasem lepiej wynająć. Na czym polega DaaS?

Na czym polega model biznesowy Device as a Service (DaaS)? Komu i kiedy się opłaca? Co sprawia, że jest to rosnący trend nie tylko w polskich firmach?

REKLAMA

Twój biznes działa dobrze ale pieniądze gdzieś wyciekają. Ekspert podpowiada gdzie szukać przyczyn i źródeł wycieków

Takie pytanie często zadają sobie przedsiębiorcy, którzy osiągając spore przychody, realizując duże i zyskowne projekty nagle stwierdzają brak gotówki na koncie. Dlaczego tak się dzieje? Gdzie są pieniądze? Na te i inne pytania odpowiada dr nauk ekonomicznych Elżbieta Sobów – specjalistka ds. finansów z kilkudziesięcioletnim doświadczeniem.

Korekta podatku naliczonego: kiedy trzeba rozliczyć fakturę korygującą

Jak należy rozliczyć faktury korygujące? Podatnik będący nabywcą zgłosił reklamację oraz otrzymał mailową odpowiedź, w której sprzedawca uznał reklamację i wskazał kwotę korekty. Wiadomości mailowe są z marca 2024 r., a korekta wpłynęła w kwietniu 2024 r. Podatnik odliczył VAT naliczony z faktury pierwotnej w marcu 2024 r. Czy korektę należy rozliczyć w marcu 2024? 

REKLAMA