REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Procedura rozpoznawania spraw przez organy podatkowe

Subskrybuj nas na Youtube
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Szykują się zmian w Ordynacji podatkowej. Nowe przepisy przewidują nałożenie na organy podatkowe obowiązku wydania postanowienia w sprawie przedłużenia rozpoznania sprawy podatkowej. Spowoduje to, że podatnik będzie miał możliwość zaskarżyć takie rozstrzygnięcie do organu podatkowego wyższego stopnia.

Sejm rozpatrzył w pierwszym czytaniu projekt zmian w Ordynacji podatkowej, który nakłada na organy podatkowe obowiązek wydania postanowienia w sprawie przedłużenia rozpoznania sprawy.

REKLAMA

Udzielenie interpretacji podatkowej a stan faktyczny sprawy


Procedura rozpoznawania spraw podatkowych

 


Aby zapobiec przewlekaniu załatwiania spraw w postępowaniu podatkowym ustawa z dn. 29 sierpnia 1997 r.  - Ordynacja podatkowa nakłada na organy podatkowe terminy, w jakich muszą je rozpoznać. Co do zasady organy podatkowe muszą załatwić sprawę w ciągu maksymalnie miesiąca od wszczęcia postępowania. Jeżeli natomiast sprawa jest skomplikowana organy podatkowe mają 2 miesiące na jej załatwienie.

Do terminów załatwienia sprawy nie wlicza się np. okresów, gdy postępowanie było zawieszone sprawa albo jeżeli opóźnienie rozpoznania sprawy spowodował sam podatnik (np. nie dostarczając wymaganych przez fiskusa dokumentów).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jak uniknąć kary za niedopełnienie obowiązków podatkowych

Jednocześnie organ podatkowy ma obowiązek poinformowania podatnika o tym, że nie rozpatrzy w terminie jego sprawy. Organy podatkowe muszą także podać nowy termin rozpoznania sprawy. Dotyczy to również sytuacji, gdy organ podatkowy nie jest winny opóźnienia w załatwieniu sprawy.

Brak załatwienia sprawy w wymaganym terminie musi być uzasadniony. Organy podatkowe nie mogą zatem powoływać się na przekroczenie terminu rozpatrzenia sprawy uzasadniając to np. trudnością z interpretacją przepisów.

Ponadto bezczynność organu podatkowego ma miejsce wtedy, gdy nie podejmuje on żadnych czynności w sprawie w terminie, albo prowadził postępowanie, ale nie wydał w terminie decyzji bądź postanowienia lub też nie podjął innych niezbędnych czynności, które służą rozstrzygnięciu sprawy. Natomiast nie można mówić, że organ podatkowy jest bezczynny, gdy prowadził postępowanie, ale w przekonaniu podatnika w nieprawidłowy sposób.

Podatnik ma prawo złożyć skargę na bezczynność organu podatkowego i może to zrobić niezależnie od tego, z jakich powodów organ podatkowy nie wydał decyzji albo postanowienia w terminie i czy opóźnienie to było zawinione przez organ podatkowy, czy też nie.

Kontrola podatkowa - uprawnienia organów podatkowych oraz prawa kontrolowanego


Proponowane zmiany w Ordynacji podatkowej


Klub PSL złożył w Sejmie projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej (druk sejmowy nr 1533). Przewiduje on zmiany w formule przedłużania przez organy podatkowe rozpoznawania spraw w wymaganych przepisami terminach.

Jeżeli organ podatkowy nie załatwi sprawy w terminie, będzie miał obowiązek wydać postanowienie w tej sprawie. Będzie musiało ono zawierać nowy termin rozpoznania sprawy i powody niedotrzymania rozpoznania sprawy w terminie.

 

Co ważne, jeżeli podatnik aktywnie uczestniczy w postępowaniu podatkowym, to organ podatkowy nie będzie mógł przedłużyć terminu rozpoznania sprawy. Organ podatkowy będzie musiał wydać postanowienie o niezałatwieniu sprawy w terminie także w wypadku, gdy nie zawinił w opóźnieniu rozpoznania sprawy.

Kiedy urząd skarbowy może wszcząć kontrolę bez zawiadomienia

Podatnik będzie mógł się odwołać od postanowienia w sprawie niezałatwienia sprawy w terminie do organu podatkowego wyższego stopnia. Jeżeli natomiast postanowienie będzie dotyczyło niezałatwienia sprawy w terminie i wyda je dyrektor izby skarbowej, dyrektor urzędu kontroli skarbowej, dyrektor izby celnej lub samorządowe kolegium odwoławcze podatnik będzie mógł złożyć w wojewódzkim sądzie administracyjnym skargę na tego rodzaju postanowienie.

W Sejmie odbyło się pierwsze czytanie omawianego projektu nowelizacji Ordynacji podatkowej. Posłowie skierowali go do dalszych prac w sejmowej Komisji Finansów Publicznych.


Zapraszamy do dyskusji na forum o podatkach


  

Kancelaria Prawna Skarbiec, specjalizuje się w kompleksowej obsłudze prawnej podmiotów gospodarczych.

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Miliardy złotych na fikcyjnych fakturach. W pół roku fiskus wykrył oszustwa na ponad 4,1 mld zł [DANE MF]

W 6 miesięcy br. liczba wykrytych fikcyjnych faktur była o prawie 3% mniejsza niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Jak zaznaczają eksperci, KAS stosuje coraz skuteczniejsze cyfrowe narzędzia weryfikujące. Algorytmy z użyciem sztucznej inteligencji są dużo szybsze i dokładniejsze w wyłapywaniu oszustw niż metody tradycyjne. Jednocześnie oszuści są mniej skłonni do podejmowania ryzyka. Ostatnio wartość brutto wynikająca z fikcyjnych faktur wyniosła ponad 4,1 mld zł, a więc o przeszło 3% mniej niż rok wcześniej.

Faktura handlowa nie będzie jednocześnie fakturą ustrukturyzowaną. Dodatkowe obowiązki podatników VAT

Po wejściu w życie zmian w ustawie o VAT wdrażających model obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) wielu podatników może mieć problem (i dodatkowe obowiązki) wynikające z faktu, że faktura ustrukturyzowana nie może pełnić funkcji faktury handlowej – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski. Co powinni zrobić podatnicy VAT, którzy zdecydują się na wystawianie faktur handlowych nie będących fakturami VAT?

System kaucyjny a VAT: Objaśnienia MF dotyczące rozliczeń podatników i płatników w związku z nowymi zasadami obrotu opakowaniami

Objaśnienia MF mają na celu pokazanie, jak w praktyce stosować przepisy ustawy o VAT w odniesieniu do czynności wykonywanych przez podatników i płatników uczestniczących w systemie kaucyjnym. Nowe reguły prawne wynikają z wprowadzenia obowiązku pobierania kaucji przy sprzedaży wybranych opakowań jednorazowych i wielokrotnego użytku. System ten umożliwia konsumentom zwrot opakowań lub odpadów opakowaniowych w dowolnym punkcie zbiórki, bez konieczności przedstawiania dowodu zakupu.

Błąd w fakturze w KSeF? Ministerstwo Finansów ostrzega: tak tego nie poprawisz!

Wystawienie faktury na błędnego nabywcę może mieć poważne konsekwencje – i nie da się tego naprawić zwykłą korektą NIP. Ministerstwo Finansów wyjaśnia, że w KSeF konieczne jest wystawienie faktury korygującej do zera oraz zupełnie nowej faktury z prawidłowymi danymi. Inaczej dokument trafi do... zupełnie obcej firmy.

REKLAMA

Ustawa o KSeF opublikowana w Dzienniku Ustaw. Ważne zmiany i nowe funkcjonalności dla przedsiębiorców!

W Dzienniku Ustaw opublikowano nowelizację wprowadzającą Krajowy System e-Faktur (KSeF). Przedsiębiorców czekają ważne zmiany – nowe terminy wdrożenia, dodatkowe funkcjonalności systemu, a także skrócony czas zwrotu VAT. Sprawdź, co dokładnie przewiduje ustawa i jak przygotować się do obowiązkowego KSeF!

„Towar w drodze mimo kontroli” – kiedy urząd celny może zwolnić przesyłkę wcześniej?

W obrocie towarowym czas to pieniądz. Dlatego przedsiębiorcy chętnie korzystają z możliwości, jakie daje art. 194 ust. 1 Unijnego Kodeksu Celnego (UKC) – przepis pozwalający zwolnić towar do obrotu, nawet jeśli weryfikacja w urzędzie celno-skarbowym wciąż trwa. Brzmi jak wyjątek od reguły? Tak jest, ale w praktyce może być to realne ułatwienie, pod warunkiem, że spełnione są ściśle określone warunki i złożony wniosek do UCS.

KSeF 2.0 coraz bliżej: MF ujawnia plan wdrożenia. Oto najważniejsze terminy!

KSeF 2.0 od 30 września zastąpi obecną wersję środowiska testowego KSeF 1.0 - informuje Ministerstwo Finansów. Dotychczasowi użytkownicy wersji produkcyjnej KSeF 1.0 nadal mogą z niej korzystać, aż do 26 stycznia 2026. To jest kolejny krok do wprowadzenia obligatoryjnego Krajowego Systemu e-Faktur.

Wydatki marketingowe dealerów a koszty podatkowe - spór rozstrzygnięty na korzyść podatników

Rozliczenie kosztów działań marketingowych przez dealerów samochodowych może stanowić problem na gruncie prawa podatkowego. Szczególne wątpliwości budzą wydatki poniesione w ramach programów motywacyjnych dystrybutorów, które mają na celu uzyskanie bonusów jakościowych. Kluczowym problemem interpretacyjnym jest rozgraniczenie między kosztami uzyskania przychodów, a wydatkami na reprezentację, które zgodnie z przepisami ustawy o CIT nie mogą być zaliczane do kosztów podatkowych. Orzecznictwo sądów administracyjnych pokazuje jednak, że organy podatkowe często błędnie kwalifikują tego typu wydatki, nie uwzględniając ich rzeczywistego celu gospodarczego i związku z osiąganymi przychodami.

REKLAMA

Każda faktura VAT w 2026 r. obowiązkowo wystawiana aż w sześciu formach. Będzie ryzyko powstania wielu oryginałów tej samej faktury

Ustawa z dnia 5 sierpnia 2025 r. nowelizująca ustawę o VAT w zakresie obowiązkowego modelu KSeF została już podpisana przez Prezydenta RP i musimy jeszcze poczekać na rozporządzenia wykonawcze, gdzie m.in. uregulowane będą szczegóły informatyczne (kody, certyfikaty). Ale to nie koniec – musi się jeszcze pojawić oprogramowanie interfejsowe, a zwłaszcza jego „specyfikacja”. Ile będziemy na to czekać? Nie wiadomo. Ale czas płynie. Wiemy dziś, że obok dwóch faktur w postaci tradycyjnej (papierowe lub elektroniczne), pojawiają się w tych przepisach aż cztery nowe formy - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Self-billing w KSeF jako nowe możliwości dla zagranicznych podmiotów

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) budzi wiele pytań wśród polskich podatników, ale coraz częściej także wśród podmiotów zagranicznych działających w Polsce i rozliczających tu VAT. Jednym z kluczowych zagadnień – rzadko poruszanych publicznie – jest możliwość wystawiania faktur ustrukturyzowanych w formule self-billingu przez podmioty nieposiadające siedziby w Polsce. Czy KSeF przewiduje taką opcję? Jakie warunki muszą zostać spełnione i z jakimi wyzwaniami trzeba się liczyć?

REKLAMA