REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Procedura rozpoznawania spraw przez organy podatkowe

Subskrybuj nas na Youtube
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Szykują się zmian w Ordynacji podatkowej. Nowe przepisy przewidują nałożenie na organy podatkowe obowiązku wydania postanowienia w sprawie przedłużenia rozpoznania sprawy podatkowej. Spowoduje to, że podatnik będzie miał możliwość zaskarżyć takie rozstrzygnięcie do organu podatkowego wyższego stopnia.

Sejm rozpatrzył w pierwszym czytaniu projekt zmian w Ordynacji podatkowej, który nakłada na organy podatkowe obowiązek wydania postanowienia w sprawie przedłużenia rozpoznania sprawy.

REKLAMA

REKLAMA

Udzielenie interpretacji podatkowej a stan faktyczny sprawy


Procedura rozpoznawania spraw podatkowych

 


Aby zapobiec przewlekaniu załatwiania spraw w postępowaniu podatkowym ustawa z dn. 29 sierpnia 1997 r.  - Ordynacja podatkowa nakłada na organy podatkowe terminy, w jakich muszą je rozpoznać. Co do zasady organy podatkowe muszą załatwić sprawę w ciągu maksymalnie miesiąca od wszczęcia postępowania. Jeżeli natomiast sprawa jest skomplikowana organy podatkowe mają 2 miesiące na jej załatwienie.

REKLAMA

Do terminów załatwienia sprawy nie wlicza się np. okresów, gdy postępowanie było zawieszone sprawa albo jeżeli opóźnienie rozpoznania sprawy spowodował sam podatnik (np. nie dostarczając wymaganych przez fiskusa dokumentów).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jak uniknąć kary za niedopełnienie obowiązków podatkowych

Jednocześnie organ podatkowy ma obowiązek poinformowania podatnika o tym, że nie rozpatrzy w terminie jego sprawy. Organy podatkowe muszą także podać nowy termin rozpoznania sprawy. Dotyczy to również sytuacji, gdy organ podatkowy nie jest winny opóźnienia w załatwieniu sprawy.

Brak załatwienia sprawy w wymaganym terminie musi być uzasadniony. Organy podatkowe nie mogą zatem powoływać się na przekroczenie terminu rozpatrzenia sprawy uzasadniając to np. trudnością z interpretacją przepisów.

Ponadto bezczynność organu podatkowego ma miejsce wtedy, gdy nie podejmuje on żadnych czynności w sprawie w terminie, albo prowadził postępowanie, ale nie wydał w terminie decyzji bądź postanowienia lub też nie podjął innych niezbędnych czynności, które służą rozstrzygnięciu sprawy. Natomiast nie można mówić, że organ podatkowy jest bezczynny, gdy prowadził postępowanie, ale w przekonaniu podatnika w nieprawidłowy sposób.

Podatnik ma prawo złożyć skargę na bezczynność organu podatkowego i może to zrobić niezależnie od tego, z jakich powodów organ podatkowy nie wydał decyzji albo postanowienia w terminie i czy opóźnienie to było zawinione przez organ podatkowy, czy też nie.

Kontrola podatkowa - uprawnienia organów podatkowych oraz prawa kontrolowanego


Proponowane zmiany w Ordynacji podatkowej


Klub PSL złożył w Sejmie projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej (druk sejmowy nr 1533). Przewiduje on zmiany w formule przedłużania przez organy podatkowe rozpoznawania spraw w wymaganych przepisami terminach.

Jeżeli organ podatkowy nie załatwi sprawy w terminie, będzie miał obowiązek wydać postanowienie w tej sprawie. Będzie musiało ono zawierać nowy termin rozpoznania sprawy i powody niedotrzymania rozpoznania sprawy w terminie.

 

Co ważne, jeżeli podatnik aktywnie uczestniczy w postępowaniu podatkowym, to organ podatkowy nie będzie mógł przedłużyć terminu rozpoznania sprawy. Organ podatkowy będzie musiał wydać postanowienie o niezałatwieniu sprawy w terminie także w wypadku, gdy nie zawinił w opóźnieniu rozpoznania sprawy.

Kiedy urząd skarbowy może wszcząć kontrolę bez zawiadomienia

Podatnik będzie mógł się odwołać od postanowienia w sprawie niezałatwienia sprawy w terminie do organu podatkowego wyższego stopnia. Jeżeli natomiast postanowienie będzie dotyczyło niezałatwienia sprawy w terminie i wyda je dyrektor izby skarbowej, dyrektor urzędu kontroli skarbowej, dyrektor izby celnej lub samorządowe kolegium odwoławcze podatnik będzie mógł złożyć w wojewódzkim sądzie administracyjnym skargę na tego rodzaju postanowienie.

W Sejmie odbyło się pierwsze czytanie omawianego projektu nowelizacji Ordynacji podatkowej. Posłowie skierowali go do dalszych prac w sejmowej Komisji Finansów Publicznych.


Zapraszamy do dyskusji na forum o podatkach


  

Kancelaria Prawna Skarbiec, specjalizuje się w kompleksowej obsłudze prawnej podmiotów gospodarczych.

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
SENT: zmiany od 2026 roku. Nowe grupy towarów objęte monitorowaniem

W dniu 17 marca 2026 r. (po 6 miesiącach od publikacji w Dzienniku Ustaw) wejdzie w życie rozporządzenie Ministra Finansów i Gospodarki z 10 września 2025 r., wprowadzające katalog nowych grup towarów (odzież i obuwie), których przewóz będzie monitorowany w systemie SENT. Ministerstwo Finansów informuje, że zgłaszanie przewozu odzieży i obuwia wymaga rejestracji firmy albo aktualizacji danych podmiotu gospodarczego na Platformie Usług Elektronicznych Skarbowo-Celnych (PUESC).

Ile czasu na wysłanie faktury do KSeF? To zależy

Przedsiębiorcy często zastanawiają się, ile mają czasu na przesłanie faktury do Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Termin zależy od trybu wystawiania faktury – online, offline24, offline lub awaryjnego. Wyjaśniamy, kiedy faktura uzyskuje ważność i jakie są konkretne terminy wysyłki zgodnie z wytycznymi Ministerstwa Finansów.

Kiedy trzeba wypełnić druk SD-Z2? Praktyczny poradnik dla spadków i darowizn

Otrzymujesz darowiznę od rodziców, zapis w testamencie albo dziedziczysz dom po bliskiej osobie? Wiele osób nie wie, że aby uniknąć podatku, trzeba wypełnić odpowiedni formularz – SD-Z2. Wyjaśniamy, kiedy i w jakich sytuacjach trzeba go złożyć, aby nie narazić się na dodatkowe koszty.

"Cyfrowy Księgowy 2.0" – konferencja SKwP o tym, jak cyfryzacja zmienia rachunkowość i podatki

Konferencja "Cyfrowy Księgowy 2.0" to wyjątkowa okazja, by zgłębić wpływ najnowszych technologii na przyszłość księgowości. Wydarzenie ma nie tylko dostarczyć praktycznej wiedzy, lecz także zainspirować do pełnego wykorzystania potencjału cyfrowej transformacji.

REKLAMA

System ICS2 w 11 krajach UE już od września 2025 r. – polscy przewoźnicy muszą dostosować procedury

Nierównomierne wdrażanie systemu Import Control System 2 w Unii Europejskiej tworzy złożoną sytuację dla polskich firm transportowych. Podczas gdy jedenaście państw członkowskich uruchamia nowe wymogi już od września 2025 roku, Polska ma czas do maja 2026. To oznacza konieczność stosowania różnych procedur w zależności od trasy przewozu.

KSeF 2.0. Jak wystawić fakturę po 1 lutego 2026 r.: 5 podstawowych kroków – wyjaśnienia Ministerstwa Finansów

Ministerstwo Finansów opublikowało we wrześniu 2025 r. cztery części Podręcznika KSeF 2.0, w których omawia zasady korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur w modelu obowiązkowym od 1 lutego 2026 roku. W części II tego podręcznika omówione zostały zasady wystawiania oraz otrzymywania faktur wg stanu prawnego obowiązującego od 1 lutego 2026 r.

Ukryte zyski w estońskim CIT. Przykład: samochody firmowe wykorzystywanych w użytku mieszanym

System opodatkowania w formie estońskiego CIT stanowi wyjątkowo korzystną alternatywę dla przedsiębiorców. Z jednej strony umożliwia odroczenie bieżącego opodatkowania zysku, z drugiej zaś, aby zapobiec nadmiernym wypłatom na rzecz wspólników czy udziałowców (ponad poziom podzielonego zysku), ustawodawca wprowadził szereg ograniczeń. Jednym z kluczowych rozwiązań w tym zakresie jest wyodrębnienie kategorii dochodów tzw. „ukrytych zysków” podlegających opodatkowaniu ryczałtem. Ten artykuł omawia dochód z tytułu ukrytych zysków na przykładzie samochodów wykorzystywanych w użytku mieszanym.

7 form faktur VAT w 2026 r. Czy dokument „udostępniony w sposób uzgodniony” w rozumieniu art. 106gb ust. 4 ustawy o VAT będzie fakturą czy jej kopią?

Podatnicy VAT, którzy tracą nadzieję (nie wszyscy), że ominie ich dopust boży faktur ustrukturyzowanych w 2026 r., zaczynają powoli czytać przepisy dotyczące tych faktur i włosy im stają na głowie, bo ich nie sposób zrozumieć, a przede wszystkim nawet nie będzie wiadomo, co będzie w sensie prawnym „fakturą” w przyszłym roku. W przypadku tradycyjnej postaci tych faktur, czyli papierowej i elektronicznej jest to jasne, a w przypadku nowych potworków – już nie - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Eksport bez odprawy celnej – czy możliwe jest zgłoszenie po wywozie towaru?

W codziennej praktyce handlu zagranicznego przedsiębiorcy przywiązują ogromną wagę do dokumentacji celnej. To ona daje gwarancję bezpieczeństwa podatkowego, prawa do zastosowania stawki 0% VAT i pewność, że transakcja została prawidłowo rozliczona. Zdarzają się jednak sytuacje wyjątkowe, w których samolot z towarem już odleciał, statek odpłynął, a zgłoszenie eksportowe… nie zostało złożone. Czy w takiej sytuacji eksporter ma jeszcze szansę naprawić błąd?

Kto nie musi wystawiać faktur w KSeF? Ustawodawca przewidział katalog wyłączeń

KSeF ma być docelowo powszechnym systemem e-fakturowania. W 2026 r. rozpocznie się wystawianie faktur w KSeF przez przedsiębiorców. Jednak ustawodawca przewidział katalog wyłączeń. Warto wiedzieć, kto w praktyce nie będzie musiał korzystać z KSeF.

REKLAMA