REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Procedura rozpoznawania spraw przez organy podatkowe

inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Szykują się zmian w Ordynacji podatkowej. Nowe przepisy przewidują nałożenie na organy podatkowe obowiązku wydania postanowienia w sprawie przedłużenia rozpoznania sprawy podatkowej. Spowoduje to, że podatnik będzie miał możliwość zaskarżyć takie rozstrzygnięcie do organu podatkowego wyższego stopnia.

Sejm rozpatrzył w pierwszym czytaniu projekt zmian w Ordynacji podatkowej, który nakłada na organy podatkowe obowiązek wydania postanowienia w sprawie przedłużenia rozpoznania sprawy.

REKLAMA

Udzielenie interpretacji podatkowej a stan faktyczny sprawy


Procedura rozpoznawania spraw podatkowych

 


Aby zapobiec przewlekaniu załatwiania spraw w postępowaniu podatkowym ustawa z dn. 29 sierpnia 1997 r.  - Ordynacja podatkowa nakłada na organy podatkowe terminy, w jakich muszą je rozpoznać. Co do zasady organy podatkowe muszą załatwić sprawę w ciągu maksymalnie miesiąca od wszczęcia postępowania. Jeżeli natomiast sprawa jest skomplikowana organy podatkowe mają 2 miesiące na jej załatwienie.

Do terminów załatwienia sprawy nie wlicza się np. okresów, gdy postępowanie było zawieszone sprawa albo jeżeli opóźnienie rozpoznania sprawy spowodował sam podatnik (np. nie dostarczając wymaganych przez fiskusa dokumentów).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jak uniknąć kary za niedopełnienie obowiązków podatkowych

Jednocześnie organ podatkowy ma obowiązek poinformowania podatnika o tym, że nie rozpatrzy w terminie jego sprawy. Organy podatkowe muszą także podać nowy termin rozpoznania sprawy. Dotyczy to również sytuacji, gdy organ podatkowy nie jest winny opóźnienia w załatwieniu sprawy.

Brak załatwienia sprawy w wymaganym terminie musi być uzasadniony. Organy podatkowe nie mogą zatem powoływać się na przekroczenie terminu rozpatrzenia sprawy uzasadniając to np. trudnością z interpretacją przepisów.

Ponadto bezczynność organu podatkowego ma miejsce wtedy, gdy nie podejmuje on żadnych czynności w sprawie w terminie, albo prowadził postępowanie, ale nie wydał w terminie decyzji bądź postanowienia lub też nie podjął innych niezbędnych czynności, które służą rozstrzygnięciu sprawy. Natomiast nie można mówić, że organ podatkowy jest bezczynny, gdy prowadził postępowanie, ale w przekonaniu podatnika w nieprawidłowy sposób.

Podatnik ma prawo złożyć skargę na bezczynność organu podatkowego i może to zrobić niezależnie od tego, z jakich powodów organ podatkowy nie wydał decyzji albo postanowienia w terminie i czy opóźnienie to było zawinione przez organ podatkowy, czy też nie.

Kontrola podatkowa - uprawnienia organów podatkowych oraz prawa kontrolowanego


Proponowane zmiany w Ordynacji podatkowej


Klub PSL złożył w Sejmie projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej (druk sejmowy nr 1533). Przewiduje on zmiany w formule przedłużania przez organy podatkowe rozpoznawania spraw w wymaganych przepisami terminach.

Jeżeli organ podatkowy nie załatwi sprawy w terminie, będzie miał obowiązek wydać postanowienie w tej sprawie. Będzie musiało ono zawierać nowy termin rozpoznania sprawy i powody niedotrzymania rozpoznania sprawy w terminie.

 

Co ważne, jeżeli podatnik aktywnie uczestniczy w postępowaniu podatkowym, to organ podatkowy nie będzie mógł przedłużyć terminu rozpoznania sprawy. Organ podatkowy będzie musiał wydać postanowienie o niezałatwieniu sprawy w terminie także w wypadku, gdy nie zawinił w opóźnieniu rozpoznania sprawy.

Kiedy urząd skarbowy może wszcząć kontrolę bez zawiadomienia

Podatnik będzie mógł się odwołać od postanowienia w sprawie niezałatwienia sprawy w terminie do organu podatkowego wyższego stopnia. Jeżeli natomiast postanowienie będzie dotyczyło niezałatwienia sprawy w terminie i wyda je dyrektor izby skarbowej, dyrektor urzędu kontroli skarbowej, dyrektor izby celnej lub samorządowe kolegium odwoławcze podatnik będzie mógł złożyć w wojewódzkim sądzie administracyjnym skargę na tego rodzaju postanowienie.

W Sejmie odbyło się pierwsze czytanie omawianego projektu nowelizacji Ordynacji podatkowej. Posłowie skierowali go do dalszych prac w sejmowej Komisji Finansów Publicznych.


Zapraszamy do dyskusji na forum o podatkach


  

Kancelaria Prawna Skarbiec, specjalizuje się w kompleksowej obsłudze prawnej podmiotów gospodarczych.

 

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA