REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Udzielenie interpretacji podatkowej a stan faktyczny sprawy

inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

NSA wydał wyrok, zgodnie z którym w przypadku zaistnienia jakichkolwiek wątpliwości co do przedstawionego we wniosku o wydanie interpretacji podatkowej stanu faktycznego, konieczne jest zwrócenie się do wnioskodawcy o sprecyzowanie bądź uzupełnienie informacji, w celu poprawnego wywiązania się z obowiązku udzielenia interpretacji.

REKLAMA

Autopromocja

Zdaniem Naczelnego Sądu Administracyjnego, podatnik nie może ponosić negatywnych konsekwencji doszukiwania się różnic pomiędzy stanem faktycznym stanowiącym podstawę interpretacji a stanem faktycznym ustalonym w postępowaniu wymiarowym, jeśli doszukiwanie się różnic wynika z nieusunięcia wątpliwości w toku postępowania o udzielenie interpretacji (wyrok z 18 kwietnia 2013 r.; sygn. akt II FSK 1714/11).

W stanie sprawy przedstawionej Naczelnemu Sądowi Administracyjnemu skarżąca w 2006 roku wystąpiła do naczelnika urzędu skarbowego o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego. We wniosku o wydanie interpretacji skarżąca przedstawiła swoje stanowisko oraz stan faktyczny sprawy, na potrzeby wydania interpretacji w przedmiocie wysokości podatku dochodowego od osób fizycznych za 2004 r.

Postanowienie w sprawie interpretacji zostało wydane przez organ z uchybieniem terminu przewidzianego w przepisach w brzmieniu obowiązującym w 2006 r., co zostało stwierdzone wyrokiem Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z 2007 roku. Z uwagi na uchybienie organu oraz obowiązujące wówczas przepisy, organ podatkowy był więc związany stanowiskiem skarżącej przedstawionym we wniosku o udzielenie interpretacji podatkowej (tzw. milcząca interpretacja).


Nazwy towarów i usług na paragonach fiskalnych

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Obowiązek podatkowy - usługi transportowe 
i spedycyjne

REKLAMA

Następnie skarżąca zwróciła się do naczelnika urzędu skarbowego o stwierdzenie nadpłaty w podatku za 2004 r. Organ podatkowy pierwszej instancji odmówił stwierdzenia nadpłaty w podatku za 2004 r., zaś organ drugiej instancji utrzymał tę decyzję w mocy. Oba te organy uznały, że rzeczywisty stan faktyczny sprawy różni się od tego, który został przedstawiony przez skarżącą we wniosku o wydanie interpretacji podatkowej. Stanowisko organów w tym zakresie podzielił także Wojewódzki Sąd Administracyjny, który oddalił skargę skarżącej.

Po rozpatrzeniu skargi kasacyjnej skarżącej, Naczelny Sąd Administracyjny wskazał w wyroku, że Wojewódzki Sąd Administracyjny błędnie odniósł się do kwestii związania organu podatkowego stanem faktycznym opisanym we wniosku o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego.

W pierwszej kolejności Naczelny Sąd Administracyjny podkreślił, że ocena stanu faktycznego, w ramach wydawania interpretacji podatkowej sprowadza się do ustalenia, jakie są konsekwencje prawne stanu rzeczy przedstawionego we wniosku.

Zapraszamy do dyskusji na forum o podatkach

Dlatego też, zdaniem Naczelnego Sądu Administracyjnego, w razie zaistnienia jakichkolwiek wątpliwości co do stanu faktycznego przedstawionego we wniosku o wydanie interpretacji, organ jest zobowiązanych te wątpliwości wyjaśnić, zwracając się do wnioskodawcy o sprecyzowanie lub uzupełnienie opisu stanu faktycznego.

Według Naczelnego Sądu Administracyjnego nie jest dopuszczalne założenie w pierwszej kolejności, że stan faktyczny jest jasny w odniesieniu do pytania przedstawionego we wniosku, a następnie doszukiwanie się różnic pomiędzy tym stanem i stanem ustalonym już w toku postępowania wymiarowego.

Kary za wykroczenia skarbowe

W przedmiotowej sprawie Naczelny Sąd Administracyjny zaznaczył, że w związku z mocą wiążącą milczącej interpretacji, skarżąca korzystała z ochrony przewidzianej w przepisach, tj. interpretacja ta stwierdzała prawidłowość stanowiska skarżącej wyrażonego we wniosku w całości. Skoro organ podatkowy nie wyjaśnił wątpliwości co do stanu faktycznego przedstawionego we wniosku na etapie postępowania w przedmiocie wydania interpretacji, skarżąca nie może ponosić negatywnych konsekwencji wywodzonych z takich wątpliwości.

Podsumowując, we wskazanym wyroku Naczelny Sąd Administracyjny stwierdził, że jeśli po przedstawieniu wniosku o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego, organ ustaliłby pewne wątpliwości i nieścisłości co do przedstawionego stanu faktycznego, organ powinien zwrócić się do wnioskodawcy o wyjaśnienie lub uzupełnienie informacji zawartych w opisie stanu faktycznego. Jeśli natomiast organ nie wyjaśnił wątpliwości i nie wydał interpretacji w terminie, a w konsekwencji nastąpiło związanie mocą milczącej interpretacji, organ nie może podważyć milczącej interpretacji poprzez wykazanie odmienności stanu faktycznego ujętego we wniosku od stanu faktycznego ustalonego następnie w postępowaniu podatkowym.

Maciej Szulikowski

radca prawny i partner zarządzający

M. Szulikowski i Partnerzy Kancelaria Prawna

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: M. Szulikowski i Partnerzy Kancelaria Prawna

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowa składka zdrowotna dla przedsiębiorców od 1 stycznia 2025 r. Tego chce minister finansów

Chciałbym, żeby nowa składka zdrowotna dla przedsiębiorców weszła w życie 1 stycznia 2025 r. - powiedział 25 lipca 2024 r. w TVN 24 minister finansów Andrzej Domański. Jak mówił, zależy mu, by powstał wspólny rządowy projekt; takie rozwiązanie powinno być wypracowane w ciągu kilku najbliższych tygodni.

Zarządzanie zmianą - kluczowa umiejętność w biznesie i na wyższej uczelni. Jak to robić skutecznie?

Dzisiejsze środowiska biznesowe oraz akademickie charakteryzują się dynamicznymi zmianami, które wymagają od menedżerów, pracowników oraz kadry akademickiej posiadania specjalistycznych umiejętności zarządzania tymi procesami/lub procesami transformacyjnymi. Zmiany, napędzane głównie przez postęp technologiczny oraz nowe formy prowadzenia biznesu i edukacji, stają się coraz bardziej nieodłącznym elementem codziennej pracy i nauki. Pandemia COVID-19 jeszcze bardziej uwidoczniła konieczność szybkiego przystosowania się do nowych warunków, w szczególności w kontekście przejścia na tryb nauki i pracy zdalnej, bądź hybrydowej.

Fundacja rodzinna: kiedy jest szansą na zachowanie firmowego majątku? Czy może być wykorzystana do optymalizacji podatkowej?

Fundacja rodzinna to nowoczesna forma prawna, która zyskuje coraz większe uznanie w Polsce. Stworzona z myślą o skutecznym zarządzaniu i ochronie majątku rodzinnego, stanowi odpowiedź na wyzwania związane z sukcesją oraz koniecznością zabezpieczenia interesów bliskich. Dzięki niej możliwe jest nie tylko uporządkowanie spraw majątkowych, ale także uniknięcie potencjalnych sporów rodzinnych. Jakie są zasady funkcjonowania fundacji rodzinnej, jej organów oraz korzyści, jakie niesie dla fundatorów i beneficjentów? 

Dyskusja o akcyzie: legislacja europejska nie nadąża za badaniami

Około 25 proc. Polaków każdego dnia sięga po papierosa. Wartość ta – zamiast maleć – zwiększa się i stawia nas w gronie państw o względnie wysokim stopniu narażenia społeczeństwa na zagrożenia spowodowane dymem tytoniowym. Na drugim biegunie UE są Szwedzi. Tam pali zaledwie 8 proc. ludności. O planach ograniczenia konsumpcji tytoniu, produktów nikotynowych i alkoholu rozmawiali politycy i eksperci podczas posiedzenia podkomisji stałej do spraw zdrowia publicznego.

REKLAMA

Podatek od nieruchomości 2025: budynki po zmianie przepisów

Konsultowany obecnie przez Ministerstwo Finansów projekt zmian w podatku od nieruchomości budzi wątpliwości podatników i ekspertów. Dotyczą one m.in. definicji budynków i budowli. Oceniając potencjalne skutki projektowanych zmian, tak przedsiębiorcy jak i osoby fizyczne, które nie prowadzą działalności gospodarczej -  powinni zastanowić się nad swoim majątkiem. Bo w świetle nowych przepisów mogą pojawić się problemy z tym, czy dany obiekt budowlany jest budynkiem, czy budowlą.

Np. 6,2% rocznie przez 3 lata - stały i pewny zysk z oszczędności. Obligacje skarbowe 2024 - oferta i oprocentowanie w sierpniu

Ministerstwo Finansów w komunikacie z 21czerwca 2024 r. poinformowało o oprocentowaniu i ofercie obligacji oszczędnościowych (detalicznych) Skarbu Państwa nowych emisji, które będą sprzedawane w sierpniu 2024 roku. Oprocentowanie i marże tych obligacji nie uległy zmianie w porównaniu do oferowanych w lipcu br. Od 26 lipca br. można nabywać nową emisję obligacji skarbowych w drodze zamiany z korzystnym dyskontem

Firmy mają problem: brakuje pracowników z kwalifikacjami. Jak sobie z tym radzić?

Najnowsze dane wskazują jasno: małe i średnie przedsiębiorstwa w Polsce borykają się niedoborem rąk do pracy. Według Eurobarometru, aż 82 proc. firm ma problem ze znalezieniem pracowników, zwłaszcza tych wykwalifikowanych. ,,Zamiast tracić czas na nieskuteczne rekrutacje, firmy powinny zlecać zadania na zewnątrz np. w centrach BPO’’ – mówi Maciej Paraszczak, prezes Meritoros SA.  

Farmy wiatrowe a podatek od nieruchomości. Nadchodzą zmiany

Co jest przedmiotem opodatkowania podatkiem od nieruchomości farm wiatrowych? Budowle lub ich części jako przedmiot opodatkowania podatkiem od nieruchomości generują dla farm wiatrowych największe obciążenie podatkowe i między innymi dlatego są przedmiotem licznych sporów z fiskusem. Skutkiem tych sporów jest zmiana definicji budowli dla celów podatku od nieruchomości od 1 stycznia 2025 r.

REKLAMA

Od 2025 r. akcyza na e-liquidy ma wzrosnąć o 75%. Rozwinie się szara strefa i garażowa produkcja poza kontrolą?

Na rynku e-liquidów mamy największą szarą strefę, z którą fiskus niezbyt dobrze sobie radzi. Gwałtowna podwyżka akcyzy nie pomoże w rozwiązaniu tego problemu, tylko go spotęguje – komentuje plany Ministerstwa Finansów Piotr Leonarski, ekspert Federacji Przedsiębiorców Polskich. Krajowi producenci płynów do e-papierosów zaapelowali już do ministra finansów o rewizję planowanych podwyżek akcyzy na wyroby tytoniowe. W przypadku e-liquidów ma być ona największa i w 2025 roku wyniesie 75 proc. Branża podkreśla, że to przyczyni się do jeszcze większego rozrostu szarej strefy, a ponadto będzie zachętą dla konsumentów, żeby zamiast korzystać z alternatyw, wrócili do palenia tradycyjnych papierosów.

Podatek od żywności szkodliwej dla zdrowia. Już 44 kraje wprowadziły taki podatek

Dotychczas 44 kraje wprowadziły podatek od żywności szkodliwej dla zdrowia, czyli wysokoprzetworzonej, z dużą zawartością soli, cukru i tłuszczów nasyconych, w tym tłuszczów typu trans. Polska jest jednym z krajów, które zdecydowały się na wprowadzenie podatku cukrowego, którym objęte zostały słodzone napoje. Zdaniem ekspertów to dobry początek, ale jednocześnie za mało.

REKLAMA