REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Udzielenie interpretacji podatkowej a stan faktyczny sprawy

inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

NSA wydał wyrok, zgodnie z którym w przypadku zaistnienia jakichkolwiek wątpliwości co do przedstawionego we wniosku o wydanie interpretacji podatkowej stanu faktycznego, konieczne jest zwrócenie się do wnioskodawcy o sprecyzowanie bądź uzupełnienie informacji, w celu poprawnego wywiązania się z obowiązku udzielenia interpretacji.

REKLAMA

REKLAMA

Zdaniem Naczelnego Sądu Administracyjnego, podatnik nie może ponosić negatywnych konsekwencji doszukiwania się różnic pomiędzy stanem faktycznym stanowiącym podstawę interpretacji a stanem faktycznym ustalonym w postępowaniu wymiarowym, jeśli doszukiwanie się różnic wynika z nieusunięcia wątpliwości w toku postępowania o udzielenie interpretacji (wyrok z 18 kwietnia 2013 r.; sygn. akt II FSK 1714/11).

W stanie sprawy przedstawionej Naczelnemu Sądowi Administracyjnemu skarżąca w 2006 roku wystąpiła do naczelnika urzędu skarbowego o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego. We wniosku o wydanie interpretacji skarżąca przedstawiła swoje stanowisko oraz stan faktyczny sprawy, na potrzeby wydania interpretacji w przedmiocie wysokości podatku dochodowego od osób fizycznych za 2004 r.

Postanowienie w sprawie interpretacji zostało wydane przez organ z uchybieniem terminu przewidzianego w przepisach w brzmieniu obowiązującym w 2006 r., co zostało stwierdzone wyrokiem Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z 2007 roku. Z uwagi na uchybienie organu oraz obowiązujące wówczas przepisy, organ podatkowy był więc związany stanowiskiem skarżącej przedstawionym we wniosku o udzielenie interpretacji podatkowej (tzw. milcząca interpretacja).

REKLAMA


Nazwy towarów i usług na paragonach fiskalnych

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Obowiązek podatkowy - usługi transportowe 
i spedycyjne

Następnie skarżąca zwróciła się do naczelnika urzędu skarbowego o stwierdzenie nadpłaty w podatku za 2004 r. Organ podatkowy pierwszej instancji odmówił stwierdzenia nadpłaty w podatku za 2004 r., zaś organ drugiej instancji utrzymał tę decyzję w mocy. Oba te organy uznały, że rzeczywisty stan faktyczny sprawy różni się od tego, który został przedstawiony przez skarżącą we wniosku o wydanie interpretacji podatkowej. Stanowisko organów w tym zakresie podzielił także Wojewódzki Sąd Administracyjny, który oddalił skargę skarżącej.

Po rozpatrzeniu skargi kasacyjnej skarżącej, Naczelny Sąd Administracyjny wskazał w wyroku, że Wojewódzki Sąd Administracyjny błędnie odniósł się do kwestii związania organu podatkowego stanem faktycznym opisanym we wniosku o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego.

W pierwszej kolejności Naczelny Sąd Administracyjny podkreślił, że ocena stanu faktycznego, w ramach wydawania interpretacji podatkowej sprowadza się do ustalenia, jakie są konsekwencje prawne stanu rzeczy przedstawionego we wniosku.

Zapraszamy do dyskusji na forum o podatkach

Dlatego też, zdaniem Naczelnego Sądu Administracyjnego, w razie zaistnienia jakichkolwiek wątpliwości co do stanu faktycznego przedstawionego we wniosku o wydanie interpretacji, organ jest zobowiązanych te wątpliwości wyjaśnić, zwracając się do wnioskodawcy o sprecyzowanie lub uzupełnienie opisu stanu faktycznego.

Według Naczelnego Sądu Administracyjnego nie jest dopuszczalne założenie w pierwszej kolejności, że stan faktyczny jest jasny w odniesieniu do pytania przedstawionego we wniosku, a następnie doszukiwanie się różnic pomiędzy tym stanem i stanem ustalonym już w toku postępowania wymiarowego.

Kary za wykroczenia skarbowe

W przedmiotowej sprawie Naczelny Sąd Administracyjny zaznaczył, że w związku z mocą wiążącą milczącej interpretacji, skarżąca korzystała z ochrony przewidzianej w przepisach, tj. interpretacja ta stwierdzała prawidłowość stanowiska skarżącej wyrażonego we wniosku w całości. Skoro organ podatkowy nie wyjaśnił wątpliwości co do stanu faktycznego przedstawionego we wniosku na etapie postępowania w przedmiocie wydania interpretacji, skarżąca nie może ponosić negatywnych konsekwencji wywodzonych z takich wątpliwości.

Podsumowując, we wskazanym wyroku Naczelny Sąd Administracyjny stwierdził, że jeśli po przedstawieniu wniosku o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego, organ ustaliłby pewne wątpliwości i nieścisłości co do przedstawionego stanu faktycznego, organ powinien zwrócić się do wnioskodawcy o wyjaśnienie lub uzupełnienie informacji zawartych w opisie stanu faktycznego. Jeśli natomiast organ nie wyjaśnił wątpliwości i nie wydał interpretacji w terminie, a w konsekwencji nastąpiło związanie mocą milczącej interpretacji, organ nie może podważyć milczącej interpretacji poprzez wykazanie odmienności stanu faktycznego ujętego we wniosku od stanu faktycznego ustalonego następnie w postępowaniu podatkowym.

Maciej Szulikowski

radca prawny i partner zarządzający

M. Szulikowski i Partnerzy Kancelaria Prawna

Źródło: M. Szulikowski i Partnerzy Kancelaria Prawna

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Czy podatek od pustostanów jest zgodny z prawem? Kiedy gmina może stosować do niezamieszkałego mieszkania wyższą stawkę podatku od nieruchomości?

W Polsce coraz częściej zwraca się uwagę na sytuację, w której mieszkania lub domy pozostają dłuższy czas puste, niezamieszkałe, niesprzedane albo niewynajmowane. W warunkach mocno napiętego rynku mieszkaniowego budzi to poważne pytania o gospodarowanie zasobem mieszkań i o sprawiedliwość obciążeń podatkowych. Właściciele, którzy kupują lokale jako inwestycję, nie wprowadzają ich na rynek najmu ani nie przeznaczają do zamieszkania, lecz trzymają je w nadziei na wzrost wartości. Samorządy coraz częściej zastanawiają się, czy nie powinno się wprowadzić narzędzi fiskalnych, które skłoniłyby właścicieli do aktywnego wykorzystania nieruchomości albo poniesienia wyższego podatku.

To workflow, a nie KSeF, ochroni firmę przed błędami i próbami oszustw. Jak prawidłowo zorganizować pracę i obieg dokumentów w firmie od lutego 2026 roku?

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to jedna z największych zmian w polskim systemie podatkowym od lat. KSeF nie jest kolejnym kanałem przesyłania faktur, ale całkowicie nowym modelem ich funkcjonowania: od wystawienia, przez doręczenie, aż po obieg i archiwizację.W praktyce oznacza to, że organizacje, które chcą przejść tę zmianę sprawnie i bez chaosu, muszą uporządkować workflow – czyli sposób, w jaki faktura wędruje przez firmę. Z doświadczeń AMODIT wynika, że firmy, które zaczynają od uporządkowania procesów, znacznie szybciej adaptują się do realiów KSeF i popełniają mniej błędów. Poniżej przedstawiamy najważniejsze obszary, które powinny zostać uwzględnione.

Ulga mieszkaniowa w PIT ograniczona tylko do jednej nieruchomości. Od kiedy? Co wynika z projektu nowelizacji

Minister Finansów i Gospodarki zamierza istotnie ograniczyć ulgę mieszkaniową w podatku dochodowym od osób fizycznych. Na czym mają polegać te zmiany? W skrócie nie będzie mogła skorzystać z ulgi mieszkaniowej osoba, która jest właścicielem lub współwłaścicielem więcej niż 1 mieszkania. Gotowy jest już projekt nowelizacji ustawy o PIT w tej sprawie ale trudno się spodziewać, że wejdzie w życie od nowego roku, bo projekt jest jeszcze na etapie rządowych prac legislacyjnych. A zgodnie z utrwalonym orzecznictwem Trybunał Konstytucyjny okres minimalny vacatio legis w przypadku podatku PIT nie powinien być krótszy niż jeden miesiąc. Zwłaszcza jeżeli dotyczy zmian niekorzystnych dla podatników jak ta. Czyli zmiany w podatku PIT na przyszły rok można wprowadzić tylko wtedy, gdy nowelizacja została opublikowana w Dzienniku Ustaw przed końcem listopada poprzedniego roku.

Po przekroczeniu 30-krotnosci i zwrocie pracownikowi składek należy przeliczyć i wyrównać zasiłek

Przekroczenie rocznej podstawy wymiaru składek ZUS może znacząco wpłynąć na prawidłowe ustalenie podstawy zasiłków chorobowych, opiekuńczych czy macierzyńskich. Wielu pracodawców nie zdaje sobie sprawy, że po korekcie składek konieczne jest również przeliczenie podstawy zasiłkowej i wypłacenie wyrównania. Ekspertka Stowarzyszenia Księgowych w Polsce wyjaśnia, kiedy powstaje taki obowiązek i jak prawidłowo go obliczyć.

REKLAMA

Darmowe e-wydanie czasopisma Biuletyn VAT: Wszystko, co ważne na temat KSeF i VAT 2026

Nadchodzą ogromne zmiany w rozliczeniach podatkowych. KSeF i VAT 26 to tematy, które już dziś warto zrozumieć i poznać, aby bez stresu przygotować się na nowe obowiązki. Pobierz DARMOWE e-wydanie czasopisma Biuletyn VAT i dowiedz się wszystkiego, co ważne na temat KSeF i VAT 2026.

Wielkie narodowe testowanie KSeF na żywym organizmie podatników od lutego 2026 r. Ekspert: To trochę jak skok na bungee ale lina jest dopinana w locie

Eksperci zauważają, że udostępniona przez Ministerstwo Finansów Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 zawiera istotne niezgodności z dokumentacją i podręcznikami. To oznacza, że 1 lutego 2026 r. najwięksi podatnicy (jako wystawiający faktury w KSeF) i pozostali (jako odbierający faktury w KSeF) będą musieli pierwszy raz zetknąć się z finalną wersją tego systemu. Ponadto cały czas brakuje najważniejszego rozporządzenia w sprawie zasad korzystania z KSeF. Pojawiają się też wątpliwości co do zgodności polskich przepisów dot. KSeF z przepisami unijnymi. Wniosek - zdaniem wielu ekspertów - jest jeden: nie jesteśmy gotowi na wdrożenie obowiązkowego modelu KSeF w ustalonych wcześniej terminach.

Zmiany w ksh w 2026 r. Koniec z podziałem na akcje imienne i na okaziciela, przedłużenie mocy dowodowej papierowych akcji i inne nowości

W dniu 26 listopada 2026 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji Kodeksu spółek handlowych (ksh) oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Sprawiedliwości. Nowe przepisy mają wzmocnić ochronę akcjonariuszy i uczestników rynku kapitałowego. Chodzi m.in. o poprawę przejrzystości i dostępności informacji o firmach prowadzących rejestry akcjonariuszy spółek niepublicznych, czyli takich, które nie są notowane na giełdzie. Projekt przewiduje zwiększenie i uporządkowanie obowiązków informacyjnych spółek oraz instytucji, które prowadzą rejestr akcjonariuszy. Dzięki temu obieg informacji o akcjach stanie się bardziej czytelny, bezpieczny i przewidywalny. Skutkiem nowelizacji będzie też rezygnacja z dotychczasowej klasyfikacji akcji na akcje imienne i na okaziciela. Nowe przepisy mają wejść w życie po dwunastu miesiącach od ogłoszenia w Dzienniku Ustaw, z wyjątkiem niektórych przepisów, które zaczną obowiązywać 28 lutego 2026 roku.

KSeF: problemy przy stosowaniu nowych przepisów w branży transportowej. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

KSeF wchodzi w życie 1 lutego 2026 r. dla firm, które w roku 2024 odnotowały sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT). Firmy transportowe będą musiały między innymi zrezygnować z dotychczasowych standardów branżowych i przyzwyczajeń w zakresie rozliczeń. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

REKLAMA

Darowizna z zagranicy a podatek w Polsce? Skarbówka zaskakuje nową interpretacją i wyjaśnia, co z darowizną od rodziców z Japonii

Dlaczego sprawa zagranicznej darowizny od rodziców budzi tyle emocji – i co dokładnie odpowiedziała skarbówka w sytuacji, gdy darowizna trafia na konto w Japonii, a obdarowana przebywa w Polsce na podstawie pobytu czasowego.

1/3 przedsiębiorców nie zna żadnego języka obcego. Najgorzej jest w mikrofirmach i rolnictwie. Wykształcenie czy doświadczenie - co bardziej pomaga w biznesie?

W świecie zglobalizowanych gospodarek, w którym firmy konkurują i współpracują ponad granicami, znajomość języków obcych jest jedną z kluczowych kompetencji osób zarządzających biznesem. Tymczasem w praktyce bywa z tym różnie. Raport EFL „Wykształcenie czy doświadczenie? Co pomaga w biznesie. Pod lupą” pokazuje, że choć 63% przedsiębiorców w Polsce zna przynajmniej jeden język obcy, to co trzeci nie może wpisać tej umiejętności w swoim CV. Najgorzej sytuacja wygląda w najmniejszych firmach, gdzie językiem obcym posługuje się tylko 37% właścicieli. W średnich firmach ten odsetek jest zdecydowanie wyższy i wynosi 92%. Różnice widoczne są również między branżami: od 84% prezesów firm produkcyjnych mówiących komunikatywnie w języku obcym, po zaledwie 29% w rolnictwie.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA