REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy należy rozliczyć duplikat faktury

Patrycja Mikuła
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Jak potraktować duplikat faktury wystawiony w listopadzie, jeśli faktura pierwotna została wystawiona w czerwcu 2013 r. Nasz pracownik odebrał w czerwcu oryginał faktury, ale go zgubił. Faktura nie dotarła więc do działu księgowości, jednak wpłynęła do spółki, co zostało zaewidencjonowane. Czy duplikat należy zaewidencjonować w listopadzie, czy trzeba skorygować czerwiec?

 Duplikat faktury - rozliczenie

Mają Państwo prawo odliczyć kwotę podatku naliczonego na podstawie otrzymanego duplikatu faktury w rozliczeniu za okres, w którym otrzymaliście pierwotną fakturę. Oznacza to, że prawo do odliczenia przysługuje w rozliczeniu za czerwiec. Należy z niego skorzystać przez złożenie korekty deklaracji VAT za czerwiec. W tym miesiącu bowiem upoważniony pracownik odebrał fakturę. Nie mogą Państwo dokonać odliczenia w rozliczeniu za miesiąc, w którym otrzymaliście duplikat, gdyż faktura pierwotna wpłynęła do spółki.

REKLAMA

Autopromocja

Zarówno w doktrynie, jak i w orzecznictwie podkreśla się, że sposób zaewidencjonowania duplikatu faktury uzależniony jest od przyczyny jego otrzymania. Jeśli egzemplarz faktury uległ zniszczeniu lub zaginął po dotarciu do nabywcy, prawo do odliczenia VAT powstaje w pierwotnym okresie. Uznać bowiem należy, że w takim przypadku prawo do odliczenia VAT już powstało. W Państwa przypadku zasadna będzie korekta deklaracji za czerwiec z uwagi na odebranie faktury przez pracownika w tym miesiącu. Z pytania wynika bowiem, że pracownik był upoważniony do odbioru faktur w imieniu spółki. Odebrał fakturę (ten fakt zarejestrowano w ewidencji prowadzonej w spółce), jednak z jakichś przyczyn oryginał faktury zaginął i nie dotarł do działu księgowości.

Prawo do odliczenia z faktury otrzymanej w terminie pierwotnym, tj. w przypadku spółki w czerwcu, wynika z art. 86 ustawy o VAT. Przepis ten wskazuje na termin odliczenia w okresie otrzymania faktury lub w dwóch kolejnych okresach rozliczeniowych. Jeśli faktura pierwotna dotarła do podatnika w czerwcu, to na mocy art. 86 ust. 10 i 11 ustawy o VAT może on dokonać odliczenia w deklaracji za ten miesiąc lub w deklaracji podatkowej za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych. W przypadku spółki odliczenia należy dokonać poprzez korektę deklaracji za czerwiec.

Takie stanowisko zajął Minister Finansów w interpretacji indywidualnej z 8 marca 2013 r. (sygn. PT8/033/160/311/PBD/13/RD-18729). Co prawda organ podatkowy zajmował się stanem faktycznym z 2007 r., ale odpowiedź jest aktualna również obecnie.

Otóż MF stwierdził w niej, iż:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

(...) duplikat faktury w rozumieniu przepisów o podatku od towarów i usług stanowi fakturę VAT, dokumentującą w ten sam sposób to samo zdarzenie gospodarcze, co faktura „pierwotna”. Należy zatem wskazać, iż w sytuacji gdy podatnik otrzymał fakturę „pierwotną” (co może potwierdzać np. jej rejestracja w dzienniku korespondencji), ale faktura ta następnie zaginęła jeszcze przed ujęciem w ewidencji dla potrzeb podatku od towarów i usług i w deklaracji VAT, podatnik nie może dokonać obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającą z tej faktury. Jednakże, gdy podatnik otrzymał duplikat tej faktury, to obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego może dokonać po otrzymaniu duplikatu w rozliczeniu za okres, w którym odnotowano wpływ faktury „pierwotnej” (w przypadku gdy za ten okres podatnik złożył już deklarację podatkową, obniżenia kwoty podatku należnego należy dokonać przez złożenie korekty deklaracji podatkowej) lub za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych.

Powyższe stanowisko znajduje potwierdzenie w orzecznictwie sądowym. Przykładowo można wskazać na prawomocny wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu z 29 lipca 2010 r., sygn. akt I SA/Po 368/10, w którym to orzeczeniu Sąd stwierdził, iż: „(...) otrzymanie dokumentów w postaci faktur, potwierdzających fakt dokonania czynności prawnych w postaci nabycia towaru (lub usługi) rodzi nie tylko konsekwencję w postaci powstania prawa do odliczenia wskazanego w nich podatku naliczonego, ale też skutek w postaci skonkretyzowania ram czasowych, w obrębie których podatnik może z tego prawa skorzystać.

Skutek ten, nie może powstać po raz drugi z chwilą otrzymania duplikatów faktur, gdyż nie dokumentują one żadnej nowej czynności obrotu, a jedynie ponownie potwierdzają czynność wcześniej dokonaną. W takiej sytuacji doręczenie duplikatu faktury VAT nie stanowi podstawy do zmiany terminu odliczenia o jakim mowa w art. 86 ustawy o VAT.”.

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

 Wystawienie faktury na żądanie nabywcy 2013/2014

 Nowe standardy sprawozdawczości finansowej MSSF w 2014 r.

VAT 2014- duplikaty faktur

Od 1 stycznia 2014 r. z przepisów nadal nie będą wynikać specjalne zasady odliczania VAT z duplikatów faktur. Tak jak obecnie o terminie odliczenia będzie decydował fakt, czy doręczono fakturę, czy nie. Zmieni się natomiast ogólna zasada odliczania VAT. Z art. 86 ust. 10 ustawy będzie wynikało, że prawo do odliczenia powstaje w rozliczeniu za okres, w którym w odniesieniu do nabytych lub importowanych przez podatnika towarów powstał obowiązek podatkowy.

 

Podatnik nie będzie mógł jednak dokonać rozliczenia wcześniej niż za miesiąc, w którym otrzymał fakturę. Ponadto podobnie jak dotychczas będzie obowiązywała zasada, że jeżeli podatnik nie dokona odliczenia w obowiązującym terminie, może to zrobić w ciągu dwóch kolejnych okresów rozliczeniowych.

PODSTAWA PRAWNA:

• art. 86 ust. 10 pkt 1, art. 86 ust. 11 oraz art. 86 ust. 13 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - j.t. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054; ost.zm. Dz.U. z 2013 r. poz. 1027

Patrycja Mikuła

ekspert w zakresie podatków i rachunkowości, autorka licznych publikacji

 

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Składka zdrowotna to zwykły podatek. Przedsiębiorcy czekają na ryczałtową składkę (realizację obietnicy wyborczej). Doczekają się?

Negatywne skutki „Polskiego Ładu” odczuwa wielu przedsiębiorców zwłaszcza z sektora MŚP. Tzw. „Polski Ład” przedsiębiorcom kojarzy się głównie z tego, że składka na ubezpieczenie zdrowotne jest miesięczna i niepodzielna, i wynosi 9% podstawy wymiaru składki – uważa dr n. pr. Marek Woch – b. Zastępca Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców. 

Spółki odetchną z ulgą. Minister finansów szykuje ważne zmiany w podatku

Sprawa dotyczy podatku u źródła. Ministerstwo Finansów chce, aby obcokrajowiec, który zasiada w zarządzie polskiej spółki, nie musiał już musiał mieć polskiego numeru PESEL lub NIP do podpisania oświadczenia, które pozwoli spółce nie potrącać i nie płacić polskiemu fiskusowi podatku u źródła od należności wypłacanych za granicę. Pisze o tym "Dziennik Gazeta Prawna".

Wakacje od ZUS już w 2024 roku - kto i kiedy może skorzystać? Jak to zrobić?

Wielu przedsiębiorców na to czekało. Wakacje od ZUS już niedługo staną się faktem. 9 maja 2024 roku uchwalono nowelizację ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz niektórych innych ustaw, która wprowadza do polskiego prawa tzw. wakacje składkowe. Nowe przepisy wchodzą w życie 1 listopada 2024 roku. Podpowiadamy, od kiedy można skorzystać z tego rozwiązania i jakie warunki należy spełnić.

Urlop wypoczynkowy 2024 (od A do Z). Wymiar, zasady, wynagrodzenie, zmiana pracodawcy, prawa i obowiązki pracownika oraz zakładu pracy

Jaki jest wymiar urlopu wypoczynkowego i od czego zależy? Jak powinien być udzielany urlop wypoczynkowy? Co to jest urlop proporcjonalny? Jakie są prawa i obowiązki pracodawcy a jakie pracownika? Wyjaśnia specjalistka ds. kadr i płac.

REKLAMA

Samofakturowanie - kto powinien wystawić duplikat faktury?

W imieniu niektórych sprzedawców wystawiam faktury na zasadzie samofakturowania. Jak powinienem postąpić, jeżeli jeden ze sprzedawców zgłosił mi, że zgubił fakturę, którą dla niego wystawiłem. Czy mogę mu wystawić duplikat?

Dążenie do płacenia jak najniższych podatków nie jest zakazane, jest naturalnym prawem każdego podatnika. Takie jest stanowisko NSA

Dążenie do płacenia jak najniższych podatków nie jest prawnie zakazane, a jest niejako naturalnym prawem każdego podatnika. Organy, a później sądy, mogą jedyni oceniać zgodność z prawem tych dążeń. Przypomniał sąd administracyjny, uchylając zaskarżoną przez przedsiębiorcę decyzję naczelnika urzędu celno-skarbowego.

Składka zdrowotna odpowiada za likwidację niejednego mikroprzedsiębiorstwa. To największy grzech Polskiego Ładu. Będą zmiany w przepisach

Polski Ład kojarzy się przedsiębiorcom głównie ze składką zdrowotną. Właściciele firm płacą zdecydowanie więcej niż przed reformą. "Składka zdrowotna odpowiada za likwidację niejednego mikroprzedsiębiorstwa. To największy grzech Polskiego Ładu" – uważa Damian Trepanowski, członek zarządu Business Tax Group. Rząd obiecuje zmianę problematycznych przepisów.

Cena LPG o 20% w górę na jesieni 2024 r. Po 20 grudnia pełne embargo na gaz z Rosji

Ilość LPG na polskim rynku w 2024 r. bardzo wzrosła, więc efektu wstrzymania dostaw tego paliwa z Rosji jeszcze nie widać - ocenił dla PAP dyrektor Generalny Polskiej Organizacji Gazu Płynnego Bartosz Kwiatkowski. Jego zdaniem wzrost cen LPG, o co najmniej 20 proc. będzie odczuwalny jesienią.

REKLAMA

Podatek od nieruchomości 2025: Czym jest całość techniczno-użytkowa budowli?

Centrum projektu zmian w podatku od nieruchomości, które mają wejść w życie z dniem 1 stycznia 2025 r., jest rozszerzenie definicji budowli o instalacje i urządzenia, które stanowią wraz z tym obiektem całość techniczno-użytkową. Czym ona jest, czyli – gdzie budowla ma mieć początek, a gdzie koniec? Dlaczego, to taki problem dla podatników?

Będą zmiany w podatku od nieruchomości. Ale przedsiębiorcy wyrażają zdecydowany sprzeciw wobec tych propozycji

Nowe przepisy dotyczące podatku od nieruchomości są bardzo niekorzystne dla firm. Propozycje zmian definicji budynku i budowli na potrzeby podatku od nieruchomości spowodują drastyczny wzrost opodatkowania majątku firm. Przedsiębiorcy wyrażają zdecydowany sprzeciw wobec tych propozycji.

REKLAMA