REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wystawienie faktury na żądanie nabywcy 2013/2014

Tomasz Krywan
Tomasz Krywan
Doradca podatkowy; specjalista w zakresie prawa podatkowego. Autor wielu praktycznych odpowiedzi na pytania z zakresu prawa podatkowego i licznych publikacji na ten temat.
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Prowadzę sklep. Zdarza się, że klient, któremu sprzedałem towar na paragon, po jakimś czasie przychodzi do mnie z paragonem i żąda wystawienia faktury. Czy mam taki obowiązek? Jeżeli tak, czy obowiązek ten jest ograniczony czasowo?


Czy istnieje obowiązek wystawienia faktury na żądanie nabywcy jakiś czas po dokonaniu sprzedaży

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz ujednolicony tekst ustawy: USTAWA z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług


Obecnie przepisy nie wskazują wprost, kiedy można odmówić wystawienia faktury, gdy kupujący zgłosi się z takim żądaniem po dokonaniu sprzedaży. Gdy nabywca jest osobą nieprowadzącą działalności, przyjmuje się, że jest to termin po upływie trzech miesięcy, licząc od dnia wydania towaru. Jeśli natomiast nabywca dokonuje zakupu jako podatnik prowadzący działalność, to sprzedawca może odmówić wystawienia faktury po upływie siedmiu dni. Przepisy nie zabraniają jednak sprzedawcy wystawiania faktury po tym terminie. Szczegóły poniżej.

Jednym z obowiązków podatników zarejestrowanych jako podatnicy VAT czynni jest obowiązek wystawiania faktur stwierdzających dokonanie sprzedaży (art. 106 ust. 1 ustawy o VAT). Obowiązek ten nie ma charakteru bezwzględnego, gdyż art. 106 ust. 4 ustawy o VAT wskazuje, że podatnicy nie mają obowiązku wystawiania faktur osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej. Jednak na żądanie tych osób podatnicy są obowiązani do wystawienia faktury.

REKLAMA

Przyjmuje się, że podatnicy nie mają obowiązku wystawiania faktur dokumentujących sprzedaż dla osób fizycznych, które przed dokonaniem sprzedaży, w momencie jej dokonywania lub bezpośrednio po dokonaniu sprzedaży:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

• nie ujawnią się jako podmioty lub osoby działające w imieniu podmiotów, którym powinna zostać wystawiona faktura, albo

• nie zażądają wystawienia faktury jako osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej.

Polecamy produkt: 100 pytań o obowiązek podatkowy VAT – PDF

Jak czytamy w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z 25 kwietnia 2012 r. (sygn. IPTPP4/443-92/12-2/BM):

(...) podatnicy nie mają obowiązku każdorazowego weryfikowania statusu swoich klientów, to oni bowiem powinni określić, czy dokonują zakupu jako osoba prywatna, czy też jako firma. Zatem, skoro w momencie dokonania sprzedaży klient nie określił, czy dokonuje zakupu jako osoba fizyczna czy też jako podatnik, to znaczy, że Spółka nie posiadała wiedzy o tym, iż dokonuje sprzedaży dla osoby posiadającej status podatnika od towarów i usług.

Wątpliwości pojawiają się, jeżeli nabywca wystąpi z żądaniem wystawienia faktury jakiś czas po dokonaniu sprzedaży. Przyjmuje się, że to, czy w takich przypadkach na sprzedawcy ciąży obowiązek wystawienia faktury, zależy od okresu, jaki minął od dnia dokonania sprzedaży (tj. wydania towaru lub wykonania usługi). W tej kwestii można się spotkać z dwoma stanowiskami.

Według pierwszego obowiązek wystawienia faktury ciąży na sprzedawcach przez okres, przez jaki nabywca może żądać wystawienia rachunku (art. 87 § 1 Ordynacji podatkowej), czyli przez trzy miesiące, licząc od dnia dokonania sprzedaży, tj. wydania towaru lub wykonania usługi. Takie stanowisko potwierdzają przykładowo w interpretacji indywidualnej Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach z 5 maja 2009 r. (sygn. IBPP1/443-187/09/EA) czy Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy z 20 czerwca 2011 r. (sygn. ITPP1/443-445/11/KM).

Zgodnie zaś z drugim stanowiskiem obowiązek taki istnieje tylko przez siedem dni, licząc od dnia dokonania sprzedaży (przykładowo interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 22 października 2008 r., sygn. IPPP1-443-1616/08-4/RK).

Prawidłowe jest jednak, co do zasady, pierwsze z zaprezentowanych stanowisk.


Przeliczanie faktur wystawianych w euro i złotych


Faktury przychodowe i kosztowe w księgach rachunkowych


Zgodzić się jednak należy, że jeżeli żądanie wystawienia faktury jest związane z ujawnieniem się przez nabywcę jako przedsiębiorca, obowiązek wystawienia faktury istnieje tylko przez siedem dni, licząc od dnia dokonania sprzedaży.

Żądanie wystawienia faktury zgłoszone przez klienta, który uprzednio otrzymał paragon, trzeba uwzględnić w terminie trzech miesięcy od daty dokonania sprzedaży.

Słusznie zatem wyjaśnił Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi w interpretacji indywidualnej z 25 kwietnia 2012 r. (sygn. IPTPP4/443-92/12-2/BM), że:

(...) w świetle obowiązujących przepisów nie ma on obowiązku wystawienia faktury VAT na żądanie podatnika podatku VAT po przekroczeniu 7-dniowego terminu od dnia dokonania sprzedaży. Wystawienie faktury VAT po przekroczeniu tego terminu zależne będzie od dobrej woli Wnioskodawcy.


Terminy wystawiania faktur na żądanie

Okres od dokonania sprzedaży (wydania towaru lub wykonania usługi)

Obowiązek wystawienia faktury na żądanie osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej

Obowiązek wystawienia faktury w związku z ujawnieniem się nabywcy jako przedsiębiorcy lub osoby działającej w imieniu podmiotu, dla którego sprzedaż powinna być potwierdzona fakturą

do 7 dni

TAK

TAK

do 3 miesięcy

TAK

NIE

więcej niż 3 miesiące

NIE

NIE


PRZYKŁAD:
15 sierpnia 2013 r. podatnik sprzedał towar. Sprzedaż udokumentował paragonem. 10 września 2013 r. nabywca wrócił do podatnika z paragonem i zażądał wystawienia faktury.


Jeżeli:

• nabywca zażądał wystawienia faktury na osobę fizyczną nieprowadzącą działalności gospodarczą - podatnik ma obowiązek wystawić taką fakturę, gdyż nie upłynęły jeszcze trzy miesiące, licząc od dokonania sprzedaży;

• nabywca zażądał wystawienia faktury na inny podmiot niż osoba fizyczna nieprowadząca działalności gospodarczej (np. na spółkę jawną, której jest wspólnikiem) - podatnik nie ma obowiązku wystawienia faktury (gdyż upłynął już okres siedmiu dni, licząc od dnia dokonania sprzedaży).


Od 1 stycznia 2014 r. przepisy będą wskazywały terminy, kiedy można odmówić wystawienia faktury na żądanie - VAT 2014


Od 1 stycznia 2014 r. będą obowiązywać nowe przepisy regulujące zasady wystawiania faktur. Dodany zostanie m.in. art. 106b ust. 3 ustawy o VAT, z którego będzie wynikać, że obowiązek wystawienia faktury na żądanie nabywcy (w tym osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej) istnieje przez trzy miesiące, licząc od końca miesiąca, w którym dostarczono towar lub wykonano usługę bądź otrzymano całość lub część zapłaty. Zastrzeżenie to nie będzie miało zastosowania do dostaw i usług wymienionych w art. 19 ust. 5 pkt 4 ustawy, np. do dostawy energii.


Co sądzisz o tych zmianach? Podziel się swoją opinią na naszym FORUM

W ocenie autora - zważywszy na brak przepisu stanowiącego inaczej - we wskazanym terminie żądać wystawienia faktury będą mogły również osoby, które ujawnią się jako podatnicy (polscy lub zagraniczni), lub osoby, które ujawnią, że działają w imieniu podatnika (polskiego lub zagranicznego) albo osoby prawnej niebędącej podatnikiem.

Okres od końca miesiąca, w którym dostarczono towar lub wykonano usługę bądź otrzymano całość lub część zapłaty

Obowiązek wystawienia faktury na żądanie osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej

Obowiązek wystawienia faktury w związku z ujawnieniem się nabywcy jako przedsiębiorcy lub osoby działającej w imieniu podmiotu, dla którego sprzedaż powinna być stwierdzona fakturą

do 3 miesięcy

TAK

TAK

ponad 3 miesiące

NIE

NIE


PRZYKŁAD

Wróćmy do poprzedniego przykładu i załóżmy, że sprzedaż (dostarczenie) towaru nastąpi rok później, tj. 15 sierpnia 2014 r., a żądanie wystawienia faktury 10 września 2014 r. W takim przypadku podatnik miałby obowiązek wystawienia faktury w obu przypadkach: gdyby nabywca zażądał wystawienia faktury na osobę fizyczną nieprowadzącą działalności gospodarczej, a także na inny podmiot niż osoba fizyczna nieprowadząca działalności gospodarczej (np. na spółkę jawną, której jest wspólnikiem). Obowiązek ten ciążyłby na podatniku do 30 listopada 2014 r. (w tym dniu bowiem upłynęłyby 3 miesiące, licząc od końca miesiąca, w którym dostarczono towar). Od 1 grudnia 2014 r. podatnik nie miałby obowiązku wystawienia faktury dokumentującej sprzedaż towaru dokonaną 15 sierpnia 2014 r.


PODSTAWA PRAWNA:

• art. 106 ust. 1 i 4 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - j.t. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054; ost.zm. Dz.U. z 2013 r. poz. 1027

• art. 87 § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa - j.t. Dz.U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.

• art. 106b ust. 1 pkt 1 oraz art. 106b ust. 3 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - j.t. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054, w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2014 r.

Tomasz Krywan

prawnik, doradca podatkowy, właściciel kancelarii doradztwa podatkowego, autor licznych publikacji

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Czy podatek od pustostanów jest zgodny z prawem? Kiedy gmina może stosować do niezamieszkałego mieszkania wyższą stawkę podatku od nieruchomości?

W Polsce coraz częściej zwraca się uwagę na sytuację, w której mieszkania lub domy pozostają dłuższy czas puste, niezamieszkałe, niesprzedane albo niewynajmowane. W warunkach mocno napiętego rynku mieszkaniowego budzi to poważne pytania o gospodarowanie zasobem mieszkań i o sprawiedliwość obciążeń podatkowych. Właściciele, którzy kupują lokale jako inwestycję, nie wprowadzają ich na rynek najmu ani nie przeznaczają do zamieszkania, lecz trzymają je w nadziei na wzrost wartości. Samorządy coraz częściej zastanawiają się, czy nie powinno się wprowadzić narzędzi fiskalnych, które skłoniłyby właścicieli do aktywnego wykorzystania nieruchomości albo poniesienia wyższego podatku.

To workflow, a nie KSeF, ochroni firmę przed błędami i próbami oszustw. Jak prawidłowo zorganizować pracę i obieg dokumentów w firmie od lutego 2026 roku?

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to jedna z największych zmian w polskim systemie podatkowym od lat. KSeF nie jest kolejnym kanałem przesyłania faktur, ale całkowicie nowym modelem ich funkcjonowania: od wystawienia, przez doręczenie, aż po obieg i archiwizację.W praktyce oznacza to, że organizacje, które chcą przejść tę zmianę sprawnie i bez chaosu, muszą uporządkować workflow – czyli sposób, w jaki faktura wędruje przez firmę. Z doświadczeń AMODIT wynika, że firmy, które zaczynają od uporządkowania procesów, znacznie szybciej adaptują się do realiów KSeF i popełniają mniej błędów. Poniżej przedstawiamy najważniejsze obszary, które powinny zostać uwzględnione.

Ulga mieszkaniowa w PIT ograniczona tylko do jednej nieruchomości. Od kiedy? Co wynika z projektu nowelizacji

Minister Finansów i Gospodarki zamierza istotnie ograniczyć ulgę mieszkaniową w podatku dochodowym od osób fizycznych. Na czym mają polegać te zmiany? W skrócie nie będzie mogła skorzystać z ulgi mieszkaniowej osoba, która jest właścicielem lub współwłaścicielem więcej niż 1 mieszkania. Gotowy jest już projekt nowelizacji ustawy o PIT w tej sprawie ale trudno się spodziewać, że wejdzie w życie od nowego roku, bo projekt jest jeszcze na etapie rządowych prac legislacyjnych. A zgodnie z utrwalonym orzecznictwem Trybunał Konstytucyjny okres minimalny vacatio legis w przypadku podatku PIT nie powinien być krótszy niż jeden miesiąc. Zwłaszcza jeżeli dotyczy zmian niekorzystnych dla podatników jak ta. Czyli zmiany w podatku PIT na przyszły rok można wprowadzić tylko wtedy, gdy nowelizacja została opublikowana w Dzienniku Ustaw przed końcem listopada poprzedniego roku.

Po przekroczeniu 30-krotnosci i zwrocie pracownikowi składek należy przeliczyć i wyrównać zasiłek

Przekroczenie rocznej podstawy wymiaru składek ZUS może znacząco wpłynąć na prawidłowe ustalenie podstawy zasiłków chorobowych, opiekuńczych czy macierzyńskich. Wielu pracodawców nie zdaje sobie sprawy, że po korekcie składek konieczne jest również przeliczenie podstawy zasiłkowej i wypłacenie wyrównania. Ekspertka Stowarzyszenia Księgowych w Polsce wyjaśnia, kiedy powstaje taki obowiązek i jak prawidłowo go obliczyć.

REKLAMA

Darmowe e-wydanie czasopisma Biuletyn VAT: Wszystko, co ważne na temat KSeF i VAT 2026

Nadchodzą ogromne zmiany w rozliczeniach podatkowych. KSeF i VAT 26 to tematy, które już dziś warto zrozumieć i poznać, aby bez stresu przygotować się na nowe obowiązki. Pobierz DARMOWE e-wydanie czasopisma Biuletyn VAT i dowiedz się wszystkiego, co ważne na temat KSeF i VAT 2026.

Wielkie narodowe testowanie KSeF na żywym organizmie podatników od lutego 2026 r. Ekspert: To trochę jak skok na bungee ale lina jest dopinana w locie

Eksperci zauważają, że udostępniona przez Ministerstwo Finansów Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 zawiera istotne niezgodności z dokumentacją i podręcznikami. To oznacza, że 1 lutego 2026 r. najwięksi podatnicy (jako wystawiający faktury w KSeF) i pozostali (jako odbierający faktury w KSeF) będą musieli pierwszy raz zetknąć się z finalną wersją tego systemu. Ponadto cały czas brakuje najważniejszego rozporządzenia w sprawie zasad korzystania z KSeF. Pojawiają się też wątpliwości co do zgodności polskich przepisów dot. KSeF z przepisami unijnymi. Wniosek - zdaniem wielu ekspertów - jest jeden: nie jesteśmy gotowi na wdrożenie obowiązkowego modelu KSeF w ustalonych wcześniej terminach.

Zmiany w ksh w 2026 r. Koniec z podziałem na akcje imienne i na okaziciela, przedłużenie mocy dowodowej papierowych akcji i inne nowości

W dniu 26 listopada 2026 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji Kodeksu spółek handlowych (ksh) oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Sprawiedliwości. Nowe przepisy mają wzmocnić ochronę akcjonariuszy i uczestników rynku kapitałowego. Chodzi m.in. o poprawę przejrzystości i dostępności informacji o firmach prowadzących rejestry akcjonariuszy spółek niepublicznych, czyli takich, które nie są notowane na giełdzie. Projekt przewiduje zwiększenie i uporządkowanie obowiązków informacyjnych spółek oraz instytucji, które prowadzą rejestr akcjonariuszy. Dzięki temu obieg informacji o akcjach stanie się bardziej czytelny, bezpieczny i przewidywalny. Skutkiem nowelizacji będzie też rezygnacja z dotychczasowej klasyfikacji akcji na akcje imienne i na okaziciela. Nowe przepisy mają wejść w życie po dwunastu miesiącach od ogłoszenia w Dzienniku Ustaw, z wyjątkiem niektórych przepisów, które zaczną obowiązywać 28 lutego 2026 roku.

KSeF: problemy przy stosowaniu nowych przepisów w branży transportowej. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

KSeF wchodzi w życie 1 lutego 2026 r. dla firm, które w roku 2024 odnotowały sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT). Firmy transportowe będą musiały między innymi zrezygnować z dotychczasowych standardów branżowych i przyzwyczajeń w zakresie rozliczeń. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

REKLAMA

Darowizna z zagranicy a podatek w Polsce? Skarbówka zaskakuje nową interpretacją i wyjaśnia, co z darowizną od rodziców z Japonii

Dlaczego sprawa zagranicznej darowizny od rodziców budzi tyle emocji – i co dokładnie odpowiedziała skarbówka w sytuacji, gdy darowizna trafia na konto w Japonii, a obdarowana przebywa w Polsce na podstawie pobytu czasowego.

1/3 przedsiębiorców nie zna żadnego języka obcego. Najgorzej jest w mikrofirmach i rolnictwie. Wykształcenie czy doświadczenie - co bardziej pomaga w biznesie?

W świecie zglobalizowanych gospodarek, w którym firmy konkurują i współpracują ponad granicami, znajomość języków obcych jest jedną z kluczowych kompetencji osób zarządzających biznesem. Tymczasem w praktyce bywa z tym różnie. Raport EFL „Wykształcenie czy doświadczenie? Co pomaga w biznesie. Pod lupą” pokazuje, że choć 63% przedsiębiorców w Polsce zna przynajmniej jeden język obcy, to co trzeci nie może wpisać tej umiejętności w swoim CV. Najgorzej sytuacja wygląda w najmniejszych firmach, gdzie językiem obcym posługuje się tylko 37% właścicieli. W średnich firmach ten odsetek jest zdecydowanie wyższy i wynosi 92%. Różnice widoczne są również między branżami: od 84% prezesów firm produkcyjnych mówiących komunikatywnie w języku obcym, po zaledwie 29% w rolnictwie.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA